No niin, nyt on kesälomat pidetty ja tulipa postin kautta eilen kotiin Speedpartsilta tilattu bypass -venttiili D1622 (se "iso sininen"). Vanha olikin orkkiskamaa ja ollut autossa siis 5 vuotta.
Totta kai tuli ruuvattua se heti kiinni autoon ja koeajolla huomasi lähes välittömästi seuraavan vaikutuksen: turbo tuntui vastaavan kaasun painallukseen herkemmin kuin vanhan bypass -venttiilin ollessa kiinni, eli ahtopaine tuntui nousevan "paljon helpommin" kuin vanhan bypass -venttiilin ollessa kiinni. Eipä ihme, että nuo Ruotsin Saab -tunaajat vaihtavat autoihinsa tuollaisen "robustimman" bypass -venttiilin.
Tässä esimerkki:
http://www.speedparts.se/arkiv/bilder/kund_refbilar/exr482.shtml
Tuo D1622 käy ainakin kaikkiin Trionic 5:lla varustettuihin Saabeihin. Trionic 7 Saabiin tarvitseekin sitten bypassventtiilin "takaisinkytkennän" imuputkeen. Hintaa venttiilille postikuluineen tuli 1143 SEK, eli noin 125 euroa.
Speedpartsin bypass-vena D1622
26
4116
Vastaukset
- STS
va menikö ihan heittämällä paikalle?
- Turbo Sensonic
Asennus oli melko helppoa, tosin ei täysin ongelmatonta johtuen käytössäni olleista puutteellisista työkaluista:
eka otetaan bypassventtiilin letku irti imuputkesta. Tilalle laitetaan alumiiniplugi, joka kiristetään klemmarilla paikalleen, jottei mitään pääse putkeen tai sieltä ulos.
Tämän jälkeen napataan irti bypass -venttiilin muut letkut (2 kpl) ja irroitetaan ahtopaineputken ja bypassventtiilin välillä oleva kumiputki, joka toimii samalla tiivisteenä. Kumiputkea on lyhennettävä hieman, jotta tuo D1622 mahtuu paikalleen. Siinä sitten olikin asennuksen pahin "kompastuskivi", sillä käytössäni oli mattopuukko, joka ei ollut mitenkään erityisen terävä ja tuo kumiputki on lujatekoista materiaalia (sisällä ytimenä jonkinlainen kankainen verkkorakenne).
No sitten kun olin saanut lyhennettyä tuon kumiputken, osat kiinni ja klemmarit kireiksi. Lopuksi vielä koeajo, että tietää toimiiko systeemi ja toimihan se, ja vieläpä erittäin hyvin. Omasta mielestäni kannattava ostos, varsinkin jos auton bypass -venttiili on alkuperäinen ja viisi vuotta vanha, niin kuin meikäläisen autossa oli.
- STS
Kuinka paljon tuo sport ic mahtaa auttaa tehoissa ja kaasuun vastaavuudessa?
- Turbo Sensonic
No kyllähän tuo Sport IC voisi auttaa viilentämisessä, mutta ilman uutta, päivitetyllä softalla varustettua chippiä siitä tuskin on paljon apua. Lisäksi se on vielä aika tyyriskin, mutta jos haluaa ottaa autostaan (esim. NG900/9-3 185 hv originaali) irti vielä enemmän, kuin mitä vakioahtimella & IC:llä saa (noin 250 hv), niin sitten tuo Sport IC on harkinnan arvoinen ostos.
En tosin tiedä, paljonko Saabin vaihdelaatikko ja kytkin kestävät vääntöä. Nyt kun omassa autossa on Speedpartsin steg 3 -setti (245 hv, 356 Nm), niin "so far so good". Mutta jos autoon olisi hommaamassa steg 4 -settiä, niin sittenpä täytyisi jo alkaa ajattelemaan vaihdelaatikon ja kytkimen kestävyyttä. - NG900T
Turbo Sensonic kirjoitti:
No kyllähän tuo Sport IC voisi auttaa viilentämisessä, mutta ilman uutta, päivitetyllä softalla varustettua chippiä siitä tuskin on paljon apua. Lisäksi se on vielä aika tyyriskin, mutta jos haluaa ottaa autostaan (esim. NG900/9-3 185 hv originaali) irti vielä enemmän, kuin mitä vakioahtimella & IC:llä saa (noin 250 hv), niin sitten tuo Sport IC on harkinnan arvoinen ostos.
En tosin tiedä, paljonko Saabin vaihdelaatikko ja kytkin kestävät vääntöä. Nyt kun omassa autossa on Speedpartsin steg 3 -setti (245 hv, 356 Nm), niin "so far so good". Mutta jos autoon olisi hommaamassa steg 4 -settiä, niin sittenpä täytyisi jo alkaa ajattelemaan vaihdelaatikon ja kytkimen kestävyyttä.Jees, iso iisee mahdollistaa suurempien ahtojen käytön koska ahtoilma on "läpivirtaavalla" mallilla alkuperäiseen tukkoisempaan ic:n verrattuna jopa kymmenen astetta viileämpää, ja ihan ic:n koosta riippuen voi olla tuota paljon viileämpääkin. Ei huono hankinta ilman boksin uudelleenoptimointiakaan tämän vaikuttaessa huomattavasti turbon vasteeseen. Eikä samanlaista nakutusvaaraa "perusboksilla" vaikka 5 ihmistä päällä kaasu pohjassa ja jyrkässä ylämäessä heittämällä hitaampien ohi :)
No joko oot parkkiintunut kolmostason tehoihin? Tais lomalla palaa bensaa poikkeuksellisen paljon... Nelonen jo tilauksessa? :) - Turbo Sensonic
NG900T kirjoitti:
Jees, iso iisee mahdollistaa suurempien ahtojen käytön koska ahtoilma on "läpivirtaavalla" mallilla alkuperäiseen tukkoisempaan ic:n verrattuna jopa kymmenen astetta viileämpää, ja ihan ic:n koosta riippuen voi olla tuota paljon viileämpääkin. Ei huono hankinta ilman boksin uudelleenoptimointiakaan tämän vaikuttaessa huomattavasti turbon vasteeseen. Eikä samanlaista nakutusvaaraa "perusboksilla" vaikka 5 ihmistä päällä kaasu pohjassa ja jyrkässä ylämäessä heittämällä hitaampien ohi :)
No joko oot parkkiintunut kolmostason tehoihin? Tais lomalla palaa bensaa poikkeuksellisen paljon... Nelonen jo tilauksessa? :)Näin muuten aamulla, kun porhalsit Tuusulantiellä meikäläisen työpisteen ohi :) No, ainakin auto näytti samanlaiselta kuin sinun NG900.
Olin lomalla kolme viikkoa ja sen aikana tarvitsi tankata 5 kertaa, joten täytyy myöntää, että bensaa on palanut. Kävin klubin tilaisuudessakin Kangasalalla, vaikka eipä siellä mitään kovin ihmeellistä ollut. Oli ainakin 9000 Cabriolet, jota on valmistettu tasan yksi kappale (autossa ei ollut lampunpesimiä lainkaan!), sekä kuvia NG900 Coupesta, jonka olisin totta kai halunnut nähdä "livenä".
Steg 3:sta: eikös sitä niin sanota, että kaikkeen tottuu (paitsi jääpuikkoihin takapuolessa, koska ne ehtivät sulaa, ennen kuin niihin tottuu) :)
Onhan tohon jo tottunut ja on tullut harkittua sitä steg 4:nkin tilaamista, mutta en ole vieläkään saanut Speedpartsilta vastausta, että pitäisikö kytkimelle/vaihdelaatikolle tehdä jotain ennen kuin tuollaista settiä alkaa kiinni asentelemaan. Toisaalta tuo Garrettin T28 ahdin (steg 4:ssa) voi kyllä lisätä turboviivettä jonkun verran. Olis kiva päästä ajelemaan tuollaisella steg 4 -viritteisellä NG900:lla, niin sitten vois harkita hommaa ihan uudelta kantilta. Täytyis varmaan seuraavaksi hommata uudet iskarit, koska vanhat ei enää ole missään mairittelevassa kunnossa.
Ajelin viime viikon loppupuolella Hämeenlinnan kohdalla pohjoisesta etelään Helsinki-Tampere -moottoritiellä, kun takaa tuli aika haipakkaan Saksan kilvissä oleva Mersu (vauhti jotain 160-170 km/h). Se roikkui vähän aikaa aivan takapuskurissa kiinni ennen kuin laskin sen ohi. Ja "vuoroin vieraissa käydään", eikös sitä niin sanota? Eli hiostamaan, jota ei kuitenkaan kauaa kestänyt, koska mersukuski ajoi pois seuraavasta liittymästä. Mutta sen verran ehti viitosella kiihdytellä, jotta huomasi, että steg 3 antaa kovimmat ahtopaineet vasta jossain 4000:sta kiekasta eteenpäin. Nyt kun Trionic on tottunut uuteen viriboksin softaan, menee ahtopainemittarin viisari em. kaltaisessa kiihdytyksessä lähes aivan punaisen viivan loppuosaan saakka :)
Ja auto kulkee yllättävän hyvin "4-5 -päälläkin", eli kiihtyvyyttä piisaa (tuli kokeiltua "mökkikauppareissulla"). Hyvä niin :) - NG900T
Turbo Sensonic kirjoitti:
Näin muuten aamulla, kun porhalsit Tuusulantiellä meikäläisen työpisteen ohi :) No, ainakin auto näytti samanlaiselta kuin sinun NG900.
Olin lomalla kolme viikkoa ja sen aikana tarvitsi tankata 5 kertaa, joten täytyy myöntää, että bensaa on palanut. Kävin klubin tilaisuudessakin Kangasalalla, vaikka eipä siellä mitään kovin ihmeellistä ollut. Oli ainakin 9000 Cabriolet, jota on valmistettu tasan yksi kappale (autossa ei ollut lampunpesimiä lainkaan!), sekä kuvia NG900 Coupesta, jonka olisin totta kai halunnut nähdä "livenä".
Steg 3:sta: eikös sitä niin sanota, että kaikkeen tottuu (paitsi jääpuikkoihin takapuolessa, koska ne ehtivät sulaa, ennen kuin niihin tottuu) :)
Onhan tohon jo tottunut ja on tullut harkittua sitä steg 4:nkin tilaamista, mutta en ole vieläkään saanut Speedpartsilta vastausta, että pitäisikö kytkimelle/vaihdelaatikolle tehdä jotain ennen kuin tuollaista settiä alkaa kiinni asentelemaan. Toisaalta tuo Garrettin T28 ahdin (steg 4:ssa) voi kyllä lisätä turboviivettä jonkun verran. Olis kiva päästä ajelemaan tuollaisella steg 4 -viritteisellä NG900:lla, niin sitten vois harkita hommaa ihan uudelta kantilta. Täytyis varmaan seuraavaksi hommata uudet iskarit, koska vanhat ei enää ole missään mairittelevassa kunnossa.
Ajelin viime viikon loppupuolella Hämeenlinnan kohdalla pohjoisesta etelään Helsinki-Tampere -moottoritiellä, kun takaa tuli aika haipakkaan Saksan kilvissä oleva Mersu (vauhti jotain 160-170 km/h). Se roikkui vähän aikaa aivan takapuskurissa kiinni ennen kuin laskin sen ohi. Ja "vuoroin vieraissa käydään", eikös sitä niin sanota? Eli hiostamaan, jota ei kuitenkaan kauaa kestänyt, koska mersukuski ajoi pois seuraavasta liittymästä. Mutta sen verran ehti viitosella kiihdytellä, jotta huomasi, että steg 3 antaa kovimmat ahtopaineet vasta jossain 4000:sta kiekasta eteenpäin. Nyt kun Trionic on tottunut uuteen viriboksin softaan, menee ahtopainemittarin viisari em. kaltaisessa kiihdytyksessä lähes aivan punaisen viivan loppuosaan saakka :)
Ja auto kulkee yllättävän hyvin "4-5 -päälläkin", eli kiihtyvyyttä piisaa (tuli kokeiltua "mökkikauppareissulla"). Hyvä niin :)Jees, kyllä se varmaan mä sitten olin, tuusulantien pätkä kuuluu meikäläisen jokapäiväiseen työmatkantaittoon, eikä tietääkseni toista 9-3-look NG900:sta pk-seudulla pyöri.
Laitoin eilen sitten tilaukseen steg-3:sta :D
Jos auto vaan pysyy läjässä, niin voi olla että enskesänä pitää harkita lisäkaakkien hankintaa! Nojoo sais nyt ekas ton kolkinkin pian "alle"
En mä usko että toi T28 niin paljon viivettä lisää että se olis syynä hankkimatta jättämiseks. Yks vaihtoehto olis T25/T28 hybridi, ei oo kokemusta mutta kuulemma ihan hyvä vaihtoehto sekin. Näin varmasti teenkin jos ja kun ahdin sanoo sopimuksensa irti ja vaatii huoltoa. Tosin sitten pitää boksia ohjelmoida jossain muualla kun noi SP:n "valmiit laatikot" Tosiaan pitäähän sen turbon fyysisesti ollakin isompi kun mennään mandariiniturbojen tuottamien tehojen ohi, joo taitaa toi 28kin kuulua vielä siihen ;), eli pakosti sitä viivettä alkaa sitten tulemaan, mutta sitten kun ahtaa niin sit mennään.
Turborikon sattuessa, sen hybridin vois väsätä esim pk-seudulla tammerdieselin yhteydessä oleva turbotekniikka oy, kuulemma siellä niitä hybridei on tehty. En muista oliko saabi kyseessä mutta kuitenkin homma hoitunee, eikä se hinta kiin paha ole kun uuteen tai vanhan remontointiin vertaa. Taitaa mennä siihen väliin. Se missä boksi sitten ohjelmoitas pk-seudulla niin ei oo hajua, joku klubilainen oli säädättänyt trionicinsa keskisuomen auto-säädössä, jossain jyväskylän suunnalla...
Pitää ottaa ne varsinkin uudemmat saksan mersut vakavasti :) Saattaa ne mennäkin lujaa jos ajotyylikin on jääny päälle autobaaneilta...
Mäkeä ylös kuormalla...
Kehäkolmosella itään vähän siinä tiksin liittymän jälkeen kun tulee pitkä jyrkähkö ylämäki on hauska tykitellä vasenta kaistaa ohi kun löylyä kerran riittää. Kattovat hoo-moilasena mikä siinä vilahti vielä ylämäessä :) - Jone
NG900T kirjoitti:
Jees, kyllä se varmaan mä sitten olin, tuusulantien pätkä kuuluu meikäläisen jokapäiväiseen työmatkantaittoon, eikä tietääkseni toista 9-3-look NG900:sta pk-seudulla pyöri.
Laitoin eilen sitten tilaukseen steg-3:sta :D
Jos auto vaan pysyy läjässä, niin voi olla että enskesänä pitää harkita lisäkaakkien hankintaa! Nojoo sais nyt ekas ton kolkinkin pian "alle"
En mä usko että toi T28 niin paljon viivettä lisää että se olis syynä hankkimatta jättämiseks. Yks vaihtoehto olis T25/T28 hybridi, ei oo kokemusta mutta kuulemma ihan hyvä vaihtoehto sekin. Näin varmasti teenkin jos ja kun ahdin sanoo sopimuksensa irti ja vaatii huoltoa. Tosin sitten pitää boksia ohjelmoida jossain muualla kun noi SP:n "valmiit laatikot" Tosiaan pitäähän sen turbon fyysisesti ollakin isompi kun mennään mandariiniturbojen tuottamien tehojen ohi, joo taitaa toi 28kin kuulua vielä siihen ;), eli pakosti sitä viivettä alkaa sitten tulemaan, mutta sitten kun ahtaa niin sit mennään.
Turborikon sattuessa, sen hybridin vois väsätä esim pk-seudulla tammerdieselin yhteydessä oleva turbotekniikka oy, kuulemma siellä niitä hybridei on tehty. En muista oliko saabi kyseessä mutta kuitenkin homma hoitunee, eikä se hinta kiin paha ole kun uuteen tai vanhan remontointiin vertaa. Taitaa mennä siihen väliin. Se missä boksi sitten ohjelmoitas pk-seudulla niin ei oo hajua, joku klubilainen oli säädättänyt trionicinsa keskisuomen auto-säädössä, jossain jyväskylän suunnalla...
Pitää ottaa ne varsinkin uudemmat saksan mersut vakavasti :) Saattaa ne mennäkin lujaa jos ajotyylikin on jääny päälle autobaaneilta...
Mäkeä ylös kuormalla...
Kehäkolmosella itään vähän siinä tiksin liittymän jälkeen kun tulee pitkä jyrkähkö ylämäki on hauska tykitellä vasenta kaistaa ohi kun löylyä kerran riittää. Kattovat hoo-moilasena mikä siinä vilahti vielä ylämäessä :)Nettiosoite on:
www.turbotec.com - Joku vaan
Ei se kaasun vasteeseen auta yhtään mitään. Enpä noista virifirmojen ic:stä tiedä mutta enpä välttämättä ostaisi kuitenkaan. Joku turboihin jne. erikoistunut firma teettänee Kunnollisen auton mittojen mukaan ja laatu _pikkasen_ parempaa.
- Turbo Sensonic
NG900T kirjoitti:
Jees, kyllä se varmaan mä sitten olin, tuusulantien pätkä kuuluu meikäläisen jokapäiväiseen työmatkantaittoon, eikä tietääkseni toista 9-3-look NG900:sta pk-seudulla pyöri.
Laitoin eilen sitten tilaukseen steg-3:sta :D
Jos auto vaan pysyy läjässä, niin voi olla että enskesänä pitää harkita lisäkaakkien hankintaa! Nojoo sais nyt ekas ton kolkinkin pian "alle"
En mä usko että toi T28 niin paljon viivettä lisää että se olis syynä hankkimatta jättämiseks. Yks vaihtoehto olis T25/T28 hybridi, ei oo kokemusta mutta kuulemma ihan hyvä vaihtoehto sekin. Näin varmasti teenkin jos ja kun ahdin sanoo sopimuksensa irti ja vaatii huoltoa. Tosin sitten pitää boksia ohjelmoida jossain muualla kun noi SP:n "valmiit laatikot" Tosiaan pitäähän sen turbon fyysisesti ollakin isompi kun mennään mandariiniturbojen tuottamien tehojen ohi, joo taitaa toi 28kin kuulua vielä siihen ;), eli pakosti sitä viivettä alkaa sitten tulemaan, mutta sitten kun ahtaa niin sit mennään.
Turborikon sattuessa, sen hybridin vois väsätä esim pk-seudulla tammerdieselin yhteydessä oleva turbotekniikka oy, kuulemma siellä niitä hybridei on tehty. En muista oliko saabi kyseessä mutta kuitenkin homma hoitunee, eikä se hinta kiin paha ole kun uuteen tai vanhan remontointiin vertaa. Taitaa mennä siihen väliin. Se missä boksi sitten ohjelmoitas pk-seudulla niin ei oo hajua, joku klubilainen oli säädättänyt trionicinsa keskisuomen auto-säädössä, jossain jyväskylän suunnalla...
Pitää ottaa ne varsinkin uudemmat saksan mersut vakavasti :) Saattaa ne mennäkin lujaa jos ajotyylikin on jääny päälle autobaaneilta...
Mäkeä ylös kuormalla...
Kehäkolmosella itään vähän siinä tiksin liittymän jälkeen kun tulee pitkä jyrkähkö ylämäki on hauska tykitellä vasenta kaistaa ohi kun löylyä kerran riittää. Kattovat hoo-moilasena mikä siinä vilahti vielä ylämäessä :)Sanoivat mulle Saabin huollossa, että ahdin on huoltovapaa "rakkine". No perhana, ja mä kun ajattelin, että vois muijallekin kertoa, että auton ahdin kaipaa huoltoa ja uusi ahdin (Garrett T28) Speedpartsilta tulisi huomattavasti halvemmaksi :)
Sanovat STCS:n foorumissa, että T28:lla pääsisi ainakin 300 hv:aan.
Täytyisi ensin saada Speedpartsilta jotain vastausta tuon vaihdelaatikon ja kytkimen kestävyydestä. Vissiin pitäisi vähän patistella niitä...
Toi steg 3 on kyllä hyvä ostos. Eivät ne turhaan STCS:n foorumissa totea: "Laddar som jävla!" :) - NG900T
Turbo Sensonic kirjoitti:
Sanoivat mulle Saabin huollossa, että ahdin on huoltovapaa "rakkine". No perhana, ja mä kun ajattelin, että vois muijallekin kertoa, että auton ahdin kaipaa huoltoa ja uusi ahdin (Garrett T28) Speedpartsilta tulisi huomattavasti halvemmaksi :)
Sanovat STCS:n foorumissa, että T28:lla pääsisi ainakin 300 hv:aan.
Täytyisi ensin saada Speedpartsilta jotain vastausta tuon vaihdelaatikon ja kytkimen kestävyydestä. Vissiin pitäisi vähän patistella niitä...
Toi steg 3 on kyllä hyvä ostos. Eivät ne turhaan STCS:n foorumissa totea: "Laddar som jävla!" :)No nythän mä vasta hokasin kun SP:n sivuja jälleen kerran taas tässä kuolasin, että eikös tuo steg-4:ssa tuleva turbo ole juuri tuo T25/T28 hybridi, vaikka siellä sen ilmoitetaan olevan pelkkä T28, ainakin tuolla turbo-osastolla linkissä on kyse juuri tosta hybridistä, eli turbiini 25:sta ja kompressoripuoli 28:sta. Ainakaan sivujen mukaan pelkkää 28:sia ei edes näytä saavankaan. Ok, tai sitten sitä ei vaan oo listassa..
http://www.speedparts.se/prod/sp_turbo_uppgrad_s.shtml
näillekkin tietysti vielä omat steg -tasonsa I ja II :) ja jälkimmäisellä 300hp. ja ahtaa max 2 baaria. Alkaa tossa tapauksessa ahdot olemaan jo kohallaan!
No vuoden päästä: blaah, vaan kolmesataa kaakkia! Perkele. Eikö mikään riitä!! ;) - NG900T
Jone kirjoitti:
Nettiosoite on:
www.turbotec.comahas, ilmeisesti vaihtunu nimi?
- Turbo Sensonic
NG900T kirjoitti:
No nythän mä vasta hokasin kun SP:n sivuja jälleen kerran taas tässä kuolasin, että eikös tuo steg-4:ssa tuleva turbo ole juuri tuo T25/T28 hybridi, vaikka siellä sen ilmoitetaan olevan pelkkä T28, ainakin tuolla turbo-osastolla linkissä on kyse juuri tosta hybridistä, eli turbiini 25:sta ja kompressoripuoli 28:sta. Ainakaan sivujen mukaan pelkkää 28:sia ei edes näytä saavankaan. Ok, tai sitten sitä ei vaan oo listassa..
http://www.speedparts.se/prod/sp_turbo_uppgrad_s.shtml
näillekkin tietysti vielä omat steg -tasonsa I ja II :) ja jälkimmäisellä 300hp. ja ahtaa max 2 baaria. Alkaa tossa tapauksessa ahdot olemaan jo kohallaan!
No vuoden päästä: blaah, vaan kolmesataa kaakkia! Perkele. Eikö mikään riitä!! ;)Tossa 270-300 kaakin menossa (ja erityisesti suuressa väännössä) alkaa jo vaihdelaatikko ja kytkin olemaan kovilla. Ilmeisesti tällöin täytyisi jo tehdä jotain niillekin. Itse ajattelin hommata Speedpartsilta autooni vielä vahvemman Sensonic Special -kytkimen, jos kytkin alkaa uudelleen osoittaa "väsymisen merkkejä". Mutta so far so good :)
Vaihdelaatikko onkin sitten jo kinkkinen paikka. Esim. Viggenin vaihdelaatikko (jos sellaisen jostain saisi) ei sovi suoraan NG900/9-3:een, koska vetonivelratkaisut ovat hieman erilaiset (näin ainakin minulle kerrottiin erään Saab -asiantuntijan toimesta). Bildelsbasenilta kyllä saisi ostaa noita takuupurkuvaihdelaatikoita, mutta jos sellainenkin "pamahtaisi", niin eihän tuossa viritystasossa enää sitten olisi mitään järkeä, ellei vaihtaisi vaihdelaatikkoon vähän kestävämpiä osia.
Yksi ratkaisu päästä tuohon 270 hv:aan olisi tietysti hommata jostain Viggenin IC ja ottaa yhteyttä Maptuniin. He lupaavat 270 hv, 370 Nm Sport -pakoputkella (esim. JT -Superflow Catco sportkat), tuolla em. IC:llä ja chippauksella (turbona silti orkkis T25M). Toinen juttu on sitten, että mistä tuollaisen Viggenin IC:n saisi halvalla ja myöntäisivätkö Maptunilla alennusta Suomen Saabklubilaisille, kuten Speedparts tekee. Jos eivät myönnä, niin tuon Maptunin setin hinta menisi aika "fifty-fifty" Speedpartsin steg 4 -setin kanssa, jos jo omistaisi steg 3 -setin ja olisi Saabklubin jäsen.
No toistaiseksi ajellaan steg 3:lla hymyssä suin :) - Turbo Sensonic
Turbo Sensonic kirjoitti:
Tossa 270-300 kaakin menossa (ja erityisesti suuressa väännössä) alkaa jo vaihdelaatikko ja kytkin olemaan kovilla. Ilmeisesti tällöin täytyisi jo tehdä jotain niillekin. Itse ajattelin hommata Speedpartsilta autooni vielä vahvemman Sensonic Special -kytkimen, jos kytkin alkaa uudelleen osoittaa "väsymisen merkkejä". Mutta so far so good :)
Vaihdelaatikko onkin sitten jo kinkkinen paikka. Esim. Viggenin vaihdelaatikko (jos sellaisen jostain saisi) ei sovi suoraan NG900/9-3:een, koska vetonivelratkaisut ovat hieman erilaiset (näin ainakin minulle kerrottiin erään Saab -asiantuntijan toimesta). Bildelsbasenilta kyllä saisi ostaa noita takuupurkuvaihdelaatikoita, mutta jos sellainenkin "pamahtaisi", niin eihän tuossa viritystasossa enää sitten olisi mitään järkeä, ellei vaihtaisi vaihdelaatikkoon vähän kestävämpiä osia.
Yksi ratkaisu päästä tuohon 270 hv:aan olisi tietysti hommata jostain Viggenin IC ja ottaa yhteyttä Maptuniin. He lupaavat 270 hv, 370 Nm Sport -pakoputkella (esim. JT -Superflow Catco sportkat), tuolla em. IC:llä ja chippauksella (turbona silti orkkis T25M). Toinen juttu on sitten, että mistä tuollaisen Viggenin IC:n saisi halvalla ja myöntäisivätkö Maptunilla alennusta Suomen Saabklubilaisille, kuten Speedparts tekee. Jos eivät myönnä, niin tuon Maptunin setin hinta menisi aika "fifty-fifty" Speedpartsin steg 4 -setin kanssa, jos jo omistaisi steg 3 -setin ja olisi Saabklubin jäsen.
No toistaiseksi ajellaan steg 3:lla hymyssä suin :)Tuli tuossa vähän aika sitten mieleen, että mullahan on kaikki tuon steg 4:n romppeet uudelleen ohjelmoitua boksia, turboa, mapsensoria ja open filter -kittiä lukuunottamatta.
Jos eka satsaisi vaikka tuollaiseen optiflow -kittiin steg 3:n kanssa, niin sitten ei tarvitsisi enää hommata sitä, jos myöhemmin hommaisi tuon steg 4:n.
Sitten ei tarvitsisi periaatteessa hommata enää kuin tuo turbo, mapsensori ja päivittää boksin ohjelmointi. Tuosta voisi jo "selvitä" noin 5000 vanhalla Suomen markalla. No täytyy ensin saada palautetta Speedpartsilta vaihdelaatikon ja kytkimen kestosta steg 4:lla. Joten edelleen puksutetaan eteenpäin (ja joskus taaksekinpäin) steg 3:lla :) - Turbo Sensonic
NG900T kirjoitti:
No nythän mä vasta hokasin kun SP:n sivuja jälleen kerran taas tässä kuolasin, että eikös tuo steg-4:ssa tuleva turbo ole juuri tuo T25/T28 hybridi, vaikka siellä sen ilmoitetaan olevan pelkkä T28, ainakin tuolla turbo-osastolla linkissä on kyse juuri tosta hybridistä, eli turbiini 25:sta ja kompressoripuoli 28:sta. Ainakaan sivujen mukaan pelkkää 28:sia ei edes näytä saavankaan. Ok, tai sitten sitä ei vaan oo listassa..
http://www.speedparts.se/prod/sp_turbo_uppgrad_s.shtml
näillekkin tietysti vielä omat steg -tasonsa I ja II :) ja jälkimmäisellä 300hp. ja ahtaa max 2 baaria. Alkaa tossa tapauksessa ahdot olemaan jo kohallaan!
No vuoden päästä: blaah, vaan kolmesataa kaakkia! Perkele. Eikö mikään riitä!! ;)Speedparts hommaa turbonsa SL-Turbo nimiseltä firmalta (www.slturbo.com).
Heiltä löytyy kaksi "steg" -astetta T28 -turboa:
http://www.slturbo.com/prod_turbo_uppgrad.htm
Luulisin, että Speedparts käyttää tuossa setissään tuota steg 2:sta, jonka maksimitehotuotto on 280 hv (steg 4:n max. hv-määrähän on 270 hv).
- 1.8t
Eli mittaako trionic 5 ilmamäärän vasta turbon jälkeen? Vai mihin tuo d1622 tussauttaa paineet, näyttäis blow offilta.
Näyttäis kyllä aika tuhdilta vehkeeltä. Päästääkö painetta pihalle tyhjäkäynnillä?- Turbo Sensonic
Ei päästä paineita pihalle tyhjäkäynnillä. Tavallaan tuo D1622 on "blow-off" -venttiili. "Rakkaalla lapsella on monta nimeä", eikös sitä niin sanota? Tuota D1622:sta voi kutsua blow-off- tai dumppi -venttiiliksi, koska se puhaltaa "ylimääräiset ulkoilmaan", mutta sitä voi myös kutsua bypass -venttiiliksi, koska toimintaperiaate on likipitäen sama kuin bypass -ventiilissä.
Trionic 5:ssa ei ole ilmamäärämittaria. Siksi tuollaista D1622:n kaltaista venttiiliä voi käyttää Trionic 5:lla varustetuissa Saabeissa. - 1.8t
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ei päästä paineita pihalle tyhjäkäynnillä. Tavallaan tuo D1622 on "blow-off" -venttiili. "Rakkaalla lapsella on monta nimeä", eikös sitä niin sanota? Tuota D1622:sta voi kutsua blow-off- tai dumppi -venttiiliksi, koska se puhaltaa "ylimääräiset ulkoilmaan", mutta sitä voi myös kutsua bypass -venttiiliksi, koska toimintaperiaate on likipitäen sama kuin bypass -ventiilissä.
Trionic 5:ssa ei ole ilmamäärämittaria. Siksi tuollaista D1622:n kaltaista venttiiliä voi käyttää Trionic 5:lla varustetuissa Saabeissa.Just. Olikin vain tarkoitus ihmetellä korvausventtilin toimintatapaa, eikä viilailla ,:a.
Tuntuukin turhalta tuo ilmamääräanturi kun on altis öljyttävien korvausilmansuodattimien "roiskeille".
Miten trionic 5:n kaasuläppä, onko vaijerilla vai wirellä.
Ilmeisesti d1622 jättää orkkisventtiiliä enemmän painetta putkistoon, kun kaasuläppä sulkeutuu. Kierrättävä bypass olisi kyllä turbolle terveellisempi vaihtoehto. Orkkisbypassmalli ei varmaan olisi kestänyt steg 3:n kanssa. - Turbo Sensonic
1.8t kirjoitti:
Just. Olikin vain tarkoitus ihmetellä korvausventtilin toimintatapaa, eikä viilailla ,:a.
Tuntuukin turhalta tuo ilmamääräanturi kun on altis öljyttävien korvausilmansuodattimien "roiskeille".
Miten trionic 5:n kaasuläppä, onko vaijerilla vai wirellä.
Ilmeisesti d1622 jättää orkkisventtiiliä enemmän painetta putkistoon, kun kaasuläppä sulkeutuu. Kierrättävä bypass olisi kyllä turbolle terveellisempi vaihtoehto. Orkkisbypassmalli ei varmaan olisi kestänyt steg 3:n kanssa.Trionic 5:n kaasuläppä on toteutettu "vaijerivetoisesti".
Enpä tiedä siitä, olisiko tuo orkkisbypass kestänyt Steg 3:n kanssa, mutta parempi "ennakoida" tilanteita, ennen kuin joku menee lopullisesti rikki. Tällä "ennakoimisellahan" joku Tuulilasissa viime vuonna esitelty vakuutustarkastaja oli ajanut Nissan Sunnyllänsä yli 700000 km.
Ajattelin, että kun tuo bypass oli jo viisi vuotta vanha ja autoa on viritetty 60 hv, niin ehkäpä olisi hyvä vaihtaa tilalle uusi bypass-/dumppiventtiili. - 1.8t
Turbo Sensonic kirjoitti:
Trionic 5:n kaasuläppä on toteutettu "vaijerivetoisesti".
Enpä tiedä siitä, olisiko tuo orkkisbypass kestänyt Steg 3:n kanssa, mutta parempi "ennakoida" tilanteita, ennen kuin joku menee lopullisesti rikki. Tällä "ennakoimisellahan" joku Tuulilasissa viime vuonna esitelty vakuutustarkastaja oli ajanut Nissan Sunnyllänsä yli 700000 km.
Ajattelin, että kun tuo bypass oli jo viisi vuotta vanha ja autoa on viritetty 60 hv, niin ehkäpä olisi hyvä vaihtaa tilalle uusi bypass-/dumppiventtiili.Itsellä jo kolmas bypass menossa. Saabissa ilmeisesti on sama boschin venttiili kuin vw-tuotteissa. Jostain muistain lukeneeni, että yli 16psi / n. 1.1bar paine korkkaa tuon venttiilin. Tosin saman näköisestä bypassista on tarjolla eri versioita mm. Porchen käyttöön. Tällöin ahtojakin lienee sopivasti...
- Turbo Sensonic
1.8t kirjoitti:
Itsellä jo kolmas bypass menossa. Saabissa ilmeisesti on sama boschin venttiili kuin vw-tuotteissa. Jostain muistain lukeneeni, että yli 16psi / n. 1.1bar paine korkkaa tuon venttiilin. Tosin saman näköisestä bypassista on tarjolla eri versioita mm. Porchen käyttöön. Tällöin ahtojakin lienee sopivasti...
Joo, alkuperäinen bypass -venttiili oli tosiaan Boschin tekeleitä. Olen ajanut omalla autolla 1,3 barin paineella, eikä orkkis -bypass silloin vielä korkannut :) Mutta eihän sitä autoa tullut jatkuvasti "rääkättyä", vaan kokeiltua ainoastaan silloin tällöin.
- 9-3Aero
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ei päästä paineita pihalle tyhjäkäynnillä. Tavallaan tuo D1622 on "blow-off" -venttiili. "Rakkaalla lapsella on monta nimeä", eikös sitä niin sanota? Tuota D1622:sta voi kutsua blow-off- tai dumppi -venttiiliksi, koska se puhaltaa "ylimääräiset ulkoilmaan", mutta sitä voi myös kutsua bypass -venttiiliksi, koska toimintaperiaate on likipitäen sama kuin bypass -ventiilissä.
Trionic 5:ssa ei ole ilmamäärämittaria. Siksi tuollaista D1622:n kaltaista venttiiliä voi käyttää Trionic 5:lla varustetuissa Saabeissa.http://www.stratmosphere.com/forge_valves.htm
kuinka on? sivun lopussa saab mainittu. - Turbo Sensonic
9-3Aero kirjoitti:
http://www.stratmosphere.com/forge_valves.htm
kuinka on? sivun lopussa saab mainittu.Kaikki turbon ilmanottoaukkoon (insugsrör på Svenska) takaisinkytkennän omaavat liitynnältään 25 mm läpimittaiset bypass -venttiilit käyvät Trionic 7:aan. Kestävyys onkin sitten toinen juttu ja se riippuu siitä, kuinka kovat ahtopaineet autossa maksimissaan on.
Itse suosittelisin ostamaan Trionic 7:aan seuraavan bypass -venttiilin:
http://www.speedparts.se/prod/sp_mot_avlast.shtml
ja sieltä tyyppi D1730 (mallia "återcirkulande" på Svenska). - 1.8t
9-3Aero kirjoitti:
http://www.stratmosphere.com/forge_valves.htm
kuinka on? sivun lopussa saab mainittu.Mitoiltaan varmaan passaa vaikka polkupyörän pumppu.
Asiantuntevassa turbohuoltoja tekevässä firmassa sanottiin minulle, että ei kannata laittaa, kuin merkkiin tehtaalla (alihankkijalla) suunniteltua bypass mallia. Varmasti näillä viritysventtiileillä saavutetaan haluttuja tuloksia, mutta turbo kärsii korkeammista takaisin tulevista paineiskuista. Samoin tyhjäkäynnillä saattaa olla, että venttiili on sulkeutuneena, ja turbo joutuu työntämään kaasuläppää vasten "ylipainetta". Säädettävissä bypasseissa ongelma kyllä poistuu.
Saattoi kuulostaa liian isolta ongelmalta. Muistetaan kuitenkin, että autot on tehty rääkättäviksi. Ja kun turbo hajoaa saa uuden ja isomman. - Turbo Sensonic
1.8t kirjoitti:
Mitoiltaan varmaan passaa vaikka polkupyörän pumppu.
Asiantuntevassa turbohuoltoja tekevässä firmassa sanottiin minulle, että ei kannata laittaa, kuin merkkiin tehtaalla (alihankkijalla) suunniteltua bypass mallia. Varmasti näillä viritysventtiileillä saavutetaan haluttuja tuloksia, mutta turbo kärsii korkeammista takaisin tulevista paineiskuista. Samoin tyhjäkäynnillä saattaa olla, että venttiili on sulkeutuneena, ja turbo joutuu työntämään kaasuläppää vasten "ylipainetta". Säädettävissä bypasseissa ongelma kyllä poistuu.
Saattoi kuulostaa liian isolta ongelmalta. Muistetaan kuitenkin, että autot on tehty rääkättäviksi. Ja kun turbo hajoaa saa uuden ja isomman.Tuo D1622 on juuri säädettävää mallia. Ihmettelin aluksi, kun venttiilin mukana tuli kaksi kirkasta prikkaa, että "mitäs helvettiä näillä tehdään"?
Soitin Speedpartsille ja he sanoivat, että prikat voi heittään kalvon ja venttiilin kiinnitysplugin väliin. Tällöin D1622 "varastoi" enemmän ilmaa, ennen kuin pihauttaa ne pihalle kovemmalla vihellyksellä, kuin ilman noita prikkoja. Nämä prikat on laitettu settiin sen vuoksi, että jotkut pitävät siitä, kun dumppi-/bypass -venttiili viheltää aivan helvetillisesti. Itse taas funtsin juuri tuota samaa paineiskuasiaa kuin sinäkin ja niin jäi prikat asentamatta :)
- saapas123
Saabbini pätkii vähäsen kun pieniltä kierroksilta laittaa kaasua. Pätkiminen loppuu kun kierrokset nousee yli 3 tonnin. Voisikohan johtua bypass venttiilistä kun entinen omistaja niin sanoin ja kertoi myös aikaisemmin vaihtaneensa sen venttiilin ja oireet loppui vaan nyttemmin on tullu oireet takaisin. kyseessä siis boschin venttiili ja 2.3t tr7 kone. Viisaammat kertokaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022106- 991527
- 1211263
- 771232
- 1121197
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571024- 51997
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58976- 36912
- 33794