Kun minulta joskus kysytään:"Miksi olet uskovainen ja vanhoillislestadiolainen?", niin en vastaa heti uskovaiseen tyyliin; että pääsisin taivaaseen!
Vastaan:"Se on totuttu elämäntapa!"
Minä olen siis elämäntapauskovainen, enkä ole varma, onko se oikea tapa olla uskomassa.
Vaikka näitä juttuja lukee täältä, niin eivät ne hetkauta mitenkään, eli olen kaikelle täysin neutraali.
Minulle on herttaisen yhdentekevää, onko lestadiolaisuus oikea usko vai ei, sillä pysyn tässä uskossa, oli asiat niin tai näin.
Olen tämän uskon kannattaja, vaikka sanois kuka mitä hyvänsä.
Minun päätäni ei voi kääntää, vaikka kuinka esittäisiin, että tämä oppi olis jotenkin VAIN ME oppia, niinkuin Melperi sanoo.
Olen kiitollinen saadessani olla tämän seurakunnan jäsen. Jo pienestä asti sain kosketuksen seurakuntaelämään.
Ensin käytiin pyhäkouluissa, 1-10 vuotiaaksi, sitten siirryttiin raamattuluokkaan 10- 15 vuotiaaksi, sitten kävin uskovaisten oman rippileirin. Siinä 10 - 18 välillä käytiin monilla nuorten leireillä, (isät ja pojat, kieli, hiihto, seikkailu,ym.) leirit.
Olin kansanopiston vuosikursilla lukion jälkeen.
Sitten olen ollut joka ikinen kesä suvareissa (suviseuroissa) ja kierrellyt läpeensä maakunnalliset kesäseurat sekä lukuisat muut seuratilaisuudet.
Minulla on siis vahva kokemus ja ansioluettelo mukanaolosta vanhoillislestadiolaisuuden kristillisessä toiminnassa.
Olen kulkenut tavan vuoksi, mutta omakohtaista kääntymystä en ole kokenut.
Teen vain niinkuin muutkin, veisaan ja laulan virsiä, kuuntelen seuralaulukasetteja.
Tupakkaa en sentään polta, vaikka tuttavapiirissä moni polttaakin.
Joskus sitä vaan pohtii miettimään, että tämä on vaan tällaista yhdenlaista elämää.
Kuitenkin tiedän, että minä olen paljon paremmassa asemassa, kuin moni muu, joka ei kulje tässä laumassa.
Olen välttynyt alholilta ja kaikenlaisilta tapain turmeluksilta. Minulla on hyvä ja kattava suojaverkosto. Saan töitä helposti suhteitten kautta ja kaikinpuoleinen hyvä-veli verkosto toimii kaikissa asioissa.
Olen käynyt amerikassakin kielileirillä. Tuttuja ja ystäviä on joka paikassa minne menen.
Seuraavaksi aijon lähteä Australiaan vuodeksi ja sielläkin on uskovaisten verkosto tukena ja turvana.
Luotan tähän yhteisöön niin vankasti, etten anna sijaa ajatuksille, onko tämä oppi oikeaa.
Koskaan ei ole tullut mieleen, että pääsenköhän taivaaseen tai joudunko helvettiin.
Luottamukseni tähän Jumalan lasten joukkoon on niin vakaa, ettei epäilyksiä edes tule.
Olen myös niin riippuvainen tähän joukkoon, etten vois tulla toimeen ilman sitä.
Nyt vaan tuli mieleen, että olenko liiankin riippuvainen ja onko minulla omaa suhdetta Jumalaan, sillä olen kulkenut tämän joukon matkassa ikäänkuin tämä olis se Jumala.
Koskaan ei ole ollut synnintuntoa, vaan sitä on ajatellut kaiken olevan kunnossa, kun vaan istuu seurapenkissä.
Ja onhan sitä istuttu melko tiiviisti. Isojen juhlaseurain aikaan tulee päivässäkin oltua 8 tuntia sanankuulossa.
Kaikki on niin tuttua asiaa kuin olla ja voi, joten eipä sitä tarvitsisi sen takia istua, etteikö tietäisi, miten asiat on.
Jos minut asetettaisiin puhujan tehtävään, voisin ulkomuistista ladella saarnan kaikista niistä raamatunpaikoista, mistä puhujat ovat sanaa selittäneet.
Seuroissa kehittyy, mikäli kuuntelee tarkkaavaisesti, muistamaan kunkin raamatunpaikan selityksen.
Nyt alkoi ensi kerran mietityttää, olenko vain teoreettinen uskovainen, vai pitäiskö uskon olla jotakin syvempää.
Tiedän, ettei autuaaksi tulla millään oppiarvoilla, viisauksilla, eikä kokemuksella, eikä ansioillakaan, vaan lapsen uskolla.
Minulla on lapsen usko, sillä uskon lapsen omaisesti kaiken kuullun sitä sen kummemmin makustelematta.
Toisaalta, en tiedä, uskonkokaan, minä olen vaan niinkuin Laodikean seurakunta, penseä, en kylmä enkä palava ja sehän ei ole hyvä asia.
Neuvokaa toiset uskovaiset minua, missä tilassa oikein olen. Mitä muuta voin tehdä olotilani hyväksi, kuin uskoa epäilykseni anteeksi?
Miksi olen vanhoillislestadiolainen?
218
40736
Vastaukset
- koska olet syntynyt VL-perh...
joten sinulta ei ole koskaan edes kysytty haluatko
liittyä vai et. Aivopesusi on alkanut jo lapsesta
joten et ymmärrä mitää muuta, esim.totuutta että olette vain yksi hihhulilahko muuiden joukossa.- matti mainio
Olipa raflaava vastaus. Sinä et ainakaan osaa neuvoa, sen tiedän. Odotin vallan muunlaista kommenttia. En ollenkaan pidä tuontyylisestä huulenheitosta, eikä se horjuta minua.
Minkälainen on sinun oma elämäsi?
- LarsLevi's
''Jos minut asetettaisiin puhujan tehtävään, voisin ulkomuistista ladella saarnan kaikista niistä raamatunpaikoista, mistä puhujat ovat sanaa selittäneet.
Seuroissa kehittyy, mikäli kuuntelee tarkkaavaisesti, muistamaan kunkin raamatunpaikan selityksen'' Luulin että saarna tulee Jumalalta ja saarnamies on vaan Jumalan välikappale, nyt löytyi selitys tähänkin. Itse asiassa näinhän se menee!!- matti mainio
Olen kuullut, että jos puhuja teeskentelee tai puhuu vähänkin asian vierestä, sen seurakansa huomaa heti, mikä takoittaa, ettei hänessä ole pyhää henkeä. Seurapuhujaa ei siis voi teeskennellä, mutta matkia kyllä saa.
Monasti puhujat itsekkin sanovat, että lainaan tässä sen ja sen veljen sanoja.
Kyllä puhujat käyttävät toisten sanomisia hyväkseen ja sehän on tietysti sallittua.
Parempi niin, kuin alkaa omasta päästään keksimään.
Aika samankaltaisia puheet kyllä on ja niiden tarkoitushan onkin herättää synnintuntoon, ei niinkään selittää jotakin mutkikasta asiaa. - ex-vlm
''Jos minut asetettaisiin puhujan tehtävään, voisin ulkomuistista ladella saarnan kaikista niistä raamatunpaikoista, mistä puhujat ovat sanaa selittäneet.
Seuroissa kehittyy, mikäli kuuntelee tarkkaavaisesti, muistamaan kunkin raamatunpaikan selityksen''
Väitän että kuka tahansa seuroissa tiiviisti joka viikko vähintään pari tuntia istunut normaaleilla lahjoilla varustettu ihminen pystyisi siihen ja kukaan ei huomaisi eroa vaikka "itse piru" saarnaisi. - Jahve
ex-vlm kirjoitti:
Seuroissa kehittyy, mikäli kuuntelee tarkkaavaisesti, muistamaan kunkin raamatunpaikan selityksen''
Väitän että kuka tahansa seuroissa tiiviisti joka viikko vähintään pari tuntia istunut normaaleilla lahjoilla varustettu ihminen pystyisi siihen ja kukaan ei huomaisi eroa vaikka "itse piru" saarnaisi....armo,laupeus ja rauha olkoon teidän kanssanne, tuon terveiset ameriikan jumalanlapsilta tänne ranuan suviseuroihin (muistakaa lukiessanne värisyttää ääntänne,ehkä pieni ärrän korostus...)
- ex-vlm
Jahve kirjoitti:
...armo,laupeus ja rauha olkoon teidän kanssanne, tuon terveiset ameriikan jumalanlapsilta tänne ranuan suviseuroihin (muistakaa lukiessanne värisyttää ääntänne,ehkä pieni ärrän korostus...)
..luen täältä puheen johdannoksi....niin kuin Paavali kolossalaiskirjeessään...
- Taunopaloi
Kuinkahan paljon samanlaisia ihmisiä on lestadiolais seurakunnissa?
Sana paaduttaa ja sitten ei tunnu miltään.
Varmaankin aika yleistä?
Karismaattisissa taas painotetaan elävää uskoa ja tuntemisia ja hengellisiä kokemuksia ja vierastetaan ja varoitetaan uskonnollisuudesta ja että sana paaduttaa ilman henkeä.
No oli miten oli.
Toivottavasti asia korjaantuu.- on asia
Täällä taas huomaa kuinka vaikeaksi ihmiset tekevät uskomisen, sinä Tauno siinä mukana. Kyllä uskomisen iloon kuuluu nimenomaan yhtenä asiana ilo siitä, että kuulu uskovien joukkoon. Ei siinä tarvitse olla mitään sen selkeämmin erottuvia tunteita.
Kun uskoo kyseenalaistamatta Jumalan sanaa ja iloitsee kuulumisesta Jumalan lasten joukkoon. Iloitsee kaikesta mitä Jumala on lahjanaan antanut. Ei uskominen ole jotain jatkuvassa hädässä olemista, se on todellakin vapautta, iloa ja rauhaa pyhässä hengessä. Ja sitä iloa moni haluaa riistää tälläkin palstalla.
Minä uskon niin, että kulkiessasi aivan kuten opetuslapset aikanaan, niin silloin Jumala siunaa sen matkan. Miksi uskoamme ei hyväksytä, siksi koska maailma ei sitä tunne. Se on totuuden tie, jossa ei ole niitä iloja joita tämä maailma rakastaa ja yrittää sulloa Jumalan Pyhän Sanan joukkoon vain saadakseen itselleen rauhan ja luvan syntiin. on asia kirjoitti:
Täällä taas huomaa kuinka vaikeaksi ihmiset tekevät uskomisen, sinä Tauno siinä mukana. Kyllä uskomisen iloon kuuluu nimenomaan yhtenä asiana ilo siitä, että kuulu uskovien joukkoon. Ei siinä tarvitse olla mitään sen selkeämmin erottuvia tunteita.
Kun uskoo kyseenalaistamatta Jumalan sanaa ja iloitsee kuulumisesta Jumalan lasten joukkoon. Iloitsee kaikesta mitä Jumala on lahjanaan antanut. Ei uskominen ole jotain jatkuvassa hädässä olemista, se on todellakin vapautta, iloa ja rauhaa pyhässä hengessä. Ja sitä iloa moni haluaa riistää tälläkin palstalla.
Minä uskon niin, että kulkiessasi aivan kuten opetuslapset aikanaan, niin silloin Jumala siunaa sen matkan. Miksi uskoamme ei hyväksytä, siksi koska maailma ei sitä tunne. Se on totuuden tie, jossa ei ole niitä iloja joita tämä maailma rakastaa ja yrittää sulloa Jumalan Pyhän Sanan joukkoon vain saadakseen itselleen rauhan ja luvan syntiin.- matti mainio
Melperi1 kirjoitti:
Kun on oppinut elämään "askeettisesti" ilman televisiota, korvakoruja, hiusväriä,kynsilakkaa,konsertteja, urheilukilpailuja ja mitä kaikkea sitä onkaan, niin ei se elämänmenoa hidasta.
Pannaan sata vuotta taaksepäin, niin ihmisillä ei ollut läheskään kaikkea niitä mukavuuksia, mitä nyt on. Ilman on pärjätty ennenkin ja pärjätään nytkin, kun ei totutella liikoihin mukavuuksiin, jotka ovat kaiken lisäksi turhanpäiväisiä.
Nyt elämme maailmassa, jossa meille tarjotaan jatkuvalla syötöllä mitä erilaisempia viihdykkeitä, tavaroita ja palveluita.
Nyt joulun aikaan postiluukusta tippuu harva se päivä yhä uusia mainoksia, mitä voisit hankkia, jotta joulusi olisi yltäkylläinen.
On niin paljon, mitä ei välttämättä tarvitse, mutta silti ostetaan ja kun joulu on vihdoin ohi, tunnelma läsähtää ja on entistä turtuneempi olo.
Uskovaisen elämä on pyrkimystä pois kaikesta turhuudesta.
Jumalalle ei jää aikaa, jos elämän tarkotus on käyttää aika itsensä viihdyttämiseen.
Tavarasta on tullut mammona ja Jumala, samoin seksistä, alkoholista, konserteista, teattereista, elokuvista jne.
Mutta nämä mammona-Jumalat ei tuo sisäistä rauhaa, eivätkä onnen tunnetta.
Ne vaan repivät ja raastavat saattaen yhä pahempaan jamaan ja tyytymättömyyteen.
Aina pitää etsiä uutta viihdettä, mikään ei tyydytä.
Vain yksinkertainen Jumala suhde ja uskossa vaeltaminen antavat tyydytyksen.
Siksi televisiokin on turha kapine, koska saamme kaiken tiedon päivän sanomalehdistä.
Viihdettä on jo muutenkin aivan liikaa,
Nyt jo vallitsee aikapula, kun pitää ehtiä katsomaan televisiota, aikaa tietokoneelle, aikaa konserteille, aikaa urheilukilpailuille, aikaa ravintolaistumisiin, aikaa kokouksille, aikaa lomanviettoon ja ulkomaan matkoille.
Aikaa pitäisi löytyä myös siivoukselle, ruoanlaitolle, lasten kasvattamiseen, puutarhan hoitoon, aikaa kuntosalille,aikaa meikkaamiseen ja itsensä ehosteluun, aikaa lenkkeilyyn, aikaa shoppailuun ja aikaa kylästelyyn.
Luuletko, että nykyihmisen aika riittää kaikkeen tuohon. Ei riitä, jostakin on tingittävä.
Elämä on parasta laittaa uuteen järjestykseen.
Anna itsesi Jeesukselle, ja elämäsi saa uuden tärkeysjärjestyksen ja samalla jää kaikki turha kiire ja hössötys pois.
Sinulla on enemmän aikaa Jeesukselle, kun jätät pois television, meikkaamisen, urheilukilpailut, konsertit, elokuvat, ravintolaillat,tupakan, jne.
Huomaat, että paljon jäi vielä jäljelle.
Karsimista voi sitten jatkaa sen mukaan, mikä on itse kullekkin elämäntilanteeen suhteutettuna parasta ja mikä ei.
Televisiosta ei varmasti kannata marmattaa, mutta kyllä uskovainenkin sitä voi katsoa, kunhan ei kotinsa huonekaluksi laita.
Esim.sairaalassa vuodepotilaana ollessaan, kun ei
kertakaikkijaan ole muuta ajankulua, voi ihan mainiosti pistäytyä yhteisessä tilassa seuraamassa vaikkapa uutisia, miten maa makaa.
Tietokone nyt on taas kokonaan eri asia, se on välttämättömyys nyky-yhteiskunnassa. Ilman sitä on vaikea tulla toimeen, vaikka luolaihminen kyllä tuli.
Edelleen, seurakunnan menoissa käynti on hyvä tapa, vaikka ei uutta opikkaan.
Eihän kirkonkaan jumalanpalveluksissa uutta ole, sama kaava se sielläkin joka pyhä toistuu, mitä nyt jouluna ja pääsiäisenä pappi puhuu enemmän näistä juhliin liittyvistä asioista. Mutta kuitenkin samat tutut kertomukset jeesuksen syntymästä toistuvat ja pääsiäisenä samat taas ikävempänä ristinkuolemana, mutta samalla iloisena uutisena ylösnousemuksesta. - ...
Melperi1 kirjoitti:
Melperi, minä juuri kirjoitin myös siitä mitä maailman ihmiset haluavat pitää omanaan vaikka tietävät, että se mitä he harrastavat ei ole Jumalasta.
Meillä ei ole siis mitään kieltoja, mutta me uskolla ymmärrämme, että tietyt asiat eivät ole hyväksi uskovaiselle. Meillä on hyvä näin, se on suorastaan liikuttavaa, että saa olla uskomassa tässä joukossa.
Huomaa, että sinä takerrut aina jonninjoutaviin, pysy uskonasioissa.
Muiden käsittämättömyyksistä en tiedä, mutta meidän yhteisössämme ei ole käsittämätöntä mitä "sääntöihin" tulee. Luovuta jo ja ajattele omaa elämääsi olisiko siellä karsittavaa alkaen siitä luettelosta jonka kirjoitit. Jos ne edelleen on sinulle rakkaita asioita joista et voi luopua, niin ne sitten on.
En halua aiheuttaa riitaa, mutta mielipiteeni voin sanoa. ... kirjoitti:
Melperi, minä juuri kirjoitin myös siitä mitä maailman ihmiset haluavat pitää omanaan vaikka tietävät, että se mitä he harrastavat ei ole Jumalasta.
Meillä ei ole siis mitään kieltoja, mutta me uskolla ymmärrämme, että tietyt asiat eivät ole hyväksi uskovaiselle. Meillä on hyvä näin, se on suorastaan liikuttavaa, että saa olla uskomassa tässä joukossa.
Huomaa, että sinä takerrut aina jonninjoutaviin, pysy uskonasioissa.
Muiden käsittämättömyyksistä en tiedä, mutta meidän yhteisössämme ei ole käsittämätöntä mitä "sääntöihin" tulee. Luovuta jo ja ajattele omaa elämääsi olisiko siellä karsittavaa alkaen siitä luettelosta jonka kirjoitit. Jos ne edelleen on sinulle rakkaita asioita joista et voi luopua, niin ne sitten on.
En halua aiheuttaa riitaa, mutta mielipiteeni voin sanoa.- ellet itse
Melperi1 kirjoitti:
..vedä 'liipaisinta' ..
Omakohtainen usko /armo opettaa kaiken Jumalattomuuden hylkäämään jne.. - ...
Melperi1 kirjoitti:
En antanut mielestäni ontuvaa selitystä kielto asiaan. Kirjoitin niinkuin asia on. Sille en voi mitään, ettei se sinua miellyttänyt.
Jos seuroihin tulee kuvailemasi kaltainen henkilö, aiheuttaa varmasti hämmästystä. Itselleni nousee ajatus, että miksi hän haluaa koristautua ja vastoin aiempia tapojaan, jos siis ei ole aiemmin kulkenut noin? Eli että siihen on tietenkin jokin syy.
Jonninjoutavuuksista olemme erimieltä ja ok, kantani on edelleen sama.
Noniin ja sieltä tulee litania joita et sinäkään ole tarvinnut. Miksi siis takerrut asioihin, joita jotkut ei halua käyttää, koska eivät pidä niitä tärkeinä.
Kuka on sanonut, että "nalli napsahtaa" kärppäpeleistä yms? KOnsertti on käsitteenä laaja, eli me emme käy esim. hevikonserteissa. Mutta kirkkokonserteissa jotka ovat hengellisessä mielessä hyväksi esim. urkukonsertit, joululauluesitykset ym. asialliset esitykset jne. Ei ole sinulla aihetta puuttua tuohonkaan asiaan. Jokainen tekee oman mielen mukaan. Voi kun ymmärtäisit, että puuttuessasi noihin seikkoihin olet yksityisalueella. Varsinkin siinä mielessä, että emme varmasti tee kenellekään väärin valitessamme varman oikean. ellet itse kirjoitti:
..vedä 'liipaisinta' ..
Omakohtainen usko /armo opettaa kaiken Jumalattomuuden hylkäämään jne..- uskon kautta
Melperi1 kirjoitti:
toinen toisillemme niin ettemme kalleinta - peltoon kätekettyä aarretta - kadottaisi.
Puustavi kuolettaa mutta henki tekee sanan eläväksi: usko tulee kuulosta jne..
Matt. 18:6
Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.
Matt. 18:7
Voi maailmaa pahennusten tähden, sillä pahennukset kumminkin tulevat! Voi kuitenkin sitä ihmistä, jonka kautta pahennus tulee!
Matt. 18:8
Mutta jos kätes taikka jalkas pahentaa sinun, niin leikkaa ne pois, ja heitä pois tyköäs. Parempi on sinun elämään sisälle mennä ontuvana taikka raajarikkona, kuin että sinulla olis kaksi kättä eli kaksi jalkaa, ja sinä heitettäisiin ijankaikkiseen tuleen.
Matt. 18:9
Ja jos silmäs pahentaa sinun, niin puhkaise se ulos, ja heitä pois tyköäs. Parempi on sinun silmäpuolena elämään sisälle mennä, kuin että sinulla olis kaksi silmää, ja sinä heitettäisiin helvetin tuleen.
Room. 9:33
Niinkuin kirjoitettu on: katso, minä panen Zioniin loukkauskiven ja pahennuksen kallion, ja jokainen, joka hänen päällensä uskoo, ei pidä häpiään tuleman.
Room. 14:13
Älkäämme siis tästedes toinen toistamme tuomitko, vaan tuomitkaat paremmin niin, ettei yksikään veljensä eteen pane loukkausta eli pahennusta.
Room. 14:21
Se on hyvä, ettet lihaa söisi etkä viinaa joisi eli jotakin, josta veljes loukkaantuu, taikka pahenee, elikkä heikoksi tulee.
1. Piet. 2:7
Teille siis, jotka nyt uskotte, on hän kallis; mutta uskottomille on se kivi, jonka rakentajat hyljänneet ovat, kulmakiveksi tullut, ja loukkauskiveksi, ja pahennuksen kallioksi,
1. Piet. 2:8
Nimittäin niille, jotka itsensä sanaan loukkaavat, ja ei sitä usko, johonka he myös asetetut olivat. uskon kautta kirjoitti:
toinen toisillemme niin ettemme kalleinta - peltoon kätekettyä aarretta - kadottaisi.
Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.
Voi maailmaa pahennusten tähden, sillä pahennukset kumminkin tulevat! Voi kuitenkin sitä ihmistä, jonka kautta pahennus tulee!
Mutta jos kätes taikka jalkas pahentaa sinun, niin leikkaa ne pois, ja heitä pois tyköäs. Parempi on sinun elämään sisälle mennä ontuvana taikka raajarikkona, kuin että sinulla olis kaksi kättä eli kaksi jalkaa, ja sinä heitettäisiin ijankaikkiseen tuleen.
Ja jos silmäs pahentaa sinun, niin puhkaise se ulos, ja heitä pois tyköäs. Parempi on sinun silmäpuolena elämään sisälle mennä, kuin että sinulla olis kaksi silmää, ja sinä heitettäisiin helvetin tuleen.
Niinkuin kirjoitettu on: katso, minä panen Zioniin loukkauskiven ja pahennuksen kallion, ja jokainen, joka hänen päällensä uskoo, ei pidä häpiään tuleman.
Älkäämme siis tästedes toinen toistamme tuomitko, vaan tuomitkaat paremmin niin, ettei yksikään veljensä eteen pane loukkausta eli pahennusta.
Se on hyvä, ettet lihaa söisi etkä viinaa joisi eli jotakin, josta veljes loukkaantuu, taikka pahenee, elikkä heikoksi tulee.
Teille siis, jotka nyt uskotte, on hän kallis; mutta uskottomille on se kivi, jonka rakentajat hyljänneet ovat, kulmakiveksi tullut, ja loukkauskiveksi, ja pahennuksen kallioksi,
Nimittäin niille, jotka itsensä sanaan loukkaavat, ja ei sitä usko, johonka he myös asetetut olivat.ja hiusväri yms. pahentavat vl-opin mukaan kanssamatkaajan, mutta tupakka ei.
Niinkö?- lapsen lailla
Melperi1 kirjoitti:
ja hiusväri yms. pahentavat vl-opin mukaan kanssamatkaajan, mutta tupakka ei.
Niinkö?1. Kor. 11:16
Mutta jos joku näkyy riitainen olevan, ei meillä eikä Jumalan seurakunnilla se tapa ole.
Fil. 4:8
Vielä, rakkaat veljet, mikä tosi, mikä kunniallinen, mikä oikein, mikä puhdas, mikä otollinen on, mikä hyvin kuuluu, jos joku hyvä tapa ja jos joku kiitos on, ajatelkaat niitä.
Hepr. 10:25
Ei antain ylön yhteistä seurakuntaa, niinkuin muutamain tapa on, vaan neuvokaat teitänne keskenänne, ja sitä enemmin kuin te näette sen päivän lähestyvän. - matti mainio
uskon kautta kirjoitti:
Nimittäin niille, jotka itsensä sanaan loukkaavat, ja ei sitä usko, johonka he myös asetetut olivat.Kun te läväytätte näitä raamatunpaikkoja esiin, niin olis hyvä, kun jotenkin selittäisitte myös niiden tarkoituksen. Niinhän saarnaajakin tekee, että luettuaan tekstin, hän selittää sitä parhaansa mukaan.
Ei Melperi varmaan ymmärrä näitä raamatunpaikkoja oikealla tavalla, ellei jatkoksi tule selitystä.
Oheisissa raamatunpaikoissa on sellaista, joita ei voi ottaa kirjaimellisesti, kuten silmän puhkaisu.
Joku Islamin uskoinen varmaan noin tekisikin. lapsen lailla kirjoitti:
1. Kor. 11:16
Mutta jos joku näkyy riitainen olevan, ei meillä eikä Jumalan seurakunnilla se tapa ole.
Fil. 4:8
Vielä, rakkaat veljet, mikä tosi, mikä kunniallinen, mikä oikein, mikä puhdas, mikä otollinen on, mikä hyvin kuuluu, jos joku hyvä tapa ja jos joku kiitos on, ajatelkaat niitä.
Hepr. 10:25
Ei antain ylön yhteistä seurakuntaa, niinkuin muutamain tapa on, vaan neuvokaat teitänne keskenänne, ja sitä enemmin kuin te näette sen päivän lähestyvän.lainkaan keskustella vai ainoastaan heittää tiettyjä raamatunjakeita palstalle?
- uskoa
Melperi1 kirjoitti:
lainkaan keskustella vai ainoastaan heittää tiettyjä raamatunjakeita palstalle?
2. Tim. 2:23
Hullut ja turhat kysymykset hylkää, tietäen, että ne ainoastaan riidat synnyttävät.
Tit. 3:9
Mutta hulluja tutkimisia, polvilukuja, riitoja ja kilvoituksia laista vältä; sillä ne ovat turhat ja kelvottomat.
2. Piet. 2:18
Sillä he puhuvat röyhkeitä sanoja, jotka turhat ovat, ja yllyttävät tavattomuuden kautta lihallisiin himoihin niitä, jotka tosin ovat niitä välttäneet, kuin eksyksissä vaeltavat, - ent vl = evl
... kirjoitti:
En antanut mielestäni ontuvaa selitystä kielto asiaan. Kirjoitin niinkuin asia on. Sille en voi mitään, ettei se sinua miellyttänyt.
Jos seuroihin tulee kuvailemasi kaltainen henkilö, aiheuttaa varmasti hämmästystä. Itselleni nousee ajatus, että miksi hän haluaa koristautua ja vastoin aiempia tapojaan, jos siis ei ole aiemmin kulkenut noin? Eli että siihen on tietenkin jokin syy.
Jonninjoutavuuksista olemme erimieltä ja ok, kantani on edelleen sama.
Noniin ja sieltä tulee litania joita et sinäkään ole tarvinnut. Miksi siis takerrut asioihin, joita jotkut ei halua käyttää, koska eivät pidä niitä tärkeinä.
Kuka on sanonut, että "nalli napsahtaa" kärppäpeleistä yms? KOnsertti on käsitteenä laaja, eli me emme käy esim. hevikonserteissa. Mutta kirkkokonserteissa jotka ovat hengellisessä mielessä hyväksi esim. urkukonsertit, joululauluesitykset ym. asialliset esitykset jne. Ei ole sinulla aihetta puuttua tuohonkaan asiaan. Jokainen tekee oman mielen mukaan. Voi kun ymmärtäisit, että puuttuessasi noihin seikkoihin olet yksityisalueella. Varsinkin siinä mielessä, että emme varmasti tee kenellekään väärin valitessamme varman oikean.Kirjoitat: "Voi kun ymmärtäisit, että... emme varmasti tee kenellekään väärin valitessamme varman oikean."
- Nim ajattelee tietävänsä miten "varma oikea" valitaan; mielestäni tuollainen ajattelutapa jos mikä on erehdys ja omahyväisyyden osoitus. Hän joka luulee olevansa oikeassa, on erehtynyt jo kuvitellessaan niin. - Grönholm
ent vl = evl kirjoitti:
Kirjoitat: "Voi kun ymmärtäisit, että... emme varmasti tee kenellekään väärin valitessamme varman oikean."
- Nim ajattelee tietävänsä miten "varma oikea" valitaan; mielestäni tuollainen ajattelutapa jos mikä on erehdys ja omahyväisyyden osoitus. Hän joka luulee olevansa oikeassa, on erehtynyt jo kuvitellessaan niin.ovat erehtymättömiä. Tämä nähtiin mm. 1970-luvulla. Erehtymättömyys ei ole muuttunut miksikään. Vanhoillislestadiolaiset ovat maailman ainoita erehtymättömiä ihmisiä. Näin vl-oppi opettaa.
- pakkula
Grönholm kirjoitti:
ovat erehtymättömiä. Tämä nähtiin mm. 1970-luvulla. Erehtymättömyys ei ole muuttunut miksikään. Vanhoillislestadiolaiset ovat maailman ainoita erehtymättömiä ihmisiä. Näin vl-oppi opettaa.
Biblian rekisteristä, muistaakseni hakusanalla seurakunta.Se on paljon vanhempaa tekstiä, kuin vl tai lestadiolaisuus. Taitaa olla pääasiassa Lutherilta peräisin.
- oikeasti?
pakkula kirjoitti:
Biblian rekisteristä, muistaakseni hakusanalla seurakunta.Se on paljon vanhempaa tekstiä, kuin vl tai lestadiolaisuus. Taitaa olla pääasiassa Lutherilta peräisin.
Siis onko Luther todellakin kirjoittanut, että seurakunta on erehtymätön?
- n-n.
oikeasti? kirjoitti:
Siis onko Luther todellakin kirjoittanut, että seurakunta on erehtymätön?
todellakin alussa se aakkosellinen hakemisto, arvellaan olevan Lutherin kynästä.
Tekstiä kohdassa ´seurakunta´ on kolmisen sivua pientä pränttiä ja valtavasti tekstiviittauksia.
Kyllä siellä noin sanotaan kuin Pakkula kirjoitti.
"Jumala pitää tallella itselleen kaikkina aikoina pyhän siemenen oikein uskovaisista, jonka Jumala yksin tuntee."
Tämä seurakunta on se "näkymätön", joka ei ole sidottu vissiin kansaan ja paikkaan, vaan joka ulottuu kaikkiin aikoihin maailman loppuun asti.
Se seurakunta ei erehdy. - en ymmärrä
n-n. kirjoitti:
todellakin alussa se aakkosellinen hakemisto, arvellaan olevan Lutherin kynästä.
Tekstiä kohdassa ´seurakunta´ on kolmisen sivua pientä pränttiä ja valtavasti tekstiviittauksia.
"Jumala pitää tallella itselleen kaikkina aikoina pyhän siemenen oikein uskovaisista, jonka Jumala yksin tuntee."
Tämä seurakunta on se "näkymätön", joka ei ole sidottu vissiin kansaan ja paikkaan, vaan joka ulottuu kaikkiin aikoihin maailman loppuun asti.
Se seurakunta ei erehdy."Jumala pitää tallella itselleen kaikkina aikoina pyhän siemenen oikein uskovaisista, jonka Jumala yksin tuntee."
Eihän tuossa sanota, että seurakunta on erehtymätön. - Ruikonperän torppari
n-n. kirjoitti:
Se seurakunta ei erehdy.on tietenkin vl-herätysliikkeen opetus, että seurakunta tai tietyt sen johtohenkilöt ovat "erehtymättömiä".
Tällä opilla pyritään vain nostamaan tietyt henkilöt jumalalliseen asemaan, alistamaan muita ihmisiä sekä synnyttämään pelkoa muissa ihmisissä näitä "erehtymättömiä" henkilöitä kohtaan.
Tämän väärän opin seuraukset voivat olla karmeat. - Bjr
en ymmärrä kirjoitti:
Eihän tuossa sanota, että seurakunta on erehtymätön.jossa Luther puhuu seurakunnan erehtymättömyydestä.
Kohta löytyy otsakkeen alta "Seurakunnan oikiat ominaisuudet: ..... (3)S e u r a k u n n a n_ v i s s i_ s e i s o v a i n e n_ t o t u u s, n i i n_ m y ö s_ p y s y v ä i s y y s. Koko yhteinen ja näkymätöin seurakunta ei taida eksyä totisessa uskossa ja perustavaisissa uskon kappaleissa, ei myös tässä maailmassa perikatoon tulla; muutoin olis Kristus ilman valtakuntaa, pää ilman ruumista ja jäseniä, ylkä ilman morsianta tässä maailmassa: se osoitetaan, Matt. 16:18, 28:20. Jes. 54:10, 59:21. Jer. 33:15, e. Dan. 2:44. Jumala pitää tallella itsellensä kaikkina aikoina pyhän siemenen oikein uskovaisista, 1 Kun. K. 19:14,18. Jonka Jumala yksin tuntee, 2 Tim. 2:19." - siemeniä
Bjr kirjoitti:
jossa Luther puhuu seurakunnan erehtymättömyydestä.
Kohta löytyy otsakkeen alta "Seurakunnan oikiat ominaisuudet: ..... (3)S e u r a k u n n a n_ v i s s i_ s e i s o v a i n e n_ t o t u u s, n i i n_ m y ö s_ p y s y v ä i s y y s. Koko yhteinen ja näkymätöin seurakunta ei taida eksyä totisessa uskossa ja perustavaisissa uskon kappaleissa, ei myös tässä maailmassa perikatoon tulla; muutoin olis Kristus ilman valtakuntaa, pää ilman ruumista ja jäseniä, ylkä ilman morsianta tässä maailmassa: se osoitetaan, Matt. 16:18, 28:20. Jes. 54:10, 59:21. Jer. 33:15, e. Dan. 2:44. Jumala pitää tallella itsellensä kaikkina aikoina pyhän siemenen oikein uskovaisista, 1 Kun. K. 19:14,18. Jonka Jumala yksin tuntee, 2 Tim. 2:19."Noista antamistasi raamatunpaikoista en löytänyt mainintaa pyhistä siemenistä ja oikein uskovaisista, vai enkö ymmärrä sen vuoksi, kun ei ole tuo kaanaan kieli hallussa.
- erehtyviä
Ruikonperän torppari kirjoitti:
on tietenkin vl-herätysliikkeen opetus, että seurakunta tai tietyt sen johtohenkilöt ovat "erehtymättömiä".
Tällä opilla pyritään vain nostamaan tietyt henkilöt jumalalliseen asemaan, alistamaan muita ihmisiä sekä synnyttämään pelkoa muissa ihmisissä näitä "erehtymättömiä" henkilöitä kohtaan.
Tämän väärän opin seuraukset voivat olla karmeat.- jokainen ihan jokainen - Jumalan sanan/ Raamatun mukaan.
Mutta Jumalan Valtakunta on kuitenkin 'totuuden patsas ja perustus' eli erehtymätön.
Näin on ollut ennen, tänään ja maailman loppuun asti näin on oleveva.
Jumalan sana on muuttumaton.
Jumalan pelko on viisauden alku, mutta emme pelkää ihmistä. - sanoo näin
erehtyviä kirjoitti:
- jokainen ihan jokainen - Jumalan sanan/ Raamatun mukaan.
Mutta Jumalan Valtakunta on kuitenkin 'totuuden patsas ja perustus' eli erehtymätön.
Jumalan pelko on viisauden alku, mutta emme pelkää ihmistä.Luther kirjoittaa:
"Ensiksi tunnetaan kristillinen pyhä kansa siitä, että sillä on Jumalan pyhä sana. Tosin on tässä kohdassa eroitus, kuten Paavali kirjoittaa 1Ko. 3:12-13. Muutamilla on sana aivan puhtaana, toisilla on myös sana, mutta ei puhtaana. Joilla on sana puhtaana, ovat ne, jotka perustuksen päälle rakentavat kultaa, hopeaa ja kalliita kiviä, joilla ei ole sanaa puhtaana, ovat ne, jotka rakentavat perustukselle puita, heiniä ja olkia, mutta jotka kuitenkin autuaiksi tulevat ikäänkuin tulen läpi, josta ennen on kylliksi puhuttu."
Ei taida sopia oikein vl-liikkeen maailmankuvaan tämä ajatus, jonka mukaan on olemassa seurakuntia, joilla on sana puhtaana ja seurakuntia, joilla ei ole sana puhtaana mutta perustus oikea. Lutherin mukaan molemmat pelastuvat, mutta ne, joilla sana ei ole puhtaana, pelastuvat "tulen läpi" niin kuin Paavali sanoo.
Pitäisikö taas ajatella, että Luther on TÄSSÄKIN asiassa eri linjoilla vl-liikkeen kanssa, mutta on kuitenkin oppi-isä, rakas uskonveli ym. ym.... - Bjr
siemeniä kirjoitti:
Noista antamistasi raamatunpaikoista en löytänyt mainintaa pyhistä siemenistä ja oikein uskovaisista, vai enkö ymmärrä sen vuoksi, kun ei ole tuo kaanaan kieli hallussa.
paikat, joilla hän osoittaa, että Jumala varjelee pyhän siemenen oikein uskovat kaikkina aikoina.
1 Kun. K.
14. Hän vastasi: minä olen kiivauksella kiivannut Herran Jumalan Zebaotin tähden; sillä Israelin lapset ovat hyljänneet sinun liittos, kukistaneet sinun alttaris ja tappaneet sinun prophetas miekalla, ja minä ainoasti jäin, ja he etsivät minun henkeäni, ottaaksensa sitä pois.
Tässä puhuu profeetta Elia, joka pakeni Isebelia Baalin profeettojen tapon jälkeen ensin korpeen ja sitten Horebin vuoren luolaan ja ajatteli, että kaikki Jumalan lapset(Israelin lapset) olivat hyljänneet Jumalan liiton ja Israelin profeetoista hän yksin enää hengissä ja kohta hänetkin tapetaan.
Jumala ilmoittaa Elialle, ettei asiat niin huonosti ole, vaan vielä jäi 7000 israelilaista(Jumalan lasta), jotka säilyivät oikein uskomassa.
1 Kun. K.
18. Mutta minä jätän seitsemäntuhatta Israeliin: kaikki polvet, jotka ei kumartaneet Baalia, ja kaikki suut, jotka ei hänen suuta antaneet.
Jeesus kuvasi eräässä vertauksessa Jumalan lapsia siemeniksi(Lutherin antama vertauskuva edellä siis raamatullinen)
Matt. 13:
36. Silloin laski Jesus kansan menemään, ja tuli kotia. Ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä, sanoen: selitä meille sen vertaus pellon ohdakkeista.
37. Niin hän vastasi ja sanoi heille: joka kylvää hyvän siemenen, se on Ihmisen Poika.
38. Mutta pelto on maailma; vaan hyvä siemen, ne ovat valtakunnan lapset; mutta ohdakkeet ovat pahan lapset. - pakkula
sanoo näin kirjoitti:
Luther kirjoittaa:
"Ensiksi tunnetaan kristillinen pyhä kansa siitä, että sillä on Jumalan pyhä sana. Tosin on tässä kohdassa eroitus, kuten Paavali kirjoittaa 1Ko. 3:12-13. Muutamilla on sana aivan puhtaana, toisilla on myös sana, mutta ei puhtaana. Joilla on sana puhtaana, ovat ne, jotka perustuksen päälle rakentavat kultaa, hopeaa ja kalliita kiviä, joilla ei ole sanaa puhtaana, ovat ne, jotka rakentavat perustukselle puita, heiniä ja olkia, mutta jotka kuitenkin autuaiksi tulevat ikäänkuin tulen läpi, josta ennen on kylliksi puhuttu."
Ei taida sopia oikein vl-liikkeen maailmankuvaan tämä ajatus, jonka mukaan on olemassa seurakuntia, joilla on sana puhtaana ja seurakuntia, joilla ei ole sana puhtaana mutta perustus oikea. Lutherin mukaan molemmat pelastuvat, mutta ne, joilla sana ei ole puhtaana, pelastuvat "tulen läpi" niin kuin Paavali sanoo.
Pitäisikö taas ajatella, että Luther on TÄSSÄKIN asiassa eri linjoilla vl-liikkeen kanssa, mutta on kuitenkin oppi-isä, rakas uskonveli ym. ym....oikealle tai väärälle perustuksele rakentajina. Ei erilaisista joukoista tai ryhmittymistä. Tätä kohtaa on paljon käytetty ja siitä saarnattu vl seuroissa.
Kun luen esim . viestejä tämän palstan keskusteluissa, silloin tälllöin "tökkää", että onko tuo väite aivan noinkaan. Kun tarkemmin katsoo, huomaa, että tuo kyllä mahtuu uskovaisen opetukseen. Kuitenkin, niin minä, kuin jokainen uskovainen saatamme huomaamatta tehdä, puhua tai kirjoittaa sellaista, joka ei sovi uskovaiselle. Sellaisen se Jumalan armon tuli saakin polttaa pois. Niin tulemme autuaiksi, ikäänkuin tulen läpi.
Joskus olen mietinyt, että perusteleeko roomalaiskatolinen kirkko tällä raamatun paikalla kiirastuli oppiaan. - Ruikonperän torppari
erehtyviä kirjoitti:
- jokainen ihan jokainen - Jumalan sanan/ Raamatun mukaan.
Jumalan pelko on viisauden alku, mutta emme pelkää ihmistä."Jumalan valtakunnan" edustajat, jotka SRK lähetti 70-luvulla ympäri maata paikallisiin hoitokokouksiin kiusaamaan ihmisiä, nolaamaan heidät julkisesti seurakunnan edessä ja ohjaamaan osan näistä ihmisistä saatanan haltuun, erehtymättömiä?
Erehtyikö vl-herätysliikkeen kuohunnassa 70-luvulla Jumala vai "erehtymätön Jumalan valtakunta" = vl-opin mukaan vain vanhoillislestadiolainen herätysliike? - opetus
pakkula kirjoitti:
oikealle tai väärälle perustuksele rakentajina. Ei erilaisista joukoista tai ryhmittymistä. Tätä kohtaa on paljon käytetty ja siitä saarnattu vl seuroissa.
Kun luen esim . viestejä tämän palstan keskusteluissa, silloin tälllöin "tökkää", että onko tuo väite aivan noinkaan. Kun tarkemmin katsoo, huomaa, että tuo kyllä mahtuu uskovaisen opetukseen. Kuitenkin, niin minä, kuin jokainen uskovainen saatamme huomaamatta tehdä, puhua tai kirjoittaa sellaista, joka ei sovi uskovaiselle. Sellaisen se Jumalan armon tuli saakin polttaa pois. Niin tulemme autuaiksi, ikäänkuin tulen läpi.
Joskus olen mietinyt, että perusteleeko roomalaiskatolinen kirkko tällä raamatun paikalla kiirastuli oppiaan.Tämä Raamatunkohta (jossa Paavali puhuu olki- ja kultarakennuksista) on mahdoton selittää vl-oppiin. Kysymys on selkeästi kuolemanjälkeisestä "tulesta". Mutta: vl-liikkeen jäsenethän uskovat KAIKKI syntinsä anteeksi evankeliumissa, joten tämän opin mukaanhan he rakentaisivat majansa aina kullasta ja jalokivistä! Kyse on näissä "rakennuksista" ihan selkeästi opista, eikä yksittäisen ihmisen lankeamuksista. Jos kyse olisi lankeamuksista, niin silloinhan ihminen rakentaisi hyvillä teoillaan hienon majan itselleen ja huonoilla olkisen.
Luther toteaa kirkon ykseydestä seuraavaa:
"Kirkon todelliseen ykseyteen riittää yksimielisyys evankeliumin opista ja sakramenttien toimittamisesta."
Hän jatkaa todeten, että eri kirkoissa on paljon perinnäissääntöjä, jotka sokaisevat ihmiset pitämään niitä merkityksellisinä (näitä perinnäissääntöjä on varmasti kaikilla, mutta vl-liikkeellä niitä on harvinaisen näkyvästi):
"Onhan tunnettua, että kirkkoon on salateitse kulkeutunut monia mielettömiä käsityksiä perinnäissäännöistä... Samaten ovat eräät kirkkokunnat sulkeneet toisia kirkkokuntia kirkollisen yhteyden ulkopuolelle tällaisten traditioiden, kuten pääsiäisen vieton, kuvien ja näihin verrattavien seikkojen tähden."
Perinnäissäännöistä Luther jatkaa:
"Sydämen vanhurskaus on luonteeltaan hengellinen asia ja se tekee sydämen eläväksi. Toisaalta on varmaa, etteivät inhimilliset perinnäissäännöt tee sydäntä eläväksi eivätkä ole Pyhän Hengen aikaansaannosta, kuten ovat lähimmäisenrakkaus, siveys jne. Eivät ne liioin ole välineitä, joita käyttäen Jumala taivuttaa sydämiä uskoon, niin kuin sana ja Jumalan asettamat sakramentit, vaan ne ovat käytännön asioita, joilla ei ole ollenkaan tekemistä sydämen kanssa."
Huomaatteko, kuinka suuren eron Luther tekee Raamatun mukaisten hengen hedelmien, kuten siveys ja lähimmäisen rakkaus, sekä ihmisten laatimien perinnäissääntöjen välillä? Tämä menee jo aiheesta vähän sivuun, mutta kun nyt perinnäissääntöihin päästiin, niin Luther jatkaa...
"Mihin näet tarvitsevat Kristusta ne, jotka luulevat olevansa vanhurskaita oman lainnoudattamisensa varassa? Jumala on asettanut Kristuksen, koska hän tahtoo leppyä meihin tämän välittäjän tähden, ei sen perusteella, että me osoittaudumme vanhurskaiksi. Nuo sen sijaan ovat sitä mieltä, että Jumala on lepytetty ja anteeksiantava perinnäissääntöjen eikä Kristuksen tähden. Näin he siis riistävät Kristukselta välimiehen kunnian."
Nyt tyypillinen vl-vastaus olisi, että "emmehän me ole lain alla, vaan teemme asiat omantuntomme mukaan". Kyse ei ole nyt siitä, vaan siitä, että vl-liike on 1800- ja 1900-luvuilla kehittänyt monta asiaa, jotka uskovaisen on tunnettava syntinä. Jos uskovainen näihin "lankeaa", hänen täytyy tehdä asiasta parannusta. Luther osoittaa tällaiset säännöt arvottomiksi:
"Tässä suhteessa ei liioin oman aikamme perinnäissääntöjen ja Mooseksen lain seremonioiden välillä ole mitään eroa."
Lisäksi vl-liike on lähtenyt kirjoittamaan Raamattuun lisäjakeita päättämällä asioiden syntisyydestä:
"Edelleen: (Gal. 3:15) "Ihmisen testamenttiin ei tule mitään lisätä." Ei siis Jumalankaan testamenttiin, jossa hän lupaa Kristuksen tähden meihin leppyä, saa lisätä sitä, että meidän otollisiksi ja vanhurskaiksi tullaksemme pitää mainittuja sääntöjä noudattamalla tämä ensin itse ansaita."
Monet vl-perinnäissäännöistä liittyvät kieltäytymiseen, ts. henkiseen paastoon. "Älä tee, älä maista":
"Paavali kirjoittaa Kolossalaiskirjeessä, että ihmisten säädöksillä on viisauden maine. (Kol. 2:23) Niin onkin. (kreikkaa evtaEia), hyvä järjestys, kaunistaa kirkkoa ja on siitä syystä välttämätön. Mutta koska ihmisjärki ei käsitä uskonvanhurskautta, se luontonsa mukaisesti kuvittelee lisäksi, että tuollaisten säädösten noudattaminen vanhurskauttaa ihmiset, sovittaa Jumalan jne. Näin ajatteli Israelin kansan valtaosa, ja tämän käsityksen tähden näitä menoja lisättiin, aivan samoin kuin ne ovat enentyneet meidän keskuudessamme luostareissa. Sama on ihmisjärjen arvio myös ruumiin vaivaamisesta. Paaston tarkoitus on lihan kurissa pitäminen, mutta järki kuvittelee lisäksi, että sen tarkoituksena on olla vanhurskauttava meno. Niinhän Tuomas Akuinolainen kirjoittaa: "Paasto vaikuttaa syynalaisuuden poistamista ja torjumista." Tällä tavoin kuuluvat Tuomaan sanat. Näin tällaisiin tekoihin liittyvä viisauden ja vanhurskauden harhakuva pettää ihmiset. Samaan suuntaan vaikuttaa pyhien esikuva: pyrkiessään heitä jäljittelemään ihmiset useinkin jäljittelevät heidän ulkonaisia harjoituksiaan, eivät heidän uskoaan."
Luther varoittaa vakavasti omavanhurskauden vaarasta, jos lähdetään ihmissääntöjen tielle:
"Kun tämä viisauden ja vanhurskauden harhakuva on pettänyt ihmiset, seuraa onnettomuus toisensa jälkeen. Evankeliumi vanhurskaudesta, joka saadaan Kristukseen uskomalla, jää pimentoon, ja sen sijaan tulee petollinen luottamus puheena oleviin tekoihin. Sitten jäävät pimentoon myös Jumalan käskyt, kun nämä tällaiset teot alkavat käydä täydellisen ja hengellisen elämäntunto merkeistä ja niitä pidetään verrattomasti tärkeämpinä kuin Jumalan käskyihin perustuvia tekoja, niitä joita kukin kutsumuksessaan tekee hoitaakseen tehtäviä yhteiskunnallisen elämän ja talouden, avioelämän ja lasten kasvatuksen alalla."
Noh, tämä lähti rönsyilemään aika pahasti, mutta pointti LOPULTA oli se, että vaikka kirkoilla olisi kuinka erilaisia perinnäissääntöjä, niin Lutherin mukaan vain kaksi asiaa riittävät kirkolliseen yhteyteen: oppi evankeliumista ja sakramenteista. - miten paikat
Bjr kirjoitti:
paikat, joilla hän osoittaa, että Jumala varjelee pyhän siemenen oikein uskovat kaikkina aikoina.
1 Kun. K.
14. Hän vastasi: minä olen kiivauksella kiivannut Herran Jumalan Zebaotin tähden; sillä Israelin lapset ovat hyljänneet sinun liittos, kukistaneet sinun alttaris ja tappaneet sinun prophetas miekalla, ja minä ainoasti jäin, ja he etsivät minun henkeäni, ottaaksensa sitä pois.
Tässä puhuu profeetta Elia, joka pakeni Isebelia Baalin profeettojen tapon jälkeen ensin korpeen ja sitten Horebin vuoren luolaan ja ajatteli, että kaikki Jumalan lapset(Israelin lapset) olivat hyljänneet Jumalan liiton ja Israelin profeetoista hän yksin enää hengissä ja kohta hänetkin tapetaan.
Jumala ilmoittaa Elialle, ettei asiat niin huonosti ole, vaan vielä jäi 7000 israelilaista(Jumalan lasta), jotka säilyivät oikein uskomassa.
1 Kun. K.
18. Mutta minä jätän seitsemäntuhatta Israeliin: kaikki polvet, jotka ei kumartaneet Baalia, ja kaikki suut, jotka ei hänen suuta antaneet.
Jeesus kuvasi eräässä vertauksessa Jumalan lapsia siemeniksi(Lutherin antama vertauskuva edellä siis raamatullinen)
Matt. 13:
36. Silloin laski Jesus kansan menemään, ja tuli kotia. Ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä, sanoen: selitä meille sen vertaus pellon ohdakkeista.
37. Niin hän vastasi ja sanoi heille: joka kylvää hyvän siemenen, se on Ihmisen Poika.
38. Mutta pelto on maailma; vaan hyvä siemen, ne ovat valtakunnan lapset; mutta ohdakkeet ovat pahan lapset.Miten antamasi Raamatun paikat tukevat käsitystä erehtymättömästä seurakunnasta? Siitähän on nyt kysymys.
Matt.13:37" Hän vastasi heille: "Mies, joka kylvi hyvää siementä, on Ihmisen Poika."
On hyvä lukea koko Matteuksen 13.luku, missä Jeesus puhuu vertauksin ja selittää niitä opetuslapsilleen. - matti mainio
on tietenkin vl-herätysliikkeen opetus, että seurakunta tai tietyt sen johtohenkilöt ovat "erehtymättömiä".
Tämän väärän opin seuraukset voivat olla karmeat.Olen samaa mieltä kanssasi siitä, ettei lestadiolaisuus voi olla täysin erehtymätön.
Mutta eihän se saa merkitä sitä, että teilaat sen tähden koko yhteisön ja lähdet ovet paukkuen.
Maailmassa ei ole mitään sellaista yhteisöä tai järjestöä, missä jotenkin ei olis mennyt pieleen.
Eihän demokraattisessakaan ideologiassa ole kaikki asiat niinkuin pitää.
Aina löytyy jotain arvosteltavaa ja sitä myöten korjattavaa.
Tässä on nyt vaan vikoiltu sitä,kun lestadiolaisuus omii pyhän hengen ja oikean uskon.
Näinhän omii kaikki muutkin, eli kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat siksi Jumalan kirkkautta vailla. - Ruikonperän torppari
matti mainio kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, ettei lestadiolaisuus voi olla täysin erehtymätön.
Mutta eihän se saa merkitä sitä, että teilaat sen tähden koko yhteisön ja lähdet ovet paukkuen.
Maailmassa ei ole mitään sellaista yhteisöä tai järjestöä, missä jotenkin ei olis mennyt pieleen.
Eihän demokraattisessakaan ideologiassa ole kaikki asiat niinkuin pitää.
Aina löytyy jotain arvosteltavaa ja sitä myöten korjattavaa.
Tässä on nyt vaan vikoiltu sitä,kun lestadiolaisuus omii pyhän hengen ja oikean uskon.
Näinhän omii kaikki muutkin, eli kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat siksi Jumalan kirkkautta vailla."Olen samaa mieltä kanssasi siitä, ettei lestadiolaisuus voi olla täysin erehtymätön."
että vl-seurakunnat ovat erehtymättömiä. Tämä valheoppi avaa ovet vaikka millaisille julmuuksille niiden henkilöiden, jotka edustavat "erehtymättömyyttä", taholta toisia henkilöitä kohtaan.
Nämä julmuudet toteutuivat konkreettisesti vl-herätysliikkeessä 70-luvulla. Tunnetko vl-herätysliikkeen lähihistoriaa ja 70-luvun hoitokokouksia?
Vielä tänä päivänä kaikkein pahimmat valheopin kannattajat sanovat kirkkain silmin: "70-luvun vanhoillislestadiolaisuudessa kaikki meni kuten pitikin mennä. Seurakunta ei erehdy." - ymmärtämiseen
"Jumalan valtakunnan" edustajat, jotka SRK lähetti 70-luvulla ympäri maata paikallisiin hoitokokouksiin kiusaamaan ihmisiä, nolaamaan heidät julkisesti seurakunnan edessä ja ohjaamaan osan näistä ihmisistä saatanan haltuun, erehtymättömiä?
Erehtyikö vl-herätysliikkeen kuohunnassa 70-luvulla Jumala vai "erehtymätön Jumalan valtakunta" = vl-opin mukaan vain vanhoillislestadiolainen herätysliike?.. kertaus:
'Mutta Jumalan Valtakunta on kuitenkin 'totuuden patsas ja perustus' eli erehtymätön.
Näin on ollut ennen, tänään ja maailman loppuun asti näin on oleveva. '
;-) - Bjr
miten paikat kirjoitti:
Miten antamasi Raamatun paikat tukevat käsitystä erehtymättömästä seurakunnasta? Siitähän on nyt kysymys.
Matt.13:37" Hän vastasi heille: "Mies, joka kylvi hyvää siementä, on Ihmisen Poika."
On hyvä lukea koko Matteuksen 13.luku, missä Jeesus puhuu vertauksin ja selittää niitä opetuslapsilleen.Edellä olevaan viestiin(, jossa oli lainaus nimimerkin n-n viestistä Lutherin toteamukseen Jumala pitää tallella ... jne) kaivoin rekisteriraamatusta kohdan, jossa Luther puhuu yhteisen ja näkymättömän seurakunnan eksymättömyydestä. Tämän näkemyksen Luther perustelee siis Raamatulla ja ne Raamatun kohdat oli Lutherin antamia kohtia, ei minun.
Ainoastaan raamatunkohta Jeesuksesta, missä hän puhui siemenestä, joka on valtakunnan lapset, oli minun oma lisäys ja mielestäni tukee Lutherin ymmärrystä pyhästä siemenestä, jotka ovat oikein uskovia. - matti mainio
"Olen samaa mieltä kanssasi siitä, ettei lestadiolaisuus voi olla täysin erehtymätön."
että vl-seurakunnat ovat erehtymättömiä. Tämä valheoppi avaa ovet vaikka millaisille julmuuksille niiden henkilöiden, jotka edustavat "erehtymättömyyttä", taholta toisia henkilöitä kohtaan.
Nämä julmuudet toteutuivat konkreettisesti vl-herätysliikkeessä 70-luvulla. Tunnetko vl-herätysliikkeen lähihistoriaa ja 70-luvun hoitokokouksia?
Vielä tänä päivänä kaikkein pahimmat valheopin kannattajat sanovat kirkkain silmin: "70-luvun vanhoillislestadiolaisuudessa kaikki meni kuten pitikin mennä. Seurakunta ei erehdy."He, missäs päin suomea sellainen "ruikonperä" mahtaa sijaita? Olisko jossain syrjäseudulla, jossa eletään jotenkin vanhanaikaiseen malliin.
Uskon, että kaikenlaisia hassutuksia on tapahtunut lestadiolaisuudessa aikojen saatossa.
Uskon enemmän niin, että jotkut uskovaiset eivät ole eläneet terveessä opissa ja Jumalan sanan neuvoissa, vaan ovat alkaneet kapinoimaan, jolloin he ovat kokeneet erotetuiksi tulemisen.
Ja jokainen on saanut lähteä vapaasta tahdostaan, ei pakotettuina.
Kaikille lähtijöille on tarjottu mahdollisuutta jäädä talostelemaan, mutta kun ei oma sydämen kovuus ole antanut sijaa.
Oma isäni on kertonut jonkin verran niistä 1970 luvun kiistoista.
Niistä on saanut sen kuvan, että yksimielisyyttä ei ole syntynyt. Ei ole tarvinnut olla kummoinen syy, kun on loukkaannuttu ja ei ole viitsitty enää tulla seuroihin.
Eräskin isäntä oli jättänyt seuroissa käynnin vaan siitä syystä, kun ei ollut tullut valituksi uudestaan paikallisen rauhanyhdistyksen johtokuntaan.
Se taas oli juontanut juurensa siitä, kun paikallisessa kunnanhallituksessa oli ollut erimielisyyksiä uskovaisten jäsenten kesken.
Asian luonne oli ollut sellainen, mitä uskovaisen ei olisi sanut kannattaa.
Kun isäntämme oli äänestänyt ja puhunut asian puolesta vastoin muiden veljien ajattelutapaa vastaan, olivat veljemme esittäneet seuraväelle, ettei veljemme ole enää kelpoinen rauhanyhdistyksen johtokunnan jäsenen virkaan. - vaan
Bjr kirjoitti:
Edellä olevaan viestiin(, jossa oli lainaus nimimerkin n-n viestistä Lutherin toteamukseen Jumala pitää tallella ... jne) kaivoin rekisteriraamatusta kohdan, jossa Luther puhuu yhteisen ja näkymättömän seurakunnan eksymättömyydestä. Tämän näkemyksen Luther perustelee siis Raamatulla ja ne Raamatun kohdat oli Lutherin antamia kohtia, ei minun.
Ainoastaan raamatunkohta Jeesuksesta, missä hän puhui siemenestä, joka on valtakunnan lapset, oli minun oma lisäys ja mielestäni tukee Lutherin ymmärrystä pyhästä siemenestä, jotka ovat oikein uskovia.Aluksi lainaamaasi Lutheria:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000012358378
Toisaalla Luther Kristuksen kirkosta = seurakunnasta tähän tapaan:
1.Pohjimmiltaan kirkko = seurakunta on näkymätön ja maailmanlaajuinen. Siihen kuuluvat kaikki, jotka uskovat Jeesukseen Vapahtajanaan.
2.Kirkko on näkyvä. Näkyvän kirkon tuntee Sanan puhtaasta saarnasta ja sakramenttien oikeasta toimittamisesta (katso armonvälineet).
Lutherin mukaan kirkko on näkymätön ja näkyvä.
Näissä kohdin Luther ei puhu erehtymättömästä näkyväisestä eikä näkymättömästä kirkosta.
Antamaasi Lutherin selitystä ei lyötynyt, mutta sinultahan se löytyy, jolla perustelet tätä sanomaa:"Jumala pitää tallella itselleen kaikkina aikoina pyhän siemenen oikein uskovaisista, jonka Jumala yksin tuntee."
Yhteenveto kirjoituksesi loppupuolesta ja pyhästä siemenestä (Lutherin ymmärrystä?):
siemen = oikein uskovainen = vl, ja erehtymätön seurakunta = v-lestadiolaisuus.
Voi ihmettä! - varo sanojasi
matti mainio kirjoitti:
He, missäs päin suomea sellainen "ruikonperä" mahtaa sijaita? Olisko jossain syrjäseudulla, jossa eletään jotenkin vanhanaikaiseen malliin.
Uskon, että kaikenlaisia hassutuksia on tapahtunut lestadiolaisuudessa aikojen saatossa.
Uskon enemmän niin, että jotkut uskovaiset eivät ole eläneet terveessä opissa ja Jumalan sanan neuvoissa, vaan ovat alkaneet kapinoimaan, jolloin he ovat kokeneet erotetuiksi tulemisen.
Kaikille lähtijöille on tarjottu mahdollisuutta jäädä talostelemaan, mutta kun ei oma sydämen kovuus ole antanut sijaa.
Niistä on saanut sen kuvan, että yksimielisyyttä ei ole syntynyt. Ei ole tarvinnut olla kummoinen syy, kun on loukkaannuttu ja ei ole viitsitty enää tulla seuroihin.
Eräskin isäntä oli jättänyt seuroissa käynnin vaan siitä syystä, kun ei ollut tullut valituksi uudestaan paikallisen rauhanyhdistyksen johtokuntaan.
Se taas oli juontanut juurensa siitä, kun paikallisessa kunnanhallituksessa oli ollut erimielisyyksiä uskovaisten jäsenten kesken.
Kun isäntämme oli äänestänyt ja puhunut asian puolesta vastoin muiden veljien ajattelutapaa vastaan, olivat veljemme esittäneet seuraväelle, ettei veljemme ole enää kelpoinen rauhanyhdistyksen johtokunnan jäsenen virkaan."Ja jokainen on saanut lähteä vapaasta tahdostaan, ei pakotettuina.
Kaikille lähtijöille on tarjottu mahdollisuutta jäädä talostelemaan, mutta kun ei oma sydämen kovuus ole antanut sijaa."
Nyt joudun veli pyytämään malttia, sillä niitä ihmisiä on ihan oikeasti, joille ei annettu mahdollisuutta. Niitä, jotka itku silmässä pyysivät anteeksi väärähenkisyyttään seurakunnan edessä, mutta joille ei kuitenkaan saarnattu syntejä anteeksi. On niitä, jotka joituivat kuvaamaan avioelämäänsä yksityiskohtaisesti koko seurakunnan edessä, kun joku heitä epäili ties mistä synnistä. Tuo aika on ollut niin vahvasti eksyttävää ja julmaa, että en haluaisi kenenkään lähtevän mitätöimään niitä kärsimyksiä, joita tuolloin ihmiset joutuivat kokemaan. Valtaosa tällekin palstalle kirjoittavista uskovaisista myöntää ajan kauheuden ja sen, että syy ei todellakaan aina ollut erotetuista. Tuskin tässä kovinkaan pitkään tarvitsee uutta 70-lukuketjua odottaa, mutta evankeliumi EI virrannut tuohon aikaan puhtaana. - Ruikonperän torppari
matti mainio kirjoitti:
He, missäs päin suomea sellainen "ruikonperä" mahtaa sijaita? Olisko jossain syrjäseudulla, jossa eletään jotenkin vanhanaikaiseen malliin.
Kun isäntämme oli äänestänyt ja puhunut asian puolesta vastoin muiden veljien ajattelutapaa vastaan, olivat veljemme esittäneet seuraväelle, ettei veljemme ole enää kelpoinen rauhanyhdistyksen johtokunnan jäsenen virkaan."Ja jokainen on saanut lähteä vapaasta tahdostaan, ei pakotettuina.
Kaikille lähtijöille on tarjottu mahdollisuutta jäädä talostelemaan, mutta kun ei oma sydämen kovuus ole antanut sijaa."
täyttä sontaa asiasta, josta sinulla ei ole ilmeisesti omakohtaista kokemusta. Tuon sonnan ovat sinulle syöttäneet vl-valheveljet. - Bjr
Bjr kirjoitti:
Edellä olevaan viestiin(, jossa oli lainaus nimimerkin n-n viestistä Lutherin toteamukseen Jumala pitää tallella ... jne) kaivoin rekisteriraamatusta kohdan, jossa Luther puhuu yhteisen ja näkymättömän seurakunnan eksymättömyydestä. Tämän näkemyksen Luther perustelee siis Raamatulla ja ne Raamatun kohdat oli Lutherin antamia kohtia, ei minun.
Ainoastaan raamatunkohta Jeesuksesta, missä hän puhui siemenestä, joka on valtakunnan lapset, oli minun oma lisäys ja mielestäni tukee Lutherin ymmärrystä pyhästä siemenestä, jotka ovat oikein uskovia.Tässä suora lainaus rekisteriraamatusta näkymättömästä seurakunnasta:
"(3)S e u r a k u n n a n_ v i s s i_ s e i s o v a i n e n_ t o t u u s, n i i n_ m y ö s_ p y s y v ä i s y y s. Koko yhteinen ja näkymätöin seurakunta ei taida eksyä totisessa uskossa ja perustavaisissa uskon kappaleissa, ei myös tässä maailmassa perikatoon tulla;"
Luther kirjoittaa(ei siis Bjr) nimenomaan näkymättömän seurakunnan erehtymättömyydestä.
Sitten suora lainaus rekisteriraamatusta näkyväisestä seurakunnasta:
"Yhteinen näkyväinen seurakunta taitaa tässä maailmassa niin kauas hävitä, että julkinen jumalan-palvelus lakkaa ja ainoastansa salaiset Kristuksen opetuslapset ovat käsillä, Joh. 3:1,2, 19:38. ... Yhteinen näkyväinen seurakunta taitaa niinkin eksyä totisesta uskosta ja opista, että hän julkisesti opettaa vahingollisia erhehdyksiä, eikä pidä puhdasta ja vilpitöntä jumalan-palvelusta, koska ei hän tahdo Jumalan Hengen hallitusta, 1 Mos.6:3, Rom. 8:14."
En tiedä mitä rekisteriraamattua käytät. Minulla on Biblia 1776(1852) ja lainaus on I. Rekisteri eli johdatus ja sieltä kohdasta "S e u r a k u n t a:". Seurakunnasta löytyy melkein kolme sivua tekstiä.
Jälleen suora lainaus rekisteriraamatusta, jossa Luther kirjoittaa näkymättömästä seurakunnasta:
"Jumala pitää tallella itsellensä kaikkina aikoina pyhän siemenen oikein uskovaisista, 1 Kun. K. 19:14,18. Jonka Jumala yksin tuntee, 2 Tim. 2:19."
Edellä lainaus siis Lutherin(ei Bjr) tekstiä.
Ei ole minun yhteenveto, vaan sinun yhteenvetosi Lutherin tekstien perusteella. Ainoastaan arvioin, että Lutherin teksti näyttää pyhästä siemenestä perustuvan Raamattuun ja itse Jeesuksen sanaan. - perustavissa opeissa
Bjr kirjoitti:
1 Kun. K.
1 Kun. K.
Matt. 13:
38. Mutta pelto on maailma; vaan hyvä siemen, ne ovat valtakunnan lapset; mutta ohdakkeet ovat pahan lapset."Koko yhteinen ja näkymätöin seurakunta ei taida eksyä totisessa uskossa ja perustavaisissa uskon kappaleissa, ei myös tässä maailmassa perikatoon tulla"
Niin. Kyse on siis totisesta uskosta ja perustavaisista opinkappaleista, joita Lutherille olivat evankeliumi ja sakramentit. Tämä seurakunta ei siis mene vikaan evankeliumissa ja sakramenteissa, muusta Luther ei puhu mitään. Lisäksi Luther mm. Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa kieltää jyrkästi seurakuntia määräämästä uusia perinnäissääntöjä, koska ne eivät tule Pyhästä Hengestä. Tämähän ei ole esim. vl-seurakuntaa estänyt määräämästä kieltoja sinne, missä he näkevät vaaran paikan. - matti mainio
varo sanojasi kirjoitti:
"Ja jokainen on saanut lähteä vapaasta tahdostaan, ei pakotettuina.
Nyt joudun veli pyytämään malttia, sillä niitä ihmisiä on ihan oikeasti, joille ei annettu mahdollisuutta. Niitä, jotka itku silmässä pyysivät anteeksi väärähenkisyyttään seurakunnan edessä, mutta joille ei kuitenkaan saarnattu syntejä anteeksi. On niitä, jotka joituivat kuvaamaan avioelämäänsä yksityiskohtaisesti koko seurakunnan edessä, kun joku heitä epäili ties mistä synnistä. Tuo aika on ollut niin vahvasti eksyttävää ja julmaa, että en haluaisi kenenkään lähtevän mitätöimään niitä kärsimyksiä, joita tuolloin ihmiset joutuivat kokemaan. Valtaosa tällekin palstalle kirjoittavista uskovaisista myöntää ajan kauheuden ja sen, että syy ei todellakaan aina ollut erotetuista. Tuskin tässä kovinkaan pitkään tarvitsee uutta 70-lukuketjua odottaa, mutta evankeliumi EI virrannut tuohon aikaan puhtaana.Taas tuli järkyttävää palautetta. Ei ole tuota aikaa eläneet ihmiset kertoneet meille nuoremmille asioiden menneen noin raskauttavasti.
Soisi toki asioihin palattavan ja selvitettävän nämä "sotasyyllisyys" asiat.
Onkohan alan kirjallisuutta olemassa muusta kuin yhdestä näkökulmasta katsottuna.
SRK.n kirjallisuudessa kyllä puhutaan näistä hajaannuksen ajoista, mutta niissä annetaan aivan toisenlainen selonteko, kuin mitä täällä olemme lukeneet.
Yllättäviä purkauksia tulee teiltä kyllä.
Mutta olen varma, että jos nämä ihmiset olisivat toimineet ja uskoneet niinkuin kaikki mutkin, mitään erottamisia ei olisi tapahtunut.
Kyllä siihen on täytynyt olla pätevät syyt.
Tarvittais vähintään kolmas osapuoli mukaan, jos näitä menneiden aikojen vääryyksiä alettais korjaamaan.
Nyt ollaan jo niin sopuisia, ettei mittaviin erimielisyyksiin haluta alkaa, vaan kaikki tapahtuu kaikessa hiljaisuudessa.
Nykyäänkin seurakunnasta lähtee silloin tällöin joku, joka ei elä Jumalan sanan neuvossa.
Se ei tapahdu enää siten, kuin ennen. Mitään dramatiikkaa ei sisälly jonkun eroon, vaan asianomainen lähtee ilman "oikeudenkäyntiä". - matti mainio
"Ja jokainen on saanut lähteä vapaasta tahdostaan, ei pakotettuina.
täyttä sontaa asiasta, josta sinulla ei ole ilmeisesti omakohtaista kokemusta. Tuon sonnan ovat sinulle syöttäneet vl-valheveljet.Onko ruikonperäläinen itse kokenut "potkut" aikoinaan, kun on noin kiivas.
No eipä ole omakohtaista kokemusta, mutta on vaikea uskoa kertomaanne.
Jos se on tismalleen noin mennyt, niin enpä tiedä, mitä ajattelsiin.
Tarvittaisiin joku psykologi tutkimaan näitä ilmiöitä, jos niitä nyt enää pystyy tutkimaan.
Ei ne tahallaan ole toimineet siten kuin ovat. Ymmärrän niin, että ovat tehneet niin hyvässä uskossa. Itsemurhapommittajatkin toimivat hyvässä uskossa.
On se ollut kiihkeää aikaa. Nykyajan ihmisen kyllä vaikeata käsittää.
Vaikka on minulla sellaista kokemusta, että kun tätini meni naimisiin uskottoman miehen kanssa, niin vaikka tämä täti on tehnyt siitä parannusta myöhemmin, niin suku pitää edelleen luopiona ja Jumalan tervettä ja rauhaa ei toivoteta.
Osa lapsista on uskossa äitinsä kanssa, mutta heitä ei enää koske tämä pannaan julistaminen. - kirjoittaa
perustavissa opeissa kirjoitti:
"Koko yhteinen ja näkymätöin seurakunta ei taida eksyä totisessa uskossa ja perustavaisissa uskon kappaleissa, ei myös tässä maailmassa perikatoon tulla"
Niin. Kyse on siis totisesta uskosta ja perustavaisista opinkappaleista, joita Lutherille olivat evankeliumi ja sakramentit. Tämä seurakunta ei siis mene vikaan evankeliumissa ja sakramenteissa, muusta Luther ei puhu mitään. Lisäksi Luther mm. Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa kieltää jyrkästi seurakuntia määräämästä uusia perinnäissääntöjä, koska ne eivät tule Pyhästä Hengestä. Tämähän ei ole esim. vl-seurakuntaa estänyt määräämästä kieltoja sinne, missä he näkevät vaaran paikan.Näin sen minäkin ymmärrän, armonvälineet eli sana ja sakramentit ovat muutumattomia.
"Niin. Kyse on siis totisesta uskosta ja perustavaisista opinkappaleista, joita Lutherille olivat evankeliumi ja sakramentit. Tämä seurakunta ei siis mene vikaan evankeliumissa ja sakramenteissa, muusta Luther ei puhu mitään."
Etsin kyllä Lutherin teksteistä erehtymätöntä seurakuntaa, tuloksetta. - järkyty!
matti mainio kirjoitti:
Taas tuli järkyttävää palautetta. Ei ole tuota aikaa eläneet ihmiset kertoneet meille nuoremmille asioiden menneen noin raskauttavasti.
Soisi toki asioihin palattavan ja selvitettävän nämä "sotasyyllisyys" asiat.
Onkohan alan kirjallisuutta olemassa muusta kuin yhdestä näkökulmasta katsottuna.
SRK.n kirjallisuudessa kyllä puhutaan näistä hajaannuksen ajoista, mutta niissä annetaan aivan toisenlainen selonteko, kuin mitä täällä olemme lukeneet.
Yllättäviä purkauksia tulee teiltä kyllä.
Mutta olen varma, että jos nämä ihmiset olisivat toimineet ja uskoneet niinkuin kaikki mutkin, mitään erottamisia ei olisi tapahtunut.
Kyllä siihen on täytynyt olla pätevät syyt.
Tarvittais vähintään kolmas osapuoli mukaan, jos näitä menneiden aikojen vääryyksiä alettais korjaamaan.
Nyt ollaan jo niin sopuisia, ettei mittaviin erimielisyyksiin haluta alkaa, vaan kaikki tapahtuu kaikessa hiljaisuudessa.
Nykyäänkin seurakunnasta lähtee silloin tällöin joku, joka ei elä Jumalan sanan neuvossa.
Se ei tapahdu enää siten, kuin ennen. Mitään dramatiikkaa ei sisälly jonkun eroon, vaan asianomainen lähtee ilman "oikeudenkäyntiä".En tarkoittanut käydä kohti niin kiivaasti, mutta itse tiedän asioiden menneen joidenkin osalla niin, että heistä ei pahalla tahdollakaan löydy syytä - he olivat valmiita tekemään parannusta ja olemaan seurakunnalle kuuliaisia, mutta tätä parannusta ei otettu vastaan. Eihän SRK voi julkaista selontekoa asioista kuin yhdestä näkökulmasta - sellaisesta, joka tukee ykyisen seurakunnan yhtenäisyyttä ja antaa kuvan siitä, että seurakunnalla on aina homma hallussa.
Siksi varoitin sinua niin yksipuolisten näkemysten esittämiseen, että tuohon aikaan vääryyttä kokeneet tuntevat varmasti tarpeeksi tuskaa erottamisestaan ilman, että joku nuo ajat kokematon kertoo heidän olleen yksiselitteisesti väärässä. Noihin aikoihin evankeliumi oli ehdollinen: hoitokokouksen pitäjät saattoivat alkaa arvioida parannuksen tekijän vilpittömyyttä. Nykypäivänä tuollainen ei tulisi kuuloonkaan ja siksi se kuulostaakin niin käsittämättömältä.
"Mutta olen varma, että jos nämä ihmiset olisivat toimineet ja uskoneet niinkuin kaikki mutkin, mitään erottamisia ei olisi tapahtunut."
Kunpa noin olisikin ollut. On turvallista uskoa noin kuin sinä, mutta totuus on valitettavasti erilainen. =/ - vielä kerran
Bjr kirjoitti:
1 Kun. K.
1 Kun. K.
Matt. 13:
38. Mutta pelto on maailma; vaan hyvä siemen, ne ovat valtakunnan lapset; mutta ohdakkeet ovat pahan lapset.Lue huolella:
"2.Kirkko on näkyvä. Näkyvän kirkon tuntee Sanan puhtaasta saarnasta ja sakramenttien oikeasta toimittamisesta (katso armonvälineet)."
Lutherin mukaan näkyvän kirkkon = seurakunnan tuntee oikein toimitetusta Sanasta ja sakramenteista eli armonvälineistä.
Edelleenkään ei löytymyt Lutherilta mitään erehtymättömästä kirkosta.
Yhteenveto kirjoitustesi perusteella sama kuin edellisessä viestissä.
Usko erehtymättömään v-lestadiolaisuuteen on kyllä käynyt ilmi näistä surullisista hoitokokouksista.
- vlm
...asia uskomisessa on juuri uskoa omat syntinsä anteeksi, yksin armosta, yksin Kristuksen ansion tähden.
Sinulla on kokemusta hyvin paljon monenlaisista asioista, käytännöistä, verkostosta ja paljon muusta. Itsessään tuo kaikki, mitä kirjoitit, ei pelasta sinua, eikä ketään muutakaan, eikä se kyllä kadotakaan.
Jos katsot taaksepäin, niin uskon, että näet kokemusrikkaan elämän ja olet oppinut tuntemaan paljon erilaisia ihmisiä eri puolilta tellusta.
Vaikka sinusta tuntuu, että olet vain elämäntavan vuoksi uskovainen, niin pohjalta löydät varmasti sen uskonliekin, jonka kautta on autuus ja anteeksiantamus, se on tärkein, ei tuntemiset tai tuntemattomuudet.
Jos olet onnellinen ja tyytyväinen elämääsi, niin miksi muuttaisit yhtään mitään, jos taas sinusta tuntuu, että nuo mainitsemasi elämäntavat rasittavat liikaa, niin vähennä rasitusta ja uskot vain edelleen yksinkertaisesti synnit anteeksi, kuten ennenkin ja olet onnellinen siitä, mitä sinulla on.- matti mainio
Tämä keskustelupalsta ei ole minulle hyväksi.
Näitä lukiessa alkaa ajattelemaan kaikenlaisia ja tulee jopa epäilyksiä.
En usko, että tämä palsta vahvistaa kenenkään uskoa, vaan pikemminkin horjuttaa.
Eihän väittely ole koskaan hedelmää tuottanut.
Olen varma, ettei lapsenuskossa pysy muuten, kuin pysymällä lapsenuskossa.
Ripaus järkeä, ripaus ajattelua, ripaus sallia vähän sitä ja tuotakin saa tuntemaan, että minähän viisastun.
Liika viisaus ei ole uskonelämälle hyväksi.
Uskoa ei voi löytää hakemalla, sen joko saa tai ottamalla sen vastaan ehdoitta.
Uskoa vastaanottaessaan pitää luopua jostakin, joka on uskolle este.
Rikkaalle miehelle se oli raha ja meille muille ehkä suurin kynnys on:"Onko tämä oikea usko?"
Melperille kynnys on vain me oppi. - .
matti mainio kirjoitti:
Tämä keskustelupalsta ei ole minulle hyväksi.
Näitä lukiessa alkaa ajattelemaan kaikenlaisia ja tulee jopa epäilyksiä.
En usko, että tämä palsta vahvistaa kenenkään uskoa, vaan pikemminkin horjuttaa.
Eihän väittely ole koskaan hedelmää tuottanut.
Olen varma, ettei lapsenuskossa pysy muuten, kuin pysymällä lapsenuskossa.
Ripaus järkeä, ripaus ajattelua, ripaus sallia vähän sitä ja tuotakin saa tuntemaan, että minähän viisastun.
Liika viisaus ei ole uskonelämälle hyväksi.
Uskoa ei voi löytää hakemalla, sen joko saa tai ottamalla sen vastaan ehdoitta.
Uskoa vastaanottaessaan pitää luopua jostakin, joka on uskolle este.
Rikkaalle miehelle se oli raha ja meille muille ehkä suurin kynnys on:"Onko tämä oikea usko?"
Melperille kynnys on vain me oppi.Tämä palsta ei ole kenenkään uskolle hyväksi. Jos usko on heikko, sitä pitää ruokkia Jumalan sanalla ja olla tekemättä asioita, joista on vahinkoa. Järjen käyttö ja ajattelu eivät ole väärin; niitä joutuu välttämättä harjoittamaan, jos haluaa elää normaalia ihmisen elämää. Kyllä meidän täytyy ihmisinä kehittyä ja viisastua, jotta selviämme arjessa. Täytyy vain aina uudestaan palata evankeliumiin, joka on elämän perusta. Oikea usko ei ole lestadiolaisuudessa vaan vanhurskaudessa Kristuksen sovitustyön kautta. On ihan sama, oletko lestadiolainen vai et, kunhat pidät evankeliumin totuudesta kiinni.
siinä perkeleellisessä ansassa (anteeksi vähän kova ilmaisu, mutta nämä asiat on joskus sanottava suoraan), johon vl-herätysliike, sen saarnaajat ja puhujat johdattavat monet vanhoillislestadiolaiset.
Korostetusti opetetaan, että "sinulla on asiat hyvin, kun olet vanhoillislestadiolainen". Oppi on sitä, että syntyminen vl-kotiin ja siellä alkava "vain me" opetus riittää. Moni ainakin uskoo sen riittävän.
Saatana on ovela. Se on syöttänyt tällaisen oppirakennelman vl-herätysliikkeeseen ja monen veeällän kohdalla pelkkä vl-joukoissa hengailu ei todellakaan tuo ihmisen sielun pelastuksen ja iäisen elämän kannalta lopputulosta HAPPY END.
Oli ihan hyvä, että teit tämän avauksen. Toivottavasti sinun ja monen muun veeällän silmät aukeavat näkemään oikeita asioita ja toivottavasti Pyhä Henki saa puhutella näiden pelkkien mukana hengailijoiden sisäistä maailmaa.
PYHÄ HENKI PUHUU TÄYSIN ERI KIELTÄ KUIN VL-SAARNAAJAT!
Joh. 3:3
"Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".- matti mainio
Minulla ei kyllä ole siitä huolta, onko tämä oppi oikeaa, enkä tunne siitä huonoa omaa tuntoa.
En voi käsittää, miksi tämä oppi olisi väärä.
Uskon niin, ettei Jumala ole pikkutarkka ja ei näin ollen vaadi meiltä suuria.
Sinä tietysti toivot, että vaihtaisin seurakuntaa. Ei se kuule onnistu millään, Kun on tottunut tähän uskoon, olis ylivoimainen shokki muuttaa toiseen ja alkaa kaikki ikäänkuin alusta.
Sitä vaan mietin, tarvitseeko raamatusta ymmärtää kaikkea, koska jos usko on vain sitä, että uskomme kaiken ja muuta ei vaadita.
Jotenkin näin se kyllä menee, sillä kun puhuja koettaa selittää jotain visaista raamatunpaikkaa, hän lopuksi lyö raamatun kannet kiinni päättäen puheen toteamukseen:"Ei sana auennut tarpeeksi, mutta eihän meidän tyhmien Jumalan lasten tarvikkaan muuta kuin uskoa! Tahtoo puhujaltakin joskus mennä tämä raamatun selitys liian järkeilemiseksi.
Ja kun raamattu kuitenkin tähdentää, että meidän tarvitsee vain uskoa evankeliumi omalle kohdalle.
Sitä ei tarvitse epäillä, onko tämä oppi oikeaa, kun se kerta tulee Jumalan pyhän hengen tahdosta ja vaikutuksesta.
Yksi usko ja se on samalla lailla sinulla kuin meillä uskovaisillakin.
Sinäkin pääset taivaaseen, miksi siis möykkäät meille lestadioalaisille.
Sinulla on myös vahva usko ja minulla vielä vahvempi.
Lyödään siis veljen kättä. Kun sinäkin uskot tämän valtakunnan evankeliumin, niin on puntit tasan ja ei enää tarvitse kinata selvästä asiasta. matti mainio kirjoitti:
Minulla ei kyllä ole siitä huolta, onko tämä oppi oikeaa, enkä tunne siitä huonoa omaa tuntoa.
En voi käsittää, miksi tämä oppi olisi väärä.
Uskon niin, ettei Jumala ole pikkutarkka ja ei näin ollen vaadi meiltä suuria.
Sinä tietysti toivot, että vaihtaisin seurakuntaa. Ei se kuule onnistu millään, Kun on tottunut tähän uskoon, olis ylivoimainen shokki muuttaa toiseen ja alkaa kaikki ikäänkuin alusta.
Sitä vaan mietin, tarvitseeko raamatusta ymmärtää kaikkea, koska jos usko on vain sitä, että uskomme kaiken ja muuta ei vaadita.
Jotenkin näin se kyllä menee, sillä kun puhuja koettaa selittää jotain visaista raamatunpaikkaa, hän lopuksi lyö raamatun kannet kiinni päättäen puheen toteamukseen:"Ei sana auennut tarpeeksi, mutta eihän meidän tyhmien Jumalan lasten tarvikkaan muuta kuin uskoa! Tahtoo puhujaltakin joskus mennä tämä raamatun selitys liian järkeilemiseksi.
Ja kun raamattu kuitenkin tähdentää, että meidän tarvitsee vain uskoa evankeliumi omalle kohdalle.
Sitä ei tarvitse epäillä, onko tämä oppi oikeaa, kun se kerta tulee Jumalan pyhän hengen tahdosta ja vaikutuksesta.
Yksi usko ja se on samalla lailla sinulla kuin meillä uskovaisillakin.
Sinäkin pääset taivaaseen, miksi siis möykkäät meille lestadioalaisille.
Sinulla on myös vahva usko ja minulla vielä vahvempi.
Lyödään siis veljen kättä. Kun sinäkin uskot tämän valtakunnan evankeliumin, niin on puntit tasan ja ei enää tarvitse kinata selvästä asiasta.- matti mainio
Melperi1 kirjoitti:
Hei, tein nyt juuri niin kuin olet monesti sanonut.
Rukoilin tänään yksinäisyydessäni helpotusta ahdistaan tunnontilaani.
Se kuule helpotti ja muistin sanoa senkin:"Tule Herra Jeesus sydämeeni!"
Olen nyt vastaanottanut hänet Herrana ja vapahtajana. Mitäs seuraavaksi?
Jatkan tietysti seuroissa käyntiä, kuinkas muuten.
- juutas
Tuli mieleen muudan Reinhard joka ehkä voisi opettaa sinua näissä uskomisen asioissa.
- valitettavasti
vaikka kuinka yrittäisit nöyränä noudattaa vl sääntöviidakkoa ja pyytelisit syntejäsi anteeksi hyvinkin usein, sinua ei pelasta mikään sellainen, vaan ainoastaan
USKO HERRAAN JEESUKSEEN NIIN PELASTUT JA PERHEESIKIN PELASTUU
Kaikki oma ansio mukaanluettuna itsetehdyssä hienonnäköisessä sääntöviidakossa kilvoittelu on YHTÄ TYHJÄN KANSSA eikä auta sinua viimeisellä tuomiola PIIRUN VERTAA
Ainoastaan ELÄVÄ USKO JEESUKSEEN pelastaa, eikä sitä muuten ihmisellä ole jos sitäkään ei JUMALALTA ARMOSTA OLE ANNETTU - juutas
valitettavasti kirjoitti:
vaikka kuinka yrittäisit nöyränä noudattaa vl sääntöviidakkoa ja pyytelisit syntejäsi anteeksi hyvinkin usein, sinua ei pelasta mikään sellainen, vaan ainoastaan
Kaikki oma ansio mukaanluettuna itsetehdyssä hienonnäköisessä sääntöviidakossa kilvoittelu on YHTÄ TYHJÄN KANSSA eikä auta sinua viimeisellä tuomiola PIIRUN VERTAA
Ainoastaan ELÄVÄ USKO JEESUKSEEN pelastaa, eikä sitä muuten ihmisellä ole jos sitäkään ei JUMALALTA ARMOSTA OLE ANNETTUHah! Mä oon kirkonpolttaja ateisti, mutta uskovan puolisoni pyhittämä. Ei täs mitään hätää.
- matti mainio
valitettavasti kirjoitti:
Ainoastaan ELÄVÄ USKO JEESUKSEEN pelastaa, eikä sitä muuten ihmisellä ole jos sitäkään ei JUMALALTA ARMOSTA OLE ANNETTUTulen kohta sekapäiseksi, ellen hetippian häivy täältä. Tulen entistä mietteliäämäksi ja ahdistuneeksi, kun keskustelen täällä kanssanne.
Te kiusaatte väittämällä, että olen aivan väärässä.
Menen nyt taas illalla seuroihin saamaan virvoitusta, sitä en täältä saa.
Ja vielä, että tottakait minä uskon Herraan Jeesukseen - Taunopaloi
matti mainio kirjoitti:
Tulen kohta sekapäiseksi, ellen hetippian häivy täältä. Tulen entistä mietteliäämäksi ja ahdistuneeksi, kun keskustelen täällä kanssanne.
Ja vielä, että tottakait minä uskon Herraan JeesukseenJospa Herra itse on kutsumassa Matti Mainiota avaramalle paikalle?
Näkemään ja kuulemaan, että on enemmänkin kuin vain usko syntisi anteeksi uskoville varattuna.
Alku on hyvä. mutta nyt ilmeisesti sinua kutsutaan syvempään elämään uskossasi ja ottamaan uusia askeleita. - USKO HERRAAN
matti mainio kirjoitti:
Tulen kohta sekapäiseksi, ellen hetippian häivy täältä. Tulen entistä mietteliäämäksi ja ahdistuneeksi, kun keskustelen täällä kanssanne.
Ja vielä, että tottakait minä uskon Herraan JeesukseenJEESUKSEEN NIIN SINÄ PELASTUT JA PERHEESIKIN PELASTUU
se on kuule juuri ja pelkästään näin - juutas
matti mainio kirjoitti:
Ja vielä, että tottakait minä uskon Herraan JeesukseenMark. 11:23 Totisesti: jos joku sanoo tälle vuorelle: 'Nouse paikaltasi ja paiskaudu mereen!', se myös tapahtuu, jos hän ei sydämessään epäile vaan uskoo, että niin käy kuin hän sanoo.
Tällä näppärällä pikatestillä voit kokeilla asuuko sydämessäsi usko vai epäilys. - "ent vl = evl"
matti mainio kirjoitti:
Ja vielä, että tottakait minä uskon Herraan Jeesukseenvalitsemallasi tiellä; sanon näin vaikka itse ajattelenkin toisin.
Tarkoitan sanoa että hän joka uskoo vaikka epäileekin, ei tee väärin vaikka uskoo ja epäileekin. Ystäväsi rohkaisevat sinua jatkamaan tuolla elämäntiellä, ja sanovat että "epäilyksistäsi huolimatta sinulla on hyvä osa".
Ristiriidatonta uskonelämää ei ole; jos nyt huomaat jotakin ristiriitaa tai muuta elämässäsi, niin eikö se osoita vain sen että olet elossa oleva ihminen?
Miksi pitäisi olla niin vuorenvarma siitä että olen oikealla tavalla uskomassa? - ....................
matti mainio kirjoitti:
Ja vielä, että tottakait minä uskon Herraan Jeesukseen> Menen nyt taas illalla seuroihin saamaan
> virvoitusta, sitä en täältä saa.
suosittelisin tätä lämpimästi muillekin pastalaisille :) - ....................
.................... kirjoitti:
> Menen nyt taas illalla seuroihin saamaan
suosittelisin tätä lämpimästi muillekin pastalaisille :)siis paLstalaisille :) (Pastalaisista tulee mieleen lähinnä italialaiset...)
- matti mainio
USKO HERRAAN kirjoitti:
JEESUKSEEN NIIN SINÄ PELASTUT JA PERHEESIKIN PELASTUU
se on kuule juuri ja pelkästään näinMinulla ei ole omaa perhettä. Juuri tänään olen rukoillut ja ehkä uudestisyntynytkin.
Uskon kyllä Herraan Jeesukseen ja haluan pelastua.
Mitäs sitten seuraavaksi tekisin. No, tietysti seuraan Mestariani opissa, elämässä ja kärsimyksissä.
Tee sinäkin samoin ja päästään kerran paiskaamaan kättä kunnian taivaassa. - Milla
.................... kirjoitti:
> Menen nyt taas illalla seuroihin saamaan
suosittelisin tätä lämpimästi muillekin pastalaisille :)Mistähän johtuu minua ei entisenä vl:na kiinnosta yhtään mikään seuroihin liittyvä. Joudun joskus pakosta kuuntelemaan, kun äiti kuuntelee radio-Pookista seuroja. Hohhoijaa, ei millään jaksais, siellä joku mies puhuu pitkäveteisellä nuotilla, samoja juttuja. Ahdistavaa.
- ....................
Milla kirjoitti:
Mistähän johtuu minua ei entisenä vl:na kiinnosta yhtään mikään seuroihin liittyvä. Joudun joskus pakosta kuuntelemaan, kun äiti kuuntelee radio-Pookista seuroja. Hohhoijaa, ei millään jaksais, siellä joku mies puhuu pitkäveteisellä nuotilla, samoja juttuja. Ahdistavaa.
Kokeilepa joskus kuunnella vaikka äitisi kanssa Pooki-seuroja niin, että asennoidut asiaan hieman eri tavalla: ei niin, että joutuu "pakosta kuuntelemaan" "pitkäveteisellä nuotilla samoja juttuja", vaan niin, että mitähän tämä puhe voisi antaa juuri minulle.
- matti mainio
juutas kirjoitti:
Mark. 11:23 Totisesti: jos joku sanoo tälle vuorelle: 'Nouse paikaltasi ja paiskaudu mereen!', se myös tapahtuu, jos hän ei sydämessään epäile vaan uskoo, että niin käy kuin hän sanoo.
Tällä näppärällä pikatestillä voit kokeilla asuuko sydämessäsi usko vai epäilys.Tai hyppää alas kallion kielekkeeltä. Ei, semmoista uskoa minulla ei ole.
Voit sensijaan ihailla Irakin itsemurhapommittajien uskoa. Kellään ei ole niin suurta uskoa kuin heillä, että kun tuhoaa itsensä ja muita ympärillään olevia, pääsee paratiisiin, jossa on miehelle varattuna kymmeniä neitseitä viihdyttämään.
- jussi juonio
että sielunvihollinen on päässyt sinun sydämmeesi!
- jooppajoo
tämä vanhoillisten itsetehty kieltäymysten suo on karmeimmillaan verrattavissa luostarielämään, josta Luther kertoi sen olevan "saatanan ovelin keksintö"
Että "kyllähän minä pelastun kun oikein yritän uskollisesti kilvoitella".. - Tätä on vl
jooppajoo kirjoitti:
tämä vanhoillisten itsetehty kieltäymysten suo on karmeimmillaan verrattavissa luostarielämään, josta Luther kertoi sen olevan "saatanan ovelin keksintö"
Että "kyllähän minä pelastun kun oikein yritän uskollisesti kilvoitella"..TV, ei korvakorut, ei hiusväri, ei kilpaurheilu, ei huulipuna ja puuteri, ei ei ei ei ei...
Täydellinen tekojen ja sääntöjen uskonnollisuus - ei sydämen usko.
Tupakka toki sopii kaikille. - Taunopaloi
Tätä on vl kirjoitti:
TV, ei korvakorut, ei hiusväri, ei kilpaurheilu, ei huulipuna ja puuteri, ei ei ei ei ei...
Täydellinen tekojen ja sääntöjen uskonnollisuus - ei sydämen usko.
Tupakka toki sopii kaikille.Minusta turha sitä on moralisoida lessuille.
Jos polttavat niin ei se synneistä suurimpia ole.
Sitten kun Herra heissä vaikuttaa ja avaa sanan älkää turmelko Pyhänhengen temppeliä niin eiköhän se polttaminen jää.
Mutta kieltämättä hauska piirre.
Tulla nyt tupakka suussa juttelemaan hengellisiä asioita, ei se oikein vakuuta. - SaMa
Taunopaloi kirjoitti:
Minusta turha sitä on moralisoida lessuille.
Jos polttavat niin ei se synneistä suurimpia ole.
Sitten kun Herra heissä vaikuttaa ja avaa sanan älkää turmelko Pyhänhengen temppeliä niin eiköhän se polttaminen jää.
Mutta kieltämättä hauska piirre.
Tulla nyt tupakka suussa juttelemaan hengellisiä asioita, ei se oikein vakuuta.Oikeastaan on hupaista seurata taunon puheenvuoroja. Toisaalta sanoo olevansa uskovainen ja kovasti pyrkii jopa neuvomaan toisia, mutta oma kielenkäyttö paljastaa uskomisen tilan. Nimitteleminen ja kaikin tavoin halveeraaminen ei vakuuta, että uskon hedelmät ovat hyvät. Ei ole ainakaan vielä saanut Herra sinussakaan vaikuttaa, ei ainakaan se oikea Herra. Ja jos toisia tahtoo opettaa, on otettava itsekin asioista selvää. Pelkkä halu ei riitä.
- ...
Ei hätää matti. Uskosi on juuri syventymässä ja hyvältä näyttää jo se, ettet halua lähteä Jumalanlasten joukosta. Miksi lähtisitkään. Tuo kertomasi voi olla monellekin tuttua. Itselläni vastaavanlaisia kokemuksia. Jumala vaan herättää sinua omakohtaiseen uskoon. Rauhoitu ja pyydä Taivaan Isää ohjaamaan oikeaan suuntaan. Sinä olet sen suurimman aarteen äärellä mitä voi olla.
- minun pohdintojani
En viitsi toistaa kaikkia niitä juttuja, joita olen omalla kohdallani kahlannut. Aavistuksen niistä saat laittamalla hakuun sanan tarsiger. Osa avaamistani keskusteluista on ollut typeriä, olen saanut kovia vastauksia, jne, mutta jotkut keskustelut ovat olleet äärettömän hienoja. Oman uskon perusteiden tutkiskelu ei joka tapauksessa ole mitenkään helppo tie. Minulla se on edelleen kesken. Toivottavasti pääset helpommalla. Toki helpoin tie on jatkaa entisellä linjalla :)
-t-- matti mainio
Hieno juttu Tarsinger. Meitä turriuskoisia on muitakin. Jo pelkästään se rauhoittaa, kun tietää, että on muitakin kaidan tien kulkijoita, jossa meinaa joskus kompuroida.
Oman sydämen tilan tutkiminen on raamatullista.
Olen ollut tapauskovainen sen kummempia ajattelematta kauan aikaa.
Nyt aloin tutkia sieluntilaani ja tuli pikkuinen hätä, olenko oikeasti uskomassa.
Minulla on helmasyntinä itsetyydytys ja pelkään sen vievän kadotukseen. - Heikko myös
matti mainio kirjoitti:
Hieno juttu Tarsinger. Meitä turriuskoisia on muitakin. Jo pelkästään se rauhoittaa, kun tietää, että on muitakin kaidan tien kulkijoita, jossa meinaa joskus kompuroida.
Nyt aloin tutkia sieluntilaani ja tuli pikkuinen hätä, olenko oikeasti uskomassa.
Minulla on helmasyntinä itsetyydytys ja pelkään sen vievän kadotukseen.Kuule. Ei meidän tarvi olla taivaaseenpääsemisen suhteen olla huolissaan, niin kauan kun meillä vain on halu olla näin uskomassa, kuin me uskomme. Jokaisella on aina joskus ongelmia asioidensa kanssa. Mutta niin kauan olemme taivastiellä kun me vilpittömästi haluamme olla uskomassa, syntiin joutumisesta huolimatta, ja vaikka jatkuvastikkin joudumme jopa samaan syntiinkin.
Sinulla on oikein hyvin asiat vielä kun on selvästi nähtävissä sinullakin Pyhän Hengen vaikutus, joka nuhtelee synnistä,jota tuot täälläkin esille. Näin Pyhä Henki meitä varoittelee, ettemme vaarojen kautta joutuisi maailmaan.Ja luopuisi uskosta.
Kadotusta ei todellakaan tarvi pelätä, niin kauan kun vähänkään oikeaa uskoa pihisee sydämellämme.Eli uskoa ei tarvi olla paljon, kun se on vain oikeaa. Niin silloin kostumme perille.
Ja niinkin sanomme, että silloin vajaa lakkaa ja täydellisyys alkaa. - että sait
matti mainio kirjoitti:
Minulla on helmasyntinä itsetyydytys ja pelkään sen vievän kadotukseen.minut lankaan :))))
- Tex Willer
pelkkä pelleilijä? Siltä vähän vaikuttaa.
- feikkaat!
Jotenkin tuntui teksti vieraalta.
- Tiedätkö kuka minä oon?
Kävin samassa paikassa armeijan ku sinä. Olin kulmamies.
- matti mainio
Ihmeelliseltä kyllä tuntuu, mutta en yritäkkään arvata. Ehkä on parempi, etten arvaakkaan.
Älä ny kuiteskaa toitota, vaikka tietäisitkin.
- Äes
Tuohon kysymykseesi en osaa vastata, mutta kertomuksesi oli ihan mielenkiintoinen. Lestadiolainen hyvävelijärjestelmä tuntuu tuovan vl:ille asiakasetuja. Olisiko paikallaan laatia oma asiakaskortti, jotta valeuskovaiset eivät pääsisi hyötymään systeemistä?
- matti mainio
Ei uskovaista voi teeskennellä, ainakaan pitempää aikaa. Käry käy varmasti ennemmin tai myöhemmin.
Miksi joku viitsisi kujeilla, ei siitä ole hyötyä.
Valheveljen osa on raskas kuin mikäkin.
Mutta sanankuuloonhan voi tulla kuka vaan.
Alussa se ei varmaan tunnu miltään, puulta korkeintaan.
Ajan myötä, kun pääsee systeemistä hajulle, tulevat kuvioihin mukaan myös hyvä-veli renkaat. - pysty ei...
matti mainio kirjoitti:
Ei uskovaista voi teeskennellä, ainakaan pitempää aikaa. Käry käy varmasti ennemmin tai myöhemmin.
Miksi joku viitsisi kujeilla, ei siitä ole hyötyä.
Valheveljen osa on raskas kuin mikäkin.
Mutta sanankuuloonhan voi tulla kuka vaan.
Alussa se ei varmaan tunnu miltään, puulta korkeintaan.
Ajan myötä, kun pääsee systeemistä hajulle, tulevat kuvioihin mukaan myös hyvä-veli renkaat.Kukaan ei voi teeskennellä tai näytellä olevansa uskovainen. Joku näyttelee ehkä tahallisesti joku toinen voi näytellä taas tahattomasti.
Olet aivan oikeassa, kukaan ei voi teeskennellä uskovaista jos ei sitä oikeasti ole, ja siitä käry käy ennemmin tai myöhemmin. Hedelmistäänhän se puu tunnetaan, ja ne hedelmät tulevat ihmisen sisimmästä.
- siinä
Olisit voinut käyttää aivan omaa tuttua nikkiäsi.
Ei täällä ketään purematta niellä:)- arvoisa anonyymi
mikä ihmeen tarve sinulla on täällä paljastella nimimerkkejä?
Olet oikeastaan tosi lapsellinen. - nauramatta
.. vaikka en tiedä tuosta 'REINHARD' :sta enempää kuin sika hopealusikasta.. ;-)
jk. eikä kyllä kiinnostakkaan .. vaikka hupi -veikko ehken onkin .. ;-D - matti mainio
Ei ole minulla tuollaista nikkiä ollut.
Tarkoittanet jotakin muuta.
- Larssi
Kerron ihan rehlisesti asian, ja varmaa on, että saan siitä pilkkaa, tottakai.
Olin ns. tunnustuksellinen luterilainen. Olin ollut juttusilla VL-puhujaveljen luona, jo vuosia. Nimeä en viitsi pistää, koska nimi saattaa olla tunnettu. Keskustelimme uskonkysymyksistä, vaikken niin paljon kuunnellutkaan. Sitten tällä palstalla uskovaiset kirjoittelivat ja symbatia oli heidän puolellaan. Täällä suomi24:sä oli joitain eteviä kirjoittajia. Taisi olla "Saral" "VL-mies", "uskis-mies" sitten anteeksi (Homo-VL mies), joka kirjoitteli satuttavasti, Hynde, en muista nyt ihan kaikkia.
Sitten erään kerran menin VL-tilaisuuteen, joka alkoi minua alkuun viehättämään. Syynää oli sellainen armokeskeinen opetus. Koin alussa siellä tuomionhenkeä muita kohtaan. Sitten menin kylään yhden puhujaveljen luo ja sain siellä parannuksen armon. Sain uskoa syntini anteeksi ja jakaa samanlaisen uskon. Sitten tuli tuttavista ja sukulaisistakin hirveä tuomionhenki minua vastaan. Monen luterilaiset kirjoittelivat minulle sähköposteja, ihan pappismiehistäkin alkaen. Käskettiin mennä kaikenlaisille VL-negatiivisille palstoille ja Sitten aloin epäröimään ja tuli epäilyksiä. Näin jopa unia siitä kuinka VL:ät on väärässä.
Mutta sitten kävi niin, että joku kirkastui ja muutti mieleni kerralla. Rupesin ymmärtämään uskonkysymyksiä niinkuin alussa ja paremmin. Sitten alkoi taistelu monissa opinkohdissa, kunnes olen saanut ihan täyden rauhan. Kun olen saanut armon omalle kohdalle, niin silloin olen oikeassa seurakunnassa. Ihan samoin kun alustaja
kirjoitti, niin tässä uskossa ei häviä mitään. Tässä uskossa on hyvä elää. Seuroja on kiitettävästi. Kaverini kanssa tuli samaan uskoon, serkku on myös saanut parannuksen armon. tuttujani on alannut kulkemaan uskovaisten seuroissa. Sukulaisiani käy siellä, jopa helluntailaisia. Tämä on minulle vahvistus ja todistus, että kuulun oikeaan laumaan.
Tämä on varmasti totta-- Taunopaloi
Kirjoitit:
Sitten erään kerran menin VL-tilaisuuteen, joka alkoi minua alkuun viehättämään. Syynää oli sellainen armokeskeinen opetus. Koin alussa siellä tuomionhenkeä muita kohtaan. Sitten menin kylään yhden puhujaveljen luo ja sain siellä parannuksen armon. Sain uskoa syntini anteeksi ja jakaa samanlaisen uskon. Sitten tuli tuttavista ja sukulaisistakin hirveä tuomionhenki minua vastaan. Monen luterilaiset kirjoittelivat minulle sähköposteja, ihan pappismiehistäkin alkaen. Käskettiin mennä kaikenlaisille VL-negatiivisille palstoille ja Sitten aloin epäröimään ja tuli epäilyksiä. Näin jopa unia siitä kuinka VL:ät on väärässä.
Mutta sitten kävi niin, että joku kirkastui ja muutti mieleni kerralla. Rupesin ymmärtämään uskonkysymyksiä niinkuin alussa ja paremmin. Sitten alkoi taistelu monissa opinkohdissa, kunnes olen saanut ihan täyden rauhan. Kun olen saanut armon omalle kohdalle, niin silloin olen oikeassa seurakunnassa. Ihan samoin kun alustaja
kirjoitti, niin tässä uskossa ei häviä mitään. Tässä uskossa on hyvä elää. Seuroja on kiitettävästi. Kaverini kanssa tuli samaan uskoon, serkku on myös saanut parannuksen armon. tuttujani on alannut kulkemaan uskovaisten seuroissa. Sukulaisiani käy siellä, jopa helluntailaisia. Tämä on minulle vahvistus ja todistus, että kuulun oikeaan laumaan.
.................................
Siis armon opetus ja sukulaisten ja kavereiden käynti seuroissa on se todistus minkä vuoksi koet oikeaksi VL uskon?
Kyllä kai armoa julistetaan kaikissa seurakunnissa, erityisesti luterilaisissa, siellähän opetetaan että kaikki pääsevät taivaaseen. Hautajaispuheissa vaikka olisi ateisti kuollut niin aina pappi sanoo meni taivaaseen.
Onhan se hyvä että sinulla on seurakunta ja pidät sen opetuksesta ja sinne kuulumisesta.
Mutta ei ketään ole kutsuttu olemaan seurauskovainen vaan uskossahan tulee mennä eteenpäin.
Se minua raivostuttaa eniten vl uskossa kun se on pysähtynyt yhteen totuuteen, mutta ei mene uskossaan eteenpäin, paljon hassua niinkuin tupakanpoltto siellä on myös, mutta ne ei häiritse.
Siis uskoontulo on aivan oikein ja oikeaoppista paitsi siltä osin että yksinkin voi tulla uskoon, mutta sekään ei ole iso asia pääasia että tulee uskoon.
Kun näit unia ja painajaisiakin että vl usko ei välttämättä ole oikeassa kaikessa niin olikohan se Jumalan puhetta sinulle?
Josko Herra olisi tahtonut että menisit toiseen paikkaan tai että ainakin varoisit niitä asioita mitkä siellä vl:ssä ei ole oikeassa.
Rukoustaistelut ja paastot ja kielilläpuhumiset ja muut raamatulliset asiat kun kuuluvat myös uskoon niin ehkä Herra tahtoisi viedä niissäkin asioissa eteenpäin.
Hienoa kuitenkin että ihmisiä on uskossa ja tulee uskoon. - matti mainio
...että tällä tavoin olet löytänyt Herran Jeesuksen elämääsi, tuntuu todellakin uskomattomalle.
Uskohan on elämää suojeleva ja ylläpitävä voima.
Näkihän sen silloin 1700-luvulla, kuinka ihmiset elivät kurjuudessa, kun ainoana Jumalana oli kuningas alkoholi.
Silloin elettiin huoruudessa, perheet olivat rikkinäisiä, varasteltiin, tapeltiin, murhattiin, viina vei köyhyyteen, kun rahat ei riittänyt ruokaan ja vaatteisiin.
Sitten levisi elävä Jumalan sana lappiin ja koko suomeen, jolloin kansa alkoi raitistua ja sivistyä.
Kyllähän alkoholi vieläkin tuhoaa koteja ja perheitä ja on syypää kaikkeen negatiivisiin ilmiöihin, mutta uskovaiset säästyvät kaikelta tältä turmiolta.
Ei minunkaan elämäni kaikilta osin ole kunnossa.
Itsetyydytys pitää pauloissaan vahvasti.
Minulla on kyllä uskottu rippi-isä, mutta hänkin sanoi viimeksi jo, että kuule veli, minä en voi loputtomiin saarnata sinulle anteeksi, ellet käänny lopultakin tosi parannukseen ja pääse synnin kahleestasi irti.
Naimisiin en ole mennyt, kun pelkään puolison kokevan pettymyksen taipumushäiriön vuoksi. - vl-homppeli
matti mainio kirjoitti:
...että tällä tavoin olet löytänyt Herran Jeesuksen elämääsi, tuntuu todellakin uskomattomalle.
Näkihän sen silloin 1700-luvulla, kuinka ihmiset elivät kurjuudessa, kun ainoana Jumalana oli kuningas alkoholi.
Silloin elettiin huoruudessa, perheet olivat rikkinäisiä, varasteltiin, tapeltiin, murhattiin, viina vei köyhyyteen, kun rahat ei riittänyt ruokaan ja vaatteisiin.
Sitten levisi elävä Jumalan sana lappiin ja koko suomeen, jolloin kansa alkoi raitistua ja sivistyä.
Kyllähän alkoholi vieläkin tuhoaa koteja ja perheitä ja on syypää kaikkeen negatiivisiin ilmiöihin, mutta uskovaiset säästyvät kaikelta tältä turmiolta.
Minulla on kyllä uskottu rippi-isä, mutta hänkin sanoi viimeksi jo, että kuule veli, minä en voi loputtomiin saarnata sinulle anteeksi, ellet käänny lopultakin tosi parannukseen ja pääse synnin kahleestasi irti.
Naimisiin en ole mennyt, kun pelkään puolison kokevan pettymyksen taipumushäiriön vuoksi.taipumushäiriöstä tuli mieleen...
:) - sanojamme
matti mainio kirjoitti:
Naimisiin en ole mennyt, kun pelkään puolison kokevan pettymyksen taipumushäiriön vuoksi.Ollaan varovaisia, ettei anneta väärää todistusta. Tiedän valitettavasti uskovaisia perheitä, jotka ovat hajonneet alkoholin, väkivallan tai uskottomuuden seurauksena. On aivan väärin antaa ymmärtää, että uskovaiset ovat synneistä ja murheista vapaita. Pyrkimys on tietenkin aina säilyttää koti ehjänä, mutta avioliitossakin on kaksi osapuolta, eikä vain toisen puolison rakentava tahto aina riitä.
"Kyllähän alkoholi vieläkin tuhoaa koteja ja perheitä ja on syypää kaikkeen negatiivisiin ilmiöihin, mutta uskovaiset säästyvät kaikelta tältä turmiolta." - Larssi
Taunopaloi kirjoitti:
Kirjoitit:
.................................
Siis armon opetus ja sukulaisten ja kavereiden käynti seuroissa on se todistus minkä vuoksi koet oikeaksi VL uskon?
Kyllä kai armoa julistetaan kaikissa seurakunnissa, erityisesti luterilaisissa, siellähän opetetaan että kaikki pääsevät taivaaseen. Hautajaispuheissa vaikka olisi ateisti kuollut niin aina pappi sanoo meni taivaaseen.
Onhan se hyvä että sinulla on seurakunta ja pidät sen opetuksesta ja sinne kuulumisesta.
Mutta ei ketään ole kutsuttu olemaan seurauskovainen vaan uskossahan tulee mennä eteenpäin.
Se minua raivostuttaa eniten vl uskossa kun se on pysähtynyt yhteen totuuteen, mutta ei mene uskossaan eteenpäin, paljon hassua niinkuin tupakanpoltto siellä on myös, mutta ne ei häiritse.
Siis uskoontulo on aivan oikein ja oikeaoppista paitsi siltä osin että yksinkin voi tulla uskoon, mutta sekään ei ole iso asia pääasia että tulee uskoon.
Kun näit unia ja painajaisiakin että vl usko ei välttämättä ole oikeassa kaikessa niin olikohan se Jumalan puhetta sinulle?
Josko Herra olisi tahtonut että menisit toiseen paikkaan tai että ainakin varoisit niitä asioita mitkä siellä vl:ssä ei ole oikeassa.
Rukoustaistelut ja paastot ja kielilläpuhumiset ja muut raamatulliset asiat kun kuuluvat myös uskoon niin ehkä Herra tahtoisi viedä niissäkin asioissa eteenpäin.
Hienoa kuitenkin että ihmisiä on uskossa ja tulee uskoon.Taunopaloi, tiedän oppisi ja sen, että ketunhäntä on opissasi. Tästä olen aivan vilpittömästi vakuuttunut.
Eivät luterilaiset opeta, että kaikki pääsee taivaaseen. Jos joku tai jotkut opettavat, ne se ei ole todellinen luterilainen oppi, vaan siihen on tuotu uutuksia naispappeineen. Mehän olemme luterilaisia.
Mitä tulee armoon, ei muualla ole koskaan samallatavalla annettu syntejä anteeksi, kuin Jumalan valtakunnassa. Olen sentään käynyt sinunkin seurasi tilaisuuksissa, vielä kun oli synnintunto ja haku päällä. Kun on löytänyt, ei enään tarvitse etsiä. Helluntaiopissa Jeesuksen sovitustyö on taka-alalla, ja enempi painotetaan kaikkea mahdollista ihmekeskeisyyttä, ratkaisuja ja omia töitä. Tuossa opissa jää ihminen lain alle.
Olen vieläpä siinä uskossa, että jos tästä uskosta joutuu pois, se on menoa sitten. Muuten, ihmetellä täytyy, kun helluntailaiset sukulaiset ovat ruvenneet käymään uskovaisten seuroissa, vaikka aikanaan niin kovasti haukkuivat. Kyllä tämän ymmärrän Jumalan työnä olevan.
Sitten vielä mitä tulee mainostamaasi kielilläpuhumiseen yms. kerskaukseen, vastaan: "Ei kiinnosta". Kun VL-seuroissa, on aina esillä keskeisesti Jeesuksen työ ristillä ja syntien anteeksiantamus, se riittää minulle ja kaikille Jumalan lapsille. Siitähän meidä tulee iloita, että nimemme on taivaan kirjassa. - Larssi
matti mainio kirjoitti:
Naimisiin en ole mennyt, kun pelkään puolison kokevan pettymyksen taipumushäiriön vuoksi.synneistämme täysin vapaita, emme siihen kilvoitusta ja Jeesusta ja hänen vanhurskauttaan tarvitsisikaan. Kun tai jos pääsisitkin eroon yhdestä synnistä, kohta voi tulla tilalle kaksi syntiä. Olemmehan uskovaisinakin kaksiosaisia.
Näin kun olemme synninpois panioita ja Jeesuksen veren korjaajia, saamme laittaa pois syntejä ja matkavikoja, säilymme uskomassa ja saamme myös voimaa laittaa syntiä pois. Näin elämme armosta ja yhden ansiosta/kuuliaisuudesta, joka on sinun ja minun Vapahtaja. Larssi kirjoitti:
Taunopaloi, tiedän oppisi ja sen, että ketunhäntä on opissasi. Tästä olen aivan vilpittömästi vakuuttunut.
Eivät luterilaiset opeta, että kaikki pääsee taivaaseen. Jos joku tai jotkut opettavat, ne se ei ole todellinen luterilainen oppi, vaan siihen on tuotu uutuksia naispappeineen. Mehän olemme luterilaisia.
Mitä tulee armoon, ei muualla ole koskaan samallatavalla annettu syntejä anteeksi, kuin Jumalan valtakunnassa. Olen sentään käynyt sinunkin seurasi tilaisuuksissa, vielä kun oli synnintunto ja haku päällä. Kun on löytänyt, ei enään tarvitse etsiä. Helluntaiopissa Jeesuksen sovitustyö on taka-alalla, ja enempi painotetaan kaikkea mahdollista ihmekeskeisyyttä, ratkaisuja ja omia töitä. Tuossa opissa jää ihminen lain alle.
Olen vieläpä siinä uskossa, että jos tästä uskosta joutuu pois, se on menoa sitten. Muuten, ihmetellä täytyy, kun helluntailaiset sukulaiset ovat ruvenneet käymään uskovaisten seuroissa, vaikka aikanaan niin kovasti haukkuivat. Kyllä tämän ymmärrän Jumalan työnä olevan.
Sitten vielä mitä tulee mainostamaasi kielilläpuhumiseen yms. kerskaukseen, vastaan: "Ei kiinnosta". Kun VL-seuroissa, on aina esillä keskeisesti Jeesuksen työ ristillä ja syntien anteeksiantamus, se riittää minulle ja kaikille Jumalan lapsille. Siitähän meidä tulee iloita, että nimemme on taivaan kirjassa.- matti mainio
Larssi kirjoitti:
synneistämme täysin vapaita, emme siihen kilvoitusta ja Jeesusta ja hänen vanhurskauttaan tarvitsisikaan. Kun tai jos pääsisitkin eroon yhdestä synnistä, kohta voi tulla tilalle kaksi syntiä. Olemmehan uskovaisinakin kaksiosaisia.
Näin kun olemme synninpois panioita ja Jeesuksen veren korjaajia, saamme laittaa pois syntejä ja matkavikoja, säilymme uskomassa ja saamme myös voimaa laittaa syntiä pois. Näin elämme armosta ja yhden ansiosta/kuuliaisuudesta, joka on sinun ja minun Vapahtaja.Merkitseekö tämä sitä, että olen silti Jumalan lapsi, vaikka olisin jonkun synnin orja koko elämäni ajan.
Tupakoiva on tupakan orja, alkoholin käyttäjä on alkoholin orja, biseksualisti taipumustensa orja.
Synnin tekijä on synnin orja, mutta uskovaiselle ei lueta synniksi syntiä, vaikka sitä tekisikin.
Menikö nyt loogisesti tämä ajatus? - pakkula
matti mainio kirjoitti:
Merkitseekö tämä sitä, että olen silti Jumalan lapsi, vaikka olisin jonkun synnin orja koko elämäni ajan.
Tupakoiva on tupakan orja, alkoholin käyttäjä on alkoholin orja, biseksualisti taipumustensa orja.
Synnin tekijä on synnin orja, mutta uskovaiselle ei lueta synniksi syntiä, vaikka sitä tekisikin.
Menikö nyt loogisesti tämä ajatus?Kuolettamaan hengellä lihan töitä. Tarkoittaa siis synnin pois panemista, armon kerjäämistä ja omistamista. Kuitenkin armo opettaa välttämään syntiä.
- matti mainio
Melperi1 kirjoitti:
Olisin utelias tietämään, millaiset ovat Melperi sinun armolahjasi?
Mitä suuria näkyjä ja ihmeitä olet kokenut?
Oletko nähnyt sairaiden paranevan, kuurojen kuulevan, sokeiden näkevän, kuolleiden heräävän, ramman hyppineen, jne.
Veikkaanpa, että et ole nähnyt!
En minäkään ole nähnyt mitään ihmeitä.
Ihmeet ovat rajoittuneet sellaisiin asioihin, jossa joku jumalatoin on kääntynyt uskoon ja tehnyt parannuksen, alkaen seurata Herraa Jeesusta.
Ihmeitä ei kannata odottaa, niitä ei varmaankaan tule. Edes kielillä puhumisen ihmeitä ei todistettavasti ole ilmennyt.
Tokihan väitetään kaikenlaista, mutta todistettavasti mitään varsinaista ihmettä ei ole tapahtunut.
Ihmeitä näkee omassa elämässään jatkuvasti.
Ihme on jo se, että sinä olet olemassa.
Kaikki täällä maailmassa on yhtä ihmettä.
Mistä kaikki on tullut? Kun ihminen syntyy, se on jo melkoinen ihme.
Tekniikan kehitys on melkoista ihmettä.
Lääketieteen saavutukset ovat kans suurta ihmettä.
Ihmettä on sekin, että sinut on Jumala valinnut lapsekseen.
Pyhä-Henki uudestisynnyttää elävään uskoon. Se on se kaikkein tärkein ihme ja asia.
Muita ihmeitä emme tarvitse. - matti mainio
pakkula kirjoitti:
Kuolettamaan hengellä lihan töitä. Tarkoittaa siis synnin pois panemista, armon kerjäämistä ja omistamista. Kuitenkin armo opettaa välttämään syntiä.
Olen yrittänyt, mutta ei ole vielä onnistunut se lihan kuoletus.Varmaan se onnistuisi, jos ihminen kuohittaisiin niinkuin poro.
Tämä on kyllä pahinta lajia, mitä kuolevaisella voi olla, lihan himot.
Lihan himot sallitaan avioliitossa oleville, mutta ei yksinäisille, eikä poikkeaville.
Ei raskaampaa takkaa voi olla kuin tämä.
Pitäisi alkaa varmaan munkiksi, vaan onkohan niistä lihan himoista sittenkään vapaa.
Onko muuten tupakointi lihan töitä. Eikö tupakointikin ole lihan himoja.
Alanko siis tupakoimaan, jos se auttaisi lihan kuoletuksessa. - Nyt sitäkään
matti mainio kirjoitti:
Merkitseekö tämä sitä, että olen silti Jumalan lapsi, vaikka olisin jonkun synnin orja koko elämäni ajan.
Menikö nyt loogisesti tämä ajatus?tarkoittanut, vaan(synnissä eläjät), eivät peri Jumalan valtakuntaa. Siksi on laitettava pois synnit. Taisipas ne julkisynnit olla pahimpia?
matti mainio kirjoitti:
Olisin utelias tietämään, millaiset ovat Melperi sinun armolahjasi?
Mitä suuria näkyjä ja ihmeitä olet kokenut?
Oletko nähnyt sairaiden paranevan, kuurojen kuulevan, sokeiden näkevän, kuolleiden heräävän, ramman hyppineen, jne.
Veikkaanpa, että et ole nähnyt!
En minäkään ole nähnyt mitään ihmeitä.
Ihmeet ovat rajoittuneet sellaisiin asioihin, jossa joku jumalatoin on kääntynyt uskoon ja tehnyt parannuksen, alkaen seurata Herraa Jeesusta.
Ihmeitä ei kannata odottaa, niitä ei varmaankaan tule. Edes kielillä puhumisen ihmeitä ei todistettavasti ole ilmennyt.
Tokihan väitetään kaikenlaista, mutta todistettavasti mitään varsinaista ihmettä ei ole tapahtunut.
Ihmeitä näkee omassa elämässään jatkuvasti.
Ihme on jo se, että sinä olet olemassa.
Kaikki täällä maailmassa on yhtä ihmettä.
Mistä kaikki on tullut? Kun ihminen syntyy, se on jo melkoinen ihme.
Tekniikan kehitys on melkoista ihmettä.
Lääketieteen saavutukset ovat kans suurta ihmettä.
Ihmettä on sekin, että sinut on Jumala valinnut lapsekseen.
Pyhä-Henki uudestisynnyttää elävään uskoon. Se on se kaikkein tärkein ihme ja asia.
Muita ihmeitä emme tarvitse.- Larssi
Melperi1 kirjoitti:
Ei tarvitse puhua seuroissa kielillä, ellei ole ulkomalaisia paikalla. Sitten tulisi tulkata. Haluan kuulla seuroissa omalla äidinkielelläni puhuttavan.
8. Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun? - matti mainio
Melperi1 kirjoitti:
Otat vakavat asiat vähän huumorin kannalta vaan.
Koska et kertonut mitä ne lahjat ovat,uskon olevani oikeassa, ettei meillä kenelläkään ole sen kummempia armolahjoja kuin toisillakaan.
Nimenomaisesti Pyhän-Hengen armolahjaa meilläkin korostetaan. Se on sama kuin saada syntinsä anteeksi jatkuvasti, vaikka ei muistaisi tai ehtisi aina varsinaisesti niitä katumaan ja pois panemaan.
Mitäs me tästä kinastelemaan.
Minä uskon, että nuo armolahjat on sinulla ja minullakin. Ei se ratkaise, missä joukossa vaikutat. Ei kannata kantaa muiden uskosta huolta ja vielä vähemmän tuomita.
Jumala ohjaa jokaisen Kristuksen tykö.
On turhaa kinastella, mikä joukko on oikea.
Riittää, kun sanoo:"Yksi usko maan päällä!" Larssi kirjoitti:
Ei tarvitse puhua seuroissa kielillä, ellei ole ulkomalaisia paikalla. Sitten tulisi tulkata. Haluan kuulla seuroissa omalla äidinkielelläni puhuttavan.
8. Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?- 8 käskyn?
Melperi1 kirjoitti:
Missä olen kieltänyt mitään? Ymmärrän vain opetuksen kielilläpuhumisesta perin toisin. Eli, ymmärrän että Raamatussa on kysymyksessä on erikielen lahja. Ihmeetkään eivät synnytä uskoa, vaan usko tulee kuulosta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta:
29. Sanoi hänelle Abraham: heillä on Moses ja prophetat; kuulkoot niitä.
30. Mutta hän sanoi: ei, isä Abraham: vaan jos joku kuolleista menis heidän tykönsä, niin he parannuksen tekisivät.
31. Hän sanoi hänelle: ellei he Mosesta ja prophetaita kuule, niin ei he myös usko, jos joku kuolleista nousis ylös. - matti mainio
Nyt sitäkään kirjoitti:
tarkoittanut, vaan(synnissä eläjät), eivät peri Jumalan valtakuntaa. Siksi on laitettava pois synnit. Taisipas ne julkisynnit olla pahimpia?
vanhat puhuu jostain ryöttisynneistä. Mitähän ne ovat tai ketähän niillä tarkoitettiin.
Oliskohan ollut kyse huorintekijöistä.
Mitä eroa on julkisynnillä ja muilla synneillä.
Eikö kaikki synnit ole yhtä isoja, vaikka vaikea sitä on käsittää, miksi iso ja pieni synti ovat yhtä isoja.
Ne kadottaa samalla lailla, on vastaus, mutta kun toinen varastaa nuppineulan ja toinen ryöstää pankin, niin Jumalan silmissä ne silti ovat yhtä isoja rötöksiä. - matti mainio
Melperi1 kirjoitti:
Mitä ovat profetoimisen lahjat? Nyt minä vasta oikein uteliaksi tulenkin.
Onko sinulla profetoimisen lahjat?
Jos on, niin millaiset.
Onko tämä profetoimista, kun täällä kirjoittelee?
Enpä nyt äkkiseltään muista, onko seuroissa puhuttu profetoimisen lahjoista, mutta Jumala on antanut lapsilleen uskon lahjan. Sitä suurempaa lahjaa ei voi saada. Tämä uskon lahja on näkymätön, niinkuin sanoit. Sitä ei voi osoittaa, niinkuin kaappikelloa seinällä.
Vain opetuslapset tarvitsi kielillä puhumisen lahjaa, ei muut.
Se oli aivan konkreettinen kielilläpuhuminen heille, ei mikään vertauskuvallinen, niinkuin meille.
Tämä on suuri lahja tämä uskon lahja.
Uskoon sisälle ei ole helppo päästä.
Eräs saarnamies kertoi, että uskoa ei aina saa vaikka haluaisikin.
Kerran sairaalaan meni saarnaamaan puhuja kuolevalle syntien anteeksiantoa.
Kysyttyään kuolevalta, tahtoisiko hän ottaa evankeliumin vastaan, kuolevalle ei annettu enää voimaa avata suutaan. Hänelle oli sitä tarjottu elämässään monta kertaa ennenkin ja aina hän oli sen suullaan kieltäny.
Ota sinäkin vastaan Herrasi ja vapahtajasi tänä iltana, kun sinulla vielä ymmärrystä on.
uomenna se voi olla jo myöhäistä. matti mainio kirjoitti:
Otat vakavat asiat vähän huumorin kannalta vaan.
Koska et kertonut mitä ne lahjat ovat,uskon olevani oikeassa, ettei meillä kenelläkään ole sen kummempia armolahjoja kuin toisillakaan.
Nimenomaisesti Pyhän-Hengen armolahjaa meilläkin korostetaan. Se on sama kuin saada syntinsä anteeksi jatkuvasti, vaikka ei muistaisi tai ehtisi aina varsinaisesti niitä katumaan ja pois panemaan.
Mitäs me tästä kinastelemaan.
Minä uskon, että nuo armolahjat on sinulla ja minullakin. Ei se ratkaise, missä joukossa vaikutat. Ei kannata kantaa muiden uskosta huolta ja vielä vähemmän tuomita.
Jumala ohjaa jokaisen Kristuksen tykö.
On turhaa kinastella, mikä joukko on oikea.
Riittää, kun sanoo:"Yksi usko maan päällä!"- myötätuntoinen
Melperi1 kirjoitti:
Hei, Melperi, taas tulisi hieman kommenttia, jos kestät..
Kierrätkö eri väärähenkisten palstoja vai oletko jumittunut tänne vanhoillislestadiolaisten palstalle liian pitkäksi aikaa?
Hassu mies, Onko Jumala antanut sinulle erityisen tehtävän suoritettavaksi..vanhoillislestadiolaisten käännyttämisen omaan uskoosi? Mitä uskoa muuten edustat? Helluntalaisuutta vai vapaa kirkkoa?
Kuule annetaan kaikenlaisten kukkien kukkia. Tuskin on sinulle niin raskasta tehtävää säilytetty niskoille, kuin tämä sinun yksinäisen miehen taistelusi tuulimyllyjä vastaan. Hellitä, rentoudu ja hiljenny oman sydämesi tutkiskeluun. Vaikuttaa siltä, että olet kireä ja jännittynyt. Kumpa voisit olla kokea rauhaa edes hetkiseksi, etkä nyrkkeilisi ilmaan. Sydämen rauhaa sinulle ja mielen tyyneytä! - ja ajatus
Melperi1 kirjoitti:
Kierrätkö eri väärähenkisten palstoja vai oletko jumittunut tänne vanhoillislestadiolaisten palstalle liian pitkäksi aikaa?
Hassu mies, Onko Jumala antanut sinulle erityisen tehtävän suoritettavaksi..vanhoillislestadiolaisten käännyttämisen omaan uskoosi? Mitä uskoa muuten edustat? Helluntalaisuutta vai vapaa kirkkoa?
Kuule annetaan kaikenlaisten kukkien kukkia. Tuskin on sinulle niin raskasta tehtävää säilytetty niskoille, kuin tämä sinun yksinäisen miehen taistelusi tuulimyllyjä vastaan. Hellitä, rentoudu ja hiljenny oman sydämesi tutkiskeluun. Vaikuttaa siltä, että olet kireä ja jännittynyt. Kumpa voisit olla kokea rauhaa edes hetkiseksi, etkä nyrkkeilisi ilmaan. Sydämen rauhaa sinulle ja mielen tyyneytä! myötätuntoinen kirjoitti:
Kuule annetaan kaikenlaisten kukkien kukkia. Tuskin on sinulle niin raskasta tehtävää säilytetty niskoille, kuin tämä sinun yksinäisen miehen taistelusi tuulimyllyjä vastaan. Hellitä, rentoudu ja hiljenny oman sydämesi tutkiskeluun. Vaikuttaa siltä, että olet kireä ja jännittynyt. Kumpa voisit olla kokea rauhaa edes hetkiseksi, etkä nyrkkeilisi ilmaan. Sydämen rauhaa sinulle ja mielen tyyneytä!- itsekin
matti mainio kirjoitti:
Olen yrittänyt, mutta ei ole vielä onnistunut se lihan kuoletus.Varmaan se onnistuisi, jos ihminen kuohittaisiin niinkuin poro.
Tämä on kyllä pahinta lajia, mitä kuolevaisella voi olla, lihan himot.
Lihan himot sallitaan avioliitossa oleville, mutta ei yksinäisille, eikä poikkeaville.
Ei raskaampaa takkaa voi olla kuin tämä.
Pitäisi alkaa varmaan munkiksi, vaan onkohan niistä lihan himoista sittenkään vapaa.
Onko muuten tupakointi lihan töitä. Eikö tupakointikin ole lihan himoja.
Alanko siis tupakoimaan, jos se auttaisi lihan kuoletuksessa.Ymmärrän sinua todella hyvin. Olen itsekin sinkku ja tiedän, että tarpeksi kauan sinkkuina olleet osaavat jakaa myötätuntoa toisilleen tässä asiassa.
- aidosti utelias kuulemaan
Melperi1 kirjoitti:
JOtenkin hyvin omakohtainen pelko ja raivo sinulla on, kun koet ettei sinua hyväksytä uskovaisena.. kuinka on? Itse en vl, mutta sellaisesta perheestä. Minulla on laaja ystäväpiiri johon kuuluu jehovia, vapaakirkkolaisia, ortodoksi, tavallisia luterilaisia uskovia jne., enkä oikein nyt käsitä, uskotko todella saavasi vanhoillislestadiolaisten piirissä mieleistäsi muutosta aikaan? MIksi et voi vain hyväksyä erilailla ajattelevat ihmiset? Olet nyt vähän "patti" tilanteessa. Olet voimakkaan vakaumuksellinen kuten vanhoillislestadiolaisetkin ja olen oppinut, että keskustella voi, mutta toista ihmistä ei voi muuttaa haluamakseen.
- matti mainio
Melperi1 kirjoitti:
No niin, nyt tuli selväksi tämäkin profetoimisen lahja. Melperi profetoi meille täällä kirjoitamalla hengellisistä asioista.
Kaikkihan me siis profetoimme, kuka milläkin armolahjoilla.
Sinulla on VAIN ME OPIN armolahjat ja meillä toisilla syntien anteeksiantamuksen armolahjat.
Yksinkertaista, ekö totta! aidosti utelias kuulemaan kirjoitti:
JOtenkin hyvin omakohtainen pelko ja raivo sinulla on, kun koet ettei sinua hyväksytä uskovaisena.. kuinka on? Itse en vl, mutta sellaisesta perheestä. Minulla on laaja ystäväpiiri johon kuuluu jehovia, vapaakirkkolaisia, ortodoksi, tavallisia luterilaisia uskovia jne., enkä oikein nyt käsitä, uskotko todella saavasi vanhoillislestadiolaisten piirissä mieleistäsi muutosta aikaan? MIksi et voi vain hyväksyä erilailla ajattelevat ihmiset? Olet nyt vähän "patti" tilanteessa. Olet voimakkaan vakaumuksellinen kuten vanhoillislestadiolaisetkin ja olen oppinut, että keskustella voi, mutta toista ihmistä ei voi muuttaa haluamakseen.
matti mainio kirjoitti:
No niin, nyt tuli selväksi tämäkin profetoimisen lahja. Melperi profetoi meille täällä kirjoitamalla hengellisistä asioista.
Kaikkihan me siis profetoimme, kuka milläkin armolahjoilla.
Sinulla on VAIN ME OPIN armolahjat ja meillä toisilla syntien anteeksiantamuksen armolahjat.
Yksinkertaista, ekö totta!meni.
- matti mainio
Melperi1 kirjoitti:
meni.
Kaipaan perusteluja! Jos vielä jaksaisit tänä iltana tämänkin asian selvittää, niin mennään sitten nukkumatin helmoihin!
Hyvää yötä ja Jeesus myötä! - toteamus
Melperi1 kirjoitti:
En viitsi viedä liikaa palstatilaa, jotta muutkin voivat osallistua tänne kirjoitteluun. Sanon vain, että ihmisten usko värittyy aina persoonallisuuden ja elämäntilanteen mukaan.
matti mainio kirjoitti:
Kaipaan perusteluja! Jos vielä jaksaisit tänä iltana tämänkin asian selvittää, niin mennään sitten nukkumatin helmoihin!
Hyvää yötä ja Jeesus myötä!1. Korinttolaiskirjeen 12. ja 14. lukuja. Siellä kerrotaan Pyhän Hengen armolahjoista. Myös tässä ketjussa otsikon "Olet täysin" alla löytyy samaa tietoa.
Pyhän Hengen armolahjoihin ei kuulu "vain me opin armolahja". Ei myöskään syntien anteeksiantamisen armolahja. Sellaisia armolahjoja Raamattu ei tunne.toteamus kirjoitti:
En viitsi viedä liikaa palstatilaa, jotta muutkin voivat osallistua tänne kirjoitteluun. Sanon vain, että ihmisten usko värittyy aina persoonallisuuden ja elämäntilanteen mukaan.
- Jussi Juonio
Melperi1 kirjoitti:
meni.
Melperillä ei ole sitä Rakkauden armolahjaa!!
- vlm
Melperi1 kirjoitti:
...miten Raamattu opettaa.
1. Kor. 13
1 Jos minä ihmisten ja enkelein kielillä puhuisin, ja ei minulla olisi rakkautta, niin minä olisin kuin helisevä vaski tai kilisevä kulkuinen.
2 Ja jos minä propheteerata taitaisin, ja kaikki salaisuudet tietäisin ja kaiken tiedon, ja minulla olis kaikki usko, niin että minä vuoret siirtäisin, ja ei olisi minulla rakkautta, niin en minä mitään olisi.
3 Ja jos minä kaiken tavarani kuluttaisin köyhäin ravinnoksi, ja jos minä antaisin ruumiini poltettaa, ja ei olisi minulla rakkautta, niin ei se olisi minulle mitään hyödyllinen.
Ja lisänä myös nämä:
4 Rakkaus on kärsivällinen ja laupias. Ei rakkaus kadehdi, ei rakkaus ole tyly, ei hän paisu:
5 Ei hän käytä itsiänsä sopimattomasti, ei omaansa etsi, ei hän vihaan syty, ei hän pahaa ajattele,
6 Ei hän vääryydestä iloitse, mutta hän iloitsee totuudesta:
7 Kaikki hän peittää, kaikki hän uskoo, kaikki hän toivoo, kaikki hän kärsii.
8 Ei rakkaus koskaan väsy; vaikka prophetiat lakkaavat, ja kielet vaikenevat, ja tieto katoo.
9 Sillä me ymmärrämme puolittain, ja propheteeraamme puolittain.
10 Mutta kuin täydellinen tulee, sitte vajaa lakkaa.
11 Kuin minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli ja ajattelin kuin lapsi; mutta sitte kuin minä mieheksi tulin, niin minä hylkäsin lapselliset.
12 Sillä nyt me näemme niinkuin peilistä tapauksessa, mutta silloin kasvoista kasvoihin: nyt minä tunnen puolittain, vaan silloin minä tunnen niiinkuin minä tuttu olen.
13 Mutta nyt pysyvät usko, toivo, rakkaus, nämät kolme; vaan rakkaus on suurin niistä. - vlm
Melperi1 kirjoitti:
1. Korinttolaiskirjeen 12. ja 14. lukuja. Siellä kerrotaan Pyhän Hengen armolahjoista. Myös tässä ketjussa otsikon "Olet täysin" alla löytyy samaa tietoa.
Pyhän Hengen armolahjoihin ei kuulu "vain me opin armolahja". Ei myöskään syntien anteeksiantamisen armolahja. Sellaisia armolahjoja Raamattu ei tunne....yhdenkin lahjan, joka ei olisi armosta annettu ihmiselle?
Mikä ei ole ansiosta, on lahjaa ja jos syntien anteeksi antamus ei ole lahja, niin mikä se on?
Jos elävä evankeliumi on Pyhän Hengen ilmoittamaa, niin kuinka anteeksiantamus ei olisi armosta lahjaksi annettu, eli armolahja. vlm kirjoitti:
...yhdenkin lahjan, joka ei olisi armosta annettu ihmiselle?
Mikä ei ole ansiosta, on lahjaa ja jos syntien anteeksi antamus ei ole lahja, niin mikä se on?
Jos elävä evankeliumi on Pyhän Hengen ilmoittamaa, niin kuinka anteeksiantamus ei olisi armosta lahjaksi annettu, eli armolahja.mitä Raamatussa tarkoittavat:
1) armolahjat yleisesti
2) Pyhän Hengen armolahjat
Tunnut olevan ihan ulalla.- matti mainio
Melperi1 kirjoitti:
No ei tuo kyllä paljon kerro, Kun minä sanon edustavani vanhoillislestadiolaista kristillisyyttä, niin veikkaanpa taas, että sinun kristillisyys on jotain seuraavista:
- adventismi, helluntailaisuus, vapaakirkko.
Kaikki nämä edustavat uskoa Kristukseen, mihinpäs muuhunkaan. - matti mainio
vlm kirjoitti:
...miten Raamattu opettaa.
1. Kor. 13
1 Jos minä ihmisten ja enkelein kielillä puhuisin, ja ei minulla olisi rakkautta, niin minä olisin kuin helisevä vaski tai kilisevä kulkuinen.
2 Ja jos minä propheteerata taitaisin, ja kaikki salaisuudet tietäisin ja kaiken tiedon, ja minulla olis kaikki usko, niin että minä vuoret siirtäisin, ja ei olisi minulla rakkautta, niin en minä mitään olisi.
3 Ja jos minä kaiken tavarani kuluttaisin köyhäin ravinnoksi, ja jos minä antaisin ruumiini poltettaa, ja ei olisi minulla rakkautta, niin ei se olisi minulle mitään hyödyllinen.
Ja lisänä myös nämä:
4 Rakkaus on kärsivällinen ja laupias. Ei rakkaus kadehdi, ei rakkaus ole tyly, ei hän paisu:
5 Ei hän käytä itsiänsä sopimattomasti, ei omaansa etsi, ei hän vihaan syty, ei hän pahaa ajattele,
6 Ei hän vääryydestä iloitse, mutta hän iloitsee totuudesta:
7 Kaikki hän peittää, kaikki hän uskoo, kaikki hän toivoo, kaikki hän kärsii.
8 Ei rakkaus koskaan väsy; vaikka prophetiat lakkaavat, ja kielet vaikenevat, ja tieto katoo.
9 Sillä me ymmärrämme puolittain, ja propheteeraamme puolittain.
10 Mutta kuin täydellinen tulee, sitte vajaa lakkaa.
11 Kuin minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli ja ajattelin kuin lapsi; mutta sitte kuin minä mieheksi tulin, niin minä hylkäsin lapselliset.
12 Sillä nyt me näemme niinkuin peilistä tapauksessa, mutta silloin kasvoista kasvoihin: nyt minä tunnen puolittain, vaan silloin minä tunnen niiinkuin minä tuttu olen.
13 Mutta nyt pysyvät usko, toivo, rakkaus, nämät kolme; vaan rakkaus on suurin niistä.Kerro veljellemme vielä se, miten nämä selitettäis niin ymmärrettävästi, ettei tulkinnanvaraa jää.
Täällä tuodaan esiin paljon raamatunpaikkoja, mutta kun meistä ei taida kukaan olla varsinaisesti puhujaveli, jää usein tekstin selitys lukijalle epäselväksi. - vlm
Melperi1 kirjoitti:
mitä Raamatussa tarkoittavat:
1) armolahjat yleisesti
2) Pyhän Hengen armolahjat
Tunnut olevan ihan ulalla....ei puhu armolahjoista, se termi tuli 33/38 käännökseen ja 92 käännökseen.
Ai että olen ihan ulalla, kun sanon anteeksiantamuksen olevan lahjaa armosta. matti mainio kirjoitti:
No ei tuo kyllä paljon kerro, Kun minä sanon edustavani vanhoillislestadiolaista kristillisyyttä, niin veikkaanpa taas, että sinun kristillisyys on jotain seuraavista:
- adventismi, helluntailaisuus, vapaakirkko.
Kaikki nämä edustavat uskoa Kristukseen, mihinpäs muuhunkaan.tällä palstalla kysellään, mihin seurakuntaan kuulun. En vahingossakaan vastaa näille pitkänenäisille utelijoille, koska tämän palstan teema ei ole Melperin kotiseurakunta vaan "vanhoillislestadiolaisuus".
Kihiskööt kaikessa rauhassa uteliaisuutensa kanssa nämä juoruämmät.- vlm
Melperi1 kirjoitti:
tällä palstalla kysellään, mihin seurakuntaan kuulun. En vahingossakaan vastaa näille pitkänenäisille utelijoille, koska tämän palstan teema ei ole Melperin kotiseurakunta vaan "vanhoillislestadiolaisuus".
Kihiskööt kaikessa rauhassa uteliaisuutensa kanssa nämä juoruämmät....että karismaattisten liikkeiden merkit on selvät Melperillä, ei sitä muuta tarvikaan tietää.
- Milla-Liinu
Melperi1 kirjoitti:
Oli pihalla lumiukko,
hyvin suuri ja mahtava mies.
Se tuijotti hiilisilmin
ja korkean arvonsa ties.
Olen mainio, mahtava herra,
se tuumi, tuumi näin
Vaan harakat kylässä kaikki,
ne nauroivat takanapäin.
Sää lauha ja suojainen ehti
ja ukolle tuhon toi.
Ei ilkkua saa nyt sille.
Niin muillekin käydä voi.
Tietääkö joku kuka tämän runon on alunperin kirjoittanut? - Joo
matti mainio kirjoitti:
Menikö nyt loogisesti tämä ajatus?kohta Lutherin kuoltuaan lihalliset ihmiset toivat lain opettajan ja orjuuttajan kirkkoon. Ei Jumalan lapsi määrittele syntiä lain taulujen avulla, sillä laki on hengellinen ja taulut ovat tarkoitettu herättämään lihallisia. Pyhä Henki elävässä seurakunnassa puhuu ja sille äänelle Jumalan lapsi tahtoo olla kuuliainen ja syntinä hyljätä se minkä Henki kirkastaa olevan uskolle ja hyvälle omalletunnolle vaaraksi.
Jonka Poika on tehnyt vapaaksi hän on (synnin orjuudesta) todella vapaa. Maailma puhuu säännöistä, mutta ei ole kysymys säännöistä vaan Jumalan lapsi ei halua elää niin että tunto turmeltuu ja sydän mieltyy siihen "mitä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän koreus, ei se ole Isästä, vaan se on maailmasta. "
Kuitenkin on niin että mikä lihasta syntynyt on, on vain liha joka ei koskaan uudestisynny ja siksi se koko ajan on vetämässä maailmaan ja syntiin. Tarvitaan jokapäiväistä evankeliumin uskomista ja syntein pois panemista ettei sydän saastuis ja Pyhä Henki pakenis. - piru ite
matti mainio kirjoitti:
Menikö nyt loogisesti tämä ajatus?siinä olet sinä uskovainen paska väärässä jotta voisit syntiä tehä ilmasiksi,saman hinnan maksat maalisen elosi jälkeen kuin KUKA TAHANSA ,eli uskontosi haisee...........................
- matti mainio
piru ite kirjoitti:
siinä olet sinä uskovainen paska väärässä jotta voisit syntiä tehä ilmasiksi,saman hinnan maksat maalisen elosi jälkeen kuin KUKA TAHANSA ,eli uskontosi haisee...........................
synnit saa ilmaiseksi anteeksi, ei niitä tarvitse maksaa, niinkuin silloin aikoinaan, kun aneita myytiin.Etkö tiedä, ettei uskovan kristityn syntejä lueta hälle syyksi maallisen elon jälkeen, kun hän on Kristuksen oma.
Näin tuo ystävämme Melperimmekin opettaa ja olen siitä hänen kanssaan samaa mieltä.
Se KUKA TAHANSA ei voi periä ikikunniaa, jos ei ole täällä ajassa jo vihkiytynyt Kristukselle.
Tee sinäkin KUKA TAHANSA parannus ja ala elämään Mestarin askelissa, niin ei sinun tarvitse maksaa tekojasi maallisen elon jälkeen. - matti mainio
Milla-Liinu kirjoitti:
Oli pihalla lumiukko,
hyvin suuri ja mahtava mies.
Se tuijotti hiilisilmin
ja korkean arvonsa ties.
Olen mainio, mahtava herra,
se tuumi, tuumi näin
Vaan harakat kylässä kaikki,
ne nauroivat takanapäin.
Sää lauha ja suojainen ehti
ja ukolle tuhon toi.
Ei ilkkua saa nyt sille.
Niin muillekin käydä voi.
Tietääkö joku kuka tämän runon on alunperin kirjoittanut?Tuohan on ollut jossain peruskoulun ala-asteen lukukirjassa, muistelen niin.
Mutta miten tämä nyt liittyy tähän täällä käytävään keskusteluun.
Onko se jotenkin synonyymia näille keskusteluille?
- Pelle Peloton
vanhoillislestadiolaisuudessa erityisesti se, että siellä julistetaan Jumalan sanaa tupakka hampaissa? Noin vertauskuvallisesti ilmaistuna.
- Pelle Peloton
vanhoillislestadiolaiset kuin avaaja voivat vastata oheiseen kysymykseen.
- matti mainio
Vähänpä sinä tiedät. Puhuja ei koskaan puhu tupakka hampaissa. Sehän olisi samaa kuin puhuisi ruoka suussa, sopimatonta.
En tunne montaakaan puhujaa, joka polttaisi.
Sen sijaan tunnen paljon sellaisia, jotka eivät polta.
Uskonpa, että tupakan käyttö vähenee vähenemistään.
Tupakka ei ole hyvä asia, mutta paljon pienempi pahe, kuin alkoholi, paljon pienempi.
Minua ei haittaa kielteiset ilmiöt.
Maailma on täynnä kielteisiä asioita ja ilmiöitä, joille emme kuitenkaan voi mitään.
Siksi ei kannata niillä vaivata päätään.
Pitää ensisijaisesti hoitaa ja valvoa itseään.
Maailman parantaminen lähtee itsestä, ei kaverista.
Oma esimerkki on parasta maailman parantamista.
Tekemällä hyvää voi edistää paljon maailmanrauhaa siellä omissa ympyröissään ja lähipiirissään, missä vaikuttaa. - vlm
...noin vertauskuvallisesti ilmaistuna.
- Pelle Peloton
matti mainio kirjoitti:
Vähänpä sinä tiedät. Puhuja ei koskaan puhu tupakka hampaissa. Sehän olisi samaa kuin puhuisi ruoka suussa, sopimatonta.
En tunne montaakaan puhujaa, joka polttaisi.
Sen sijaan tunnen paljon sellaisia, jotka eivät polta.
Uskonpa, että tupakan käyttö vähenee vähenemistään.
Tupakka ei ole hyvä asia, mutta paljon pienempi pahe, kuin alkoholi, paljon pienempi.
Minua ei haittaa kielteiset ilmiöt.
Maailma on täynnä kielteisiä asioita ja ilmiöitä, joille emme kuitenkaan voi mitään.
Siksi ei kannata niillä vaivata päätään.
Pitää ensisijaisesti hoitaa ja valvoa itseään.
Maailman parantaminen lähtee itsestä, ei kaverista.
Oma esimerkki on parasta maailman parantamista.
Tekemällä hyvää voi edistää paljon maailmanrauhaa siellä omissa ympyröissään ja lähipiirissään, missä vaikuttaa. - ex-vlm
Hämmästyttää miten jaksetaan vaahdota aina tupakasta. Luulisi oleva tärkeämpiaäkin asioita joihin puuttua. Mielestäni tupakka ei ole sen pahempi kuin muutkaan epäterveelliset elämäntavat kuten roskaruuan ja limpparien käyttö eikä yleensä aiheita muille kuin käyttäjälle vahinkoa.
- Hejaa smoking!
ex-vlm kirjoitti:
Hämmästyttää miten jaksetaan vaahdota aina tupakasta. Luulisi oleva tärkeämpiaäkin asioita joihin puuttua. Mielestäni tupakka ei ole sen pahempi kuin muutkaan epäterveelliset elämäntavat kuten roskaruuan ja limpparien käyttö eikä yleensä aiheita muille kuin käyttäjälle vahinkoa.
lähettää oheisen linkin takana terveisiä nuorekas Mauri, joka myös polttelee. Kelaa avautuvaa sivua alaspäin, niin Mauri löytyy sieltä.
http://www.silikonitieto.net/artikkeli_haku.phtml?arID=235&ID=27
- ei v- eikä muukaan l
Mutta näyttää siltä, että omat ongelmamme meillä kaikilla on, kenellä lestadiolaisuus, kenellä ateilmi tai muu vaiva.
- matti mainio
No ei tämä kyllä ole ongelma, ellei siitä tee itselleen sitä.
Mutta Kristuksen seuraaminen on myös kieltäytymistä maailmallisista himoista.
Ei se uskovan elämä ole pelkkää iloa, rauhaa ja rakkautta, kyllä se on samanlaista taistelua syntiä ja saastaisuutta vastaan kuin kenellä tahansa.
Vaikka ei olis uskovakaan, on elämä taistelua.
On päihdeongelmia, perheongelmia, ihmissuhdeongelmia, parisuhdeongelmia, huumausaineongelmia, vain muutaman mainitaksemme.
Uskova on vapaa monista ongelmista, mutta ei suinkaan kaikista. - yks muiden joukossa
matti mainio kirjoitti:
No ei tämä kyllä ole ongelma, ellei siitä tee itselleen sitä.
Mutta Kristuksen seuraaminen on myös kieltäytymistä maailmallisista himoista.
Ei se uskovan elämä ole pelkkää iloa, rauhaa ja rakkautta, kyllä se on samanlaista taistelua syntiä ja saastaisuutta vastaan kuin kenellä tahansa.
Vaikka ei olis uskovakaan, on elämä taistelua.
On päihdeongelmia, perheongelmia, ihmissuhdeongelmia, parisuhdeongelmia, huumausaineongelmia, vain muutaman mainitaksemme.
Uskova on vapaa monista ongelmista, mutta ei suinkaan kaikista.Me ihmiset olemme erilaisia, jotkut ovat "synnynnäisesti" taipumuksiltaan enemmän "hengellisiä" kuin toiset, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Iranissa syntynyt olisi mitä todennäköisemmin harras muslimi, Venäjällä ortodoksi, Suomessa- millaiseen perheeseen sattuu syntymään jne.
Mutta oli niin tai näin, kuului millaiseen ihmistyyppiin tahansa, on hyvä, että usko on todella omakohtainen. Se, että olet vanhoillislestadiolainen, on pelastanut sinua paljolta. Yhteisöllisyys on vakaa, vahva ja tuo "siunausta" siinä mielessä, että olet säästynyt löyhän moraalin aiheuttamilta kärsimyksiltä.
Tosin, perheettömänä sinulla täytyy olla todella antava, haastava, mielenkiintoinen ammatti tai jokin muu asia elämässä, jotta et kuole täysin tylsyyteen.
Aikasempia tekstejäsi lukiessani totesin, että sinulla on paljon uskon tuomaa viisautta ja ymmärrystä, eli on ilo huomata, ettet niin penseä ole, kun epäilet ensimmäisessä tekstissäsi omaa uskoasi ja siinä samassa sinulla on jokin uskon ymmärrys seuraavassa tekstissä.
Asiat ovat niin kauan hyvin kuin epäilee ja uskoo yhtäaikaa, eli pysyy elävänä ja inhimillisenä.
Siinä minun kommenttini,tosin se oli vain minun kommenttini. - matti mainio
yks muiden joukossa kirjoitti:
Me ihmiset olemme erilaisia, jotkut ovat "synnynnäisesti" taipumuksiltaan enemmän "hengellisiä" kuin toiset, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Iranissa syntynyt olisi mitä todennäköisemmin harras muslimi, Venäjällä ortodoksi, Suomessa- millaiseen perheeseen sattuu syntymään jne.
Mutta oli niin tai näin, kuului millaiseen ihmistyyppiin tahansa, on hyvä, että usko on todella omakohtainen. Se, että olet vanhoillislestadiolainen, on pelastanut sinua paljolta. Yhteisöllisyys on vakaa, vahva ja tuo "siunausta" siinä mielessä, että olet säästynyt löyhän moraalin aiheuttamilta kärsimyksiltä.
Tosin, perheettömänä sinulla täytyy olla todella antava, haastava, mielenkiintoinen ammatti tai jokin muu asia elämässä, jotta et kuole täysin tylsyyteen.
Aikasempia tekstejäsi lukiessani totesin, että sinulla on paljon uskon tuomaa viisautta ja ymmärrystä, eli on ilo huomata, ettet niin penseä ole, kun epäilet ensimmäisessä tekstissäsi omaa uskoasi ja siinä samassa sinulla on jokin uskon ymmärrys seuraavassa tekstissä.
Asiat ovat niin kauan hyvin kuin epäilee ja uskoo yhtäaikaa, eli pysyy elävänä ja inhimillisenä.
Siinä minun kommenttini,tosin se oli vain minun kommenttini.Todellakin, minulla täytyy olla paljon kiintoisaa tekemistä, jotta yksinäisyyden tuoma tyhjyys ei kirvoita syntielämään.
Tätä neuvoasi arvostan hyvin paljon ja aijon toteuttaakkin.
Ei tämä niin huono palsta olekkaan, kuin alussa luulin. Asioihin saa uusia ulottuvuuksia, kun keskustelee muiden kanssa.
Eikä minua nuo haukkumisetkaan hätkähdytä. Ne kuuluvat joka palstalle, ei ainoastaan tälle.
Siellä missä kaksi tai kolme keskustelee, syntyy eriäviä mielipiteitä.
Uskomisen asioissakin on erilaisia näkemyksiä, mutta perusasiat pysyvät kuitenkin melko yhtenäisinä.
Keskusteleminenkin on näemmä taiteen laji.
Siinä pitää ensinnäkin osata hillitä itsensä, ei saa kiivastua, eikä menettää malttiaan, vaikka oma näkemys ei veisikään voittoon.
On taidettava päästä vähintään kompromissiin, eli antaa sijaa myös kaverin näkemykselle.
- vl-homppeli24
Tää on ihan hassu viestiketju, kun tarkemmin lukee.. Sisältöä tässä toki on paljon. Ehkä mäkin olen vain omituinen tulkitsija kun oma ajatusmaailmani on ihan kummallinen nykyään... erilainen kuin aikaisemmin. Lestadiolainen usko on ihan absurdia, silti mäkin roikun mukana ja mulla on ihan hyvä olla, paitsi että kaipaan rakkautta ja läheisyyttä, mutta en sitä mistään saa. Hullua!
Millainen on Jumala? Mitä se meiltä vaatii, vai vaatiiko mitään? Tarviiko tässä elämässä mitään muuta kuin uskoa ja armoa? Mitä meidän tekomme vaikuttavat? Ei niillä pitäisi olla mitään vaikutusta... Haluan tehdä kaikessa parhaani, olla ystävällinen jokaiselle, auttaa kärsiviä, kärsiä yhdessä toisten kanssa, rakastaa, huolehtia.. Miksi minä kuitenkin kieltäydyn sellaisista asioista joita en edes pidä vääränä.. tarkoitan lestadiolaisten perinnäissääntöjä - niitähän on, vaikka toiset eivät sitä hyväksy. Toisaalta nykyään en edes kieltäydy. Luotan enempi omaantuntooni, joka varmasti toisten mielestä venyy kuin purukumi. Mutta mitä väliä sillä on? Tärkeämpänä pidän uskoa Jeesukseen syntieni sovittajana ja olen iloinen että saan auttaa läheisiäni ja tehdä hyvää.- matti mainio
Kannattaa roikkua mukana, vaikka se ei aina niin juhlavalta tunnukkaan.
Tunteet velloo yhtenään äärilaidasta toiseen.
Jatkuva onnentila ei ole pysyvä olotila.
Hyvänolontunne vaihtelee ja se saa kiusaantuneelle mielentilalle.
Maailman ihmiset koettavat hukuttaa arkipäivän rasitukset, pettymykset, kärsimykset ja mitä niitä nyt kaikkea onkaan viikonloppuna kaljakorin tuomaan lohtuun.
Se vaan menee hetkessä ohi ja monelle seuraava aamu merkitsee krapulaa ja rahapulaa.
Vanha viisaus sanoo, että velat ei muutu saataviksi, vaikka kuinka pulloa kallistelisit.
Alkoholi ei auta murheissakaan. Alkoholista annetaan niin ruusuinen kuva.
Nyt on taas sitä pikkujoulujen aikaa. Ensin syödään hyvää ruokaa vatsa pullolleen ja sen jälkeen juodaan alkoholia pää täyteen.
Mikä on seuraus?
Kaikki syödyt herkut tulee yrjönä ulos. Pikkujouluissa tapellaan, ollaan uskottomia puolisolleen, poliisille tulee ylimääräistä töitä rähinöiden selvittelyssä.
Meillä on asiat hieman toisin.
Kristityn elämä ei ole tuollaista. Se on paljon fiksumpaa ja siistimpää.
Mutta taitolaji se on tämäkin kristillinen elämäntyyli. Joskus ahdistaa niin, että haluttais lyödä hanskat tiskiin, ja alkaa rellestämään kuin muutkin. Kun nämä turmiolan Tommin ajatukset valtaa mielen, on paras äkkiä kiiruhtaa sinne Jumalan lasten seuroihin virvoittumaan. - pari sanaa...
matti mainio kirjoitti:
Kannattaa roikkua mukana, vaikka se ei aina niin juhlavalta tunnukkaan.
Tunteet velloo yhtenään äärilaidasta toiseen.
Jatkuva onnentila ei ole pysyvä olotila.
Hyvänolontunne vaihtelee ja se saa kiusaantuneelle mielentilalle.
Maailman ihmiset koettavat hukuttaa arkipäivän rasitukset, pettymykset, kärsimykset ja mitä niitä nyt kaikkea onkaan viikonloppuna kaljakorin tuomaan lohtuun.
Se vaan menee hetkessä ohi ja monelle seuraava aamu merkitsee krapulaa ja rahapulaa.
Vanha viisaus sanoo, että velat ei muutu saataviksi, vaikka kuinka pulloa kallistelisit.
Alkoholi ei auta murheissakaan. Alkoholista annetaan niin ruusuinen kuva.
Nyt on taas sitä pikkujoulujen aikaa. Ensin syödään hyvää ruokaa vatsa pullolleen ja sen jälkeen juodaan alkoholia pää täyteen.
Mikä on seuraus?
Kaikki syödyt herkut tulee yrjönä ulos. Pikkujouluissa tapellaan, ollaan uskottomia puolisolleen, poliisille tulee ylimääräistä töitä rähinöiden selvittelyssä.
Meillä on asiat hieman toisin.
Kristityn elämä ei ole tuollaista. Se on paljon fiksumpaa ja siistimpää.
Mutta taitolaji se on tämäkin kristillinen elämäntyyli. Joskus ahdistaa niin, että haluttais lyödä hanskat tiskiin, ja alkaa rellestämään kuin muutkin. Kun nämä turmiolan Tommin ajatukset valtaa mielen, on paras äkkiä kiiruhtaa sinne Jumalan lasten seuroihin virvoittumaan."Mutta taitolaji se on tämäkin kristillinen elämäntyyli. Joskus ahdistaa niin, että haluttais lyödä hanskat tiskiin, ja alkaa rellestämään kuin muutkin. Kun nämä turmiolan Tommin ajatukset valtaa mielen, on paras äkkiä kiiruhtaa sinne Jumalan lasten seuroihin virvoittumaan."
Harmi, jos sinua viettelee jotkut "rellestämis"-ajatukset. Itse tunnen vl-uskosta luopuneita, jotka elävät ihan samalla tavalla kuin vl-liikkeeseen kuuluessaankin. No, yksi harrastaa afrotansseja, joita tuskin olisi aiemmin voinut harrastaa, mutta alkoholia eivät käytä, eivätkä käy ravintoloissa ym. ym. Minusta on mustavalkoista ja aliarvioivaa ajatella, että on olemassa vl-liike, jonka sisällä eletään siveästi ja sitten kaikki muu maailma, jossa irstaillaan ja "rellestetään".
- mietinpä vaan!
Olet riippuvainen seurakunnastasi ja ympäsilläsi olevista ihmisistä: se on yksi asia, joka saa usean lestadiolaisen pysymään siinä piirissä. On todella vääristynyttä, että lestadiolaiset esimerkiksi hylkäävät lapsen, joka ei halua kuulua lestadiolaisiin. Olen kuullut, että 15-vuotias oli joutunut kaikkien tuntemiensa ihmisten hylkäämäksi kun oli tullut siihen tulokseen, ettei halua kuulua lestadiolaisiin. Kotoa oli lähdettävä ja tultava toimeen omillaan! Ei 15-vuotias ole sallaiseen valmis. Ei se päätös tee hänestä arvottomampaa ja vähemmän rakastettavaa ihmistä! Millä perusteella te lestadiolaset pidätte itseänne muita ihmisiä arvokkaampina??? Emmekö me kaikki ole Jumalan lapsia huolimatta siitä, kuulummeko johonkin sairaalloiseen yhteisöön?
Itse olen sitä mieltä, että jokainen saa uskoa juuri siihen, minkä kokee oikeaksi, ja esimerkiksi oma uskoni on muodostunut omien kokemusteni kautta, ei muiden ihmisten sanelemana. Eikö jokainen saisi löytää oman uskonsa sen sijaan, että pienestä pitäen aivopestään ja syyllistetään? Sellaisen käsityksen olen lestadiolaisuudesta saanut.
Terveydenhoitoalalla työskennellessäni olen myös törmännyt usein peiteltyihin vääristymiin: luullaan, etteivät lestadiolaiset esimerkiksi petä vaimojaan, tee insestiä jne jne. Kyllä tekevät syntiä, ja paljon tekevätkin. Insestitapauksetkin hyvin yleisiä niissä piireissä, mutta uskalletaanko asioita ottaa esille?! Ei. Kätilönä tiedän, kuinka useat naiset joutuvat panemaan terveytensä, jopa henkensä peliin uskonsa vuoksi. Ja ei, aina ei ole niin, että nainen itse olisi tähän valmis: olen kuullut myös sellaista, että "uskon veljet" (mitkä lie) ovat tähän pakottaneet. Paljon on se lahko saanut aikaan myös mielenterveysongelmia, ihan oikeasti!!! Ei siellä piireissä passaa olla kovin herkkä ihminen...
Jokainen ihminen saa uskoa siihen mihin haluaa, mutta en hyväksy sitä, että lestadiolaiset pitävät itseään muiden yläpuolella. Samanarvoisia ollaan kaikki, kuulutaan lahkoon eli ei.- ex-vlm
"On todella vääristynyttä, että lestadiolaiset esimerkiksi hylkäävät lapsen, joka ei halua kuulua lestadiolaisiin. Olen kuullut, että 15-vuotias oli joutunut kaikkien tuntemiensa ihmisten hylkäämäksi kun oli tullut siihen tulokseen, ettei halua kuulua lestadiolaisiin. Kotoa oli lähdettävä ja tultava toimeen omillaan!"
Olet siis kuullut!? :(
Varmaan niistä samoista luottevista tietolähteistä joista nämä pesukonejututkin ovat lähtöisin. :)
En koskaan kuullut moista vaikka olen ollut koko ikäni tekemisissä vl:lien kanssa. Toki se ei ole mahdotonta koska maailmaan mahtuu monenlaisia ihmisiä.
Asenteellinen yleistys joka tapauksessa. - matti mainio
Olen ollut kyllä umpiossa, kun en ole tuollaisista
kuullut. Kylläpä maailma tuntuu taas niin mustavalkoiselta.
Kun eteen heitetään tuollainen törkykasa, sitä on vallan ihmeissään.
Varmasti on lestadiolaisuuden ulkopuolellakin täyttä elämää, eikä pelkästään syntiä ja saastaisuutta.
Ne hyvät asiat ei vaan näy,
Tiedotusvälineet suoltaa pelkästään negatiivisia asioita ja uutisia.
Olisko niin, että puolet maailman asioista olisi hyviä ja puolet huonoja.
Uskon kyllä kertomasi täysin.
Hoitoalalla näkee varmasti raadollisia puolia ihmiselämästä.
Mutta olen toisaalta hyvilläni, etten ole päässyt tietämään kaikkea mainitsemiasi asiota, sillä huonot uutiset lisäävät tuskaa. Siis tieto lisää tuskaa.
Varmasti on näin, niinkuin sanoin, että näytämme paremmilta kuin muut. Näin sitä helposti kyllä uskoo itsestään ja omasta piiristään.
Mutta se on pieni vähemmistö lestadiolaisissa, joka elää vastoin periaatteitaan.
Ethän voi sanoa, etteivätkö elämäntapamme olisi kaikinpuolin ihmiselämää rakentavia.
Kaikki eivät vaan jostain syystä jaksa pysyä näissä hyvissä neuvoissa, vaan elävät kristitylle sopimattomasti.
Minulla ei ole tullut mieleen vaihtaa uskontoa, koska koen, etä vain paras on kyllin hyvä.
Koska olen mies, en voi mennä sanomaan naisten puolesta, miltä heistä tuntuu tehdä paljon lapsia.
Uskon heidän kokevan sen luonnolliseksi asiaksi.
Lasten hylkäämisasiaa en tunne, joten en voi sanoa siitäkään mitään.
Mutta yksittäistapauksia varmasti on.
Yhteiskunnassa saa kuulla jatkuvasti tehtävän kaikenlaisia epärehellisyyksiä.
Uskon tarkoitus on opettaa ihmistä mm.rehellisyyteen.
Milläkö tavalla ollaan parempia ihmisiä?
Ei kai sitä noin voi ajatella. Minä sanoisin, että pyritään parempaan. Monesti tehdään virheitä ja niistä kehoitetaan tekemään parannus ja sen myötä yrittämään uudelleen olla tekemättä virheitä. - JIA
ei varmasti puhu tuolla tyylillä. Sen verran sivistystä ja ihmissuhdetaitoja ala vaatii. Kätilöltä odottaisi lisäksi oman alansa ja etenkin sen käytäntöjen asiantuntemusta.
- Nimetön
ex-vlm kirjoitti:
"On todella vääristynyttä, että lestadiolaiset esimerkiksi hylkäävät lapsen, joka ei halua kuulua lestadiolaisiin. Olen kuullut, että 15-vuotias oli joutunut kaikkien tuntemiensa ihmisten hylkäämäksi kun oli tullut siihen tulokseen, ettei halua kuulua lestadiolaisiin. Kotoa oli lähdettävä ja tultava toimeen omillaan!"
Olet siis kuullut!? :(
Varmaan niistä samoista luottevista tietolähteistä joista nämä pesukonejututkin ovat lähtöisin. :)
En koskaan kuullut moista vaikka olen ollut koko ikäni tekemisissä vl:lien kanssa. Toki se ei ole mahdotonta koska maailmaan mahtuu monenlaisia ihmisiä.
Asenteellinen yleistys joka tapauksessa.Olen kuullut tältä aikuiseksi jo varttuneelta itseltään ja uskon häntä. Kertoi paljon muutakin mitä on joutunut kokemaan. Äidinrakkautta parhaimmillaan... Anteeksi yleistys.
- Nimetön
JIA kirjoitti:
ei varmasti puhu tuolla tyylillä. Sen verran sivistystä ja ihmissuhdetaitoja ala vaatii. Kätilöltä odottaisi lisäksi oman alansa ja etenkin sen käytäntöjen asiantuntemusta.
Nyt et itse tiedä mistä puhut etkä anna mitään perusteluja: oliko liian vaativaa? Omasta tekstistäsi saan näin äkkiseltään sen kuvan, että olet hyvin tekopyhä ihminen. Voin vakuuttaa, että käytännöt on hallussa (mistä tiedät käytännöntaitoni???). Loukkaavaa on myös kun haukut ihmissuhdetaitojani tekstini perusteella, mutta väliäkö tuolla, olen saanut niistä vain positiivista palautetta työssäni. Siinä työssä täytyy sitä paitsi omat mielipiteet ja tunteet unohtaa (esimerkiksi vaikka, jos asiakas on tehnyt jotain kamalaa), ja olla aina asiakkaan tukena ja apuna, oli itse mitä mieltä asioista tahansa. Omia negatiivisia tunteitaan ei saa näyttää asiakkaalle. Se työstä raskasta omalta osaltaan tekeekin.
Anteeksi, jos aiemmasta tekstistäni saa sen kuvan, että yleistän - se ei ole tarkoitus. Tarkoitus on tuoda esille, että myös niissä piireissä tapahtuu kamalia asioita. Tiedän paljon hyvin ystävällisiä ja mukavia lestadiolaisia ihmisiä, enkä siis ajattele että "kaikki lestadiolaiset ovat...". Olen jopa seurustellut entisen lestadiolaisen kanssa. Monenlaisia ihmisiä niissäkin piireissä. - ex-vlm
Nimetön kirjoitti:
Olen kuullut tältä aikuiseksi jo varttuneelta itseltään ja uskon häntä. Kertoi paljon muutakin mitä on joutunut kokemaan. Äidinrakkautta parhaimmillaan... Anteeksi yleistys.
En voi väittää että se ei olisi totta. Meitä on niin monenlaisia, mutta mikä on ollut lapsen osuus välirikossa?
En usko että viimeisellä tuomiolla (jos sellaista koskaan tulee) katsotaan hyvällä lapsensa hylänneitä vanhempia.
Tapahtuiko tämä surullisen kuuluisalla 70-luvulla josta minä olen ennen tälle palstalle hakeutumista kuullut vain hyshys -huhuja hoitokokouksista joissa NN ollut silloin puhuteltavana seurakunnan edessä ja "sidottu synteihin" Tuntuu että nykyään lestadiolaiset ehkä ovat keskimäärin avarakatseisempia kuin ennen. Liikkeen virallinen kanta vain on ja pysyy ja virallista linjaa ei voi muuttaa koska se on erehtymätön, eli jos jotain on joskus päätetty ei sitä voi perua muuten Jumala olisi erehtynyt. - JIA
Käytännän taidoistasi en tiedä yhtään mitään, oletan että kun virassa toimit, käden taidot ovat hallussasi. Sen sijaan minusta ei ole kunniaksi terveydenhuoltoalan ammattilaiselle,että käyttää ammattiasemassaan saamiaan tietoja tällä tavalla. Voi tehdä suurtakin hallaa, kun kyseessä on sellainen terveydenhuollon alue, mikä vaatii erityisen luottamuksellista suhdetta asiakkaan ja työntekijän välillä.
Sinun 3.12 kirjoittamasi teksti vaikuttaa pahansuovalle uskottelulle. jolla on tarkoituksena ainoastaan vanhoillislestadiolaisuuden mustamaalaaminen. Olen kuullut, itse olen sitä mieltä, sellaisen käsityksen olen saanut, ihan oikeasti. Eli sinä siis olettamuksiasi ja kuulopuheitasi painotat oman ammattisi voimalla. Olen toki tietoinen, että lestadiolaisten joukko on joukko syntisiä ihmisiä ja kaikenlaista voi tapahtua, mutta ei ole oikein leimata yksittäisten tapausten perusteella koko joukkoa. Jos omien olettamusten pohjalta lähdetään yleistämään, millaisen yleistyksen voisi tehdä kätilöistä sinun nettiviestisi perusteella?
Kysyy terveydenhuoltoalan ammattilainen myös! - JIA:lle
JIA kirjoitti:
Käytännän taidoistasi en tiedä yhtään mitään, oletan että kun virassa toimit, käden taidot ovat hallussasi. Sen sijaan minusta ei ole kunniaksi terveydenhuoltoalan ammattilaiselle,että käyttää ammattiasemassaan saamiaan tietoja tällä tavalla. Voi tehdä suurtakin hallaa, kun kyseessä on sellainen terveydenhuollon alue, mikä vaatii erityisen luottamuksellista suhdetta asiakkaan ja työntekijän välillä.
Sinun 3.12 kirjoittamasi teksti vaikuttaa pahansuovalle uskottelulle. jolla on tarkoituksena ainoastaan vanhoillislestadiolaisuuden mustamaalaaminen. Olen kuullut, itse olen sitä mieltä, sellaisen käsityksen olen saanut, ihan oikeasti. Eli sinä siis olettamuksiasi ja kuulopuheitasi painotat oman ammattisi voimalla. Olen toki tietoinen, että lestadiolaisten joukko on joukko syntisiä ihmisiä ja kaikenlaista voi tapahtua, mutta ei ole oikein leimata yksittäisten tapausten perusteella koko joukkoa. Jos omien olettamusten pohjalta lähdetään yleistämään, millaisen yleistyksen voisi tehdä kätilöistä sinun nettiviestisi perusteella?
Kysyy terveydenhuoltoalan ammattilainen myös!Olen pahoillani, että olen järkyttänyt sinua sillä, että jollakin käy myös sääliksi teitä lestadiolaisia. Olen vaan yksinkertaisesti sitä mieltä, että vaikka lestadiolaisuus saattaa ulkopuoliselle vaikuttaa ihanalta yhteisöltä, niin senkin sisään mahtuu monenlaista, mikä minua järkyttää. Tähän mielipiteeseen minulla on oikeus. Ja varmasti se on monille myös hyvä yhteisö elää.
Toiseksi: en ole tuonut esille TYÖSSÄ saamaani tietoa kenenkään yksittäisen ihmisen elämästä, vaan yleisellä tasolla omaa mielipidettäni, joka on yhtälailla muodostunut yksityiselämässäni, joten voit luopua omista olettamuksistasi. - kätilönä?
Aivan pöyristyttävää kerrontaa. Todellakin olet epäluotettava kätilö, vaikket kertoisi yksittäisestä ihmisestä niin silti kirjoituksesi kertoo paljon sinusta ihmisenä. Olet loukannut monia jo tällä yleistävällä kirjoituksella.
Itse en ole koskaan kuullut vl-piireissä tapahtuneesta imsestistä, en kuitenkaan voi myöskään sanoa etteikö voisi olla mahdollista, Sillä enhän voi tietää kaikkien asioita. Mutta sinulta ampui yli ja pahasti seuraavassa" Insestitapauksetkin hyvin yleisiä niissä piireissä" Huomioi HYVIN YLEISIÄ".
Näin äkkipäätään vois arvioida,että olet jonninjoutava juoruaja! Ja johtopäätöksenä on, että KÄTILÖT ovat yleisesti erittäin EPÄLUOTETTAVIA ja rikkovat VAITIOLOVELVOLLISUUTTAAN kertomalla jonkun yhteisön asioista yleistävässä mielessä. Ja valehdellen kertovat asioista vedoten ammatilliseen tietämykseen ja näin häpäisevät koko ammattikunnan. - yliampumisen
kätilönä? kirjoitti:
Aivan pöyristyttävää kerrontaa. Todellakin olet epäluotettava kätilö, vaikket kertoisi yksittäisestä ihmisestä niin silti kirjoituksesi kertoo paljon sinusta ihmisenä. Olet loukannut monia jo tällä yleistävällä kirjoituksella.
Itse en ole koskaan kuullut vl-piireissä tapahtuneesta imsestistä, en kuitenkaan voi myöskään sanoa etteikö voisi olla mahdollista, Sillä enhän voi tietää kaikkien asioita. Mutta sinulta ampui yli ja pahasti seuraavassa" Insestitapauksetkin hyvin yleisiä niissä piireissä" Huomioi HYVIN YLEISIÄ".
Näin äkkipäätään vois arvioida,että olet jonninjoutava juoruaja! Ja johtopäätöksenä on, että KÄTILÖT ovat yleisesti erittäin EPÄLUOTETTAVIA ja rikkovat VAITIOLOVELVOLLISUUTTAAN kertomalla jonkun yhteisön asioista yleistävässä mielessä. Ja valehdellen kertovat asioista vedoten ammatilliseen tietämykseen ja näin häpäisevät koko ammattikunnan.Myönnän, että "hyvin yleisiä" ampuu yli, mutta niin ampuu myös oma vuodatuksesi. En voi sietää heikompien sortamista, ja siksi ensimmäinen kirjoitukseni onkin niin tunnelatautunut.
- ...
yliampumisen kirjoitti:
Myönnän, että "hyvin yleisiä" ampuu yli, mutta niin ampuu myös oma vuodatuksesi. En voi sietää heikompien sortamista, ja siksi ensimmäinen kirjoitukseni onkin niin tunnelatautunut.
Minä vastasin mielestäni sinun lääkkeellä tein sen tarkoituksella, koska en voi sulattaa tuollaista tyyliä. Kieltämättä kuohahti.
Koska täällä kirjoitellaan anonyyminä, niin onhan se helppoa laukoa mitä vaan, mutta itse mietin yleensä, että viitsisinkö sanoa kirjoittamani asian suurelle yleisölle. Se karsii typeryydet.
Ja mitä heikompien sortamiseen tulee, niin olisi hyvä sinunkin miettiä. vl-perheistä on tulossa sinunkin eläkkeen maksajat. Lapsissa on tulevaisuus, älkäämme siis sortako heikompia. Ja on yleensäkin raukkamaista huudella puskasta asiattomuuksia, ajattelematta kuinka paljon siitä voi joku kärsiä.
Vielä huomautus: Kukaan uskonveli ei voi ketään pakottaa mihinkään.
Lue vielä oma alkuperäinen kirjoituksesi ja mieti miten asiat oikeasti on ja tiedätkö sittenkään. On monta kohtaa mitkä on paisuteltu.
Hyvää joulua sinulle ja suvaitsevaisuuskaan ei voi lähteä muualta kuin meistä itsestämme! - qwerty
kätilönä? kirjoitti:
Näin äkkipäätään vois arvioida,että olet jonninjoutava juoruaja! Ja johtopäätöksenä on, että KÄTILÖT ovat yleisesti erittäin EPÄLUOTETTAVIA ja rikkovat VAITIOLOVELVOLLISUUTTAAN kertomalla jonkun yhteisön asioista yleistävässä mielessä. Ja valehdellen kertovat asioista vedoten ammatilliseen tietämykseen ja näin häpäisevät koko ammattikunnan."Itse en ole koskaan kuullut vl-piireissä tapahtuneesta imsestistä" Mä oon kuullut, jos haluat tietää missä, voin kertoo.... Eiköhän näitä tapahdu kaikenlaisissa yhteisöissä, et ihan turha jeesustella siellä.
- hienostelua
Melperi1 kirjoitti:
Ei tuossa kätilön tekstissä ole mitään ammattietiikkaa rikkovaa tai edes lähellä sitä. Puhdas mielipide jossa oma ammatti tulee esille, mutta näytä minulle kohta mistään säännöstä jota tuo edes lähes rikkoo. Sama jos lääkäri kertoo tavanneensa työssään paljon selkävaivoista kärsiviä rekkamiehiä. So what?
Foorumeilla kaikki tärkeilee ja yrittää esittää fiksumpaa kun onkaan. Ottaa juttuihinsa mukaan pari hienoa sanaa ja kommentoi muka asiallisesti. Pyh. hienostelua kirjoitti:
Ei tuossa kätilön tekstissä ole mitään ammattietiikkaa rikkovaa tai edes lähellä sitä. Puhdas mielipide jossa oma ammatti tulee esille, mutta näytä minulle kohta mistään säännöstä jota tuo edes lähes rikkoo. Sama jos lääkäri kertoo tavanneensa työssään paljon selkävaivoista kärsiviä rekkamiehiä. So what?
Foorumeilla kaikki tärkeilee ja yrittää esittää fiksumpaa kun onkaan. Ottaa juttuihinsa mukaan pari hienoa sanaa ja kommentoi muka asiallisesti. Pyh.- JIA
Melperi1 kirjoitti:
Ammattietiikka terveydenhuollon alalla ei todellakaan ole mikään nipotusasia. Jokaisen on voitava luottaa siihen, että hänen asioitaan ei kerrota eteenpäin, ei missään muodossa. Salassapitovelvollisuuden rikkomisesta voidaan tuomita jopa vankeuteen.
Vaikka nimiä ei tullutkaan esille, ei edes paikkakuntaa, tällainen viestittely saa aikaan sen, että asioistaan ei voi puhua hoitaville ihmisille vapaasti. Ja se saa aikaan sen, että oman tietonaan pidetään niitäkin seikkoja, joilla on vaikutusta terveyden- tai sairaanhoidossa. Voidaan jopa vältellä ottamasta yhteyttä terveydenhuoltoon, vaikka avun tarve olisi ilmeinen.
Tästä voimme kai kaikki oppia sen verran, että ei anneta valtaa nettikirjoittelussakaan tällaisille "tunnekuohuille". Ne panevat näköjään sanomaan sellaistakin, jonka tulisi visusti pysyä kielenkannan takana. - uppoa!
qwerty kirjoitti:
"Itse en ole koskaan kuullut vl-piireissä tapahtuneesta imsestistä" Mä oon kuullut, jos haluat tietää missä, voin kertoo.... Eiköhän näitä tapahdu kaikenlaisissa yhteisöissä, et ihan turha jeesustella siellä.
Niinpä niin, mahdollista tapahtua joka yhteisössä, joten väärin oli kätilöltä lähteä tällä tavalla esittämään asiaa. En voi sulattaa tuollaista tyyliä, joka on raukkamaista. Itselleni kirjoitus oli loukkaava siksi, koska vietämme normaalia elämää eikä perheessämme ja lähipiirissämme ole mitään kirjoittajan esittämiä asioita. Ainut joka oli täysin paikkaansa pitävä eli mekin teemme syntiä, tottakai.
Mielestäni ihminen joka tuolla tavalla mustamaalaa ja väheksyy toisia ja antaa ymmärtää että hänellä on oikeus kirjoittaa mitä tahansa on kaukana Jumalasta. Toivottavasti itsekkin sen ymmärsi. Kuule, mekin olemme ihmisiä ja täysin tiedämme mitä teemme, joten ei ole tarvis kenenkään tulla neuvomaan ja kommentoimaan kuin olisimme joitain tolloja. Ihmisarvoista elämää kaikille ja rauhallista joulua! - ...
hienostelua kirjoitti:
Foorumeilla kaikki tärkeilee ja yrittää esittää fiksumpaa kun onkaan. Ottaa juttuihinsa mukaan pari hienoa sanaa ja kommentoi muka asiallisesti. Pyh.Eipä mennyt esimerkkisi nappiin. "Sama jos lääkäri sanoo tavanneensa työssään paljon selkävaivoista kärsiviä rekkamiehiä". meinaatko että asiat on samalla viivalla. Entä tämä esimerkki: Lääkäri kertoo että rekkamiehille on hyvin yleistä insesti ym. mitä kirjoittaja yleistävään sävyyn kirjoitti.
- Toteaja.
Melperi1 kirjoitti:
Sinullahan se toimii niin, että älkää tehkö niin, miten minä teen, vaan tehkää, niin kuin minä sanon?
-----------------
Helppoa
Kirjoittanut: Melperi1 2.12.2005 klo 17.38 Toteaja. kirjoitti:
Sinullahan se toimii niin, että älkää tehkö niin, miten minä teen, vaan tehkää, niin kuin minä sanon?
-----------------
Helppoa
Kirjoittanut: Melperi1 2.12.2005 klo 17.38lainkaan, mitä tarkoittaa termi "ammattietiikka".
Syy siihen ei ole minun.- oikeassa
JIA kirjoitti:
Ammattietiikka terveydenhuollon alalla ei todellakaan ole mikään nipotusasia. Jokaisen on voitava luottaa siihen, että hänen asioitaan ei kerrota eteenpäin, ei missään muodossa. Salassapitovelvollisuuden rikkomisesta voidaan tuomita jopa vankeuteen.
Vaikka nimiä ei tullutkaan esille, ei edes paikkakuntaa, tällainen viestittely saa aikaan sen, että asioistaan ei voi puhua hoitaville ihmisille vapaasti. Ja se saa aikaan sen, että oman tietonaan pidetään niitäkin seikkoja, joilla on vaikutusta terveyden- tai sairaanhoidossa. Voidaan jopa vältellä ottamasta yhteyttä terveydenhuoltoon, vaikka avun tarve olisi ilmeinen.
Tästä voimme kai kaikki oppia sen verran, että ei anneta valtaa nettikirjoittelussakaan tällaisille "tunnekuohuille". Ne panevat näköjään sanomaan sellaistakin, jonka tulisi visusti pysyä kielenkannan takana.Olet oikeassa, ymmärrän pointtisi. Kirjoitukseni ("siinäpä se") oli MINUN mielipiteeni, ei kätilön mielipide yleisesti. Se on muodostunut minun ihmissuhteitteni ja yksityiselämäni kautta, ja aivan turhaan mainitsen ammattini. Tästä lähtien olen entistä tarkempi, mitä kätilönä sanon edes yleisesti mistään (taitaa olla ainut hyvä asia, jonka kirjoitukseni sai aikaiseksi).
- Toteaja.
Melperi1 kirjoitti:
lainkaan, mitä tarkoittaa termi "ammattietiikka".
Syy siihen ei ole minun."Ammattietiikka" ja muusta etiikasta viis, näkeehän sen täälläkin.
Toteaja. kirjoitti:
"Ammattietiikka" ja muusta etiikasta viis, näkeehän sen täälläkin.
omiasi?
Minä otin kantaa kätilön kirjoitukseen terveydenhuoltohenkilöstön ammattietiikan kannalta. Sinä vastasit siihen puhumalla TÄYTTÄ PUUTA HEINÄÄ, joka vastaus ei liittynyt millään tavalla käytyyn keskusteluun.
Oletko yleensäkin ihan pihalla asioista ja puhut reaalielämässäkin aina TÄYSIN ASIAN VIERESTÄ?- sh-AMK
Melperi1 kirjoitti:
omiasi?
Minä otin kantaa kätilön kirjoitukseen terveydenhuoltohenkilöstön ammattietiikan kannalta. Sinä vastasit siihen puhumalla TÄYTTÄ PUUTA HEINÄÄ, joka vastaus ei liittynyt millään tavalla käytyyn keskusteluun.
Oletko yleensäkin ihan pihalla asioista ja puhut reaalielämässäkin aina TÄYSIN ASIAN VIERESTÄ?Tee oikein hyvä avaus ammattietiikasta tälle palstalle. Sinulla on varmasti alan kirjallisuutta alustuksen pontimeksi. Etiikka liittyy myös uskonasioihin ja niiden kohtaamiseen, sopisi palstan teemaan. Tämä esimerkki josta on yllä käyty keskustelua, osoittaa, että tarvetta tällaiseen löytyy.
- Toteaja.
Melperi1 kirjoitti:
omiasi?
Oletko yleensäkin ihan pihalla asioista ja puhut reaalielämässäkin aina TÄYSIN ASIAN VIERESTÄ?Taisi kolahtaa liian arkaan paikkaan. Anteeksi, että otin puheeksi, mutta niin se vain on, että etiikka on elämässä joka asiassa. Etiikka on sama asia eri nimillä erilaisissa asiaympäristöissä.
- entinen lessu
Mä voisin kertoo sulle vähän mun omasta kokemuksesta. Synnyin lestadiolaiseen perheeseen, meit on 4 lasta. Olin 16 v.kun päätin erota lestadiolaisuudesta, eikä mun elämä muuttunu sen kummemmaksi. Isä ja äiti olivat jonku aikaa surullisia ja pahoillaan asiasta , ne huomas ettei musta heti tullu mustaa enkeliä ja olen ihan sama ihminen ku ennenki. Kaverit pysy sillon samana ja ku en mä niistä seura reissuista ollu välittäny enää pitkään aikaan ei ollu sinne menemistäkään enää. Joskus mielessäni ajattelin et piru vie,lähtiskö joku ilta istuun ry:lle ja kattos ku ihmiset puottas silmät päästään. Ainahan he puhuvat et kaikki on tervetulleita seuroihin, mut niitä tuijottavia katseita ei vaan kukaan jaksais. Ihan tuli joskus sellanen olo et jos otti jonku sukulaisen lapsen sylliin ja ne kysy vaik korviksista ja ku yritti selvittää mikä mä nyt olen niin lasten vanhemmat suurin piirtein anto ymmärtää mun levittävän jotain tautia..-: uskoton se on, se ei pääse taivaaseen vaan siitä tulee musta enkeli ja se joutuu tulijärveen, sielä juotetaan janoon kuuma vettä jne. Siis lapsi raukoille syötetään tämmöstä sontaa vielä tänäkin päivänä, mä olen uskovainen edelleen, uskon jumalaan ja sillä sipuli, en mä tunne tarvetta rakentaa ympärilleni minkään lahkon "turvaverkkoa" etten mä vaan pääsis tekeen syntiä. paljonkin tulee mietittyä miks erosin lapsen uskostani,,,tarkkaa syytä en osaa sanoa mut se on ainaki varma etten kestäny sitä ahdistusta mikä mulle tuli esim.seuroista. Meijän perällä vielä tänäki päivänä pietään paremmin huolta muitten ku omista asioista. Just se sellanen kyttääminen, muut laski seurakäyntejä. Tähän voin sanoa ettei mua koskaan kotona pakotettu seuroihin, se oli mulle tapa loppu ajan. Sitäki miettii et suomessa on paljon uskon lahkoja ja kaikkien mielestä se oma lahko on oikea,,,siinä tehköön jokainen oman henk,koht, valinnan ja toivon et kaikki sitä kunnioittas, se on niin jokaisen oma asia. Toivotan sulle hyvää jatkoa ja tee niin ku sydän sanoo. Mä olen ny 24v, ja elämä hymyilee ja jos multa joskus tultas kysyyn mun uskosta, en häpeilis sanoa et lapsena olin, ja vanhempani ovat lestadiolaisia. :)Hyvää joulun odotusta!
- matti mainio
Mitä kaikkea nyt harrastat, kun ei tarvitse olla "lessu" enää. Mikähän meni pieleen, kun lähdit pois Jumalan valtakunnasta.
Mikkä asiat eivät miellyttäneet silloin nuorena.
Ainhan voi palata takaisin, jos tuntuu, että maailma ahdistaa.
Jos olet kuitenkin omakohtaisessa uskossa vielä, niin sekin on mahtava asia.
Ihmisiin kait sinä petyitkin, et Jumalaan.
Joskus voi loukkaantua toiseen uskovaiseen ja silloin ajattelee seurakunnastakin samaa.
Ihminen tarvitsee uskonelämänsä ympärilleen seurakunnan. Ilman sitä on erakkomainen olotila.
Ei se tarvitse kummoinen pettymys olla, että jättää tutun ja turvallisen uskovien joukon.
Tiedän tapauksen, jossa tyttö lähti maailman teille, kun poika jätti seurustelun.
Harvoin maailma tarjoaa yhtä turvallista elämää kuin oma seurakunta, joka hoitaa jäsentään, mikäli hän vain on kuuliainen ja tottelevainen.
Mites kävi tuhlaajapojalle, kun jätti Isän kodin.
No huonostihan siinä kävi, kun piti syödä sikojen ruokaa.
Tuhlaajapoika sai kuitenkin palaamisen armon ja niin saa palata vielä tänäkin päivänä tuhlaajalapset takaisin omaan tuttuun siioniin.
- Eljas
Rehellisesti sanottuna eroaisin heti lestadiolaisuudesta jos tilanne ei olisi se mikä on. Olen ikäni (46 v. mies) elänyt tässä yhteisössä. Kaikki ystäväni ja koko sosiaalinen verkostoni on tässä porukassa. Minulla on tässä yhteisössä kohtuullisen arvostettu asema, minua kunnioitetaan.
Tarvitsen lisäksi työssäni ja arjessani tätä suhdeverkostoa. On sietämätön ajatus että pitäisi aloittaa alusta ystäväverkoston rakentaminen. Entä sukulaiset sitten. Olen sen verran läheltä nähnyt sitä kipua ja psyykkistä tuskaa jonka läpi sellainen joutuu elämään joka joutuu ulkopuolelle tai lähtee itse.
Itselläni ei kertakaikkiaan ole voimia läpikäydä eroamisen seurauksia.
Uskonnäkemyksistä ja syntisäännöistä olen monessa kohtaa eri mieltä mutta en anna sen häiritä. Olen akateemisesti kouluttautunut ja vaativassa työssä, joten en tietenkään voi allekirjoittaa SRK:n ja Päivämiehjen monesti jokseenkin naiiveja julistuksia ja käsityksiä joilla ei ole tieteen perustaa. Kyseenalaistamatta en niitä niele mutta en myöskään julkisesti ääneen kritisoi siionin ratkaisuja. Kaipa ne kiellot ja ajattelun rajoitukset ovat joillekin uskovaisille tarpeen.että moni nuoruusiän ohittanut vanhoillislestadiolainen on kirjoittajan kanssa samassa tilanteessa.
Ymmärtää hyvin, että oma herätysliike opettaa lukuisia Raamatun vastaisia harhaoppeja, lastaa ihmisten päälle käsittämättömiä sääntötaakkoja yms.
MUTTA...
Mihinkäs sieltä tutusta miljööstä poiskaan lähdet. Siellä ovat ystävät, tuttavat, kaverit. Siellä ovat monenlaiset sosiaaliset verkostot. Se olisi liian raju repäisy, jos ihminen niiltä juurilta repäistäisiin pois.
Mutta toki tällainen vl voi jatkaa siellä tutussa joukossa, jossa "toinen toisensa valvonta pelaa". Pääasia on, että sen joukon keskellä henkilö itse tajuaa, missä kaikessa mennään päin honkia. Että hän tajuaa, millaisia hengellisiä harhaoppeja oma herätysliike jäsenilleen opettaa. Eihän niistä tarvitse ääneen ruveta tarinoimaan. Itselleen vain hallaa sillä aiheuttaisi.
Nuoremmat veeällät, jotka ovat tajunneet nämä vl-herätysliikkeen hengelliset oppimädännäisyydet, eivät ole vielä juurtuneet niin kovalla paalutuksella vl-herätysliikkeeseen ja he voivat helpommin repäistä itsensä irti sieltä.
Pääasia sekä sinne jäävien että eroavien kohdalla on se, että itsellä on
SYDÄMESSÄ USKO JUMALAAN JA KRISTUKSEEN
sekä ymmärrys siitä, että itseä ei voi vl-opettajat vetää kuin pässiä narussa omien oppiensa kera vaan, että Raamatun opit ovat läheisiä ja rakkaita.- Rehellisyys maan perii
Jos suoraan sanotaan, vaikuttaa siltä että olet epärehellinen itsellesi. Kuinka oiekin jaksat jatkaa itsellesi valehtelemista? Olet kovasti peloissasi, et rohkene kantaa aidosti vastuuta.
kristinuskon sisällöllä ja sen sanomalla ei ole sinulle todellist amerkitystä. Ikävä todeta, mutta kirjoituksesi perusteella syntyy tämä vaikutelma. - Uskovainen, ei vl
Varmasti hyvin moni vanhoillislestadiolainen ajattelee kanssasi samalla tavalla. Vl-valheopit eivät voi tyydyttää rehellisen ihmisen sisäistä maailmaa, mutta kun on siellä joukossa koko ikänsä elänyt, niin vaikea on pois lähteä.
Jumala kyllä ruokkii teitä siellä valheoppien keskellä, jos vilpittömästi haluatte olla Hänen lapsenaan, vaikka olosuhteiden pakosta joudutte olemaan vl-herätysliikkeen keskellä. Rehellisyys maan perii kirjoitti:
Jos suoraan sanotaan, vaikuttaa siltä että olet epärehellinen itsellesi. Kuinka oiekin jaksat jatkaa itsellesi valehtelemista? Olet kovasti peloissasi, et rohkene kantaa aidosti vastuuta.
kristinuskon sisällöllä ja sen sanomalla ei ole sinulle todellist amerkitystä. Ikävä todeta, mutta kirjoituksesi perusteella syntyy tämä vaikutelma.- kysyn
Uskovainen, ei vl kirjoitti:
Varmasti hyvin moni vanhoillislestadiolainen ajattelee kanssasi samalla tavalla. Vl-valheopit eivät voi tyydyttää rehellisen ihmisen sisäistä maailmaa, mutta kun on siellä joukossa koko ikänsä elänyt, niin vaikea on pois lähteä.
Jumala kyllä ruokkii teitä siellä valheoppien keskellä, jos vilpittömästi haluatte olla Hänen lapsenaan, vaikka olosuhteiden pakosta joudutte olemaan vl-herätysliikkeen keskellä.sellainen olosuhteiden pakko????
- Lopeta teeskentely!
Uskovainen, ei vl kirjoitti:
Jumala kyllä ruokkii teitä siellä valheoppien keskellä, jos vilpittömästi haluatte olla Hänen lapsenaan, vaikka olosuhteiden pakosta joudutte olemaan vl-herätysliikkeen keskellä.Olen eri mieltä. Jos ihminen todella ei usko vl-oppeihin mutta sosiaalisistsa syistä (pelkuruuttaan) ei rohkene ottaa aidosti kantaa eikä tuo mielipiteitään esille eikä siten kanna vastuutaan ajatuksistaan ja käsityksistään, sellainen moraalittomuus ja selkärangattomuus syö ihmistä sisältäpäin. Sellaisesta teeskentelystä ei ole koskaan koitunut mitään hyvää.
Kristuksen kautta me olemme vapaita! Emme SRK:n oppien vankeja. Vaikka kuinkakain arkoja olisimme mutta Kristuksessa olemme vahvoja. Ei tarvitse pelätä vl-joukkoa, ei saarnaajia eikä vl-sukulaisia. Tärkeintä on kuunnella oman omantunnon ääntä ja olla aito.
- Lessun ex ukko
Voin keroa että noi lessut on aivan sairasta porukkaa!
Mun ex muija oli lessuperheen kakara ja niin kauan kun meillä meni akan kans hyvin ei ollu juurikaan ongelmia sen suvun kanssa mut voi perkele kun meillä alkoi menemään huonommin ja tuli riitoja niin johan alkoi valkenemaan mikä on homman nimi.
Nämä lessut pitivät sen ex-muijan puolta vaikka tiesivät miten hän oli se joka teki todella väärin varsinkin lapsiamme kohtaan mutta kun heillä on sellainen käsitys että vain he ovat aina oikeassa olipa asia mikä hyvänsä niin siinä kärsivät lapset kaikista eniten.
Kun sitten erosimme niin minä muutuin aivan täysin heidän silmissään, en ollut enää se kehuttu ja pidetty vävy vaan kaiken pahan alku ja juuri. Todella sekopäistä porukkaa sanon mä, en tunne ketään normaalia ihmistä joka edes kykenisi valehtelemaan ja puhumaan niin paljon paskaa kuin lessut!
On se helppoa olla lessu, aivan sama mitä he tekevän niin aina he pääsevät kuiville omasta mielestään kun työntelevät tila-autoillaan ja maastureillaan sinne ärryylle ja käväisevät siellä nollaamassa syntinsä! Aivan sairasta sekopäistä jengiä!!!
Vittu, jonkun uskonnon varjolla he tekevät ihan mitä haluavat. Suomen pitäisi olla tiennäyttäjänä muille maille ja täällä pitäisi ehdottomasti kieltää esim. kouluissa uskontojen opetus.
Aivan käsittämätöntä että yhteiskunnan varoja tuhlataan uskonnon opetukseen, miten sellaista voidaan harrastaa sillä tuollaisen keksityn aiheen opetus on täysin edesvastuutonta!
Koska tuolaisen paskan opetus on sallittua ja vielä yhteiskunnan varoin niin mitäpä te uskovaiset tekopyhät siihen sanoisitte että uskonnon opetus vaihdettaisiin vaikkapa ufo-opetukseen? Eihän ufoistakaan ole mitään todisteita että niitä olisi kuten ei ole mistään huuhaa-jumalistakaan!
Ja aivan turha teidän on alkaa sepustamaan mitään paskaa jostain vitun raamatusta, äkkiäkös vaikka mä väsään vastaavan satukirjan ufoista ja siinä on yhtä vedenpitävä "fakta" kuin raamattukin siitä että niitä ufoja myös on olemassa.
Ei sitä normaali täysijärkinen ihminen voi käsittää että miten vitussa jotkut on niin helvetin tyhmiä ja yksinkertaisia että uskovat tuollaiseen täyteen paskaan jostain pirun jumalista koska eihän sellaisesta skeidasta edes voi olla pienimpiäkään todisteita.
Jos todella joku jumala olisi olemassa niin olisihan se todistanut olemassaolonsa joka ikiselle ihmiselle mutta pirulauta kun ei ole, ja miksiköhän? No siksi ettei sellaista ole olemassakaan! Se on kuulkaas niin että kun se henki karkaa ihmisestä niin sen jälkeen ei ole enää mitään, ihmisen tietoisuus lakkaa olemasta ja ollaan enää pelkkää matojen sapuskaa ja sillä selvä! Joka pystyy todistamaan minkään jumalan olemassaolon niin hän voisi esittää sen mulle sillä mä ainakin osaisin hyödyntää sen, katsokaas on luvattu isoja summia jos joku pystyy esittämään todisteet jostain yliluonnollisesta kuten väitetystä jumalasta. Siinä on rahat varmemmassa tallessa kuin missään sillä ei todellakaan ole pienintäkään pelkoa että joku pystyisi esittämään mitään todisteita sellaisesta asiasta mitä ei kertakaikkiaan ole olemassakaan!!!- matti mainio
Surkuhupaisen hauskoja tarinoita. Kyllä mahtuu tähän armaaseen suomemme maahan monenlaista tarinaa perhe-elämisistä.
Sinä et näköjään usko mihinkään. Usko ei olekkaan tietämistä, eikä sitä voida todistaa.
Eikö ole käsittämätöntä, että sinä olet olemassa.
Ei millään ilveellä ihminen voi syntyä itsestään.
Kuvitellaanpa, että atomipommein tuhottaisiin kaikki elämä maapallolta.
Mitään elävää olentoa ei jäisi henkiin.
Uskotko, että elämä voisi syntyä vielä miljardien vuosien aikana itsekseen, varsinkaan ihmisen kaltaista olentoa.
Ei varmasti elämä synny itsestään.
Jos jokin eläin tuhotaan sukupuuttoon, se ei varmasti enää itsekseen synny uudestaan.
Näin ollen meidän on pakko uskoa, että Jumala on meidät kaikki luonut.
Et voi järkeillen ratkaista ja ymmärtää tätä maailman touhua ja elämää. - perusteella...
Viestisi perusteella voisin veikata, että sinulla on jonkintasoinen taipumus väkivaltaan ja alentunut kyky itsekontrolliin. Siispä jo viestisi perusteella asetat väitteesi syyttömyydestäsi eroonne aika kyseenalaiseksi. Kukaan järkevä, vastuullinen ja ennen kaikkea "aikuinen" ihminen ei kirjoita tuohon malliin.
Yleensä avioerotilanteissa vain tahtoo olla tapana, että miehen suku jää miehen taakse ja vaimon suku vaimon taakse. Ei siihen uskontoja sen kummemmin tarvitse. Veri on vettä sakeampaa.
Suomessa on uskonnon vapaus. Ihan vapaasti saat kirjoittaa ufo-uskonnon alkueeppoksen ja alkaa kerätä seurakuntaa ympärillesi. Luultavasti, jos saat tarpeeksi laajan kannatuksen, niin saat oman osasi myös koulujen uskonnonopetuksesta. Tai jos et uskonnon niin ainakin psykologian. - -EVOLUUTIO-
matti mainio kirjoitti:
Surkuhupaisen hauskoja tarinoita. Kyllä mahtuu tähän armaaseen suomemme maahan monenlaista tarinaa perhe-elämisistä.
Sinä et näköjään usko mihinkään. Usko ei olekkaan tietämistä, eikä sitä voida todistaa.
Eikö ole käsittämätöntä, että sinä olet olemassa.
Ei millään ilveellä ihminen voi syntyä itsestään.
Kuvitellaanpa, että atomipommein tuhottaisiin kaikki elämä maapallolta.
Mitään elävää olentoa ei jäisi henkiin.
Uskotko, että elämä voisi syntyä vielä miljardien vuosien aikana itsekseen, varsinkaan ihmisen kaltaista olentoa.
Ei varmasti elämä synny itsestään.
Jos jokin eläin tuhotaan sukupuuttoon, se ei varmasti enää itsekseen synny uudestaan.
Näin ollen meidän on pakko uskoa, että Jumala on meidät kaikki luonut.
Et voi järkeillen ratkaista ja ymmärtää tätä maailman touhua ja elämää.Oletteko te uskovaiset todella noin tyhmiä ja sokeita?!?!?!!!!!
Tieteellisesti on todistettu HUOM! TODISTETTU että elämä maapallolla on syntynyt evoluution seurauksena.
Ihminen polveutuu apinasta joka on todistettu lukuisin tavoin jo vuosia sitten.
Ihminen on vain eläinlaji joka on kehittynyt vuosimiljoonien saatossa ja kehitys jatkuu yhä, kaikki elämä on saanut alkunsa alkueläimistä jotka ovat kehittyneet eri eläinlajeiksi.
On se niin vitun ihmeellistä että te uskovaiset voitte olla niin pirun itsekkäitä että ette voi edes faktojen valossa myöntää että teidän luomisteorianne on vain keksittyä huuhaata jonka oikea käsittelypaikka on tuo kaksnelosen palsta HUUHAA!
Heh.. on aivan uskomatonta että vaikka on moniin kertoihin todistettu että elämä ja sitä myöten ihmiset ovat kehittyneet vuosimiljoonien kehityksen tuloksena niin silti te väitätte jotain aivan muuta vaikka teillä ei ole pienen pienintäkään todistetta mistään jumalan olemassaolosta!
Lyökääpä FAKTAT pöytään niin eiköhän se ole selvä että se mikä on todistettu oikeaksi on myös oikeaa ja se mitä ei ole todistettu oikeaksi ei myöskään ole oikeaa! - ...
-EVOLUUTIO- kirjoitti:
Oletteko te uskovaiset todella noin tyhmiä ja sokeita?!?!?!!!!!
Tieteellisesti on todistettu HUOM! TODISTETTU että elämä maapallolla on syntynyt evoluution seurauksena.
Ihminen on vain eläinlaji joka on kehittynyt vuosimiljoonien saatossa ja kehitys jatkuu yhä, kaikki elämä on saanut alkunsa alkueläimistä jotka ovat kehittyneet eri eläinlajeiksi.
On se niin vitun ihmeellistä että te uskovaiset voitte olla niin pirun itsekkäitä että ette voi edes faktojen valossa myöntää että teidän luomisteorianne on vain keksittyä huuhaata jonka oikea käsittelypaikka on tuo kaksnelosen palsta HUUHAA!
Heh.. on aivan uskomatonta että vaikka on moniin kertoihin todistettu että elämä ja sitä myöten ihmiset ovat kehittyneet vuosimiljoonien kehityksen tuloksena niin silti te väitätte jotain aivan muuta vaikka teillä ei ole pienen pienintäkään todistetta mistään jumalan olemassaolosta!
Lyökääpä FAKTAT pöytään niin eiköhän se ole selvä että se mikä on todistettu oikeaksi on myös oikeaa ja se mitä ei ole todistettu oikeaksi ei myöskään ole oikeaa!Kumpiko se oli ensin muna vai kana? Pistäs tieteelliset faktat pöytään.
- Hullu
-EVOLUUTIO- kirjoitti:
Oletteko te uskovaiset todella noin tyhmiä ja sokeita?!?!?!!!!!
Lyökääpä FAKTAT pöytään niin eiköhän se ole selvä että se mikä on todistettu oikeaksi on myös oikeaa ja se mitä ei ole todistettu oikeaksi ei myöskään ole oikeaa!Ajatellaampa että evoluution mukaan maailman alkuaikoina ois jotenki ihmeen kaupalla päässy jostakin tyhjästä syntymään jokin yksisoluinen eliö. Kysymys kuuluu että mistä se yksisoluinen tietää millainen sen pitäisi olla että se osaisi vaikka uida tai lentää tms.? Tutkijat ei ole muuta selitystä tälle keksineet kuin evoluution ja sehän ei kelpaa selitykseksi. Ei elämä ja eläimet voi tyhjästä syntyä. Ei tutkijat ole vieläkään elämän syntyä osanneet todistaa. Ei se evoluutio ole mikään selitys.
- se on
perusteella... kirjoitti:
Viestisi perusteella voisin veikata, että sinulla on jonkintasoinen taipumus väkivaltaan ja alentunut kyky itsekontrolliin. Siispä jo viestisi perusteella asetat väitteesi syyttömyydestäsi eroonne aika kyseenalaiseksi. Kukaan järkevä, vastuullinen ja ennen kaikkea "aikuinen" ihminen ei kirjoita tuohon malliin.
Yleensä avioerotilanteissa vain tahtoo olla tapana, että miehen suku jää miehen taakse ja vaimon suku vaimon taakse. Ei siihen uskontoja sen kummemmin tarvitse. Veri on vettä sakeampaa.
Suomessa on uskonnon vapaus. Ihan vapaasti saat kirjoittaa ufo-uskonnon alkueeppoksen ja alkaa kerätä seurakuntaa ympärillesi. Luultavasti, jos saat tarpeeksi laajan kannatuksen, niin saat oman osasi myös koulujen uskonnonopetuksesta. Tai jos et uskonnon niin ainakin psykologian.väkivaltainem kun sen tekstissä oli niin paljo kirosanoja, vai sen takia kun se ei usko jumalaan?
- ihmisissä
Hullu kirjoitti:
Ajatellaampa että evoluution mukaan maailman alkuaikoina ois jotenki ihmeen kaupalla päässy jostakin tyhjästä syntymään jokin yksisoluinen eliö. Kysymys kuuluu että mistä se yksisoluinen tietää millainen sen pitäisi olla että se osaisi vaikka uida tai lentää tms.? Tutkijat ei ole muuta selitystä tälle keksineet kuin evoluution ja sehän ei kelpaa selitykseksi. Ei elämä ja eläimet voi tyhjästä syntyä. Ei tutkijat ole vieläkään elämän syntyä osanneet todistaa. Ei se evoluutio ole mikään selitys.
ole yhtään sellaista ainesosaa tai yhtään mitään muutakaan mitä ei maaperästä löydy. Ihminen on puhdas kemiallinen robotti. Se että yhdisteet ovat muotoutuneet siihen järjestykseen kun ne nyt on, on ihmisen osalta mennyt miljoonia vuosia. Hirmuliskot hallitsivat maata 160milj. vuotta. Nisäkkäät ovat nyt hallinneet 50milj. vuotta ja ihminen tästäkin vain murto-osan. Ihminen ei koskaan tule hallitsemaan jumalastaan huolimatta maapalloa 160milj. vuotta. Se että mistä se ensimmäinen pikku, pikku "eliö" muodostui? Siitä voidaan kiistellä. Voihan se olla että jumala piipahti ohilennollaan paskalla ja hänen kärsimästään suolibakteerista tuli lopulta ihminen. Tuskin kuitenkaan. Satojen vuosien päästä ihminen voi tehdä toisen ihmisen kasasta mineraaleja. Onko ihminen sitten jumala?
- matti mainio
ihmisissä kirjoitti:
ole yhtään sellaista ainesosaa tai yhtään mitään muutakaan mitä ei maaperästä löydy. Ihminen on puhdas kemiallinen robotti. Se että yhdisteet ovat muotoutuneet siihen järjestykseen kun ne nyt on, on ihmisen osalta mennyt miljoonia vuosia. Hirmuliskot hallitsivat maata 160milj. vuotta. Nisäkkäät ovat nyt hallinneet 50milj. vuotta ja ihminen tästäkin vain murto-osan. Ihminen ei koskaan tule hallitsemaan jumalastaan huolimatta maapalloa 160milj. vuotta. Se että mistä se ensimmäinen pikku, pikku "eliö" muodostui? Siitä voidaan kiistellä. Voihan se olla että jumala piipahti ohilennollaan paskalla ja hänen kärsimästään suolibakteerista tuli lopulta ihminen. Tuskin kuitenkaan. Satojen vuosien päästä ihminen voi tehdä toisen ihmisen kasasta mineraaleja. Onko ihminen sitten jumala?
Heh, hauska ajatus, vaikkakin törkeää Jumalan pilkkaa. Uskon, ettei nämä asiat ikinä tule selviämään. Jos selviäisi, ei uskoa tarvittaisi ollenkaan.
Mutta koska tiede ei pysty antamaan vastauksia elämän alkuperään, täytyy pysyä uskon puolella.
Usko on lisäksi helpompi omaksua, kuin tieteellinen selitys.
Voihan sitä uskoa vaikkapa vain varmuuden vuoksi.
Etkö sinäkin voisi alkaa uskomaan Jeesukseen, jos sittenkin Jeesus ja Jumala olisi olemassa.
Mitä menetät, jos uskot ja elät hänen sanomansa mukaisesti.
Mutta jos et usko, on mahdollisuus menettää.
Luuletko, etten olisi pohtinut asioita samalla tapaa kuin sinä?
Uskontoa tarvitaan, koska se on elämää ylläpitävä voima.Uskontoa ovat tarvinneet nekin, jotka eivät ole tienneet kristinuskosta, eivätkä sivistyneestä maailmasta mitään.
Toteemipaalu on ollut alkuasukkaan Jumala.
Voisi leikinpäiten sanoa, että minun Jumalani on Vanhoillislestadiolainen yhteisö, joka on samalla näkymätön Jumalan valtakunta.
Jumala on sellainen, jota ei osaa edes kuvitella.
Taiteessa hänet on kuvattu pitkäpartaiseksi mieheksi. Kuitenkin sanotaan, että meidät on luotu hänen kuvakseen.
Olen monesti miettinyt, missä hän mahtaa luurailla?
Jos ihminen menettää kaiken; järjen, omaisuuden, omaisensa, terveytensä, mihin sitten turvautuisi?
Jää vain yksi toivo:"Usko Jeesukseen, niin pelastut!" - Hullu
ihmisissä kirjoitti:
Muistatko mitä hautajaispuheessa sanotaan?
Maasta sinä olet tullut ja maaksi sinun täytyy jälleen tuleman. Ei elämän syntyä voi selittää keksimällä joku uusi sana, kuten evoluutio.
Edelleenkään se pikku pikku eliö ei voi tietää mitä sillä pitää tehdä että se osais lentää. Taitaa tämä evoluutio, joka ne muutokset tekee ja elämän synnyttää olla itse Jumala.
- ateisti
näin ateistina tuskin olen oikea henkilö kommentoimaan kenenkään uskoa,mut haluan kuiteskin sanoa oman mielipiteeni.tuntuu et kirjoittaja vähän epäilee uskoaan..enkä sitä yhtään ihmettele kun kuullostaa siltä et tämä henkilö on jo lapsesta asti vain viety kuin pässiä narusta näihin tilaisuuksiin ja jo kasvanut tähän uskontoon sitä sen kummenmin kyseenalaistamatta.no,kukin tulkoon autuaaksi uskossaan,ja jos se tuntuu hyvältä elämäntavalta niin mitä sitä sit ihmettelemään..minua vaan henk.koht.tökkii näissä se,et ihmiselle ei anneta edes valinnanvapautta,vaan jo lapsesta asti opetetaan uskomaan johonkin ja sen pitäis sit riittää läpi elämän..
- matti mainio
No pientähän se pässinä oleminen täällä meillä on, kun vertaa muuhun maailmaan.
Jos olisin syntynyt muslimiperheeseen, täytyisi rukoilla viisi kertaa päivässä.
Tyttölasten asema on jossakin uskonnossa kamala, kun joutuu ympärileikatuksi.
Onko ateisti sen onnellisempi, kuin ne, jotka uskovat ja palvovat Jumalaa.
Neuvostoliitossa oli Jumalana isä aurinkoiset, Lenin ja Stalin.
Minkälainen oli yhteiskunnan tila heidän aikanaan?
Ei ollut hurraamista. Yksi silmiinpistävä asia olis se, että kaikki oli yhteistä.
Kansa oppi epärehellisyyteen ja sitä pidettiin aivan luonnollisena asiana.
Ateismi ei ole kansan moraalia kohottava voima, vaan alentava. Kristinusko taas on kansan moraalia lujittava tekijä, mikä onkin hyvin tärkeä asia.
Lestadiolaisuudessa koen saaneeni oikeat elämisen eväät ja arvot. Ne auttavat yksilöä saavuttamaan korkeaa etiikkaa, tai lyhyesti sanottuna tekevät hänestä ns. kunnon kansalaisen, josta on yhteiskunnalle hyötyä.
Mites kävi muinaiselle rooman valtakunnalle?
Kun se moraali rapistui kokonaan, sen myötä koko valtakunta hajosi.
Ateismi ei ole kansakuntaa kohottava voima.
Ilman kristinuskoa yhteiskuntamme rapistuisi.
- matonen
En ymmärrä uskonnosta paljoa. Oman kiirastuleni kävin varmaan murrosikäisenä ja uskoin mitä uskoin. Myöhemmin ajateltuani asioita ja vähän opiskeltuanikin minusta tuli sitten kuitenkin puoliateisti.
Olen ihminen ja tietoinen itsestäni, mutta kun olin vielä se pieni maan matonen "vaisto" jonka evoluutio oli tuhansissa vuosissa minuun luonut piti minut elossa. Sopimattoman vaiston omaavat kuoli pois. Jossain välissä sain jalat, sitten kädet sitten aloin ajatella. Vaistojen tilalle tuli tietoisuus. Kuolema on loppu jota opin pelkäämään. Mieleni kehittää edelleen kaikenlaisia puolustuskeinoja milloin millaisia uhkia vastaan. Kuoleman pelko on vahva ja kuolemaa ei voi välttää. Siksi nyt uskon että en kuolekkaan vaan henkeni jatkaa taivaassa...jatkaahan?
No oikeastaan minä uskon niin että uskovaisten ryhmiä ajaa eteenpäin sama voima kuin esim aikoinaan natseja. Ihmisen psyyke halajaa yhteenkuuluvuutta. Tuota ikiajan lauman tajoamaa turvaa. Ihmisen on hyvä olla kun ympärillä on jokin tukiryhmä. Loppujen lopuksi sillä ei ole mitään väliä mikä se ryhmä on. Siksi saamme kärsiä terroristeistä, Banditos jengeistä ja Helvetin enkeleistä. Väitän että kuka tahansa tälläkin palstalla Raamatun säkeitä suu vaahdossa ladellut voidaan lähettää itsemurhapommittajaksi lähi-itään ja hän laukaisee pommin täpötäydessä bussissa hymyissä suin Allahin nimeen. Historian raaimmat teot on tehty uskonnon nimeen. Siis Jumalan nimeen, mutta ei se mitään, tutkimattomiahan ovat jumalan polut vai miten se meni. Jos jotain ei voi selittää, voihan sitä aina selittää.
Ihmismieli tekee mitä vain. Tarvitsee vain uskoa tai panna uskomaan. Meitä on opetettu. Itse en vieläkään voi laittaa leipää väärinpäin pöydälle kun lapsena mummo opetti että se on leivän häpäisyä. Tiedän ettei se leipä siitä suutu eikä kukaan muukaan, mutta mieleni ei anna rauhaa joten se leipä on ja pysyy oikeinpäin meidän pöydässä. Eikä syödä lakki päässä!
Ps. Jos ette ole vielä lukeneetDa Vinci-koodia niin lukekaa ihmeessä. Se on hauska fiktio. - make
Voi ressukaa.Jos mitään ei itsellä ole, kannataa seu
rata vanhempiaan.Tosin "pojasta polvi parantuu"ei
toteudu.- matti mainio
Miksi noin ressuttelet, ei minulla ole asiat huonosti. Kunhan nyt vaan keskustelen. Hyvä joskus puhua, ei tarvitse hautoa omassa päässään.
Kyllä on keskusteltukin omassa porukassa, mutta eipä juuri uskosta osattomien kanssa.
Täällä voi tosiaan keskustella vapaasti sellaistenkin kanssa, jotka eivät uskonasioista oikein ymmärrä.
Olen kyllä kiitollinen, kun on saanut syntyä uskovaiseen kotiin.
Jos polvi ei nyt parannu, mutta ei kyllä huononnukkaa.
Omat vanhemmat ei ole saaneet sellaista koulusivistystä, mitä me lapset olemme saaneet.
Tässä mielessä polvi on kyllä parantunut.
- Clitoris
vika on geeneissäsi.
- *dinah*
en tiedä uskonnosta/uskonnoista kovinkaan paljoa. synnyin ja kasvoin uskonnollisessa kodissa. jonkin aikaa, noin. 14-vuotiaaksi asti kuljin kaikilla leireillä ym, mutta sen jälkeen en ole kokenut asiaa omakseni. en näin ollen osaa vastata ketjun aloittajan viestiin. minä totuin elämäntapaan kuten viestin aloittajakin, siitä syystä että vanhempani ovat uskovaisia, myös nuoremmat veljeni ovat. minua ei kuitenkaan ole hylätty tms. vanhempieni uskovaiset ystävät kysyvät kuulumisiani jne kuten silloinkin vuosia sitten. sen verran voin sanoa että uskovaisena oloa voi feikata jonkin aikaa. vaivoillasta se oli ja päätin sitten antaa asian olla ja palata sitten kun koen asian omakseni ja haluan sitä todella. minua ei ole kastettu enkä näin ollen ole virallisesti minkään seurakunnan jäsen. uskon kuitenkin jumalaan, en ole ateisti.
yritän vain sanoa, että ketjun aloittajan olisi hyvä miettiä haluaako oikeasti itse uskoa vai onko mukana vain tottumuksesta. ja jos olen käsittänyt oikein, hän on asiaa miettinyt ja tehnyt päätöksenkin (?) tiedän ed. mainitsemani asiat omasta kokemuksesta :)- anniina
hei matti, haluan vain sanoa, että on kiva että olet tänne yleiselle palstalle tullut juttelemaan asiastasi, mistä ei ehkä moni avaudu helposti. Varsinkaan te lestadiolaiset. Mua harmittaa että tälläkin palstalla saa moni osakseen tosi asiatonta kommenttia ihmisiltä jotka laittaa uskovaisia halvalla. Niiden kielenkäytöstä voi sitten tietysti päätellä niiden ihmisten henkisen tason. On tosi lapsellista halveksua toisen uskoa.
No jokatapauksessa tähän sinun asiaasi haluaisin sanoa, vaikket ehkä neuvoja tarvitse, enkä nyt koko tätä keskusteluketjua lukenut koska se on paisunut niin pitkäksi, että hyvä että tajusit henkilökohtaisen uskon merkityksen. En usko että mihinkään seuraan kuuluminen pelastaa, vaan just se henk. koht. ratkaisu, ja nyt kun olet sen tehnyt niin iloisesti vaan jatkat tuossa porukassa. Joskus olen kateellinen teille kun teillä on niin hieno yhteisö joka todella pitää toisistaan huolta. sitä en vain tajua miksi ette tee lähetystyötä tai yritä evankelioida muita. Itse olen helluntalainen ja se varmaan saa karvasi pystyyn. Mutta en minä siitä viitsi välittää, olen oman tieni valinnut niinkuin sinäkin. Ja vanhempanikin on helluntalaisia.
Parasta vaan että jokainen uskoo siihen mihin haluaa, ja voi vaikka rukoilla toisen puolesta että toinenki löytäis oman, henk. koht uskon,(sun uskoasi en epäile) mutta sitte vasta viimesellä tuomiolla nähdään miten käy. Näkisin että lähimmäisen rakkaus on kuitenki tääl maanpäällä se tapa miten muun "uskonlahkon" jäseniin tulee suhtautua.
Hyvät jatkot!
-anniina - VERSAALI
Korjauta näppäimistösi, nyt siitä eivät isot kirjaimet irtoa!
- Uskonvapaus
joka ilmeisesti tarkoittaa termin mukaan,Että saa uskoa mitä haluaa?Onhan Usko hajaantunut viimevuosina yhä enemmän mm. kansainvälisyyttämmekin? Ja monista kirkoista on tullut enemmänkin viihde-temppeleitä maksullisine esityksineen? Kirkkookuuluvat Laestadiolaisetkin,joten ovat kai merkittävää osaa kansankirkostamme uskontoineen.Jos Jumala sanoikin olevansa Herra tewidän Jumalanne,niin Uskonvapauden mukaan voitte silti paasata koko hartauksienne ajan kenestä haluatte,sillä itse valitsette tienne täällä Maanpäällä ja Jumala on tienhaarassa vastassa Taivaanportilla osoittamassa lopullisen kotinne ja Jumalanne?Ette valheilla ja verukkeilla Jumalastanne pääse.Minkä Hän on luonnut,Hän myös hoitaa loppuunnasti.
- maskusa
Aika monille tämä vanhoillislestadiolaisuus on elämäntapa, koska tähän yleensä synnytään, eikä liitytä. Ite en usko jumaliin, mutta vanhoillislestadiolainen elämäntapa sopii minulle erityisen hyvin!
- ajatteleva...
Siis se on tärkeää että olet löytänyt tiesi jota kutsut "elämäntavaksi".
- Emeritus Parazit
Jos Jeesuksella olisi jokin viesti VL:lle, ehkä se olisi sama kuin viesti juutalaisille fariseuksille!
- omassa karsinassa
heippa
mielestani olet samanlainen kuin muutkin ihmiset, eli elat elamaa, johon olet tottunut. Siten tekevat islamilaiset, hindut, kristityt jne.
Joskus sitten miettii, etta onkohan kaikki niinkuin vois olla, mutta jokainen omassa karsinassaan, tutussa laumassa lauman saannoin. - muhkeus
Tässä ilmainen vihje: ota järki käteen ja toimi sen mukaan.
- Olotilasi hyväksi
voit rukoilla kohdallesi lähtemisen armoa.
- kuuleppa sinäkin
Muuta ei voi tehä, kö uskoa.....siihen, että Jeesus ansaitsi minulle ja sinulle tämän armon...ja armovaltakunnan. Jumala on työn meissä alkanut, Hän sen myös loppuun saattaa.Kilvoitelkaamme hyvä uskon kilvoitus...mutta armo on ansaitsematonta...lahjaa.
Ketjusta on poistettu 44 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.182582Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162081919Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu591619Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021531Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno491446Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas1991296- 961226
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.1511115Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks171025Rääkyvä nainen
Varokaa perintö metsiään varjelevaa puolialastonta Etelän naista,häätää huutaen autoilijoita ja marjastajia pois yleisil13897