Pähkinä oikeasti tietäville... ;)

2-jalkainen insinööri

Väite:

"Moottorin pieni kierrosnopeus (r/min) mutkassa parantaa auton kääntyvyyttä."

Näinhän se on, mutta miksi? Kuka tietää syyn...?

9

1240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • make

      Jos tää nyt on jotain insonööriviisastelua, niin veikataan, että koneen suurempi kierrosnopeus aiheuttaa enemmän värähtelyä, joka jossain määrin välittyy myös renkaisiin aiheuttaen pidon vähenemistä. Aika kaukaa haettu eikä varmaankaan mitään tekemistä totuuden kanssa ;)

      • Aloittaja.

        Väärin


    • Tohtori sykerö

      Painaa mutkassa kaasua ja kääntää! Siinä hieman saattaa kääntösäde kasvaa.....
      Tai ajaa mutka tyhjäkäynnillä renkaat tapissa.

      Eri asia sitten on kumpi on nopeampi tapa?

      • Aloittaja

        Ok, olet tavallaan oikeassa, mutta tätä en tarkoittanut. Tarkoitan, että kääntyvyys on parempi (samalla nopeudella), jos moottorin kierrosluku on pienempi.

        Tähän löytyy ihan fysikaalinen selitys.


      • TKd
        Aloittaja kirjoitti:

        Ok, olet tavallaan oikeassa, mutta tätä en tarkoittanut. Tarkoitan, että kääntyvyys on parempi (samalla nopeudella), jos moottorin kierrosluku on pienempi.

        Tähän löytyy ihan fysikaalinen selitys.

        Moottoripyörissä ja crossissa siihen vaikuttavat kampiakselista tulevat hyrrävoimat. Mitä enemmän kierroksia moottorissa sitä nopeemmin kampiakseli työskentelee ja näin ollen hyrrävoimat kääntää pyörää pystyyn.
        Oiskohan...


      • Aloittaja
        TKd kirjoitti:

        Moottoripyörissä ja crossissa siihen vaikuttavat kampiakselista tulevat hyrrävoimat. Mitä enemmän kierroksia moottorissa sitä nopeemmin kampiakseli työskentelee ja näin ollen hyrrävoimat kääntää pyörää pystyyn.
        Oiskohan...

        Ok, sinä pääsit lähelle! Kerrotaan vastaus nyt, ennen kuin unohdan koko ketjun.

        Eli moottorin pyörimismomentti vastustaa auton kääntymistä pystyakselinsa suhteen. Mitä suurempi on moottorin pyörimisnopeus, sitä suurempi on myös tämä vastustava voima. Kannattaa ajaa liukkaat mutkat isolla vaihteella.. :)


      • TKd
        Aloittaja kirjoitti:

        Ok, sinä pääsit lähelle! Kerrotaan vastaus nyt, ennen kuin unohdan koko ketjun.

        Eli moottorin pyörimismomentti vastustaa auton kääntymistä pystyakselinsa suhteen. Mitä suurempi on moottorin pyörimisnopeus, sitä suurempi on myös tämä vastustava voima. Kannattaa ajaa liukkaat mutkat isolla vaihteella.. :)

        Tai sinä pääsit lähelle, tietääkseni se moottori ei pyöri vaan siellä moottorin sisällä olevat osaset tekevät ylös-alas liikettä ja jotkut voivat jopa pyörähtää. Näiden kappaleiden liikkeestä johtuvat vastustavat voimat. Ja näiden voimien laskemiseksi tarvitaan erilaisia voimien(pyörivänliikken ja etenemisliikkeen) laskukaavoja joita yhdistelemällä saadaan oikea lopputulos.


      • eikö..
        Aloittaja kirjoitti:

        Ok, sinä pääsit lähelle! Kerrotaan vastaus nyt, ennen kuin unohdan koko ketjun.

        Eli moottorin pyörimismomentti vastustaa auton kääntymistä pystyakselinsa suhteen. Mitä suurempi on moottorin pyörimisnopeus, sitä suurempi on myös tämä vastustava voima. Kannattaa ajaa liukkaat mutkat isolla vaihteella.. :)

        isolla vaihteella ole kiihdytys mutkasta ulos hitaampaa ?


      • TKd
        eikö.. kirjoitti:

        isolla vaihteella ole kiihdytys mutkasta ulos hitaampaa ?

        Onhan se tottakai jos ajetaan ylisuurella vaihteella. Moottoripyöräilyssä moottoreista yritetään saada vääntäviä alakierroksilta asti jotta meno olisi tasaisempaa mutta kovaa. Esim. crossissa mutkasta kiihdytettäessä isommalla vaihteella rengas ei lyö niin paljon tyhjää ja kiihtyvyys on parempi. Tämä ei toimi pienikuutioisissa pyörissä(ajettava koko ajan kaasu pohjassa) ja samaten tuo aikaisempi keskustelu pystyyn kampeamisesta koskee vaan ison luokan pyöriä koska siellä liikkuvat massat ovat hiukan suurempia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe