Finnairin virheraportteja (saa nauraa)

jane

Finnairin "päteviä" virheraportteja...

Jokaisen Finnairin lennon jälkeen koneen kapteeni kirjoittaa virheraportin,
jos lentokoneessa on ollut jotain vikaa. Virheraportti annetaan
mekaanikoille,jotka huoltavat koneen kuntoon. Kun vika on korjattu,
mekaanikot kirjoittavat raportin kääntöpuolelle, mitä he ovat tehneet, ja
lentäjät lukevat merkinnät ennen seuraavaa lentoa.
Kukaan ei voi väittää, että huoltohenkilökunnalta puuttuisi huumorintajua.
Lukekaa vaikka nämä aidot merkinnät, jotka Finnairin lentäjät ovat tehneet
vioista ja mekaanikot niiden korjauksista. Uskokaa tai älkää, kyseisen
yhtiön
koneet eivät ole kuitenkaan koskaan joutuneet vakavaan
lento-onnettomuuteen.

O = Ongelma lentäjän ilmoittamana.
V = Vastaus mekaanikolta.


O : Vasen sisäpyörä pitäisi melkeinpä vaihtaa.
V: Vasen sisäpyörä melkeinpä vaihdettu.

O : Koelento sujui muuten hyvin, mutta automaattinen laskeutuminen oli
melko raju.
V: Tähän koneeseen ei ole asennettu automaattista laskeutumisjärjestelmää.

O : Potkurin numero 2 voitelujärjestelmä on epäkunnossa.
V: Potkurin numero 2 voitelu toimii. Potkurien 1, 3 ja 4 sen sijaan ei.

O : Jokin ohjaamossa on irti.
V: Jokin ohjaamossa kiinnitetty paikalleen.

O : Tuulilasissa on kuolleita hyönteisiä.
V: Elävät hyönteiset olivat päässeet loppumaan.

O : Automaattiohjaus laskee lentokorkeutta 200 jalkaa, kun korkeuden
pitäisi lukittua.
V: Minkäs minä sille täältä maasta käsin voin.

O : Vuodon merkkejä oikeassa laskeutumistelineessä.
V: Merkit poistettu.

O : Radiolaitteistossa uskomattoman kova ääni.
V: Ääni laskettu uskottavalle tasolle.

O : Kitkalukko lukitsee kaasukahvan paikalleen.
V: Ehkäpä lukko on olemassa juuri siksi...

O : Arvelen, että tuulilasissa on särö.
V: Arvelen, että saatat olla oikeassa.

O : Moottori numero 3 puuttuu.
V: Moottori löydetty oikeasta siivestä lyhyen etsinnän jälkeen...

O : Lentokone käyttäytyy hassusti.
V: Lentokonetta käsketty ryhdistäytymään, lentämään kunnolla ja olemaan
vähän vakavamielisempi.

O : Tutka mörisee.
V: tutka ohjelmoitu puhumaan selvästi.

O : Hiiri ohjaamossa.
V: Kissa asennettu

13

18339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • navypilot

      toi sama juttu on käännetty englannista, pyörinyt vuosia jo maailmalla.

    • joopajoo

      Ja sieltä tuli taas erittäin uskottavaa tekstiä:
      "O : Moottori numero 3 puuttuu.
      V: Moottori löydetty oikeasta siivestä lyhyen etsinnän jälkeen..." joopa joo, taas on jollain ollut tylsää, ja kopioinut eräiltä sivuilta noi hauskat lentäjän ja mekaanikon väliset keskustelut..

      Tiedoksi vaan, että jos lentokoneessa oleva ACARS huomaa että koneessa jotain on vikaa, lähettää se tiedon sinne kentälle, jossa lentokone voidaan huoltaa, eli Finnairin koneet(melkein kaikissa on ACARS, käytännössä katsoen suurimmassa osassa) lähettävät mahdolliset lennon aikana tulleet viat tonne Leko 7:an, jossa ko.kone huolletaan.

