Finnairin virheraportteja (saa nauraa)

jane

Finnairin "päteviä" virheraportteja...

Jokaisen Finnairin lennon jälkeen koneen kapteeni kirjoittaa virheraportin,
jos lentokoneessa on ollut jotain vikaa. Virheraportti annetaan
mekaanikoille,jotka huoltavat koneen kuntoon. Kun vika on korjattu,
mekaanikot kirjoittavat raportin kääntöpuolelle, mitä he ovat tehneet, ja
lentäjät lukevat merkinnät ennen seuraavaa lentoa.
Kukaan ei voi väittää, että huoltohenkilökunnalta puuttuisi huumorintajua.
Lukekaa vaikka nämä aidot merkinnät, jotka Finnairin lentäjät ovat tehneet
vioista ja mekaanikot niiden korjauksista. Uskokaa tai älkää, kyseisen
yhtiön
koneet eivät ole kuitenkaan koskaan joutuneet vakavaan
lento-onnettomuuteen.

O = Ongelma lentäjän ilmoittamana.
V = Vastaus mekaanikolta.


O : Vasen sisäpyörä pitäisi melkeinpä vaihtaa.
V: Vasen sisäpyörä melkeinpä vaihdettu.

O : Koelento sujui muuten hyvin, mutta automaattinen laskeutuminen oli
melko raju.
V: Tähän koneeseen ei ole asennettu automaattista laskeutumisjärjestelmää.

O : Potkurin numero 2 voitelujärjestelmä on epäkunnossa.
V: Potkurin numero 2 voitelu toimii. Potkurien 1, 3 ja 4 sen sijaan ei.

O : Jokin ohjaamossa on irti.
V: Jokin ohjaamossa kiinnitetty paikalleen.

O : Tuulilasissa on kuolleita hyönteisiä.
V: Elävät hyönteiset olivat päässeet loppumaan.

O : Automaattiohjaus laskee lentokorkeutta 200 jalkaa, kun korkeuden
pitäisi lukittua.
V: Minkäs minä sille täältä maasta käsin voin.

O : Vuodon merkkejä oikeassa laskeutumistelineessä.
V: Merkit poistettu.

O : Radiolaitteistossa uskomattoman kova ääni.
V: Ääni laskettu uskottavalle tasolle.

O : Kitkalukko lukitsee kaasukahvan paikalleen.
V: Ehkäpä lukko on olemassa juuri siksi...

O : Arvelen, että tuulilasissa on särö.
V: Arvelen, että saatat olla oikeassa.

O : Moottori numero 3 puuttuu.
V: Moottori löydetty oikeasta siivestä lyhyen etsinnän jälkeen...

O : Lentokone käyttäytyy hassusti.
V: Lentokonetta käsketty ryhdistäytymään, lentämään kunnolla ja olemaan
vähän vakavamielisempi.

O : Tutka mörisee.
V: tutka ohjelmoitu puhumaan selvästi.

O : Hiiri ohjaamossa.
V: Kissa asennettu

12

16820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • navypilot

      toi sama juttu on käännetty englannista, pyörinyt vuosia jo maailmalla.

    • joopajoo

      Ja sieltä tuli taas erittäin uskottavaa tekstiä:
      "O : Moottori numero 3 puuttuu.
      V: Moottori löydetty oikeasta siivestä lyhyen etsinnän jälkeen..." joopa joo, taas on jollain ollut tylsää, ja kopioinut eräiltä sivuilta noi hauskat lentäjän ja mekaanikon väliset keskustelut..

      Tiedoksi vaan, että jos lentokoneessa oleva ACARS huomaa että koneessa jotain on vikaa, lähettää se tiedon sinne kentälle, jossa lentokone voidaan huoltaa, eli Finnairin koneet(melkein kaikissa on ACARS, käytännössä katsoen suurimmassa osassa) lähettävät mahdolliset lennon aikana tulleet viat tonne Leko 7:an, jossa ko.kone huolletaan.

      Lentäjä ilmoittaa ainoastaan ne viat, joita itse tietokone ei huomaa, eli esim: kipparin istuimen lattiakisko on vioittunut tai ohjaamon kattovalo on palanut tai muuta vastaavaa..tottakai noissa vikalistoissa on huumoriakin mukana, mutta ei mistään vakavista vioista ruveta pelleilemään.

      Viatkin luokitellaan moneen luokkaan, esim: Airbussissa on kolme vikaluokkaa: ensimmäisen asteen viat on korjattava välittömästi tai saman päivän aikana ennen lentoa, toisen luokan viat pitää korjata kymmenen päivän sisällä ja kolmannen asteen viat 30 päivän sisällä(Finnair käyttää 30 päivän sisällä tehtävää korjausta tai huoltoa,ei aikarajaa varsinaisesti), milloin 3.asteen viat korjataan, riippuu täysin lentoyhtiöstä kun aika rajaa ei varsinaisesti ole..

      Jokaisen lennon jälkeen mekaanikko käy tarkistamassa ohjaamosta löytyvästä MCDU:lta
      (MCDU(Multifunctinal Control Display Unit) -saa tiedon Centralized Fault Display Systemiltä(CFDIU), joka taaseen saa tiedon FWC:ltä eli Flight Warning Computerilta) ne mahdolliset lennon aikana tulleet viat.
      Ne voi printata suoraan koneeseen tai sitten itse huoltohallin toimistoon koneesta. ACARS, käyttää VHF-3 taajuutta.

      Muuten ihan totta noi viestit, mutta itse kirjoittaja voisi ottaa selvää mihin kaikki perustuu, ja millaiset viat on hyvin epäuskottavia, kuten tuo 3-moottorin puuttuminen..

      • sakke

        kyllä se kippari kirjoittaa logiin nekin viat mitkä kone on jo itse hoksannut ja lähettäny acars:silla eteenpäin.


      • finskillä ?

        Ja montakohan nelimoottorista potkurikonetta Finnairilla mahtaa olla?

        Tai ylipäätään ensimmäistäkään...


      • ymmärrä
        finskillä ? kirjoitti:

        Ja montakohan nelimoottorista potkurikonetta Finnairilla mahtaa olla?

        Tai ylipäätään ensimmäistäkään...

        Anteeksi, että päden, mutta kolmimoottorinen kone Finnairilta löytyy: MD-11?? ja oikeaa (RH) siivessä olevaa moottoria sanotaan kolmosmoottoriksi(3.moottori)


      • Pujo71

        Tosikot tää on vitsi! ei siis totta


      • AllerginenPujolle
        Pujo71 kirjoitti:

        Tosikot tää on vitsi! ei siis totta

        Päätit kuitenkin upata sen 11 vuoden jälkeen, onko se sinun vitsisi.


    • Pilven Weicco

      Olisiko rouva/neiti tarkottanut koneen lokikirjaa?

      Tiedän kyllä mitä tässä ajetaan takaa, mutta tienynlainen amatöörimäisyys ja alkeellinen käännös pilaa vitsin. Jotta asia osuisi ja uppoaisi pitäisi käyttää oikeaa terminologiaa. Anteeksi ns. p:n nussinta, mutta tehdäänkö koneen lokiin myös "epä-aitoja" merkintöjä?

      • korppikotka

        ..Onpas meidän miehet tylsiä tosikkoja ja kuivahkoja olemukseltaan näin loppuviikosta.


    • jaako

      Oikein itekkö keksit noi jutut? Ja että vieläpä finnairin vikaraportteja.. Noi samat jutut on kiertäny jo vuosia englannin kielisenä ympäri nettiä. Saa nauraa, sinulle.

    • UH-485788

      Voi kun on ikävä md-11, hieno kone oli.

      • Anonyymi

        Ja vaarallinen laskussa kun tehtiin sokkona useita onnettomuuksia ja läheltä piti Vaurioita

        Asintuntija


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      43
      1805
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      164
      1637
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1378
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      239
      1333
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      207
      1238
    6. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1145
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      332
      1137
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1086
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      314
      1057
    10. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1057
    Aihe