virukset ym.

merituuli

Paljon on puhuttu mahdollisista syistä MS-tautiin sairastumiseen. Yksi mahdollinen on virustulehdus tms. joka laukaisee sairauden. Onko teillä mahdollisia omakohtaisia kokemuksia vastaavasta, vai onko vain höpöpuhetta? Sitähän ei diagnoosin saatuaan voi tietää tai edes selvittää, että miksi. Mutta jos ajattelette aikaa ennen sairastumista. Oliko sairastelua, jotain joka jäi mieleen, jotain epämääräistä, joka olisi ehkä voinut olla ennusmerkki??? Tämähän on vain jossittelua, mutta olisin enemmän kuin kiitollinen, jos voisin saada vastauksia/mielipiteitä teiltä?

17

7754

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja muustakin

En keksi mitään syytä itseltäni, miksi olisin sairastunut, mutta niin vaan diagnoosi tulla pätkähti. Monesti oon miettiny noita mahdollisia syitä, mutta mikään ei sovi. Ei oo suvussa, en oo millekään allerginen, en oo koskaan sairastellut paljoa, aurinkoa olen saanut, en saanut rokotusta, ei ollut stressiä..jne. Siitäpä sitten tutkijat pohtimaan mistä johtuu

• sairautta

3 vuotta sitten sairastin hinkuyskän, jonka seurauksena jäi astma. Mutta viime kesänä ennen taudin iskemistä, minulle tuli hammastulehdus. Oli vanha amalgaanipaikka, mikä piti poistaa ja tämä hammaslääkäri ei käyttänyt minkäännäköistä muovisuojaa tai muita, mitä edellisellä kerralla toinen hammaslääkäri käytti amalgaania poistaessa. Syksyllä 2:n kk:n päästä tulivat ensimmäiset tasapainohäiriöt. Väistyivät vähäksi aikaa, sain poskiontelotulehdukseen penisilliinikuurin marraskuussa ja joulukuussa tasapaino hävisi täysin. Tai ehkä minulla onkin lyijymyrkytys eikä MS-tautia. Tekeeköhän sekin plakkeja päähän?

• ja taas

se sana olikin elohopea eikä lyijy.

• Minä

...mutta sen verran voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, että kaikki virustulehdukset ainakin minulla tuntuu aiheuttavan pahenemisvaiheen. Esimerkiksi: hammastulehdus, flunssa, virtsatietulehdus jne. Eli noi pöpöt laukaisee kyllä jotain, mutta en nyt ihan usko että ovat kuitenkaan syy sairauteen tai sairastumiseen. Omalla kohdallani ennen diagnoosia on ollut tulehduksia ja niiden aiheuttamia oireiluita, jotka vasta myöhemmin olen kytkenyt itse ms-tautiin.
      Olen tullut siihen tulokseen, että pyrin kaikin konstein välttämään pöpöjä, mutta eihän ihminen voi eristäytyä elämältä... tulehduksia tulee väkisinkin ja sitten on vaan kestetttävä. Juuri tällä hetkellä olen toipumassa hitaasti kolmen päivän pulssihoidosta....

• minä

En tiedä että onko tällä mitään tekemistä ms-taudin puhkeamisen kanssa mutta sairastin pienenä kaksi kertaa vesirokon (joka siis yleensä tulee vain kerran...). Niistä toinen kerta oli vähän lievempi. Tiedä sitten että vaikuttiko vai ei..

• pet
        minä kirjoitti:

En tiedä että onko tällä mitään tekemistä ms-taudin puhkeamisen kanssa mutta sairastin pienenä kaksi kertaa vesirokon (joka siis yleensä tulee vain kerran...). Niistä toinen kerta oli vähän lievempi. Tiedä sitten että vaikuttiko vai ei..

...olen sairastanut vesirokon kaksi kertaa, ensin ihan pienenä ja sitten kouluikäisenä...

...ollakko tässä jokin yhteys, vai onko meillä vaan harvinaisen huono säkä...;)

• pet kirjoitti:

...olen sairastanut vesirokon kaksi kertaa, ensin ihan pienenä ja sitten kouluikäisenä...

...ollakko tässä jokin yhteys, vai onko meillä vaan harvinaisen huono säkä...;)

Ekaluokalla oli tosi paha rokko.Piti olla loppu viikot pois koulusta.En meinannut millään selvitä siitä.Myös aina ,kun jotain oli liikkeellä niin siitä toipuminen vei aikaa.

• vesirokon
        Pirre2 kirjoitti:

Ekaluokalla oli tosi paha rokko.Piti olla loppu viikot pois koulusta.En meinannut millään selvitä siitä.Myös aina ,kun jotain oli liikkeellä niin siitä toipuminen vei aikaa.

vasta 21-vuotiaana. 16 vuotta myöhemmin sain vyöruusun, tuli 3 kk:n päästä ekoista MS-oireista.

• p.e.t
        vesirokon kirjoitti:

vasta 21-vuotiaana. 16 vuotta myöhemmin sain vyöruusun, tuli 3 kk:n päästä ekoista MS-oireista.

minäkin sain vyöruusun, puolisen vuotta ensimmäisten MS-oireiden jälkeen...

• virrus
        p.e.t kirjoitti:

Eikö se vesirokkon aiheuttava virus ole sama virus joka aiheuttaa huuliherpeksen? tai oikeastaan se samainen virus aiheuttaa yleensäkin herpestä. Multa kerran lääkäri kysyi epäillessä herpestä, et olenko sairastanut vesirokon ja et sen myötä elimistöön jää tuo virus ja se voi sit myöhemmin aiheuttaa herpeksen. Mulla tuo herpeksen aiheuttava virus aiheuttaa aina stressin ollessa päällä huuliherpeksen nenän suulle. Nyt kun mietin aikaa taaksepäin niin ensimmäisen kerran sain huuliherpeksen nenääni reilu kolme vuotta sitten ja tuolloin alkoi myös muut oireet vähä vähältä lisääntyä. Voisko siis herpeksen aiheuttavalla viruksella olla jotain tekemistä ms:n kanssa, sitähän aina varotellaan että silmässä olevan herpeksen kanssa pitää olla varovainen ja tarkka kun se saattaa silmän kautta mennä myös aivoihin.

• pet
        virrus kirjoitti:

Eikö se vesirokkon aiheuttava virus ole sama virus joka aiheuttaa huuliherpeksen? tai oikeastaan se samainen virus aiheuttaa yleensäkin herpestä. Multa kerran lääkäri kysyi epäillessä herpestä, et olenko sairastanut vesirokon ja et sen myötä elimistöön jää tuo virus ja se voi sit myöhemmin aiheuttaa herpeksen. Mulla tuo herpeksen aiheuttava virus aiheuttaa aina stressin ollessa päällä huuliherpeksen nenän suulle. Nyt kun mietin aikaa taaksepäin niin ensimmäisen kerran sain huuliherpeksen nenääni reilu kolme vuotta sitten ja tuolloin alkoi myös muut oireet vähä vähältä lisääntyä. Voisko siis herpeksen aiheuttavalla viruksella olla jotain tekemistä ms:n kanssa, sitähän aina varotellaan että silmässä olevan herpeksen kanssa pitää olla varovainen ja tarkka kun se saattaa silmän kautta mennä myös aivoihin.

...aiheuttaa myös vyöruusun, mikäli muistan oikein...

• virrus
        pet kirjoitti:

...aiheuttaa myös vyöruusun, mikäli muistan oikein...

niin minäkin muistelen, et sama virus aiheuttaa myös vyöruusua. Siltä olen onneksi säästynyt, kop, kop.

• lukea näitä rokkojuttuja,
        Pirre2 kirjoitti:

kun itse en ole koskaan sairastanut yhtäkään rokkoa, vaikka neljä veljeäni sairastivat vesi-, tuhka- ja tulirokot. Itse sairastin aikuisena jo dg:n saatuani vyöruusua 3 vuotta. Se kun ei meinannut parantua millään ilveellä.
        Jossain vaiheessa asiantuntijat kohkasivat rokkojen ja ms-taudin yhteydestä, mutta eipä kai siitä mitään varmuutta tullut puoleen tai toiseen.

• on kiinnostavaa
        p.e.t kirjoitti:

Minä kun tosiaan kuvittelin olevani ainoa joka on vyöruusun saanut, olin mieltänyt sen aina vanhempiin ihmisiin (olen alle 40v itse). Missä kohtaa sinulla oli (pet) tämä vyöruusu. Itselläni oli lonkkaluun päällä kyljessä. Aluksi en edes tiennyt mitä ne rakkulat olivat. Ensin ajattelin että joku ötökkä olisi pistänyt, kun tuo kutina oli aika hillitöntä, mutta eihän se nyt monta kertaa yleensä pistä. Rakkularyhmä ei ollut kovinkaan laaja, itse sain avun siitä viruslääkkeestä.

• ihminen ilman nimimerkkiä

vesirokko 17 v. sitten herpes silmässä 35 v.
      - jonka jälkeen ms -diagnoosi.

• pirjo18

multiple sclerosis linked to shingles.Especially those with a compromised immune
      system , or those under stress or taking certain drugs are at risk.

• maallikko ms

Minä sain diagnoosin vasta yli kymmenen vuotta ensimmäisen selkeän ms-oireiston puhkeamisen jälkeen.

Minulla siis oli näkö- ja tuntohäiriöitä ja silmän takana tuntuvaa kipua jo yli kymmenen vuotta ennen rajua relapsia, joka johti lopulta tutkimuksiin sairaalassa ja ms-diagnoosiin. MRI-kuvissa näkyikin jo vanhoja leesioita... Itse asiassa outoja oireita minulla on ollut jo teini-ikäisenä, mm. oikean alaraajan väsymistä ja velttoutta kävellessä, omituista puutuilua jne...

Muistan lapsena, 10-12 -vuotiaana, sairastaneeni jonkin pahan flunssa-kuume-mahataudin, jota kutsuttiin "aasialaiseksi". En muista siitä sen enempää kuin että minulla oli yhdessä vaiheessa sairautta pahaa niskajäykkyyttä, jonka olen myöhemmin lukenut olevan kuumeisella lapsella vakava oire, mahdollisesti jopa aivokalvontulehduksen merkki. Vanhempani eivät vieneet minua lääkäriin sen vuoksi.

Diagnoosiin johtanutta relapsia, joka oli erittäin rajuoireinen, edelsi n. puoli vuotta aiemmin sairastettu paha flunssa, johon liittyi pitkittynyt yskä. Yskä aina lähti pois tullakseen parin viikon sisällä takaisin. Kaiken kaikkiaan sairastin sitä pitkittynyttä yskää kolmisen kuukautta.

Muistin juuri, että myös ennen kymmenen vuotta ennen diagnoosia saamaani näköhäiriötä edelsi pitkittynyt yskä, joka kehittyi todella pahaksi ja painui syvälle hengitysteihin.

Olen melkoisen vakuuttunut, että ms-taudin laukaisee tai ainakin sen puhkeamista (ja ehkä etenemistäkin) nopeuttavat sairastetut virustaudit. Jotkut ihmiset ovat geneettisesti alttiita immunologisiin häiriöihin, minkä vuoksi puolutusjärjestelmä kääntyykin omia soluja vastaan, kuten kaikissa autoimmuunisairauksissa. Näin siis asioita henk.koht. kokemuksesta käsin tutkineena maallikkona uskon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      111
      5785
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      3877
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3322
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2936
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      248
      1980
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      87
      1953
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      141
      1758
    8. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1676
    9. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      38
      1665
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      86
      1513
    Aihe