tämä meni ensin vahingossa Moottoriveneily-palstalle, joten:
Ostan 4-tahtisen 40 hv Marinerin. Herääkin kysymys mitä öljyä kannattaa käyttää lähinnä takuuajan jälkeen? Takuuaikana käytän varmaankin vielä valmistajan omaa (Quicksilver?) öljyä öljynsuodattimia.
- Netissä oleva Mercury-huoltokirja (v.2000) sanoo, että öljyn pitää olla ympärivuotiseen käyttöön 10W-30, joten sopiiko merelle hyvälaatuinen perus-autoöljy? Jos ei, mikä oleellinen ero..?
- Saako jostain pääkaupunkiseudulta (tai netistä) hyviä tarvikeöljynsuodattimia myös perämoottoreihin, jottei tarvitsisi maksaa veneliikkeiden hintoja alkuperäistarvikkeista?
tko
millainen öljy 4-tahtiseen?
29
23712
Vastaukset
- asentaja
olen korjannut mercury ja mariner moottoreita työkseni joten kerron älä missään nimessä ala käyttämään muita öljyjä viskositeetti on toki sama eikä kone hajoa autoöljyistä mutta qwiksilverin öljyissä on lisäaineistus joka on tarkoitettu vain ja ainoastaan ko:moottoreille liittyen juuri kosteuden kestoon ja säilyvyyteen yms: toki öljy on kalliinpaa mutta öljyt vaihdat normaalisti vain kerran kaudessa joten säästät väärässä asiassa jos teet syyshuollon itse muista erityisesti laittaa viimeiseen tankkiin qwiksilverin fuel stapilisator nimistä ainetta n2%käytä moottori kuivaksi ja ota kaasuttimista kohokammion tyhjennys proput auki nämä nelarit ovat erittäin tarkkoja kaasarien suhteen meille tuli useita nelareita korjattavaksi koska oli menetelty kuin 2 tahtisten kanssa eli otettu vain ylös syksyllä ilman huoltoa 2tahtinenhan ei ollut tarkka mutta nelarille se tietää ongelmia ja se ei ole takuu asia!
- fakta tietoa
Älä viitsi höpöttää, jotta jonkun vene-moottorimerkin myymä öljy olisi parempaa!!
Täysin fakta asia on, jotta nelitahtikoneeseen KÄY KAIKKI MERKIT samat kuin autoonkin!!!
Nuo venefirmojen nimellä ja logolla myytävät öljyt on sieltä halvimasta päästä ja juuri ja juuri täyttää öljylle esettettavat minimi vaatimukset!
Vene-moottori firmat ostaa ne öljyt tarjousten perusteella pakattuna oman merkkinsä logoilla varustettuihin pulloihin /astoihin tai pullottavat itse.
Eli hyvä bisnes moottorien myynnin ohella.
Esimerkiksi juuri tuo marinerin suosittelema öljy ja esim. Honda marine öljy.Ne ovat vain ja ainoastaan minimivaatimukset täyttäviä öljyjä!!
Kaikkein paras vaihtoehto on jos ajaa vene-moottorillaan kovissa olosuhteissa Täyssynteettiset öljyt merkistä riippumattta.
Muutoin on sama minkä merkkistä öljyä käyttää huoltokirjasta voit lukea öljyn minimivaatimukset kuten autoissakin.
Terveisin öljyn myynti tarjouksia käsittelevä. - deeyyii
fakta tietoa kirjoitti:
Älä viitsi höpöttää, jotta jonkun vene-moottorimerkin myymä öljy olisi parempaa!!
Täysin fakta asia on, jotta nelitahtikoneeseen KÄY KAIKKI MERKIT samat kuin autoonkin!!!
Nuo venefirmojen nimellä ja logolla myytävät öljyt on sieltä halvimasta päästä ja juuri ja juuri täyttää öljylle esettettavat minimi vaatimukset!
Vene-moottori firmat ostaa ne öljyt tarjousten perusteella pakattuna oman merkkinsä logoilla varustettuihin pulloihin /astoihin tai pullottavat itse.
Eli hyvä bisnes moottorien myynnin ohella.
Esimerkiksi juuri tuo marinerin suosittelema öljy ja esim. Honda marine öljy.Ne ovat vain ja ainoastaan minimivaatimukset täyttäviä öljyjä!!
Kaikkein paras vaihtoehto on jos ajaa vene-moottorillaan kovissa olosuhteissa Täyssynteettiset öljyt merkistä riippumattta.
Muutoin on sama minkä merkkistä öljyä käyttää huoltokirjasta voit lukea öljyn minimivaatimukset kuten autoissakin.
Terveisin öljyn myynti tarjouksia käsittelevä.Pihvi noissa "marinegrade 4-t" öljyissä on lisäaineistus, mm. ruostumisenestoa varten. Autoölyistä näitä lisäaineita ei välttämättä löydy. Kun ostat F-CW luokiteltuja 4-T öljyjä (Esim. Yamahan öljyt ovat tälläisiä), niin voit ajaa ainakin pitää ne öljyt paremmalla omalla tunnolla koko kauden koneessa. Tosin jos uistelet paljon ja joudut vaihtamaan öljyjä tavallista useammin, niin silloin on tietty ihan sam mitä käytät.
- deeyyii
deeyyii kirjoitti:
Pihvi noissa "marinegrade 4-t" öljyissä on lisäaineistus, mm. ruostumisenestoa varten. Autoölyistä näitä lisäaineita ei välttämättä löydy. Kun ostat F-CW luokiteltuja 4-T öljyjä (Esim. Yamahan öljyt ovat tälläisiä), niin voit ajaa ainakin pitää ne öljyt paremmalla omalla tunnolla koko kauden koneessa. Tosin jos uistelet paljon ja joudut vaihtamaan öljyjä tavallista useammin, niin silloin on tietty ihan sam mitä käytät.
Niin, jos toi F-CW ei kolahda, niin tuolta löytyy lisäinfoa:
http://www.nmma.org/certification/programs/oils/fc-w.asp - golf Pride-kulkue
deeyyii kirjoitti:
Niin, jos toi F-CW ei kolahda, niin tuolta löytyy lisäinfoa:
http://www.nmma.org/certification/programs/oils/fc-w.aspNMMA on pohjois-ameriikan kansallinen merenkulun järjestö jonka tarkoitus on meille pohjolan asukeille epäselvä. Miksi kukaan nimi-brändi autoöljyjen puolella ei ole edes päässyt testauttamaan öljyjään? Venehifistelyä noin niin muutennii ;)
- Sunnuntaiveneilijä
Viskositeetti ei kerro öljyn laadusta mitään. Se kertoo ainoastaan sen notkeuden, mikä on kyllä itsessään erittäin tärkeä valintakriteeri.
Viskositeetti luokitus ei kuitenkaan kerro mitään laatuluokituksesta. Yleisin luokitus on SAE (jenkki-insinöörien stanu). Sinua kiinnostaa S-luokat (bensakoneet). C-luokat ovat dieseleille. Mitä korkeampi kirjain, sitä korkeampi luokka.
Pelkkä öljy ei kuitenkaan ole kaikki kaikessa. Se on erittäin tärkä, mutta muista myös muut huollot. Huoltamattomalla koneella luiskahtaa henkikulta pahassa kelissä.- tko
ohjekirjan mukaan viskositeetti pitää olla SAE 10W-30. Jos käyttää muuta 4-tahtiöljyä kuin valmistajan suosittelemaa, niin "...öljyn pitää ylittää jokin tai kaikki American Petroleum Instituten (API) huoltoluokitteluista SH, SG, SF, CF-4, CE. CD, CDII" - mitä sitten tarkoittaakaan...
Sen kummoisemmasta "laatuluokituksesta" ei mainita (puhutaan vain "hyvälaatuisesta" 4-tahtiöljystä) - Wilen
tko kirjoitti:
ohjekirjan mukaan viskositeetti pitää olla SAE 10W-30. Jos käyttää muuta 4-tahtiöljyä kuin valmistajan suosittelemaa, niin "...öljyn pitää ylittää jokin tai kaikki American Petroleum Instituten (API) huoltoluokitteluista SH, SG, SF, CF-4, CE. CD, CDII" - mitä sitten tarkoittaakaan...
Sen kummoisemmasta "laatuluokituksesta" ei mainita (puhutaan vain "hyvälaatuisesta" 4-tahtiöljystä)Yleensä tunnetut merkit ovat öljyissäkin laadukkaita, ja varsinkin keskihintatason yläpuolella olevat.
Viskositeetti on tärkeämpi kuin huoltoluokittelutekijä (varmaan myyjän oman öljyn luokitus) !
Prutkun öljyjen valinnassa pätee samat asiat kun maalla kulkevan moottoriin valittaessa voiteluainetta (tiedät varmaan jos omistat auton).
Tai sitten anna huoltofirman hoitaa, tosin tulee hiukan kalliimmaksi - Rex
Totta puhut, pelkillä öljyillä ei aja pitkälle jos kone on muuten huoltamatta !! Eli kuten autoissakin, säännölliset huollot asiantuntevalla huoltajalla säästää konettä ja on sen jälkeen paljon toimintavarmempi !
Mug - Viki
tko kirjoitti:
ohjekirjan mukaan viskositeetti pitää olla SAE 10W-30. Jos käyttää muuta 4-tahtiöljyä kuin valmistajan suosittelemaa, niin "...öljyn pitää ylittää jokin tai kaikki American Petroleum Instituten (API) huoltoluokitteluista SH, SG, SF, CF-4, CE. CD, CDII" - mitä sitten tarkoittaakaan...
Sen kummoisemmasta "laatuluokituksesta" ei mainita (puhutaan vain "hyvälaatuisesta" 4-tahtiöljystä)SF, SG, ... luokka on laatuluokitus bensiinimoottoreille, Mitä pitemmällä aakkosissa toinen kirjain, sitä parempi luokka. Moottoriöljy pitäisi olla vähintään moottorivalmistajan suosittelemaa API-luokkaa tai sitä parempaa.
CC, CD, ... luokka on luokitus dieselmoottoreille
GL-3, GL-4 ... on luokitus vaihteistoöljyille. Niiden kohdalla luokituksen pitää olla oikea, ei liian hyvä eikä huono. - no siinä on luokitus
tko kirjoitti:
ohjekirjan mukaan viskositeetti pitää olla SAE 10W-30. Jos käyttää muuta 4-tahtiöljyä kuin valmistajan suosittelemaa, niin "...öljyn pitää ylittää jokin tai kaikki American Petroleum Instituten (API) huoltoluokitteluista SH, SG, SF, CF-4, CE. CD, CDII" - mitä sitten tarkoittaakaan...
Sen kummoisemmasta "laatuluokituksesta" ei mainita (puhutaan vain "hyvälaatuisesta" 4-tahtiöljystä)
- FI
vetouistelu.comissa on tästä asiasta käyty pitkiä keskusteluja. Ja näyttää, että jopa moottoreiden kanssa työkseen pelaavatkin ovat kahta mieltä asiasta, eli on näitä merkkiöljyjen käyttäjiä ja sitten autoöljyjen käyttäjiä. Tämä kertonee, että asialla ei ole niin tarkkaa.
Totta kuitenkin on, että nämä merkkiöljyt eivät ole mitään erityisen laadukkaita ( mineraaliöljyjä, jotka täyttävät minimivaatimukset), joten jos itse liikkuisin merellä esim marras- joulukuun aikaan, niin laittaisin varmaan koneeseen notkeaa täyssynteettistä. Kesällä ajaa vaikka kirnupiimällä - pexi
"Saako hyviä tarvikeöljynsuodattimia myös perämoottoreihin, jottei tarvitsisi maksaa veneliikkeiden hintoja alkuperäistarvikkeista? "
Saa, mutta hyvät maksaa lähes samanverran joka paikassa, muutaman sentin halvemmalla voi saada jostakin, mutta "säästö" menee yleensä noutokuluihin. Uuteen koneesee ei kande laittaa mitä tahansa viltteriä !!
P.X
Ja erotuksen saa kerättyä vaikka ajamalla hiukan kaasua säästellen. - röhnöx
Takuuajan jälkeen kannattaa käyttää vähintään yhtä hyvää öljyä kuin takuun voimassaoloaikana. Ei kai ole mitään järkeä käyttäää jotain huonoa öljyä sen jälkeen kun itse on korjaus/korvaus -velvollinen. Ja käytä venemoottoriin takoitettua öljyä, ei traktorin tai auton.
Ja sama koskee TARVIKEfilttereitä, käytä aitoja.
Herääkin (myös) kysymys : miksi pilata hyvä, uusi moottori huonoilla aineilla ja tarvikkeilla ?- pavepave
Nelitahtisilla ajanut ja paljon
Itse olen huoltanut aina , niin Hondan kuin Suzukitkin ja aina öljynä Shell Helix ja tarvike suodin.
Jos vertaa merkkihuollossa käyttäneisiin olen tienannut 17 vuoden aikana UUDEN 70 HV SUZUKIN HINNAN - reiska vaan
pavepave kirjoitti:
Nelitahtisilla ajanut ja paljon
Itse olen huoltanut aina , niin Hondan kuin Suzukitkin ja aina öljynä Shell Helix ja tarvike suodin.
Jos vertaa merkkihuollossa käyttäneisiin olen tienannut 17 vuoden aikana UUDEN 70 HV SUZUKIN HINNANTuttu venemies väittää ettei täys synteettistä saisi perämoottorissa käyttää!
Synteettinen kun ei kuulemma pidä kosteudesta,eli jää kondenssi vesi sekoittumatta öljyyn ja ei tietty haihdu poiskaan. - juu-
reiska vaan kirjoitti:
Tuttu venemies väittää ettei täys synteettistä saisi perämoottorissa käyttää!
Synteettinen kun ei kuulemma pidä kosteudesta,eli jää kondenssi vesi sekoittumatta öljyyn ja ei tietty haihdu poiskaan.ja se liru ei voitele laakereita.
Muuan kaveri laittoi hiaseen traktorin maatalousöljyä ja kone kesti 50 km. Laakerit ja kampiakseli hajosivat, sekä kone vielä leikkasi kiinni. Joutui hommammaan uuden koneen.
Eli ei ole ihan sama mitä öljyjä käyttää missäkin koneessa. - Anonyymi
Siis viljelijällä rantapellolla moottoriin vene öljyt?
- Mikko ....
Täyssynteettiset Mobil 1 on parasta 4T moottoriöljyä.
Vaihteistossa olen käyttänyt Mobilube HD 75W-90 GL-5, parasta mahdollista.- merksari
SF/SG: Tämähän on Suzukin ohjekirjan mukainen suositus.
Toki sen saa ylittää mutta ihan mikä tahansa 4T-öljy siis käy.
Sen verran urbaanilegendaa pitää jatkaa että täyssynteettinen ei toimisi hyvin roiskeöljyvoitelussa koska se ei pisaroidu.
Hieno ja arvokas ketju, jatkakaa...
- Suzuki2.5hv
Tere! Voinko laittaa noin 3 vuotta vanhaan suzuki 2.5 hv nelitahtiin 5/30 öljyt? Ollu käyttämättä noin 2 vuotta
- Väärääsäästöä
Kerroin tämän jo kerran ja kerron taas:
Sitä luulis että viskositeetti riittäis, mutta eihän se kerro kuin notkeudesta. Vaikka kirnupiimällä on samanlainen viskositeetti kuin moottoriöljyllä.
Sitten on laatuluokitus, jonka perusteita en tunne.
Sitten on lisäaineistus, jonka perusteita en tunne.
Mutta tiedän että mm. kitkaa poistavat lisäaineet ovat hyvä juttu autossa, ja sitten taas märkä monileyvkytkin (esim. moottoripyörässä) rupeaa luistamaan. Siksi prätkäöljy on eri kuin autoöljy. MP:n vaihteisto on myös moottoriöljyn seassa, siellä aika nopeasti hammaspyörät lyö toista vasten ja tavallinen öljy ei ehkä kestä. Kyllähän ne toki toimii Delvacillakin, sanoo moni, ja säästää viitosen.
En osaa edes kuvitella mitä ominaisuuksia perämoottoriöljyiltä tarvitaan mutta en meinannut säästellä öljyissä, en missään vehkeessä. - YAMAMOTO
Vaikeeta on tämä öljyn vaihto. Tämäkään keskustelu ei tuonut mitään uutta asiaan. Joka tyypillä on omat mielipiteet ja omat öljysuositukset. Itse ainakin ostan merkkiöljyt, ei ainakaan harmita mikäli parin euron säästöllä syntyisi tuhannen euron vahinko. Koneeseen menee
1,2 litraa öljyä, kun vaihtaa suodattimen. Vaihteistoon 0,250 litraa vaihteistoöljyä. Kun kerran vuodessa vaihtaa niin ei kovin isoja kuluja pääse säästymään. Todennäköisesti mahdollinen vika ei ainakaan johdu öljyistä. Todennäköisesti kaikki öljyt, jotka täyttävät moottorivalmistajan vaatimukset toimivat ihan hyvin, hinta voi olla halvempaa tai kalliimpaa, taitaa olla enempi mutua mitä käyttää. On tietenkin eri asia, jos joutuu vaihtamaan öljyjä useita kertoja kesässä. Tavallisen 10-20 hv perämoottorin öljymäärät ovat sen verran pienet ettei kannata öljyissä säästää. Isommissa koneissa öljyä menee useampi litra ja silloin sillä alkaa olla merkitystäkin, varsinkin tuntimäärin kasvaessa ja öljynvaihtojen lisääntyessä. Pääsääsntöisesti perämoottoreissa tarvitaan parempaa korrosiosuojaa ja sitå tarjoavat perämoottoreihin erikseen valmistetut öljyt. - Säästäjä
Teboilin 4-tahtiöljy perämoottoreille.
- Saaritollo
Perämoottori käy kylmenpänä kuin automoottori. Besaa sotkeutuu enempi öljyyn. Konetta kuormitetaan paljon kovempaan.
Eli moottoreita ei voi suoraan verrata. Ehkä öljyjoonaat ovat huomanneet saman ja lantranneet sopivan öljyn siihen?- Anonyymi
Joo, perämoottori käy kylmempänä mutta ei se automaattisesti tarkoita että bensaa sotkeutuu enemmän öljyn sekaan. Bensaa menee öljyn sekaan myös autoissa joilla ajetaan vain pätkää. Perämoottoreilla bensan sekoittumista tapahtuu lähinnä käynnistyksien tai uistelun ohessa, mutta jos normaalilla kierrosalueella käytettävän moottorin öljyn sekaan sekoittuu huomattavia määriä bensaa, on jossain vikaa (usein esim termostaatti jumissa).
- TurhaaMeuhkaamista
Valvoline Super Outboard 4T 10W30 koneeseen, niin ei tarvitse murehtia turhia.
- Anonyymi
Itse käytän mineraali tai puolisynteettistä 15-40 tai 15-50 öljyä 4t koneissa,uistelua heittokalastusta ja etappiajoa. En ole vuosiin huomannut että bensaa valuis öljyn sekaan. Vaihdan öljyt isompaan koneeseen n 150h välein ja pienempiin n 100h välein. Synteettistä öljyä ei yksikään valmistaja suosittele. Yli 30v 4t perämoottoreista kokemusta ja parhaimpina vuosina käyttötunteja tullu n 300h eikä mitään ongelmia ollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä742502Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721802Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461467Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2671465- 851292
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3921255Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3431232Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3681208- 1281185