mahtuu pyörimään 9-3 3d sport coupen alla(vuosimallia 2000)? Entä jos madaltaa sen vakion eli n.30mm? Saako saabin mittaria kalibroitua jos renkaan kehä muuttuu liikaa ja miten se katsastusmies tästä hermostuu? :) Eli isoa pyörää tahtois alle mutta ei mitään alle 40 sarjalaista..
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Kuinka suuret renkaat>
17
1800
Vastaukset
- Vannetta
Tämmösiäkin on 9-3:ssa näkynyt:
215/35 19"
235/40 18"
Ja 40mm madalletulla alustalla, että kyllä sinne mahtuu!! 8)
Paljon näkee myös 225/45 17", joka tuntuu isoista renkaista järkevimmältä!
Renkaat pitää vain muutoskatsastaa, jos uuden vanteen nimellishalkaisija poikkeaa tuuman rekisteriotteeseen merkitystä tai renkaan leveys poikkeaa yli 30 mm. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm. Huomaa myös, että vanteiden vaihdon myötä auton raideväli ei saa muuttua yli 30 mm.- Turbo Sensonic
Mulla on omassa autossa 9-5 Vectorin vanteet ja alkuperäiset asennusgummit Michelin Premacy 225/45/17. Autoa on madallettu 30 mm ja hyvin mahtuvat pyörät pyörimään. Ainoa "strateginen paikka" voisi olla eturoiskeläpän muovinen kiinnityspultti, joka voi ottaa kiinni leveään renkaaseen, kun pyörät kääntää oikein "vinkkeliin".
Noi 225/45/17 renkaat on mielestäni ihan hyvät. Autolla ajo ei ole mitään "kivirekitouhua", mutta kuitenkin ohjaus on tarkempaa ja kurveihin voi ajaa lujempaa kuin 15" renkailla. Ajaapa eräs tyyppi täällä Helsigissä NG900:lla, jossa on alla 18" vanteet. Olisi kiva päästä kokeilemaan, miltä tuollainen tuntuisi, mutta veikkaisin, että kun mennään alle 45 renkaan profiilissa, niin "kivirekimäisyys alkaa nostaa päätään" ;)
Muuten tuosta muutoskatsatuksesta: en tiedä ymmärsinkö lukemani tekstin väärin vai mitä, mutta omasta mielestäni autossa saa olla yhden tuuman suuremmat vanteet kuin rekisteriotteessa on mainittu tarvitsematta muutoskatsastaa autoa. Omassa rekisteriotteessa suurimpina renkaina on mainittu 205/55/16, ja kun omassa autossa on alla nuo em. renkaat, niin en ole mennyt sitä muutoskatsastamaan. - Haza
Turbo Sensonic kirjoitti:
Mulla on omassa autossa 9-5 Vectorin vanteet ja alkuperäiset asennusgummit Michelin Premacy 225/45/17. Autoa on madallettu 30 mm ja hyvin mahtuvat pyörät pyörimään. Ainoa "strateginen paikka" voisi olla eturoiskeläpän muovinen kiinnityspultti, joka voi ottaa kiinni leveään renkaaseen, kun pyörät kääntää oikein "vinkkeliin".
Noi 225/45/17 renkaat on mielestäni ihan hyvät. Autolla ajo ei ole mitään "kivirekitouhua", mutta kuitenkin ohjaus on tarkempaa ja kurveihin voi ajaa lujempaa kuin 15" renkailla. Ajaapa eräs tyyppi täällä Helsigissä NG900:lla, jossa on alla 18" vanteet. Olisi kiva päästä kokeilemaan, miltä tuollainen tuntuisi, mutta veikkaisin, että kun mennään alle 45 renkaan profiilissa, niin "kivirekimäisyys alkaa nostaa päätään" ;)
Muuten tuosta muutoskatsatuksesta: en tiedä ymmärsinkö lukemani tekstin väärin vai mitä, mutta omasta mielestäni autossa saa olla yhden tuuman suuremmat vanteet kuin rekisteriotteessa on mainittu tarvitsematta muutoskatsastaa autoa. Omassa rekisteriotteessa suurimpina renkaina on mainittu 205/55/16, ja kun omassa autossa on alla nuo em. renkaat, niin en ole mennyt sitä muutoskatsastamaan.Rekisteriotteesta katsotaan sitä mitä on merkitty rengaskooksi, VAIHTOEHTOISIKSI merkityillä ei tee mitään. Esim. kun mulla lukee 185/65-15 ja vaihtoehtoisina muistaakseni 195/60-15 ja 175/70-15 niin nuo "rajat" lasketaan 185:ten perusteella.
- Vanteet
Turbo Sensonic kirjoitti:
Mulla on omassa autossa 9-5 Vectorin vanteet ja alkuperäiset asennusgummit Michelin Premacy 225/45/17. Autoa on madallettu 30 mm ja hyvin mahtuvat pyörät pyörimään. Ainoa "strateginen paikka" voisi olla eturoiskeläpän muovinen kiinnityspultti, joka voi ottaa kiinni leveään renkaaseen, kun pyörät kääntää oikein "vinkkeliin".
Noi 225/45/17 renkaat on mielestäni ihan hyvät. Autolla ajo ei ole mitään "kivirekitouhua", mutta kuitenkin ohjaus on tarkempaa ja kurveihin voi ajaa lujempaa kuin 15" renkailla. Ajaapa eräs tyyppi täällä Helsigissä NG900:lla, jossa on alla 18" vanteet. Olisi kiva päästä kokeilemaan, miltä tuollainen tuntuisi, mutta veikkaisin, että kun mennään alle 45 renkaan profiilissa, niin "kivirekimäisyys alkaa nostaa päätään" ;)
Muuten tuosta muutoskatsatuksesta: en tiedä ymmärsinkö lukemani tekstin väärin vai mitä, mutta omasta mielestäni autossa saa olla yhden tuuman suuremmat vanteet kuin rekisteriotteessa on mainittu tarvitsematta muutoskatsastaa autoa. Omassa rekisteriotteessa suurimpina renkaina on mainittu 205/55/16, ja kun omassa autossa on alla nuo em. renkaat, niin en ole mennyt sitä muutoskatsastamaan.Juu jäi tuosta välistä "poikkeaa ( YLI ) tuuman" !
Ei ne 40 sarjalaiset välttämättä ole yhtään kovemmat, voi olla jopa pehmeämmät, riippuu niin paljon renkaasta.
Tähän voisi ottaa esimerkkinä kaverin bemarin, jossa oli alla 225/45 17" ( merkkiä VINKUINTIA ), ne oli tosiaankin ihan liian kovat (täräytti jokaisen montun ja nyppylän käsille), piti vaihtaa toisen merkkisiin ja saman kokoisiin, niin johan parani! 8) Toisella kaverilla taas oli samanlaisessa bemussa edessä 235/35 18" takana 255/30 18" ja oli paljon mukavempi ajaa (ei tosiaankaan ollut kivireki) kuin tuo toisen kaverin auto uusillakaan renkailla!!
Kummassakin samanlainen alustasarja ! - Turbo Sensonic
Haza kirjoitti:
Rekisteriotteesta katsotaan sitä mitä on merkitty rengaskooksi, VAIHTOEHTOISIKSI merkityillä ei tee mitään. Esim. kun mulla lukee 185/65-15 ja vaihtoehtoisina muistaakseni 195/60-15 ja 175/70-15 niin nuo "rajat" lasketaan 185:ten perusteella.
Autoni rekisteriotteessa lukee seuraavasti:
Renkaat: 185/65/15, 195/60/15, 205/55/16.
Vaihtoehtoisuudesta rekisteriotteessa ei puhuta mitään. Tämän perusteella mulla on alla ihan lailliset renkaat (225/45/17) muutoskatsastamattakin.
P.S. Mitenkäs on tuon auton madalluksen kanssa? Olen jostain lukenut, että autoa saisi madaltaa 30-35 mm muutoskatsastamatta, mutta sitten taas eräs yksityinen katsastusasema, jonka sivun löysin netistä, otti erittäin tiukan kannan auton madaltamiseen ja heidän mukaansa auto pitäisi heti muutoskatsastaa madalluksen jälkeen. Taitaa olla mielipiteitä niin paljon kuin on sanojiakin :) - Turbo Sensonic
Vanteet kirjoitti:
Juu jäi tuosta välistä "poikkeaa ( YLI ) tuuman" !
Ei ne 40 sarjalaiset välttämättä ole yhtään kovemmat, voi olla jopa pehmeämmät, riippuu niin paljon renkaasta.
Tähän voisi ottaa esimerkkinä kaverin bemarin, jossa oli alla 225/45 17" ( merkkiä VINKUINTIA ), ne oli tosiaankin ihan liian kovat (täräytti jokaisen montun ja nyppylän käsille), piti vaihtaa toisen merkkisiin ja saman kokoisiin, niin johan parani! 8) Toisella kaverilla taas oli samanlaisessa bemussa edessä 235/35 18" takana 255/30 18" ja oli paljon mukavempi ajaa (ei tosiaankaan ollut kivireki) kuin tuo toisen kaverin auto uusillakaan renkailla!!
Kummassakin samanlainen alustasarja !Samoin matalaprofiilisten renkaiden ilmanpaineilla on merkitystä siihen, onko auto ajettaessa "kivireki" vai ei.
- Haza
Turbo Sensonic kirjoitti:
Autoni rekisteriotteessa lukee seuraavasti:
Renkaat: 185/65/15, 195/60/15, 205/55/16.
Vaihtoehtoisuudesta rekisteriotteessa ei puhuta mitään. Tämän perusteella mulla on alla ihan lailliset renkaat (225/45/17) muutoskatsastamattakin.
P.S. Mitenkäs on tuon auton madalluksen kanssa? Olen jostain lukenut, että autoa saisi madaltaa 30-35 mm muutoskatsastamatta, mutta sitten taas eräs yksityinen katsastusasema, jonka sivun löysin netistä, otti erittäin tiukan kannan auton madaltamiseen ja heidän mukaansa auto pitäisi heti muutoskatsastaa madalluksen jälkeen. Taitaa olla mielipiteitä niin paljon kuin on sanojiakin :)Renkaat - Däck -laatikossa ei pitäisi lukea kuin yksi koko ja se määrää "muutosrajat" paitsi jos, kuten ilmeisesti sitten sinullakin, kokoja on merkitty vain huomautuksia ja erikoisehtoja-kohtaan, siinä tapauksessa en osaa sanoa miten homma toimii, mutta voihan aina lähettää vaikka akelle sähköpostia. mutta tuskin poliisit kuitenkaan alkavat sakottamaan tuollaisista..
Madallusta ei tarvitse muutoskatsastaa jos se oli tehty ennen vuotta -9?, sori en muista tarkkaan. Sen jälkeen pitäisi, periaatteessa vaikka madaltuisi 1mm.. tosin jos jouset ei ihan uutuuttaan kiiltele ja inssi alkaa urputtaa niin sanoo vaan että ovat olleet siellä x vuotta tjsp. ilmeisesti tätä juttua toiset paikat valvovat ja toiset eivät.. - Vanteet
Haza kirjoitti:
Renkaat - Däck -laatikossa ei pitäisi lukea kuin yksi koko ja se määrää "muutosrajat" paitsi jos, kuten ilmeisesti sitten sinullakin, kokoja on merkitty vain huomautuksia ja erikoisehtoja-kohtaan, siinä tapauksessa en osaa sanoa miten homma toimii, mutta voihan aina lähettää vaikka akelle sähköpostia. mutta tuskin poliisit kuitenkaan alkavat sakottamaan tuollaisista..
Madallusta ei tarvitse muutoskatsastaa jos se oli tehty ennen vuotta -9?, sori en muista tarkkaan. Sen jälkeen pitäisi, periaatteessa vaikka madaltuisi 1mm.. tosin jos jouset ei ihan uutuuttaan kiiltele ja inssi alkaa urputtaa niin sanoo vaan että ovat olleet siellä x vuotta tjsp. ilmeisesti tätä juttua toiset paikat valvovat ja toiset eivät..Alustasarja pitää AINA muutoskatsastaa, jos alustan rakenne poikkeaa alkuperäisestä (Sain siitä oikein kopioidun lakipykälänkin), kaikki katsastusasemat vaan ei sitä noudata!
Itselläni ollut alustasarja 5v. ja silti jouduin sen muutoskatsastamaan viime syksynä! Edellis syksynä muutoskatsastin renkaat ja kysyin alustasarjasta, niin ukko totesi "Ettei tartte" oispa mennyt samalla kertaa, nyt jouduin maksamaan kahteen kertaan, mutta eipä auttanut urputtaa!! :(
En tiedä onko madalluksen määrällä muita rajoituksia kuin, että mikään auton korin osa (palkit,pakoputki,spoileri) ei saa olla 80mm lähempänä maata ( itselläni etuhelma 80mm 8) ) - Mr. Turbo
Turbo Sensonic kirjoitti:
Mulla on omassa autossa 9-5 Vectorin vanteet ja alkuperäiset asennusgummit Michelin Premacy 225/45/17. Autoa on madallettu 30 mm ja hyvin mahtuvat pyörät pyörimään. Ainoa "strateginen paikka" voisi olla eturoiskeläpän muovinen kiinnityspultti, joka voi ottaa kiinni leveään renkaaseen, kun pyörät kääntää oikein "vinkkeliin".
Noi 225/45/17 renkaat on mielestäni ihan hyvät. Autolla ajo ei ole mitään "kivirekitouhua", mutta kuitenkin ohjaus on tarkempaa ja kurveihin voi ajaa lujempaa kuin 15" renkailla. Ajaapa eräs tyyppi täällä Helsigissä NG900:lla, jossa on alla 18" vanteet. Olisi kiva päästä kokeilemaan, miltä tuollainen tuntuisi, mutta veikkaisin, että kun mennään alle 45 renkaan profiilissa, niin "kivirekimäisyys alkaa nostaa päätään" ;)
Muuten tuosta muutoskatsatuksesta: en tiedä ymmärsinkö lukemani tekstin väärin vai mitä, mutta omasta mielestäni autossa saa olla yhden tuuman suuremmat vanteet kuin rekisteriotteessa on mainittu tarvitsematta muutoskatsastaa autoa. Omassa rekisteriotteessa suurimpina renkaina on mainittu 205/55/16, ja kun omassa autossa on alla nuo em. renkaat, niin en ole mennyt sitä muutoskatsastamaan.225/40-18 SE ON IHAN HYVÄ =)
Itelläni ei oo ollu mitään ongelmia kyseisen rengaskoon kanssa omassa ng900..Toki uraherkkyys on kasvanut vakio nakkeihin verrattuna ja samoin saa varoa kaikkia teräviä kulmia ja kuoppia aika lailla mutta ainakin omasta mielestäni tähän hommaan tottuu tosi nopeesti eikä sitä enään edes ajattele pahemmin...
Ja tuleppa ihmeessä kokeilemaan joskus..Voisi mielestäni muutenkin järkätä jonkin näköisen Saab-kokoontumisen esim jossain pk-seudulla joku ilta tms...
->Tbo sensonic, onko autosi muuten valkoinen ? Ja onko se ollut parkissa erään ok-talon pihassa paloheinässä pitkämäentiellä joskus about kuukausi sitten ? Tuli vaan mieleen ku näin kyseisellä paikalla valkosen ng900 uuden ysivitosen vanteilla ja JT:n pakoputkenpää kurkkasi takahelman alta... - Turbo Sensonic
Mr. Turbo kirjoitti:
225/40-18 SE ON IHAN HYVÄ =)
Itelläni ei oo ollu mitään ongelmia kyseisen rengaskoon kanssa omassa ng900..Toki uraherkkyys on kasvanut vakio nakkeihin verrattuna ja samoin saa varoa kaikkia teräviä kulmia ja kuoppia aika lailla mutta ainakin omasta mielestäni tähän hommaan tottuu tosi nopeesti eikä sitä enään edes ajattele pahemmin...
Ja tuleppa ihmeessä kokeilemaan joskus..Voisi mielestäni muutenkin järkätä jonkin näköisen Saab-kokoontumisen esim jossain pk-seudulla joku ilta tms...
->Tbo sensonic, onko autosi muuten valkoinen ? Ja onko se ollut parkissa erään ok-talon pihassa paloheinässä pitkämäentiellä joskus about kuukausi sitten ? Tuli vaan mieleen ku näin kyseisellä paikalla valkosen ng900 uuden ysivitosen vanteilla ja JT:n pakoputkenpää kurkkasi takahelman alta...Joo, se oli meikäläisen auto (kyläilemässä kun oltiin). Samoin ollaan muutama kerta tultu vastaan Oulunkylän Nesteen kohdalla ja "vanhan Tuusulantien" liikenneympyrässä.
No nyt tärppäs! Olenkin yrittänyt kaikilta kanssaklubilaisilta (siis Saab -klubilaisilta) kysellä, että sattuisiko kukaan tietämään, kuka ajaa punaisella NG900:lla, jossa on alla 18" -vanteet. Näyttää aika coolilta :) , mutta vaikea sanoa, että miltä tuntuu, kun ei ole kokeillut ajaa tuollaisilla. Oletko muuten muutoskatsastanut autosi ja jos olet, niin mitä sanoivat katsastusasemalla? Rupesivatko "nipottamaan"?
Onko autoosi tehty muita juttuja (esim. madallus, viritys jne.)? - Mr. Turbo
Turbo Sensonic kirjoitti:
Joo, se oli meikäläisen auto (kyläilemässä kun oltiin). Samoin ollaan muutama kerta tultu vastaan Oulunkylän Nesteen kohdalla ja "vanhan Tuusulantien" liikenneympyrässä.
No nyt tärppäs! Olenkin yrittänyt kaikilta kanssaklubilaisilta (siis Saab -klubilaisilta) kysellä, että sattuisiko kukaan tietämään, kuka ajaa punaisella NG900:lla, jossa on alla 18" -vanteet. Näyttää aika coolilta :) , mutta vaikea sanoa, että miltä tuntuu, kun ei ole kokeillut ajaa tuollaisilla. Oletko muuten muutoskatsastanut autosi ja jos olet, niin mitä sanoivat katsastusasemalla? Rupesivatko "nipottamaan"?
Onko autoosi tehty muita juttuja (esim. madallus, viritys jne.)?Moro !
Tässä vähän infoa autosta: Saab 900 SET -94, säädettävät keltaiset Konit ja H&R madallusjouset, 18" OZ vanteet, 225/40 Pirelli p7000 renkaat, TAR-OX jarrulevyt ja -palat edessä, JR opti-flow ilmanputsari, JT 3" putki (tällä hetkellä tosin vain katista taaksepäin), pieni JR-putsari vakio Bosch-ventiilin päällä, itse väännetty etumaski, USA kulmavilkut ja valkoiset sivuvilkut..Siinä taitaapi olla kaikki mitä tällä hetkellä autolle on tehty, mutta suunnitelmia on sekä koneen että ulkokuoren suhteen..;)
Auto on muutoskatsastettu eikä ollut mitään nipotusta, ainakaan alustan ja vanteiden osalta..Setä nosti vaan auton ylös ja katso että pyörät ei ota kiinni kun kääntää jne ja iskareista ja jousista näytin vaan paperit missä luki että kyseiset kamat ovat E tai TÜV-hyväksyttyjä ja siinä se sitten oli...Katsautin auton eräällä yksityisellä asemalla mutta paikalla sattui tietysti olemaan AKE:n tarkastaja pistokäynnillä ja koska minulla oli JT:n putki ilman kattia kiinni autossa ja hän tottakai huomasi tämän niin syntyi pieni haloo..Mutta selvisin siitä viemällä auton sinne pari viikkoa myöhemmin katin kanssa...Tästä syystä autossa on nyt tuo JT vain katista taaksepäin mutta kisakatti on suunnitteilla..
Minä muuten asun sillä samaisella tiellä missä autosi oli parkissa sillon, about sata metriä eteenpäin.. - Turbo Sensonic
Mr. Turbo kirjoitti:
Moro !
Tässä vähän infoa autosta: Saab 900 SET -94, säädettävät keltaiset Konit ja H&R madallusjouset, 18" OZ vanteet, 225/40 Pirelli p7000 renkaat, TAR-OX jarrulevyt ja -palat edessä, JR opti-flow ilmanputsari, JT 3" putki (tällä hetkellä tosin vain katista taaksepäin), pieni JR-putsari vakio Bosch-ventiilin päällä, itse väännetty etumaski, USA kulmavilkut ja valkoiset sivuvilkut..Siinä taitaapi olla kaikki mitä tällä hetkellä autolle on tehty, mutta suunnitelmia on sekä koneen että ulkokuoren suhteen..;)
Auto on muutoskatsastettu eikä ollut mitään nipotusta, ainakaan alustan ja vanteiden osalta..Setä nosti vaan auton ylös ja katso että pyörät ei ota kiinni kun kääntää jne ja iskareista ja jousista näytin vaan paperit missä luki että kyseiset kamat ovat E tai TÜV-hyväksyttyjä ja siinä se sitten oli...Katsautin auton eräällä yksityisellä asemalla mutta paikalla sattui tietysti olemaan AKE:n tarkastaja pistokäynnillä ja koska minulla oli JT:n putki ilman kattia kiinni autossa ja hän tottakai huomasi tämän niin syntyi pieni haloo..Mutta selvisin siitä viemällä auton sinne pari viikkoa myöhemmin katin kanssa...Tästä syystä autossa on nyt tuo JT vain katista taaksepäin mutta kisakatti on suunnitteilla..
Minä muuten asun sillä samaisella tiellä missä autosi oli parkissa sillon, about sata metriä eteenpäin..No sittenhän me ei asuta kovin kaukana toisistaan, koska meikäläisen voi "bongata" melko usein Oulunkylän Nesteeltä tankkaamassa auton pohjatonta tankkia :)
Onko tuo Optiflow muuten hankkimisen arvoinen ostos, eli auttaako sisääntuloilman saamisessa (siis enemmän ilmaa ja vieläpä viileätä sellaista)? Olen itse harkinnut tuollaisen Optiflown hommaamista, mutta en ole vielä tehnyt ostopäätöstä.
- 9-5T
Mittaria saa kalibroitua 9-3sta en tiedä kummalla tavalla 9000 on muutaman prosentin säätövara ja 9-5 ssä muutetaan rengaskokoa suoraan valikosta toimenpiteet suoritetaan merkkiliikkeessä ohjelmoimalla.
- michelin ukko
Jos merkkiliikkeessä säädetään mittari kohilleen! Miten muuten muutoskatsastus menee käytännössä jos siis on alk.per. suuremmat renkaat jotka kutenkin mahtuvat pyörimään kaikissa asennoissa!? Onko ihan läpihuuto juttu?
- michelin ukko
isoilla renkailla olisi mukava nähdä ennen ostopäätöstä... Toki kaiketi rengas liikkeessä voi "koekatsella" renkaita ennen ostoa?
- Turbo Sensonic
Seuraavalta sivulta löytyy melko hyvä vannesovitin -ohjelma (på Svenska):
http://www.oclbrorssons.se
ja sieltä "prova fälgar".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315426- 363721
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833273- 112535
- 292132
- 122057
- 1631876
- 141358
- 1051352
- 1371154