Väite:
"Moottorin pieni kierrosnopeus (r/min) mutkassa parantaa auton kääntyvyyttä."
Näinhän se on, mutta miksi? Kuka tietää syyn...?
Pähkinä oikeasti tietäville... ;)
9
1248
Vastaukset
- make
Jos tää nyt on jotain insonööriviisastelua, niin veikataan, että koneen suurempi kierrosnopeus aiheuttaa enemmän värähtelyä, joka jossain määrin välittyy myös renkaisiin aiheuttaen pidon vähenemistä. Aika kaukaa haettu eikä varmaankaan mitään tekemistä totuuden kanssa ;)
- Aloittaja.
Väärin
- Tohtori sykerö
Painaa mutkassa kaasua ja kääntää! Siinä hieman saattaa kääntösäde kasvaa.....
Tai ajaa mutka tyhjäkäynnillä renkaat tapissa.
Eri asia sitten on kumpi on nopeampi tapa?- Aloittaja
Ok, olet tavallaan oikeassa, mutta tätä en tarkoittanut. Tarkoitan, että kääntyvyys on parempi (samalla nopeudella), jos moottorin kierrosluku on pienempi.
Tähän löytyy ihan fysikaalinen selitys. - TKd
Aloittaja kirjoitti:
Ok, olet tavallaan oikeassa, mutta tätä en tarkoittanut. Tarkoitan, että kääntyvyys on parempi (samalla nopeudella), jos moottorin kierrosluku on pienempi.
Tähän löytyy ihan fysikaalinen selitys.Moottoripyörissä ja crossissa siihen vaikuttavat kampiakselista tulevat hyrrävoimat. Mitä enemmän kierroksia moottorissa sitä nopeemmin kampiakseli työskentelee ja näin ollen hyrrävoimat kääntää pyörää pystyyn.
Oiskohan... - Aloittaja
TKd kirjoitti:
Moottoripyörissä ja crossissa siihen vaikuttavat kampiakselista tulevat hyrrävoimat. Mitä enemmän kierroksia moottorissa sitä nopeemmin kampiakseli työskentelee ja näin ollen hyrrävoimat kääntää pyörää pystyyn.
Oiskohan...Ok, sinä pääsit lähelle! Kerrotaan vastaus nyt, ennen kuin unohdan koko ketjun.
Eli moottorin pyörimismomentti vastustaa auton kääntymistä pystyakselinsa suhteen. Mitä suurempi on moottorin pyörimisnopeus, sitä suurempi on myös tämä vastustava voima. Kannattaa ajaa liukkaat mutkat isolla vaihteella.. :) - TKd
Aloittaja kirjoitti:
Ok, sinä pääsit lähelle! Kerrotaan vastaus nyt, ennen kuin unohdan koko ketjun.
Eli moottorin pyörimismomentti vastustaa auton kääntymistä pystyakselinsa suhteen. Mitä suurempi on moottorin pyörimisnopeus, sitä suurempi on myös tämä vastustava voima. Kannattaa ajaa liukkaat mutkat isolla vaihteella.. :)Tai sinä pääsit lähelle, tietääkseni se moottori ei pyöri vaan siellä moottorin sisällä olevat osaset tekevät ylös-alas liikettä ja jotkut voivat jopa pyörähtää. Näiden kappaleiden liikkeestä johtuvat vastustavat voimat. Ja näiden voimien laskemiseksi tarvitaan erilaisia voimien(pyörivänliikken ja etenemisliikkeen) laskukaavoja joita yhdistelemällä saadaan oikea lopputulos.
- eikö..
Aloittaja kirjoitti:
Ok, sinä pääsit lähelle! Kerrotaan vastaus nyt, ennen kuin unohdan koko ketjun.
Eli moottorin pyörimismomentti vastustaa auton kääntymistä pystyakselinsa suhteen. Mitä suurempi on moottorin pyörimisnopeus, sitä suurempi on myös tämä vastustava voima. Kannattaa ajaa liukkaat mutkat isolla vaihteella.. :)isolla vaihteella ole kiihdytys mutkasta ulos hitaampaa ?
- TKd
eikö.. kirjoitti:
isolla vaihteella ole kiihdytys mutkasta ulos hitaampaa ?
Onhan se tottakai jos ajetaan ylisuurella vaihteella. Moottoripyöräilyssä moottoreista yritetään saada vääntäviä alakierroksilta asti jotta meno olisi tasaisempaa mutta kovaa. Esim. crossissa mutkasta kiihdytettäessä isommalla vaihteella rengas ei lyö niin paljon tyhjää ja kiihtyvyys on parempi. Tämä ei toimi pienikuutioisissa pyörissä(ajettava koko ajan kaasu pohjassa) ja samaten tuo aikaisempi keskustelu pystyyn kampeamisesta koskee vaan ison luokan pyöriä koska siellä liikkuvat massat ovat hiukan suurempia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181026Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071010Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42909
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk299908- 72875