E90:n öljymittari

Ajamisen iloa

20 tkm ajetun 320i:n ajotietokoneen öljynmäärän mittari näyttää vähän mitä sattuu. Välillä pyytää lisää öljyä, seuraavan kerran kun auto on käynnissä, näyttää että öljyä on riittävästi, joskus jopa puolessa välissä.

Eli jos ajotietokoneen kehotuksen mukaan öljyä lisää litran, niin tavaraa voikin mennä liikaa. Laakkoselta kehotettiin tarkkailemaan tilannetta.

Onko muilla minkälaisia kokemuksia öljymittarin toiminnasta?

21

16610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä kallista ja kelvotonta elektroniikkaromua... Olen tainnut ennenkin näistä mainita.

      • hih!

        Ootpa hassu, kateellinen vanhus :) Voin kuvitella, että naamataulusi on nimimerkkisi mukaisesti hapan kuin sitruuna, hehee!


    • BMW Power

      Onko tuossa neloskoneessa öljytikkua mistä tarkastaa öljyn määrä? Jos on niin se vähentää liikatäyttö riskiä, kun asian kerran voi todeta silmällä.

      Esim. uusissa N52 kuutoskoneissa sitä tikkua ei ole, mutta eipä minulla ole ollut mitään ongelmia uuden E60:n kanssa.

      Tuollainen ongelma vaikuttaisi anturivialta.
      Vika lienee siis siinä tai ohjelmistossa.
      E60:ssä odotellaan jo 20. päivitysversiota!

      Tuo Laakkosen "tarkkailu" ohje ei kyllä minua tyydyttäisi!
      Koneessahan ei missään nimessä saisi olla liikaa tai liian vähän öljyä.

      • Ajamisen iloa

        olisi öljytikku, niin ei olisi ongelmaakaan. Lisäsin eilen puoli litraa öljyä, saa nähdä miten mittari heittelehtii.


      • Ex-GTI
        Ajamisen iloa kirjoitti:

        olisi öljytikku, niin ei olisi ongelmaakaan. Lisäsin eilen puoli litraa öljyä, saa nähdä miten mittari heittelehtii.

        Eikö koneessa ole todellakaan öljytikkua? Voi hyvää päivää... jos uutena toimii jo niin-ja-näin niin mitä sitten 5-10 vuotta vanhana. Luulisi, että öljyjen kanssa olisi aina "varakeino" tarkastukseen. Miten tämä ns seuraaminen tapahtuu käytännössä? Seurataan mahdollisesti viallista elektroniikkaa(ko).

        PS. Minulla pistettiin Laakkosella viime huollossa n 0,6l liikaa öljyä Seiskan koneeseen. Oli pieni shokki kun ekan kerran mittasin tikulla..."oho sentti yli ylärajan!" :D


      • BMW Power
        Ex-GTI kirjoitti:

        Eikö koneessa ole todellakaan öljytikkua? Voi hyvää päivää... jos uutena toimii jo niin-ja-näin niin mitä sitten 5-10 vuotta vanhana. Luulisi, että öljyjen kanssa olisi aina "varakeino" tarkastukseen. Miten tämä ns seuraaminen tapahtuu käytännössä? Seurataan mahdollisesti viallista elektroniikkaa(ko).

        PS. Minulla pistettiin Laakkosella viime huollossa n 0,6l liikaa öljyä Seiskan koneeseen. Oli pieni shokki kun ekan kerran mittasin tikulla..."oho sentti yli ylärajan!" :D

        Öljytikkua ei enää uusissa moottoreissa välttämättä ole. Tiedän että tilanne on samanlainen mm. Mersun koneissa.

        Mutta miksi näin on?
        Epäilen että sillä on jotain tekemistä paineiden kanssa ja todennäköisesti siitä on jotain hyötyäkin mutta mitä ja miksi????

        Tietäisikö joku?


      • kerron
        BMW Power kirjoitti:

        Öljytikkua ei enää uusissa moottoreissa välttämättä ole. Tiedän että tilanne on samanlainen mm. Mersun koneissa.

        Mutta miksi näin on?
        Epäilen että sillä on jotain tekemistä paineiden kanssa ja todennäköisesti siitä on jotain hyötyäkin mutta mitä ja miksi????

        Tietäisikö joku?

        Öljyn mittatikkua TIETENKÄÄN ei oo, koska suunnittelijat tietävät että moottori syö öljyä ja on parempi antaa elektroniikan ilmoittaa omistajalle milloin on aika lisätä öljyä. Näin varmistetaan öljytason pysyvyys suurinpiirtein siinä tasossa mihin se on tarkotettu, mutta tähän sisältyy pieni juju. Elikkästä kun mittatikkua ei ole niin ohipuhalluskaasut aiheuttaa lievää ylipainetta moottoriin jolloin saadaan entistä varmemmin tiivisteet vuotamaan ja voideltua paremmin auton alusta, semmonen automaattinen ruostumisen esto, BMW on antanut tälle järjestelmälle nimen Highly Innovative Vehicle eli HIV, hienoa eikö totta. Ja on tästä muutakin hyötyä, nimittäin öljyn vaihtoja ei enää tarvita, riittää kun lisää silloin kun elektroniikka näin haluaa. Kalliita öljyn vaihtoja ei enää tarvita vaan huolto tulee hoidettua kätevästi automaattisesti, eikä kannata olla huolissaan öljyn "kulutuksesta", sitä menee vaan se normaali 4 litran pönttö kymppitonnilla nelisylinterissä moottoreissa. Kuusisylinterisissä ja isommissa luonnollisesti enemmän.


    • bemuri

      jos tiedät paljon sinne on öljyä laitettu niin se määrä siellä myös on.älä välitä mitä tietsikka näyttää, ne sekoilee aina.erityisesti korjauksen/nollauksen jälkeen ne rupeavat temppuilemaan enemmän joten ole vain tyytyväinen äläkä kerro ongelmastasi muille niin jotkut voivat vielä olla kateellisiakin..

      • takuuseen

        Mun 325i:ssä toimii ainakin ihan juuri niin kuin pitää. Jossain on jotain häikkää. Auto vaan Laakkoselle ja sanot että korjatkaa.


    • 5/05

      Mulla 320i 11 tkm ajettu. Mulla kans "öljymittari" näyttää välillä täyttä, välillä on puolessa välissä ja joskus 75 % täynnä, mut ei ole kertaakaan vielä pyytänyt lisäämään ööliä. Tonne 8 tkm:n asti näytti aina täyttä. Auto ollut muuten viaton, mitä nyt cruiseri muutaman kerran menny itestään pois päältä cruiserilla kiihdyttäessä ja ulkokahvat toimii vähä "viiveellä" eli ilmeisesti öljyä kaipais jos uskaltaa laittaa, ku on ne LEDitkin niissä.

      • Ajamisen iloa

        Tilasin ajan huoltoon, niin saavat testerissä tsekata onko mittari viallinen vai onko kyseessä "ominaisuus". Ovenkahvat toimivat mulla ihan samalla tavalla. Lisäksi tässäkin mallissa on näköjään sama juttu kuin E46:ssa eli kuskin oven tiivisteestä kuuluu pientä rapinaa.

        Muuten olen autoon enemmän kuin tyytyväinen. Ajettavuus on hiottu huippuunsa.


      • ominaisuus
        Ajamisen iloa kirjoitti:

        Tilasin ajan huoltoon, niin saavat testerissä tsekata onko mittari viallinen vai onko kyseessä "ominaisuus". Ovenkahvat toimivat mulla ihan samalla tavalla. Lisäksi tässäkin mallissa on näköjään sama juttu kuin E46:ssa eli kuskin oven tiivisteestä kuuluu pientä rapinaa.

        Muuten olen autoon enemmän kuin tyytyväinen. Ajettavuus on hiottu huippuunsa.

        Ei ole kyllä ominaisuus ja jos väittävät jotain muuta niin väitä vastaan tai ota yhteys maahantuojaan. BMW Suomi antaa asiallista palvelua. Kuskin (ja pelkääjän) oven rapinan saa pois. Mainitse myös tästä kun viet auton tsekattavaksi. Autosi on ilmeisesti ennen syyskuuta 2005 valmistettu? Syyskuun päivityksessä muutamia pikkuongelmia on poistettu. Erityisesti juuri elektroniikka puolen bugeja softapäivityksellä.


      • 325i
        Ajamisen iloa kirjoitti:

        Tilasin ajan huoltoon, niin saavat testerissä tsekata onko mittari viallinen vai onko kyseessä "ominaisuus". Ovenkahvat toimivat mulla ihan samalla tavalla. Lisäksi tässäkin mallissa on näköjään sama juttu kuin E46:ssa eli kuskin oven tiivisteestä kuuluu pientä rapinaa.

        Muuten olen autoon enemmän kuin tyytyväinen. Ajettavuus on hiottu huippuunsa.

        Tule sitten kertomaan mitä sanoivat.


      • BMW Power

        Mikä on tuo mainitsemasi "ulkokahvojen" viive?

        Tarkoittaako tuo cruiserin pois päältä meno sitä että kun kiihdytät kaasupoljinta painaen niin cruiser ei enää löydä "vanhaa" vakionopeutta vaiko sitä että kun työnnät cruise vivusta lisää nopeutta niin se kytkeytyy pois?

        Minulla ei ole ollut mitään ongelmia cruisen kanssa E60:ssä.


      • 5/05
        Ajamisen iloa kirjoitti:

        Tilasin ajan huoltoon, niin saavat testerissä tsekata onko mittari viallinen vai onko kyseessä "ominaisuus". Ovenkahvat toimivat mulla ihan samalla tavalla. Lisäksi tässäkin mallissa on näköjään sama juttu kuin E46:ssa eli kuskin oven tiivisteestä kuuluu pientä rapinaa.

        Muuten olen autoon enemmän kuin tyytyväinen. Ajettavuus on hiottu huippuunsa.

        Siitä oven rapinasta. Mulla piti lähes uudesta pitäen kuivaa napsutusta vasemman korvan (kuskin puoli siis) korkeudella ja aloin äänilähdettä tutkimaan ja löysin sen turvavyön yläkiinnityskohdasta. Tuikkasin sinne pillillä erittäin vähän CRC:tä ja kitinä lakkasi siihenpaikkaan. Ja kärsin siitä koko kesän; piti koko ajan vedellä turvavyötä et se lakkais. Tämä siis oli vain kuskin puolella. Olen minäkin ollut tyytyväinen ajopeliin, ainoastaan kysyisin teiltä E90 omistajilta et vaelteleeko Bemunne tuulisella säällä ja urissa. nyt kun on ollu koviakin tuulia autoa on ihan työläs ajaa suoraan. Mulla on Run Flat Hakkapeliitta Rsi:t kitkat alla. Tuulettomalla ilmalla makea ajettava. Johtuukohan se run flateista vaiko mista, onko siis muilla samaa ongelmaa??


      • E90
        5/05 kirjoitti:

        Siitä oven rapinasta. Mulla piti lähes uudesta pitäen kuivaa napsutusta vasemman korvan (kuskin puoli siis) korkeudella ja aloin äänilähdettä tutkimaan ja löysin sen turvavyön yläkiinnityskohdasta. Tuikkasin sinne pillillä erittäin vähän CRC:tä ja kitinä lakkasi siihenpaikkaan. Ja kärsin siitä koko kesän; piti koko ajan vedellä turvavyötä et se lakkais. Tämä siis oli vain kuskin puolella. Olen minäkin ollut tyytyväinen ajopeliin, ainoastaan kysyisin teiltä E90 omistajilta et vaelteleeko Bemunne tuulisella säällä ja urissa. nyt kun on ollu koviakin tuulia autoa on ihan työläs ajaa suoraan. Mulla on Run Flat Hakkapeliitta Rsi:t kitkat alla. Tuulettomalla ilmalla makea ajettava. Johtuukohan se run flateista vaiko mista, onko siis muilla samaa ongelmaa??

        Kun tein kaupat uudesta autostani pääsin testaamaan sellaista missä oli alla tavalliset Nokian kesäkumit. Täytyy sanoa että kyllä muuttuu auto aika radikaalisti juuri uraisilla teillä. Eli väittäisin että uravetely johtuu hyvin pitkälle RF renkaista. Pakko todeta sen verran että tähän päivään asti en kyllä ole vielä sellaista autoa ajanut mikä ei yhtään vetelisi urissa jos alla on 225/45 nakit.

        Sivutuulesta en osaa sanoa mitään. Aikaisempi autoni oli 1.8 turbo Passat ja se oli ihan yhtä herkkä sivutuulelle. Tuntuu olevan yleinen ominaisuus nykyautoissa. Johtunee aerodynamiikasta kun pyritään pieneen ilmanvastukseen. Koskee niin Bemaria kuin Lexustakin.


      • Ajamisen iloa
        E90 kirjoitti:

        Kun tein kaupat uudesta autostani pääsin testaamaan sellaista missä oli alla tavalliset Nokian kesäkumit. Täytyy sanoa että kyllä muuttuu auto aika radikaalisti juuri uraisilla teillä. Eli väittäisin että uravetely johtuu hyvin pitkälle RF renkaista. Pakko todeta sen verran että tähän päivään asti en kyllä ole vielä sellaista autoa ajanut mikä ei yhtään vetelisi urissa jos alla on 225/45 nakit.

        Sivutuulesta en osaa sanoa mitään. Aikaisempi autoni oli 1.8 turbo Passat ja se oli ihan yhtä herkkä sivutuulelle. Tuntuu olevan yleinen ominaisuus nykyautoissa. Johtunee aerodynamiikasta kun pyritään pieneen ilmanvastukseen. Koskee niin Bemaria kuin Lexustakin.

        Sivutuuleen en ole itse kiinnittänyt huomiota ja uravetelykin on run flateista huolimatta selvästi E46:sta siedettävämpää. E46:ssa 225/45 17 -renkaat tempoi rattia urissa todella rajusti.

        Muuten olin E46:seen erittäin tyytyväinen. Mutta niin se vaan kehitys kehittyy, E90 on selvästi parempi kaikilla osa-alueilla, mitä nyt 320i:n kuutoskoneen korvaaminen nelosella alussa aiheuttikin näppylöitä.


      • BMW Power
        E90 kirjoitti:

        Kun tein kaupat uudesta autostani pääsin testaamaan sellaista missä oli alla tavalliset Nokian kesäkumit. Täytyy sanoa että kyllä muuttuu auto aika radikaalisti juuri uraisilla teillä. Eli väittäisin että uravetely johtuu hyvin pitkälle RF renkaista. Pakko todeta sen verran että tähän päivään asti en kyllä ole vielä sellaista autoa ajanut mikä ei yhtään vetelisi urissa jos alla on 225/45 nakit.

        Sivutuulesta en osaa sanoa mitään. Aikaisempi autoni oli 1.8 turbo Passat ja se oli ihan yhtä herkkä sivutuulelle. Tuntuu olevan yleinen ominaisuus nykyautoissa. Johtunee aerodynamiikasta kun pyritään pieneen ilmanvastukseen. Koskee niin Bemaria kuin Lexustakin.

        Näistä RF renkaista on keskusteltu e60.netissä sivutolkulla.
        En ole vielä kenenkään kuullut sanovan niistä mitään hyvää mitä mukavuuteen tai ajamiseen tulee.

        Omat 245/40 18" RF:t vaihtuu ensi kesänä ei RF-renkaisiin.

        Onhan RF:t toki kiva olla alla kun tulee rengasrikko yli 200 km/h vauhdissa!


      • 5/05
        BMW Power kirjoitti:

        Mikä on tuo mainitsemasi "ulkokahvojen" viive?

        Tarkoittaako tuo cruiserin pois päältä meno sitä että kun kiihdytät kaasupoljinta painaen niin cruiser ei enää löydä "vanhaa" vakionopeutta vaiko sitä että kun työnnät cruise vivusta lisää nopeutta niin se kytkeytyy pois?

        Minulla ei ole ollut mitään ongelmia cruisen kanssa E60:ssä.

        Niin tarkoitan kahvojen "viiveellä" sitä että kun avaan oven kahvasta se ikään kuin hidastetusti palautuu perusasentoonsa, elikkä on vähä niinku tahmea liikkeissään (kaikki kahvat ja vain tietyissä lämpötiloissa (viileissä ja kosteissa); kesällä kyllä pelas normaalisti.Ja siitä cruiserin oikuttelusta (teki vain muutaman kerran):kun painan cruiserin päästä olevasta napista hakeakseni muistissa olevan nopeuden, auto kiihtyy, mutta ei yllä ihan muistissa olevaan nopeuteen vaan vähän ennen potkaisee cruiserin pois päältä.Ja kiihtyminenkin on vähän hitaampaa.Mut nyt on taas jostain syystä pelannut :9)


      • BMW Power
        5/05 kirjoitti:

        Niin tarkoitan kahvojen "viiveellä" sitä että kun avaan oven kahvasta se ikään kuin hidastetusti palautuu perusasentoonsa, elikkä on vähä niinku tahmea liikkeissään (kaikki kahvat ja vain tietyissä lämpötiloissa (viileissä ja kosteissa); kesällä kyllä pelas normaalisti.Ja siitä cruiserin oikuttelusta (teki vain muutaman kerran):kun painan cruiserin päästä olevasta napista hakeakseni muistissa olevan nopeuden, auto kiihtyy, mutta ei yllä ihan muistissa olevaan nopeuteen vaan vähän ennen potkaisee cruiserin pois päältä.Ja kiihtyminenkin on vähän hitaampaa.Mut nyt on taas jostain syystä pelannut :9)

        Taitaa ovenkahvoissa olla vähän uutuuden jäykkyyttä.
        Tuota probleemaa ei esiinny E60:ssa.
        Lieko niissä edes samanlaiset kahvat?

        Tuo cruise juttu on erittäin ihmeellinen. Onko autosi automaatti?
        Mikäli ei ole niin liittyisikö se jotenkin siihen?
        Tuotakaan ongelmaa ei esiinny 7/05 525iA:ssa.


      • 5/ 05
        BMW Power kirjoitti:

        Taitaa ovenkahvoissa olla vähän uutuuden jäykkyyttä.
        Tuota probleemaa ei esiinny E60:ssa.
        Lieko niissä edes samanlaiset kahvat?

        Tuo cruise juttu on erittäin ihmeellinen. Onko autosi automaatti?
        Mikäli ei ole niin liittyisikö se jotenkin siihen?
        Tuotakaan ongelmaa ei esiinny 7/05 525iA:ssa.

        Ei ole automaatti. Eli ei johdu siitä.
        En tiedä millaiset on E60:n kahvat mut tässä on kuitenkin sellaset ledit joka kahvassa että kun avaat ovet kaukosäätimellä, niihin syttyy valo. Ihan makeen näköinen kylläkin pimeellä, en tiedä miten sitten kestävät? On näköjään jollain muullakin täällä samaa kahvaongelmaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6459
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2312
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1333
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      82
      1263
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      10
      838
    Aihe