Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Korkeat...

Huolissaan.

Äidilläni mitattiin verenpaine ja oli korkeimmillaan 120/200 ja määrättiin heti kaikkiin kokeisiin. Lääkitykseksi Micardis 80mg
viimeinen paine oli 116/180.

Onko jollain kokemuksia hoidosta/lääkityksestä ja muistakin seikoista. Olen jo katsonut netistä tietoja mutta olis kiva saada tietoja ihan kokeneilta.
Kiitos etukäteen.

14

31060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katti

      lukemat,,, pitää kai olla 200/120 ja 180/116 muuten tuntuu vähän oudoilta paineilta.??

      • huolissaan.

        Kyseessä niin uusi asia minulle ettei paljoa tiedä.

        Kun lääkäri määräsi, tai oikeastaan antoi vastaanotolla micardis 80mg lääkitykseksi ensihätään. Siitä äiti ottaa joka aamu puolet eli sen 40mg. Kun on niitä sivuoireita paljon. Luin myös netistä että tämä lääke ei heti ala vaikuttamaan. Lääkäri olisi mieluummin antanut jotain beetasalpaajaa mutten tiedä miksei antanut?
        Mitä hyötyä lääkkeestä joka alkaa vaikuttamaan vasta 4viikon jälkeen? Äiti on vähän hermona eikä mielellään puhu asiasta minulle.
        Korjatkaa jos olen väärässä. Eikö beetasalpaaja alenna niitä paineita heti?

        Äidillä on myös uniapnea josta ei EDES maininnut lääkärille.
        Olen kuullut että uniapnea vaikuttaa paljon tilanteeseen.
        Meidän suvussa on paljon ollut sairauksia ja juuri noita halvausjuttuja.

        Kiitos kun oikaisit tiedot Katti. Olisin vain toivonut että kokeneet joilla on korkeat verenpaineet olisi kokemuksesta sanoneet mitä tulisi ottaa huomioon. Miten elämä muuttuu.
        Äiti liikkuu paljon eikä polta eikä vietä epäterveellistä elämää joten tämä tuli vähän yllätyksenä. Tätä ennen oli kuitenkin eräs fyysinen juttu joka saattoi aiheuttaa verenpaineen kohoamisen. Siitä en tarkemmin sano.

        Mutta pliis. Kokeneet ja jotka käyttää micardis lääkettä voisi jotain kertoa. Micardis aiheuttaa kuulemma myös masennusta ja lihaskipuja.
        Äiti on käynyt vain yhdellä lääkärillä ja olen sitä mieltä että pitäisi saada toinen mielipide.
        Yritän tässä vähän painostaa äitiä.
        Ja olen todella huolissani.

        Olen itse etsinyt netistä tietoa jo 4päivää ja kaikki tuntuu niin epäselvältä. Turhauttaa.

        Kiitän kaikkia jotka vastaa.
        tv: huolestunut poika.


      • verenpaine
        huolissaan. kirjoitti:

        Kyseessä niin uusi asia minulle ettei paljoa tiedä.

        Kun lääkäri määräsi, tai oikeastaan antoi vastaanotolla micardis 80mg lääkitykseksi ensihätään. Siitä äiti ottaa joka aamu puolet eli sen 40mg. Kun on niitä sivuoireita paljon. Luin myös netistä että tämä lääke ei heti ala vaikuttamaan. Lääkäri olisi mieluummin antanut jotain beetasalpaajaa mutten tiedä miksei antanut?
        Mitä hyötyä lääkkeestä joka alkaa vaikuttamaan vasta 4viikon jälkeen? Äiti on vähän hermona eikä mielellään puhu asiasta minulle.
        Korjatkaa jos olen väärässä. Eikö beetasalpaaja alenna niitä paineita heti?

        Äidillä on myös uniapnea josta ei EDES maininnut lääkärille.
        Olen kuullut että uniapnea vaikuttaa paljon tilanteeseen.
        Meidän suvussa on paljon ollut sairauksia ja juuri noita halvausjuttuja.

        Kiitos kun oikaisit tiedot Katti. Olisin vain toivonut että kokeneet joilla on korkeat verenpaineet olisi kokemuksesta sanoneet mitä tulisi ottaa huomioon. Miten elämä muuttuu.
        Äiti liikkuu paljon eikä polta eikä vietä epäterveellistä elämää joten tämä tuli vähän yllätyksenä. Tätä ennen oli kuitenkin eräs fyysinen juttu joka saattoi aiheuttaa verenpaineen kohoamisen. Siitä en tarkemmin sano.

        Mutta pliis. Kokeneet ja jotka käyttää micardis lääkettä voisi jotain kertoa. Micardis aiheuttaa kuulemma myös masennusta ja lihaskipuja.
        Äiti on käynyt vain yhdellä lääkärillä ja olen sitä mieltä että pitäisi saada toinen mielipide.
        Yritän tässä vähän painostaa äitiä.
        Ja olen todella huolissani.

        Olen itse etsinyt netistä tietoa jo 4päivää ja kaikki tuntuu niin epäselvältä. Turhauttaa.

        Kiitän kaikkia jotka vastaa.
        tv: huolestunut poika.

        Minulle vaihdettiin pari kuukautta sitten verenpainelääkkeeksi juuri tuo Micardis 40 mg. Eli otan siis kerran vuorokaudessa aamuisin tuon 40 mg. Lääkäri sanoi, että lopullinen vaikutus alkaa näkymään noin kuukaudessa.

        Miksi äitisi ottaa vain 40 mg päivässä, jos lääkäri määräsi 80 mg? Ovatko sivuvaikutukset niin hankalia? Ja voisiko ajatella, että pikkuhiljaa siirtyisi tuohon lääkärin määräämään annokseen. Yleensähän nuo sivuvaikutukset ovat lääkkeen aloitusvaiheessa hankalammat ja vähenevät selvästi käytön kestettyä jonkin aikaa. Niin ja onhan nuo paineet jo laskeneet, etenkin yläpaine.

        Verenpainelääkkeitä on todella paljon eri tavalla paineita alentavia. Eli juuri oikean lääkityksen löytäminen on työlästä puuhaa. Ja vaikutukset eivät todellakaan näy päivässä eikä kahdessa, vaan usein pitää se kuukausikin kokeilla ennen päätelmien tekoa.

        Micardis määrättiin mulle lähinnä siksi, että sen vaikutus on pitempikestoinen kuin jollain muulla AT2-salpaajaryhmän lääkkeellä. Siis kerran vuorokaudessa otettu annos pitää paremmin paineet matalammalla koko vuorokauden. Mulla ei edellinen lääke jaksanut pitää paineita alhaalla enää seuraavaan aammun, jolloin uusi annos tuli otetuksi, mutta tällä Micardiksella ovat paineet pysyneet hyvinä ympäri vuorokauden.

        Minä syön toisena verenpainelääkkeenä myös beta-salpaajaa ja ainakin matala pulssi on yksi syy, miksei beta-salpaajia määrättäisi. Jos normaali syke on vain siinä 60 hujakoilla, niin beta-salpaajat laskevat sitä entisestään ja siinäkin tulee raja vastaan.

        Kaikenkaikkiaan verenpaineen hoito ja oikean lääkekombinaation löytäminen on aikaa vievää puuhaa. Onko Äidilläsi oma verenpainemittari kotona? Itselläni on ja sillä mittailen aina välillä useamman kerran päivässä arvoja, jotta näen miten paineeni vaihtelevat päivän sisällä. Ja omissa mittauksissa jäisi se kuuluisa valkotakkiefektikin pois.

        Ai niin, ja minulla ei ole tullut minkäänlaisia sivuvaikutuksia Micardiksesta. Ainoa lääkeryhmä, joka ei itselleni aikoinaan sopinut lainkaan, oli ACE-estäjät. Niistä tuli todella hankala öinen kuiva yskä.


      • huolestunut.
        verenpaine kirjoitti:

        Minulle vaihdettiin pari kuukautta sitten verenpainelääkkeeksi juuri tuo Micardis 40 mg. Eli otan siis kerran vuorokaudessa aamuisin tuon 40 mg. Lääkäri sanoi, että lopullinen vaikutus alkaa näkymään noin kuukaudessa.

        Miksi äitisi ottaa vain 40 mg päivässä, jos lääkäri määräsi 80 mg? Ovatko sivuvaikutukset niin hankalia? Ja voisiko ajatella, että pikkuhiljaa siirtyisi tuohon lääkärin määräämään annokseen. Yleensähän nuo sivuvaikutukset ovat lääkkeen aloitusvaiheessa hankalammat ja vähenevät selvästi käytön kestettyä jonkin aikaa. Niin ja onhan nuo paineet jo laskeneet, etenkin yläpaine.

        Verenpainelääkkeitä on todella paljon eri tavalla paineita alentavia. Eli juuri oikean lääkityksen löytäminen on työlästä puuhaa. Ja vaikutukset eivät todellakaan näy päivässä eikä kahdessa, vaan usein pitää se kuukausikin kokeilla ennen päätelmien tekoa.

        Micardis määrättiin mulle lähinnä siksi, että sen vaikutus on pitempikestoinen kuin jollain muulla AT2-salpaajaryhmän lääkkeellä. Siis kerran vuorokaudessa otettu annos pitää paremmin paineet matalammalla koko vuorokauden. Mulla ei edellinen lääke jaksanut pitää paineita alhaalla enää seuraavaan aammun, jolloin uusi annos tuli otetuksi, mutta tällä Micardiksella ovat paineet pysyneet hyvinä ympäri vuorokauden.

        Minä syön toisena verenpainelääkkeenä myös beta-salpaajaa ja ainakin matala pulssi on yksi syy, miksei beta-salpaajia määrättäisi. Jos normaali syke on vain siinä 60 hujakoilla, niin beta-salpaajat laskevat sitä entisestään ja siinäkin tulee raja vastaan.

        Kaikenkaikkiaan verenpaineen hoito ja oikean lääkekombinaation löytäminen on aikaa vievää puuhaa. Onko Äidilläsi oma verenpainemittari kotona? Itselläni on ja sillä mittailen aina välillä useamman kerran päivässä arvoja, jotta näen miten paineeni vaihtelevat päivän sisällä. Ja omissa mittauksissa jäisi se kuuluisa valkotakkiefektikin pois.

        Ai niin, ja minulla ei ole tullut minkäänlaisia sivuvaikutuksia Micardiksesta. Ainoa lääkeryhmä, joka ei itselleni aikoinaan sopinut lainkaan, oli ACE-estäjät. Niistä tuli todella hankala öinen kuiva yskä.

        Äidilleni määrättin suoraan tuo lääke ainoana.
        Pitääkö nyt kuukausi odottaa että se tehoaa. Mielestäni tilanne pitäisi saada aikaisemmin kuntoon. Ja korjaan tuon annostuksen että lääkäri sanoi että puolet aamulla eikä kokonaan siis se 40mg. Mutta sivuvaikutukset ovat siltikin pahat.
        Tiedän tämän siitä että äitini ei useasti valita.
        Syke on kuulemma aivan normaali ja lääkäri olisi mieluummin antanut beetasalpaajaa. Oli ensin suositellutkin sitä. Eli toiselle lääkärille?

        Äitini syö eka kertaa verenpainelääkkeitä. Pelkään että tässä on joku riski ennenkuin tuo micardis alkaa vaikuttamaan.
        Mikä oli sinun edellinen lääke? Jos saan kysyä.

        Äidilläni ei ole verenpainemittaria. Painostin häntä ostamaan sitä. Mutta hän ei mielellään halua kuulla verenpainettaan edes lääkäriltä?
        Joten ostan sen hänelle itse. Mutta mikä olisi luotettava ja tarkka mittari. Tämä olisi todella tärkeä tieto. Noita mittareita on aika paljon kaupan ja olen kuullut ettei moniin ole luottamista puhumattakaan tuosta valkotakkiefektistä.
        Parempi se olisi kotona mitata kuin jännittää lääkärin vastaanotolla.

        ACE-estäjät löytyy varmaan googlella.
        Äitini yskii jo muutenkin nukkuessaan.
        Tietysti vaikutukset ovat yksilöllisiä.

        Olen kiitollinen tiedoistasi.
        Vielä kysyisin että mikä mittari olisi paras?


      • Katti
        huolestunut. kirjoitti:

        Äidilleni määrättin suoraan tuo lääke ainoana.
        Pitääkö nyt kuukausi odottaa että se tehoaa. Mielestäni tilanne pitäisi saada aikaisemmin kuntoon. Ja korjaan tuon annostuksen että lääkäri sanoi että puolet aamulla eikä kokonaan siis se 40mg. Mutta sivuvaikutukset ovat siltikin pahat.
        Tiedän tämän siitä että äitini ei useasti valita.
        Syke on kuulemma aivan normaali ja lääkäri olisi mieluummin antanut beetasalpaajaa. Oli ensin suositellutkin sitä. Eli toiselle lääkärille?

        Äitini syö eka kertaa verenpainelääkkeitä. Pelkään että tässä on joku riski ennenkuin tuo micardis alkaa vaikuttamaan.
        Mikä oli sinun edellinen lääke? Jos saan kysyä.

        Äidilläni ei ole verenpainemittaria. Painostin häntä ostamaan sitä. Mutta hän ei mielellään halua kuulla verenpainettaan edes lääkäriltä?
        Joten ostan sen hänelle itse. Mutta mikä olisi luotettava ja tarkka mittari. Tämä olisi todella tärkeä tieto. Noita mittareita on aika paljon kaupan ja olen kuullut ettei moniin ole luottamista puhumattakaan tuosta valkotakkiefektistä.
        Parempi se olisi kotona mitata kuin jännittää lääkärin vastaanotolla.

        ACE-estäjät löytyy varmaan googlella.
        Äitini yskii jo muutenkin nukkuessaan.
        Tietysti vaikutukset ovat yksilöllisiä.

        Olen kiitollinen tiedoistasi.
        Vielä kysyisin että mikä mittari olisi paras?

        ei se korkea verenpaine tee tuhoja heti, vaan jos kauan on korkea.Minulla on aina kamalan korkea paine vastaanotolla. Korkein on ollut 180/110. Kotona mitattaessa on ollut aika normaalia luokkaa. Ainakin kardiologi on ollut tyytyväinen.Minä käytän Betasalpaaja koska minulla on rytmihäiriöitä ja nopea pulssi.Mutta olen lukenut ettei se aina ole paras lääke kaikille. Mieheni käyttä Atacand ja se on ollut hänelle hyvä. Ei sivuvaikutuksia.En minäkään tupakoi ja liikun paljon, silti minulla on painetta. Olen kai sellainen stressaava jännittäjä tyyppi.Minkä ikäinen äitisi on, ja entäs itse?
        Kyllä lääkäri hoitaa äitisi kuntoon, vie vaan vähän aikaa. Ja etenkin korkean verenpaineen kanssa ei kannata stressata, se vaan nousee siitä.Minulla on Omron M4-I, oikein luotettava mittari. Käytetään meidän terveyskeskuksessakin.
        Kalliita ne vaan tietysti on, mutta tällä mittarilla on kolmen vuoden takuu.


      • verenpaine
        huolestunut. kirjoitti:

        Äidilleni määrättin suoraan tuo lääke ainoana.
        Pitääkö nyt kuukausi odottaa että se tehoaa. Mielestäni tilanne pitäisi saada aikaisemmin kuntoon. Ja korjaan tuon annostuksen että lääkäri sanoi että puolet aamulla eikä kokonaan siis se 40mg. Mutta sivuvaikutukset ovat siltikin pahat.
        Tiedän tämän siitä että äitini ei useasti valita.
        Syke on kuulemma aivan normaali ja lääkäri olisi mieluummin antanut beetasalpaajaa. Oli ensin suositellutkin sitä. Eli toiselle lääkärille?

        Äitini syö eka kertaa verenpainelääkkeitä. Pelkään että tässä on joku riski ennenkuin tuo micardis alkaa vaikuttamaan.
        Mikä oli sinun edellinen lääke? Jos saan kysyä.

        Äidilläni ei ole verenpainemittaria. Painostin häntä ostamaan sitä. Mutta hän ei mielellään halua kuulla verenpainettaan edes lääkäriltä?
        Joten ostan sen hänelle itse. Mutta mikä olisi luotettava ja tarkka mittari. Tämä olisi todella tärkeä tieto. Noita mittareita on aika paljon kaupan ja olen kuullut ettei moniin ole luottamista puhumattakaan tuosta valkotakkiefektistä.
        Parempi se olisi kotona mitata kuin jännittää lääkärin vastaanotolla.

        ACE-estäjät löytyy varmaan googlella.
        Äitini yskii jo muutenkin nukkuessaan.
        Tietysti vaikutukset ovat yksilöllisiä.

        Olen kiitollinen tiedoistasi.
        Vielä kysyisin että mikä mittari olisi paras?

        Minä käytin aiemmin saman ryhmän toista verenpainelääkettä eli Cozaar -nimistä.

        Noin yleisesti ei verenpaine tipahda heti lääkeiden aloituksen jälkeen normaaleihin lukemiin "kuin hokkuspokkus vaan". Se vaatii aikansa ja todellakin oikeiden lääkkeiden ja määrien haku saattaa olla pitkällinenkin prosessi.

        Ja sivuvaikutuksia löytyy varmaan jokaiselta verenpainelääkkeeltä ja niiden ilmeneminen on täysin yksilöllistä. Jos sivuvaikutukset ovat kovin pahoja, kannattaisi minun mielestäni ottaa yhteyttä nimenomaan samaan lääkäriin ja selittää ongelmat ja pyytää jotain toista lääkettä. Verenpainelääkkeissä on todella valinnanvaraa joita kokeilla, mutta ihan lyhyessä ajassa ei saa mistään vaikutusta esille.

        Ja se, että itse joudun käyttämään kahta eri lääkettä, johtuu minulla olevista muista "sairauksista" eli itsetarkoitus useamman lääkkeen "koktaili" ei todellakaan ole.

        Minulla on omana mittarina Omron M4-I, taitaa olla sama, jonka edellinenkin kirjoittaja mainitsi. Eikä sitä verenpainetta kannata todellakaan olla jatkuvasti mittaamassa, koska stressihän siitä tulee - ja jälleen paineet saa syyn kohota. Ja sekin kannattaa muistaa, että verenpaine vaihtelee hurjasti päivän mittaan. Yksittäisen mittauksen arvo ei paljoa merkitse eli kannattaa - silloin kun mittaa - mitata 2-3 kertaa peräkkäin ja katsoa sitten mittausten keskiarvo.

        Käypä hoito -suosituksista (Googleta, niin löydät varmaan netistä) löytyy paöljon tietoa kohonneen verenpaineen diagnosinnista, hoidosta ja lääkkeistä sekä yleensäkin verenpaineeseen liittyvistä asioista, mm. muista sairauksista.


      • Jukka
        huolestunut. kirjoitti:

        Äidilleni määrättin suoraan tuo lääke ainoana.
        Pitääkö nyt kuukausi odottaa että se tehoaa. Mielestäni tilanne pitäisi saada aikaisemmin kuntoon. Ja korjaan tuon annostuksen että lääkäri sanoi että puolet aamulla eikä kokonaan siis se 40mg. Mutta sivuvaikutukset ovat siltikin pahat.
        Tiedän tämän siitä että äitini ei useasti valita.
        Syke on kuulemma aivan normaali ja lääkäri olisi mieluummin antanut beetasalpaajaa. Oli ensin suositellutkin sitä. Eli toiselle lääkärille?

        Äitini syö eka kertaa verenpainelääkkeitä. Pelkään että tässä on joku riski ennenkuin tuo micardis alkaa vaikuttamaan.
        Mikä oli sinun edellinen lääke? Jos saan kysyä.

        Äidilläni ei ole verenpainemittaria. Painostin häntä ostamaan sitä. Mutta hän ei mielellään halua kuulla verenpainettaan edes lääkäriltä?
        Joten ostan sen hänelle itse. Mutta mikä olisi luotettava ja tarkka mittari. Tämä olisi todella tärkeä tieto. Noita mittareita on aika paljon kaupan ja olen kuullut ettei moniin ole luottamista puhumattakaan tuosta valkotakkiefektistä.
        Parempi se olisi kotona mitata kuin jännittää lääkärin vastaanotolla.

        ACE-estäjät löytyy varmaan googlella.
        Äitini yskii jo muutenkin nukkuessaan.
        Tietysti vaikutukset ovat yksilöllisiä.

        Olen kiitollinen tiedoistasi.
        Vielä kysyisin että mikä mittari olisi paras?

        Lääkäritkin ovat vain ihmisiä. Se kannattaa aina muistaa. Jos epäilet lääkärin sanomisia/tekemisiä, niin sitten kannattaa pyytää toista mielipidettä. Luettuani tarinasi se ei kuulostaisi minusta mitenkään liioitellulta - päinvastoin!

        Äitisi paineet ovat niin korkeat, että hänen ottamisensa suoraan osastolle olisi perusteltua. Siellä saataisiin valvotusti aloitettua lääke (lääkkeitä) - ja vähän isommalla annoksella, mitä kotihoitoon uskalletaan määrätä.

        Betasalpaajat olisivat kyllä hyvä ensiapu. Ne vaikuttavat parin tunnin sisällä ja vaikutus alkaa heti.

        Jokin vasta-aihehan niiden käytölle voi olla, kun et kaikkea äitisi tilanteesta kerro. Jos beta-salpaajat eivät sovellu, jää vielä muita vaihtoehtoja, mutta nekin voivat olla poissuljettuja muiden sairauksien takia.

        Uskoisin, että äitisi ei olisi osastolle menoon suostunut, vaikka sitä olisi hänelle ehdotettu. Tuskin edes kertoisi siitä sinulle?

        Toista ei tietenkään voi myöskään väkisin auttaa. On äitistäsi kiinni, miten asia etenee. Lääkärit eivät tule kotoa hoitoon hakemaan ja nyt annettu hoito ei todellakaan riitä, jos paine pysyy koko ajan tuollaisena.

        Täällä mainittu Omronin mittari on hyvä ja luotettava. Sen avulla voisi muutaman päivän katsoa tilannetta. Jos tilanne ei muutu, kehottaisin aktiivisesti etsimään muita konsteja tilanteen muuttamiseksi. Ainakin sinun pitäisi itse päästä kuulemaan mitä lääkäri on asiasta mieltä. Ts. keskustelu suoraan lääkärin kanssa olisi paikallaan, jotta tietäisit, missä mennään. Sen jälkeen voit uudelleen arvioida, pitäisikö kysyä toista mielipidettä joltakin toiselta lääkäriltä.

        Kardiologiaan erikoistunut lääkäri osaisi parhaiten määritellä alkulääkityksen. Sellaiset löytäisitte yksityiseltä terveysasemalta ja ajan saisi noin viikossa.


      • utelias
        Jukka kirjoitti:

        Lääkäritkin ovat vain ihmisiä. Se kannattaa aina muistaa. Jos epäilet lääkärin sanomisia/tekemisiä, niin sitten kannattaa pyytää toista mielipidettä. Luettuani tarinasi se ei kuulostaisi minusta mitenkään liioitellulta - päinvastoin!

        Äitisi paineet ovat niin korkeat, että hänen ottamisensa suoraan osastolle olisi perusteltua. Siellä saataisiin valvotusti aloitettua lääke (lääkkeitä) - ja vähän isommalla annoksella, mitä kotihoitoon uskalletaan määrätä.

        Betasalpaajat olisivat kyllä hyvä ensiapu. Ne vaikuttavat parin tunnin sisällä ja vaikutus alkaa heti.

        Jokin vasta-aihehan niiden käytölle voi olla, kun et kaikkea äitisi tilanteesta kerro. Jos beta-salpaajat eivät sovellu, jää vielä muita vaihtoehtoja, mutta nekin voivat olla poissuljettuja muiden sairauksien takia.

        Uskoisin, että äitisi ei olisi osastolle menoon suostunut, vaikka sitä olisi hänelle ehdotettu. Tuskin edes kertoisi siitä sinulle?

        Toista ei tietenkään voi myöskään väkisin auttaa. On äitistäsi kiinni, miten asia etenee. Lääkärit eivät tule kotoa hoitoon hakemaan ja nyt annettu hoito ei todellakaan riitä, jos paine pysyy koko ajan tuollaisena.

        Täällä mainittu Omronin mittari on hyvä ja luotettava. Sen avulla voisi muutaman päivän katsoa tilannetta. Jos tilanne ei muutu, kehottaisin aktiivisesti etsimään muita konsteja tilanteen muuttamiseksi. Ainakin sinun pitäisi itse päästä kuulemaan mitä lääkäri on asiasta mieltä. Ts. keskustelu suoraan lääkärin kanssa olisi paikallaan, jotta tietäisit, missä mennään. Sen jälkeen voit uudelleen arvioida, pitäisikö kysyä toista mielipidettä joltakin toiselta lääkäriltä.

        Kardiologiaan erikoistunut lääkäri osaisi parhaiten määritellä alkulääkityksen. Sellaiset löytäisitte yksityiseltä terveysasemalta ja ajan saisi noin viikossa.

        kirjoittelet usein ihmisille vastauksia. Oletko muuten vaan kiinnostunut "sydän" asioista vai onko sinulla joku koulutus tähän asiaan?;)
        Asiallisia vastauksia kyllä, ei sen puoleen!!


