Väite:
"Moottorin pieni kierrosnopeus (r/min) mutkassa parantaa auton kääntyvyyttä."
Näinhän se on, mutta miksi? Kuka tietää syyn...?
Pähkinä oikeasti tietäville... ;)
9
1295
Vastaukset
- make
Jos tää nyt on jotain insonööriviisastelua, niin veikataan, että koneen suurempi kierrosnopeus aiheuttaa enemmän värähtelyä, joka jossain määrin välittyy myös renkaisiin aiheuttaen pidon vähenemistä. Aika kaukaa haettu eikä varmaankaan mitään tekemistä totuuden kanssa ;)
- Aloittaja.
Väärin
- Tohtori sykerö
Painaa mutkassa kaasua ja kääntää! Siinä hieman saattaa kääntösäde kasvaa.....
Tai ajaa mutka tyhjäkäynnillä renkaat tapissa.
Eri asia sitten on kumpi on nopeampi tapa?- Aloittaja
Ok, olet tavallaan oikeassa, mutta tätä en tarkoittanut. Tarkoitan, että kääntyvyys on parempi (samalla nopeudella), jos moottorin kierrosluku on pienempi.
Tähän löytyy ihan fysikaalinen selitys. - TKd
Aloittaja kirjoitti:
Ok, olet tavallaan oikeassa, mutta tätä en tarkoittanut. Tarkoitan, että kääntyvyys on parempi (samalla nopeudella), jos moottorin kierrosluku on pienempi.
Tähän löytyy ihan fysikaalinen selitys.Moottoripyörissä ja crossissa siihen vaikuttavat kampiakselista tulevat hyrrävoimat. Mitä enemmän kierroksia moottorissa sitä nopeemmin kampiakseli työskentelee ja näin ollen hyrrävoimat kääntää pyörää pystyyn.
Oiskohan... - Aloittaja
TKd kirjoitti:
Moottoripyörissä ja crossissa siihen vaikuttavat kampiakselista tulevat hyrrävoimat. Mitä enemmän kierroksia moottorissa sitä nopeemmin kampiakseli työskentelee ja näin ollen hyrrävoimat kääntää pyörää pystyyn.
Oiskohan...Ok, sinä pääsit lähelle! Kerrotaan vastaus nyt, ennen kuin unohdan koko ketjun.
Eli moottorin pyörimismomentti vastustaa auton kääntymistä pystyakselinsa suhteen. Mitä suurempi on moottorin pyörimisnopeus, sitä suurempi on myös tämä vastustava voima. Kannattaa ajaa liukkaat mutkat isolla vaihteella.. :) - TKd
Aloittaja kirjoitti:
Ok, sinä pääsit lähelle! Kerrotaan vastaus nyt, ennen kuin unohdan koko ketjun.
Eli moottorin pyörimismomentti vastustaa auton kääntymistä pystyakselinsa suhteen. Mitä suurempi on moottorin pyörimisnopeus, sitä suurempi on myös tämä vastustava voima. Kannattaa ajaa liukkaat mutkat isolla vaihteella.. :)Tai sinä pääsit lähelle, tietääkseni se moottori ei pyöri vaan siellä moottorin sisällä olevat osaset tekevät ylös-alas liikettä ja jotkut voivat jopa pyörähtää. Näiden kappaleiden liikkeestä johtuvat vastustavat voimat. Ja näiden voimien laskemiseksi tarvitaan erilaisia voimien(pyörivänliikken ja etenemisliikkeen) laskukaavoja joita yhdistelemällä saadaan oikea lopputulos.
- eikö..
Aloittaja kirjoitti:
Ok, sinä pääsit lähelle! Kerrotaan vastaus nyt, ennen kuin unohdan koko ketjun.
Eli moottorin pyörimismomentti vastustaa auton kääntymistä pystyakselinsa suhteen. Mitä suurempi on moottorin pyörimisnopeus, sitä suurempi on myös tämä vastustava voima. Kannattaa ajaa liukkaat mutkat isolla vaihteella.. :)isolla vaihteella ole kiihdytys mutkasta ulos hitaampaa ?
- TKd
eikö.. kirjoitti:
isolla vaihteella ole kiihdytys mutkasta ulos hitaampaa ?
Onhan se tottakai jos ajetaan ylisuurella vaihteella. Moottoripyöräilyssä moottoreista yritetään saada vääntäviä alakierroksilta asti jotta meno olisi tasaisempaa mutta kovaa. Esim. crossissa mutkasta kiihdytettäessä isommalla vaihteella rengas ei lyö niin paljon tyhjää ja kiihtyvyys on parempi. Tämä ei toimi pienikuutioisissa pyörissä(ajettava koko ajan kaasu pohjassa) ja samaten tuo aikaisempi keskustelu pystyyn kampeamisesta koskee vaan ison luokan pyöriä koska siellä liikkuvat massat ovat hiukan suurempia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.1378328Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut
Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m1047529Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot925706Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,975656Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1194830Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo1452658Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys612513Ei välimatka meitä erottanut
Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e81485Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!
Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol71454Kohta taas mesikämmeneen
Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa531349