Mielestäni kielenkäyttöön on istutettu niin epätarkka ja ympäripyöreä termi, kuin mahdollista.
Netissä on kaksi selvää osa-aluetta, jotka on siinä termissä niputettu yhteen. Melkein kaikki ymmärtävät sen yleensä netin käytöstä joillekin tulevaksi addiktiksi.
Väitän, että kukaan ei tule tavallisesta nettisurffailusta, ts. sivustojen selailusta ja lukemisesta riippuvaiseksi, mutta "on line-", ja erillisistä omista peleistä kyllä. Ne lienevät kuitenkin eri asioita, ja se "nettiriippuvuus" on nimenomaan yksi peliriippuvuuden muoto.
Parempi olisikin puhua nettipeliriippuvuudesta, joka on todellinen vaiva nuorison keskuudessa.
Meikäläisen tunnin, joskus parin istunnot ovat vain TV:ltä pois.
Nettiriippuvuus-höpö höpöä.
8
1024
Vastaukset
- Nettiriippuvuutta ei ole ol...
No ei yli kolmea tuntia putkeen pysty olemaan netissä. Kenties jotain trailereita ja flasheja katsoa mutta ei se riippuvuutta ole vaikka joka päivä viikossa sitä teenkin. Toisaalta pystyn olemaan muutaman viikon mökillä ilman kompuutteria. Naurettava termi kertakaikkiaan nettiriippuvuus... Ei sellasta nykyään paljoa olekaan paitsi mielen vikaisilla ja naurettavan pienissä määrissä...
- Ongelmaisille
Väitteesi on törkeä ja loukkaava meille joilla tänä asia on todellinen ongelma. Ei kuule ole kivaa roikkua päivittäin netin palstoilla 5-6 kin tuntia vuorokaudessa. Ja se ei ole oma valinta, jos olisi niin sitä ei tapahtuisi. Ihan sama logiikka kuin kaikissa riippuvuuksissa. Jos se olisi niin helppoa, ei olisi alkoholisteja, syömishäiriöisiä, peliriippuvaisia, läheisriippuvaisia ym. Aika on rahaa, ja ajanmenetys tämän ongelman takia merkittävä asia.
- jos
minä avaan koneen, saatan unohtaa kaiken muun ja istua siinä koko päivän, syömättä, selaillen tällaisia kökköfoorumeita.
- kikkakolmonen
Kyllä nettiriippuvuus on ihan oikea asia. Joillakin on addiktio peleihin, jotkut roikkuvat tällaisilla forumeilla päivät pitkät, kuten minä joskus. Joidenkin on pakko katsoa sähköpostia minuuttien välein.
Kyllä se termi on ihan oikea. Itselleni kolme tuntia koneella ei ole mikään aika. Voin istua tähän aamulla ja mennä illalla nukkumaan. Surullista mutta totta.
- AinaElleN
vuorovaikutukseen,
surffailuun,
tiedonhakuun,
viestien välitykseen,
Webcami kuvan tuottamiseen :D - Riippuvainen
Nettiriippuvuus on ihan todellista ja joillekin iso ongelma. Eikä kyse ole mistään nettipeliriippuvuudesta. Itse olen riippuvainen deitti/chat palveluista. Olen viettänyt puolitoista vuotta ison osan vapaa-ajasta noilla palstoilla. Tarkoittaa, että n.2-6 h/vrk ja se on ISO ONGELMA, häiritsee pahasti muuta elämää eli työntekoa, opiskelua, unta ja terveyttä (fyysistä ja psyykkistä). Aiheuttaa mm.masennusta, oman itsensä ja ajankäyttönsä hallitsemattomuuden tunnetta ja ties mitä. Mm.työpäivän aikanakin on pari kertaa käytävä "palstoilla". Itse en todellakaan haluaisi tälläistä ja inhoan itseäni tämän takia. Olen yrittänyt päästä irti, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Seuraava askel on todennäköisesti terapia, koska en omin voimin pääse näillä palstoilla surffaamisesta irti.
Toinen juttu mikä edelliseen liittyy ja on myös ongelma ajankäytöllisesti ja muutenkin on nuo deittitreffit. Niitä on ollut puolentoista vuoden aikana n.50kpl ja aikaa menee ihan liikaa niihinkin. Yritystä on irrottautua mutta ei vielä ole onnistunut.
Älä yleistä kaikkien puolesta, sillä tämä asia on oikeasti ongelma joillekin ja ainakin minulle. - nih
älä puhu tuollaista, kun tuskin tiedät yhtään aiheesta, mistä puhut.
Tulisit itse kokemaan tämän 5-10 tunnin jatkuvan netissä jököttämisen, niin voisit sitten päätellä omissa aivoissasi että onko tätä nettiriippuvuutta sitten vai eikö.
Ei, enkä minä pelaa ollenkaan.- Kyllä muuten on!
Kyllä minä sanoisin sitä nettiriippuvuudeksi, jos esimerkiksi roikkuu netissä kellon ympäri ja kaikki läksyt jäävät tekemättä ja tulee joka päivä lintsattua. Vain, koska mielummin surffaisi verkossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279