sokeri ja sikiön koko

helmimamma

Tälläistä kyselisin, kun mulla oli viime neuvolakäynnillä sf-mitta 29cm ja viikkoja 29 2. Neuvolantäti käski jättää kaikki karkit ym herkut pois, ettei sikiöstä kasva liian suuri. Olen sokerirasituksessa käynyt 3 viikkoa sitten ja kaikki arvot olivat ihan normaalit. Ei edes lähelläkään ylärajoja. Eli voiko sikiöstä kasvaa 5-kiloinen jos mässytän karkkeja ja herkkuja, vaikka itse verensokeri pysyy normaalina? Miten teillä muilla?

10

16417

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

minä kans mässytin karkkeja minkä kerkesin raskaus aikana... ja kävin sokeri rasitus kokeessa. arvot olivat normaalit. vauva oli syntyessään 3490g (37
      1 viikolla) veikkasivat että olisi ollut yli 4kg jos olisi raskaus mennyt loppuun asti. et en nyt sitten tiedä vastasinko kysymykseesi. itseäni haittasi eniten se että viikolta 31 tuli kiloja 1250g per viikko!!!! ja niitä kiloja on vieläkin jäljellä rutkasti... tässä raskaudessa aion olla viisaampi ja jättää turhat karkit ja herkut vähemmälle (ei tietenkään kaikkea) nyt 6 4 (vasta)

• vm80

mä en muista noit mittoja mut rv35 1 oli 31cm, rb 36 1 oli 32,5cm ja rv37 1 oli 33cm. Mun mitat kulkee aika lailla keskikäyrää pitkin ja olen mässytellyt karkkia ja juonut mehuja yllinkyllin. Mulla on ollut sokerit ihan kohdallaan koko raskauden ajan vaikkakin olen ollut varsinainen sokerihiiri. Neuvolassa eilen sanottiin että tuskin tulee mitään jättiläistä. Oliskos sulla lapsivettä sitten runsaammin?? Onneksi mulla on rento neuvolatäti joka ei ole pilkunviilaaja painon ja mässäyksen suhteen. Se vain tokas että ehtiipä sitä sitten laihdutella jos laitokselle ei jää kaikki kilot.
      Enpä usko että sokeri olisi syynä 5-kiloiseel lapselle vaikkakin kyllähän se vaavi voi sen ansiosta olla hieman isompi. Pidä vain huoli että herkuttelu pysyy sentäs jossain rajoissa ettei päivän ravinnonsaanti koostu pelkästä namista.

• maruska

tuohon sf-mittaan vaikuttaa paljolti vauvan asento kohdussa sekä eri mittaajat saavat eri tuloksia. Ja eihän se tarkoita että jos kohtu on iso ja kasvaa yläkäyrillä niin että vauva olisi iso.

• helmimamma

Juu olen kyllä syönyt muutakin kuin herkkuja eikä paino ole onneksi noussut vielä kuin 4.2 kiloo =) Ja viikkoja tosiaan kasassa 29 3. Toivottavasti iso sf-mitta johtuisi lapsiveden määrästä. Pelottaa vaan ajatus 5-kiloisesta jättiläisestä..
        Mutta kiva kuulla muidenkin kokemuksia eli kiitos molemmille! Ja hyvää loppuodotusta!

• vm80
        helmimamma kirjoitti:

Juu olen kyllä syönyt muutakin kuin herkkuja eikä paino ole onneksi noussut vielä kuin 4.2 kiloo =) Ja viikkoja tosiaan kasassa 29 3. Toivottavasti iso sf-mitta johtuisi lapsiveden määrästä. Pelottaa vaan ajatus 5-kiloisesta jättiläisestä..
        Mutta kiva kuulla muidenkin kokemuksia eli kiitos molemmille! Ja hyvää loppuodotusta!

voi kun mullakin olis noussut vain muutema kilo. Nyt tähän mennessä mul on tullut 18kg (37 2). Joka viikko lähemmäs 700g paitsi tällä viikolla vain 100g ;D
        Turhaan mietit mässäilyjä tuollaisella painonnousulla. Joillekkin vain kasvaa isompi maha ja toisille vain kertyy kiloja enemmmän.

• .............

Minulla on ollut noin jokaisessa raskaudessa, eikä yhtään jättiläistä ole syntynyt, viikolla 42 1 syntyneet ainoivat 3360 ja 3640 grammaa, mässäilyä harrastin näissä raskauksissa, ja se kyllä näkyikin omassa painonnousussa. Viimeinen syntyi 37 1 viikolla, ja oli lapsista suhteellisesti suurin, syntyessään 3160 grammaa, eli viidessä viikossa olisi ehtinyt kasvaa vielä paljon. Tämän viimeisen raskauden aikana vältin sokeria ja pidin oman ruokavalioni terveellisenä, ja siltikin oli lapsi tuon kokoinen. Ainoa ero olikin se, että laihdutettavia kiloja ei jäänyt synnytyksen jälkeennitselleni.

Nuo mitat ovat kovin yksilöllisiä, kerran kyllä tarkastivat, että ei ole kuin yksi sikiö. Lapsiveden määräkin oli normaali, maha vain oli noin iso. seuraavissa raskauksissa noita mittoja verrataankin lähinnä omiin aikaisempiin mittoihin, eikä niin tarkkaan niihin käyriin.

• tehty tänään

Onkos sulla tietoa, mitkä ovat "normaalit luvut" tai raja-arvot? Menen vasta ensiviikolla neuvolaan ja kuulen omat tulokset sieltä.

• helmimamma

Mulla ei oo enää tallessa niitä tarkkoja raja-arvoja mutta muistaakseni ne oli jotakuinkin näin:

Eli paastoarvon pitää olla alle 4.8
        yhden tunnin jälkeen alle 10.0 ja
        kahden tunnin jälkeen alle 7.8

Voivat vissiin vaihdella paikkakunnittain..

• paastoarvo
        helmimamma kirjoitti:

Mulla ei oo enää tallessa niitä tarkkoja raja-arvoja mutta muistaakseni ne oli jotakuinkin näin:

Eli paastoarvon pitää olla alle 4.8
        yhden tunnin jälkeen alle 10.0 ja
        kahden tunnin jälkeen alle 7.8

Voivat vissiin vaihdella paikkakunnittain..

oli muutama viikko sitten 4.9 ja kauhea mittausrumba alkoi, 3päivänä viikossa 3 krt päivässä loppuraskauden. Viime viikolla neuvolassa sanottiin, että viitearvoja muutettu niin, että yläraja paastoarvolla onkin 5. Niin, nyt mun ei tarvi enää mittailla yms, että tällaista. Muut arvot olikin oikein kohdallaan, ja nyt myös siis paastoarvokin.

• vastaus...

Sinällään sikiön liikakasvu on yleensä seurausta äidin sokeriaineenvaihdunnan häiriöstä eli raskausdiabeteksestä -se selviää sokerirasituskokeella. Muuten sokerin syönnistä ei sinällään ole muuta haittaa kuin että se voi lihottaa sinua ja sikiötä, mutta sikiöstä ei automaattisesti tule kyllä liian isoa sinun syömisillä. Itse olen syönyt herkkuja joka päivä ja ultrassa sikiö todettiin pitkäksi ja laihaksi. Sokerirasitustestissä kävin aiemmin ja arvot olivat minulla normaalit alle 5 myös rasituksessa, eli sokeri ei juurikaan heittänyt sokeritasapainoani mihinkään suuntaan vaan insuliinin eritys käynnistyi välittömästi.

Sf-mitta voi heittää mittaajasta riippuen ja on luotettava vain, jos mittaaja ei vaihdu. Toiseksi sikiö voi kehittyä välillä nopeammin kuten lapsetkin kasvavat eri tahtiin, samoin vauvan asento vaikuttaa mittaan -jos vauva on kohdussa takapuoli pystyssä, mitta on isompi. Mulla oli yhtäkkiä kasvanut mitta kolmessa viikossa 6 senttiä ja oli aivan normaalin ylärajoilla. Muutaman viikon päästä käyrä oli taas palannut keskikäyrille, jolloin neuvolatätikin totesi, että vauvan asennon on täytynyt vaikuttaa mittaan, koska se ei voi heitellä niin nopeasti.

Sokerirasitustesti on aiheellinen, jos sf-mitta on toistuvasti käyrien ylärajoilla. Osoitteessa www.tekay.fi on Oulun yliopistollisen sairaalan asiantuntijan kotisivut, jolta löytyy laskurit niin sf-mitalle, bp-mitalle kuin painoarvioillekin. Sieltä näet heti, onko mitat normaalirajoissa ja voit kysyä asiantuntijalta sinua huolettavista asioista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe