lapsen laihdutus

äiti

MOI!
Tästä aiheesta on keskusteltu muissakin ketjuissa, mutta aloitanpa nyt vielä uuden..
Eli ongelmana ( suurin ongelma mulla itselläni ) on lapsen ylipaino. Tyttö on kohta 7-vuotias, pituutta n. 125cm ja painoa 35kg. Eli liikaa!
On kyllä rotevarakenteinen, mutta silti..

Meillä syödään normaalia kotiruokaa, kaikki tuotteet ovat rasvattomia tai vähärasvaisia, herkkuja kerran viikossa tai kahdessa. (esim. karkkiaski ja mehu tai jäätelöä)
Tyttö liikkuu päiväkodissa ja käy uimassa sekä kahdesti viikossa tanssitunneilla. Hyötyliikuntaa kieltämättä voisi lisätä..

Mieheni poika asuu meidän kanssamme ja syö samaa ruokaa ( ehkä pienempiä annoksia, kun ei pidä minun tekemästäni ruuasta..) ja liikkuu saman verran ja on laiha kuin tikku! Ja laihtui meille muuttaessaan vuosi sitten, oli sitä ennen myös lihava!

Tytön isän kanssa olemme eronneet, enkä tarkkaan tiedä, mitä siellä syövät, mutta olen kyllä viime vuodet ahkeraan tehnyt valistustyötä sinnekin päin! Kun minä kuitenkin olen se, jota lihavuudesta syytetään. Neuvolassa sanottiin ihan suoraan, että lapsen lihavuus johtuu perheen ruokatottumuksista ja siitä, että lapsi ottaa äidistään mallia. Itse olen "helposti lihova" mutta normaalipainoinen, liikun ja syön normaalisti. Ehkä kuitenkin teen vaatteiden ajoittaisesta kiristämisistä aika ison numeron, minkä lapsikin varmasti rekisteröi...

En haluaisi, että lapseni itsetunto kärsii tästä asiasta, mutta se lienee ilmeistä, kun kuitenkin kiusaamista on jo ollut.. ( ja vaatteiden hankinta on painajaismaista ), saati sitten, että haluan lapseni sairastuvan ylipainon aiheuttamiin sairauksiin!

Antakaa vinkkejä ,mistä aloittaa! Ravitsemusterapeutilla olemme käyneet ja pitäneet ruokapäiäkirjaa, terapeutti ei osannut sanoa oikein mitään, eikä löytänyt moitittavaa ruokavaliosta. Nyt kielsin päiväkodissa antamasta leipää ja jälkkäreitä, tai isoja annoksia, mutta ei kai sekään ole kivaa, että muut saavat kiisseliä ja tämä lapsi ei..

Onko ainoa vaihtoehto jenkkien läskileirit tai Ruotsissa kaavailtu lihavan lapsen huostaanotto.. ( jolla myös syyllistetään melkoisesti vanhempia..)

84

15477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • baltta

      Sinuna en kieltäisi päiväkodin ruokailussa leipää ja jälkkäriä missään nimessä, kunhan huolehtivat siellä että muutakin syö.
      Leipä on oikeastaan aika tarpeellinen painonhallinnassa!

    • itsetunto

      Ensimmäisenä kannattaa lopettaa laihduttamisesta puhuminen tytön kuullen. Älä myöskään arvostele omaa painoasi - tyttäresi kyllä ymmärtää että oikeasti puhut hänestä. Tämän jälkeen ilmoitat neuvolaan ennen siellä käyntiä, että tytön kuullen ei puhuta laihduttamisesta eikä ylipainosta. Samoin kaikki "erikoisohjeet" päiväkodin suhteen kannattaa lakkauttaa. Tuo painoaseia on tytölle jo nyt helvetti.

      Oma lihavuuteni lapsuudessa johtui siitä, että äitini teki maailman rasvaisinta ruokaa ja tarjosi sitä liian usein. Pullaa syötettiin niin paljon kuin napa veti. Samalla minua juoksutettiin neuvoloissa ja lääkäreissä ja kaikki totesivat että olen lihava. Syytin tietysti itseäni, vaikka syy oli äidissä.

      En halua syyllistää sinua, mutta ainakin oma äitini sumutti neuvolassa mennen tullen. Hän teki itsestään täydellisen; jostain syystä vain lihoin; olin luonnonoikku? Tämän takia sinuakin syyllistetään neuvolassa. Uskon, että suurin osa lihavista lapsista syntyy juuri kodin ruokatottumusten takia. Liikaa einestä, liikaa mäccäriä, liikaa välipaloja.

      Koska oikeasti olet valmis panostamaan tyttäreesi, sinun kannattaa käydä juttelemassa ravintoterapeutin kanssa minkälaisia ruokia kotona kannattaa tehdä. Tee se kahden kesken; tytön ei tarvitse tietää. Kotiarki on ainoa asia, jolla voi tytön lihavuuteen vaikuttaa. Läskileiri ei ratkaise mitään, koska lapsi lihoaa heti leirin jälkeen takaisin entisiin mittoihin.

      • läsämoosses

        vaan sokeri! tutki kaikki ruoka-aineet, joita käytät, jokapaikkaan lisätään sokeria. Piilosokeri on ihan yhtä vaarallista kuin piilorasva. Sokeri, jota elimistö ei käytä,tai poista, muuttuu rasvaksi, niin mä luulen. Jätin kaikki jogurtit pois, niissä on sokeria rutkasti. Katso leivät, sokeria. katso maustekastikkeet, sokeria.
        Tutki tyttösi ruokavaliosta sokeri ja jätä samalla pois valkoinen vehnäjauho, vähennä perunaa, pastaa ja riisiä, lisää kasviksia.
        Kyllä se siitä.


      • vai rasva
        läsämoosses kirjoitti:

        vaan sokeri! tutki kaikki ruoka-aineet, joita käytät, jokapaikkaan lisätään sokeria. Piilosokeri on ihan yhtä vaarallista kuin piilorasva. Sokeri, jota elimistö ei käytä,tai poista, muuttuu rasvaksi, niin mä luulen. Jätin kaikki jogurtit pois, niissä on sokeria rutkasti. Katso leivät, sokeria. katso maustekastikkeet, sokeria.
        Tutki tyttösi ruokavaliosta sokeri ja jätä samalla pois valkoinen vehnäjauho, vähennä perunaa, pastaa ja riisiä, lisää kasviksia.
        Kyllä se siitä.

        Päästiinpäs taas perusasioihin. Jos syöt normaalin määrän ruokaa ja välipalana/jälkiruokana sokeria, pyörii elimistö tuolla sokerilla koska se on energiana hyödynnettävissä välittömästi. Mihinkäs silloin kuluu tuo ruoka? Se varastoituu tietysti vyötärölle kunnes sokeri on kulutettu ja tarvitaan taas lisäenergiaa.

        Peruna on erinomainen ruoka-aine. Sillä saa vatsaan täyden tunteen eikä se lihota. Kannattaa ehdottomasti käydä ravintoterapeutin juttusilla ennen kuin alkaa karsimaan kasvavan lapsen ravinnosta ruoka-aineita.

        Edellisen kirjoittajan sokeri-vinkki johtaa kyllä sellaiseen päätelmään, että käyttääkö tyttösi kaikki viikkorahat karkkeihin joita syödään päivähoidossa/koulussa?


      • Äiti, joka on huolissaan.
        läsämoosses kirjoitti:

        vaan sokeri! tutki kaikki ruoka-aineet, joita käytät, jokapaikkaan lisätään sokeria. Piilosokeri on ihan yhtä vaarallista kuin piilorasva. Sokeri, jota elimistö ei käytä,tai poista, muuttuu rasvaksi, niin mä luulen. Jätin kaikki jogurtit pois, niissä on sokeria rutkasti. Katso leivät, sokeria. katso maustekastikkeet, sokeria.
        Tutki tyttösi ruokavaliosta sokeri ja jätä samalla pois valkoinen vehnäjauho, vähennä perunaa, pastaa ja riisiä, lisää kasviksia.
        Kyllä se siitä.

        Jogurttia ei kannattaisi jättää kokonaan pois. Rasvattomissa jogurteissa ei esimerkiksi ole edes paljoa rasvaa! Kyllä jogurttia kelpaa syödä. Rasvattomat ovat aivan hyviä. :)


      • Kulinaristikokki
        Äiti, joka on huolissaan. kirjoitti:

        Jogurttia ei kannattaisi jättää kokonaan pois. Rasvattomissa jogurteissa ei esimerkiksi ole edes paljoa rasvaa! Kyllä jogurttia kelpaa syödä. Rasvattomat ovat aivan hyviä. :)

        Rasvattomia jogurtteja ei pidä syödä, koska niissä on paljon sokeria ja yhtä paljon kaloreita, kuin tavallisissa jogurteissa.
        Parempi vaihtoehto on täysrasvainen maustamaton luonnonjogurtti ja hedelmät ja marjat.


    • olisi

      huolestuisi en kyllä vielä. Meillä poika esikoulussa oli 128cm ja 35kg. Hiemean oli pyöreä ja jotkut läskiksi haukkuivat, mutta onneksi ollaan opetettu hyvää itsetuntoa. Parempi lihava kuin laiha, saa ainakin kotona ruokaa. Nyt on toka luokalla ja pituus 138cm ja paino 37kg, Ihan on sutjakka kaveri jo. Ei meidän pidä mennä paino indeksien mukaan, vaan eletään niin kuin mukava on. Anna lapsen nauttia elämästä. Laihduttaa kerkiää sitten isompana.

      • isonakin läski

        Ikävä todeta, mutta minulla läskillä meni koko elämä piloille sen takia että olin jo lapsena lihava. Eikä se laihduttaminen ole aikuisenakaan helppoa kun on tottunut syömään suruunsa. Ja mitä tulee haukkujiin, niin läskiä katsotaan kieroon vielä työelämässäkin. Ei tästä uimarenkaasta pääse koskaan eroon. Kyllä se olisi lapsena pitänyt oppia syömään oikein ja olla jotenkuten siedettävän näköinen. Että kiitos vain välinpitämättömille vanhemmilleni, jotka joka suruun tarjosivat maitoa ja lämmintä pullaa.

        Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että laihduttamisesta ei pidä tehdä lapselle numeroa eikä siitä mielestäni tule puhua lapsen kanssa. Eletään sitä arkea ja muutetaan vaivihkaa niitä tottumuksia terveellisempään suuntaan.

        Parempi lihava kuin laiha? Tarkoitatko nyt laihalla anorektikkoa? Ei ole tarkoitus mennä ääripäästä ääripäähän vaan pysytellä kohtuudessa.


      • kokemusta
        isonakin läski kirjoitti:

        Ikävä todeta, mutta minulla läskillä meni koko elämä piloille sen takia että olin jo lapsena lihava. Eikä se laihduttaminen ole aikuisenakaan helppoa kun on tottunut syömään suruunsa. Ja mitä tulee haukkujiin, niin läskiä katsotaan kieroon vielä työelämässäkin. Ei tästä uimarenkaasta pääse koskaan eroon. Kyllä se olisi lapsena pitänyt oppia syömään oikein ja olla jotenkuten siedettävän näköinen. Että kiitos vain välinpitämättömille vanhemmilleni, jotka joka suruun tarjosivat maitoa ja lämmintä pullaa.

        Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että laihduttamisesta ei pidä tehdä lapselle numeroa eikä siitä mielestäni tule puhua lapsen kanssa. Eletään sitä arkea ja muutetaan vaivihkaa niitä tottumuksia terveellisempään suuntaan.

        Parempi lihava kuin laiha? Tarkoitatko nyt laihalla anorektikkoa? Ei ole tarkoitus mennä ääripäästä ääripäähän vaan pysytellä kohtuudessa.

        Tuolla on anoreksia ja bulimia -palstat täynnä tyttöjä, jotka kertovat syömishäiriönsä puhjenneen lapsuuden kokemuksista. Juuri tätä lihavaksi "haukkumista", kyttäämistä, vahtaamista, äidin itseensä kohdistamaa arvostelua, laihdutuskuureja jo alle 12 v (!)...

        Itse bulimiaa 10 vuotta sairastaneena, tuntuu, että pahinta mitä vanhempi voi lapselleen tehdä on juuri tämä mitä alkupräinen tekee - ei hyväksy lasta sellaisena kuin on ja opeta asioita terveeltä pohjalta.


      • kaikesta
        kokemusta kirjoitti:

        Tuolla on anoreksia ja bulimia -palstat täynnä tyttöjä, jotka kertovat syömishäiriönsä puhjenneen lapsuuden kokemuksista. Juuri tätä lihavaksi "haukkumista", kyttäämistä, vahtaamista, äidin itseensä kohdistamaa arvostelua, laihdutuskuureja jo alle 12 v (!)...

        Itse bulimiaa 10 vuotta sairastaneena, tuntuu, että pahinta mitä vanhempi voi lapselleen tehdä on juuri tämä mitä alkupräinen tekee - ei hyväksy lasta sellaisena kuin on ja opeta asioita terveeltä pohjalta.

        tota, onko se sitten jotenkin mukavampaa tai terapeuttisempaa kuulla olevansa läski ensimmäisen kerran, ja sitten jatkuvasti, koulussa?

        Ja tosta bulimiasta sanoisin, sen saa kyllä ihan mistä traumasta tahansa, se on nykyään kaiken pahan olon ilmentymä. Ennen ihmiset sai neurooseja kun elämä oli oikeasti pirullista ja vaikeaa, nykyään tytöt saa bulimian, kun äiti antaa kokiksen tilalle janojuomaksi vettä!


      • olisin..

        hiukan huolissani. Tutkimusten mukaan alle 5-vuotiaana hankitut epäterveelliset ruokailutottumukset on ne, jotka vaikuttaa vielä aikuisiälläkin! Miksi ei antaisi lapselle parasta myös ruokailun suhteen? Itsekin joskun hykertelen kun ostan lapselle kermamunkin, mutta onneksi usein tajuan että lasta voi hemmotella paljon mukavammillakin tavoilla! (Niin ja noita kermamunkkeja tulee ostettua sitten HARVOIN..)
        Kyse ei ole siis pelkästään henkisestä pääomasta vaan myös fyysisestä hyvinvoinnista! Kaikkihan tietävät mille sairauksille liikalihavuus altistaa. Miksi eehdoin tahdoin hankkia näitä rakastamalleen?
        Mutta tuo sana "laihdutus" on kyllä todella typerä lasten kohdalla! Itse puhuisin elämäntapojen korjaamisesta. Ei kai nyt tuon ikäinen vielä LAIHDUTA!? Mutta elämäntapoja (ravitsemus ja liikunta ym.) voi tarkastella kuka tahansa, ja pitääkin! Säännöllinen päivärytmi on avuksi tässäkin, siis ruokailuajat ja ulkoiluajat nukkuma-aikojen lisäksi käyttöön!


      • -m-
        olisin.. kirjoitti:

        hiukan huolissani. Tutkimusten mukaan alle 5-vuotiaana hankitut epäterveelliset ruokailutottumukset on ne, jotka vaikuttaa vielä aikuisiälläkin! Miksi ei antaisi lapselle parasta myös ruokailun suhteen? Itsekin joskun hykertelen kun ostan lapselle kermamunkin, mutta onneksi usein tajuan että lasta voi hemmotella paljon mukavammillakin tavoilla! (Niin ja noita kermamunkkeja tulee ostettua sitten HARVOIN..)
        Kyse ei ole siis pelkästään henkisestä pääomasta vaan myös fyysisestä hyvinvoinnista! Kaikkihan tietävät mille sairauksille liikalihavuus altistaa. Miksi eehdoin tahdoin hankkia näitä rakastamalleen?
        Mutta tuo sana "laihdutus" on kyllä todella typerä lasten kohdalla! Itse puhuisin elämäntapojen korjaamisesta. Ei kai nyt tuon ikäinen vielä LAIHDUTA!? Mutta elämäntapoja (ravitsemus ja liikunta ym.) voi tarkastella kuka tahansa, ja pitääkin! Säännöllinen päivärytmi on avuksi tässäkin, siis ruokailuajat ja ulkoiluajat nukkuma-aikojen lisäksi käyttöön!

        Hei!
        Olen 13 vuotias tyttö, mulla on ollu anoreksia jo noin vuoden, oireet huomattiin ½ vuotta sitten, kukaan ei ole vielä tajunnut että kyseessä on anoreksia, paitsi minä. En ole vain tarpeeksi vahva lopettamaan laihduttamista. Kannattaa katsoa että teidän lapsenne eivät ole menossa samaan suuntaan. Mun elämä on mennyt jo pilalle. Poikaystävä jätti sen takia kun olin hieman pulskempi, ja hän tiesi että minulla on anoreksia. Kun nyt olen laihtunut noin 5 kiloa siitä kun deittailtiin, hän haluaa mut takasin. Ei yhtään helpota tommonen käytös.


      • Ex-anorektikko
        -m- kirjoitti:

        Hei!
        Olen 13 vuotias tyttö, mulla on ollu anoreksia jo noin vuoden, oireet huomattiin ½ vuotta sitten, kukaan ei ole vielä tajunnut että kyseessä on anoreksia, paitsi minä. En ole vain tarpeeksi vahva lopettamaan laihduttamista. Kannattaa katsoa että teidän lapsenne eivät ole menossa samaan suuntaan. Mun elämä on mennyt jo pilalle. Poikaystävä jätti sen takia kun olin hieman pulskempi, ja hän tiesi että minulla on anoreksia. Kun nyt olen laihtunut noin 5 kiloa siitä kun deittailtiin, hän haluaa mut takasin. Ei yhtään helpota tommonen käytös.

        Tota, ei sulla mitään anoreksiaa ole.


    • Kandi

      Oletko kiinnittänyt huomiota annoskokoihin? Useinhan on niin, että ruokavalio sinänsä on terveellinen, mutta tulee vain syötyä vähän liikaa kerralla... Ja ainakin itselläni olen huomannut joskus, että ruoka-annosten kasvamiseen jotenkin sokeutuu. Esim. jos ennen on ottanut vain 3 kalapuikkoa, niin jossain vaiheessa huomaamattaan ottaakin aina 4. Santsaako tyttö? Ottaako yhtä isoja annoksia kuin aikuiset? Ehkä ratkaisu löytyy noista asioista, eikä suinkaan mistään dieeteistä.

    • ylipainoinen Poika

      Joka on kolmannella luokalla,ja on lihonut aivan yhtäkkiä.Joten nyt mennään ensin kokeisiin ja sitten katsotaan mitä seuraa.Mutta luulen että hänen hirmuinen painonnousu johtuu isompien lasten kotoa pois muutosta,ja paras kaveri muutti ulkomaille,sekä isä on hänet hylännyt,edes isän asuinpaikasta eu ole tietoa.(sitä on koittanut selvittää jopa asianajaja)
      Mutta siinä olet oikeasssa että vanhempia syylistetään..vaikka kaikkemma yritetään,ei kukaan halua lapselle tehdä tahallaan kiusaa.

      • mai

        meilläkin tyttö lihoi n. 8 täyttäessään aika yhtäkkiä, sitä ennen ei ollut todellakaan liikaa painoa, mutta siitä lähtien on ollut vatsaa liikaa ja kasvotkin aika pyöreät. Syö aika isoja annoksia ja pyytää usein lisää, mielestäni haluaa syödä enemmän kuin 2 vuotta vanhempi isoveljensä, joka on sopusuhtaisempi. Liikkuu kyllä myös kohtalaisen paljon. Meilläkin on avioerotaustaa yms., en sitten tiedä miksi lihominen tapahtui juuri tuolloin, erokin oli ollut jo aiemmin. Vaikeaa on yhdelle lapselle antaa erilaista ruokaa tai kieltää häneltä jotakin, mitä muut saavat, niin en halua tehdä. Suurin osa vihanneksista ei maistu hyvin, sen sijaan pasta ja peruna kyllä maistuvat... Vaikeaa on muuttaa tapoja. Olen yrittänyt muistaa, etten tuputa välipalaa enkä lisää ruokaa, enkä pakota syömään tyhjäksi lautasta (yleensä kyllä syö kuitenkin).


    • kuin pojalla

      mutta vastaan kuitenkin. poikani on 8-vuotias, pituutta 133 ja painoa 35, eli joidenkin mielestä liikaa. poika kuitenkin urheilee paljon ja on "vankkaa tekoa", eli jopa lihaksia jo löytyy ja hartioita. ja kun kokoa on paljon, ei toiset herkästi ala nimittelemään.

      poikani on ns raamikas. eli vaikka pulleutta löytyy poskista, ei esim mahassa ole liikaa läskiä, mikään paikka ei "roiku".

      katso ensin, miltä tyttösi näyttää. eli pömpöttääkö maha? onko liikaa ravintoa kertynyt ja "roikkuuko" jaloissa ja käsissä ylimääräistä ihraa? ellei, voit olla huoleti, tyttösi on vain rotevampaa sorttia eikä laihduttamalla tee kuin hallaa itselleen. mutta jos selvästi liikaa löytyy vyötäröltä, niin älä ensimmäiseksi puutu ruokaa, jos syötte mielestäsi terveellisesti. lisää liikuntaharrastuksia. hyviä "ison lapsen" lajeja ovat paini (oma tyttöni, 6 vuotias, aloitti hiljan), hiihto (perinteisellä tuntuu pärjäävän isot lapset), joukkuelajit (lentopallo, pesäpallo), luistelu ja uinti. ja vaikka mitkä. ja puolen vuoden päästä on läskit lihaksia.

    • kirjastontäti

      Kirjastosta löytyy paljon hyviä kirjoja tästä aiheesta. Laitapa kirjastossa hakusanaksi laihdutus tms. ja näet. Eräs suositeltava teos on "Painonsa arvoiset", joka käsittelee lapsen ylipainon hoitoa mielestäni aika monipuolisesti.

      Suosituksena on, ettei alle 10-vuotiaan lapsen painosta puhuta hänelle itselleen. Lapsi ei ole vastuussa kodin rahojen käytöstä, vaan vanhempi. Vanhempi tekee ostopäätöksen, eli päättää mitä ruokaa milloinkin tehdään. Tästä johtuen on huikean väärin kiikuttaa lasta erilaisiin paikkoihin tyyliin "selvittäkääs nyt mikä tuossa vekarassa on vialla". Vika ei ole lapsessa vaan vanhemmissa.

      Jos lapsi saa viikkorahaa, niin olisi syytä lopettaa sen antaminen. On nimittäin vaarana, että se kannetaan Mäkkäriin tai koulun karkkiautomaattiin. Sopikaa tapauskohtaisesti rahan käytöstä. Jos lapsi sanoo tarvitsevansa 10 euroa, niin selvitä mihin se on tarkoitettu ja anna rahaa oman harkintasi mukaan. Tarkista myös rahatilanne toisen vanhemman luona. Olisi parasta sopia pelisäännöt (terveellistä ruokaa, ei nameja, ei viikkorahaa) yhdessä toisen vanhemman JA esimerkiksi päiväkodin tai koulun kanssa. Tämä tilanne vaatii kaikkien yhteistoimintaa. Myös isovanhempia voisi olla syytä informoida, eivät sitten kanna aina herkkuja tullessaan.

      Ylipainoisen, kasvavan lapsen ollessa kyseessä ei useinkaan pyritä LAIHTUMISEEN, vaan siihen, ettei paino ainakaan enää nouse. Pituuskasvu tasaa painon myöhemmin jakaantumaan tasaisemmin. Tämä on hyvä muistaa. Jotkut painottavat runsasta liikkumista ja totta onkin, että pleikkarit sun muut passivoivat lapset tehokkaasti istumalihastensa varaan. Nyt vain on niin, että PELKKÄ liikunnan lisääminen ei auta, vaan ruokaremontti on edessä. Ylipaino johtuu äärimmäisen harvoin mistään aineenvaihduntasairaudesta ja silloinkin se on helppoa todeta verikokeessa. 99% tapauksista johtuu vääristä ruokailu- ja liikuntatottumuksista. Ihminen painaa liikaa, kun hän syö enemmän kuin kuluttaa. Yksinkertaista.

    • äippäliina

      Meidän 6-vuotiaalla tytöllä on pituutta 132 cm ja paino vaihtelee 37-39 kilon välillä. Eli käyrät on plussalla. Mutta tyttö syö normaali kotiruokaa, ei makeita välipaloja eikä karkkiakaan kuin kerran viikossa ja silloinkin ehkä yhden karkkiaskin. Harrastaa jumppaa ja on tosi notkea, pienestä pyöreydestä huolimatta.
      Vaatekoko on 146cm.

      Isoveli on kolmannella luokalla ja on hoikka poika, pituutta saman verran kuin tytöllä mutta painoa 10 kiloa vähemmän.

    • äitinä

      Tyttöni on 141 cm ja painaa 43.6 kg. Normaali mutta tukeva. Tyttö on ollut ikänsä "roteva" toisin kuin siskonsa joka on langanlaiha.

      :) molemmat veitikat syövät sen mitä tahtovat, selkeästi esikoiselle maistuu makea paremmin kuin tikkumaiselle kuopukselle.

      Meillä suurin apu löytyi karkkipäivistä ja sipsien sekä naksujen ja limun käytön lopetuksesta. Nuo kaikki kuuluvat juhliin, mutta VAIN juhliin korkeintaan kerran parissa kuukaudessa. Ei siis joka viikonloppu.

      Ehdottomasti annat lapsen syödä kiisselinsä toisten mukana, kieltäminen vain lisää lapsen himoa makeaa kohtaan. Katsot että hän saa makeaa, hedelmien tai muun turvallisen muodossa, suklaan voit vaihtaa hedelmäkarkeiksi tai lakuksi.

      Jälkiruokia kannattaa suosia kotonakin. Pieni annos suklaapuuroa perunoiden jälkeen tekee hyvää, saa ajatukset irti makeasta. Joku ravintoterapeutti sanoi että jälkiruoalla on oma sijansa makeanhimon leikkaajana.

      Makean määrällä on väliä, karkkipäivä on todella hyvä, kunhan pidetään huoli ettei karkkia jää yli seuraavalle päivälle.

      Itse kärsin ylipainosta 15 vuotta, kunnes lakkasin laihduttamasta. Nyt olen normaalipainon alarajoilla. Täysin ilman stressiä ja annosten laskemista.

      Esikoiselleni opetan liikunnan tärkeyttä, hän on nyt 9v. ja ymmärtää jo miksi pitää liikkua, miksi ei voi syödä kohtuuttomasti.

      En pelkää niinkään kiusaamista, jota tietysti tulee jos painoa olisi reilusti liikaa, enemmän pelkään lapsen asenteen vääristymistä liikuntaa kohtaan, mikäli paino nousee niin että lapsesta tulee tuon vuoksi kömpelö.

      Niin ja tärkein, lapsesi on jo 7v. Miksi et kävisi hänen kanssaan joka ilta iltakävelyllä, viisitoistaminuuttia aikaa löytyy takuulla jostain välistä vähintään joka toinen ilta. Arkiliikkumisella on suuri merkitys painon hallinnassa vaikkei sillä laihdu, se nostaa perusenergiakulutusta.

    • ettei ahmisi

      Kyllä lapsiin pätee samat säännöt kuin aikuisiinkin. Kun verensokeri heittelee, tulee syötyä liikaa. Syökää kellolleen 3-4h välein. Aineenvaihdunta pysyy käynnissä vain syömällä. Jos aineenvaihdunta hidastuu, elimistö rupeaa varastoimaan. Että älä nyt rupea kieltämään syömistä. Tietenkin kerta-santsaaminen saa pysyä kohtuudessa.

      Opettele lähtemään ulos lapsesi kanssa. Paljon mieluummin meidän muksut saa ulos, ku lupaa lähteä kaveriksi. Huomaamatta pari tuntia vierähtää. Onko mahdollisuutta laittaa kesällä kasvimaa/parvekelaatikko? Keväällä ituja, salaattia, yrttejä ikkunalla. Itse kasvatettu maistui meillä, vaikka ei vihreisiin koskenut.

      Itse huomasin, ett ku annoinkin ottaa sen leivän, vaikka potut oli jo kiehumasa, itse ruokailu sujuu kivuttomammin. Ei kiukutella heinistä lautasella, eikä hotkita. Verensokeri tasottui.

      Ja tärkein: opettele arvostamaan itseäsi, kullannuppusi on kuin sinun peilisi. Rakenna itsellesi lapsesi kautta terveempi itsetunto. Huomaatko miten vilpitön hän vielä on, ota oppia, kyllä elämä on ihanaa.

      Iso Hali:)

    • äippä 74

      meillä tyttö on 11-vuotias painaa 35kg ja on pitkä 151cm.. verta vuotaa nenästä nykyään usein.. tyttö on tunnollinen koulussa ja hoitaa hevosia.. neiti on erittäin valikoiva ruoan suhteen. onko teitä viisaampia ihmisiä kertomaan minulle hätäilenkö turhaan? =)

      • åippå 74

        nyt laitoin viestin väärään keskusteluun, mutta jospa joku kuitenkin osais neuvoa.. neidin kans on ongelma toisin päin ja sit huomasinkin et tää on kaks vuotta vanha keskustelu =) =)


      • 12vv

        laiha, sopiva ton pituselle ois ehkä 39, 40. ite oon 12v 150/41, oonkohan liian lihava?


      • 12vv kirjoitti:

        laiha, sopiva ton pituselle ois ehkä 39, 40. ite oon 12v 150/41, oonkohan liian lihava?

        et todellakaa. Ite oon 161/58(?)


      • kåi

        Liian laiha...