      Lentäjä ilmoittaa ainoastaan ne viat, joita itse tietokone ei huomaa, eli esim: kipparin istuimen lattiakisko on vioittunut tai ohjaamon kattovalo on palanut tai muuta vastaavaa..tottakai noissa vikalistoissa on huumoriakin mukana, mutta ei mistään vakavista vioista ruveta pelleilemään.

      Viatkin luokitellaan moneen luokkaan, esim: Airbussissa on kolme vikaluokkaa: ensimmäisen asteen viat on korjattava välittömästi tai saman päivän aikana ennen lentoa, toisen luokan viat pitää korjata kymmenen päivän sisällä ja kolmannen asteen viat 30 päivän sisällä(Finnair käyttää 30 päivän sisällä tehtävää korjausta tai huoltoa,ei aikarajaa varsinaisesti), milloin 3.asteen viat korjataan, riippuu täysin lentoyhtiöstä kun aika rajaa ei varsinaisesti ole..

      Jokaisen lennon jälkeen mekaanikko käy tarkistamassa ohjaamosta löytyvästä MCDU:lta
      (MCDU(Multifunctinal Control Display Unit) -saa tiedon Centralized Fault Display Systemiltä(CFDIU), joka taaseen saa tiedon FWC:ltä eli Flight Warning Computerilta) ne mahdolliset lennon aikana tulleet viat.
      Ne voi printata suoraan koneeseen tai sitten itse huoltohallin toimistoon koneesta. ACARS, käyttää VHF-3 taajuutta.

      Muuten ihan totta noi viestit, mutta itse kirjoittaja voisi ottaa selvää mihin kaikki perustuu, ja millaiset viat on hyvin epäuskottavia, kuten tuo 3-moottorin puuttuminen..

      • sakke

        kyllä se kippari kirjoittaa logiin nekin viat mitkä kone on jo itse hoksannut ja lähettäny acars:silla eteenpäin.


      • finskillä ?

        Ja montakohan nelimoottorista potkurikonetta Finnairilla mahtaa olla?

        Tai ylipäätään ensimmäistäkään...


      • ymmärrä
        finskillä ? kirjoitti:

        Ja montakohan nelimoottorista potkurikonetta Finnairilla mahtaa olla?

        Tai ylipäätään ensimmäistäkään...

        Anteeksi, että päden, mutta kolmimoottorinen kone Finnairilta löytyy: MD-11?? ja oikeaa (RH) siivessä olevaa moottoria sanotaan kolmosmoottoriksi(3.moottori)


      • Pujo71

        Tosikot tää on vitsi! ei siis totta


      • AllerginenPujolle
        Pujo71 kirjoitti:

        Tosikot tää on vitsi! ei siis totta

        Päätit kuitenkin upata sen 11 vuoden jälkeen, onko se sinun vitsisi.


    • Pilven Weicco

      Olisiko rouva/neiti tarkottanut koneen lokikirjaa?

      Tiedän kyllä mitä tässä ajetaan takaa, mutta tienynlainen amatöörimäisyys ja alkeellinen käännös pilaa vitsin. Jotta asia osuisi ja uppoaisi pitäisi käyttää oikeaa terminologiaa. Anteeksi ns. p:n nussinta, mutta tehdäänkö koneen lokiin myös "epä-aitoja" merkintöjä?

      • korppikotka

        ..Onpas meidän miehet tylsiä tosikkoja ja kuivahkoja olemukseltaan näin loppuviikosta.


    • jaako

      Oikein itekkö keksit noi jutut? Ja että vieläpä finnairin vikaraportteja.. Noi samat jutut on kiertäny jo vuosia englannin kielisenä ympäri nettiä. Saa nauraa, sinulle.

    • UH-485788

      Voi kun on ikävä md-11, hieno kone oli.

      • Anonyymi

        Ja vaarallinen laskussa kun tehtiin sokkona useita onnettomuuksia ja läheltä piti Vaurioita

        Asintuntija


    • Anonyymi

      Jos jotain hauskaa..tää on just niitä..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4378
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      149
      3165
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      48
      2482
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      50
      2407
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      98
      2065
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1883
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1616
    8. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      23
      1612
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      154
      1451
    10. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      34
      1253
    Aihe