Barlit 30

valmistaja?

Onko tietoa, Barlit 30 veneen rakentajista.
Missä ko. venettä on valmistettu -80 luvulla ja
onko kaikki veneet olleet puolivalmiina.
Mistä mahdollisesti löytyisi lisätietoa ko.
veneestä ??

26

11841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikka

      Barlit veneen rakentajia on tasaisesti suomen rannikko täynnä. Turun alueella Baritteja on tehty todella paljon. Olin aikoinaan ostamassa kyseistä venettä ja totesin saman kuin varmaan moni muukin, sen että niitä on todella monen näköisiä. Joidenkin veneiden tilaratkaisut on tehty harkiten ja puu työ on siistiä ja koneasennukset on asiallisia, mutta toisinaan näkee kamalia virityksiä. Koneen koosta on myös monennäköisiä mielipiteitä. Melko yleinen kone on 49hv Perkins, mutta tiedän yhden jossa oli jopa 150hv MB:n kone. Minusta sopiva kone on jossain 45-60hv. Vene on niin voimakkaasti hernepalon mallinen, että veneen vauhti ei juurikaan kasva vaikka tehoa nostetaan.

      Jos veneen saa kulkemaan yli 9 solmua, niin se kulkee melko pystyssä ja on erittäin sivuherkkä. Jotkut ovat rakentaneet veneen perään lisätasoja jotta saisivat veneen perän hieman kantavammaksi.

      Barit kulkee myös nimellä Littoislainen, myös Sampi 30 vene on tehty samalla runkomuotilla, mutta ylärakennelma poikkeaa jonkin verran. Barlit on sisältä todella matala vene ja tämän vuoksi osa veneistä on tehty korokepalan kera, eli rungon ja ylärakenteen väliin on laitettu noin 150mm suora osuus.

      Barlit ei ole minkään "merkki- / laatuveneen" maineessa kuten esim. Albatross, mutta ei ole hintakaan aivan samaa luokkaa. Turun alueella barlittia kutsutaan myös merten mosseksi.

      • Airiston Mosse

        Barlit ukot lähtee tyrskyihin kun muut tulee sataman suojaan. Merikelpoinen, täysin aliarvostettu ja siksi edullinen matkavene. Vaimon ja 1½ v tytön kanssa kierreltiin 4 vko saaristomerellä eikä kertaakaan tuntunut vene ahtaalta. Meillä 49 hv Perkins ja mukava ( ei meluisa ) matkavauhti 7.3 solmua. Kulutus tällöin 2.4 l/tunti... löpöä. Reissulla nähtiin 15 eri Barlittia, eli kyllä niitä on, joku väitti että niitä olisi n. 150-200 kpl kaikkiaan valmistettu. Muotit oli myytävänä joissain venepörssissä viime syksynä. Barlit ukot kertokaa veneistänne - olisi mielenkiintoista vertailla.


      • Ande
        Airiston Mosse kirjoitti:

        Barlit ukot lähtee tyrskyihin kun muut tulee sataman suojaan. Merikelpoinen, täysin aliarvostettu ja siksi edullinen matkavene. Vaimon ja 1½ v tytön kanssa kierreltiin 4 vko saaristomerellä eikä kertaakaan tuntunut vene ahtaalta. Meillä 49 hv Perkins ja mukava ( ei meluisa ) matkavauhti 7.3 solmua. Kulutus tällöin 2.4 l/tunti... löpöä. Reissulla nähtiin 15 eri Barlittia, eli kyllä niitä on, joku väitti että niitä olisi n. 150-200 kpl kaikkiaan valmistettu. Muotit oli myytävänä joissain venepörssissä viime syksynä. Barlit ukot kertokaa veneistänne - olisi mielenkiintoista vertailla.

        Jees mullakin on kyseinen "Aurajoen MERSU ;-D"
        Loistava paatti hintaansa nähden! Nyt ollut tuo paatti toista kesää ja vaimo 2 muksua mahtuvat mukaan komeasti... takakajuutta retkillä ollessa tenavien leikkipaikkana... eivätpähän ainakaan mereen tipu :-)Koneena on perkinsin 49hp
        jolla kyseinen yksilö pistelee noin 11 solmua.
        Joskus aikaisemmin tuota vehjettä tehtiin myös nimellä parker... Mutta kuten edellä on mainittu kaikki ovat itsetehtyjä joten melkoisia ns. "pommejakin" mahtuu noiden joukkoon!
        Mutta käy koe-ajamassa yms ja tee itse omat vertailusi...


      • kysymys
        Ande kirjoitti:

        Jees mullakin on kyseinen "Aurajoen MERSU ;-D"
        Loistava paatti hintaansa nähden! Nyt ollut tuo paatti toista kesää ja vaimo 2 muksua mahtuvat mukaan komeasti... takakajuutta retkillä ollessa tenavien leikkipaikkana... eivätpähän ainakaan mereen tipu :-)Koneena on perkinsin 49hp
        jolla kyseinen yksilö pistelee noin 11 solmua.
        Joskus aikaisemmin tuota vehjettä tehtiin myös nimellä parker... Mutta kuten edellä on mainittu kaikki ovat itsetehtyjä joten melkoisia ns. "pommejakin" mahtuu noiden joukkoon!
        Mutta käy koe-ajamassa yms ja tee itse omat vertailusi...

        Hyvät kyydit saat samalla koneella. Meillä 7.5 keula niin pystyssä ettei sitä kauaa jaksa katella. Onko perässä lisäkantoa, jos niin minkälaista - kerro heti. Vaimo olisi kovin kiinnostunut lisäsolmuista.


      • Ande
        kysymys kirjoitti:

        Hyvät kyydit saat samalla koneella. Meillä 7.5 keula niin pystyssä ettei sitä kauaa jaksa katella. Onko perässä lisäkantoa, jos niin minkälaista - kerro heti. Vaimo olisi kovin kiinnostunut lisäsolmuista.

        Joo tosiaan onhan sitä kantotasoa perään tehty ja lisäksi keulaan on laitettu noin 50-? kiloa muotoonsa valettua lyijyä... Keula ei kyllä nouse ja nopeuskin on ihan mukava/sopiva! Matkanopeus on nykyään noin 9 solmua ja vaimo tykkää ;-)
        Voin vaikka nakata sulle kuvan tuosta kantotasosta
        kuhan taas paatille viikonloppuna ehdin...
        Jos laitat vaikka e-mailia niin saat kuvan tasosta

        Barlitteja on loppujen lopuksi aika paljon mutta ikävä kyllä niiden arvostus on ihan nollassa!

        Itse ostin barlitin kun kävin moni paatteja katsomassa/vertailemassa sisätiloja yms. Toinen vaihtoehto jota silloin mietin oli haiveli mutta niitä ei ollut pahemmin myynnissä...

        Kaipa täällä muutkin omistavat Barlitin joten galluppi pystyyn kenellä on/on ollut Barlit???


      • mulla kanssa
        Ande kirjoitti:

        Joo tosiaan onhan sitä kantotasoa perään tehty ja lisäksi keulaan on laitettu noin 50-? kiloa muotoonsa valettua lyijyä... Keula ei kyllä nouse ja nopeuskin on ihan mukava/sopiva! Matkanopeus on nykyään noin 9 solmua ja vaimo tykkää ;-)
        Voin vaikka nakata sulle kuvan tuosta kantotasosta
        kuhan taas paatille viikonloppuna ehdin...
        Jos laitat vaikka e-mailia niin saat kuvan tasosta

        Barlitteja on loppujen lopuksi aika paljon mutta ikävä kyllä niiden arvostus on ihan nollassa!

        Itse ostin barlitin kun kävin moni paatteja katsomassa/vertailemassa sisätiloja yms. Toinen vaihtoehto jota silloin mietin oli haiveli mutta niitä ei ollut pahemmin myynnissä...

        Kaipa täällä muutkin omistavat Barlitin joten galluppi pystyyn kenellä on/on ollut Barlit???

        On ollut neljä vuotta ja kuljettanut ja majoittanut viisi henkeä hyvin. Koneena 73 Perkins, jota ei tarvitse rääkätä kierroksilla. Keulassa on lisäpainoa ja myös miehistö saa ajossa olla mielellään keulassa. Hankkiessa en löytänyt mistään vastaavan hintaluokan veneestä vastaavia majoitus ja säilytystiloja sekä erilistä vessaa. Vene on kovalla katteella, joka on hyvä sateella ja viileällä kelillä ja pitää hyvin lämmön. vene on mielestäni hyvin ja tukevasti tehty ja ainakin saimaalla sillä voi liikkua kelissä kuin kelissä. Sisäpäällysteenä on käytetty jotakin huopaa, joten kondenssiongelmia ei ole. suurin kompromissi veneessä on korkeus, joka on hieman niukka 195 senttiselle, mutta hinta/laatusuhteessa olen ollut tyytyväinen Barlittiin.


      • kantotasoista
        Ande kirjoitti:

        Joo tosiaan onhan sitä kantotasoa perään tehty ja lisäksi keulaan on laitettu noin 50-? kiloa muotoonsa valettua lyijyä... Keula ei kyllä nouse ja nopeuskin on ihan mukava/sopiva! Matkanopeus on nykyään noin 9 solmua ja vaimo tykkää ;-)
        Voin vaikka nakata sulle kuvan tuosta kantotasosta
        kuhan taas paatille viikonloppuna ehdin...
        Jos laitat vaikka e-mailia niin saat kuvan tasosta

        Barlitteja on loppujen lopuksi aika paljon mutta ikävä kyllä niiden arvostus on ihan nollassa!

        Itse ostin barlitin kun kävin moni paatteja katsomassa/vertailemassa sisätiloja yms. Toinen vaihtoehto jota silloin mietin oli haiveli mutta niitä ei ollut pahemmin myynnissä...

        Kaipa täällä muutkin omistavat Barlitin joten galluppi pystyyn kenellä on/on ollut Barlit???

        Mieluusti otan kuvia vastaan ja jos vene on pääkaupunkiseudulla voisin syksyllä noston jälkeen käydä katselemassa ja mittailemassakin - jos ei ole kysymys ihan valtiosalaisuuksista. Tässä osoite, jonne voit kuvia lähettää:
        [email protected]


      • Ande
        kantotasoista kirjoitti:

        Mieluusti otan kuvia vastaan ja jos vene on pääkaupunkiseudulla voisin syksyllä noston jälkeen käydä katselemassa ja mittailemassakin - jos ei ole kysymys ihan valtiosalaisuuksista. Tässä osoite, jonne voit kuvia lähettää:
        [email protected]

        En saanut niitä kuvia otettua kamera perkula hajos :-(
        Noh koitan scannata joitain.
        Paatti ei ole pääkaupunkiseudulla vaan uudessakaupungissa mutta voin sulle kyllä ihan tarkatkin mitat tasoista antaa kuhan sen ylös nyppäsen. tapahtunee aika pian työkiireitten takia :-(


    • Barlit1

      Barlit nimi kai tulee sanoista Barker ja Littoinen, eli se entinen Barker verkatehdas, joka on Turun lähellä Kaarinan kaupungin Littoisten osassa. Isäni 70-luvulla siellä tuollaista muotista duunasi kuten 2 kaveriaan myös, kaikki olivat ammatiltaan laivanrakentajia Turun telakoilla, Wärtsilä meriteollisuus / Valmet laivateollisuus. Tavallaan siis ammattimiesten tekemiä, itse harkitsen ostoa juurikin kun hinta tuntuu olevan nykyään kohtuullinen.

      • OVH

        Niin onhan se hinta voinut 11 vuodessa tippua?


    • Barliitti

      Olen vaihtamassa Barlittiin konetta ja saisin sellaisen 31 heppaisen edullisesti. Mahtaako olla riittävästi tämän kokoisen veneen liikuttamiseen?

    • njkuu njuu

      eiköhän se runkonopeuteen riitä, jos haluat yrittää puoliliukuvaa tehdä nii ei riitä.

    • SelväSeiluri

      Rakentajista ei monikaan liene enää hengissäkään, mutta jokainen ysilö lienee omistajansa itse räätälöimä. Kaikkiin löytyy jokin syy, miksi ne on toteutettu juuri sillä tavalla. Omamme on 68 heppasella Fordsonilla. Vene menee upeasti suoraan, helppo rantautua ilman keulapotkuriakin. Tällä on vaivatonta päästä nopeasti liikkeelle ja rantaan. Tässä yksilössä on "keulaköli" Ei kiireisen ihmisen vene ollenkaan. Kulutuslukema on 7,5 solmun nopeudella 4l tunnnissa. Tällöin ääni on varsin hiljainen. Tilaa on keskikokoiselle riittävästi ja Wallas 2400 riittäää hyvin lämmitykseksi pikkupakkasillakin. Kovakattoinen malli. Kansirakenteet ja katto ovat joustavan pehmeät kevytrakenteensa vuoksi, mutta se ei mielestäni haittaa. Ohjaamon katon joudun painumisen takia kuitenkin korjaamaan jossain vaiheessa. Runko on kestävä ja merikelpoinen järkevissä keleissä. Huippunopeus jää alle 10 solmun. Luksusveneitä nämä eivät yleensä ole. Maisemat ja ympäristö on kuitenkin samat kaikilla veneillä. Ei huono malli nykyhinnoilla, mutta kunto on todella kirjavaa. Olen tyytyväinen omaan Barlitiimme.

      • NotkollaJaHomeessa

        Toteutukseen yleinen syy on osaamattaomuus ja kokemattomuus. Ne son tehty siihen aikaan, kun jokamies rakensi talonkin eikä niistäkään mitään hyviä tullut - ainakaan siitä harjoittelukappaleesta.


      • SrlväSeiluri

        Joo ja aikataulussa .D


      • Gelvo
        NotkollaJaHomeessa kirjoitti:

        Toteutukseen yleinen syy on osaamattaomuus ja kokemattomuus. Ne son tehty siihen aikaan, kun jokamies rakensi talonkin eikä niistäkään mitään hyviä tullut - ainakaan siitä harjoittelukappaleesta.

        Parempaa kuin Virolaisen leipurin rakentamana myyntiin tehty talo.


    • Japihein

      Ei Barlittii koskaan tehty veistämötasol ,joitakin yksttäisii kpl lukuun ottamatta . v.75 mä velipojan kans rakennettiin sellane ,Izutsun 2.2 litrane kone mentiin n.7.solmuu . Viikonloppuna kun lähdettiin merel meni hienosti ja aikaa oli , mut sunnuntai ko tultiin takas tuli aika vähän pitkäks . Kyl sen kans hyvin merel pärjäs .Airistol oli tuulta joku 12 ms. myötä altoon kun tultiin niin Albatros 26. ajoi vieres . joka kerta kun aalto oli Albatrossin perän kohdal se meinas sukeltaa aaltoon ja vesi lensi yli paatin .Mejän Litsalainen meni ko kusi höylättyy lautaa pisin . ;D

    • mersumossessa

      Minulla on jatkojalostettu barlit.
      Levitin perää 30 senttia ja lisäsin voimakkaat negatiiviset palteet kylkiin.
      Kone on mersun 3 litran kuutonen (230hv superturbo)
      Merikelpoisuus säilyi ja marssivauhti mukavat 24 solmua ja kulkuasento säilyy samana 7 solmusta eteenpäin.

    • snorkkeli-siellä

      Barlit = TelfaCat

      • Kerttutäti

        Joo. Ja ketju 13 vuotias.....


      • Anonyymi
        Kerttutäti kirjoitti:

        Joo. Ja ketju 13 vuotias.....

        Paljos nyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljos nyt?

        Nii tai nyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nii tai nyt

        Aina ajnkohtainen, barlit 30 on klassikko, mahdollisti edullisen veneen tavisperheille -70 luvunlopulla.

        Silloin telttailu oli yleistä saaristossa, niin olihan tuo hienoa kehitystä perheveneilyssä.


    • Anonyymi

      No nysse menee jo runkonopeudella 30 solmuu, huiput jotain 45...

    • Anonyymi

      Onko mahdollista että -87 Barlitissa kannet vanerista, vähän kuin Korhonen teki Tristania Varkaudessa? Eli runko laminoitu muotissa ja kansirakenteet oli tehty puusta?

      • Anonyymi

        Itelläni on juuri tämmöinen ratkaisu tehty. Vanerikannet ja katto, lasikuitu vedetty päälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe