Puusukset

Hiihtäjä

Onko hyviä vinkkejä puusuksien tervaamiseen ??? Netti osotteita tai omakohtaista kokemusta ???

10

14952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jukkis

      Löydät varmaan ihan oikeaoppisiakin ohjeita, mutta oma kokemus on; suksien pitäisi olla täysin kuivat, ja lämpimät, jotta liottimeen ohennettu terva imeytyisi puuhun kunnolla. Liuottimena olen käyttänyt tärpättiä, bensiiniä, tai mitä nyt milloinkin sattuu kotona olemaan. Sivelen pohjat useaan kertaan, ja annan sitten kuivahtaa. Lopulta "paahdan" pinnan kuumapuhaltimella tai ksssuliekillä, nuotio käy myös. Tällöin se osa liuotinta, mikä ei ole tervan kera imeytynyt pohjiin, haihtuu pois, ja pohjiin kovettuu ohut tervakerros. Jos terva klimppiintyy, sitä voi kuumana levittää tai "siklata" pois. Tervauksen jälkeen yleensä pitää hiihtää muutama kilometri, ennenkuin pohjan epätasaisuudet kuluvat, ja suksi alkaa luistaa. Terva ei ole varsinainen voide, vaan sen tarkoitus on suojata puuta kostumiselta, joka nostaa puun "karvat" koholle ja estää luiston. Samalla se tasoittaa huokosia ja koloja. Terva kuluu kovalla hangella nopeasti pois, joten kannattaa hinkata ahkerasti vaikkapa kynttilää suojaksi ja voiteeksi, myös kesken hiihtoreissun!

      • NÄIN MINÄKIN

        Minä sulattelin lisäksi silitysraudalla tervan päälle ensin pohjaparahfiinin ja luistot päälle,on luistanut tosi hyvin ja on pysynytkin nämä hiihdetyt 40 km.


      • Hiihtäjä
        NÄIN MINÄKIN kirjoitti:

        Minä sulattelin lisäksi silitysraudalla tervan päälle ensin pohjaparahfiinin ja luistot päälle,on luistanut tosi hyvin ja on pysynytkin nämä hiihdetyt 40 km.

        Kiitos hyvistä neuvoista !!! Nyt ei tarvita muuta kuin lunta !!!


      • Puusukset täälläkin

        Hienoa! Kiitos kaikille kommentoijille, näitä ohjeita kokeilen minäkin tänään! Katotaan nyt miten sälepohjasuksien kanssa käy!


    • hiihtelijä

      Osta aitoa havupuu tervaa johon ei ole lisätty mitään liuottimia.

      Suksien täytyy olla tehty yhdestä puusta, ei mielellään säleistä koska liimalla on taipumus pettää kuumentaessa.

      Itse käytän kaasulla toimivaa "tohoa," jolla keitän tervan puuhun.

      Vanha T-paita, tai joku muu puuvillainen mukavan kokoinen kangas pohjien pyhkimiseen.

      Sahapukki, kottikärryt tai joku muu kapine suksien tervaamiseen telineeksi.

      Ja sitten tervaamaan:

      Laita sukset telineeseen pohjat ylöspäin, ota kaasu-toho ja kuumenna pohjaa niin, että vanhat vaksit ja muut liisterit kuumenee niin, että saat pyhittyä ne rievulla pois. Älä polta pohjaa pilalle!

      Sivele lämpimien suksien pohjaan tervaa koko matkalle, siirrä toinen suksi sivuun. Nyt rupeat lämmittämään suksen pohjaa niin, että terva kiehuu liekin alla, jos se syttyy palamaan niin puhallat sen sammuksiin polttamatta itseäsi. Menet kiehutellen suksen päästä päähän kaksi tai kolme kertaa. Siirrä suksi sivuun.

      Ota toinen suksi ja tee sille vastaavat toimenpiteet.

      Lisää tervaa suksien pohjaan mikäli pohjassa on kuivaa kohtaa ja uusi kuumennus molempien suksien pohjaan.

      Odota tupakin mittainen tauko.

      Ota suksi ja lämmitä terva pohjassa kuumaksi, ota riepu ja kuivaa suksen pohjasta kaikki ylimääräinen terva. Nyt otat vielä tohon ja kuumentelet VAROVASTI pohjaa niin että pohja kuumenee ja kuivuu mutta ei pala. Toiselle sukselle samat jutut.

      Homma ohi. Anna suksien jäähtyä ulkoilmaan rauhassa.

      • Hikilankku

        Nimim. "hiihtelijä" kuvasi veistettyjen kokopuusuksien tervauksen varsin seikkaperäisesti.

        Minä voinen kertoa liimattujen puusuksien, eli nk. "sälesuksien" tervauksesta: Pohjat puhdistetaan siklillä ja havupuutärpätillä vanhasta voiteesta ja tervasta, olas puhdistetaan pienellä kourutaltalla.

        Sukset asetetaan pohjat ylöspäin sanomalehtien tai riepujen päälle ja niihin sivellään sälesuksitervaa 3 - 4 kerrosta, antaen välillä imeytyä.

        Sälesuksitervaa löytyi valmiina ainakin vielä pari vuotta sitten Start -voidetehtaan valmistamana pienissä purkeissa. Itse voit valmistaa sitä ostamalla kuusitervaa ja havupuutärpättiä. Sekoita sitä n. 40% tervaa, 60% tärpättiä, eli juoksevaa litkua!


        Suksien annetaan kuivua lämpimässä paikassa 2 - 3 vrk, kunnes terva ei tunnu enää kovin pahasti tahmealta. Loppukuivausta ja imeytymistä voi edistää lämminilmapuhaltimella, tai vielä paremmin asettamalla sukset saunan lauteille n. 70 asteeseen.

        Tervan kuivumisen jälkeen pohjustusparafiini, keli- ja pitovoide pohjiin ja menoksi!

        Runsaslumista hiihtotalvea 2007 - 08 odotellessa :)


      • Käpeikkö
        Hikilankku kirjoitti:

        Nimim. "hiihtelijä" kuvasi veistettyjen kokopuusuksien tervauksen varsin seikkaperäisesti.

        Minä voinen kertoa liimattujen puusuksien, eli nk. "sälesuksien" tervauksesta: Pohjat puhdistetaan siklillä ja havupuutärpätillä vanhasta voiteesta ja tervasta, olas puhdistetaan pienellä kourutaltalla.

        Sukset asetetaan pohjat ylöspäin sanomalehtien tai riepujen päälle ja niihin sivellään sälesuksitervaa 3 - 4 kerrosta, antaen välillä imeytyä.

        Sälesuksitervaa löytyi valmiina ainakin vielä pari vuotta sitten Start -voidetehtaan valmistamana pienissä purkeissa. Itse voit valmistaa sitä ostamalla kuusitervaa ja havupuutärpättiä. Sekoita sitä n. 40% tervaa, 60% tärpättiä, eli juoksevaa litkua!


        Suksien annetaan kuivua lämpimässä paikassa 2 - 3 vrk, kunnes terva ei tunnu enää kovin pahasti tahmealta. Loppukuivausta ja imeytymistä voi edistää lämminilmapuhaltimella, tai vielä paremmin asettamalla sukset saunan lauteille n. 70 asteeseen.

        Tervan kuivumisen jälkeen pohjustusparafiini, keli- ja pitovoide pohjiin ja menoksi!

        Runsaslumista hiihtotalvea 2007 - 08 odotellessa :)

        Kiitos paljon kaikille erinomaiselta vaikuttavista neuvoista. Sain hommattua itselleni vanhat puusukset, joilla ajattelin lähteä huomenna Nuuksion maisemiin.
        Sukset ovat olleet kuitenkin usean vuoden kuivassa häkkikellarissa, joten tulisiko sivakointivälineet käsitellä muutenkin, kuin tervalla..? ,,ehtisi vielä tämän talven hangille..


      • Hikilankku
        Käpeikkö kirjoitti:

        Kiitos paljon kaikille erinomaiselta vaikuttavista neuvoista. Sain hommattua itselleni vanhat puusukset, joilla ajattelin lähteä huomenna Nuuksion maisemiin.
        Sukset ovat olleet kuitenkin usean vuoden kuivassa häkkikellarissa, joten tulisiko sivakointivälineet käsitellä muutenkin, kuin tervalla..? ,,ehtisi vielä tämän talven hangille..

        Kerrostalon verkkokellarissa sälesukset tunnetusti kuivuvat vuosien saatossa melkoiseksi koppuroiksi ja olenpa aikoinaan pilannutkin yhdet parit huolimattomalla säilyksellä.

        Kuivia suksia ei oikein saa "tuoreiksi" muulla kuin riittävän ohuella terva/havupuutärpätti -käsittelyllä. Huomaat kyllä, kuinka paljon kuiva suksi sitä imee eikä liikatervauksesta ole vaaraa, sillä puu lakkaa imemästä tätä seosta kun se on läpikyllästetty.

        Suojaa suksien kyljet ja yläpinta esim. maalarinteipillä sotkeutumisen estämiseksi. Äläkä missään tapauksessa lähde hiihtämään kuivilla suksilla, ne nimittäin napsahtavat herkästi poikki esim. ojan ylityksessä.

        Kun laitat sälesuksia kesäsäilytykseen, tee seuraavat toimenpiteet: Niittaa niitä varten esim. telttamuovista mahdollisimman ilmatiivis pussi. Tee suksien väliin puupalikasta ehdottoman suora, n.20 cm pitkä klapi, jonka paksuus on hieman suksien väliin jäävää rakoa suurempi.

        Sido sukset yhteen pohjat vastakkain esim. tukevilla nahkaremmeillä siten, että klapi jää niiden väliin siteiden kohdalle. Tämä pitää sukset suorina ja säilyttää niiden oikean kaarevuuden eli "jalkavuuden".

        On myös suositeltavaa laittaa suksien kanta- ja kärkiosien väliin palat vahapaperia, ettei terva liimaa niitä kesän aikana yhteen.

        Laita sukset sen jälkeen tekemääsi muovipussiputkeen ja sulje se huolellisesti. Pussi estää suksien kuivumista kesäsäilytyksen aikana.

        Itse olen huoltanut ja säilyttänyt 12 vuotta vanhoja Ylösiäni menestyksellisesti em. ohjeilla ja hyvin ovat kunnossa pysyneet.


      • Käpeikkö
        Hikilankku kirjoitti:

        Kerrostalon verkkokellarissa sälesukset tunnetusti kuivuvat vuosien saatossa melkoiseksi koppuroiksi ja olenpa aikoinaan pilannutkin yhdet parit huolimattomalla säilyksellä.

        Kuivia suksia ei oikein saa "tuoreiksi" muulla kuin riittävän ohuella terva/havupuutärpätti -käsittelyllä. Huomaat kyllä, kuinka paljon kuiva suksi sitä imee eikä liikatervauksesta ole vaaraa, sillä puu lakkaa imemästä tätä seosta kun se on läpikyllästetty.

        Suojaa suksien kyljet ja yläpinta esim. maalarinteipillä sotkeutumisen estämiseksi. Äläkä missään tapauksessa lähde hiihtämään kuivilla suksilla, ne nimittäin napsahtavat herkästi poikki esim. ojan ylityksessä.

        Kun laitat sälesuksia kesäsäilytykseen, tee seuraavat toimenpiteet: Niittaa niitä varten esim. telttamuovista mahdollisimman ilmatiivis pussi. Tee suksien väliin puupalikasta ehdottoman suora, n.20 cm pitkä klapi, jonka paksuus on hieman suksien väliin jäävää rakoa suurempi.

        Sido sukset yhteen pohjat vastakkain esim. tukevilla nahkaremmeillä siten, että klapi jää niiden väliin siteiden kohdalle. Tämä pitää sukset suorina ja säilyttää niiden oikean kaarevuuden eli "jalkavuuden".

        On myös suositeltavaa laittaa suksien kanta- ja kärkiosien väliin palat vahapaperia, ettei terva liimaa niitä kesän aikana yhteen.

        Laita sukset sen jälkeen tekemääsi muovipussiputkeen ja sulje se huolellisesti. Pussi estää suksien kuivumista kesäsäilytyksen aikana.

        Itse olen huoltanut ja säilyttänyt 12 vuotta vanhoja Ylösiäni menestyksellisesti em. ohjeilla ja hyvin ovat kunnossa pysyneet.

        No niin, kyllähän niitä suksia oli pakko kokeilla "kellarikuivina" tasamaalla, ja yllättävän hyvin kulkivat kuitenkin..Voin vain kuvitella, miten hyvin ne luistavat käsiteltyinä :-)
        Kiitos neuvosta Hikilankulle. Toteutan tuon idean mitä pikemmiten. Hyviä hiihtokelejä!


      • Anonyymi

        Hienot on ohjeet! Toimii . Vanhassa vara parempi. Ei mitään tohoa tarvii välttämättä, jos on ku.non hautatervaa ja vähä ohennetta. Ensimmäisen kilometrin jälkeen jos lipsuu ota kirves käteen ja tee nuotio lähellä olevasta tervaskannosta. Valutat sieltä lisää voidetta suksien pohjaan. Hyvin toimii , jos ei ole kauhea kiire mihinkään. Mihinkäs meillä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      277
      2316
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1113
    3. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      76
      1051
    4. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1033
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      274
      872
    6. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      815
    7. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      799
    8. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      64
      690
    9. Meillä olisi kaunis kesä

      Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet
      Ikävä
      17
      680
    10. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      679
    Aihe