Uni-valve rytmin häiriöt

satumaarit

Dementoituneen omaishoitajat yms. huomio! Haluaisin teiltä käytännön vinkkejä seuraavaan asiaan: Yksin asuva lievästi dementoitunut ihminen, nyt on alkaneet uni-valve rytmin häiriöt. Eli nukahtelee päivisin, illat ja yöt jaksaa sitten kävellä.. Millä konstilla saataisiin unirytmi pysymään suurinpiirtein "normaalina"? Kyse on siis lääkkeettömistä keinoista. Miten olette itse helpottaneet dementoituneen läheisenne/potilaanne rauhattomuutta iltaisin ja öisin?

5

917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kandi

      Dementoituneen ihmisen iästä riippuen et välttämättä saa mitenkään hänen unirytmiään normaaliksi. On nimittäin normaalia (siis myös dementoitumattomilla), että vanhemmiten unirytmi menee pätkittäiseksi, eli yleensä vanhusten yöuni lyhenee ja päiväunet lisääntyvät. Niin se vain menee.

      Kannattaisiko kokeilla ihan tavallisia unettomuuden tai nukahtamisvaikeuksien hoitoon sopivia keinoja. Eli riittävästi ulkoilmaa, ei saa syödä raskaasti illalla jne. Omalla kohdallani olen havainnut hyväksi keinoksi sen, että unettomina iltoina/öinä käyn ihan rauhallisella kävely- tai hölkkälenkillä myöhään ja menen suoraan suihkun kautta nukkumaan. Sama voisi toimia sinunkin tapauksessasi, eli rauhallinen iltakävely raittiissa ilmassa ja sitten sänkyyn.

    • kokemusta on

      Tähän kysymykseen minäkin olen dementoituvan omaishoitajana etsinyt vastausta noin vuosikymmenen. Tulos on tuo otsikko.
      Unilääkkeitä saatiin vasta sitten ,kun laitettiin jo hakemus laitokseen kun ei millään jaksettu yötä hypätä. Niidenkin kanssa tuli yllätys, kun määrätyt lääkkeet olivatkin nukahtamislääkkeitä. Ne kyllä tehosivat illalla, mutta aamuyöstä, kun muut olivat syvimmässä unessa, hän heräsi ja lähti reissun päälle.
      Unilääkkeitä kannattaa kokeilla, mutta suosittelen yöksi varmoja lukkoja oviin, sulakkeiden irrottamista sähkölaitteita ym. turvakeinoja, sillä jostakin syystä lääkkeistäkin on dementoituville vähemmän hyötyä kuin terveille.

      • lääkkeitä

        Miksi lääkkeitä ei voisi kokeilla. Tarkoitushan ei ole saada henkilöä jalattomaksi, rauhoitetuksi niin ettei enää mistään tajua. Eli oletkos kuullut melatoniini nimisestä ns. lääkkeestä. Elimistön omaa hormonia joka väsyttää illalla ja piristää päiväksi, vaihtoehtoja on monia...


      • satumaarit
        lääkkeitä kirjoitti:

        Miksi lääkkeitä ei voisi kokeilla. Tarkoitushan ei ole saada henkilöä jalattomaksi, rauhoitetuksi niin ettei enää mistään tajua. Eli oletkos kuullut melatoniini nimisestä ns. lääkkeestä. Elimistön omaa hormonia joka väsyttää illalla ja piristää päiväksi, vaihtoehtoja on monia...

        Lääkkeitä unettomuuteen tällä ihmisellä on jo, mutta sen lisäksi kaipaisin lääkkeettömiä muotoja rauhattomuuden hoitoon. Yleensä ihmisillä, jotka esim. asuvat dementoituneen ihmisen kanssa on hyviä käytännön vinkkejä siitä, mikä heidän kohdallaan on toiminut.. Eli näitä hyväksi havaittuja keinoja kaipaisin, vaikka aina samat keinot eivät pädekään jokaisen kohdalla.


      • Ezzy
        satumaarit kirjoitti:

        Lääkkeitä unettomuuteen tällä ihmisellä on jo, mutta sen lisäksi kaipaisin lääkkeettömiä muotoja rauhattomuuden hoitoon. Yleensä ihmisillä, jotka esim. asuvat dementoituneen ihmisen kanssa on hyviä käytännön vinkkejä siitä, mikä heidän kohdallaan on toiminut.. Eli näitä hyväksi havaittuja keinoja kaipaisin, vaikka aina samat keinot eivät pädekään jokaisen kohdalla.

        Meillä huomattiin se, että lääkkeistäkään ei ollut apua pahimmissa tapauksissa. Silloin kyllä viimeistään kolmantena yönä mietittiin, että soitetaanko ambulanssi heti vai odotetaanko aamuun.
        Parhaaksi keinoksi tavallisena aikana osoittautui samat rutiinit joka ilta: iltalääkkeet n. klo 19, iltapala, vessa , siellä vaatteet pois (kun ei muuten olisi suostunut niitä ottamaan), pesu, yöpaita päälle ja sänkyyn. Siinä unilääke ja iltarukous n. klo 21.
        Yleensä se riitti, mutta ilta piti kyllä rauhoittaa jo ainakin klo 18 lähtien, muuten jäi levottomuutta. Ei vieraita, ei television katselua tms. Useasti koko seremonia piti toistaa jonkun ajan päästä ainakin vessareissua ja sänkyynmenoa myöten, toisinaan jopa iltapalakin, jotta meni jotenkin se "nukkumavaihde " päälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      193
      2128
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      287
      1652
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1345
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      82
      1234
    5. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1127
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      89
      1126
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      184
      1042
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      4
      969
    9. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      874
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      65
      862
    Aihe