John Steinbeck

lukijoita?

Kenties klassikot ovat jo hieman vanhanaikaisia, mutta omasa mielestäni jenkki-klassikot John Steinbeck, Ernest Hemingway ja William Faulkner (huom. ei viimeistä unohtamatta, kuten useat tekevät!) ovat tutustumisen arvoisia kaikille yleissivistyksestä ja kirjallisuustaiteesta kiinnostuneista (etenkin viimeksi mainittu). Mutta puhehan oli Steinbeckista. Itse olen lukenut suurimman osan suomennetusta tuotannosta, mutta suotittelen ehdottomasti luettavaksi etenkin Eedenistä Itään, Vihan hedelmät ja, mikäli innostusta riittää, niin myös Hiiriä ja ihmisiä, Punainen poni, Tuntemattomalle jumalalle, Routakuun aika, Taipumaton tahto jne. Ja tässä järjestyksessä. Hemingwayn ja etenkin Faulknerin omintakeiseen tuontantoon todella kannattaa tutustua myös!

19

5576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vole

      Luin viimeksi taas Tortilla Flat:in (Ystävyyden talo). Aivan ihana kirjailija!

    • JustMe

      En voi kuin yhtyä mielipiteeseesi Steinbeckista, olen itse lukenut Hiiriä ja ihmisiä sekä Tuntemattomalle jumalalle, ja molemmat (mutta etenkin jälkimmäinen) pysäyttivät. Jos koko muukin tuotanto yhtä tasokasta, pakko päästä lukemaan loputkin. Kirjailijaa ei voi kuin ylistää. Sen sijaan Hemingway ei jotenkin iskenyt: kahlasin väkipakolla läpi Vanhusta ja merta puoleen väliin asti, sitten luovutin (saattaa kylläkin olla jotain tekemistä sen kanssa, että luin samaan aikaan Mikael Karvajalkaa, en tidä), onko loppu tuotanto yhtä... miten sen nyt sanoisi... tökkivää?

      • vole

        Kokeile jotain muuta Hemingwaytä.. vaikka kirjavaa satamaa. Hassu juttu; en itse pidä Valtarin jutuista, sen sijaan H:n suorasukainen lyhyt teksti viehättää.


      • Näin ajattelen
        vole kirjoitti:

        Kokeile jotain muuta Hemingwaytä.. vaikka kirjavaa satamaa. Hassu juttu; en itse pidä Valtarin jutuista, sen sijaan H:n suorasukainen lyhyt teksti viehättää.

        Tykkään kyllä kirjoista, ei siinä mitään mutta jotenkin minulle jää niistä aina tunne että ne on miehen unelmia. Niinkuin esim. Kenelle kellot soivat. Sankari - päiväuni.
        Vanhus ja meri on kyllä on kyllä ihan omaa luokkaansa, vaikuttava kirja.
        Niin arvaatte varmaan että olen itse nainen, unelmointiin erikoistunut. Mitä miehet ajattelevat näistä kirjoista?


    • rocky-road-babe

      Hiiriä ja ihmisiä kuuluu meidän koulussa ysiluokkalaisten pakolliseen lukemiseen. Teemat mahtavia: ystävyys, erillaisuus, kiusaaminen, yms. Klassikoita sais vaan kouluissakin suosia enemmän. Ite muista kouluajalta lukeneeni äidinkielentunnilla tosi kaameita nuorisokirjoja ja se meinas silloin lähes tappaa lukuinnostuksen! Ainoo positiivinen kokemus oli silloin kun koulussa piti lukea Sinuhe!

      • Vapaaehtoinen

        Varmin tapa tappaa innostus on luettaa pakolla koululaisilla jokin kirja. Parempi on että saa lukea omaan tahtiin ja vaikka valita useista hyvistä kirjoista se joka sillä hetkellä kiinnostaa..


      • tipsukka
        Vapaaehtoinen kirjoitti:

        Varmin tapa tappaa innostus on luettaa pakolla koululaisilla jokin kirja. Parempi on että saa lukea omaan tahtiin ja vaikka valita useista hyvistä kirjoista se joka sillä hetkellä kiinnostaa..

        oli hyvä kertomus. :)


      • helmi!
        tipsukka kirjoitti:

        oli hyvä kertomus. :)

        Helmi on maailmankirjallisuuden HELMI!

        Aina tulee tippa linssiin sitä lukiessa, ja olen lukenut sen monesti. Siis ämpärillisen. Kirjoittamisestahan en mitään tiedä, ja vielä vähemmän novellitaiteesta, mutta jos joku on lukenut koskettavamman ja hiotumman novellin kuin Helmi, niin oitis kertomaan. Tällä minuutilla! Ja sitten kirjastoon.


    • Filia

      "Ystävyyden talo" on myös ehdottomasti lukemisen arvoinen. Harvoin saa lukea mistään kirjasta niin erikoisesta ystävyydestä.

    • yks lukija

      Mitäs mieltä täällä ollaan Steinbeckin Taipumattomasta tahdosta..?

      • Karhulippu

        kun ehditään.. Steinbeckiltä luettu; Vihan hedelmät, Oikutteleva bussi, Matka Charleyn kanssa ja työn alla Hyvien ihmisten juhla/Torstai on toivoa täynnä.


    • Kirjallisuudentukija

      toivoa täynnä on minusta hauska vaikkakin melko kevyt romaani Steinbeck:iltä. Muutenkin tykkään kovasti hänen tyylistään. Hiiriä ja Ihmisiä on tietysti syvällisyydessään ihan toista luokkaa, mutta samalla myös vähän surullinen.

    • elliivo

      Edenistä itään kuului nuoruuteni suuriin lukuelämyksiin. Muistaakseni olen joskus myös lukenut Ystävyyden talon ja Hiiriä ja ihmisiä. Hemingway on jäänyt minulta kokonaan väliin kuten Faulknerikin, vai oliko hän se joka kirjoitti Sieppari ruispellossa? Sitten ei ihan väliin jäänyt.

    • tuli luetuksi kaukaisessa nuoruudessa. "Ystävyyden talosta" aloitin ja sitten tuli "Taivaan laitumet" ja muut. Ensimmäisen kolauksen steinbeckiläisyyteni sai, kun luin hänen allekirjoittaneen adressin, jossa puolustettiin Neuvostoliiton hyökkäystä Suomeen 1939; Talvisotaa siis. Aika on muutenkin tummentanut kuvaa. "Helmi" on ilmiselvästi kirjoitettu Nobelia varten, se on juuri sellainen vasemmistoluritus jolla palkinto saadaan; vrt. "Vanhus ja kala" (vai mikä se oli?). "Matka Charleyn kanssa"-kirjan polttopisteen tajusin heti sen luettuani; kaikki muu roina on koottu sen yhden asian ympärille, jotta saataisiin tarpeeksi liuskoja kirjaa varten. Enää en Steinbeckiä avaa.

      • Megalukija

        lukea jonkin Steinbeckin kirjan.Mitä suosittelisitte? Itse olen ajatellut lukea Vihan hedelmät.Kirja löytyy mukavasti pokkarina lähikirjastosta ei tarvitse kirjakauppaan mennä :)


      • sieltä edullisesti
        Megalukija kirjoitti:

        lukea jonkin Steinbeckin kirjan.Mitä suosittelisitte? Itse olen ajatellut lukea Vihan hedelmät.Kirja löytyy mukavasti pokkarina lähikirjastosta ei tarvitse kirjakauppaan mennä :)

        löydät Steinbeckin kirjoja.Aloita näistä: Ystävyyden talo, Hyvien ihmisten juhla, Torstai on toivoa täynnä.
        Jatka sitten Vihan hedelmät, Taipumaton tahto,Eedenistä itään jne...
        Olen pikkuhiljaa hankkinut ne kotikirjastooni, ei taida puuttua kuin Päivä kuninkaana enää.
        Luen ne muutaman vuoden välein uudelleen ja aina yhtä riemastuneena.


      • cur-like
        sieltä edullisesti kirjoitti:

        löydät Steinbeckin kirjoja.Aloita näistä: Ystävyyden talo, Hyvien ihmisten juhla, Torstai on toivoa täynnä.
        Jatka sitten Vihan hedelmät, Taipumaton tahto,Eedenistä itään jne...
        Olen pikkuhiljaa hankkinut ne kotikirjastooni, ei taida puuttua kuin Päivä kuninkaana enää.
        Luen ne muutaman vuoden välein uudelleen ja aina yhtä riemastuneena.

        on yksi maailman parhaita kirjoja, sen suomenos vaan ei kuvaa sitä.


    • stainbekkiä

      Helmi oli loistava kirja.Rakastin sitä.Kesällä olisi vuorossa ainakin Vihan hedelmät ja vaikkapa Hiiriä ja ihmisiä... Steinbeck omasi kirjoittamisen taidon.

    • reyskä

      Hiiriä ja ihmisiä teki minuun suuren vaikutuksen joskus 12-vuotiaana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      198
      4666
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      274
      2750
    3. 134
      1707
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1401
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      203
      1357
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1124
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1077
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1057
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1051
    Aihe