Nettiriippuvuus-höpö höpöä.

Äijänkäppyrä.

Mielestäni kielenkäyttöön on istutettu niin epätarkka ja ympäripyöreä termi, kuin mahdollista.
Netissä on kaksi selvää osa-aluetta, jotka on siinä termissä niputettu yhteen. Melkein kaikki ymmärtävät sen yleensä netin käytöstä joillekin tulevaksi addiktiksi.
Väitän, että kukaan ei tule tavallisesta nettisurffailusta, ts. sivustojen selailusta ja lukemisesta riippuvaiseksi, mutta "on line-", ja erillisistä omista peleistä kyllä. Ne lienevät kuitenkin eri asioita, ja se "nettiriippuvuus" on nimenomaan yksi peliriippuvuuden muoto.
Parempi olisikin puhua nettipeliriippuvuudesta, joka on todellinen vaiva nuorison keskuudessa.
Meikäläisen tunnin, joskus parin istunnot ovat vain TV:ltä pois.

8

1005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nettiriippuvuutta ei ole ol...

      No ei yli kolmea tuntia putkeen pysty olemaan netissä. Kenties jotain trailereita ja flasheja katsoa mutta ei se riippuvuutta ole vaikka joka päivä viikossa sitä teenkin. Toisaalta pystyn olemaan muutaman viikon mökillä ilman kompuutteria. Naurettava termi kertakaikkiaan nettiriippuvuus... Ei sellasta nykyään paljoa olekaan paitsi mielen vikaisilla ja naurettavan pienissä määrissä...

      • Ongelmaisille

        Väitteesi on törkeä ja loukkaava meille joilla tänä asia on todellinen ongelma. Ei kuule ole kivaa roikkua päivittäin netin palstoilla 5-6 kin tuntia vuorokaudessa. Ja se ei ole oma valinta, jos olisi niin sitä ei tapahtuisi. Ihan sama logiikka kuin kaikissa riippuvuuksissa. Jos se olisi niin helppoa, ei olisi alkoholisteja, syömishäiriöisiä, peliriippuvaisia, läheisriippuvaisia ym. Aika on rahaa, ja ajanmenetys tämän ongelman takia merkittävä asia.


    • jos

      minä avaan koneen, saatan unohtaa kaiken muun ja istua siinä koko päivän, syömättä, selaillen tällaisia kökköfoorumeita.

      • kikkakolmonen

        Kyllä nettiriippuvuus on ihan oikea asia. Joillakin on addiktio peleihin, jotkut roikkuvat tällaisilla forumeilla päivät pitkät, kuten minä joskus. Joidenkin on pakko katsoa sähköpostia minuuttien välein.
        Kyllä se termi on ihan oikea. Itselleni kolme tuntia koneella ei ole mikään aika. Voin istua tähän aamulla ja mennä illalla nukkumaan. Surullista mutta totta.


    • AinaElleN

      vuorovaikutukseen,
      surffailuun,
      tiedonhakuun,
      viestien välitykseen,
      Webcami kuvan tuottamiseen :D

    • Riippuvainen

      Nettiriippuvuus on ihan todellista ja joillekin iso ongelma. Eikä kyse ole mistään nettipeliriippuvuudesta. Itse olen riippuvainen deitti/chat palveluista. Olen viettänyt puolitoista vuotta ison osan vapaa-ajasta noilla palstoilla. Tarkoittaa, että n.2-6 h/vrk ja se on ISO ONGELMA, häiritsee pahasti muuta elämää eli työntekoa, opiskelua, unta ja terveyttä (fyysistä ja psyykkistä). Aiheuttaa mm.masennusta, oman itsensä ja ajankäyttönsä hallitsemattomuuden tunnetta ja ties mitä. Mm.työpäivän aikanakin on pari kertaa käytävä "palstoilla". Itse en todellakaan haluaisi tälläistä ja inhoan itseäni tämän takia. Olen yrittänyt päästä irti, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Seuraava askel on todennäköisesti terapia, koska en omin voimin pääse näillä palstoilla surffaamisesta irti.

      Toinen juttu mikä edelliseen liittyy ja on myös ongelma ajankäytöllisesti ja muutenkin on nuo deittitreffit. Niitä on ollut puolentoista vuoden aikana n.50kpl ja aikaa menee ihan liikaa niihinkin. Yritystä on irrottautua mutta ei vielä ole onnistunut.

      Älä yleistä kaikkien puolesta, sillä tämä asia on oikeasti ongelma joillekin ja ainakin minulle.

    • nih

      älä puhu tuollaista, kun tuskin tiedät yhtään aiheesta, mistä puhut.
      Tulisit itse kokemaan tämän 5-10 tunnin jatkuvan netissä jököttämisen, niin voisit sitten päätellä omissa aivoissasi että onko tätä nettiriippuvuutta sitten vai eikö.
      Ei, enkä minä pelaa ollenkaan.

      • Kyllä muuten on!

        Kyllä minä sanoisin sitä nettiriippuvuudeksi, jos esimerkiksi roikkuu netissä kellon ympäri ja kaikki läksyt jäävät tekemättä ja tulee joka päivä lintsattua. Vain, koska mielummin surffaisi verkossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      661
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe