Luulen että nyt jaan hiukan ihmisten mielipiteitä mutta omasta mielestäni kissoillani on parempi olla lyhyillä kynsillä. Ne eivät takerru mattoihin tai vahingoita toisiaan/minua leikkiessään ja kaksi muuta kissaani ovat tottuneet siihen pienestä pitäen.
Ongelmani onkin se, että hankin tässä pari kuukautta sitten puolitoista vuotiaan, aran tyttö-kissan ja pelkäänkin nyt vanhojen kissojeni puolesta. Tämä tyttö kun arastelee kovasti edes tassuihin koskemista ja välillä jopa nostaminen aiheuttaa murinaa. Haluaisin myös leikata sen kynet, sillä se jää juuri niihin mattoihin kiinni ja raapii päätänsä niin, että on ruvella koko ajan.
Onko teillä mitään neuvoja tai ideoita miten voisin saada myös tämän neidon kynnet lyhyemmiksi?
Kynsien leikkauksesta aralla kissalla
6
3570
Vastaukset
- Sinja*
Ei minusta kynsien leikkaamisessa ole mitään pahaa, kunhan kissa yhä pääsee samalla tavalla kiipeilemään.
Leikkaamisessa on hyvä olla kaksi ihmistä, jos kissa ei ole siihen tottunut.
Ensin voisitte kokeilla lempeää keinoa: Joskus, kun kissa makoilee sylissäsi, silittele sitä ja vähitellen johdattele käsiäsi sen tassuja kohti. Jos se sietää sen, palkitse heti ruualla. Palkitse se aina, kun edistystä tapahtuu ja ole kärsivällinen. Sitten, kun saat luvan ottaa kissan tassun sormiesi väliin, on tilanne jo hyvä. Tässä vaiheessa voisi se toinen ihminen tulla mukaan kuvioihin. Hän nimittäin saa syöttää kissalle herkkuja koko ajan, samalla kun sinä lempeästi ja varovasti leikkaat kissan kynsiä. Kehukaa kovasti.
Jos tämä keino ei sitten millään auta, voitte kokeilla tätä: Käärikää kissa pyyhkeeseen niin, että se ei pääse sätkimään eikä vahingoittamaan teitä. Tiukka ja varma ote saa kissan rauhalliseksi. Kissa kyllä vaistoaa, jos itse olet epävarma. Ja sitten vaan päästätte sieltä pyyhkeen sisältä yhden tassun kerrallaan ulos ja suoritatte leikkauksen. Toinen pitelee kissaa ja puhelee rauhoittavasti, toinen leikkaa. Tämä keino on pitemmän päälle melko huono, sillä kissan pitäisi oppia sietämään leikkausta ilman voimakeinoja. Siksi kannatan ehdottomasti tuota ensimmäistä konstia. - pikkukisu
saattaa tarttua johonkin 'mattoon' tai muuhun tekstiiliin,kun pienet kissat eivät osaa 'vetää' kynsiään sisälle kuten jo aikuistuneet tekevät,jos kynnet 'tarttuu' johonkin muuhuun,kuin saaliiseen.
Meillä ollut monia kissoja,eikä KOSKAAN ole ollut tarvetta 'tärvellä'kissan omia tassuja. Sitäpaitsi kynsien 'leikkaus' kissalla ei ole sama homma,kuin Ihmisellä! Kissan kynnen sisällä on kasvuhermo,joka näkyy,jos katsoo esim.valoa vasten kynttä>ja kun leikataan liian pitkälti tämä saattaa aueta ja vuotaa verta,samoin siitä pääsee mahdollisesti 'pöpöjä'elimistöön!
Siis,en kyllä suosittele kynsien leikkausta,vaikka siitä,näemmä,on melkoinen polemiikki. - Antero..
Koska olet leikannut kissojesi kynnet säännöllisesti, olet mahdollisesti päätynyt pieniin kissankynsisaksiin, joilla kynnen terävimmän kärjen lyhennys sujuu vaivattomasti.
Näillä saksilla voidaan lyhentää myös aran kissasi kynnet kissan ehdoilla kynsi kerrallaan. Anna kissan olla seisovassa asennossa kun kohotat hieman tassua ja lyhennät kynnen kärjen. Seuraava kynsi vaikkapa vartin päästä kissaa hyvitellen ja niin edelleen kunnes homma on hoidettu. Jos kissa tästä hermostuu, jatka seuraavana päivänä kun hän on rauhoittunut. - Sae
kynsien leikkuuseen. Leikkaa esim kissan nukkuessa muutama kynsi ja lisäksi koskettele tassuja paljon, että kissa tottuu siihen.
Aralla kissalla voi toimia "shokkihoito" eli otat kissan syliisi selälleen makaamaan (eli kissan selkä mahaasi vasten, pää poispäin sinusta) ja puolipakolla leikkaat kynnet. Älä välitä mouruamisesta tai murinasta ellei kissa aio ihan tosissaan käydä kiinni. Palkitse lopuksi vaikka kinkulla tai kunnon silityksillä. Kun kissa huomaa, ettei se olekaan niin kamalaa, se voi jatkossa antaa helpommin leikata. Itse tiedät parhaiten toimisiko tämä taktiikka (meillä toimii! :) ).
Kynnet olisi hyvä saada leikattua mahdollisimman pian, ettei tule niiden takia vahinkoja. Sitten kynsien leikkuun jälkeen on hyvää aikaa harjoitella rauhallisemmin. :)- yritetty on
Liekö meidän kissalla leijonan voimat, mutta ei onnistu kynsien leikkaaminen!!
Ei yksin, eikä kaksin...eikö nukkuva kissa muka herää ja säntää tiehensä jos alan sorkkia sen tassuja? Meillä ei siis kynsiä ole leikattu, koska jo yrityskin teettä sen että itse olen kynsitty ja kissa suutuksissa minun päälleni.
Tämä kissa ei muutenkaan viihdy edes sylissä, paitsi vanhimman lapsen - häneen kissa on todella silminnähden kiintynyt! Hienoa katsoa kuinka kissa oikein herää kun suosikki-ihminen(on kyllä jo täysi-ikäinen poika, minulle lapsi aina)tulee kotia, juoksee välittömästi ovelle odottamaan ja hyppää treenikassin päälle matkustaakseen pojan huoneeseen. Vaikka muutoin kissa olisi apean oloinen joskus, riemu on välitön ainakun "se yksi ja ainoa" saapuu.
- Cyberanimal
Juu, eli aattelin tulla kertomaan et nykyään onnistuu kynsien leikkaus tällä mun neidolla. Keksin että leikkaan rauhallisessa ja pienessä tilassa (vessa) ja silleen hän pääsee aina kynnen leikkuun jälkeen "vapaaksi" ja sitten taas syliin, niin ei tartte pakottaa. Aikaa siinä menee ja paljon tulee rauhoiteltua toista mutta kyllä se onnistuu ja ajan myötä uskon että se saattaisi onnistua kerrakin nuo kakkien tassujen kynsien leikkaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941769
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351628- 911373
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47928
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38918Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9914- 46872
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849