urakoitsija kusettaa

kihisevä

Meille valmistui tai siis melkein valmistui talo tänä vuonna. Pitäydyimme maksamasta loppuerää kun työnjälki oli alaarvoista ja työsuorituksia puuttui, nyt hän lähetti kirjeen jossa uhkasi käräjäoikeudella. No mä sanoin sille että mennään vaan. Eikös se niin ole ku mulla on mustaa valkosella että joku työ tehrään loppuun niin se sitten tehrää ennenkuin maksetaan mitään. Urakoitsija hyvää hyvyttään lupasi mm.antaa hyvitystä 400€ 3000€ työstä(idiootiksiko se luulee hinnat ku tarkastettiin parilla yrityksellä.) Mitä muuten arvioisitte hinnaksi ku yläkerran puulattia jo kerran sävytettiin ja työmies sen tunasi pahankerran ja se jouduttiin hioon , petsaan ja lakkaan toisen kerran ja sekin on sutta. Eli uudelleen pitäisi sekin teettää (neliöitä olisi n. 60) Lattiaa ei voi sitten määrättömästi hioo ku se on suoraan ittessään tukirakenne.Kylpyhuoneessa on ny lähteny 2 kaakelia irti ja siitä ilmoitettiin urakoitsijalle kirjallisesti jo toista kuukautta sitten eikä hän ole tullut sitä korjaamaan. Kun mennään oikeuteen päivitän nimineen päivineen urakoitsijan ja meidän juttua ku se on julkista tietoa osaavathan muut sitten varoa kyseistä urakoitsijaa... asutaan pienellä paikkakunnalla

15

3657

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juttunne

vain tekemättömän työnosuuden voitte pidättää, eli tehdystä työstä on maksettava.

• Olla urakoitsija

Itse, joka vastailee.
        Punttiko tutisee?
        Jos ei työ vastaa sovittua laatua, ei häviä.
        Kaikki on selitetty rt:ssä

• kihisevä
        Olla urakoitsija kirjoitti:

Itse, joka vastailee.
        Punttiko tutisee?

Laki tekstiä... tilaajalla on oikeus pidättää maksamattomasta urakkahinnasta sopimusehdoissa mainittujen laiminlyöntien ja puutteiden arvo sekä takuuajan vakuuden ja viivästyssakon määrä.Rakennusurakassa urakoitsijan velvollisuus on aikaansaada ja luovuttaa rakennuttajalle urakka-asiakirjoissa kuvattu työn tulos sovittua urakkahintaa vastaan.Ihmiset kun kerran luette kai joku teitä on rakennusalalla tai on rakennuttanut niin mitä voisi tosta lattiasta velottaa (käyttöikä pienentynyt)

• Arvaus
        Olla urakoitsija kirjoitti:

Itse, joka vastailee.
        Punttiko tutisee?

Tehdyt työt on maksettava. Todennäköisesti käräjien jälkeen maksatte puuttuvan osan korkoineen. Urakoitsija määrätään korjaamaan selvät puutteet tai hyvittämään ne hinnassa. Urakoitsija tulee väittämään että hänelle ei ole annettu mahdollisuutta tai riittävää aikaa vikojen korjaamiseen ja ne on siksi jäänyt tekemättä. Kumpikin maksaa omat oikeuden käyntikulunsa.

• xxx

Minulla oli vastaava tilanne.
      Pidättäydyin viimeisen kauppaerän maksusta kun
      osa töistä oli tekemättä ja osa oli tehty huonosti.

Rakentaja uhkasi käräjäoikeudella, tratalla ja ties
      millä. Kauppasumman tai sen osan voi pidättää, jos
      töitä on tekemättä tai työn laatu on ala-arvoista.
      Työn laadun viimekädessä ratkaisee puolueeton
      tavarantarkastaja, joka kannattaa pyytää paikalle
      jos kyse on suurista summista > 10000 euroa.

Ei ole toistaiseksi tullut kannetta rakentajan puolelta...

• Rakentanut

Puolueetonta tavarantarkastajaa ei ole olemassa.
        Kuka tahansa pätevyytensä todistamaan pystyvä on oikeudessa aivan saman arvoinen todistaja.
        Täytyy olla kyseessä tosi suuret erimielisyydet, jotta kannattaa alkaa käräjöimään, sillä ensimmäisessä oikeuskäsittelyssä tahtovat lakimiehet jo laskuttaa molemmilta kotivakuutuskattosi verran.
        Loput maksat omasta pussistasi ja voitostasi en olisi niin varma, ettei vaan tulisi iso takaisku.
        Suosittelen asiallista sovittelua tulee molemille varmasti halvemmaksi.
        Paljon rakentaneena voin sanoa, ettei se viimeisen erän panttaaminen niin harvinaista ole, kun rahat loppuu on kaikki yleensä urakoitsijan vika, ei oma suuruudenhulluus.

