Vehnäallergia - mitä syödä

Vehnäallergisen äiti

Voisitteko antaa vinkkejä siitä mitä viljatuotteita voisin antaa pojalleni jolla todettiin tänään vehnäallergia ?
Mitä leipää, pastaa, keksejä tai muita viljatuotteita ?
Luin kaupassa esim. leipien tuoteselostuksia ja en löytänyt yhtään ruisleipää missä ei olisi käytetty vehnäjauhoja.
Nyt olisi siis vinkit tarpeen.

Kiitos etukäteen,
vehnäallergisen pojan äiti

35

43471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marjatta

      Kannattaa suunnata kaupassa sinne missä on gluteenittomat tuotteet. Kaupasta riippuu mistä ne löytyy...että onko ne yhdessä ja samassa paikassa vai mite. Pastan ainakin joudut sieltä hakemaan ja keksit. Kyllä vissiin jotain ruisleipää on olemassa missä ei ole venhäjauhojoja. Jos ei...niin gleteenitonta leipää pakastealtaasta sitten! Tsemppiä etsimiseen!

    • gluteenittomat

      tuotteet käyvät vehnäallergisille. Siis huom. luont. glut. Pakastealtaasta löytyy mm. Moilasen leipiä, ovat hyviä, sämpylät varsinkin. Sitten on kuivapakattuja erikseen gluteenittomilla osastoilla (yleensä riisikakkujen läheisyydessä). Niin, riisikakut käyvät myös ja pastaa on luont.gluteenittomana mm. Semperillä. Jauhohyllyiltä löydät myös. Lakritsihan sisältää vehnää, joten karkkien kanssakin saa olla skarppina. Keksejä on hyviä Semperillä myös.

      Tarjontaa on kyllä, mutta tervetuloa tuoteselosteiden lukijaksi:) Kyllä se siitä lähtee!

      • vielä-----------

        Eli tuo gluteeniton sisältää vehnää jonkin verran. Huomaat kun luet tuoteselostetta. Pelkkä gluteeniton sopii siis keliaakikoille, mikä on eri asia kun oikea vehnäallergia. Pakkasesta isommista kaupoista löytyy mm. karjanpiirakoita, pizzoja, pizzapohjia. Ei tarvitse tinkin maustakaan, rahaa toki palaa enemmän. Meillä on sama homma kestänyt yli vuoden ja hyvin se menee ja koko ajan valikoimat paranevat lisääntyvien allergioiden myötä.

        t. Sama kuin äsken


      • rosa-marie

        Hei!
        Vastaan hiukan myöhässä, mutta jos vielä vaikka luet tätä...
        Ruiskarpaasi on ainakin sellainen leipä missä ei ole vehnää ja toinen on pälkäneen ruislimppu, se on jopa hiivatonkin.
        Semperin tuotteet ovat hyviä allergiselle.
        Vehnää voi korvata leivonnassa esim.perunajauhoilla 2/3 dl peruna tai maissijauhoja vastaa 1 dl vehnäjauhoja.
        Hae kirjastosta tietoa, siellä on paljon vinkkejä asian tiimoilta.
        Myös täältä netistä löydät lisää vinkkejä.
        Tyttärelläni oli myös vehnäallergia ja makaroneja oli ikävä, muista asioista selvittiin aika kivuttomasti...
        Mukavaa loppuvuotta!


      • hannajussi
        rosa-marie kirjoitti:

        Hei!
        Vastaan hiukan myöhässä, mutta jos vielä vaikka luet tätä...
        Ruiskarpaasi on ainakin sellainen leipä missä ei ole vehnää ja toinen on pälkäneen ruislimppu, se on jopa hiivatonkin.
        Semperin tuotteet ovat hyviä allergiselle.
        Vehnää voi korvata leivonnassa esim.perunajauhoilla 2/3 dl peruna tai maissijauhoja vastaa 1 dl vehnäjauhoja.
        Hae kirjastosta tietoa, siellä on paljon vinkkejä asian tiimoilta.
        Myös täältä netistä löydät lisää vinkkejä.
        Tyttärelläni oli myös vehnäallergia ja makaroneja oli ikävä, muista asioista selvittiin aika kivuttomasti...
        Mukavaa loppuvuotta!

        jussihannan ruisleipä on vehnätön ja lisäaineeton


      • vaivainen itsekin
        rosa-marie kirjoitti:

        Hei!
        Vastaan hiukan myöhässä, mutta jos vielä vaikka luet tätä...
        Ruiskarpaasi on ainakin sellainen leipä missä ei ole vehnää ja toinen on pälkäneen ruislimppu, se on jopa hiivatonkin.
        Semperin tuotteet ovat hyviä allergiselle.
        Vehnää voi korvata leivonnassa esim.perunajauhoilla 2/3 dl peruna tai maissijauhoja vastaa 1 dl vehnäjauhoja.
        Hae kirjastosta tietoa, siellä on paljon vinkkejä asian tiimoilta.
        Myös täältä netistä löydät lisää vinkkejä.
        Tyttärelläni oli myös vehnäallergia ja makaroneja oli ikävä, muista asioista selvittiin aika kivuttomasti...
        Mukavaa loppuvuotta!

        myös riisijauhoja voi käyttää vehnäjauhojen sijaan esim. kakuissa ja piirakoissa. Hyvää tulee.


      • myös vehnätön
        rosa-marie kirjoitti:

        Hei!
        Vastaan hiukan myöhässä, mutta jos vielä vaikka luet tätä...
        Ruiskarpaasi on ainakin sellainen leipä missä ei ole vehnää ja toinen on pälkäneen ruislimppu, se on jopa hiivatonkin.
        Semperin tuotteet ovat hyviä allergiselle.
        Vehnää voi korvata leivonnassa esim.perunajauhoilla 2/3 dl peruna tai maissijauhoja vastaa 1 dl vehnäjauhoja.
        Hae kirjastosta tietoa, siellä on paljon vinkkejä asian tiimoilta.
        Myös täältä netistä löydät lisää vinkkejä.
        Tyttärelläni oli myös vehnäallergia ja makaroneja oli ikävä, muista asioista selvittiin aika kivuttomasti...
        Mukavaa loppuvuotta!

        Julia 90 oli kirjoittanut
        semperiltä löytyy maissimakaronia, tämä tiedoksi makaroneja kaipaaville!!
        Toivottavasti huomaat viestin!


    • tätäkö on

      Siis mitenhän vehnäallergia oireilee ja miten se todetaan? Itselläni epäillään jo toista vuotta jotain reumaa. Olen 27 v nainen. Myös keliakia voi aiheuttaa niveltulehduksia. Verestäni on otettu keliakian vasta-aineet, joista vehnä on koholla. Muut viljat eivät. Lisäksi nivelten kiinnityskohdat ovat tulehtuneet, mikä ei liity keliakiaan, joten sen jatkotutkimukset ovat kuulemma turhia.

      Mietin kuitenkin tuota vehnäasiaa. Minulla on monia ruoka-aineallergioita, joten en ihmettelisi, vaikka vehnäkin. Ei ole allerginen reaktiokaan hyvä, joten millaiset ovat oireet. Voiko sitä itse jotenkin testata esim. prick-testimäisesti? Jos esim. ripottelee vehnää haavaan, reagoiko se. Lääkäriin en jaksaisi pikkuallergian takia taas lähteä.

      • Vehnäallergisen äiti

        Minun pojallani on maito- ja muna-allergia.
        Soitin omalle lääkärilleni ja pyysin häntä laittamaan labrapyynnön verikokeeseen että näkisimme mihin suuntaan nämä allergiat ovat menneet. Käymme 1v-2v välein tässä testissä.

        Poika on puhunut koko syksyn että maha on kipeä.
        Myös atoppinen iho on ollut kuiva.
        Minä ajattelin että hän on vaan saanut jossain maitotuotteita ja kuittasin asian sillä.
        Pojan hengitys on myös haissut koko syksyn sellaiselle ihmeen makealle.
        Tämä haju oli sama kuin vauvana kun hänellä alkoi maitoallergia.

        Kun sain labratulokset niin maito- ja muna-allergian lisäksi sinne oli nyt ilmestynyt tuo vehnäallergia.

        Täytyy toivoa että ruokavaliolla saamme suoliston kuntoon ja pojan mahan terveeksi.

        Pyydä siis terveysasemaltasi lähetettä labratestiin tai käy yksityisellä.

        Neuvoja en kylläkään sieltä terveysasemalta saanut ja siksi yritän löytää vastauksia täältä netistä.


      • ansku
        Vehnäallergisen äiti kirjoitti:

        Minun pojallani on maito- ja muna-allergia.
        Soitin omalle lääkärilleni ja pyysin häntä laittamaan labrapyynnön verikokeeseen että näkisimme mihin suuntaan nämä allergiat ovat menneet. Käymme 1v-2v välein tässä testissä.

        Poika on puhunut koko syksyn että maha on kipeä.
        Myös atoppinen iho on ollut kuiva.
        Minä ajattelin että hän on vaan saanut jossain maitotuotteita ja kuittasin asian sillä.
        Pojan hengitys on myös haissut koko syksyn sellaiselle ihmeen makealle.
        Tämä haju oli sama kuin vauvana kun hänellä alkoi maitoallergia.

        Kun sain labratulokset niin maito- ja muna-allergian lisäksi sinne oli nyt ilmestynyt tuo vehnäallergia.

        Täytyy toivoa että ruokavaliolla saamme suoliston kuntoon ja pojan mahan terveeksi.

        Pyydä siis terveysasemaltasi lähetettä labratestiin tai käy yksityisellä.

        Neuvoja en kylläkään sieltä terveysasemalta saanut ja siksi yritän löytää vastauksia täältä netistä.

        Olen kohta 16-v ja mulla on edelleen vehnäallergia, mutta ei se maailmaa kaada. Tällainen juttu on hyvä huomata, että tärkkelys voi olla vehnäperäistä ellei toisin mainita. Tosin uusi EU-direktiivi määrää ilmoittamaan kaiken vehnän, odotellaan sen toteutumista. Muuten, soijakastikkeessakin on vehnää. Kannattaa hakea gluteenittomien tuotteiden kaupoista, jos haluaa jotain herkkuja esim. synttärikakun. Nykyään vehnättömiä tuotteita saa todella hyvin, kun pitää silmät auki! Leivonta hankaloituu ilman vehnää, joten suosittelen käyttämään sitkoaineena ksantaania, jota lisätään taikinaan ja vatkataan, niin taikinasta tulee helpommin leivottavaa. Tsemppiä elämään vehnäallergian kanssa!


      • Aikuinen allergikko
        ansku kirjoitti:

        Olen kohta 16-v ja mulla on edelleen vehnäallergia, mutta ei se maailmaa kaada. Tällainen juttu on hyvä huomata, että tärkkelys voi olla vehnäperäistä ellei toisin mainita. Tosin uusi EU-direktiivi määrää ilmoittamaan kaiken vehnän, odotellaan sen toteutumista. Muuten, soijakastikkeessakin on vehnää. Kannattaa hakea gluteenittomien tuotteiden kaupoista, jos haluaa jotain herkkuja esim. synttärikakun. Nykyään vehnättömiä tuotteita saa todella hyvin, kun pitää silmät auki! Leivonta hankaloituu ilman vehnää, joten suosittelen käyttämään sitkoaineena ksantaania, jota lisätään taikinaan ja vatkataan, niin taikinasta tulee helpommin leivottavaa. Tsemppiä elämään vehnäallergian kanssa!

        Joistakin huoltoasemiltakin saa leipiä ja kakkuja vehnättömiä ja kahviloista ja kauppahalleista, parempia kuin kaupan kumiset pakastealtaan leivät. Tietysti itse voi kanssa tehdä. Hyviä jauhoja on semper, kastikkeissa esim maizena jauhosuurus, voi käyttää myös marjakiisseleissä ym


      • tätäkö on
        Vehnäallergisen äiti kirjoitti:

        Minun pojallani on maito- ja muna-allergia.
        Soitin omalle lääkärilleni ja pyysin häntä laittamaan labrapyynnön verikokeeseen että näkisimme mihin suuntaan nämä allergiat ovat menneet. Käymme 1v-2v välein tässä testissä.

        Poika on puhunut koko syksyn että maha on kipeä.
        Myös atoppinen iho on ollut kuiva.
        Minä ajattelin että hän on vaan saanut jossain maitotuotteita ja kuittasin asian sillä.
        Pojan hengitys on myös haissut koko syksyn sellaiselle ihmeen makealle.
        Tämä haju oli sama kuin vauvana kun hänellä alkoi maitoallergia.

        Kun sain labratulokset niin maito- ja muna-allergian lisäksi sinne oli nyt ilmestynyt tuo vehnäallergia.

        Täytyy toivoa että ruokavaliolla saamme suoliston kuntoon ja pojan mahan terveeksi.

        Pyydä siis terveysasemaltasi lähetettä labratestiin tai käy yksityisellä.

        Neuvoja en kylläkään sieltä terveysasemalta saanut ja siksi yritän löytää vastauksia täältä netistä.

        Siis vehnäallergia katsottiin vain verikokeesta? Ei tehty mitään ihon prick- tai epikutaanitestejä?


      • Vehnäallergisen äiti
        tätäkö on kirjoitti:

        Siis vehnäallergia katsottiin vain verikokeesta? Ei tehty mitään ihon prick- tai epikutaanitestejä?

        Kyllä se allergiatesti tehtiin terveysasemalla verikokeella. Samassa verikokeesta testatiin maito,muna, kala, soija ja vehnä.
        Eli putki verta ei muuta (ei pric-testejä).


      • Päivi vehnäallerginen

        Minulla vehnäallergia oireilee yskänä ja limanerityksen sekä yöllä tulee sellainen ne. kohtaus että tuntuu että ei meinaa saada happea ja sydän pomppii voimakkaasti. Otan vesilasillisen ja istun lukemaan hetkeksi että tilanne rauhoittuu.
        Minulle tehtiin 4 vuotta sitten Pric-testi sairaalassa lääkärin lähetteellä ja saatiin arvoksi 5. Olen nyt 4 vuotta ollut syömättä vehnää. Syön ruista, ohraa, kauraa ja luontaisesti gluteenittomia tuotteita. Nykyään olen lisännyt ruokavaliooni soijarouheen, auringonkukan siemenet ja leseet kun vatsani ei toiminut kunolla ja jouduin sen vuoksi sairaalaan. Olen lisännyt myös banaanin jokapäiväiseen ruokavaliooni.


      • Päivi vehnäallerginen
        tätäkö on kirjoitti:

        Siis vehnäallergia katsottiin vain verikokeesta? Ei tehty mitään ihon prick- tai epikutaanitestejä?

        Minulla löydettiin vehnäallergia vain Pric-testillä verikokeista sitä ei löytynyt. Mutta allergioihin erikoistunut lääkäri totesi sen olevan allergiaa Pric-testin arvo oli 5.


      • pallinaama saija
        tätäkö on kirjoitti:

        Siis vehnäallergia katsottiin vain verikokeesta? Ei tehty mitään ihon prick- tai epikutaanitestejä?

        Verestä testattu vehnä kertoo tietääkseni siitepölyallergiasta vehnälle, mutta täytyy muistaa kysyä, onko testattu vehnä ruoka-aineena? Ne ovat nähdäkseni eri asia!


    • onon

      Kannattaa käyttää maissi, riisi, tattari ym. jauhoja. Itselleni eivät käy mitkään gluteenittomat tuotteet, mutta luontaisesti gluteenittomat kyllä. Kannattaa olla tarkkana. Monet makeiset sisältävät vehnätärkkelystä. Sobatattaripasta on hyvää, mutta tosi kallista. Asuinpaikasta riippuen löytyy erilaisia leipomotuotteita: Turun kauppahallissa suloiset leivonnaiset ja Hesan stockmannin herkussa ja hakaniemen kauppahallissa vuohelan leipää.. Kannattaa etsiä. Poikasi kuitenkin sietää vielä muita viljoja..käytä niitä siis monipuolisesti. Muistaakseni yksi ohra- ja ruissekoiteleipä on olemassa ilman vehnää..olikohan se real? Ja olen kyllä nähnyt ruisleipääkin (kuivattua).

      • ellenpellen

        Hei, tutkituttakaa myös viivästyneet allergiat IgG välitteiset. Funktionaaliselle lääkärille ja verikokeet Saksaan. Maksoi nyt 2017 310 euroa. Näistä minulle on ollut valtava hyöty . Vehnättömissä samoin gluteenittomissa tuotteissa on ihmeen paljon lisäaineita en pysty näitä tuotteita juurikaan käyttämään. Ja muistakaa että riisin kuoriosassa on paljon arseenia, luokan 1 karsinogeeni. Katso Eviran sivut esim. Hassua vaan nyt kaikki riisikakut ja muut on tehty kokojyvä riisistä, missä sitä tietty on paljon enemmän kuin valkoisessa.


    • Päivi vehnäallerginen

      OULULAISELLA ON LUOMULEIPÄ PELKÄSTÄ RUISJAUHOSTA, KANNATTAA LUKEA TUOTESELOSTUKSIA. TOINEN ON TÄYSJYVÄ REAL JOKA MYÖS ON TEHTY RUISJAUHOISTA.
      LUONTAISESTI GLUTEENITTOMIA TUOTTEITA KANNATTAA KÄYTTÄÄ ERITYISESTI SUOSITTELEN SEMPERIN TUOTTEITA.

      • ****

        ostakaa Uotilan ruisleipää.On säilöntä- ja lisäaineetonta, aitoa ruista. Ja maistuu tosi aidolle, kunnon vanhanajan ruisleivälle!


      • vehnäallerginen
        **** kirjoitti:

        ostakaa Uotilan ruisleipää.On säilöntä- ja lisäaineetonta, aitoa ruista. Ja maistuu tosi aidolle, kunnon vanhanajan ruisleivälle!

        Moi ei sopinut mulle tuo Uotilan ruisleipä närästysoireet tulivat niin pahat. Ikaalisissa on Myllyn leipä sillä on myös vehnätön hyvä ruisleipä.


      • Kummastunut
        vehnäallerginen kirjoitti:

        Moi ei sopinut mulle tuo Uotilan ruisleipä närästysoireet tulivat niin pahat. Ikaalisissa on Myllyn leipä sillä on myös vehnätön hyvä ruisleipä.

        Mulla todettiin vehnäallergia vajaa vuosi sitten ja epäillään myös keliakiaa. Mieitn että eikö keliakia ja vilja-allergia ole eri asia? Mie olen lukenu sen verran että keliakia ei ole sellanen allergia että se ei lähe ikinä pois mutta jos on vehnäallergia niin onko mitään mahdollisuutta että se vanhemmiten lähtis pois? Mulla on ruoka allergioita ollu useita ja ne on vaihellu vuosien mittaan. Ja minua huolestuttaa myös se että jos on vehnä allergia niin polttaako seki sitä nukkaa suolistossa niinku keliakiaki?


      • sairaus ja allergia
        Kummastunut kirjoitti:

        Mulla todettiin vehnäallergia vajaa vuosi sitten ja epäillään myös keliakiaa. Mieitn että eikö keliakia ja vilja-allergia ole eri asia? Mie olen lukenu sen verran että keliakia ei ole sellanen allergia että se ei lähe ikinä pois mutta jos on vehnäallergia niin onko mitään mahdollisuutta että se vanhemmiten lähtis pois? Mulla on ruoka allergioita ollu useita ja ne on vaihellu vuosien mittaan. Ja minua huolestuttaa myös se että jos on vehnä allergia niin polttaako seki sitä nukkaa suolistossa niinku keliakiaki?

        Varmaan olet saanut jo vastauksen mutta vastaan kuitenkin.
        Keliakia on suolistosairaus ja vilja-allergia on taas allergia. Keliakia on elinikäinen, vilja-allergiaa on monen tasoista, voi lieventyä iän myötä, tai pahentua. Vilja-allergia ei ole suolistossa, vaan aiheuttaa erilaisen allergisen reaktion, joillakin se on vatsavaivoja ja joillakin se menee hengitykseen jne. Mutta vilja-allergikolla vilja ei tuhoa nukkaa ohutsuolessa, se on silloin keliakia.


      • juulia90
        sairaus ja allergia kirjoitti:

        Varmaan olet saanut jo vastauksen mutta vastaan kuitenkin.
        Keliakia on suolistosairaus ja vilja-allergia on taas allergia. Keliakia on elinikäinen, vilja-allergiaa on monen tasoista, voi lieventyä iän myötä, tai pahentua. Vilja-allergia ei ole suolistossa, vaan aiheuttaa erilaisen allergisen reaktion, joillakin se on vatsavaivoja ja joillakin se menee hengitykseen jne. Mutta vilja-allergikolla vilja ei tuhoa nukkaa ohutsuolessa, se on silloin keliakia.

        www.erimenu.fi
        löytyy tuotteita ja reseptejä kaikenlaisille allergisille

        semperiltä löytyy maissimakaronia, tämä tiedoksi makaroneja kaipaaville.


      • vaivainen itsekin

        Myös GrazyBakers of Sweden piparit ovat hyviä.
        Semperin tuotteita käytän myös mieluiten. Varsinkin niitä tummia paistovalmiita sämpylöitä.


      • hmmh
        vaivainen itsekin kirjoitti:

        Myös GrazyBakers of Sweden piparit ovat hyviä.
        Semperin tuotteita käytän myös mieluiten. Varsinkin niitä tummia paistovalmiita sämpylöitä.

        Crazybakers of swedenin keksit ymmärrykseni mukaan ei ainakaan vehnättömiä, mutta gluteenittomia ovat!


    • T-mummeli

      Hei!
      Voiko vehnäallergia oireilla hilseilevänä hitveästi kutisevana ihottumana kämmenissä, niskassa tukan rajassa, kainaloissa,nivustaipeissa ?
      Kaikenmaailman hiivaviljelyt tehty; ei ole.Päänahassa myös kutisevia papuloita.
      Iho rauhallisempi kun jätän kaikki viljatuotteet pois ja syön gleteenitonta.
      Keliakiaa ei biopsiassa löytynyt, suvussa sitä kyllä on.
      Antihistamiini helpottaa kutinaa että saan nukuttua.Outoja "huonon olon" tykytys-
      kohtauksia kyllä tulee joskus aamuöisin .Onko kohtalotovereita kyselee T-mummeli

    • ei kiva

      Hei kaikki vehnäallergiset! Tiedättekö jotain jäätelöitä joissa tärkkelysiirappi ja glukoosisiirapit sun muut siirapit ei olisi tehty vehnästä? Itselleni oli shokki kun tajusin että nämä ko. aineet voidaan tehdä vehnästä.

      • asdfasdf

        Siinä pitää lukea jos se on vehnästä.


    • sandi 3

      muutamaa vehnätöntä ruisleipää on. jälkiuuniviipaleet ja saaristolaispalat. katso tarkkaan, niitäkin on erilaisia

    • moniallergikko

      Jos kaikki muut viljat käyvät niin hyvä, silloin voi syödä ruista, ohraa ja kauraa. Itse tekemällä ainakin tietää mitä tuotteessaon ja säästyy rahaa.

    • 5allergiasta

      Mun 5-vuotiaalla tytöllä on vilja-allergia. Meni kauan ennenkuin löydettiin itkujen syy. Kaksois sokko testi tehtiin tässä keväällä ja hänellä tuli patteja nivusiin, kaulan alle ja omien sanojen mukaan tuntui myös jossain selässä. Maha oireilee siis myös vehnästä, hirmuiset tuskaiset kivut ja myös ummetusta. Hänellä on myös kovia jalkasärkyjä ja olen miettinyt että saako hän jostain tuota vehnää ja voiko vehnäallergiasta tulla samoja niveloireita kuin keliakiasta. Sylkirauhaset hänellä turpoavat selkeästi aina kun vehnää kokeillaan. Joka kerta ollaan jouduttu antibiootit ottamaan kun tulehtuu niin pahaksi. Me käytetään myös paljon Semperin tuotteita, tosin niistäkin osa sisältää vehnäproteiinia eli tarkkana saa olla. Juuri tässä jokin aika sitten ostin Semperin valmispizzapohjia ja ajattelin että herkutellaan. Pari päivää niitä syötin tytölle vaikka hän ei olisi halunnut syödä niin tuputin silti, hölmö minä ja poski olikin sitten taas turvoksissa ja lääkärireissu tuli taas. Toivon että paranee mutta vähän epäilyttää vaikka sanotaan että vehnäallergia yleensä paranee 4 ikävuoteen mennessä. Yllätys oli meillekkin että lähes joka paikassa on vehnää. Mehujäätelöissä, tripeissä. Grandi on sokerilla makeutettu niin grandin mehujäätelöä ollaan ostettu. Eikö se olekin niin päin että jos pakkaus selosteessa ilmoitetaan glukoosi-fruktoosi-siirappi niin siinä on vehnä ellei sulkeissa ole maissi. Näin olen asian käsittänyt. Ei ole kovin helppoa 5 vuotiaan kanssa kun kaikki muut saavat syödä synttäreillä yms kaikkea. Tosin kyllä hän itse tietää jo että mistä kivut johtuvat ja että näin nyt vain asia on ja on alkanut asian hyväksymään. Vinkkejä karkeista ja herkuista mitä vehnätön voi syödä olisi kiva saada. Kaura siis käy tytölleni ja Vaasan kauraleipä on ainut vehnätön minkä olen normi kaupoista bongannut ja sen kun vielä saa normaaliin leivän hintaan. Kaikki vehnätön kun tuppaa oleman niin hinnoissaan. Kaunista kesää kaikille allergikoille ja vanhemmille.

      • Atoopikko itsekin

        Lapsella on usein kysymyksessä vehnä-ruis-ohra-allergia, harvoin vain pelkkä vehnä aiheuttaa oireita. Näin ollen usein käy kaura, koska se on riisin sukuinen. Myös riisi, maissi, tattari ja hirssi yleensä sopivat, mutta allerginen voi olla myös näille. Ruoka-allergia on yksilöllinen. Onneksi lapsilla menee ohitse yleensä viimeistään kouluikään mennessä. Vilja-allergiselle hyvä tiedonlähde on www.erimenu.fi lisäksi on uusi verkkopalvelu tulossa eli www.erimeno.fi syksyllä 2013.


    • hartsa

      Tietoa löytyy hakusanoilla vaaralliset viljat.

    • riksu68

      tamperelaisen leivon leipomon augustin ruisleivässä ei ole kuin ruista, ei hiivaakaan! eikä myöskään saman leipomon ja perheleipurien ruisreikäleivässä!

      yst.terv. kohtalotoveri

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4803
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1121
    10. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      Suomen sosialidemokraattinen puolue
      23
      1102
    Aihe