      • huolestunut.
        Jukka kirjoitti:

        Lääkäritkin ovat vain ihmisiä. Se kannattaa aina muistaa. Jos epäilet lääkärin sanomisia/tekemisiä, niin sitten kannattaa pyytää toista mielipidettä. Luettuani tarinasi se ei kuulostaisi minusta mitenkään liioitellulta - päinvastoin!

        Äitisi paineet ovat niin korkeat, että hänen ottamisensa suoraan osastolle olisi perusteltua. Siellä saataisiin valvotusti aloitettua lääke (lääkkeitä) - ja vähän isommalla annoksella, mitä kotihoitoon uskalletaan määrätä.

        Betasalpaajat olisivat kyllä hyvä ensiapu. Ne vaikuttavat parin tunnin sisällä ja vaikutus alkaa heti.

        Jokin vasta-aihehan niiden käytölle voi olla, kun et kaikkea äitisi tilanteesta kerro. Jos beta-salpaajat eivät sovellu, jää vielä muita vaihtoehtoja, mutta nekin voivat olla poissuljettuja muiden sairauksien takia.

        Uskoisin, että äitisi ei olisi osastolle menoon suostunut, vaikka sitä olisi hänelle ehdotettu. Tuskin edes kertoisi siitä sinulle?

        Toista ei tietenkään voi myöskään väkisin auttaa. On äitistäsi kiinni, miten asia etenee. Lääkärit eivät tule kotoa hoitoon hakemaan ja nyt annettu hoito ei todellakaan riitä, jos paine pysyy koko ajan tuollaisena.

        Täällä mainittu Omronin mittari on hyvä ja luotettava. Sen avulla voisi muutaman päivän katsoa tilannetta. Jos tilanne ei muutu, kehottaisin aktiivisesti etsimään muita konsteja tilanteen muuttamiseksi. Ainakin sinun pitäisi itse päästä kuulemaan mitä lääkäri on asiasta mieltä. Ts. keskustelu suoraan lääkärin kanssa olisi paikallaan, jotta tietäisit, missä mennään. Sen jälkeen voit uudelleen arvioida, pitäisikö kysyä toista mielipidettä joltakin toiselta lääkäriltä.

        Kardiologiaan erikoistunut lääkäri osaisi parhaiten määritellä alkulääkityksen. Sellaiset löytäisitte yksityiseltä terveysasemalta ja ajan saisi noin viikossa.

        Kiitos teille kaikista neuvoista.
        Olen löytänyt myös itse lisämateriaalia runsaasti.
        Jotenkin tuntuu että tämä asia keikautti elämää aika paljon. Oli myös surullista huomata miten jotkut eivät saaneet apua ajoissa ja kunnon hoitoa. Toivottavasti ei kovin yleistä.
        Äiti ei kuitenkaan halua edes kuunnella mitä yritän sanoa. Soitin hänelle mutta hänellä oli tosi huono olo eikä jaksanut puhua. Oli vasta ottanut tuon micardis lääkkeen. Iltapäivällä? Eikö se pitänyt ottaa aamulla?
        Ainakin uskoi sen ettei noista micardisista ole apua kovin pian. Odotellaan koetuloksia.

        Olen kyllä samaa mieltä että osastolle pitäisi viedä. On tosi hankalaa puuttua toisen hoitoon.
        Omaisilla pitäisi jotain oikeuksia olla. En haluaisi kuulla että joutuu menemään ambulanssilla.
        On ollut vaikea vuosi takana koko perheellä. Vaikuttaa asiaan.

        Vaikeaa mennä painostamaan äitiä varsinkin tässä tilanteessa koska äiti hermostuu siitä. Tilanne on jotenkin lukossa.
        Tekisi mieli mennä äidin luo ja taluttaa väkisten sairaalaan.
        Minulla ei taida olla mitään mahdollisuuksia vaikuttaa lääkäreihin. Enhän minä ole potilas.
        Äitini ei ole mikään vanhus ja on erittäin määrätietoinen jonka päätä ei käännetä helpolla.
        Ei auta kuin odottaa vähän ja yrittää varovaisesti ehdottaa sitä yksityistä.

        Ainakin vakuutuin tuosta että omron-mittari on paras valinta. Toivottavasti jotkut postimyyntifirmat myy sitä osamaksulla. Kun tuo rahapuoli on vähän huonolla mallilla.
        Kiitos teille.