• kihisevä
        Rakentanut kirjoitti:

Kuka tahansa pätevyytensä todistamaan pystyvä on oikeudessa aivan saman arvoinen todistaja.
        Täytyy olla kyseessä tosi suuret erimielisyydet, jotta kannattaa alkaa käräjöimään, sillä ensimmäisessä oikeuskäsittelyssä tahtovat lakimiehet jo laskuttaa molemmilta kotivakuutuskattosi verran.
        Loput maksat omasta pussistasi ja voitostasi en olisi niin varma, ettei vaan tulisi iso takaisku.
        Paljon rakentaneena voin sanoa, ettei se viimeisen erän panttaaminen niin harvinaista ole, kun rahat loppuu on kaikki yleensä urakoitsijan vika, ei oma suuruudenhulluus.

Täsää ei ole kyse omasta suuruuden hulluudesta ei rahojen loppumisesta vaan siitä tosiasiasta että töitä on vielä tekemättä mm. talonmaalaaminen toiseen kertaan katollisen kuistin rakentaminen jne... valitus kuluttajalautakuntaan on menossa ja tästä ilmoitin urakoitsijalle. Se olisi puolueeton elin. Meidän valitus kun on papereineen mennyt ne lähettävät sen urakoitsijalle ja pyytävät häneltä vastineen. En minä halua väkisin käräjöidä mutta sinne urakoitsija on asiaa viemässä. Ja kauppakamarilta tilattu tavarantarkastaja on valansa vannonut puolueeton elin!!

• xxx
        Rakentanut kirjoitti:

Tuo mitä sanot tavarantarkastajasta on täyttä puppua. "Kuka tahansa.. on oikeudessa samanarvoinen todistaja" aivan silkkaa pa..aa!

Kommenttisi käräjöinnin kustannuksista on jo
        paremmin kohdallaan.

Viimeisen erän maksamattomuudesta täytyy
        todeta, että valitettavasti se on monesti ainoa keino saada rakentaja hoitamaan homma loppuun.
        Kiinnostus lopahtaa monesti kun aikaisemmat maksuerät ovat tilillä. Viimeinen maksuerä ei yleensä ole kovin suuri.

• Rakentanut
        xxx kirjoitti:

Tuo mitä sanot tavarantarkastajasta on täyttä puppua. "Kuka tahansa.. on oikeudessa samanarvoinen todistaja" aivan silkkaa pa..aa!

Kommenttisi käräjöinnin kustannuksista on jo
        paremmin kohdallaan.

Viimeisen erän maksamattomuudesta täytyy
        todeta, että valitettavasti se on monesti ainoa keino saada rakentaja hoitamaan homma loppuun.
        Kiinnostus lopahtaa monesti kun aikaisemmat maksuerät ovat tilillä. Viimeinen maksuerä ei yleensä ole kovin suuri.

Olen edelleen sitä mieltä, ettei puolueetonta tavarantarkastajaa ole, vaan se määrää kuka maksaa.
        Kauppakamari ei sinänsä ole mikään valtion instanssi tai viranomainen, eikä tee mitään päätöksiä.
        Vastaavan todistajalausunnon saat: VTT:ltä, rakennusmestariyhdistyksiltä, konsulttitoimistoilta jne...
        Kaikki joutuvat todistajina vannomaan valan oikeudessa ja olen sitä mieltä, että tavarantarkastajat eivät ole sen pätevämpiä, kuin kukaan alan koulutuksen saanut ja tehtävissä toiminut. Tuntemani useat tavarantarkastajat ovat melko teoreettista väkeä ja käytännön hommat on jääneet melko vähiin.
        Lisäksi oikeudessa pitäisi ainakin voittaa sen, joka on oikeassa, ei sen jolla on tavarantarkastaja palkattuna.

• onkin etu
        Rakentanut kirjoitti:

Olen edelleen sitä mieltä, ettei puolueetonta tavarantarkastajaa ole, vaan se määrää kuka maksaa.
        Kauppakamari ei sinänsä ole mikään valtion instanssi tai viranomainen, eikä tee mitään päätöksiä.
        Vastaavan todistajalausunnon saat: VTT:ltä, rakennusmestariyhdistyksiltä, konsulttitoimistoilta jne...
        Kaikki joutuvat todistajina vannomaan valan oikeudessa ja olen sitä mieltä, että tavarantarkastajat eivät ole sen pätevämpiä, kuin kukaan alan koulutuksen saanut ja tehtävissä toiminut. Tuntemani useat tavarantarkastajat ovat melko teoreettista väkeä ja käytännön hommat on jääneet melko vähiin.
        Lisäksi oikeudessa pitäisi ainakin voittaa sen, joka on oikeassa, ei sen jolla on tavarantarkastaja palkattuna.

kun asiaa joutuu kirjallisesti eteenpäin viemään ja oli puolueellisuus miten tahansa niin tuo reitti on parasta mitä on olemassa tavallisen kuluttajan apuna.

Ja sama pätee pätevyyteen, riittää kun on pätevä tavarantarkastaja ja tekee pätevän pöytäkirjan.

• Rakentanut
        onkin etu kirjoitti:

kun asiaa joutuu kirjallisesti eteenpäin viemään ja oli puolueellisuus miten tahansa niin tuo reitti on parasta mitä on olemassa tavallisen kuluttajan apuna.

Ja sama pätee pätevyyteen, riittää kun on pätevä tavarantarkastaja ja tekee pätevän pöytäkirjan.

Siinä se vaikeus onkin kuka on pätevä, varmasti päteviä löytyy, niin tavarantarkastajista, kuin muistakin. Samoin epäpäteviä.
        Viisainta olisi kuitenkin kaikin keinoin etsiä ensin sopua, ennenkuin heittäytyy eri organisaatioiden rahastamaksi.
        Kuitenkin varsin useasti mielipiteitä löytyy moneen lähtöön ja mikään ei ole lopultakaan varmaa.

• kihisevä
        Rakentanut kirjoitti:

Siinä se vaikeus onkin kuka on pätevä, varmasti päteviä löytyy, niin tavarantarkastajista, kuin muistakin. Samoin epäpäteviä.
        Viisainta olisi kuitenkin kaikin keinoin etsiä ensin sopua, ennenkuin heittäytyy eri organisaatioiden rahastamaksi.
        Kuitenkin varsin useasti mielipiteitä löytyy moneen lähtöön ja mikään ei ole lopultakaan varmaa.

Ottaa vaan päähän!!! Pienistä tuloista rakennuttaa perheelle talon ja luottaa urakoitsijan sanaan ja joutuu pahemman kerran petetyksi. Toivon että urakoitsija nukkuu yönsä rauhallisesti.... Mä nukun kun mulla on prosyyria asiasta että oon oikeassa. Sopua on yritetty hakea mut ei me hyväksytä välimieheksi sen kaveria vaan joku puolueeton hlö. Tää juttu on vaan pa.....kaa, pitäis keritä lapsillekin ostaa joululahjoja eikä väännellä valituksia ja leikkiä papereiden kanssa.

• Rakentanut
        kihisevä kirjoitti:

Ottaa vaan päähän!!! Pienistä tuloista rakennuttaa perheelle talon ja luottaa urakoitsijan sanaan ja joutuu pahemman kerran petetyksi. Toivon että urakoitsija nukkuu yönsä rauhallisesti.... Mä nukun kun mulla on prosyyria asiasta että oon oikeassa. Sopua on yritetty hakea mut ei me hyväksytä välimieheksi sen kaveria vaan joku puolueeton hlö. Tää juttu on vaan pa.....kaa, pitäis keritä lapsillekin ostaa joululahjoja eikä väännellä valituksia ja leikkiä papereiden kanssa.

Yritä saada mahdollisimman hyvä neuvottelutulos ja anna sitten kenkää.
        Haasteen lähettäminen on vielä halpaa ja kaikki voi perua. Tämä saattaa pelästyttää, jos ei ole puhtaat jauhot pusissa.
        Olen ollut monia kertoja oikeudessa todistajana homejutuissa ja nähnyt siinä sivussa, kuinka tavarantarkastajat, lakimiehet, sekä kaikenmaailman lausunnonantajat tyhjentävät asiakkaansa yllyttämällä, eikä heillä lopputuloksen ollessa kielteinen ole mitään vastuuta kustannuksista.
        Ymmärsin kirjoituksestasi, että rempallaan olevat asiat ovat varsin pieniä ja niiden kuntoonsaattaminen toisten toimesta ei maksaisi maltaita.
        Suomessa on jo aivan tarpeeksi ihmisiä, jotka riidellessä ovat hävinneet koko talon ja velkaa on vielä jäänyt, siksi yritän rauhoitella.

• riitelette

tuo 400 hyvitys on kohtuullinen 3000 työn virheistä.

Ei muuta kuin hyväksy hyvitys ja potkaise urakoitsia pois hommistasi.

Minä melkein maksaisin 400 lisää ettei se koskaan astuisi talooni. Nimittäin huonostikin tehty työ on maksettava. Saathan sinäkin palkkasi vaikka kaikki hommasi ei aina mene nappiin.

• vakuutus

ja paperimieskin saa 3 tontul ainoastaan kahvikupin naaman eteen. :)
        kuluttajasuojavirasto auttaneepi?
        ja eikös rakentajalla ole vakuutusta jos jotain on tehty vituix?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      98
      2023
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      286
      1837
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      321
      1654
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      1534
    5. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      30
      1083
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1081
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1027
    8. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      57
      1004
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      56
      998
    10. 67
      964
    Aihe