Korvat ravinto|oihin

minå90

Olen nyt 15 vuotias ja korvat soivat/suhisevat/humisevat koko ajan.
Eilenkin oli koulussa juhlat, joihin olisin niin halunnut mennä, mutten voinut koska tiesin, että sielä soittaisi live bändi ja musiikki olisi kovalla..eikä korvat kestäisi :(

Pääsenkö edes aikuisena enää mihinkään ravintoloihin/discoihin, jos minulla on tämä kamala korva sairaus. Suojaako jotkut korvatulpat joissain discoissakin melulta?

Te olette kaikki jotain yli 20 vuotiaita, hiljaisissa toimistoissa työskenteleviä aikuisia. eikä teidän tarvitse, joka päivä koulussa pelätä sitä ,että nyt tästä käytävällä meluavista oppilaista tulisi niin paljon ääntä, että tinnutus pahenisi veilä enemmän.

On sitten kavereille selittämistä kun ei pääse enää mihinkään juhliin vaan pitää istua kaikki päivät kotona :(

tässäkö se nuoruus sitten on?

luulin, että nuorena piti käydä mm: festareilla ja bändi keikoilla, mutta minulla se kuluukin kotona istuskellen....

miten voikaan olla minulla näin huono tuuri

21

5714

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaansinä 15v

ukki joutui juuri vanhoilla päivillään lopettamaan ravinteli ja tanssipaikoissa käynnit juuri samaisen korvavian takia kun ei viitti tulpat korvissa siellä olla ,mutta tietääkseni on tulppia jotka vaimentaa kovaa ääntä sen verran että ei rasita korvaa ja kuulee toisen puheen,sellaiset olisi sinulle sopivat ,elä eristäydy sosiaalisista tapahtumista ja kontakteista ne ovat sinulle tuikitärkeät,ukkille ei se ei enää tuota haittaa vaikka täällä kotona körnötänkin,varmaan kuulonhuoltoliitto pystyy sinua asiassa auttaan kysy sieltä tai googleta sivuja.

• Lumimies

Joskus kadulla ohi ajaa auto täynnä nuoria ja kaiutinten basso jymisee ulkopuolelle vielä sadan metrin päässäkin. Siinä sitä nuoruutta ja korvien pilaamista ehdoin tahdoin. Kuvittele voisitko vaikuttaa heidän asenteisiinsa jotenkin.Turha vastata, et voi.

• tyttö87

Minulla alkoi korvien suhina, soiminen, ritinä, poksuminen, vinkuminen ja piippaus 15-vuotiaana.
      Käyn kyllä ulkona, ravintoloissa, konserteissa, keikoilla... jne...
      Mutta AINA pitää olla tulpat. Pahinta mitä voit tinnitukselle tehdä on yrittää suojata korviasi liikaa melulta. Korvat ovat tarkoitettu kuulemiseen. Jos herkistät korviasi liikaa, tekee se pahaa korville, koska korvasi oppivat, että ihan "normaali" äänikin tuntuu jo pahalta (esim astiat, kahvilat) ja tällöin voi tinnituksesi pahentua.
      Onko kuulosi ja tinnituksesi tutkittu?
      Älä nyt ihmeessä jää pois kaikista tapahtumista! Tulpilla pärhää hyvin, ostat hieman laadukkaammat vain. Esimerkiksi semmoiset kuusitulpat tai teetät itsellesi ihan omat. Kokeile ja katso mitä käy.

Minulla kesti n.1,5 vuotta tottua korvieni soimiseen, ja nyt en enää edes ajattele asiaa. Ja kyllä, minulla soi keskimäärin kovaa korvissa.
      Jaksamisia sinulle!

• minä9.

Mistä korvatulppia saa? Tavallisista kaupoistako voi jostain apteekista. Paljon ne maksaa?

• eppu
        minä9. kirjoitti:

Mistä korvatulppia saa? Tavallisista kaupoistako voi jostain apteekista. Paljon ne maksaa?

Esim.Elacin- korvatulppia saa ML-suojainpalvelut- nimisestä firmasta.
        Minä tilasin sieltä postitse sellaiset tulpat, joitten hinta oli muistaakseni 23 euroa.Niitä voi puhdistaa eli voi käyttää samoja pitkään.

Sitä kautta saa myös korvan mukaan valettuja tulppia,mutta silloin sinun pitäisi päästä paikan päälle.
        Luulen kyllä että isommissa kaupungeissa olisi mahdollisuus teettää yksilöllisiä tulppia.
        Ainakin Jyväskylässä saa Otonkuulon kautta valettuja korvatulppia.
        Sinun kannattaa katsoa puhelinluettelosta, löytyisikö kotipaikkakunnaltasi jotain kuuloasioihinperehtynyttä tahoa ja kysellä sieltä.

• minä9.
        eppu kirjoitti:

Esim.Elacin- korvatulppia saa ML-suojainpalvelut- nimisestä firmasta.
        Minä tilasin sieltä postitse sellaiset tulpat, joitten hinta oli muistaakseni 23 euroa.Niitä voi puhdistaa eli voi käyttää samoja pitkään.

Sitä kautta saa myös korvan mukaan valettuja tulppia,mutta silloin sinun pitäisi päästä paikan päälle.
        Luulen kyllä että isommissa kaupungeissa olisi mahdollisuus teettää yksilöllisiä tulppia.
        Ainakin Jyväskylässä saa Otonkuulon kautta valettuja korvatulppia.
        Sinun kannattaa katsoa puhelinluettelosta, löytyisikö kotipaikkakunnaltasi jotain kuuloasioihinperehtynyttä tahoa ja kysellä sieltä.

Asun siis jyväskylässä. missä tämä Otonkuulo on?

Ja ne koulun juhlat mistä puhuin alussa oli ysien tanssit eli ylä asteen vanhojen tanssit... eivät olleet mitkään tavalliset juhlat jotka missasin..

• eppu
        minä9. kirjoitti:

Ja ne koulun juhlat mistä puhuin alussa oli ysien tanssit eli ylä asteen vanhojen tanssit... eivät olleet mitkään tavalliset juhlat jotka missasin..

Vaasankatu 8 on Otonkuulon osoite.

Minä olen teettänyt siellä yksilölliset korvan mukaan valetut tulpat useita vuosia sitten.ne on tosi hyvät.Meluäänet leikkautuu pois, mutta normaalin puheen kuulee melko hyvin.Minäkin olen pitänyt tulppia töissäkin ja hyvin kuulee, mitä ihmiset puhuu.

Siitä on tosiaan monta vuotta, kun teetin ne tulpat mutta varmasti niitä saa yhä. Toi Otonkuulo on ymmärtääkseni just sellanen kuuloasioihin liittyvä erikoisliike.

Kannattaa soitella ja kysyä.Netistä löytyy yhteystiedot hakusanalla otonkuulo jkl

• eppu
        minä9. kirjoitti:

Hinta oli silloin mummon markoissa muistaakseni 960 markkaa.

Voi tuntua kalliilta mutta ne on hintansa arvoiset.Voi puhdistaa, ja kun minä en enää ainakaan "korvistani kasva" niin ne käy loppuikäni.

• valitettavasti
        eppu kirjoitti:

Voi tuntua kalliilta mutta ne on hintansa arvoiset.Voi puhdistaa, ja kun minä en enää ainakaan "korvistani kasva" niin ne käy loppuikäni.

kestä nuokaan loppuelämää. Korvan muoto kun muuttuu läpi elämän, niin nuo valetutkin suositellaan uusittaviksi kahden vuoden välein.

• eppu
        valitettavasti kirjoitti:

kestä nuokaan loppuelämää. Korvan muoto kun muuttuu läpi elämän, niin nuo valetutkin suositellaan uusittaviksi kahden vuoden välein.

Minulla on ollut samat jo ainakin 7 vuotta.

Tuntuu istuvan korviin ihan hyvin edelleen,ja silloin kun ne hankin ei mitään mainittu edes, että pitäisi parin vuoden välein uusia.

• Emppu
        eppu kirjoitti:

Itsekin kiinnostuksen vuoksi hieman selvittelin asiaa. Tuolta Otonkuulosta näyttäisi saavan Finfonic- merkkisiä yksilöllisiä korvatulppia. Ja hintaa niillä näkyy olevan 205 euroa. Tuohon sisältyy mallinotto, itse tulpat tietysti ja yhdet suodattimet. Toinen vaihtoehtoinen suodatinpari näyttää maksavan 85 euroa. Jos siis alkoi kiinnostamaan, niin myös www.finfonic.fi osoitteesta saa lisää tietoa.

• Vastauksia

Mielestäni voit ihan hyvin käydä katsomassa bändejä keikoilla sekä käydä ravintoloissa ja diskoissa. Kunhan muistat käyttää korvatulppia aina kun sinusta itsestäsi tuntuu, että äänet ovat turhan kovalla.

Itselläni on vasen korva soinut yli 15 vuotta, syynä yksi ainoa kova räjähdys. Eikä soiminen ole pahentunut, vaikka teen ajoittain meluisaa työtä, enkä ihan aina viitsi kuulosuojaimia käyttää ja lisäksi käyn paljonkin bändien keikoilla. Keikoilla olen kyllä yhä useammin ottanut tavaksi korvatulppien käytön.

Ja korvatulppia saa mm. apteekeista, rautakaupoista ja työsuojelualan liikkeistä. Tavalliset kertakäyttöiset korvatulpat maksavat alle euron pari. On olemassa myöskin ns. kestotulppia, joita voidaan käyttää useita kertoja ja pestä, maksavat noin 5 eurosta ylöspäin. Lisäksi musiikkiliikkeistä saa erityisesti muusikoille tarkoitettuja korvatulppia, mm. EAR Ultratech, maksaa n. 20 euroa. Nämä vaimentavat tasaisemmin kuin nuo tavalliset korvatulpat, jotka vaimentavat korkeita ääniä selvästi enemmän kuin matalia, jolloin äänenlaatu vääristyy, toisaalta nämä muusikontulpat eivät vaimenna korkeita ääniä sitten niin paljoa.
      Ja se paras ja kallein vaihtoehto on sitten teettää yksilölliset korvatulpat. Ne vaimentavat mahdollisimman tasaisesti, niin ettei äänet vääristy. Ja niihin voi valita erilaisia suodattimia, esim 15 db ja 25 db vaimentavia ja voi ottaa useammatkin erilaiset suodattimet. Näitä siis saa mm. ML-Suojainpalvelusta Helsingistä, kuten edellä mainittiinkin.

• 23(m)

Älä missään nimessä mökkiinny kotiin, vaan bileisiin mukaan! Tinnitus ei ole este pitää hauskaa tai käydä katsomassa bändejä. Korvatulpat tilanteen vaatiessa korviin ja bilettämään!! =)

Normaalit halvat korvatulpat, "earit", on helppo pitä aina mukana ja ne suojaa oikein käytettynä 99% varmuurella kuuloa riittävästi.(kunhan et alkaa aivan halailemaan kaijuttimia)

Itse käytän aina keikoilla ja lähes aina discoissakin tulppia. Kaverien puheestakin saa paremmin selvää kun taustahäly pienenee.

Tulppia ei normaalisti hämärässä ravintolassa kukaan eres huomaa, ja jos hiukset peittää korvat silloin niitä ei huomaa kukaan.

Itselläni huomasin tinnituksen joskus 16 vuoden paikkeilla. Ei ole merkittävästi pahentunut vaikka olen käyny keikoilla ja baareissa pyörimässä, kun vaan laittaa tulpat heti narikassa korviin. =)

• minä90..

Nyt tämä on vielä pahentunut! En saa enää hyvin edes unta kun vasen korva inisee ja suhisee kuin mikäkin.

Ja koko loppuelämä tälläistä pelkäämistä, että miloin se ulkopuolinen melu on liian kovalla ja mitä sitten tapahtuu... :(

Olen jo ihan vainoharhainen radion ja television kanssa. Kuuntelen talkkariakin parin asteen volyymilla ja radiot on heivattu roskiin.

Kun telkkarissakin soi joku musavideo tai ase paukahtaa niin meikä on ihan peloissaan, että nyt meni kuulo tai nyt se ininä paheni vielä enemmän ...Saattaa kuulostaa jo ihan sekolta.

Joo tiedän, että tämmöinen surkuttelu pahentaa vain asiaa.

se on varmaan ihan eria asia kun katsoo tilannetta minun eli 15 vuotiaan tytön
        NÄKÖKULMASTA kuin jonkun nelikymppisen tehdastyöläisen......

