Millaisia kokemuksia teillä on tuotteidenne myymisestä messuilla ja markkinoilla? Missä menee kaupaksi? Paikkamaksut ovat törkeän korkeita, miten joku ikinä voi päästä myynnissään voitolle? Käsityöläiset täyttää vain järjestäjien kukkaroa, itse ei saa juuri mitään. Käsityöllä ei todellakaan tässä maassa elä, sen olen todennut.
myyttekö messuilla?
17
2993
Vastaukset
- s30vee
huonot on kokemukset. Ei kannata näperrellä mitään myyntiin. kerää ennemmin pulloja iltasin- saat liikuntaa ja rahaa.kokemusta on.käsityöllä ei elä jos et keksi tosi hyvää ideaa mikä on helppo valmistaa ja halvat materiaalit ja kunnon voitolla myyntiin. kysele suoramyynti paikoista myyntitilaa tai käsityökaupasta
- LionGear
Tunnen monia jotka pärjäävät ja saavat toimeentulon käsityö-alalta. Messujen paikkahinnat ovat tietysti korkeita mutta niin ovat kulutkin järjestäjille, sitä vain ei jotkut halua ymmärtää. Kaikki pitäisi saada puoli-ilmaiseksi ja sittenkin se on järjestäjien vika jos ei rahaa sada taivaalta. Raaka totuus on että hyvä tuote kyllä myy aina, huonompi ei niinkään. Ei millään pahalla mutta moni luulee liikoja omista taidoistaan käsityöalalla(kun sukulaiset ja tutut ovat kehuneet...hah). Jos valmistamasi tuotteet ovat hyviä niin varmasti kauppa käy ellet sitten karkoita asiakkaita esim. tosi törkeällä käytöksellä tai muuten. Mieti missä vika äläkä valita. Vika löytyy 100% varmasti lähempää kuin arvaatkaan.
- ss30vee
olen alalla. hyvä tuote kyllä myy, mutta se että toimeentulo on riittävä on eri asia. yleensä se vaan menee niin että ihmiset eivät ole valmiita maksamaan käsitöistä. harkitsen muutaman kerran ennen ku lähtisin messuille messuamaan. ainahan voi yrittää mut ei kokopäiväsesti
- LionGear
ss30vee kirjoitti:
olen alalla. hyvä tuote kyllä myy, mutta se että toimeentulo on riittävä on eri asia. yleensä se vaan menee niin että ihmiset eivät ole valmiita maksamaan käsitöistä. harkitsen muutaman kerran ennen ku lähtisin messuille messuamaan. ainahan voi yrittää mut ei kokopäiväsesti
Jos olet alalla niin sinunkin on silloin saatava toimeentulosi siitä. Miksi siis kirjoitat ettei kannata näperrellä mitään myyntiin? Pelkäätkö kilpailua? Alalla myös olevana tiedän että laadukas käsityö löytää ostajansa mutta ostajakunta on nykyään laatutietoista ja tuotteen on oltava laadukas. Tiedän että ihmiset ovat valmiit maksamaan käsityöstä hyvin mutta sen on oltava keskitasoa parempaa. Sen uskon että normaali sukankutoja ei tee tiliä messuilla eikä se ole messujen/asiakkaiden syy.
- ei kitkerä eikä katkera
LionGear kirjoitti:
Jos olet alalla niin sinunkin on silloin saatava toimeentulosi siitä. Miksi siis kirjoitat ettei kannata näperrellä mitään myyntiin? Pelkäätkö kilpailua? Alalla myös olevana tiedän että laadukas käsityö löytää ostajansa mutta ostajakunta on nykyään laatutietoista ja tuotteen on oltava laadukas. Tiedän että ihmiset ovat valmiit maksamaan käsityöstä hyvin mutta sen on oltava keskitasoa parempaa. Sen uskon että normaali sukankutoja ei tee tiliä messuilla eikä se ole messujen/asiakkaiden syy.
Periaatteessa aikaturhanpäivästä jankuttaa samaa vanhaa virttä. Jos joku ilmeisesti uusi yrittäjä haluaa kokeilla niin eikö olisi parempi antaa vain hyviä neuvoja! Antaa niin huonon kuvan meistä käsityöläisistä tuollainen riitely.
Messuilla myyntiä kokeilevan kannattaa mielestäni ihan ensimmäiseksi kierrellä muutamia messuja ja tietoisesti tutkia minkälaiset tuotteet tekevät kauppaansa ja minkälaisia tuotteita on yleensäkin tyrkyllä. Olisiko jokin tuoteryhmä joka puuttuu kokonaan ja miten omat ideat sovelutisivat myyntitarjontaan.
Kannattaa mitottaa myös omat resurssit niin että aika ja voimat riittävät suunniteltuun urakkaan. Aikapaljon tulee ihan yllättäviä tekijöitä eteen matkan varrella.
Ensimmäiseksi kannattaa hakea kokemusta ihan jostain 'maakunta' tason messuista. Kannattaa myös miettiä sitäkin että olisiko parempi jos antaa myyntityön muille (osaavimmille) ja keskittyy vain tuoteiden valmistukseen ja kehittelyyn. - LionGear
ei kitkerä eikä katkera kirjoitti:
Periaatteessa aikaturhanpäivästä jankuttaa samaa vanhaa virttä. Jos joku ilmeisesti uusi yrittäjä haluaa kokeilla niin eikö olisi parempi antaa vain hyviä neuvoja! Antaa niin huonon kuvan meistä käsityöläisistä tuollainen riitely.
Messuilla myyntiä kokeilevan kannattaa mielestäni ihan ensimmäiseksi kierrellä muutamia messuja ja tietoisesti tutkia minkälaiset tuotteet tekevät kauppaansa ja minkälaisia tuotteita on yleensäkin tyrkyllä. Olisiko jokin tuoteryhmä joka puuttuu kokonaan ja miten omat ideat sovelutisivat myyntitarjontaan.
Kannattaa mitottaa myös omat resurssit niin että aika ja voimat riittävät suunniteltuun urakkaan. Aikapaljon tulee ihan yllättäviä tekijöitä eteen matkan varrella.
Ensimmäiseksi kannattaa hakea kokemusta ihan jostain 'maakunta' tason messuista. Kannattaa myös miettiä sitäkin että olisiko parempi jos antaa myyntityön muille (osaavimmille) ja keskittyy vain tuoteiden valmistukseen ja kehittelyyn.>>ilmeisesti uusi yrittäjä haluaa kokeilla
- Ammattilainen
LionGear kirjoitti:
>>ilmeisesti uusi yrittäjä haluaa kokeilla
Kiitti vaan neuvoistas ihan kivoja, nuo neuvot kuuluvat siihen samaan listaan kuin ne mitä edellisessä viesissäni oli. Ihan kaikkia en vain siihen liittänyt koska jotainhan jokainen varmasti huomaa itsekkin, eikös vaan.
Käsityöläisyys on elämän tapa eikä varmaan kukaan tule täysinoppineeksi koskaan ja sehän siitä niin mielenkiintoisen tekeekin, aina voi oppia uutta.
Ehkä tähän olisi hyvä lisätä myös sekin että käsityöläisyys ei suinkaan aina tarkoita sitä että tehdään tuotetta A ja myydään sitä messuilla B.
Käsityöläisyyttä voi toteuttaa muullakin tavalla. Vertaappa käsityöläisyyttä vaikkapa teatteritaiteeseen. Teatteria tehdään hyvin monella tavalla ja tasolla ja eri motiivelilla. Avarakatseisuus ei liene pahasta käsityöläisilläkään! - kokeilija1
Ammattilainen kirjoitti:
Kiitti vaan neuvoistas ihan kivoja, nuo neuvot kuuluvat siihen samaan listaan kuin ne mitä edellisessä viesissäni oli. Ihan kaikkia en vain siihen liittänyt koska jotainhan jokainen varmasti huomaa itsekkin, eikös vaan.
Käsityöläisyys on elämän tapa eikä varmaan kukaan tule täysinoppineeksi koskaan ja sehän siitä niin mielenkiintoisen tekeekin, aina voi oppia uutta.
Ehkä tähän olisi hyvä lisätä myös sekin että käsityöläisyys ei suinkaan aina tarkoita sitä että tehdään tuotetta A ja myydään sitä messuilla B.
Käsityöläisyyttä voi toteuttaa muullakin tavalla. Vertaappa käsityöläisyyttä vaikkapa teatteritaiteeseen. Teatteria tehdään hyvin monella tavalla ja tasolla ja eri motiivelilla. Avarakatseisuus ei liene pahasta käsityöläisilläkään!Moi!
Mä olen kokeillut pari kertaa markkinoita, mutta tosiasia on se, että siellä on liikaa myyjiä ja liikaa ihmisiä, jotka vain kiertävät.
Itse teen tuotteita, jotka viedään käsistä. Olen joskus laskenut, että jos mun pitäisi elättää sillä itseni niin kuinka paljon pitää myydä, että pelkällä käsityöllä saisi itsensä elätettyä (ellei sitten teetä alihankkijoilla jotain osaa).... summa oli siis ihan kauhea mikä pitää tienata, jotta jäisi jotain käteenkin. Pitäähän ottaa huomioon kaikki lisäkulut, jotka tulee kulujen päälle.
Pitäisi siis tehdä käsillään ja myydä oheistuotteina jotain mistä saa siis voittoa. Sillä voisi myös elää itsekin.
Tosi asia on, että tuotteet menee kaupaksi kun katsoo, että missä myy. Markkinat/myyjäiset eivät ole paras paikka aina tuotteille. Itse en saisi edes nykyään markkinoille saakka tuotteitani, koska myyn ne suoraan käyttäjille niin, että niitä kysellään ja mulla on muutamat tietyt paikat, joissa myyn tuotteitani. - s30vee
kokeilija1 kirjoitti:
Moi!
Mä olen kokeillut pari kertaa markkinoita, mutta tosiasia on se, että siellä on liikaa myyjiä ja liikaa ihmisiä, jotka vain kiertävät.
Itse teen tuotteita, jotka viedään käsistä. Olen joskus laskenut, että jos mun pitäisi elättää sillä itseni niin kuinka paljon pitää myydä, että pelkällä käsityöllä saisi itsensä elätettyä (ellei sitten teetä alihankkijoilla jotain osaa).... summa oli siis ihan kauhea mikä pitää tienata, jotta jäisi jotain käteenkin. Pitäähän ottaa huomioon kaikki lisäkulut, jotka tulee kulujen päälle.
Pitäisi siis tehdä käsillään ja myydä oheistuotteina jotain mistä saa siis voittoa. Sillä voisi myös elää itsekin.
Tosi asia on, että tuotteet menee kaupaksi kun katsoo, että missä myy. Markkinat/myyjäiset eivät ole paras paikka aina tuotteille. Itse en saisi edes nykyään markkinoille saakka tuotteitani, koska myyn ne suoraan käyttäjille niin, että niitä kysellään ja mulla on muutamat tietyt paikat, joissa myyn tuotteitani.tää on just se mitä tarkotin. onnea ja menestystä vain sulle
- LionGear
Ammattilainen kirjoitti:
Kiitti vaan neuvoistas ihan kivoja, nuo neuvot kuuluvat siihen samaan listaan kuin ne mitä edellisessä viesissäni oli. Ihan kaikkia en vain siihen liittänyt koska jotainhan jokainen varmasti huomaa itsekkin, eikös vaan.
Käsityöläisyys on elämän tapa eikä varmaan kukaan tule täysinoppineeksi koskaan ja sehän siitä niin mielenkiintoisen tekeekin, aina voi oppia uutta.
Ehkä tähän olisi hyvä lisätä myös sekin että käsityöläisyys ei suinkaan aina tarkoita sitä että tehdään tuotetta A ja myydään sitä messuilla B.
Käsityöläisyyttä voi toteuttaa muullakin tavalla. Vertaappa käsityöläisyyttä vaikkapa teatteritaiteeseen. Teatteria tehdään hyvin monella tavalla ja tasolla ja eri motiivelilla. Avarakatseisuus ei liene pahasta käsityöläisilläkään!Avarakatseisuus on aina hyväksi. Asia nyt vain on niin että joku jos on taitava kutoja ja osaa loihtia upeita juttuja taidollaan niin sitä taitoa kannattaa hyödyntää minkä omistaa. Ei sellaisen ihmisen kannata mennä messuille miettimään mikä mahtaisi mennä kaupaksi ja yrittää tehdä sitten bisnestä esim. väsäämällä puutöitä. Se ei yksinkertaisesti onnistu. Paitsi jos on ilmiömäinen monialaosaaja. Oma lahjakkuus ja miten se on suuntautunut on kaiken a ja o jos tällä alalla aikoo hankkia leivän pöytään.
Tiivistettynä tarkoitan sitä että tulee keskittyä siihen minkä todella hallitsee ja hyödyntää sitä.
>>Teatteria tehdään hyvin monella tavalla ja tasolla ja eri motiiveilla. Avarakatseisuus ei liene pahasta käsityöläisilläkään - ja juu juu...
LionGear kirjoitti:
Avarakatseisuus on aina hyväksi. Asia nyt vain on niin että joku jos on taitava kutoja ja osaa loihtia upeita juttuja taidollaan niin sitä taitoa kannattaa hyödyntää minkä omistaa. Ei sellaisen ihmisen kannata mennä messuille miettimään mikä mahtaisi mennä kaupaksi ja yrittää tehdä sitten bisnestä esim. väsäämällä puutöitä. Se ei yksinkertaisesti onnistu. Paitsi jos on ilmiömäinen monialaosaaja. Oma lahjakkuus ja miten se on suuntautunut on kaiken a ja o jos tällä alalla aikoo hankkia leivän pöytään.
Tiivistettynä tarkoitan sitä että tulee keskittyä siihen minkä todella hallitsee ja hyödyntää sitä.
>>Teatteria tehdään hyvin monella tavalla ja tasolla ja eri motiiveilla. Avarakatseisuus ei liene pahasta käsityöläisilläkäänOlet kyllä loistavasti jäljillä, mutta haluat enemmänkin haaskata energiaasi tyhjänpäiväiseen jaaritteluun. Ehkä tuo sinun aggressiivisuutesi sitten on sinun tapasi toteuttaa asioita, ole hyvä vaan!
- jdkjdk
ja juu juu... kirjoitti:
Olet kyllä loistavasti jäljillä, mutta haluat enemmänkin haaskata energiaasi tyhjänpäiväiseen jaaritteluun. Ehkä tuo sinun aggressiivisuutesi sitten on sinun tapasi toteuttaa asioita, ole hyvä vaan!
Minusta liongear nimenomaan keskittyy olennaiseen. Mun mielestäkin asioista pitää sanoa suoraan ettei aloittelevat tekisi tyhmiä virheitä ja sitten itkisi kohtaloaan.
- LionGear
ja juu juu... kirjoitti:
Olet kyllä loistavasti jäljillä, mutta haluat enemmänkin haaskata energiaasi tyhjänpäiväiseen jaaritteluun. Ehkä tuo sinun aggressiivisuutesi sitten on sinun tapasi toteuttaa asioita, ole hyvä vaan!
Kiitos analyysistäsi mutta tarvitset vielä paaaljon treeniä..
- vaan pitää kartoittaa
LionGear kirjoitti:
Avarakatseisuus on aina hyväksi. Asia nyt vain on niin että joku jos on taitava kutoja ja osaa loihtia upeita juttuja taidollaan niin sitä taitoa kannattaa hyödyntää minkä omistaa. Ei sellaisen ihmisen kannata mennä messuille miettimään mikä mahtaisi mennä kaupaksi ja yrittää tehdä sitten bisnestä esim. väsäämällä puutöitä. Se ei yksinkertaisesti onnistu. Paitsi jos on ilmiömäinen monialaosaaja. Oma lahjakkuus ja miten se on suuntautunut on kaiken a ja o jos tällä alalla aikoo hankkia leivän pöytään.
