Voitelu pähkinänkuoressa?

Sadass

Olen ostamassa elämäni ensimmäisiä suksia.Ja tarvitsisin neuvoa voitelusta.Mitä voiteita tarvitsen ja välineitä.Mitkä on helppokäyttösimpiä.Ja mitä pitää ensimmäisenä laittaa uuteen sukseen?Se kai on ihan "kuiva"?Tyhmiä kysymyksiä joo.

7

5635

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ekitalo

..tehtävä on suksien pohjustus jonka kyllä yleensä tekee jo myyväliike vaadi ainakin oston yhteydessä.

Toiseksi ostat sinistä parafiiniä joka kelpaa melkein koko talven muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Huom. myös luisteluun käy sama voide.

Kolmanneksi ostat siklin ja harjan sekä kuumennusraudan jos ei ole vanhaa silitysrautaa käyttää.
      Näillä pärjäät jo luistelu tyylillä.

Ja sitten jos hiihdät perinteistä niin ostat pitovoidetta vähän lauhemmalle kelille ja pistät siihen suksen keskelle sitä tarvittava määrä.

Tarkista kuitenkin suksen jäykkyys ennen voitelua sillä se on tärkeää voiteen määrään ja pituuteen nähden.
      Tässä nyt aluksi kysele myyjältä kyllä se neuvoo mielellään lisää.

• minako

Kynttilä. Ihan tavallinen, valkoinen, voi olla vanhakin kynttilä. Ja kyllä sujuu sen jälkeen. Ei siihen muuta tarvitse. Ei ainakaan mitään törkeän kalliita voiteita.

• asd
    • zepa

Ensiksi suksi pitää pohjustaa mutta jos ei ole ennen suksia laittanut kannattaa kysyä urheiluliikkeessä pohjustusta. Tietämätön saattaa helposti käristää suksen pilalle liian kuumalla raudalla.

Luistovoiteeksi kannattaisi laittaa sellaisia luistoliinoja, joita sivellään suksen luistoalueelle. Itse en ole käyttänyt mutta kuulemma toimii ihan kohtalaisesti. Sen enempää en tiedä niistä mutta urheiluliikkeestä kysymällä varmasti selviää enemmän

Pitovoiteena laittaisin pitoteippiä. Se kestää. Sitä ei tarvitse joka kerralle laittaa uudesti. Se on helppo ratkaisu. Itse käytin sitä viime vuonna kun ei ollut käyttää rahaa niin paljon voiteisiin. Mielestäni toimi ihan hyvin.

• Nimetön

Suosittelisin itse luistoliinan sijasta nestemäisiä pikaluistoja. Liinan huono puoli on, että siitä riittäisi enemmänkin kuin yhteen suksipariin, muttei taida säilyä avaamisen jälkeen. Eli siitä jää aina "hukkaan". Yhtä helppoa ja vaivatonta on vetää nesteluistoakin.

• asd
        Nimetön kirjoitti:

Suosittelisin itse luistoliinan sijasta nestemäisiä pikaluistoja. Liinan huono puoli on, että siitä riittäisi enemmänkin kuin yhteen suksipariin, muttei taida säilyä avaamisen jälkeen. Eli siitä jää aina "hukkaan". Yhtä helppoa ja vaivatonta on vetää nesteluistoakin.

" Liinan huono puoli on, että siitä riittäisi enemmänkin kuin yhteen suksipariin, muttei taida säilyä avaamisen jälkeen. "

näin se vain on että luistoliinassa oleva aine reagoi ilman kanssa ja voide haihtuu eli se on käytettävä kokonaan kun paketti avataan, mitä et käytä menee tavallaan hukkaan.

nestemäiset voiteet taas säilyvät kesänkin yli käyttökelpoisina hyvinkin

• Skidåkare

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2628
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1668
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1600
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1222
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1005
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      969
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45