        No pitää alkaa etsimään vielä faktaa. Onneksi on netti ja täältä löytää vastauksia. Olisi karmeaa etsiä tietoa lääketieteen kirjoista. Niistä ei tajua yhtään mitään.
        Olisin kiitollinen lisätiedoista. Ihan mistä vaan asiaan liittyvästä.
        Olen saanutkin jo paljon selville.

        Ja nyt töihin. Heippa ja kaikille hyvää vointia.


      • Jukka
        utelias kirjoitti:

        kirjoittelet usein ihmisille vastauksia. Oletko muuten vaan kiinnostunut "sydän" asioista vai onko sinulla joku koulutus tähän asiaan?;)
        Asiallisia vastauksia kyllä, ei sen puoleen!!

        Kiinnostus sydänasioihin on lähtenyt oman sairauden kautta. Paljon sydänystäviä omaavana ja monenlaisia tarinoita kuulleena osaan sanoa aina silloin tällöin jotakin jostakin.


      • utelias
        Jukka kirjoitti:

        Kiinnostus sydänasioihin on lähtenyt oman sairauden kautta. Paljon sydänystäviä omaavana ja monenlaisia tarinoita kuulleena osaan sanoa aina silloin tällöin jotakin jostakin.

        kiva että on tällaisia "kotilääkäreitä" kun "oikeat" lääkärit eivät aina jaksa kuunnella eikä edes vastata kysymyksiin.Istut vastaanotossa korkeintaan ¨parikymmentä minuuttia, lähdet kotiin lompakko tyhjänä ja pää täynnä kysymyksiä.;)


    • Pirre

      Minulla todettiin myös kohonnut verenpaine ja sain Micardis 40MG.Aloitin lääkken syönnin elo- kuussa ja aluksi kaikki olikin hyvin.Joulukuun alussa nenäni meni tukkoon aina iltapäivisin ja tukkoinen olo oli joka ainoa ilta,myös öisin.Käy-tin Nasolin-nenätippoja.Tammikuun 10:nä oli pakko mennä lääkärin puheille,mikään ei auttanut tukkoiseen olooni.Tuntui kuin nenässäni olevat röörit olisivat muurautuneet umpeen ja kirkas vesi tippui koko ajan nenästäni.Valvoin koko yön ja niistin nenääni.Lääkärini ei ottanut asiaani ollenkaan todesta.Hän määräsi antihistaminia ja nenäsumutetta.Asia olisi jäänyt varmaan siihen ellen minä olisi kysynyt, voisiko verenpainelääk-keelläni olla syytä olotilaani.Lääkäri otti oman raamattunsa esiin ja selvisi, että Micardis voi aiheuttaa sivuontelotulehduksen.Jouduin heti lopettamaan lääkitykseni.Nyt pidän kuukauden tauon ja sitten etsitään uusi lääke.Oloni on vieläkin nuhainen ja sain antibioottikuurin.

      • Anonyymi

        Käytän Mikardis 80 mg ja usein saan aamuisi vahvoja aivastuskohtauksia ja sen jälkeen voi tuntitolkulla nenä vuotaa kirkasta eritettä. Enpä ole osanut ajatella sen johtuvan em. lääkkeestä. Apteekissa vaihdettiin nyt lääke Telmisartaani nimiseen ja sen jälkeen sain nielun turvotuksen. Nyt epäilen sen johtuvan lääkkeestä. Onkohan vastaavia kokemuksia ?


    • Anonyymi

      Minulle määrättiin Micardis useita vuosia sitten. Laski hyvin verenpaineen,. Pari vuotta sitten tuli turvotusta reilusti. Siihen määrättiin Furesista noin 200mg. Se todellakin hyvin laski turvotukse. Sitten hemoglubiini laski noin 100:een ja kreatiniini nousi noin 200, lisäksi käteni vapksi, ettei oikein kirjoittamisesta tullut mitään. Lisäksi virtsatietulehduksia ilmeni, kaksi kertaa kuumeeton keuhkokuume ja poskiontelotulehdus leihahti päälle. Kaikki nämä myös nostivat verensokerini, koska on kakkostyypin diabetes. Lääkäri laittoi Micardiksen tauolle. Hemoglobiini ja kreatinii aika nopeasti alkoivat normalisoitua. Piilo turvotus väheni. Kaikista hiolimatta verenpaine pysynyt todella hyvänä . Tosin minilla on menossa muitakin lääkityksiä. Sen olen kokenut että Micardista en ota enään käyttöön.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2087
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      19
      1677
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1433
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1348
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe