vanhan puutalon remontti

portsa

Onko maisemissa ketään, joka olisi remontoinut vanhan (1900-1920) puutalon kellarit ja vintit käyttöön?

Ollaan pyytämässä parilta toimistolta urakkatarjouksia, 1912 rakennetun, turun portsassa sijaitsevan talon laittamisesta. Huoneistossa on tällä hetkellä käytössä vain 50m2 keskikerros, olisi tarkoitus tehdä kellariin saunaosastot, khh, takkahuone ja vinttiin pari makkaria? rempan jälkeen olisi tilaa n. 120m2.

mitä olette maksaneet vastaavanlaisista remonteista? muita kokemuksia?

5

7213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • remontille

Nyrkkisääntöä remonttihinnalle: lisäneliön hinta ulkopuolisella teetettynä välillä 1000-2500 € /m2, riippuen laatutasosta. Noista esittämistäsi kellarirakentaminen on kalliimpaa kuin vintin - ja Turuus tuskin pääset minimiin keskiarvonakaan.

Tingi mieluiten pinnoitteiden luksuksesta (esim. kaakeleissa hintaeroja monta sataa prosenttia). Älä tingi suunnittelussa (kosteat tilat kellariin: riski huonosti tehtynä), rakennelujuuksissa äläkä LVI/sähkötöissä (vesieristykset mukaanlukien). Varaudu viivästyksiin työ/toimitusajoissa, säälittävän yleistä nykyään tuolla seudulla.

Suurimman säästön saa aikaan oman työn osuudella, mikäli kykyä, aikaa ja innostusta riittää.

• Teknikko

Minä tein itse koko remontin, eli 1900 rakennettuun hirsitaloon kylmän vintin muuttaminen asuintiloiksi. 80 neliöö tuli yli 160 cm korkeaa tilaa lisää jokunen kymmentä matalampaa neliöö. 3 makuuhuonetta, wc ja aula/oleskelutila/kirjatonurkka.

Kaikkiaan tuli maksamaan noin 20.000€ kun tein tosiaan kaiken itse, sähköjä ja putkitöitä myöten. Minulla on sähköurakoitioikeudet, joten jo siitä tuli huomattava säästö. Tarvikkeet olivat huolella valikoituja halvahkoja, mutta laadukkaita ja kaikki pilkulleen määräysten mukaan tehty. Onnea urakalle, iso homma, mutta lopputulos on enemmän kuin palkitseva.

• Rakennustarkastaja

Sinun on syytä varautua noin 12.000 euron kustannuksiin. Itse tekemällä voit säästää paljonkin. Purkutöiden osuus tuollaisessa vanhassa puutalossa on yleensä noin 80 % kustannuksista.

• Maker

No ei kyllä 80% kuluista purkuun mene. Juuri tuo on se helpoin homma hoitaa itse - kunhan ei kantavia rakenteita ala purkamaan :)

Suunnittelussa on tosiaan fiksua käyttää ammattilaisia, jos itsellä ei ole kokemusta tuon kaltaisista rempoista.

Omassa projektissamme teimme aluksi kaikki purkutyöt itse ja sen jälkeen urakkatarjouksien pyytäminenkin onnistui helpommin, kun yllättäviä pommeja ei voinut enää löytyä.

Päädyimme kuitenkin aikaveloitteiseen urakkaan, jotta pystyimme tekemään muutoksia matkan varrella. Tämä vaatii tosin hyvän luottosuhteen tekijöihin.

• portsalainen

Itse remontoinut yhden kellarin ja ullakon ja nyt menossa toisen asunnon yhdistäminen Portsassa. Maksaa paljon tai kohtalaisesti. Riippuu kuinka hyvin tehdään, kuka tekee ja mistä tavarat hommataan.

Ensin kannattaa hakea sellainen vastaava mestari, joka ymmärtää vanhojen rakennusten päälle. Sitten vastaavasti sopiva suunittelija, jolla mielenkiintoa ja näkemystä. Siitä sitten hyvä jatkaa. Rakennusluvat kuntoon, laskelmat ja aikaa 1,5 kertaa uuden talon rakentamiseen. Vanhoja seiniä ja lattioita avattassa tulee aina yllätyksiä. Huoneisto on käytännössä miltein asuinkelvoton remontin ajan. Samalla vaivaa tekisi jo kunnon remontin keskikerrokseen.

Rahaa uppoaa aivan varmasti tuollaiseen remontiin 20 000 - 40 000€ jos tahtoo tehdä hyvin.

Pelkästään kellarissa voi joutua kaivamaan useita kuutioita savea. Meilläkin oli 270cm tyhjää ja silti sai kaivaa 50cm lisää, jotta saatiin salaojat, routaeristeet ja lattiavalut kuntoon. Lopuksi jäi 250 huonekorkeudeksi kellariin. Sauna kellarissa tekee koneelisen ilmanvaihdon pakolliseksi ja tämä syö tilaa, joten neliöt hupenevat rajusti. Kaikkea kellaritilaa ei välttämättä kannata käyttää rakentamiseen. Säilytystilat ovat usein kortilla.

Suunittelu ja käytäntö ovat usein törmäyskursilla. Pitää osata soveltaa ja aivan varmasti saa tehdä töitä yllinkyllin. Mutta lopputuloksena yksilöllisiä ratkaisuja.

Ja eikun mittaileen ja suunitteleen.. ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      66
      4195
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1226
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe