Elikkäs olen nyt kania hankkimassa ja tästä ruokailusta kyselisin :D Ruokkisinko kaniani oikein jos antaisin sille näitä asioita joka pvä: vihannes/hedelmä/purtava (esim. porkkana,omena,näkkäri), heinää koko ajan, pellettejä ja siemenseosta sekaisin aamuin illoin.
Voiko kania ja marsua muuten pitää samassa häkissä? eläinkaupassa ainakin tikkurilassa ovat poikasina samassa häkissä ja joskus isompinakin .. itse EN näin tekisi.
Viihtyykö kani ilman lajitoveria? Olisin kanin kanssa samassa huoneessa usean tunnin ja yön. Ja vapaana huoneessani kani saisi juosta LÄHES aina kun olen paikalla. Osaako kani mennä häkkiin tekemään tarpeensa jos on sillä hetkellä vapaana ja häkissä osaa?
kanien ruokinta !?
14
608
Vastaukset
- sip-su
Ruokintasuunnitelmasi kuullostaa ihan hyvältä, mutta nakerreltavat oksat puuttuu, ja siemensekoitukset pitäisi poistaa listalta kokonaan. Puolidesiä laatupellettiä päivässä riittää. Muista tarkistaa mitä kani on edellisessä päikassa syönyt, jatkat aluksi samalla tavalla ja pikkupikkuhiljaa muutat ruokavaliota haluamaksesi. Varo varsinkin omenaa ja vihreitä, ne ripuloivat herkästi.
Kania ja marsua voi pitää yhdessä, mutta se on typerää. Ikävää, että eläinkaupat näyttävät huonoa esimerkkiä. Se kertoo vain heidän ammattitaidon puutteestaan, sekä välinpitämättömyydestä eläimiä kohtaan. Kani voi vahingoittaa marsua helposti, ja jos kani sattuu kantamaan pasteurellaa, on se marsulle kohtalokasta. Marsu ei yleensä selviä vaikeista hengitystietulehduksista ym.
Yleensä kani kaipaa lajitoveria, varsinkin silloin kun omistajalla ei riitä aikaa (koulu, työ, yöunet, muut askareet). Samaa sukupuolta olevat eivät tule toimeen, varsinkaan pojat, joten tyttö ja kastroitu uros on paras yhdistelmä.
Kani ei ole häkkieläin. Koita järjestää huoneesi sellaiseksi, että kanit saavat olla suurimman osan päivästä vapaana. Piilota tai suojaa sähköjohdot ja laita ovensuuhun portti, jos muihin huoneisiin ei ole asiaa.- voutilan cherry
okei no mä kyl samaa mieltä tosta marsu kani jutusta (en ite pistäs!).
mikäs siinä siemenseoksessa? onko muka niin lihottavaa? siis käyttäsin siemenseoksena varmaan sitä supa rabbitia (en nyt nimeä välttämättä muista oikein..). Ja mitä tarkoitat pelleteillä :D ? en tajunnut. Pystytkö sanoa jonkin hyvän pelletti merkin, vai onko niitä useita? Mitä itse käytätte?
Juu eli koulussa käyn seitsemättä luokkaa.. Eli kani joutuisi olemaan NOIN 8-15 yksin.. Paitsi tietenkin viikonloppuisin. Ja se häkki olisi omassa huoneessani eli aina kun olisin omassa huoneessani (arkisin kuusi tuntia suunnilleen?) kani saisi vapaan juoksennella. Viikonloppuisin lähes aamusta iltaan. Ja äiti ei kyllä ovea anna auki pitää (vaikka olisi portti tms) koska pelkää kaneja PALJON. Eli arkisin kanilla olisi seuraa n.6 tuntia sillein et ois vapaana ja yöt nukkusin samassa huoneessa mut kanin pitäs olla häkissä koska tuhoaisi muuten liikaa.. ainakin äitin mielestä. Kyllähän ne saa tuhoa aikaan saa mutta xD ..
Olisiko siis välttämätöntä hankkia kanille kaveri (samassa huonessa EHKÄ kaksi rottaa mut ne nyt tuskin kauheesti auttaa..?) jos olisin arkisin noin 6h sen kaa ja yöt. Viikonloppuisin noin 10h ja yöt. Ja päivisin ku oon paikal ni olis vapaana^^
Entä miten ulkoilu ULKONA. Kesäisin tykkäiskö kani et ottasin joihinkin paikkoihin mukaan? Vaikkapa jonnekkin pihalle vaan? kaverille? Jonnekkin muualle? Ja saisi olla valjaissa näis paikois siis :D onko huono idea?? Voiko viedä talvisin valjaissa ulos? pakkasraja? - Hermanni75
voutilan cherry kirjoitti:
mikäs siinä siemenseoksessa? onko muka niin lihottavaa? siis käyttäsin siemenseoksena varmaan sitä supa rabbitia (en nyt nimeä välttämättä muista oikein..). Ja mitä tarkoitat pelleteillä :D ? en tajunnut. Pystytkö sanoa jonkin hyvän pelletti merkin, vai onko niitä useita? Mitä itse käytätte?
Juu eli koulussa käyn seitsemättä luokkaa.. Eli kani joutuisi olemaan NOIN 8-15 yksin.. Paitsi tietenkin viikonloppuisin. Ja se häkki olisi omassa huoneessani eli aina kun olisin omassa huoneessani (arkisin kuusi tuntia suunnilleen?) kani saisi vapaan juoksennella. Viikonloppuisin lähes aamusta iltaan. Ja äiti ei kyllä ovea anna auki pitää (vaikka olisi portti tms) koska pelkää kaneja PALJON. Eli arkisin kanilla olisi seuraa n.6 tuntia sillein et ois vapaana ja yöt nukkusin samassa huoneessa mut kanin pitäs olla häkissä koska tuhoaisi muuten liikaa.. ainakin äitin mielestä. Kyllähän ne saa tuhoa aikaan saa mutta xD ..
Olisiko siis välttämätöntä hankkia kanille kaveri (samassa huonessa EHKÄ kaksi rottaa mut ne nyt tuskin kauheesti auttaa..?) jos olisin arkisin noin 6h sen kaa ja yöt. Viikonloppuisin noin 10h ja yöt. Ja päivisin ku oon paikal ni olis vapaana^^
Entä miten ulkoilu ULKONA. Kesäisin tykkäiskö kani et ottasin joihinkin paikkoihin mukaan? Vaikkapa jonnekkin pihalle vaan? kaverille? Jonnekkin muualle? Ja saisi olla valjaissa näis paikois siis :D onko huono idea?? Voiko viedä talvisin valjaissa ulos? pakkasraja?Kirjoitit, että äitisi pelkää kaneja ? Mitenkäs isän tai muun perheen laita ? Kannattaa varautua tilanteisiin, joissa et itse kania voi hoitaa (sairastuminen, matka...), joten jonkun on se pystyttävä hoitamaan hyvin silloinkin.
Ja kannattaa ottaa selvää muutenkin hoitajasta, matkoja tulee kaikille jossain vaiheessa ja kania ei saa jättää yksin kuin maksimissaan yhdeksi vuorokaudeksi.
Pelletit on ruokapuristeita, jotka sisältävät kanien tarvitsemia vitamiineja ja hivenaineita. Hyviä merkkejä mm. Genesis, Supa Rabbit EXCEL, Altromin, Hobby Plus... - noopp
minusta ainakin 1 desi!
- Tiina1
Entä miten ulkoilu ULKONA. Kesäisin tykkäiskö kani et ottasin joihinkin paikkoihin mukaan? Vaikkapa jonnekkin pihalle vaan? kaverille? Jonnekkin muualle? Ja saisi olla valjaissa näis paikois siis :D onko huono idea?? Voiko viedä talvisin valjaissa ulos? pakkasraja?Siemensekoitus on lihottavaa,aiheuttaa ripulia ja mikä pahinta rasvoittaa kanin sisäelimt mm.sydän ja maksa ja se saattaa johtaa ennenaikaiseen kuolemaan.Siemensekoituksen joukkoon pitäisi laittaa monivitamiini,täysravintopelletti taas sisältää kanin kaikki tarvitsemat vitamiinit(paitsi monivitamiinia pitää lisätä pelletin sekaan vain silloin jos kani on kantavana tai sillä on karvanlähtöaika!).Siemensekoitus on kanien herkkuruokaa vähän niinkuin ihmisillä pizzat ja hampparit,joita ihmisenkään ei ole hyvä syödä joka päivä!Ja varsinkin oman kanin puolesta pitäisi valita sille mielummin terveellinen elämä kuin epäterveellinen!Yksi hyvä pelletti merkki on Genesis,muita on esim.Supa rabbit exell,Altromin,Hoppy plus,Maxi-kanin,CP..Lisää pelleteistä ja kanin ruokinnasta saat tietoa täältä:
http://protu.it.helsinki.fi/sonja/kani/ruokinta.shtml
Katso myös "kanin herkut" täältä:
http://protu.it.helsinki.fi/sonja/kani/herkut.shtml
Alle 6kk kanilla pitää olla aina saatavilla pellettiä(ja tietenkin heinää ja vettä,niinkuin tiedätkin),6kk:n jälkeen aletaan säännöstelemään
omilla kanillani tälläinen:
-aina kuivaaheinää ja raikasta,tuoretta vettä(ei jääkylmää)
-päivällä annan joskus puolikkaan näkkärin se ei saa sisältää eläinperäistä esim.maitohauhoa,maitoproteenia
-illalla porkkanaa,ei lihota ja on monien kanien suurtaherkkua,joskus porkkanan sijasta annan omenaa tai banaania,mutta hedelmiä ei saa antaa joka päivä ja banaania ei muutenkaan usein!Yksi hyvä juures on myös lanttu
Toivottavasti viestistäni oli apua:) - taina,painovirhe paholainen..
Tiina1 kirjoitti:
Siemensekoitus on lihottavaa,aiheuttaa ripulia ja mikä pahinta rasvoittaa kanin sisäelimt mm.sydän ja maksa ja se saattaa johtaa ennenaikaiseen kuolemaan.Siemensekoituksen joukkoon pitäisi laittaa monivitamiini,täysravintopelletti taas sisältää kanin kaikki tarvitsemat vitamiinit(paitsi monivitamiinia pitää lisätä pelletin sekaan vain silloin jos kani on kantavana tai sillä on karvanlähtöaika!).Siemensekoitus on kanien herkkuruokaa vähän niinkuin ihmisillä pizzat ja hampparit,joita ihmisenkään ei ole hyvä syödä joka päivä!Ja varsinkin oman kanin puolesta pitäisi valita sille mielummin terveellinen elämä kuin epäterveellinen!Yksi hyvä pelletti merkki on Genesis,muita on esim.Supa rabbit exell,Altromin,Hoppy plus,Maxi-kanin,CP..Lisää pelleteistä ja kanin ruokinnasta saat tietoa täältä:
Alle 6kk kanilla pitää olla aina saatavilla pellettiä(ja tietenkin heinää ja vettä,niinkuin tiedätkin),6kk:n jälkeen aletaan säännöstelemään
-päivällä annan joskus puolikkaan näkkärin se ei saa sisältää eläinperäistä esim.maitohauhoa,maitoproteenia
-illalla porkkanaa,ei lihota ja on monien kanien suurtaherkkua,joskus porkkanan sijasta annan omenaa tai banaania,mutta hedelmiä ei saa antaa joka päivä ja banaania ei muutenkaan usein!Yksi hyvä juures on myös lanttu
Toivottavasti viestistäni oli apua:)siemenseos rasvoittaa kanin sisäelimet,näkkäri ei saa sisältää maitojauhoa!
- Tiina1
Tiina1 kirjoitti:
Siemensekoitus on lihottavaa,aiheuttaa ripulia ja mikä pahinta rasvoittaa kanin sisäelimt mm.sydän ja maksa ja se saattaa johtaa ennenaikaiseen kuolemaan.Siemensekoituksen joukkoon pitäisi laittaa monivitamiini,täysravintopelletti taas sisältää kanin kaikki tarvitsemat vitamiinit(paitsi monivitamiinia pitää lisätä pelletin sekaan vain silloin jos kani on kantavana tai sillä on karvanlähtöaika!).Siemensekoitus on kanien herkkuruokaa vähän niinkuin ihmisillä pizzat ja hampparit,joita ihmisenkään ei ole hyvä syödä joka päivä!Ja varsinkin oman kanin puolesta pitäisi valita sille mielummin terveellinen elämä kuin epäterveellinen!Yksi hyvä pelletti merkki on Genesis,muita on esim.Supa rabbit exell,Altromin,Hoppy plus,Maxi-kanin,CP..Lisää pelleteistä ja kanin ruokinnasta saat tietoa täältä:
Toivottavasti viestistäni oli apua:)aamulla annan Genesis-pellettiä sitä ei sitten 6kk:n jälkeen tarvitse antaa enempää päivässä kuin 3ruokalusikallista!Sori laitoin äsken väärän nimimerkin ton,Taina,painovirhepaholainen,vaikka olisi pitänyt pistää Tiina1,painovirhepaholainen!Eli siis Tiina1 ja Taina on sama henkilö!
- Maisa
Entä miten ulkoilu ULKONA. Kesäisin tykkäiskö kani et ottasin joihinkin paikkoihin mukaan? Vaikkapa jonnekkin pihalle vaan? kaverille? Jonnekkin muualle? Ja saisi olla valjaissa näis paikois siis :D onko huono idea?? Voiko viedä talvisin valjaissa ulos? pakkasraja?kania viemään talvella ulos!!Mutta jos haluat viedä niin ei saa olla yhtään pakkasta eikä saa tuulla!
- voutilan cherry
Hermanni75 kirjoitti:
Kirjoitit, että äitisi pelkää kaneja ? Mitenkäs isän tai muun perheen laita ? Kannattaa varautua tilanteisiin, joissa et itse kania voi hoitaa (sairastuminen, matka...), joten jonkun on se pystyttävä hoitamaan hyvin silloinkin.
Ja kannattaa ottaa selvää muutenkin hoitajasta, matkoja tulee kaikille jossain vaiheessa ja kania ei saa jättää yksin kuin maksimissaan yhdeksi vuorokaudeksi.
Pelletit on ruokapuristeita, jotka sisältävät kanien tarvitsemia vitamiineja ja hivenaineita. Hyviä merkkejä mm. Genesis, Supa Rabbit EXCEL, Altromin, Hobby Plus...juu hoitaja kaveripiiristä kyllä järkkäytys :D minä ja kolme vee veli asutaan yksin.. isä muualla.
- noopp
Ruokinta on ok, jos kani ei ole lihava. naaras kanit lihovat helposti siemensekoituksesta...
Joo mäkin olen nähnyt kaneja ja marsuja samassa häkissä, ja mikäs siinä jos ne tulevat toimeen. ne ovat kuitenkin eri lajisia, ja voi olla että ne eivät tule toimeen, eiväthän ne luonnossakaan elä yhdessä, eivätkä siis ole tottuneet yhdessä oloon. toisaalta, onhan niitä nähty vaikka mitä ihme kaveruksia, (esim. leijona ja antilooppi), eli ei se mikään mahdoton ystävyys suhde ole. =)
Mun kani asuu yksin (vanhemmat eivät suostuneet ottamaan kahta), ja ihan hyvin se on toimeen tullut. todella seurankipeä ja ihana otus. ;) täytyy vaan pitää paljon seuraa...
jotkut kanit ovat sisäsiistejä luonnostaan, toiset taas pissivät aina väärään paikkaan eivätkä tunnu millään oppivan, aivan niinkuin mun kani..- että...
muistakaa kumminkin että kani on jalostettu...ei mikään metsä jänis! ;) :D( tää viesti oli nimimerkki: noopp)
- ...
http//iki.fi/sonja
"hoito"-osiosta saat kaiken tarvitseman tiedon sen hoidosta ja ruokinnasta!
Alle 6kk pitää olla myös pellettiä/siemenseosta koko ajan ja sen jälkeen ei tarvitse antaa kuin kerran,kaksi päivässä.Muuten ruokavalio kuulostaa hyvältä,mutta älä syötä siemensekoitusta ollenkaan,syötä siis pelkkää pellettiä!!Syitä siihen löydät sieltä linkistä ja sieltä ruokinnasta.
Kania ja marsua EI saa pitää missään nimessä samassa häkissä;eihän niillä ole edes yhteistä kieltä,lisäksi kani saattaa vahingossakin potkaista marsua voimakkaasti takajaloillaan ja marsun selkä voi murtua!!75% kaneista sairastaa(oireettomana)pastareullaa ja se jos tarttuu marsuun niin marsu kuolee melko varmasti!Pastareullastakin lisää linkistä ja sieltä "sairaudet"-osiosta,usein kysytyissä kysymyksissä on myös siitä että saako kania ja marsua pitää samassa häkissä.Mutta onneksi sinä et niin tekisikään!Tuostahan sinä voisit vaikka ilmoittaa eläinsuojeluvalvojalle!Kanille paras lajitoveri on kani ja marsulle marsu,edes ihminen ei voi täysin korvata lajitoveria!!Mutta jos ottaa vaan yhden kanin niin se tarvitsee todella paljon seuraa päivässä!
Mutta käypäs tuolla linkissä sieltä saat todella hyvät tiedot niin,että osaisit huolehtia kanistasi hyvin!
Onnea tulevalle kanin omistajalle!:)
Muuten jos aiot ilmoittaa siitä marsut ja kanit samassa häkissä-jutusta niin käy täällä etsimässä lähin valvoja:
http://www.sey.fi/valvojat/valvluekehys.html- voutilan cherry
... kirjoitti:
elikkä käy täällä:
http://iki.fi/sonjatuolla olen kyllä käynyt pariinkin otteeseen tarkistamassa jos on ollut jotain pientä epäselvyyttä. toivottavasti minulla ja kanilla tulee hauskat yhteiset hetket :D kiitos neuvoista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216805Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562323- 1471877
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981075- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91971- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon154789