    • jansku13v

      hei, voisit ehdottaa lapsellesi jotain harrastusta kuten esim: yleisurheilua voit aloittaa vaikka sillä että sanot että lähdetään käymään kävely lenkillä ja innostat hänet urheiluun, sitten katsot kuinka paljon kaloreita ruuissa on,lapsen saantisuosutus päivässä on 2500 kaloria mutta voit vähentää sitä vaikka 2200 mutta ruoan antoa ei tarvitse vähentää eli lapsi saa syödä niin paljon kuin jaksaa mutta terveellisesti,päivässä pitää olla 3 pääateriaa 1.kunnon aamiainen 2.lounas 3. iltapala mutta aterioden välissä saa syödä jotain vähärasvaista mutta pääaterioiden välissä pitää olla n.4h ja katsot hänen painoa puolen vuoden päästä ja vertaat, jos paino ei laske ei tarvitse huolestua kunhan se vain pysyy aikalailla samana koska kun hän kasvaa pituutta,niin paino tasautuu pituuteen. terveisin: jansku 13v

      • Äiti, joka on huolissaan.

        Olet oikeassa! :);)Jakun rupeaa lenkkeilemään joka ilta tai aamu vaikka 1 tai 2km, niin lapsi innostuu lenkkeilyyn. Itsekin lapseni on innostunut, muttakun on aina melkein niin pimeätä lähteä lenkille. Heihei! Taidan kohta lähteäkin lapseni kanssa lenkille vaikka ihan pienelle. Heips!:)


    • Äiti, joka on huolissaan.

      Minun lapseni on ylipainoinen. Eikä hän tykkää koska kaikki syrjivät häntä, lihavuuden takia. :'( Hän on 11v, ja täyttää kohta 12v. Ja hän painaa yli 50kg. Ja sehän ei ole kivaa kun tuntuu tuskalliselta aina. Eikä hän muutenkaan jaksa liikkua paljoa. Mutta kyllä me hänen kanssaan aina käymme enintään yhdessä päivässä 1km. Voisitteko kertoa, mikä neuvoksia? :) En itsekään tiedä mitä pitäisi tehdä... itsekin olen lihava , joka ei ole kivaa. Ja koulussa jotkut syrjivät lastani mutta opettajat kyllä ovat kivoja ja mukavia. Mutta mikä neuvoksi, että lapseni laihtuisi? Esimerkiksi, mitä ruokaa kannattaisi antaa lapselle? Kiitos.

      • mmmmoibkjgbh

        Heips! On sekin surullista että lapsesi lihoaa, jonka olen huomannut lapsessani. Hän painaa n. 57 kiloa ja on 154cm. pitkä (10w) Mutta nykyään käymme 5km. kävelymatkalla (menee n.1h ja 30min) joka viikko, ja lisäksi murrosikä laihduttaa häntä, mutta turvallisesti ja luonnollisesti :)


      • ueov

        Onko karkkipäivä lapsellasi vain 1 kerta viikossa ? Sillä ylimääräinen napostelu ei auta asiaa.


    • mmmmmmmmmoibkjgbh

      Kannattaa ottaa lapsesi mukaan lenkeille,kannattaa viedä hänet vaikka hoploppiin tai johonkin missä saa paljon riekkua ja liikkua. Ja minun lapseni oli aika yli painoinen tuossa lähiaikoina...mutta ei ole enää,koska olen ottanut hänet usein lenkeille ja vienyt hoploppiin missä hän sai liikuntaa:) Sen jälkeen en ole vienyt häntä ravintoloihin vaan olen tehnyt kasvis ruokia ja sen semmoista. Ja siitä kiusaamisesta,kannattaisi mennä puhumaan niiden lasten äideille tai isälle siitä kiusaamisesta että sitä ei jatkuisi. :))

    • mikä neuvoksi?????

      heips! minulla on yksitoista vuotias tyttö joka painaa 75kiloa. tyttöni syö jokaisella ateriallaan kasviksia ja ruoka maistuu hyvin.. herkkuja syömmen noin kerran viikossa mut aika usein pari kole kertaa viikossa koska itse minä syön karkkia. tyttö ei laihdu millään =(( olen huolissani koska tyttö ei halua käydä verikokeissa eikä anna klääkärin tytkia että onko kaikki kohdallansa..(lapsi liikkuu paljon pyörällä ja jumppailee kotona)

    • karppausta!!!

      Tuo rasvattomuus lihottaa. Rasvatonta ruokaa pitää mättää kilokaupalla jokaaterialla. Vähennä hiilihydraatteja. Eli vähemmän leipää, pastaa jne..Tarjoa esim. sen sijaan lohta ja kasviksia kermakastikkeessa ja sano lapselle, että syö rauhalliseen tahtiin niin paljon kun tuntee tarvitsevansa.

    • Ruokavalio

      Itse olen 12 vuotias ja painoin 69 kiloa mutta nyt painan 60 kiloa meni 2 kuukautta eli näin syö aina Puoletvähemmän mitä tarvitset kerran viikossa limsaa,karkia neki puoliksi ja liikuntaa ei tarvi paljoa liikkua ja kilot lähtee ittekseen ja ruoka annoksiin enemmän salaattia kun ruokaa tuolla minulla tehosi ja ei kannata lopettaa jossei maha häviä kuukaudessa kilot lähtee jo siinäkin ajassa mutta jää löysää ihoa mutta se kiinteytyy kun jatkat samaan jonkin aikaa ja harrastat liikuntaa

    • Lihava tyttö

      Olen 12 vuotias tyttö. Painan n. 45- 50 kg. Tiedän olevani lihava, painan kaikkia luokalla olevia tyttöjä enemmän. Syön särkylääkkeitä, koska minulla on löysät nivelsiteet ja kasvukipuja. Minua on kiusataan, kaikki pitävät minua outona. Elämässäni on 2-tärkeää asiaa: Oma rakas kissani ja kirjat. Luen kirjoja paljon, kirjoissa on oma maailmani, jonne ei kukaan muu pääse. Ja minun kissani on 5v. ja ehkä epilepsia... Tiedän että elän kissaani kauemman ja en vain kestä sitä. Kerran olin niin vihainen ja surullinen että harkitsin itsemurhaa. Ainut asia joka minut pysäytti oli kissani, sitä en jättäisi mistään hinnasta. Inhoan itseäni enemmän kuin mitään muuta, rakastan kissaani enemmän kuin mitään muuta. Itse en syö paljon, aamulla ei ole nälkä, koulussa syön norm. puolilautallista.Joskus, juon yhden lasillisen maitoa päivässä, senkin koulussa, en mitään muuta en edes vettä. Illalla, varsinkin jos sinä päivänä on ollut liikuntaa, jalkani ovat kipeät. Mitään parannus keinoa siihen ei ole. Kärsin jaloistani koko ikäni. Suvussani on aivoverenvuotoa ja se on mahdollidta periytyä minulle.

      Tätä litaniaa on mahdollista jatkaa vielä pitkälle.....

      T. Lihava tyttö

      • iloa elämääsi

        Eläs nyt hyvänen aika mitään itsaria mieti ! En tiedä mitä 12v tytöt normaalista painavat, mutta tuo sinun painosi ei voi olla mitenkään ylikorkea. Kohta tulee kasvupyrähdyskin. :)

        Tosi kiva, että sinulla on ihana kisuli. Koitahan jaksella. Syö terveelisesti ja SÄÄNNÖLLISESTI. Kyllä kaikki tästä kirkastuu. Olet yhtä tärkeä ihminen kuin kaikki muutkin. :)


      • Tiedän miltä tuntuu
        iloa elämääsi kirjoitti:

        Eläs nyt hyvänen aika mitään itsaria mieti ! En tiedä mitä 12v tytöt normaalista painavat, mutta tuo sinun painosi ei voi olla mitenkään ylikorkea. Kohta tulee kasvupyrähdyskin. :)

        Tosi kiva, että sinulla on ihana kisuli. Koitahan jaksella. Syö terveelisesti ja SÄÄNNÖLLISESTI. Kyllä kaikki tästä kirkastuu. Olet yhtä tärkeä ihminen kuin kaikki muutkin. :)

        Olen samaa mieltä ja tiedän miltä tuntuu kun painaa kaikkia enemmän.
        En näytä lihavalta vaan normaalilta, olen kilpauinut jo kohta vuoden, aloitin syksyllä
        uimakoulusta (XD) sen jälkeen kilpaan ja harrasteeseen mutta syksyllä alkaa 5 harkkojen viikot. Aloin lihota nelosella eli noin kaksi vuotta sitten. Olin yksinäinen koska kaikki muut vaikuttivat erilaisilta. Muutin ja nyt olen kait aika tyytyväinen.


      • ses3

        mmmmmm oon ite 13 ja painan 53 kg ja oon 171cm oonko ok? mullaki on ihan kissa joka tukee mua aina(18-v)oon iteki harkinnu tosi usein itsemurhaa enkä pysty puhuu kennellekään vaik käyn koulupsykologil.mut sanon sen et jos haudot sellasta puhu jollekin vanhemille,koulupsykologille, oot yhtä tärkee ku muutkimja sanon kaikille vanhemille sen et jos huomaatte tollasii yhtäkkisiä lihomisia tai laihtumisia nii puhukaa lapsillenne jos ne on tarpeeks jos lapsi on vaik ylipainonnen tai luule olevansa se voi aiheuttaa ihan hirveen olon(puhun kokemuksesta)


      • Ole tyytyväinen
        ses3 kirjoitti:

        mmmmmm oon ite 13 ja painan 53 kg ja oon 171cm oonko ok? mullaki on ihan kissa joka tukee mua aina(18-v)oon iteki harkinnu tosi usein itsemurhaa enkä pysty puhuu kennellekään vaik käyn koulupsykologil.mut sanon sen et jos haudot sellasta puhu jollekin vanhemille,koulupsykologille, oot yhtä tärkee ku muutkimja sanon kaikille vanhemille sen et jos huomaatte tollasii yhtäkkisiä lihomisia tai laihtumisia nii puhukaa lapsillenne jos ne on tarpeeks jos lapsi on vaik ylipainonnen tai luule olevansa se voi aiheuttaa ihan hirveen olon(puhun kokemuksesta)

        Olet ihan ok-painoinen. Miksi ihmeessä hautoisit itsemurhaa, kun olet upeissa ihannemitoissa?


      • minävainn

        Ite olen 12 v, painan n. 63 kg ja olen 167 cm pitkä. Saat olla aika lyhyt jos olet oikeasti läski etkä vain omasta mielestäsi "liian lihava" sillä pituuden ja painon suhde toisiinsa luo ns läskeyden/laihuuden.


    • _reko_

      Juurikin säännöllinen syöminen on kaikkein parasta laihduttamista.
      Jos syö epäsäännöllisesti, kenties vain kerran päivässä, niin keho alkaa säästämään energiaa ja silloin ei voi lahtua vaan lihoaa.

      Kuntosalilla käynti on tehokkain keino lisätä liikuntaa jos sen kautte haluaa laihtua, eikä siinä haittaa vaikka olisikin heikot nivelet, koska liikkeet/sarjat voidaan suunnitella ohjaajan avulla yksilöllisesti.

      Lisäksi voi syödä vaikkapa inkivääriä, joka on nivelille ja nivelkipuihin hyvä. Sekä erilaisia ravintolisiä, jos ruoka on kovin yksipuolista mm. Mincartil sisältää kaikki tärkeimmät aminohapot ja mineraalit vitamiineineen.

    • Normaalipainoinen

      Kannattaa unohtaa nuo rasvattomat ja vähärasvaiset tuotteet, jos haluaa laihtua. Myös kaloreita kannattaa vertailla sillä yllättäin esim. ällömakea rasvaton jogurtti saattaa sisältää enemmän kaloreita kuin makeuttamaton luonnonjogurtti ( pakastemarjat).

      Aamaismurot kannattaa vaihtaa kaurapuuroon, sillä jos vertaan ns. laihdutusmurojen kaloriarvoja tavallisiin, niin huomaat, että niissä ei juurikaan ole eroa.

      Useimmat mainostetut "vähäkaloriset" light -tuotteet ovat silkkaa humpuukia. Tosiasiassa niiden energiapitoisuus on vain hiukan pienempi kuin normaalin tuotteen ja laihduttaja luulee, että voi syödä tuotetta tuplasti niin paljon kun tavallista tuotetta.

      Siksi "light-elintarvikkeiden" käyttäjät ovat lihavampia kuin muut. :D

    • Läski...

      Oon reilusti ylipsinoinen, kiitos mun paskojen vanhempien ! );

    • kiksu0

      Moips! Oon 10v. ja oon n.146cm pitkä ja painan 47-49kg. Harrastan ratsastusta kerran viikossa. Oonko ok?

      • Miten sennytottaa

        Bikkasen byöree olet. Mie oon 169cm pitkä ja painan saman verran, enkä ole anorektikon näköinen. Kuppikokokin mulla 70B. :D


    • ,,,

      Joo,olen 11w tyttö, painan 32-37 välillä.Olenko liian lihava?

      • Voe taevas!

        Joo olet, jos olet 120 cm pitkä. :D


    • hämyhämyhäkki

      EI LASTEN KUULU LAIHDUTTAA!
      ELÄMÄNTAPOJA VOI KYLLÄ PARANTAA, JOS NIISSÄ ON VIKAA!

    • lihava lapsi

      Kaipa kaikki on erilaisia, en ny ala pätee tähän ikivanhaan keskusteluun kun en ite tiedä näistä jutuista yhtään mitään. Oikeestaan eksyin tänn etsiessäni ittelle laihdutusvinkkejä..

    • !nelli!

      Olenko sopivan painoinen? Olen 145cm pitkä tyttö ja painan 38 kiloa.

      • ...

        Olet.


    • iloine 11v

      oon 11v ja aloin lihoa ekalla luokalla ja yritin laihduttaa mutta nyt kun mulle tarjottiin että pääsisin seppälän malliksi niin aloin vain syömään terveelisesti ja se on auttanut.

    • sanda12

      Pitäiskö mun laihduttaa? oon 147cm tyttö ja painoo on n.37-38 ? Pelkään et oon ylipainoinen?

    • sandra122

      tohon äskeseen. Saan joka päivä n.1200 kcal päivässä ja syön herkkuja kahesti viikossa eli sillon on kcaloreita varmaan n.3000

      • ........

        Painosi on normaali.
        Ehkä vain olet kehostasi tukevampi.


      • .........
        ........ kirjoitti:

        Painosi on normaali.
        Ehkä vain olet kehostasi tukevampi.

        Olen 11:v tyttö tiedän että olen normaali painonen mutta maha pömpöttä vähän oli siko jollain jotain lahdutus vinkkejä.
        Olen 35kg ja 148cm.


      • lilla00001
        ......... kirjoitti:

        Olen 11:v tyttö tiedän että olen normaali painonen mutta maha pömpöttä vähän oli siko jollain jotain lahdutus vinkkejä.
        Olen 35kg ja 148cm.

        herranjestas ei todellakaan noin laihan tarvitse laihduttaa! Jos mahasi pömpöttää niin älä missään tapauksessa laihduta , vaan ala tekemään vatsalihaksia niin vatsasta tulee kiinteä eikä hylly.


      • Sandra122:lle
        ......... kirjoitti:

        Olen 11:v tyttö tiedän että olen normaali painonen mutta maha pömpöttä vähän oli siko jollain jotain lahdutus vinkkejä.
        Olen 35kg ja 148cm.

        On ihan normaalia, että 11-vuotiaan lapsen vatsa näyttää pömpöttävältä.

        Älä vertaa itseäsi aikuisen naisen vartaloon, jossa kaikki mittasuhteet ovat erilaiset.

        Katsoppa enemmin esimerkiksi 5-vuotiasta lasta, jotka ovat vielä melko "pötkylöitä" ja sitten muistat, että sinäkin olet vielä kehityksessäsi lähempänä lasta kuin aikuista.


    • Tyttö

      Hei!
      Esim.koirat ovat hyvää lenkki seuraa!

      • ...

        Mutta ilman koiraa saa enemmän liikuntaa.


    • vähemmän leipää

      Hyviä rasvoja:

      Villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut luomu kasviöljyt (rypsi-, kookos- ja oliiviöljy). Kylmäpuristuksen ansiosta öljyn rasvahappokoostumus ja vitamiinit säilyvät luonnollisessa muodossaan. Eläinrasvat (luomu parasta).


      EI margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, kookosrasva ja rasvahappojen mono- ja diglyseridit.


      Hyvää rasvaa tulisi saada vähintään gramma per painokilo (normaali paino). Hyviä rasvoja tarvitsemme kasvuun ja kehitykseen sekä yleisterveyden ylläpitämiseen. Tämä rasva on energian, ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Rasvan tehtävä on toimia solukalvojen rakennusmateriaalina ja solujen viestinviejien lähtöaineena. mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta.



      Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan aikuisten tulisi saada päivittäisestä energiansaannista 25-35 % rasvoista. Lasten rasvantarve on suurempi.

      Oman rasvantarpeensa pystyy laskemaan yksinkertaisen kaavan avulla:

      Energian tarve päivässä (kcal) x (25-35) / 100 / 9 = rasvan määrä päivässä (g).

      Esimerkiksi 2000 kilokaloria päivässä tarvitsevan rasvantarve on 56-79 grammaa.

      Tämä rasvan tarve ei mitenkään täyty "kevytmyrkyillä" ja epäterveellisellä margariinilla.




      Proteiinit:

      Proteiinien päivittäinen tarve 0,8-2 grammaa per painokilo (normaali paino) riippuen aktiivisuudesta. Proteiinit ovat elimistölle välttämättömiä rakennusaineita, joita mm. solut, hormonit, aineenvaihdunta ja lihakset tarvitsevat. Proteiinit koostuvat aminohapoista. Keho ei pysty valmistamaan läheskään kaikkia tarvitsemiaan aminohappoja, vaan ne on saatava ravinnosta. Aminohappojen lähteenä voivat olla joko eläin- tai kasviproteiinit. Eläinproteiinien lähteitä ovat kaikki lihat, kalat, äyriäiset, munat, maito ja niistä valmistetut tuotteet. Kaikki eläinproteiinien lähteet tarjoavat jokaisen tarvittavan välttämättömän aminohapon.





      Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan proteiinia tulisi saada n. 10 – 20 % päivittäisestä energiasta. 2000 kcal ruokavaliossa tämä tarkoittaa 50 – 100 g proteiinia päivässä.




      Hyviä hiilihydraatteja:

      Syö kasvikunnan tuotteita (kasviksia, vihanneksia, juureksia (ei vanhaa ravintoköyhää perunaa), hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja) vähintään 500 grammaa päivässä.




      Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan hiilihydraattia tulisi saada loput energiasta eli n. 45 % päivittäisestä energiasta. 2000 kcal ruokavaliossa tämä tarkoittaa korkeintaan 225 g hiilihydraattia päivässä.





      Korkeintaan 2 annosta (EI 6-9) täysjyväviljaa jos viljat sopivat?


      Viljat sekä riisi (n. 70% hiilihydraattia), sokeri (100% hiilihydraattia) ja peruna (runsaasti tärkkelystä) nostavat verensokerin nopeasti, jolloin haima alkaa tuottaa runsaasti insuliinia. Liiallinen insuliini veressä laskee verensokerin liian alas ja liian nopeasti. Tällöin ihminen on taas nälkäinen ja haluaa syödä. Insuliinin tehtävä on varastoida ylimääräinen veressä oleva sokeri (glukoosi) kudoksiin rasvaksi. Insuliinitason pysyessä vakaana elimistö polttaa rasvaa. Perunan, riisin ja viljat voi korvata kasvikunnan tuotteilla.


      Ravinnolla on keskeinen merkitys aivojen monimutkaisen verkoston toiminnalle ja aivoterveydelle. Sekä neuronit eli hermosolut että viestiä vievät aivojen välittäjäaineet muodostuvat ravintotekijöistä. Ravinto vaikuttavaa lisäksi immuniteettiin eli vastustuskykyyn, mielialaan (esim.masennus, aggressiivisuus), hormonitoimintaan, lisääntymiskykyyn, syöpien kehittymiseen, perimään, unen laatuun, jaksamiseen jne... Keskeisin tekijä on ravinnon vaikutus suolistoon ja aineenvaihduntaan, jossa muodostuu jopa 80% immuniteetistamme. Immuniteettijärjestelmäsi toimiessa huonosti sairastut.

      • vähemmän leipää

        Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

        C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

        C-vitamiinia 500-1000mg / vrk (10–20 prosenttia läntisestä väestöstä kärsii uusienkin tietojen mukaan yhä C-vitamiinin puutteesta, Suomessa luultavasti vielä useampi). C-vitamiinia kannattaa tankata joka päivä. C-vitamiinin puutos altistaa lukuisille eri sairauksille. Kun C-vitamiinia ei ole riittävästi, sitä ei riitä kaikkiin kehon soluihin ja kudoksiin. C-vitamiinin lisäämisestä ei ole haittaa, sillä sitä ei voi saada liikaa. C-vitamiini on vesiliukoinen ja ylimäärä huuhtoutuu pois virtsan mukana.

        D-vitamiinia 50-125µg / vrk

        Magnesium (sitraattia) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1

        Pohjoismaiset terveysviranomaiset suosittelevat aikuisille Omega-3 rasvahappoja 1-2 grammaa päivässä eli esim. villiä lohta vähintään 150 grammaa päivässä. Eli käytännössä kaikkein tulisi syödä Omega-3 rasvahappoja lisäravinteena purkista. Raskauden aikana Omega-3 rasvahappojen tarve jopa tuplaantuu. Omega-3 rasvahapolla on tärkeä rooli mm. aivotoimintojen säätelyssä, tulehdusten ehkäisemisessä ja immuunijärjestelmässä.

        Vuoden D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

        Muut saa todella edullisesti Citymarketin luontaistuotehyllystä. Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

        Ruuan merkitys D-vitamiinilähteenä on vähäinen: 90% ihmisen D-vitamiinista on peräisin iholta (ellei hän ota D-vitamiinia ravintolisänä). Suomalainen saa ruoastaan alle 10µg D-vitamiinia päivää kohti. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3, kello 10-16 välisenä aikana vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia.

        Kaikkein huonoin tilanne on afrikkalaista syntyperää olevilla maahanmuuttajilla, joilla esiintyy usein erittäin vakavia D-vitamiinin puutoksia. Syynä tähän on tumma iho ja ruokavalio. Heidän kotimaassaan UVB-indeksi on lähes läpi vuoden 8-15, kun Suomessa se on keskikesällä 3-6. Talvella Suomen UVB-indeksi on 0.

        D-vitamiinia pitää syödä niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

        Meillä "asiantuntijat" Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan osa pienistä lapsista saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka he väittävät riittävän kokonaisterveydelle. Muilla ihmisillä veren D-vitamiinipitoisuus on selvästi alle 50 nmol/l.

        Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin ja lukuisiin eri sairauksiin (mm. I-tyypin diabetes, MS-tauti, reumataudit jne...), jotka Suomessa ovat erittäin yleisiä verrattuna päiväntasaajalla asuviin ihmisiin.

        Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l ja kokonaisterveyden kannalta 100-150 nmol/l.

        Nykypäivän lääkärin pitäisi ymmärtää, että veren D-vitamiinipitoisuuden määritys kuuluu tärkeänä osana potilaan hoitoon ja sairauksien diagnosointiin siinä missä perusverenkuva, kilpirauhasarvot sekä kolesteroli- ja verensokeritutkimuksetkin.

        Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

        Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen mainostamiaan vitamiineja söisikään.

        http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm


    • 12v

      Moi! Olen vähän reilu 12 vuotta ja painan 36.11!!!!!!

      Olenko lihava/ylipainoinen??????
      Sanokaa suoraa....

      • Vastatkaa!!!

        Oonko ylipainone oon 12 ja joku 153/50


      • ...
        Vastatkaa!!! kirjoitti:

        Oonko ylipainone oon 12 ja joku 153/50

        Et.


    • 99uojdljhdoiodidhhdh

      Nykypennut on kyllä usein helevetin lihavia lössyköitä. Lipitetään vaan limukkaa ja mässätään karkkia, sipsiä ja heseä. Vapaa-aika kuluu ruudun edessä istuen ja liikuntaa ei harrasteta nimeksikään. Sitten sairastutaan aikuistyypin diabetekseen 12 vuotiaana ja pian astuu kuvioihin se viinan lipittäminen ja krapulamätöt ja paino huitelee jo kolminumeroisissa luvuissa. AI ETTÄ ON HIENO TULEVAISUUS EDESSÄ!

      Kyllä se on niin, että terveelliset elintavat opetellaan jo lapsena (ajatelkaas sitä pullamössövanhemmat) tai sitten eletään koko loppuelämä pullavössykkänä ja maksatetaan muilla munkkipossuna olemisesta aiheutuvat terveyskulut.

    • lihava?

      oonko lihava? 11v n.153cm pitkä ja 45 kg

      • MaailmanLäskeinIhminen

        Et ole lihava . Itse olen 152,2 ja 48kg. Olet juuri sopiva.


    • Kysyjä

      Oonko laiha vai lihava?

      11-vuotias 154 ja 38kg?

      lihava?//En tiedä miltä näytät,mutta ehkä sinulla on lihaksia tai roteva ruumiinrakenne

    • Pianotyttö

      Hei!

      Olen 11w kohta 12 täytän toukokuussa ja olen 153 ja painan 37-38 olenko ylipainoinen?
      Viime vuonna 2013 lihoin parikiloa kesällä,kun äiti huomautti,aloin hieman enemmän katsoa kaloreiden perään.Harrastan sulkapalloa 2x viikossa ja treenit on tosi rankat ja juoksen aina koulun ympäri 2x kertaa välkällä.Olen syntynyt Aasiassa,joka myös vaikuttaa siihen,mitkä geenit minulla on.Syön vuodessa 1-2 kertaa roskaruokaa
      Ja mikään paikka ei roiku ja lihaksiakin löytyy mm. jaloista ja käsistä
      Kysymys: Olenko lihava?

    • Kärsin

      Hei sinä pianotyttö et ole lihava!!! Itse täytän pian 13 ja olen täsmälleen saman pituinen kun sinä ja painan 56 !!! En oo minäkää mikää yli lihava mutta pullea silti!!
      Haluaisin laihtua juoksen joka päivä pitkän lenkin ja teen kauhean kunto treenin joka ilta yritän syödä terveellisesti olen silti lihonnut joulusta melkein 5kiloo D; Haluisko joku kertoo mikä mättää kun ei oo mukavaa mennä joka ilta itkien nukkuu painoni vuoksi ;(

      • Kärsin

        Ja lisään vielä että miten mä voisin laihduttaa kun en koulun takii kerkee tehä mitää ihmeellistä ku kouluu on aina 8-15:(


    • Potterhead

      Piano tyttö...
      Tuo on juuri ärsyttävää kun normaalipainoiset tulevat inisemään vaikka järki kyllä sanoo että onko lihava vai ei..
      Ite oon 12v ja painan 45kg ja oon jtn 155cm.
      En oo lihava, mut kyllä sitä vatsaa löytyy.
      Haluisin laihtua, mutta en tiiä miten.
      Juuri tuokin kun omat kaverit on hyvin laihoja,
      ja haukkuvat itteensä läskeiksi..
      se on hyvin ärsyttävää.
      Mut voisko joku neuvoo mua?
      Meinaa mulla on aina pahamieli ku monet muut on vartaloltaan täydellidiä ja mä oon ihan kauhee, tän takia oon lintsannu koulu-uinnitkin.
      Mulla on muutenkin rankempaa kotona, nii tuntuu tosi pahalta, ja sitten vielä kun noi laihat inisee "lihavuudestaan" parantaa tosi paljon itsetuntoa.
      Anteeks tää mun valitus, mut nyt oli vaa pakko kertoo tää tääl teille.

      • Pianotyttö

        Hei...olen pahoillani,kun olet joutunut kuuntelemaan tuollaista.
        En todellakaan halunnut tulla valittamaan ;(


    • 12Vmerimursu

      Morjens! Oon 12v poika joka on 163cm pitkä ja painaa 63kg! Eli siis ylipainoinen! kysyin kolun terkkarilt että olenko ylipainoinen, mutta ei vastannut kysymykseeni. Haluaisin tietää että haittaako laihduttaminen pituuskasvua ja jos ei haittaa niin haluaisin tietää että miten olisin jo syksyllä NÄKYVÄSTI laihempi. Toivon saavani asiallisia vastauksia.

    • poju6

      hei olen 12 vuotias poika
      ja olen lihava 147cm 51kg
      mahassa ei näy paljoa läskiä mutta kun istuu makkaroita näkyy
      mikä neuvoksi
      haluaisin laihtua 5kg kuukaudessa
      apua!!

    • Vastailen

      Kun tyttäreni oli 6 ja aloitti kolun hän oli 36cm ja paino 45kg sitten kun oli käyny koulua kuukauden huomasin että oli ruvennut syömään hyvin pieniä annoksia myöhemmi sain selville että häntä oli koulussa haukuttu läskiksi ja nyt on 12vuotta (melkein 13) ja on 173,5cm ja painaa vain 28kg eikä millään saa lisää painoa on ruvennut sairastumaan helpommin. Joten ei kannata yrittää pakottaa lasta laihduttamaan

    • ...

      Moi
      Oon 13vuotias 173,5cm pitkä ja painan 31.3 oonko normaali

    • Pianotyttö

      Anteeksi,mutta istuessa näkyy makkaroita,ärsyttävää!!!!
      Nyt olen 12w ja painan 40kg.
      Pelkään painavani liikaa,kun äiti vihjailee,että pitää harrastaa enemmän liikuntaa,eikö 2zx olevat rankat treenit muka riitä?
      Kuitenkin kaikki sanovat että olen laiha,mutta miksi sitä on niin vaikea uskoa?

    • puu3

      Mikä neuvoksi miten pystyy laihdutamaan laihtuuko siitä jos ei syö sokeria kuukauteen

    • Hallsuhei

      Tää on ihan järkyttävää!
      Meidän lapsi painaa 56kg on 139.3 cm pitkä ja on 9 vuotias.

    • Tyttelih

      Olen 13 vuotias tyttö painan 54 kg laihdutusvinkkejä kiitos

    • YksTyttöVaan03

      Itse olin 3 luokalla 148 ja 35 ja siitä sanottiin,että olisin liian lihava!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6710
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4007
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2035
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1829
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1535
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe