Finnairin virheraportteja (saa nauraa)

jane

Finnairin "päteviä" virheraportteja...

Jokaisen Finnairin lennon jälkeen koneen kapteeni kirjoittaa virheraportin,
jos lentokoneessa on ollut jotain vikaa. Virheraportti annetaan
mekaanikoille,jotka huoltavat koneen kuntoon. Kun vika on korjattu,
mekaanikot kirjoittavat raportin kääntöpuolelle, mitä he ovat tehneet, ja
lentäjät lukevat merkinnät ennen seuraavaa lentoa.
Kukaan ei voi väittää, että huoltohenkilökunnalta puuttuisi huumorintajua.
Lukekaa vaikka nämä aidot merkinnät, jotka Finnairin lentäjät ovat tehneet
vioista ja mekaanikot niiden korjauksista. Uskokaa tai älkää, kyseisen
yhtiön
koneet eivät ole kuitenkaan koskaan joutuneet vakavaan
lento-onnettomuuteen.

O = Ongelma lentäjän ilmoittamana.
V = Vastaus mekaanikolta.


O : Vasen sisäpyörä pitäisi melkeinpä vaihtaa.
V: Vasen sisäpyörä melkeinpä vaihdettu.

O : Koelento sujui muuten hyvin, mutta automaattinen laskeutuminen oli
melko raju.
V: Tähän koneeseen ei ole asennettu automaattista laskeutumisjärjestelmää.

O : Potkurin numero 2 voitelujärjestelmä on epäkunnossa.
V: Potkurin numero 2 voitelu toimii. Potkurien 1, 3 ja 4 sen sijaan ei.

O : Jokin ohjaamossa on irti.
V: Jokin ohjaamossa kiinnitetty paikalleen.

O : Tuulilasissa on kuolleita hyönteisiä.
V: Elävät hyönteiset olivat päässeet loppumaan.

O : Automaattiohjaus laskee lentokorkeutta 200 jalkaa, kun korkeuden
pitäisi lukittua.
V: Minkäs minä sille täältä maasta käsin voin.

O : Vuodon merkkejä oikeassa laskeutumistelineessä.
V: Merkit poistettu.

O : Radiolaitteistossa uskomattoman kova ääni.
V: Ääni laskettu uskottavalle tasolle.

O : Kitkalukko lukitsee kaasukahvan paikalleen.
V: Ehkäpä lukko on olemassa juuri siksi...

O : Arvelen, että tuulilasissa on särö.
V: Arvelen, että saatat olla oikeassa.

O : Moottori numero 3 puuttuu.
V: Moottori löydetty oikeasta siivestä lyhyen etsinnän jälkeen...

O : Lentokone käyttäytyy hassusti.
V: Lentokonetta käsketty ryhdistäytymään, lentämään kunnolla ja olemaan
vähän vakavamielisempi.

O : Tutka mörisee.
V: tutka ohjelmoitu puhumaan selvästi.

O : Hiiri ohjaamossa.
V: Kissa asennettu

12

15785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • navypilot

      toi sama juttu on käännetty englannista, pyörinyt vuosia jo maailmalla.

    • joopajoo

      Ja sieltä tuli taas erittäin uskottavaa tekstiä:
      "O : Moottori numero 3 puuttuu.
      V: Moottori löydetty oikeasta siivestä lyhyen etsinnän jälkeen..." joopa joo, taas on jollain ollut tylsää, ja kopioinut eräiltä sivuilta noi hauskat lentäjän ja mekaanikon väliset keskustelut..

      Tiedoksi vaan, että jos lentokoneessa oleva ACARS huomaa että koneessa jotain on vikaa, lähettää se tiedon sinne kentälle, jossa lentokone voidaan huoltaa, eli Finnairin koneet(melkein kaikissa on ACARS, käytännössä katsoen suurimmassa osassa) lähettävät mahdolliset lennon aikana tulleet viat tonne Leko 7:an, jossa ko.kone huolletaan.

      Lentäjä ilmoittaa ainoastaan ne viat, joita itse tietokone ei huomaa, eli esim: kipparin istuimen lattiakisko on vioittunut tai ohjaamon kattovalo on palanut tai muuta vastaavaa..tottakai noissa vikalistoissa on huumoriakin mukana, mutta ei mistään vakavista vioista ruveta pelleilemään.

      Viatkin luokitellaan moneen luokkaan, esim: Airbussissa on kolme vikaluokkaa: ensimmäisen asteen viat on korjattava välittömästi tai saman päivän aikana ennen lentoa, toisen luokan viat pitää korjata kymmenen päivän sisällä ja kolmannen asteen viat 30 päivän sisällä(Finnair käyttää 30 päivän sisällä tehtävää korjausta tai huoltoa,ei aikarajaa varsinaisesti), milloin 3.asteen viat korjataan, riippuu täysin lentoyhtiöstä kun aika rajaa ei varsinaisesti ole..

      Jokaisen lennon jälkeen mekaanikko käy tarkistamassa ohjaamosta löytyvästä MCDU:lta
      (MCDU(Multifunctinal Control Display Unit) -saa tiedon Centralized Fault Display Systemiltä(CFDIU), joka taaseen saa tiedon FWC:ltä eli Flight Warning Computerilta) ne mahdolliset lennon aikana tulleet viat.
      Ne voi printata suoraan koneeseen tai sitten itse huoltohallin toimistoon koneesta. ACARS, käyttää VHF-3 taajuutta.

      Muuten ihan totta noi viestit, mutta itse kirjoittaja voisi ottaa selvää mihin kaikki perustuu, ja millaiset viat on hyvin epäuskottavia, kuten tuo 3-moottorin puuttuminen..

      • sakke

        kyllä se kippari kirjoittaa logiin nekin viat mitkä kone on jo itse hoksannut ja lähettäny acars:silla eteenpäin.


      • finskillä ?

        Ja montakohan nelimoottorista potkurikonetta Finnairilla mahtaa olla?

        Tai ylipäätään ensimmäistäkään...


      • ymmärrä
        finskillä ? kirjoitti:

        Ja montakohan nelimoottorista potkurikonetta Finnairilla mahtaa olla?

        Tai ylipäätään ensimmäistäkään...

        Anteeksi, että päden, mutta kolmimoottorinen kone Finnairilta löytyy: MD-11?? ja oikeaa (RH) siivessä olevaa moottoria sanotaan kolmosmoottoriksi(3.moottori)


      • Pujo71

        Tosikot tää on vitsi! ei siis totta


      • AllerginenPujolle
        Pujo71 kirjoitti:

        Tosikot tää on vitsi! ei siis totta

        Päätit kuitenkin upata sen 11 vuoden jälkeen, onko se sinun vitsisi.


    • Pilven Weicco

      Olisiko rouva/neiti tarkottanut koneen lokikirjaa?

      Tiedän kyllä mitä tässä ajetaan takaa, mutta tienynlainen amatöörimäisyys ja alkeellinen käännös pilaa vitsin. Jotta asia osuisi ja uppoaisi pitäisi käyttää oikeaa terminologiaa. Anteeksi ns. p:n nussinta, mutta tehdäänkö koneen lokiin myös "epä-aitoja" merkintöjä?

      • korppikotka

        ..Onpas meidän miehet tylsiä tosikkoja ja kuivahkoja olemukseltaan näin loppuviikosta.


    • jaako

      Oikein itekkö keksit noi jutut? Ja että vieläpä finnairin vikaraportteja.. Noi samat jutut on kiertäny jo vuosia englannin kielisenä ympäri nettiä. Saa nauraa, sinulle.

    • UH-485788

      Voi kun on ikävä md-11, hieno kone oli.

      • Anonyymi

        Ja vaarallinen laskussa kun tehtiin sokkona useita onnettomuuksia ja läheltä piti Vaurioita

        Asintuntija


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1787
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      76
      1637
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1303
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      765
    6. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      759
    7. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    8. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      747
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe