7 Kuoleman

syntiä

Tietääkö kukaan mistä kohtaan raamattua noi 7 kuoleman syntiä löytää ?

16

1029

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nykypäivänä

1. Television ja kaupallisten ohjelmien suosinta (huom. netti-tv sallittu).
      2. Rytmillisen musiikin kuunteleminen ja tanssi
      3. meikit ja ehostetuotteet (huulikiilto sallittu, koska ei peitetä huulta, vaan parannetaan oman ihokudoksen kiiltoa).
      4. Ehkäisy ja syntyvyyden säännöstely
      5. ylimääräisen materiaalin kerääminen
      6. hulvaton elämäntyyli
      7. hiusten värjäminen (huom. permis sallittu).

• vitsi oot hauska

oikeen huumorin kukkaa kerrakseen....ehkä noi on sun kuoleman synnit

• Toinen mies

Mulla on tv.
        Kuuntelen silloin tällöi rytmistä musiikkia, mutta en tanssi, koska en halua käydä sellaisissa paikoissa joissa tanssitaan. En siksi että joku ois sen kieltäny, vaan siksi että siellä on syntinen elämä ja menettäisin uskoni helposti siellä, ts. eksyisin maailmaan.
        Enkäytä meikkiä, koska olen mies.
        en ehkäise koska ei ole seurustelukumppania tai vastaavaa.
        Kerään ylimääräistä materiaalia.
        Elän aika hulvattomasti, toisinaan on mukava elää ilman sääntöjä. En kuitenkaan tarkoita sääntöjä joita luulet minun tarkoittavan, vaan
        ei-uskovaistenkin elämässä esiintyviä sääntöjä. En oo värjänny hiuksia enkä laittanu permistä, miksi muka pitäs? Olen silti syvältä sydämestäni uskomassa.

oikeat vastaukset:
        1. TV:tä ei haluta katsoa koska se ei ole tarpeen meille uskovaisille monine kiusauksineen ja viettelyksineen ja siksi sitä ei myöskään ole uskovaisiin koteihin hankittu. Vaikka joillakin on netti-TV ja ne hyväksyis sen, niin silti se sisältö mitä se suoltaa ei ole tarpeen uskovaisille samoin kuin TV.

2.Rytminen musiikki on lestadiolaisuudessa koettu maailmalliseksi ja siksi hengellisessä mielessä arveluttavaksi. Niin monta nuorta on rytminen musiikki maailma eksyttänyt, ettei sen kuuntelemista suositella tai suositellaan luopumaan sen kuuntelemisesta. Kun autoihin on menty rakentamaan poppivehkeet, niin hyvin harva nuori on siltä tieltä palannut.

3.Meikit ja ehostetuotteet. en ole törmännyt yhteenkään sellaiseen meikäläiseen joka ois meikannu ja samalla ois kirkkain silmin käyny seuroissa ja kulkenu uskovaisten porukoissa säilyttäen uskoaan kovin pitkään. Sellaisille ihmisille on kaikki mitä maailmassa on niin tullu uskoa tärkeämmiksi. Enpä oo huulikiiltoakaa kellään uskovaisella nähny.

4.Ehkäisy ja syntyvyyden säännöstely: Ajatteleppa omalle kohdalles, että vanhempasi ois päättäneet olla hankkimatta lapsia enempää ja olisit jääny syntymättä. Tai joku minun monista rakkaista sisaruksista puuttuis sen takia että ois käytetty ehkäisyä. Ehkäisy on murha ja eettisesti väärin.

5. ylimääräisen materiaalin kerääminen, mitä pahaa siinä muka on?

6.hulvaton elämäntyyli, ei siinäkään mitään väärää ole kuhan ei tee syntiä ja pysyy silti uskomassa.

7. hiusten värjääminen. En ole nähnyt yhtä ainoaa naista joka ois kauniimmaksi tullu värjäämällä hiuksensa. puhumattakaa miehistä. Jumala on jokaiselle luonut omanlaisensa kauniit piirteet ja jokainen tyytyköön siihen. permanentti sehän on sama kuin kihartais tai laittais muuten hiuksia.

Minä uskon niin, että jumala on jokaiselle ihmiselle asettanut koettelemuksensa ja jos ne kestää uskon pahemmin järkkymättä, niin arvaa mitä: Jumala vois vaikka aatellakki että taidanpa päästää tuon taivaan portista sisään.

• ???
        Toinen mies kirjoitti:

Mulla on tv.
        Kuuntelen silloin tällöi rytmistä musiikkia, mutta en tanssi, koska en halua käydä sellaisissa paikoissa joissa tanssitaan. En siksi että joku ois sen kieltäny, vaan siksi että siellä on syntinen elämä ja menettäisin uskoni helposti siellä, ts. eksyisin maailmaan.
        Elän aika hulvattomasti, toisinaan on mukava elää ilman sääntöjä. En kuitenkaan tarkoita sääntöjä joita luulet minun tarkoittavan, vaan
        ei-uskovaistenkin elämässä esiintyviä sääntöjä. En oo värjänny hiuksia enkä laittanu permistä, miksi muka pitäs? Olen silti syvältä sydämestäni uskomassa.

oikeat vastaukset:
        1. TV:tä ei haluta katsoa koska se ei ole tarpeen meille uskovaisille monine kiusauksineen ja viettelyksineen ja siksi sitä ei myöskään ole uskovaisiin koteihin hankittu. Vaikka joillakin on netti-TV ja ne hyväksyis sen, niin silti se sisältö mitä se suoltaa ei ole tarpeen uskovaisille samoin kuin TV.

2.Rytminen musiikki on lestadiolaisuudessa koettu maailmalliseksi ja siksi hengellisessä mielessä arveluttavaksi. Niin monta nuorta on rytminen musiikki maailma eksyttänyt, ettei sen kuuntelemista suositella tai suositellaan luopumaan sen kuuntelemisesta. Kun autoihin on menty rakentamaan poppivehkeet, niin hyvin harva nuori on siltä tieltä palannut.

3.Meikit ja ehostetuotteet. en ole törmännyt yhteenkään sellaiseen meikäläiseen joka ois meikannu ja samalla ois kirkkain silmin käyny seuroissa ja kulkenu uskovaisten porukoissa säilyttäen uskoaan kovin pitkään. Sellaisille ihmisille on kaikki mitä maailmassa on niin tullu uskoa tärkeämmiksi. Enpä oo huulikiiltoakaa kellään uskovaisella nähny.

4.Ehkäisy ja syntyvyyden säännöstely: Ajatteleppa omalle kohdalles, että vanhempasi ois päättäneet olla hankkimatta lapsia enempää ja olisit jääny syntymättä. Tai joku minun monista rakkaista sisaruksista puuttuis sen takia että ois käytetty ehkäisyä. Ehkäisy on murha ja eettisesti väärin.

6.hulvaton elämäntyyli, ei siinäkään mitään väärää ole kuhan ei tee syntiä ja pysyy silti uskomassa.

7. hiusten värjääminen. En ole nähnyt yhtä ainoaa naista joka ois kauniimmaksi tullu värjäämällä hiuksensa. puhumattakaa miehistä. Jumala on jokaiselle luonut omanlaisensa kauniit piirteet ja jokainen tyytyköön siihen. permanentti sehän on sama kuin kihartais tai laittais muuten hiuksia.

Minä uskon niin, että jumala on jokaiselle ihmiselle asettanut koettelemuksensa ja jos ne kestää uskon pahemmin järkkymättä, niin arvaa mitä: Jumala vois vaikka aatellakki että taidanpa päästää tuon taivaan portista sisään.

kun kaiken tämän suoritat pääset taivaaseen, niin yksinkertaista se on...

• kauniit piirteet
        Toinen mies kirjoitti:

Mulla on tv.

oikeat vastaukset:

miksihän kaikki naispuoliset vl:t ovat jokseenkin "harmaita?" Ei minkäänvärinen tukka, hailakat ripset ja muutenkin kurjuutta viestittävä olemus. Ei siis ihan kaikilla vl:llä näin, mutta suurimmalla osalla. Niillä on sitten paremmin asiat joilla sattuu olemaan vaikka tumma tukka ja tummat ripsetkin. Omien hyvien piirteiden korostamisen ei luulis olevan este Jumalan tykö pääsylle. Seuroihin pääsylle vl piirissä sillä voi olla este.

• Laitan nuo 7 kuoleman syntiä tänne, jotta olisi helpompi hakea Raamatusta. Vaikka taisitte jokainen ne tietääkin? Onhan niistä elokuviakin tehty.

Keskiajalla määriteltiin kuolemansynneiksi seuraavat:
      YLPEYS, AHNEUS, HIMO, KATEUS, YLENSYÖNTI, VIHA JA LAISKUUS.

Ne olivat ripittäytymisen vaativia syntejä! Eikö ne ole enää tänään?

• en kysyny

mitkä oli keskiajalla kuoleman syntejä vaan mitkä ovat Raamatun mukaan kuoleman syntejä ? ja mistä kohtaa raamattua löydät noi synnit luotelteltuna

• -I-
        en kysyny kirjoitti:

mitkä oli keskiajalla kuoleman syntejä vaan mitkä ovat Raamatun mukaan kuoleman syntejä ? ja mistä kohtaa raamattua löydät noi synnit luotelteltuna

Kannattaapa vilkaista Tuomas Akvinolaisen Summa Theologiaeta. Raamatussahan nämä synnit voivat olla, mutta ei kyllä minkää "Kuoleman synnit" otsikon alapuolella.

• en kysyny kirjoitti:

Et kysynyt. Mutta luulen, että keskiajan kirkko oli poiminut nuo synnit Raamatusta. Mistä muualtakaan?

Viisaammat vastatkoot!

• tollesesta
        -I- kirjoitti:

Kannattaapa vilkaista Tuomas Akvinolaisen Summa Theologiaeta. Raamatussahan nämä synnit voivat olla, mutta ei kyllä minkää "Kuoleman synnit" otsikon alapuolella.

jätkästä ja sen kirjoituksista olisi kiinnostunut?
        onko edes uskovainen ?

• alussa amen välistä
        x-vl kirjoitti:

Et kysynyt. Mutta luulen, että keskiajan kirkko oli poiminut nuo synnit Raamatusta. Mistä muualtakaan?

Viisaammat vastatkoot!

alussa amen välistä kun kuet ken niin sieltä löytyy

• alussa amen välistä kirjoitti:

alussa amen välistä kun kuet ken niin sieltä löytyy

Kiitos kommentistasi. Sitä saa mitä tilaa...

• K 750 cc
        x-vl kirjoitti:

Viisaammat vastatkoot!

Roomalaiskatolinen kirkko kehitti keskiajalla opin anteeksiannettavista- ja kuolemansynneistä (peccatum mortale) Johanneksen ensimmäisen kirjeen tekstin pohjalta (1. Joh. 5:16). Tämän opin mukaan on seitsemän erityistä kuolemansyntiä, jotka johtavat kadotukseen. Järjestyksessä lueteltuna nämä synnit ovat: ylpeys, ahneus, hekumallisuus / irstailu, kateus, mässäily / juoppous, viha ja hengellinen laiskuus. Tuntuu tietty eriskummalliselta, ettei esimerkiksi muutoin raskauttavina pidettyjä ilmisyntejä, kuten murhaa, petosta tai varkautta laskettu lainkaan kuolemansyntien joukkoon. Ehkäpä se johtui siitä, että kuolemansynnit eivät olleet vain "suuria ja pahoja syntejä", vaan ne olivat olemukseltaan asenteita ja elämäntapoja, jotka loitontavat ihmistä Jumalasta ja johtavat muihin synnillisiin tekoihin.

• jaina
        K 750 cc kirjoitti:

Roomalaiskatolinen kirkko kehitti keskiajalla opin anteeksiannettavista- ja kuolemansynneistä (peccatum mortale) Johanneksen ensimmäisen kirjeen tekstin pohjalta (1. Joh. 5:16). Tämän opin mukaan on seitsemän erityistä kuolemansyntiä, jotka johtavat kadotukseen. Järjestyksessä lueteltuna nämä synnit ovat: ylpeys, ahneus, hekumallisuus / irstailu, kateus, mässäily / juoppous, viha ja hengellinen laiskuus. Tuntuu tietty eriskummalliselta, ettei esimerkiksi muutoin raskauttavina pidettyjä ilmisyntejä, kuten murhaa, petosta tai varkautta laskettu lainkaan kuolemansyntien joukkoon. Ehkäpä se johtui siitä, että kuolemansynnit eivät olleet vain "suuria ja pahoja syntejä", vaan ne olivat olemukseltaan asenteita ja elämäntapoja, jotka loitontavat ihmistä Jumalasta ja johtavat muihin synnillisiin tekoihin.

Kuolemansynnit ovat ominaisuuksia, joita jokainen voi löytää itsestään, siksi niillä olikin helppo syyllistää ihmisiä ja syyllisyyshän on se nälkä, mihin parannuskonseptia tarjoillaan.

Katolisuuspalstalla minulle valaistiin, ettei tappaminen ole vars. synti, vaikka harkittu murhaaminen olisikin. Näinpä kaikkinainen sodankäynti olisi kristitylle ihan ookoollista.

• kirja
        K 750 cc kirjoitti:

Jaakko Heinimäki on kirjoittanut kuolemansynneistä mainion kirjan, suosittelen.

• K 750 cc kirjoitti:

Olen katsonut yhden elokuvan ko. asiasta. Se taisi keskittyä vähän muuhun seikkaan kuin itse kuolemansyntien pohdiskeluun. Mutta kyllähän uskonnolliset aiheet voivat inspiroida vaikka väkivaltaviihteen tekijöitä. Ehkä juuri heikäläisiä? Materiaalia löytyy ainakin!

En ole kovin perehtynyt tuohon asiaan. Löysin kirjoistani tuollaisen luettelon. Se lienee aika lähellä sitä, minkä sinä laitoit.

Noiden keskiaikana määriteltyjen kuolemansyntien määrittely lienee ollut aika vaikea ja antoi mahdollisuuden vallanhaluisille ja pahansuoville ihmisille toisen kiusaamiseen ja alistamiseen. Oliko se sitten kuolemansyntiä?

Milloin esim. kateus on kuolemansynti? Voiko joku olla täysin puhdas siinä asissa eli synnitön? Mikä on se raja, jolloin kateus muuttuu kuolemansynniksi? Vai joko pieni häivähdys omassa mielessä on sitä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      132
      2973
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      7
      1376
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      220
      1316
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1181
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1140
    6. 37
      1011
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1001
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      957
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      944
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      877
    Aihe