Tiivistettynä tarkoitan sitä että tulee keskittyä siihen minkä todella hallitsee ja hyödyntää sitä.
>>Teatteria tehdään hyvin monella tavalla ja tasolla ja eri motiiveilla. Avarakatseisuus ei liene pahasta käsityöläisilläkään"Asia nyt vain on niin että joku jos on taitava kutoja ja osaa loihtia upeita juttuja taidollaan niin sitä taitoa kannattaa hyödyntää minkä omistaa."
En usko että tarkoitettiin sentään noin laajaa katselmusta tehdä. Vaan kun on ensin kartoittanut mitä osaa tehdä tai miten haluaa tehdä, niin sitten katsoa samasta kategoriasta mitkä tuotteet myy, mitä kannattaa tehdä. Kannattaisi varmaan sinunkin käydä yrittäjäkurssi, siellä opetetaan kuinka kannattaa kartoittaa mikä kannattaa. Koska nimenomaan y-kurssilla kehoitetaan kiertämään, katsomaan, kartoittamaan kannattavat kannattomista tuotteista. Pitää kysellä muilta alan ihmisiltä, heillä on sitä tietoa mitä tarvitset (tarkoitan yleisesti kaikkia). Ja se tosiaan kannattaa ottaa huomioon, että sinun pitää olla valmis _tekemään työtä_ pärjätäksesi. Käsityöläisen elämä ei ole helppoa verrattuna johonkin muuhun ammattiin (senhän kaikki tietää), siinä ei riitä että teet 8 h päivässä. Se kyllä pärjää käsityöläisenä kuka on oivaltanut miten pärjätä.
- s30vee
missä myy. viikonlopun myyjäisissä jäi ammattilaisilla p...an maku suuhun ku naapuri pöydässä myytiin tauluja ja tonttuja 2e kpl tee ny siinä sit tiliä.... mutta hyvä käsityö tekee kauppansa ajallaan ja yrittää kannattaa aina. messut tulisikin ottaa mainos paikkana koska harvoin sielä rikastumaan pääsee
- ammattilainen
Olet ihan oikeialla ladulla. Pahempi kilpailija kuin toinen käsityöläinen on kuitenkin mielestäni halpatuonti jota esim. tavaratalot ym.vastaavat liikkeet niin mielellään suosii.
Ns. myyjäisillä ja muilla markkinoilla olevien käsityötuotteiden myynnin motiivina voi olla muutkin syyt kuin tavanomainen leivän tienaaminen.
Erilaiset järjestöt esimerkiksi myyvät tuotteita toimintansa tukemiseksi. Silloin tuotteen materiaali ja työ annetaan lahjoituksena, jolloin tuotteen hinta voi olla se minkä asiakas suostuu maksamaan. En kuitenkaan lähtisi tätäkään rahankeruu tapaa kieltämään koska niilläkin rahoilla on tarvitsijansa.
Ammattikäsityöläisen ei kannata lähteä kilpailemaan hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa suoraan hinnoilla. Kannattaisi ehkä miettiä jotakin muuta keinoa, kuten esimerkiksi juuri sitä markkinointia jolloin järjestö saisi oman osuutensa myydyistä tuotteista jonka ammattilainen on valmistanut. Tämä nyt vain yhtenä esimerkkinä toki idearikkaat ja myönteiseen kanssakäymiseen kykenevät ihmiset keksivät aivan omiakin ratkaisujaan.
- olin
myymässä, vaikka paikka oli aika kallis ja matkakustannukset mittavat sain kuitenkin aika kivan tuloksen. Olin eka kertaa näin suurilla messuilla ja yllätyin positiivisesti. Olen ollut vasta pari vuotta alalla ja messukokemukseni vähäiset, mutta aina kannattaa yrittää.Toisilla messuilla menee paremmin toisilla taas huonommin.
Parhaan tuloksen olen saanut muutaman tunnin kestäneillä luomumessuilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa109868"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 71627
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33503- 72483