Audi A4 Huurruttaa tuulilasia

Audi mies

Minulla on Audi A4 V6 2.5 tdi. Huomasin kun ilmat viilenivät, kun otin ilmastoinnin pois ni auton tuulilasi alkoi huurtumaan. Vaikka ajelan pitempääki matkaa ni ilman ilmastointia on pidettävä puhallusta tuulilasiin suht kovalla ennen ku se alkaa pysyä puhtaana. Onko jollain esiintynyt samoja ongelmia. Pääseekö raitisilman suodattimeen vettä? Tai...

39

10980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autistinen

      sitä ilmastointia on yleensäkään räplättävä?
      Itselläni se on kaikkien Audien suhteen jäänyt räpläämättä, en ole kertaakaan sitä ottanut pois päältä, eikä ole mitään huoltoa koskaan tarvinnut, joskus kovalla helteellä olen hieman nostanut sisälämpötilaa, eli 23 asteeseen, niin ei tunnu vetoa, muuten olen antanut olla 22 asteessa ja hyvin on tarjennut niin talvella kuin kesälläkin. Niin, siis en ole huomannut yhdessäkään huurtumista kun ei ole ollut metriäkään poissa päältä...

      • audi mies

        Joo. mulla on tuo automaatti ilmastointi. ku lämpötila laskee alle 0c ni ilmastointia ei enää voi kytkeä päälle, se sulkeutuu automaattisesti. Eikä tämä voi johtua mistään märistä vaatteista. Ajelin sunnuntaina yksin 600km ilman ilmastointia ni heti kun vähensin tuuletusta tuulilasilta, ni se alkoi huurtumaan. Mulla on ollu muitaki autoja mutta missään ei ole tuulilasi tällä tavalla huurtunut


      • on totuus
        audi mies kirjoitti:

        Joo. mulla on tuo automaatti ilmastointi. ku lämpötila laskee alle 0c ni ilmastointia ei enää voi kytkeä päälle, se sulkeutuu automaattisesti. Eikä tämä voi johtua mistään märistä vaatteista. Ajelin sunnuntaina yksin 600km ilman ilmastointia ni heti kun vähensin tuuletusta tuulilasilta, ni se alkoi huurtumaan. Mulla on ollu muitaki autoja mutta missään ei ole tuulilasi tällä tavalla huurtunut

        itseasiassa kytkeytyy pois jo n. 2 asteessa.
        muissa se ilmeisesti pysyy pitempään päällä, jolloin ilma kuivuu. mutta ei audissa. sama vika ollut mulla passatissa, 2:ssa a4:ssa, ja nyt 2:ssa a6:ssa peräkkäin. eli tyyppivika!


      • Jamppa1
        on totuus kirjoitti:

        itseasiassa kytkeytyy pois jo n. 2 asteessa.
        muissa se ilmeisesti pysyy pitempään päällä, jolloin ilma kuivuu. mutta ei audissa. sama vika ollut mulla passatissa, 2:ssa a4:ssa, ja nyt 2:ssa a6:ssa peräkkäin. eli tyyppivika!

        ristus sentään sun tyyppivikojesi kanssa. Eiköhän se lämpötila ole tasan tarkkaan mietitty tehtaalla.

        Jos lasit ei pysy auki ilman ilmastointia, on jossain häikkää, eli vettä lattioilla, likainenn sisäilmasuodatin tms.


      • ei oo...
        Jamppa1 kirjoitti:

        ristus sentään sun tyyppivikojesi kanssa. Eiköhän se lämpötila ole tasan tarkkaan mietitty tehtaalla.

        Jos lasit ei pysy auki ilman ilmastointia, on jossain häikkää, eli vettä lattioilla, likainenn sisäilmasuodatin tms.

        vettä lattialla, ja suodattimet vaihdettu.
        mutta ongelma on vain silloin kun just nollan yläpuolella ja sataa vettä tai räntää.
        mutta vänkää vaan vastaan.
        tunnut tietävän muiden asiat paremmin...


      • Jamppa1
        ei oo... kirjoitti:

        vettä lattialla, ja suodattimet vaihdettu.
        mutta ongelma on vain silloin kun just nollan yläpuolella ja sataa vettä tai räntää.
        mutta vänkää vaan vastaan.
        tunnut tietävän muiden asiat paremmin...

        tosiaan ettei muissa autoissa mene lasit huuruun noissa olosuhteissa? Ota joku 9000 saabi niin saat vähän perspektiiviä siihen mistä puhutaan, siinä et meinaa nähdä mitään pihalle ja takalasia saa lämmittää koko ajan uudestaan.

        Mutta jos tälle linjalle mennään niin vänkää vaan keskenäsi, on mulla omassakin lasissa sulattamista.


      • Autistinen
        audi mies kirjoitti:

        Joo. mulla on tuo automaatti ilmastointi. ku lämpötila laskee alle 0c ni ilmastointia ei enää voi kytkeä päälle, se sulkeutuu automaattisesti. Eikä tämä voi johtua mistään märistä vaatteista. Ajelin sunnuntaina yksin 600km ilman ilmastointia ni heti kun vähensin tuuletusta tuulilasilta, ni se alkoi huurtumaan. Mulla on ollu muitaki autoja mutta missään ei ole tuulilasi tällä tavalla huurtunut

        sanoa mitä voi kytkeä, kun en ole kytkenyt pois niin ei tarvitse kytkeä päällekään. Ajoipa sitten 6km tai 600km ei huurru vaikka on auto täynnä väkeä viimeisinkään A6 Avantti eikä märilläkään kamoilla tarvitse tuulilasipuhallusta käyttää kuin muutaman ensimäisen kilsan. Voi tietysti olla että tämä on jo niin väljä kun on ajettu vasta 187000km ja niin kova läpiveto.
        Ilmeisesti sinulla on niin kova tuskanhiki pinnassa ettei pysy lasit "auki"...


      • kirkkaina
        Autistinen kirjoitti:

        sanoa mitä voi kytkeä, kun en ole kytkenyt pois niin ei tarvitse kytkeä päällekään. Ajoipa sitten 6km tai 600km ei huurru vaikka on auto täynnä väkeä viimeisinkään A6 Avantti eikä märilläkään kamoilla tarvitse tuulilasipuhallusta käyttää kuin muutaman ensimäisen kilsan. Voi tietysti olla että tämä on jo niin väljä kun on ajettu vasta 187000km ja niin kova läpiveto.
        Ilmeisesti sinulla on niin kova tuskanhiki pinnassa ettei pysy lasit "auki"...

        ei auto saa vuotaa ilmaa liian helposti lävitse.
        Lämmityslaitteella on saatava lievä ylipaine että lasit pysyvät huurteettomina.
        Tukkimaan ylimääräisiä reikiä, esim ovien sisällä olevatmuovit ehjäksi.


      • golffi
        on totuus kirjoitti:

        itseasiassa kytkeytyy pois jo n. 2 asteessa.
        muissa se ilmeisesti pysyy pitempään päällä, jolloin ilma kuivuu. mutta ei audissa. sama vika ollut mulla passatissa, 2:ssa a4:ssa, ja nyt 2:ssa a6:ssa peräkkäin. eli tyyppivika!

        kattokaa nyt kuitenkin että ne vesi reiät siellä akun alla ja jar.tehostimen takana vesikaukalossa on puhtaita.saattaapi muuten käydä siten jotta kovalla sateella tai esim pesussa vesi nousee hetkellisesti liian ylös ja menee ohjaamon puolelle raitisilmauodattimen jalan juuresta tai huonosti tehdystä sisähaaroitusjohdon läpiviennistä ym ym.sitten vesi valuu rintapeltiä pitkin lattiaverhouksien alle.verhoukset on melko paksuja joten kymmenen litraa ei tunnu viellä päältäpäin ,mut näkyy kun vähän purkaa.etenkin etuistuimien alla on hyvät vesitilat.Höyrypurkissa ei pysy ikkunat auki.


    • huurtuu...

      etenkin kun ilma on 0- 1 jolloin automatiikka laittaa ilmastoinnin pois vaikkei halua...

      • Autistinen

        ole kysynyt automatiikalta mitä se tekee, mutta ei ainakaan minua ole häirinnyt huurtuminen.
        Ja melkoinen peli on se pirssi joka ei yhtään huurru kun jäiseen autoon menee jengi lumesta tai hiestä märillä vaatteilla tai saunamärillä hiuksillakin.


    • k9k

      Ota raitisilman suodatin kokonaan pois. Ei tarvitse sitä talvella ja auttoi huurtumiseen ainakin minulla.

    • ei haittaa

      Sama oire, mutta taitaa olla ominaisuus ilmastoiduissa. Itse ajoin juuri 3 kk vanhaa Focusta, eikä voinut ottaa hetkeksikään pois ilmastointia sadekelillä, muuten lähti reippaasti huurtumaan jopa maantiellä ajaessa. Audi ei ole ollut noin tarkka vaikka vähän samantapainen.

      • Ilman ilmastointia

        Itselläni Audi ilman ilmastointia, eikä mitään ongelmia koskaan. Olen tosi tyytyväinen, ettei ole ilmastointia. Auto on myös lämmin talvella.


      • v70
        Ilman ilmastointia kirjoitti:

        Itselläni Audi ilman ilmastointia, eikä mitään ongelmia koskaan. Olen tosi tyytyväinen, ettei ole ilmastointia. Auto on myös lämmin talvella.

        Kyllä automaatti-ilmastointi on huurtumisen takana automerkistä riippumatta. Ja etenkin sen käyttämättä jättäminen, jos se kerran on olemassa.

        Audissa, volvossa, mersussa jne. lasit menee hyvin helposti huuruun isommalla kyytiporukalla vaikka ns. "kuivaava" ilmastointi on päällä. Puhallinnopeutta pitää reippaasti lisätä manuaaliin verrattuna. Omassa kokemuksessa on, että samanlaisella aiemmalla ilmastoimattomalla versiolla ei ollut koskaan mitään "ongelmia".


      • audi -95

        Itellä huurtui myös akkunat todella pahasti ja syypäänä oli aikansa päähän tullut raitisilmasuodatin, joka oli myös kostea vedestä.
        Uusi aktiivihiilisuodatin tilalle ja ikkunat alkoi aukeamaan aivan eri tavalla.


      • Autistinen
        Ilman ilmastointia kirjoitti:

        Itselläni Audi ilman ilmastointia, eikä mitään ongelmia koskaan. Olen tosi tyytyväinen, ettei ole ilmastointia. Auto on myös lämmin talvella.

        sanoa ettei se manuaaliveivaaminen kyllä vedä vertoja automaatille, jopa yli 30 asteen pakkasilla ei tarvitse säädellä, se on se 22 astetta lämmintä mikä on tauluun pistetty, ja tasaisesti, tosin tuollaisilla pakkasilla täydessä autossa takalasit huurtuu, mutta en sitä kovin pahana pitäisi. Olen tosi tyytyväinen, enkä ilmastoimatonta Audia tule koskaan hankkimaan.


      • Autistinen
        v70 kirjoitti:

        Kyllä automaatti-ilmastointi on huurtumisen takana automerkistä riippumatta. Ja etenkin sen käyttämättä jättäminen, jos se kerran on olemassa.

        Audissa, volvossa, mersussa jne. lasit menee hyvin helposti huuruun isommalla kyytiporukalla vaikka ns. "kuivaava" ilmastointi on päällä. Puhallinnopeutta pitää reippaasti lisätä manuaaliin verrattuna. Omassa kokemuksessa on, että samanlaisella aiemmalla ilmastoimattomalla versiolla ei ollut koskaan mitään "ongelmia".

        sanoisin että automaatti-ilmastoidussa Audissa on paljon tehokkaammat puhallukset kuin ilmastoimattomassa, sanoisin jopa lähes kaksinkertainen ilmamäärältään ja voi sanoa että puhallusteho on riittä niin lämmitykseen kuin jäähdytykseenkin ja kuten olen jo sanonut manuaalista huurteenpoistoa ei tarvitse kuin pienen hetken liikkeellelähtiessä ongelmakelillä.
        Valitettavasti en tiedä muiden merkkien ongelmista, he murehtikoot niistä itse, olen täysin tyytyväinen Audiin.


      • v70
        Autistinen kirjoitti:

        sanoisin että automaatti-ilmastoidussa Audissa on paljon tehokkaammat puhallukset kuin ilmastoimattomassa, sanoisin jopa lähes kaksinkertainen ilmamäärältään ja voi sanoa että puhallusteho on riittä niin lämmitykseen kuin jäähdytykseenkin ja kuten olen jo sanonut manuaalista huurteenpoistoa ei tarvitse kuin pienen hetken liikkeellelähtiessä ongelmakelillä.
        Valitettavasti en tiedä muiden merkkien ongelmista, he murehtikoot niistä itse, olen täysin tyytyväinen Audiin.

        En väittänyt etteikö automaatti-ilmastointi olisi huippumukava ja hyvä varuste. Automaatti-ilmastoinnin ominaisuuksiin vain kuuluu ikkunoiden herkempi huurtuminen manuaaliin verrattuna. Tämä korostuu, jos laite kytketään kokonaan pois päältä ja yritetään pärjätä manuaalisäädöillä. Ei minullekaan kelpaisi enää manuaali-ilmastointi. Tämän vuoksi laitoin sanan ongelma lainausmerkkeihin -> säätimet vain kaakkoon niin kyllä isommalla ilmamäärällä lasit aukeaa. Kun pakkaset saapuvat, niin ulkoilma kuivuu jo fysiikan lakien (Mollier) mukaan.


      • kylläkin
        v70 kirjoitti:

        En väittänyt etteikö automaatti-ilmastointi olisi huippumukava ja hyvä varuste. Automaatti-ilmastoinnin ominaisuuksiin vain kuuluu ikkunoiden herkempi huurtuminen manuaaliin verrattuna. Tämä korostuu, jos laite kytketään kokonaan pois päältä ja yritetään pärjätä manuaalisäädöillä. Ei minullekaan kelpaisi enää manuaali-ilmastointi. Tämän vuoksi laitoin sanan ongelma lainausmerkkeihin -> säätimet vain kaakkoon niin kyllä isommalla ilmamäärällä lasit aukeaa. Kun pakkaset saapuvat, niin ulkoilma kuivuu jo fysiikan lakien (Mollier) mukaan.

        jonkinsortin ohjelmointivika kun ei saada lisättyä ilmamäärää ikkunalle jos siihen on tarvetta eli haisteltua että on kostea ilma ja lämpötila esim. 1 ... eli kyllä se varmaan olisi korjattavissa jos olisi halua.
        en ota kantaa automerkkien välisiin eroihin, mutta kyllä niitä eroja on.


      • Autistinen
        v70 kirjoitti:

        En väittänyt etteikö automaatti-ilmastointi olisi huippumukava ja hyvä varuste. Automaatti-ilmastoinnin ominaisuuksiin vain kuuluu ikkunoiden herkempi huurtuminen manuaaliin verrattuna. Tämä korostuu, jos laite kytketään kokonaan pois päältä ja yritetään pärjätä manuaalisäädöillä. Ei minullekaan kelpaisi enää manuaali-ilmastointi. Tämän vuoksi laitoin sanan ongelma lainausmerkkeihin -> säätimet vain kaakkoon niin kyllä isommalla ilmamäärällä lasit aukeaa. Kun pakkaset saapuvat, niin ulkoilma kuivuu jo fysiikan lakien (Mollier) mukaan.

        sinä täällä kerrot jonkun Volvon "ominaisuuksista", ei suinkaan Audia koske samat ongelmat kuin sinun autoasi. On tietysti korvienvälien korjausta jos jostain löytää samojen murheiden kanssa painivia.
        Jos olet varma niistä "kuuluvista" ominaisuuksista niin pistäppä jotain evidenssiä asiasta, sillä huurre ei tule musta tuntuu perusteilla. Siis mistä huurre tietää että on iskualttiimpi vastustaja? Ei Audissa tarvitse kääntää mitään kaakkoon, siinä on automaattinen ilmastointi, ei mikään viritelmä.


      • v70
        Autistinen kirjoitti:

        sinä täällä kerrot jonkun Volvon "ominaisuuksista", ei suinkaan Audia koske samat ongelmat kuin sinun autoasi. On tietysti korvienvälien korjausta jos jostain löytää samojen murheiden kanssa painivia.
        Jos olet varma niistä "kuuluvista" ominaisuuksista niin pistäppä jotain evidenssiä asiasta, sillä huurre ei tule musta tuntuu perusteilla. Siis mistä huurre tietää että on iskualttiimpi vastustaja? Ei Audissa tarvitse kääntää mitään kaakkoon, siinä on automaattinen ilmastointi, ei mikään viritelmä.

        Autistinen on hyvin ko. nimimerkin kirjoitusten tasoa kuvaava nimimerkki - hieno valinta!
        En kirjoittanut Audi-palstalle Volvosta. Sitä varten on aivan oma palsta.

        Edelleen kertaan, että automaatti-ilmastoinnin ominaisuuksiin kuuluu lasien herkempi huurtuminen verrattuna pelkästään manuaalitoimiseen. Näin siis huurtumiseen otollisissa olosuhteissa.


      • Autistinen
        v70 kirjoitti:

        Autistinen on hyvin ko. nimimerkin kirjoitusten tasoa kuvaava nimimerkki - hieno valinta!
        En kirjoittanut Audi-palstalle Volvosta. Sitä varten on aivan oma palsta.

        Edelleen kertaan, että automaatti-ilmastoinnin ominaisuuksiin kuuluu lasien herkempi huurtuminen verrattuna pelkästään manuaalitoimiseen. Näin siis huurtumiseen otollisissa olosuhteissa.

        pyytäisin jotain teknisempää tai tieteellisempää näyttöä siitä MIKSI automaattinen on herkempi huurtumaan kuin manuaalinen?
        Onko siinä mahdollisesti käytettävä ilma huonommin sopivaa, kun sen puhallusteho on aivan omaa luokkaansa manuaaliseen verrattuna?
        Mitä ovat otollisempia olosuhteita?
        Olen myös huomaavinani että kokemuksesi todellakin lähtee vai niminerkkivolvosta, joten se ei liene yleistämiskelpoinen...


      • v70
        Autistinen kirjoitti:

        pyytäisin jotain teknisempää tai tieteellisempää näyttöä siitä MIKSI automaattinen on herkempi huurtumaan kuin manuaalinen?
        Onko siinä mahdollisesti käytettävä ilma huonommin sopivaa, kun sen puhallusteho on aivan omaa luokkaansa manuaaliseen verrattuna?
        Mitä ovat otollisempia olosuhteita?
        Olen myös huomaavinani että kokemuksesi todellakin lähtee vai niminerkkivolvosta, joten se ei liene yleistämiskelpoinen...

        Jäähdytyskompressori on 1. suojattu jäätymistä vastaan. Kompressori ei käy asetellun lämpötilarajan alapuolella. Kompressori toisaalta 2. pysähtyy (ellei ole ns. muuttuvatilavuuksinen) ja käynnistyy aina tarpeen mukaan (kuulostele tyhjäkäynnillä).

        Nyt varsinkin näillä loppusyksyn/alkutalven keleillä sekä kohdat 1. ja 2. aiheuttavat "häiriörilanteen" huurtumista ajatellen. Viestiketjussa myöhemmin on hyvin kuvattu tämä ilmiö.

        Kirjoitan edelleenkin vain ja ainoastaan automaatti-ilmastoinnista - en muusta automerkistä. Enkä kirjoita automaatti-ilmastoinnista sävyyn, että se olisi huono varuste. Käytetään suurempaa puhallintehoa ja huurteenpoistoa silloin, kun sitä tarvitaan - ja automaatti-ilmastoinnissa tarvitaan!


      • Autistinen
        v70 kirjoitti:

        Jäähdytyskompressori on 1. suojattu jäätymistä vastaan. Kompressori ei käy asetellun lämpötilarajan alapuolella. Kompressori toisaalta 2. pysähtyy (ellei ole ns. muuttuvatilavuuksinen) ja käynnistyy aina tarpeen mukaan (kuulostele tyhjäkäynnillä).

        Nyt varsinkin näillä loppusyksyn/alkutalven keleillä sekä kohdat 1. ja 2. aiheuttavat "häiriörilanteen" huurtumista ajatellen. Viestiketjussa myöhemmin on hyvin kuvattu tämä ilmiö.

        Kirjoitan edelleenkin vain ja ainoastaan automaatti-ilmastoinnista - en muusta automerkistä. Enkä kirjoita automaatti-ilmastoinnista sävyyn, että se olisi huono varuste. Käytetään suurempaa puhallintehoa ja huurteenpoistoa silloin, kun sitä tarvitaan - ja automaatti-ilmastoinnissa tarvitaan!

        se "häiriötilanne" syntyy siihen sinun automerkkiisi, ainakaan itselläni en ole sellaista havainnut kahden A4 ja yhden A6 automaatti-ilmastoinnin kokemuksella, eikä ole tuttavapiirissäkään, eikä sellaista ole dokumentoitu manuaaleissakaan.
        Tässä asiassa ei ole mitään tekoa kompressorin jäätymissuojalla, sillä ainakin minun autossani nollakeleillä sisään otettava ilma lämmitetään sellaiseksi että kabiinissa on säädetty lämpötila ja nopeasti ja sen lämmön tuottaa aivan muut tekijät kuin jäähdytyskompura. Ole melko pitkällä autoilukokemuksellani havainnut autossa tulevan kylmän ja myös lasien huurtuvan ellei kabiinia lämmitetä nopeasti kylmällä ja kostealla ilmalla.
        Tällä seutuvin on ilman suhteellinen kosteus ollut viimeaikoina 100% ja lämpö nollassa, mutta "häiriötilanne" ei ole toiminut esittämälläsi tavalla...


      • v70
        Autistinen kirjoitti:

        se "häiriötilanne" syntyy siihen sinun automerkkiisi, ainakaan itselläni en ole sellaista havainnut kahden A4 ja yhden A6 automaatti-ilmastoinnin kokemuksella, eikä ole tuttavapiirissäkään, eikä sellaista ole dokumentoitu manuaaleissakaan.
        Tässä asiassa ei ole mitään tekoa kompressorin jäätymissuojalla, sillä ainakin minun autossani nollakeleillä sisään otettava ilma lämmitetään sellaiseksi että kabiinissa on säädetty lämpötila ja nopeasti ja sen lämmön tuottaa aivan muut tekijät kuin jäähdytyskompura. Ole melko pitkällä autoilukokemuksellani havainnut autossa tulevan kylmän ja myös lasien huurtuvan ellei kabiinia lämmitetä nopeasti kylmällä ja kostealla ilmalla.
        Tällä seutuvin on ilman suhteellinen kosteus ollut viimeaikoina 100% ja lämpö nollassa, mutta "häiriötilanne" ei ole toiminut esittämälläsi tavalla...

        Epäilen, ettei nimimerkki Autistisella ole autoa ollenkaan - sen sijaan mopotossu voi löytyä..ja näppy nenänpäästä. No ehkä kuitenkin iskällä on...

        Tulipahan kuitenkin selvitettyä (kovasti yksinkertaistaen) automaatti-ilmastoinnin ominaisuuksia. Ps. Omaan talouteeni tulee audi-asiakaslehti(kin) - että silleen..


      • huurtuu audikin
        Autistinen kirjoitti:

        se "häiriötilanne" syntyy siihen sinun automerkkiisi, ainakaan itselläni en ole sellaista havainnut kahden A4 ja yhden A6 automaatti-ilmastoinnin kokemuksella, eikä ole tuttavapiirissäkään, eikä sellaista ole dokumentoitu manuaaleissakaan.
        Tässä asiassa ei ole mitään tekoa kompressorin jäätymissuojalla, sillä ainakin minun autossani nollakeleillä sisään otettava ilma lämmitetään sellaiseksi että kabiinissa on säädetty lämpötila ja nopeasti ja sen lämmön tuottaa aivan muut tekijät kuin jäähdytyskompura. Ole melko pitkällä autoilukokemuksellani havainnut autossa tulevan kylmän ja myös lasien huurtuvan ellei kabiinia lämmitetä nopeasti kylmällä ja kostealla ilmalla.
        Tällä seutuvin on ilman suhteellinen kosteus ollut viimeaikoina 100% ja lämpö nollassa, mutta "häiriötilanne" ei ole toiminut esittämälläsi tavalla...

        nimimerkillä kokemusta on.
        nyt on neljäs audi menossa(viimeisin on uusin A6) ja jokaisessa ollut samaa vikaa,
        vaan ei ole itseasiassa auton vika vaan automaatti-ilmastoinnin.


      • Anakonda
        huurtuu audikin kirjoitti:

        nimimerkillä kokemusta on.
        nyt on neljäs audi menossa(viimeisin on uusin A6) ja jokaisessa ollut samaa vikaa,
        vaan ei ole itseasiassa auton vika vaan automaatti-ilmastoinnin.

        No kyllä muistan nähneeni merkittävää lasien huurtumista juuri tuollaisella -2 - 2 kelillä kun räntää rutkutti oikeen kunnolla. Autona oli -00 A4 TDi automaatti-ilmastoinnilla. Ei entinen Opel Astra vaan samalla tavalla huurtunut. Ilmastointia ei ollut.

        Allroadin kanssa ei ole ollut huurtumisongelmia ikkunoiden sisäpuolelta, ulkopuolelta tahtoo vetää kesällä huuruun jos ajelee ilmastointi päällä kun ulkolämpötila on 33 ja ilmankosteus n 99% :-)


    • TFSI

      Jos tuota ilmastointia pidetään tuossa automaatti asennossa, eli järjestelmä itse päättelee minkä lämpöistä ilmaa mihinkin suuntaan pitää suunnata ja millä nopeudella, niin näin nollakelien aikaan tuppaa tuulilasi hieman huurtumaan vaikka autossa ei ole kuin kuski sisällä. Valitin asiasta jo huollosakin mutta systeemissä ei kuulemma ole mitään vikaa. Ei auta ikkunoiden sisäpuolen puhdistaminenkaan vaikka kuinka yrittäisi. En usko että raitisilmasuodattimen vaihdolla olisi juurikaan vaikutusta. Autolla on ikää puoli vuotta joten tuskin tuo suodatin vielä kovinkaan tukkeessa on. Tietenkin käsin voidaan ilman suuntausta ohjata tuulilasille ja puhaltimen nopeutta lisätä, tällöin pysyy huuru poissa, mutta silloin ei enää voi puhua täysin automaattisesta ilmastoinnista. Ehkä järjestelmä toimii kylmemmällä ilmalla paremmin.

      • paremmin

        ei voi asiaa enää ilmaista. Totta joka sana!


      • TFSI
        paremmin kirjoitti:

        ei voi asiaa enää ilmaista. Totta joka sana!

        ongelma on pahentunut uuden korimallin mukana. Edellisessä A4 2.4V6 (2002) ongelmaa ei juurikaan ilmennyt. Koska aikasemmin ilmastointi toimi ongelmitta, niin oletin kyseessä olevan jonkin sortin vian, ja siksi asiaa huollostakin tiedustelin. Ilmeisesti uudessa mallissa ilmastointia on sen verran säädetty ettei tuulilasille tule joka tilanteessa tarpeeksi ilmaa.


      • Anakonda
        TFSI kirjoitti:

        ongelma on pahentunut uuden korimallin mukana. Edellisessä A4 2.4V6 (2002) ongelmaa ei juurikaan ilmennyt. Koska aikasemmin ilmastointi toimi ongelmitta, niin oletin kyseessä olevan jonkin sortin vian, ja siksi asiaa huollostakin tiedustelin. Ilmeisesti uudessa mallissa ilmastointia on sen verran säädetty ettei tuulilasille tule joka tilanteessa tarpeeksi ilmaa.

        Mahtaakohan asiaan auttaa yhtään se että sallii VAG-COMilla ilmastoinnin toimimaan sisäilmankierrätyksen ollessa päällä. Vakioasetuksillahan sisäilmankierrätyksessä ilmastointi tippuu pois.

        Kaikessa yksinkertaisuudessaan ikkunat huurtuu kun auton sisäilman suhteellinen kosteus on yli 100% siinä ikkunan pintalämpötilassa.

        Jos asiaan haluaisi jotain teknistä taustaa niin pitäisi varmaan mitata ilmankosteuserot ilmastoimattomassa ja ilmastoidussa autossa.


      • .,.,.

        Kun ulkolämpötila on nollan pinnassa niin pitää sitä econ nappia päällä niin ei pitäis enää lasit huurtua. Tämä audin ilmastointihan toimii näin että se sammuu n. 2 asteessa. Eli kun kompura sammuu niin luukut sulkeutuu ilmastoinnin puolelta ja se alkaa ottaa ilmaa suoraan ulkoa raitisilmasuodattimen kautta jossa on kosteutta ja se pukkaa sen kaiken sitten kapiiniin. Kun ilmastointi on tämmösellä kelillä kokoajan sammuksissa niin se ei kerää tuota kosteutta tohon raitisilmasuodattimeen eikä jäähdytys kennolle. Näin itsellä ainakin pysyy A6:ssa lasit kirkkaina.

        ps. jos joku vaan saa tosta mun selityksestä jotain selvää :)


      • jannu_79

        itellä vajaa puoli vuotta vanha nelonen...ei ole ollut samaa ongelmaa..automaatti ilmastointi aina päällä kytkettynä...joskus pesun jälkeen vetänyt huuruun,mutta ei sen jälkeen..tutkikaahan ne vesikourut..


    • auto

      ei huurru. ostin huurtumattoman visiir...eiku siis tuulilasin

    • SeppoIisakki

      A6 2.4 -99 ei lasit huurru. Tältä syksyltä muistan, että kerran joka ikinen ikkuna oli huollon jälkeen huurussa. Kuivalla pyyhkeellä ikkunat aukesivat 10 sekunnissa ennen liikkeellelähtöä.

      Joskus on myös meinannut pientä huurteenpoikasta kehittyä tuulilasiin, mutta siitä selviää painamalla "enemmän puhallusta tuulilasiin"-napin käytöllä. 30sek-1min riittää. Sen pitempään tuulettimen ujellusta täydellä teholla ei viitsisikään kuunnella.

    • minä vain

      itellä a4 ja ikkunat jatkuvasti huurussa. kävin harjattomassa autopesussa ni se käytti niin paljon vettä että konehuoneen kautta tuli vesi sisään vänkärin jalkatilasta koska ei akun alla oleva reikä kerinny tyhjentää niin nopeasti mitä pesurista tuli. otin penkin irti ja nostin maton ylös ni sielä oli 15 litraa vettä lattialla, ja mattossa on 10 sentin eriste mikä oli kans aivan läpimärkä,ollu varmasti ennen pesuakin. nyt oon kuivatellu 24h eikä vieläkään täysin kuiva. sitä ei pinnasta huomaa jos matto on pohjasta märkä ni se aiheuttaa mukavat huurteet. tämmönen tapaus mulla.saa nähä pysyykö ikkunat nyt auki ko saa vaan kuivaks:)

    • audi a4 -07

      automaatti pudottaa puhallustehoa kun säädetty lämpötila on saavutettu. voit lisätä manuaalisesti puhallusta ja silti automaatti hoitaa lämpötila. itsellä a4 ja ei koskaan ole ollut lasit huurussa. kuumalla ja kostealla kelillä tiivistyy kosteus ilmakanavien kohdalle mutta ulkopuolelle.

      • Pulliaisen Jorma

        pitääkö kaivella noin pirun vaqnhoja juttuja, autotkin ihan toisia nykyään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      3583
    2. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      70
      3560
    3. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3342
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      53
      2779
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      32
      2046
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      30
      1972
    7. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      43
      1790
    8. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1686
    9. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      96
      1645
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1400
    Aihe