Päänsärky silmien takana

tietoa?

Minua kiinnostaisi tietää mihin viittaa päänsärky silmien takana? Migreenin oireisiin se ei kai kuulu (eikä minulla ole mitään migreenin oireita muitakaan), mutta on todella häiritsevää ja koskee aika kovasti.

Voivatkohan e-pillerit pahentaa tällaista päänsärkyä? Pelkästään pillerit eivät mielestäni tätä särkyä aiheuta koska särky on ollut samanlaista kun en ole syönyt pillereitä.

Toivottavasti jollain on tietoa tämänkaltaisesta päänsärystä, olisin kiitollinen siitä!

31

51813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiinalta

      Mun tuttavalla silmäsärky oli alkavan MS taudin oire.
      Ja Hortonin neuralgiaan kuuluu kova särky silmän takana, se migreeni on kausittaista ja kausi voi kestää muutamasta päivästä viikkoihin. Luulen, että se särky ei ole yhtäjaksoista kauden aikanakaan, mutta en ole tästä varma

    • oleva särky

      Minulla esiintyy myös kyseistä särkyä ja se on suoraan sanottuna pirullista! Olen lukenut jostakin että kyseinen särky voisi johtua jumittuneesta niska-hartiaseudusta. Jos asia vaivaa sinua, mene ihmeessä lääkäriin!

      • särkyjä on

        Hei,tilanteesi on samanlainen kuin minulla puoli vuotta sitten ,Sain viime keväänä aivoinfarktin ja sitä edelsi jatkuva pääkipu silmien takana,hartia-ja käsivarsikivut sekä jaksamattomuus ja huonomuistisuus.En mennyt lääkäriin,niinpä kohtaus tuli yllättäen ja olen edelleen toipilaana.Nyt olen pääkipuun saanut apua naprapaattikäynneillä ,mutta vieläkään en jaksa esim.tehdä täyttä työpäivää.Suosittelen jo nyt sinulla magneettikuvausta ja neurologilla käyntiä välittömästi.


      • Hihhuli

        Sitä sanotaan jännityspäänsäryksi.


      • Hihhuli
        särkyjä on kirjoitti:

        Hei,tilanteesi on samanlainen kuin minulla puoli vuotta sitten ,Sain viime keväänä aivoinfarktin ja sitä edelsi jatkuva pääkipu silmien takana,hartia-ja käsivarsikivut sekä jaksamattomuus ja huonomuistisuus.En mennyt lääkäriin,niinpä kohtaus tuli yllättäen ja olen edelleen toipilaana.Nyt olen pääkipuun saanut apua naprapaattikäynneillä ,mutta vieläkään en jaksa esim.tehdä täyttä työpäivää.Suosittelen jo nyt sinulla magneettikuvausta ja neurologilla käyntiä välittömästi.

        Sun oireet ei ole todennäkösesti mitenkään liittyny tulevaan infarktiin, sattuman kauppaa ainoastaan.


      • toipilas77
        särkyjä on kirjoitti:

        Hei,tilanteesi on samanlainen kuin minulla puoli vuotta sitten ,Sain viime keväänä aivoinfarktin ja sitä edelsi jatkuva pääkipu silmien takana,hartia-ja käsivarsikivut sekä jaksamattomuus ja huonomuistisuus.En mennyt lääkäriin,niinpä kohtaus tuli yllättäen ja olen edelleen toipilaana.Nyt olen pääkipuun saanut apua naprapaattikäynneillä ,mutta vieläkään en jaksa esim.tehdä täyttä työpäivää.Suosittelen jo nyt sinulla magneettikuvausta ja neurologilla käyntiä välittömästi.

        mulla kanssa aivoinfarkti, sitä edelsi kova silmäsärky...jaivari, josta nyt toivutaan.


    • Eve 37
    • alkup.

      No toivottavasti kyseessä ei nyt kuitenkaan olisi MS-tauti tai mikään aivoinfarktin vaara. Olen lukenut noista päänsäryistä eikä mikään tunnu liittyvän tähän kipuun.

      Lihasjännityspäänsärystä sanottiin että se on niin lievää että säryn aikana voi nukkua, mikä ei pidä kohdallani kyllä ollenkaan paikkaansa. Eikä särkyä tosiaan esiinny muualla kuin silmien takana, ei ohimoilla eikä missään muuallakaan.

      Tuohon Hortoniin taas liittyivät sellaiset oireet joita minulla ei ole ollenkaan, ainoastaan tämä särky.

      No, asia kannattaa ilmeisesti kuitenkin tutkia, muuten tässä alkaa tulla vainoharhaiseksikin kun ei tiedä mikä vaivaa ja pelkää että mitä se mahtaisi olla...

      • miguel

        annappa neurooftalmologin kurkistaa silmän pohjiin,ettei siellä olisi näköhermon:jen turvotusta.verenkiertohäiriöstä,tilaavievästä prosessista aivoissa ynnä muuta.puhun omasta kokemuksesta tuosta hillittömästä jomotuksesta silmän takana.mutta suosittelen oftalmologia ja heips!


      • aiheesta
        miguel kirjoitti:

        annappa neurooftalmologin kurkistaa silmän pohjiin,ettei siellä olisi näköhermon:jen turvotusta.verenkiertohäiriöstä,tilaavievästä prosessista aivoissa ynnä muuta.puhun omasta kokemuksesta tuosta hillittömästä jomotuksesta silmän takana.mutta suosittelen oftalmologia ja heips!

        Voiko silmälääkäri nähdä ja todeta nuo samat jutut kuin mainitsemasi neuro-oftalmologi?


      • miguel
        aiheesta kirjoitti:

        Voiko silmälääkäri nähdä ja todeta nuo samat jutut kuin mainitsemasi neuro-oftalmologi?

        luullakseni silmälääkäri pystyy kurkistaan näköermot,onko turvotsta ja verkkokalvot.omlta kohdaltani neuro-oftalmologi(silätautien erikoislääkäri?)on ollut se.mutta noista edellä mainituista kallon sisällä tapahtuvista seikoista on paljon luettavissa silmän pohjissa.ai niin se värkki millä kurkistetaan silmän pohjiin on oftalmoskooppi.hips.


      • Meikäläinen
        miguel kirjoitti:

        luullakseni silmälääkäri pystyy kurkistaan näköermot,onko turvotsta ja verkkokalvot.omlta kohdaltani neuro-oftalmologi(silätautien erikoislääkäri?)on ollut se.mutta noista edellä mainituista kallon sisällä tapahtuvista seikoista on paljon luettavissa silmän pohjissa.ai niin se värkki millä kurkistetaan silmän pohjiin on oftalmoskooppi.hips.

        Mikä ihme on neuro-oftalmologi?

        :D


      • miguel
        Meikäläinen kirjoitti:

        Mikä ihme on neuro-oftalmologi?

        :D

        silmätautien erikoislääkäri joka on vielä erikoistunut aivoperäisiin silmäsairauksiin mutta katso kuukkelista.hips


      • sfgg
        miguel kirjoitti:

        silmätautien erikoislääkäri joka on vielä erikoistunut aivoperäisiin silmäsairauksiin mutta katso kuukkelista.hips

        Itse kärsin migreenistä ja se tuntuu nimenomaan otsassa, sekä silmien takana ja toisinaan nenänvarressa asti. Ja sama juttu siskollani jolla myös on migreeni, sekä tunnen erään naisen jolla migreeni tuntuu myös otsalla ja erittäin voimakkaana nenänvarressa ja kasvoillakin. Mistä olet kuullut ettei migreeni muka olisi noilla alueilla? Tiedät että on migreeniä jos kipu jyskyttävää, ja pahenee kun vaikka puhuu tai kävelee tai tekee mitään vähänkään "fyysistä".


      • migreenipotilas
        sfgg kirjoitti:

        Itse kärsin migreenistä ja se tuntuu nimenomaan otsassa, sekä silmien takana ja toisinaan nenänvarressa asti. Ja sama juttu siskollani jolla myös on migreeni, sekä tunnen erään naisen jolla migreeni tuntuu myös otsalla ja erittäin voimakkaana nenänvarressa ja kasvoillakin. Mistä olet kuullut ettei migreeni muka olisi noilla alueilla? Tiedät että on migreeniä jos kipu jyskyttävää, ja pahenee kun vaikka puhuu tai kävelee tai tekee mitään vähänkään "fyysistä".

        Minulla särky taitaa alkaa aina suun kohdalta ja siitä siiryy sitten silmän taakse. Sitten alkaa myös otsaa särkemään ja kovaa.
        Ja särky silmän takana jatkuu.


    • marikita

      Särky silmien takana on vaivannut muakin jo kymmenen vuotta. lääkärit on kutsuneet sitä migreeniksi, koska eivät ole muutakaan keksineet. Lääkkeisiin en ole vielä kajonnut, koska elämänrytmi on suorassa suhteessa särkyihin.

      Kannattaa pitää siis rytmi säännöllisenä. Syödä välipaloja, ettei pääse verensokeri laskemaan. Joskus tekee hyvää pyöritellä vähän niskaa ja muutenkin jumpata, jotta veri alkaisi kiertää. jsokushan särky voi johtua aivojen veren hukasta. Myös riittävä juominen helpottaa.

      Kannattaa kehittää itselleen myös lumelääkkeitä, joiden uskoo vaikuttava. Juo esim. vesilasin ja uskoo sen auttavan. Netistä voi löytää kaiken maailman vinkkejä säryn lievittämiseen. vaikka ne kuulostavat uskomattomilta, mutta lumevaikutus voi auttaa.

    • silmien takana

      Migreenipäänsärky voi olla myös silmien takana - varsinkin jos migreenin yhteydessä on voimakasta valoherkkyyttä.

      Lasillinen vettä ei ole mitään lumelääkettä migreeniin, vaan saattaa olla jopa aivan tehohoitoa. Jos päivän aikana on pitänyt huolta riittävästä juomisesta niin lasillinen vettä iltaisin muun juomisen lisäksi voi olla aivan riittävää migreenilääkitystä. Huomattava päivittäisen juoman lisääminen voi ratkaisevasti vähentää migreeniä. Joissakin tapauksissa juoman lisääminen voi poistaa migreenin kokonaan.

    • -------

      mulla särkee päätä otsasta ja takaraivosta... aina oksettaa kun särkee ja on jotenkin veltto olo... en tiedä pitäisikö mennä lääkäriin ihan varmuuden vuoksi... jos jollain olis jotai vinkkei mil sais helpotettuu pään särkyä ni tänne päin vaan niitä:D

      • Naxuti

        Jos päänsärky haittaa huomattavasti sinun normaalia elämää ja tuntuu ettei tavalliset särkylääkkeet auta niin kannattaa käydä lääkärissä. Ei sen tarvitse olla migreeniä, jos on päänsäryn takia oksettaa tai on veltto olo. Niskahierontakin voi auttaa. Ei kannata missään nimessä pumpata tavallisia särkylääkkeitä mielin määrin kehoon, sillä se pahentaa päänsärkyä, siksi kannattaa kysyä lääkäriltä neuvoa, jos hän kokee, että tarvitset vahvemmat lääkkeet.


      • Anonyymi

        Migreenin ja jännitys päänsäryn sekamuoto johon neurologilta triptania ja se on auttanut.


    • minä

      mun kohdal eniten kipeenä on silmämunat ja varsinkin jos katsoo ääriasentoihin? särky ei ole niin kovaa että joutuisin lepäämään tai pitämään silmiä kiinni mutta ääriasennot sivuille on aika tuskallisia. oliskohan tää jonki asteista migreeniä vai jotain vakavampaa?
      oon kuullut migreenistä että yleensä ensin tulee pääkipu ja sitten vasta silmäoireet..

    • omaishoitaja2

      Kymmenkunta vuotta sitten vaimoni invalidisoitui pahoin jatkuvan päänsäryn takia.
      Särky kohdistui nimenomaan silmiin ja niiden liikuttaminen ja katseen tarkentaminen oli tuskallista tai mahdotonta. Autolla ajaminen oli täysin mahdotonta. Myös niskat olivat pahasti jumissa ja silmäsärkyyn liittyi myös vaikeaa huimausta. Vaimo oli pitkiä jaksoja sairaslomalla, lopuksi ilman palkkaa, koska lääkärintutkimukset osoittivat kaiken olevan kunnossa. Jouduin käytännössä yksinhuoltajaksi ja omaishoitajaksi.
      Mutta sitten meitä onnesti, kerrostaloasuntomme katosta paljastui naapuriasunnon remontin myötä laaja kosteusvaurio ja ns. mustaa hometta. Jouduimme muuttamaan väliaikaiseen asuntoon ja päänsäryt alkoivat vähentyä.
      Hengitysilmaliiton ohjeen mukaan muutimme vielä toisen kerran ja tällä kertaa jätimme kaiken vanhan irtaimiston väliaikaiseen varastoon. Tämän jälkeen päänsäryt loppuivat lähes kokonaan. On vaikea kuvitella sitä helpotusta.
      Nykyään pystymme elämään lähes normaalisti paitsi jos esim. teatterissa viereen osuu ihminen jonka vaatteissa on tuttu tunkkainen homeen haju. Silloin migreenikohtaus taas laukeaa. Samoin jotkut pyykinpesuaineet ja käsivoiteet aiheuttavat saman reaktion,jotkut vielä pahemmin kuin home aikanaan. Pyrimme kaikessa puhtaaseen ilmaan.
      Kun olemme tästä kertoneet toisille migreenipotilaille, he yleensä heti sanovat, ettei heillä ole hometta. Emme mekään sitä olisi aikanaan uskoneet. Mutta oli myös pitkiä aikoja, jolloin emme enää uskoneet terveen elämän mahdollisuuteen. Rahan menetys oli siihen nähden kuitenkin pikku juttu.

    • chaufför

      Yhdyn edelliseen puhujaan, toimin usein porukan autokuskina ja huomasin että jos ovat kovasti laittautuneet partavesillä ja parfyymeillä, niin en psty katsomaan tarkasti. Silmät harittavat joka suuntaan niinkuin olisi paha karsastus. Ja sitten silmät kipeytyvät ja alkaa migreeni.

    • Kati

      Itselläni sama juttu kun aiemmilla. Sitä että päätä hiukan jomottaa, ettei sitä välttämättä edes huomaa. Usein asian huomaa vasta siinä vaiheessa kun valot rupevat "polttamaan" silmiä ja silmän takana tuntuu painetta ja kipua. Silmien ääriliikkeet pahentavat tilannetta.
      Kiitos sille joka laittoi tuon migreeni.org -sivuston. Äidilläni on migreeni, mutta josko omalla kohdalla kyse olisi noista hartioista. Itse ajattelin mennä hierojalle ensimmäisenä. Jos parin kerran jälkeen ei helpota, on varmaan parasta mennä omalle lääkärille tutkittavaksi. Myös elämäntavat pitäisi vaihtaa terveellisemmiksi. Tv:n ja koneen ruudun tuijotus myös pahentaa asiaa todella paljon. Hyi.
      Itselläni on myös tuota altistumista homeelle. Ja siitä aiheutuvia oireita oli havaittavissa. Toivottavasti se ei aiheuta tätäkin..
      Eiköhän se tästä! :)

    • kipu-heijastuu

      Pääkipu silmien takana voi hyvin johtua jännittyneistä niskalihaksista. Kyse on ns. triggerpisteistä, pienistä "lihassolmuista" jotka säteilevät kipua muihin paikkoihin. Laitapa Googleen seuraava haku: Travell splenius cervicis upper TrP. Ensimmäisenä tuloksena on Travellin Trigger Point Manual ja kuvassa 15B näkyy kyseessä olevan triggerpisteen säteily. Suomesta löytyy useita terapeutteja jotka mainostavat triggerpisteiden hoitoa. Minä hoidan niitä Oulussa. Triggerpiste on yleensä kehon reaktio laajempaan lihasjännitysongelmaan, joten useita hoitoa voi olla tarpeen ennen kuin triggerpiste ja sen aiheuttama kipu jäävät pysyvästi pois.

    • hei! mitä pitäisi tehdä kun on ollu tässä jo jonkin aikaa kovaa jomottavaa koskesvaa
      otsa ja silmä silmien takana olevaa kovaa kipua>:( enkä oikein tiedä mitä pitäisi tehdä mennäkkö lääkäriin vai odottaa täs on muutenki pysyviä sairauksia ja allergioita ! on maitoallergiaa,reflugsii astmantyyppistä ja selkä kipuja ja jumahduksia ja kaikkee tähänhän menee koko elämä sairasteluun.
      voisko joku kertoo mitä pitäs tehä ???

      • Loreeena

        Kuulostaa hortonilta. Itselläni juuri todettiin mutta itselläni ei onneksi sinne pahimpaan päähän kuuluva, mutta elämää haittaava kumminkin. Tämän ohessa krooninen jännotyspäänsärky ja aurallinen migreeni, ja sen vuoksi diagnosointi hankalaa. Kannattaa tosiaan mennä jollekkin migreeniin erikoistuneelle. Se jatkuva kivulle altistaminen ei oo hyväksi.


    • juss2

      tohon hortoniin hyvä (hoitomuoto d3 vitamiini)

      • onteloinen

        Päänsärky silmien takana, paineen tunne silmissä, vaikeus kohdentaa katsetta, tähän liittyvä niskojen jumitus..... kaikkien syynä voi olla myrkyllinen sisäilma.
        Sisäilman voi myrkyttää paitsi homeet ja sädesienet, myös ihmisten käyttämät lukemattomat pesu- ja puhdistusaineet, käsirasvat, hajusteet, käsidesit, vaatteiden ja kankaiden kemikaalikäsittelyt... Ja tietysti myös rakennusmateriaalit.
        Puhdasta sisäilmaa ei ole kenelläkään nykyään itsestään, sen ylläpitäminen vaatii jatkuvia ponnisteluja.
        Minulle diagnosoitiin Horton joitain vuosia sitten, kun en päänsärkykohtausten aikaan pystynyt edes liikkumaan. Onneksi tuttu fysiologi osasi yhdistää sairauteni turvonneitten poskionteloiden aiheuttamaan kolmoishermoärsytykseen.
        Jos saan olla puhtaassa ilmassa, särkykohtauksia ei tule. Samasta tilanteesta kertoo tuolla ketjussa ylempänä nimimerkki omaishoitaja.


      • Dippadappadei

        Kuulemma myös psilosybiini- eli taikasienet auttais. Eri lähteiden mukaan 0,5-1,5g kuivaa p. cubensista katkaisisi kohtauskierteen jopa kuukausiksi. Tuo 0,5g ei vielä suurimmalla osalla aiheuta mitään päihdyttävää vaikutusta, mut tolla 1,5g pääsee kyl kokematon jo aika korkeelle.. Riippuu tietty myös sienten vahvuudestakin..

        Tästä lisää (ensimmäinen hakutulos):
        http://lmgtfy.com/?q=Hortonin syndrooma - Psilosybiini.info

        Ja ennen ku aletaan tuomitsemaan kauheita huimausaineita: ite olen alkoholisti ja raitistuin sienten avulla, joten jos oma juominen huolestuttaa, muttei saa millään loppumaan, ni suosittelen kunnon sienitrippiä kunnon darrassa, tuskin enää tekee mieli juoda, ainakaan jos sitä omaa juomistaan sienipäissään kelailee..


    • Anonyymi

      Itselläni on ollut migreeni lapsesta asti moni muotoisena. Viime kesänä hyvin nukutun yön jälkeen pää alaspäin tehdyssä työssä silmän takaa rupesi särkemään hyvin voimakkaasti oikealta puolelta. Voimakas pahoinvointi ja näön hämärtyminen. Pidin migreenikohtauksena. Pahoinvointia jatkui koko päivän. Seuraavana päivänä ja yli viikon joka päivä voimakas näkökuvio ja päänsärky. Menin tavalliselle silmälääkärille ja siellä ei löydetty mitään.
      Näkökenttään jäi kohta pallura,joka estää siltä kohtaa näkemistä. Aamulla aina voimakkaampi ja rasituksen aikana,mutta jatkuvasti on kuitenkin. Terveyskeskuksen kautta pääsin mangneettikuvaan,jossa löyty takaraivolohkosta pieni verenvuoto. Ns.näkökenttäpuutos tai häiriö ei ole vielä poistunut.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      250
      2431
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1615
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      74
      1414
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1285
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1212
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1132
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      988
    8. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      81
      972
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      932
    10. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      99
      825
    Aihe