Tapastikos

962C

oletko käynyt maailman menoa palstalla?

Sieltä löydät Hitman-1:n

hännellä on samallainen maailman katsomus kuin sinulla.


eli usa on paras

olkoon sitten kyse vaikka mummojen potkimisesta niin kun se tehdään usan johdolla niin homma on ok

10

662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tapastikos

      Maailmankatsomukseni ei suinkaan sisällä doktriinia Yhdysvaltojen ylivertaisuudesta kaikissa asioissa ja kaikilla alueilla, niin lyhytnäköinen en ole. Lähinnähän tässä nyt on kaiketi kuitenkin ollut kyse autoista. Siinä olet oikeassa, pidän amerikkalaisia autoja korkeammassa arvossa kuin eurooppalaisia noin keskimäärin, tämä perustuu paitsi mittaustuloksiin myös omiin kokemuksiini.

      USA:ssa ei kaikki ole täydellistä, esimerkiksi sosiaaliavustukset ovat aika rajoittuneita verrattuna vaikkapa Suomen malliin,jossa ne taas ovat liian suuria (kärjistettynä: työnteko ei motivoi kun tukena saat jopa lähes samanverran käteen kaikkein matalapalkkaisimmilla aloilla, eipä ihme että Suomessa on länsimaiden korkeimpia työttömyyslukemia, tosin viimeaikoinahan hallitus on lopulta alkanut sisäistämään vanhan tosiasian; verojen lasku lisää markinoiden volyymiä,ja volyymin lisäyksellä paikataan menetetty näennäinen veron määrällinen lasku, useimmiten jopa ylitetään kaikki "odotukset". Tulihan valtiovarainministeriöllekin "yllätyksenä" että autoverouudistus(vasta osittainen,jatkoa tulossa) veron pienentämisen muodossa,johon heidät pakotettiin EY-tuomioistuimen osalta, lisäsikin valtion autoverosta saamia tuloja yli 100 miljoonalla eurolla, eikä vähentänyt niitä kuten ministeriö odotti.
      No,enpä uppoudu sen enempää suomalaisen talouspolitiikan lettosuohon, mutta kunhan nyt korjasin tämän näkemyksen että kaikki olisi USA:ssa parhain päin. Toisaalta jos minun tulisi arvioida USA:ta ja Suomea vakaakupeissa, kummastakin on sekä faktuaalista musta valkoista tietoa että empiiristä kokemusta, niin kyllä Yhdysvallat vetää pidemmän korren, niin paljon avoimempi ja yleisolemukseltaan mukavampi maa se on.Nyt en puhu vain sääoloista Californiassa, enkä siitä että ihmiset joskus hymyilevätkin kadulla jopa vieraille eivätkä katso vaan loskaista Mannerheimintietä alta kulmiensa, enkä siitä että USAssa menestyvä yksityisyrittäminen on sallittua,siihen jopa kannustetaan eikä siitä rankaista kaksoisverotuksen voimin, enkä siitä että siinä maassa ei olisi mahdollista säätää vuonna 1956 omille kansalaisille maksettavaksi jättimäistä "väliaikaista" autoverotaakkaa tai muutenkaan nyhtää autoilijoiden selkärangasta sellaisia summia joista 90% menee suoraan muiden tahojen hyödyksi kuin autoilijoiden itsensä, enkä siitä että siinä maassa ei esimerkiksi taksitoiminta ole monopolisoitu siten,että taksahinnat pidetään pilvissä niin,että ilman taksiliiton lupaa ei kukaan muu saa tulla markkinoille(kas,ihme että taksiliitto on aika nihkeä myöntämään lupia;), sama brezneviläinen logiikka ei toimisi siellä myöskään apteekkiliiton tai Alko-tyyppisen toiminnan osalta, USA:ssa ei myöskään ole mahdollista päästä valituksi eduskuntalaitokseen (senaattiin) saamatta teoriassa itse yhtään ääntä,huhhuh...Oikeen alkaa taas lämpö nousta,mutta lopuksi vinkiksi niille jotka aikanaan opetettiin ala-asteella jo seisomaan tukka taakse kammattuna harmaassa villapaidassa ja polvisukissa Suomen lippu kädessä kun opettaja lauloi "siniristilippua" omalla pianosäestyksellään: Matkailu avartaa, käykää ulkomailla. Huomaatte pian että Suomi ei ehkä ollutkaan se kaiken onnen tyyssija jossa kaikki asiat on aina vaan hyvin. Itseasiassa jos on todella lottovoitto syntyä Suomeen, pitää sinun olla lottovoittaja elääksesi täällä laadukasta elämääkin.

      Siinä mietteitä,korostan edelleen että USA ei ole minulle absoluuttinen hyvä kaikessa, mutta olen henk.kohtaisesti tyytyväinen,että se parjattu maailmanpoliisivaltio,siis jo asevoimiltaan maailman ylivoimainen valtio on juuri USA ja on ollut sitä myös historiassa(muistakaamme sellainenkin kuriositeetti että kaikissa maailmansodissa tämä maa on lähettänyt hyväähyvyyttään miehiään kuolemaan toisen mantereen maaperälle ja ratkaissut mukaantulollaan sodat inhimillisyyden nimissä.Ilman USA:ta täällä mittailtaisiin nenien pituuksia synnytyssairaaloissa ja epäarjalaiset vauvat siirtyisivät samantien autaimmille maille).
      Se maailmanpoliisi voisi nimittäin teroiassaolla vaikkapa Iran tai P-Korea, ja silloin te ette siellä maailman menoa-palstalla arvostelisi ääneen edes netissä maailmanpoliisin toimia, tai vaihtoehtoisesti istuisitte kuristuhuoneella loppuelämän. Miettikääpä sitä.


      Ja koska tämä on nyt vallan muuta kuin auto-aiheista keskustelua,lienee relevanttia palauttaa se oikeisiin uomiinsa: Corvette johtaa 50-luvun ja 60-luvun ylivoimaisilla voitoillaan Porschea 2-0.
      Tämä tilanne muuten tarkoittaa myös sitä,että koska valmiiksi elettyjä vuosikymmeniä on jäljellä enää niiden jälkeen 3 kpl, riittäisi Corveten lopulliseen,kiistämättömään voittoon enää yhdenkin vuosikymmenen voittaminen,jos ette ole huomanneet ;)

      • että kuitenkin

        "autoverouudistus(vasta osittainen,jatkoa tulossa) "

        Kirjoitatko tästä meille "Tax payer´s Era, Vol II:n?"

        "USA:ssa ei myöskään ole mahdollista päästä valituksi eduskuntalaitokseen (senaattiin) saamatta teoriassa itse yhtään ääntä,huhhuh"

        Joo, mutta presidentiksi on mahdollista päästä, vaikka saisi vähemmän ääniä kuin kilpakumppani, kunhan on tarpeeksi kavereita korkeimmassa oikeudessa ja isi entinen presidentti....


      • Janus

        "enkä siitä että siinä maassa ei esimerkiksi taksitoiminta ole monopolisoitu siten,että taksahinnat pidetään pilvissä niin,että ilman taksiliiton lupaa ei kukaan muu saa tulla markkinoille(kas,ihme että taksiliitto on aika nihkeä myöntämään lupia;)"

        No ensinnäkin taksiliitto niitä lupia ei myönnä vaan liikenneministeriö tarpeen mukaan. Tuosta kilpailun vapauttamisesta on muualla melkoiset väännöt, mutta sanotaan nyt että kun Ruotsissa kilpailu vapautui niin hinnat nousi samantien 20% ja taksin saanti varsinkin syrjäseuduilla sekä aikaisin aamulla on kovin vaikeaa, koska kukaan ei pakota ajamaan silloin vaan jokainen haluaa ajaa ne ruuhkahuiput ja kääriä sieltä voitot. Nykyinen systeemi on paras asiakkaan kannalta: Saa kohtuuhintaisen taksin yhdestä numerosta silloin kun haluaa ja se on varmasti oikea ja turvallinen kyyti.


      • tolpaltahuutelet
        Janus kirjoitti:

        "enkä siitä että siinä maassa ei esimerkiksi taksitoiminta ole monopolisoitu siten,että taksahinnat pidetään pilvissä niin,että ilman taksiliiton lupaa ei kukaan muu saa tulla markkinoille(kas,ihme että taksiliitto on aika nihkeä myöntämään lupia;)"

        No ensinnäkin taksiliitto niitä lupia ei myönnä vaan liikenneministeriö tarpeen mukaan. Tuosta kilpailun vapauttamisesta on muualla melkoiset väännöt, mutta sanotaan nyt että kun Ruotsissa kilpailu vapautui niin hinnat nousi samantien 20% ja taksin saanti varsinkin syrjäseuduilla sekä aikaisin aamulla on kovin vaikeaa, koska kukaan ei pakota ajamaan silloin vaan jokainen haluaa ajaa ne ruuhkahuiput ja kääriä sieltä voitot. Nykyinen systeemi on paras asiakkaan kannalta: Saa kohtuuhintaisen taksin yhdestä numerosta silloin kun haluaa ja se on varmasti oikea ja turvallinen kyyti.

        itekkin että käytännössä T-liitto myöntää ne luvat koska ilman sen myöntymistä ei ministeriö kyllä mitään lupaa anna.Siksi tänne ei käytännössä voi perustaa enempää kilpailevaa taksitoimintaa=hinnat pysyy riistotasolla=ei tarvitse tarjota hyvää palvelua ja kattavasti asiakkaille kun on monopoli. Vapaassa markkinataloudessa kun asiakkaat saisivat äänestää jaloillaan ja vain asiakkaiden kannalta ideaaleimmat selviäisivät kilpailussa, eli kilpailu toimisi asiakkaan eduksi ja tarpeiden mukaan eikä kuten nykyisessä NL:n tyyppisessä suunnitelmatoiminnassa.


      • kertaa

        Corvette on voittanut LeMansin?


      • Janus
        tolpaltahuutelet kirjoitti:

        itekkin että käytännössä T-liitto myöntää ne luvat koska ilman sen myöntymistä ei ministeriö kyllä mitään lupaa anna.Siksi tänne ei käytännössä voi perustaa enempää kilpailevaa taksitoimintaa=hinnat pysyy riistotasolla=ei tarvitse tarjota hyvää palvelua ja kattavasti asiakkaille kun on monopoli. Vapaassa markkinataloudessa kun asiakkaat saisivat äänestää jaloillaan ja vain asiakkaiden kannalta ideaaleimmat selviäisivät kilpailussa, eli kilpailu toimisi asiakkaan eduksi ja tarpeiden mukaan eikä kuten nykyisessä NL:n tyyppisessä suunnitelmatoiminnassa.

        Hyvä esimerkki pitkään kaivatun kilpailun vapauttamisesta oli katsastusasemat vuonna 1994. Valtion konttorissa homma maksoi silloin 15-25e ja kuten jokainen auton omistava (ei dippasdappas) tietää niin tällä hetkellä hinnat pyörivät jossain 40-55e paikkeilla. Tämä siis vapaan kilpailun ansiosta, jonka piti pudottaa hintoja.

        Yleensähän se pudottaakin mutta on paikkoja jossa se ei vain toimi. "Kilpailun vapauttaminen toimi toisin kuin oletettiin. Samalle kakulle tuli enemmän jakajia, mutta tuotto asemaa kohti on pienentynyt. Silti katsastusaseman on tarjottava samat palvelut" - Erkki Kallio, Etelä-Suomen lääninhallituksen tarkastaja -

        Tuossa tulee se perimmäinen idea miksi taksien vapauttaminen kilpailulle ei toimisi. Varmasti töitä riittäisi klo 3-5 perjantai ja lauantai öinä, mutta mites ne arkipäivät ja aamut? Pakko olisi nostaa hintoja koska pelkästään kaksi hyvää parin tunnin putkea ei ketään elätä. Jos ette muuten usko niin katsokaa miten Ruotsissa kävi. Hinnat pomppasi hetkessä 20% kun kilpailu vapautettiin.


      • oot
        tolpaltahuutelet kirjoitti:

        itekkin että käytännössä T-liitto myöntää ne luvat koska ilman sen myöntymistä ei ministeriö kyllä mitään lupaa anna.Siksi tänne ei käytännössä voi perustaa enempää kilpailevaa taksitoimintaa=hinnat pysyy riistotasolla=ei tarvitse tarjota hyvää palvelua ja kattavasti asiakkaille kun on monopoli. Vapaassa markkinataloudessa kun asiakkaat saisivat äänestää jaloillaan ja vain asiakkaiden kannalta ideaaleimmat selviäisivät kilpailussa, eli kilpailu toimisi asiakkaan eduksi ja tarpeiden mukaan eikä kuten nykyisessä NL:n tyyppisessä suunnitelmatoiminnassa.

        "vapaassa markkinataloudessa kun asiakkaat saisivat äänestää jaloillaan ja vain asiakkaiden kannalta ideaaleimmat selviäisivät kilpailussa, eli kilpailu toimisi asiakkaan eduksi ja tarpeiden mukaan eikä kuten nykyisessä NL:n tyyppisessä suunnitelmatoiminnassa."

        Äänestä sitte jaloillasi äläkä käytä kerran se niin hirveetä on. Ite saan hyvää palvelua riittävän halvalla. Valita kotonasi ja kävele.


      • pikavenekuski
        Janus kirjoitti:

        Hyvä esimerkki pitkään kaivatun kilpailun vapauttamisesta oli katsastusasemat vuonna 1994. Valtion konttorissa homma maksoi silloin 15-25e ja kuten jokainen auton omistava (ei dippasdappas) tietää niin tällä hetkellä hinnat pyörivät jossain 40-55e paikkeilla. Tämä siis vapaan kilpailun ansiosta, jonka piti pudottaa hintoja.

        Yleensähän se pudottaakin mutta on paikkoja jossa se ei vain toimi. "Kilpailun vapauttaminen toimi toisin kuin oletettiin. Samalle kakulle tuli enemmän jakajia, mutta tuotto asemaa kohti on pienentynyt. Silti katsastusaseman on tarjottava samat palvelut" - Erkki Kallio, Etelä-Suomen lääninhallituksen tarkastaja -

        Tuossa tulee se perimmäinen idea miksi taksien vapauttaminen kilpailulle ei toimisi. Varmasti töitä riittäisi klo 3-5 perjantai ja lauantai öinä, mutta mites ne arkipäivät ja aamut? Pakko olisi nostaa hintoja koska pelkästään kaksi hyvää parin tunnin putkea ei ketään elätä. Jos ette muuten usko niin katsokaa miten Ruotsissa kävi. Hinnat pomppasi hetkessä 20% kun kilpailu vapautettiin.

        Kaveri piti entistä valtion monopolikatsastusta parempana asiakkaalle?! Etpä autoilusta paljon tiedä jos noin sanot. Varmasti maksoi joo vähemmän,mut unohdat pari juttua: ensinnäkin rahan arvo oli toinen siihen aikaan. Toisekseen sait olla aika fagiiri että olisit saanut sen auton kertamaksusta kiltisti läpi,nimittäin siihen aikaan kun insseillä oli valta tehdä mitä tahansa, oli tulos myös sen mukainen: täysin kunnollisia autoja ei päästetty läpi vain jos sattui huono päivä etkä hymyillyt tarpeeksi leveästi katsurille. Mittailtiin millimetrimitalla että lasinpesupyyhkimet täytti standardit ja vaikka täyttivät niin uusiksi silti ja mitään et voinut asiakkaana tehdä.
        Nyt jos sattuu kusipää-inssi kohdalle voi asiakas vaihtaa toiselle katsastusfirmalle vaikka kesken katsastuksen.Itse olen näin toiminut ja mennyt myöhemmin vielä näyttämään naurun kera leimaa paperissa ekaan paikkaan.Kekkoslovakiassa ei olisi leimaa tullut varmaan ikinä.Auto oli siis täysin säädösten mukainen,kyse oli vain inssin mielivallasta.

        Alkokin itki aikanaan että kohta kaikki hakee viinat ulkomailta jos ei kiintiöitä laiteta,no EU pelasti ja esti kiintiöittämisen (vaikka tulli sitä laittomasti harrastaakin:yksityiskäyttöön kun saa tuoda RAJATTOMASTI alkoholia). Mites kävi? Alko tahkoaa kovia tuloksia edelleen ja vaikka ei tahkoaisi,niin kuluttajan etuhan se on saada valita monesta paikasta (saa katsos sitä halinta ja parasta laatua sitten.Kyllä tässä on kyse vaan taksiliiton omasta edusta, terve kilpailu kun saisi aikaan juuri ne palvelut joita asiakkaat tahtovat ja juuri siihen hintaan mitä he niistä ovat valmiita maksamaan. Jos kävisi niin että tiistai-aamuna liikennettä olisi vähän ja siksi hinnat nousisivat,niin sitten niin vaan aluksi kävisi mutta tilanne kyllä tasoittuisi normaaliksi. (huom.ruuhkahuippuja alkaisi siis tekemään useampi taksiyrittäjä kun toiminta vapautettaisiin=tarjonta kasvaisi ja paine siirtyä tekemään myös vähemmän ruuhkaisia vuoroja kasvaisi kun ruuhka-aika olisi niin kilpailtua jo=kuluttajat saavuttaisivat myös "rauhallisina" aikoina paremmin takseja ja halvempaan hintaan).Myös nykypäivänä lehtien palstoilta harva se päivä ilmenevät mielipiteet tyyliin " ennen vanhaan taksikuskit avasivat asiakkaalleen aina oven,nykyään ei saa enää mitään palvelua" loppuisivat, sillä terve kilpailu pudottaisi törkeät taksarit pois liikenteestä ja vain rehdisti hinnoitellut, hyväkäytöksiset ja ammattitaitoiset pärjäisivät.

        Ja se olisi asiakkaan edun mukaista. Ei tosin kenenkään nykyisen taksarin(joiden epäilen tätä asiaa vastustavankin koviten).


      • Porschvette

        "lähettänyt hyväähyvyyttään miehiään kuolemaan toisen mantereen maaperälle ja ratkaissut mukaantulollaan sodat inhimillisyyden nimissä"

        Uskotko tosiaan, että maailman poliisi Yhdysvallat hyvää hyvyyttään tulee auttamaan meitä ei yhdysvaltalaisia ? II maailmansotaankin he tulivat vasta sitten kun Euroopassa oli sodittu jo vuosia.Vasta Japanin hyökkäys Yhdysvaltain maaperälle sai aikaan muutoksen.

        Kyllä heillä yleensä on aina omat intressit puolustettavina, mm. Irakin tauksessa, jos lähdetään jyvää hyvyyttään vapauttamaan ja auttamaan muita kansakuntia


      • Porschvette
        Porschvette kirjoitti:

        "lähettänyt hyväähyvyyttään miehiään kuolemaan toisen mantereen maaperälle ja ratkaissut mukaantulollaan sodat inhimillisyyden nimissä"

        Uskotko tosiaan, että maailman poliisi Yhdysvallat hyvää hyvyyttään tulee auttamaan meitä ei yhdysvaltalaisia ? II maailmansotaankin he tulivat vasta sitten kun Euroopassa oli sodittu jo vuosia.Vasta Japanin hyökkäys Yhdysvaltain maaperälle sai aikaan muutoksen.

        Kyllä heillä yleensä on aina omat intressit puolustettavina, mm. Irakin tauksessa, jos lähdetään jyvää hyvyyttään vapauttamaan ja auttamaan muita kansakuntia

        Unohtui tuosta äskeisestä:
        Aika käsittämätön oli Yhdysvaltain toiminta II maiilmansodan aikana Japanissa. Japani oli käytännössä lyöty, kun sinne piti pudottaa vielä pari ydinpommiakin. Ainakin Nagasakin pommi oli täysin turha.Eiköhän Japani olisi uskonut jos siitä Hirsoshiman pommistakin. Jenkkien pit vain päästä kokeilemaan toista teknologiaa edustavaa pommia vastaavan kokoisessa kaupungissa kuin Hiroshima.
        Se siitä noista humaaneista ja inhimillisistä jenkeistä, sen kummemin puolustelematta natsien tekosia


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1605
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1273
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1090
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1047
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      936
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      868
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      861
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      63
      798
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      748
    Aihe