Tänä yönäkin yritin nukkua kyljellä,selälleen,mahalleen, mutta en saannut haihtudettua sitä ääntä pois. parin tunnin unen jälkeen kouluun, jossa oli heti kaksi koetta,

ja niistäkin pitäisi saada hyviä sillä olen pyrkimässä lukioon, jossa on tuplasti oppilaita ja melua....ja sitten taas nyyhkytetään surkeaa elämää ja iiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiii uuuuuuu uuuuuu iiiiii uiuiu iuiuiu soi koko ajan

Pitää jättää nämä bändi unelmatkin sillä en uskalla olla missään melussa vaikka olisikin tulpat! Ja ollaan niin köyhiä, ettei mihinkään 100 euron korvatulppiin ole edes varaaa vaan pitää ostaa jotkut halvat ja huonot.

Kohta en uskalla mennä edes bussiin/autoon en uskalla puhua kännykällä enkä tehdä mitään...

Joo tiedetään kamalaa surkuttelua, mutta en voi mitään kun koko ajan on tuommoinen fiilis.......

90 LUVULLA SYNTYNEET KÄYKÄÄ TÄÄLLÄ ENEMMÄN En halua olla yksin täällä ............

• tutkittu

hei
      oletko tutkituttanut kuulosi, voisit käydä kouluterveydenhoitajalta pyytämässä että pääset kuulotutkimuksiin.
      Joskus korvaongelmat voivat johtua myös purentaviasta tai niskat ovat niin jumissa. Terveydenhoitaja voisi tarkastaa myös niskaongelman,ja kertoa mistä apua.

Ehkä sitä kautta voit saada apua kunnollisten kuulosuojainten hankintaan. Tai perheesi voi auttaa. Kannattaa hankkia sellaiset yksilölliset, juuri sinun korvaan tehdyt suojaimet - vaikka ne ovat vähän kalliimpia.
      Ne ovat lähes näkymättömät, niiden kanssa voi kuunnella musiikkia ilman että se vääristyy, puhetta voi kuunnella... Ja kuten edellinen viesti sanoi, niin suodattimia on eri voimakkuuksilla eri tilanteisiin.

Kouluissa on valitettavasti ihan hirveä meteli nykyisin! Käytävillä kaikuu ja raikuu, kun aletaan puhua äänekkäästi niin kun kaikki tekevät niin, pitääkin kaikkien yhtäkkiä huutaa.
      Huomaamattomat korvatulpat joissa 15 dB suodatus, leikkaavat pahimman terän pois korvaa satuttavilta ääniltä.

Muita melupaikkoja on esim elokuvat (joissa 15 dB ei tahdo edes riittää) ja konsertit, joissa on sähkövahvistimet. Niihin en valitettavasti uskalla edes mennä. Mutta mulla on vain 15 b´dB suotimet, pitäis hankkia ne toiset.

Älä vaivu epätoivoon, vaan ala hakea apua sun tilanteeseen! ja samalla pidä huoli ettei korvat enää joudu vaaraan kuten jo teetkin. Pääset kyllä bileisiin kun sulla on suojaimet kunnossa.

• minä90.,

pitää sitten Jotkut suojaimet..

Nyt on tulossa koulun joulujuhlakin...jossa on taas musiikkiesityksiä jne*

• korviin
        minä90., kirjoitti:

pitää sitten Jotkut suojaimet..

Nyt on tulossa koulun joulujuhlakin...jossa on taas musiikkiesityksiä jne*

Tavalliset kertakäyttöiset korvatulpat ovat ihan käyttökelpoisia. Oikein käytettyinä ne kyllä suojaavat melulta ihan varmasti riittävästi esim. musiikkitilaisuuksissa. Eivätkä noi kertakäyttötulpat ole edes kovin kaliita. Ostopaikasta ja pakkauskoosta riippuen pari maksaa euron tai jopa huomattavasti allekin. Ja kannattaa opetella kotona tulppien oikea käyttö kunnolla, ettei sitten tosi paikan tullen tarvi ihmetellä, että miten nää oikein saa korviin kunnolla.

• suojata korvat
        korviin kirjoitti:

Tavalliset kertakäyttöiset korvatulpat ovat ihan käyttökelpoisia. Oikein käytettyinä ne kyllä suojaavat melulta ihan varmasti riittävästi esim. musiikkitilaisuuksissa. Eivätkä noi kertakäyttötulpat ole edes kovin kaliita. Ostopaikasta ja pakkauskoosta riippuen pari maksaa euron tai jopa huomattavasti allekin. Ja kannattaa opetella kotona tulppien oikea käyttö kunnolla, ettei sitten tosi paikan tullen tarvi ihmetellä, että miten nää oikein saa korviin kunnolla.

jos tosiaan haluaa suojata korvansa, niin ei kyllä kannata luottaa niihin kertakäyttötulppiin! Tai niihin apteekin yleistulppiin.

Tässä niinkuin missään muussakaan asiassa EI päde, että kahdella eurolla saisit yhtä hyvät kuin esim 120 eurolla. Valitettavaa mutta tosiasia.
        Ehkä Sinä pärjäät niillä apteekin joulukuusilla, mutta kun minulla on meluvamma ja tinnitus, niin
        eivät ne riitä ja suojaa riittävästi.

Eli hankkikaa kunnon suojaimet, jos todella haluatte turvata kuulonne!

• hyvät?
        suojata korvat kirjoitti:

jos tosiaan haluaa suojata korvansa, niin ei kyllä kannata luottaa niihin kertakäyttötulppiin! Tai niihin apteekin yleistulppiin.

Tässä niinkuin missään muussakaan asiassa EI päde, että kahdella eurolla saisit yhtä hyvät kuin esim 120 eurolla. Valitettavaa mutta tosiasia.
        Ehkä Sinä pärjäät niillä apteekin joulukuusilla, mutta kun minulla on meluvamma ja tinnitus, niin
        eivät ne riitä ja suojaa riittävästi.

Eli hankkikaa kunnon suojaimet, jos todella haluatte turvata kuulonne!

Niin, mitkä siis on riittävän hyvät ja tehokkaat suojaimet? Yksilöllisesti valetut korvatulpat vai joku muu vaihtoehto? Kyllähän noissa kertakäyttötulpissa vaimennusarvot ovat vähintäänkin riittävät oikein käytettynä. Ainoa ongelma niissä kai on se, että vääristävät ääniä kun eivät vaimenna kaikkia taajuksia läheskään tasaisesti.

• tonttu

Tuossa yllä muiden vastauksissa on ihan asiallista tietoa. Minä olen sinua melkein kymmenen vuotta vanhempi, mutta elänyt ihan samanlaisten pelkojen kanssa noin kahdeksannelta luokalta lähtien. Välillä pelot ovat olleet pahempia, välillä olo on ollut parempi, mutta kuulo on pysynyt samana, eli pelkääminen on ollut ihan turhaa:) (No, ylä-äänissä on tullut nyt yli kaksikymppisenä vähän pudotusta, mutta se kuuluu ikään. Se näkyy ainoastaan siinä, että kaikkein pienimmät hyttyset ovat nykyään "mykkiä" eikä metron raiteet enää "kirsku" noin minuuttia ennen metron tuloa. Minulla oli näköjään lapsena vähän normaalia herkempi kuulo, sillä useimpien muiden ihmisten mielestä noita ääniä ei ole koskaan ollutkaan.)

Hankkiudu Kuulonhuoltoliiton kanssa tekemisiin. Siellä on todella osaavia ja ymmärtäväisiä ihmisiä. Netissä niillä on semmoinen kyselymahdollisuus, mihin sitten vastaavat sähköpostitse. www.kuulonhuoltoliitto.fi

Tinnitus on tinnitusta, joillakin se on jopa synnynnäistä, sen kanssa on vain opittava elämään. Uusi tieto ainakin minulle oli se, että yli 90% ihmisistä kuulee suhinaa, kilinää tai sihinää, jos heidät suljetaan täysin hiljaiseen tilaan, suurin osa ihmisistä ei vain noteeraa näitä ääniä muissa tilanteissa. Ihmisen aivotoimintakin on periaatteessa ääntä, mikä saattaa kuulua korviisi, yhtä lailla kuin veren kohinakin. (Ota simpukka ja vertaa simpukan kohinaa normaaliin kohinaasi -samantyyppinen ääni, eikö totta?) Eli periaatteessa siitä vasta pitäisikin huolestua, jollei yhtään mitään ääntä yhtäkkiä kuuluisikaan!

Valetut tulpat olivat minulle pelastus, vähintään siksi, että niihin osaan luottaa. Halvemmatkin kannattaa, tottakai, luulisin että jollain 30e tulpilla pärjää jo erittäin hyvin. Käyn keikoilla ja festareilla juuri silloin kun huvittaa, -25dB tulpat on päässä baarissa, usein leffassa ja muissa suuremmissa meluissa, ja aina mukana. Maksoivat hinajaa, mutta se on oikeastaan tavallaan vain hyvä asia. Kun tulpista on maksanut sen 200 euroa, ei kukaan enää naura eikä ihmettele, vaikka käyttäisit niitä missä tilanteessa hyvänsä.

Korvat ovat tarkoitettu kuulemiseen, joten täysi hiljaisuus itse asiassa on niille pahempi asia kuin pieni melu, siis normaali keskustelu tai hiljainen musiikki. Pienen melun taakse se suhinakin peittyy, joten kaiva radio taas esiin ja soita sitä vaikka vain hiljaisimmalla tai toiseksi hiljaisimmalla äänentasolla. Siitä on kaksin verroin hyötyä.

Pelko on ihan ymmärrettävää, en minäkään siitä kauhustani ole eroon päässyt, mutta yritän hillitä sitä parhaani mukaan. Mitäpä jos kuulosi ei koskaan huononekaan? Olet missannut kaiken kivan ihan turhaan. Kotona istumisesta ei ainakaan ole sinulle iloa, kuulosi ei siitä parane, mutta mielialasi huononee. Ja mieluummin minä olisin onnellinen kuuro kuin onneton kohinakorva;) Olen lisäksi huomannut pelkääväni kuulon huononemista eniten siksi, että silloin en enää voisi osallistua sosiaaliseen elämään normaalisti. Sitten huomasin, että kuuloni ei ole huonontunut, mutta pelko kuulon puolesta estää sen normaalin elämän. Ja se se vasta hölmöä on. Ajattele, jos kuulosi joskus huononeekin, silloin vasta kaduttaakin, että vietit viimeiset "kuulevat" vuotesi kotona hiljaisuudessa pelkäämässä. Kuurona ehtii elää sitten kuuroutumisen jälkeenkin, ota siitä kuulostasi kaikki irti kun voit.

Ennen kaikkea, korvat ovat semmoinen juttu, joille ei oikein voi mitään muuta kuin suojata ne tulpilla tarvittaessa. Joten vaihtoehtosi ovat joko elää niinkuin sinua huvittaa korvatulpat aina taskussa tai istua kotona kuuntelemassa kohinaasi. Liikuntakin voi auttaa, se saa veren kiertämään paremmin myös korvan elimissä, mikä elvyttää ihan kaikkea toimintaa siellä päin.

Kohinaa et pääse karkuun, mutta voit valita, millaista elämää sen kohinan kanssa elät. Minä en ainakaan aio antaa joidenkin aivokohinoiden pilata koko elämääni, vaikka jokusen illan tai yön silloin tällöin vietänkin sängyssä kattoa tuijottaen.

• tonttu

Se piti vielä sanomani, että vaikka koulujen kuulonhuoltotunneilla minua ainakin peloteltiin sillä, että jos joku korvan kuulohermo on joskus vaurioitunut, se on vaurioitunut iäksi ja asialle ei enää voi mitään, se on vain osa totuudesta.

Korvassa on nimittäin ihan hirveästi kaikkea muutakin enemmän tai vähemmän kuuloon liittyvää tauhkaa, kuten kuuloluita ja pieniä lihaksia jne. Jos hermo vaurioituu, se on sitten vaurioitunut, se on totta, mutta korvien poikkeustilanteet voivat johtua vaikka mistä muusta.

Minulla esimerkiksi huonosti nukuttu yö vaikuttaa korvien kohinaan. Lisäksi hartiani ovat usein todella jumissa, ja se lisää huminaa ja tekee olon muutenkin huonoksi, ja joskus jopa aiheuttaa huimausta. Pienikin flunssanpoikanen tukkii kaikenmoisia pieniä päänsisäisiä röörejä ja taas pään kaikutasapaino menee mullin mallin. Jotkut diabeetikot tietävät verensokerin laskevan liian alas siitä, että tinnitus alkaa.

Huolestuminen ei siis kannata. Ja jälleen kerran, liikunta auttaa siihen hartiajännitykseen ja tupakka heikentää verenkietoa joten se voi pahentaa tilannetta kuten alkoholikin. Niin tympeää kuin se onkin, tiettyjä asioita ei turhaan kutsuta "terveiksi elämäntavoiksi".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3190
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      30
      1752
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1310
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe