Kertokaas nyt mitä te sille Karjalalle tekisitte jos se saataisiin takaisin?
Hai te "Karjalatakaisinihmiset"!
26
1447
Vastaukset
- HekaKoo
kun ilmeisesti pitäs ottaa ne nykyset asukkaat
mukaan kaupantekijäisinä,ei tunnu houkuttelevalta.Aika hautaa tämän palautus
asian niiden ihmisten mukana,jotka vielä
muistavat lapsuuden kotinsa Karjalassa.- tv-dokumenttien
mukaan he ovat täysin tyytyväisiä oloihinsa ja elämäänsä siellä. Kukaan ei (esitetyn dokumentin muk.) ollu halukas muuttamaan Suomeen. Apua he kyllä mielellään vastaan ottivat suomalaisilta karjalankävijöiltä. Tiedä sitten mikä ja miten olisi paras tehdä, paha se on repiä ihmisiä juuriltaan ja taas muuttaa jonnekin.
- Viipuriin..
Vastaus vähän nuoremmalta.., jonka kumpikin vanhemmista on karjalaisia.
- estää
muutamasta Viipuriin? Ei ku menoks, jos siltä tuntuu. Mulla ei oo kumpikaan edes sieltä päin kotosin. Jos on kokemusta alueesta, niin senkun. Kait siellä suomen eläkkeillä joten kuten toimeen tulee, en tiä eikä edes haluja itänaapuriin. Jotenkin niin riskialtista maata Kiinaan asti.
- .. Viipuriin
estää kirjoitti:
muutamasta Viipuriin? Ei ku menoks, jos siltä tuntuu. Mulla ei oo kumpikaan edes sieltä päin kotosin. Jos on kokemusta alueesta, niin senkun. Kait siellä suomen eläkkeillä joten kuten toimeen tulee, en tiä eikä edes haluja itänaapuriin. Jotenkin niin riskialtista maata Kiinaan asti.
.. tarkoin.. Vastasin vähän nuorempana, akateemisina, työelämässä olevana.. Jos olisi sellainen tilanne, että Viipuri kuuluisi Suomeen, niin minua kiinnostaisi. Isäni on syntynyt ja elänyt Viipurissa. Mutta niin kauan kun kuuluu Venäjään, niin ei kiinnosta.
- laiskis1
Tyhjänä luovutettiin, tyhjänä takaisin.
Valtion ei pitäisi panna ropoakaan Karjalan kunnostukseen. Oklahoman ( ? ) asuttamisen meininki.
Kuka haluaa niin menköön ja tehköön omalla kustannuksellaan mitä lystää.
Myöhemmin voisi harkita valtion osallistumista.
Juu. Annettaisiin Ahvenanmaa venäläisille kompensationa. Jos niille ei kelpaisi niin pakkoluovutettaisiin se Ruotsille! Päästäisiin niistä syöpäläisistä eroon!- Lusmut veke
Ne ahvenanmaalaiset ei arvosta muita suomalaisia pätkääkään. Otetaan vain kaikki hyöty muttei mitenkään haluta osallistua. Esim. tuo armeijapuoli. Käsittämätöntä miksi heille on annettu oikeus lusmuilla? Mihin me niitä ahvenamaalaisia tarvitaan?
- till Åland
Lusmut veke kirjoitti:
Ne ahvenanmaalaiset ei arvosta muita suomalaisia pätkääkään. Otetaan vain kaikki hyöty muttei mitenkään haluta osallistua. Esim. tuo armeijapuoli. Käsittämätöntä miksi heille on annettu oikeus lusmuilla? Mihin me niitä ahvenamaalaisia tarvitaan?
ja katso paikat täällä. Kalastus ja laivanvarustus on täällä pääelinkeinot. Olisimme mitä suurimmin Ruotsiin kuuluvia, mutta kun Finska staten vill inte. Minun suku on asunut tällä saarella yli 600 vuotta, tule ja revi irti. Kaikin mokomi mihin haluat meidät laittaa? En tiedä miten sinun elämääsi olen haitannut, tule ja kerro, niin sitte tiedän.
- Lusmut veke
till Åland kirjoitti:
ja katso paikat täällä. Kalastus ja laivanvarustus on täällä pääelinkeinot. Olisimme mitä suurimmin Ruotsiin kuuluvia, mutta kun Finska staten vill inte. Minun suku on asunut tällä saarella yli 600 vuotta, tule ja revi irti. Kaikin mokomi mihin haluat meidät laittaa? En tiedä miten sinun elämääsi olen haitannut, tule ja kerro, niin sitte tiedän.
odotatte puolustamaan itseänne jos joku vieras valtio hyökkää ja uhkaa vallata teidän söpön pikku saarekkeenne? Miksette esim. halua osallistua varusmiespalvelukseen? Olen ihmetellyt sitä jo pikkutytöstä lähtien. Mahtaisiko tuo Ruotsinmaa huolia teitä? Tämä on näin itsenäisyyspäivän kynnyksellä ajankohtainen keskustelu.
- laiskis1
till Åland kirjoitti:
Teidän oma hallintonne vastustaa ajatustakin Ruotsiin liittämisestä.
Svedut eivät taatusti sallisi teille nykyisen kaltaisia erioikeuksia!
Minua kiehtoisi vaihtoehtona Venäjä!
Ei sinun sukusi historia tähän mitään kuulu. Repeytykää tai olkaa repeytymättä!
Kysehän on siitä mihin valtioon teidän tulisi kuulua.
HETI KUN TULEE KYSEESEEN VAIHTOEHTONA RUOTSI AIOT LÄHTEÄ PAKOON!!!!
Kuvaavaa on, ettet edes näytä olevan tietoinen etuoikeuksistanne. Ettehän te välitä kalastus- ettekä metsästysrajoituksista vaan laaditte omat sääntönne. Mannersuomalaisten muutto on estetty.
Mannersuomi pumppaa rahaa koko ajan sinne. Etuoikeudet yliopistopaikkoihin ym.ym.ym.
Tässä hieman alkua! Ota itse selvää, että osaat olla kiitollinen meille mantereen asukkaille! - varman kirjotin
Lusmut veke kirjoitti:
odotatte puolustamaan itseänne jos joku vieras valtio hyökkää ja uhkaa vallata teidän söpön pikku saarekkeenne? Miksette esim. halua osallistua varusmiespalvelukseen? Olen ihmetellyt sitä jo pikkutytöstä lähtien. Mahtaisiko tuo Ruotsinmaa huolia teitä? Tämä on näin itsenäisyyspäivän kynnyksellä ajankohtainen keskustelu.
kun sanoin, Suomen valtio ei halua meitä antaa Ruotsille. En voi sille mitä, että sukujuureni ovat täälä. Isäni oli sotimassa silloin Venäjää vastaa, kyllä täältä on sotaan lähdety. Veljeni oli armeijan käynyt(Santahamina). Frivilligt, mutta oli. Tämä kysymys puolustamista; en tiedä, miten se sitte mene siellä mantereella, eikö ne ensi pommita isompia kohteita. Åland on aika pieni alue ja vaikea osua, voi mennä pommi mereen.
- me mielellämme
laiskis1 kirjoitti:
Teidän oma hallintonne vastustaa ajatustakin Ruotsiin liittämisestä.
Svedut eivät taatusti sallisi teille nykyisen kaltaisia erioikeuksia!
Minua kiehtoisi vaihtoehtona Venäjä!
Ei sinun sukusi historia tähän mitään kuulu. Repeytykää tai olkaa repeytymättä!
Kysehän on siitä mihin valtioon teidän tulisi kuulua.
HETI KUN TULEE KYSEESEEN VAIHTOEHTONA RUOTSI AIOT LÄHTEÄ PAKOON!!!!
Kuvaavaa on, ettet edes näytä olevan tietoinen etuoikeuksistanne. Ettehän te välitä kalastus- ettekä metsästysrajoituksista vaan laaditte omat sääntönne. Mannersuomalaisten muutto on estetty.
Mannersuomi pumppaa rahaa koko ajan sinne. Etuoikeudet yliopistopaikkoihin ym.ym.ym.
Tässä hieman alkua! Ota itse selvää, että osaat olla kiitollinen meille mantereen asukkaille!suuri osa haluaa Ruotsin liittymistä. Mutta se Suomi ei anna, koska alue on ns. arvokas, jota et nyt ymmärrä. Ja minkä pahan olen tehnyt sulle? Syntymällä täälä, kasvamalla täälä, miksi se tuo sinne niin paljon haitaa? Minä en tule sun kotii haukkumaa, pakolaisia kyllä varmaan suojaat, on niitä tääläkin. Sijotetuina moneen paikaan, ei se manner yksi paikka ole niille. EU-raha tulee sinne mantereelle paljo enemmän ja miten ne sitte käytätte, ei kuulu ei ole meidän asia. Jos se olisi Karelen takasin, niin varmaan sama autonomia siellä kanssa, kuka sitä puolustaisi?
- merimona1
Lusmut veke kirjoitti:
Ruotsinkielisiä suomalaisia.
Enpä uso, että Suomen valtio on Ahvenanmaan takia köyhtynyt, saatika sinä henkilökohtaisesti.
Oletko ollut lomalla Ahvenabmaalla? Minä olen montakin kertaa ja en puhuisi mutään lusmuilusta, sillä niin hyvin hoidettuja siellä ovat talot ja pihat.Ihmiset ystävällisiä ja rehellisiä.
Tietenkin olisi mannersuomalaisille eduksi jos he kaksikielisen maan kansalaisina puhusivat ruotsia, toista kotimaista kieltämme. - laiskis1
merimona1 kirjoitti:
Enpä uso, että Suomen valtio on Ahvenanmaan takia köyhtynyt, saatika sinä henkilökohtaisesti.
Oletko ollut lomalla Ahvenabmaalla? Minä olen montakin kertaa ja en puhuisi mutään lusmuilusta, sillä niin hyvin hoidettuja siellä ovat talot ja pihat.Ihmiset ystävällisiä ja rehellisiä.
Tietenkin olisi mannersuomalaisille eduksi jos he kaksikielisen maan kansalaisina puhusivat ruotsia, toista kotimaista kieltämme.Kyllä me olemme käyneet Ahvenenmaalla. Kyllä me puhumme ruotsia. Me olemme asuneet Ruotsissa.
Me olemme keskustelleet ahvenanmaalaisten kanssa heidän hallinnostaan ja asemastaan.
He eivät ole edes tietoisia kaikista etuoikeuksistaan.
Onneksi niitä on noinkin vähän, ettei se muun suomen budjetissa näy.
En kuitenkaan ymmärrä syytä miksi 'saman maan kansalaiset' asetetaan niin eriarvoiseen asemaan.
Tietysti voidaan vedota johonkin kansainväliseen sopimukseen mutta ainahan tehdään uusia sopimuksia.
Kokemukseni mukaan huomattava osa (ehkä enemmistö) olisi halukas liittymään ruotsiin mutta ko. alueen hallinto vastustaa tajutessaan siinä yhteydessä menettävänsä nykyiset etuoikeutensa ja joutuvansa leimatuksi suomalaisiksi = sekundaruotsalaisiksi.
Ps. Se täytyy sanoa, että Å-lantilaiset puhuvat ruotsia päin vastoin kuin valtaosa mantereen 'svedunkielisistä' joilla heilläkin on kohtuuttomat etuoikeudet mm. opiskelupaikkojen suhteen.
Kuule merimona, älä anna hoidettujen pihojen hämätä! Ota selvää tosiasioista! - Remmari ek
varman kirjotin kirjoitti:
kun sanoin, Suomen valtio ei halua meitä antaa Ruotsille. En voi sille mitä, että sukujuureni ovat täälä. Isäni oli sotimassa silloin Venäjää vastaa, kyllä täältä on sotaan lähdety. Veljeni oli armeijan käynyt(Santahamina). Frivilligt, mutta oli. Tämä kysymys puolustamista; en tiedä, miten se sitte mene siellä mantereella, eikö ne ensi pommita isompia kohteita. Åland on aika pieni alue ja vaikea osua, voi mennä pommi mereen.
...Ahvenanmaan valtaamista. En tiedä, onko siinä mitään perää, mutta hirveältä se kuulostaa. Helppoa se ainakin olisi, kun mitään aseellista vastarintaa ei tulisi olemaan. - Viime keväänä, kun Venäjän sotilaskoneet toistuvasti loukkasivat Suomen ilmatilaa, niin tämä epäily nousi taas kerran pintaan. Arveltiin, että ne kokeilevat, miten Suomi reagoi. EU:sta toivottavasti olisi apua, jos sellaisia yrityksiä ilmenisi.
Ainakin aikoinaan sodan aikana Neuvostoliitto yritti vastaavanlaista operaatiota.
Ahvenanmaa ei kuulu EU:n verosopimuksen. Aikoinaan, kun EU:sta äänestettiin, niin ahvenanmaalaiset halusivat jäädä EU:n ulkopuolelle. En oikein ole selvillä siitä, millä tavalla asia lopulta ratkesi. - Pirre*
Remmari ek kirjoitti:
...Ahvenanmaan valtaamista. En tiedä, onko siinä mitään perää, mutta hirveältä se kuulostaa. Helppoa se ainakin olisi, kun mitään aseellista vastarintaa ei tulisi olemaan. - Viime keväänä, kun Venäjän sotilaskoneet toistuvasti loukkasivat Suomen ilmatilaa, niin tämä epäily nousi taas kerran pintaan. Arveltiin, että ne kokeilevat, miten Suomi reagoi. EU:sta toivottavasti olisi apua, jos sellaisia yrityksiä ilmenisi.
Ainakin aikoinaan sodan aikana Neuvostoliitto yritti vastaavanlaista operaatiota.
Ahvenanmaa ei kuulu EU:n verosopimuksen. Aikoinaan, kun EU:sta äänestettiin, niin ahvenanmaalaiset halusivat jäädä EU:n ulkopuolelle. En oikein ole selvillä siitä, millä tavalla asia lopulta ratkesi.olet kuullut tuollaisen uutisen? Onkohan vain huhu...tai sitten hysterian lietsontaa...
- Realismia
Remmari ek kirjoitti:
Ahvenanmaa ei kuulu EU:n verosopimuksen. Aikoinaan, kun EU:sta äänestettiin, niin ahvenanmaalaiset halusivat jäädä EU:n ulkopuolelle. En oikein ole selvillä siitä, millä tavalla asia lopulta ratkesi.Naton raja kulkee Suomenlahdella.
Ei taevita edes mielikuvitusta ymmärtämään, että kriisitilanteessa Venäjä varmistaa ko. rajan pohjoispuolen miehittämällä Etelä-Suomen ja tietenkin Ahvenanmaan.
Viime sodan aikana Suomelle tuli kiire Ahvenanmaan turvaamiseen. Nykytekniikalla sitä ei ehditä suorittamaan.
Asettukaa venäläisten asemaan ja miettikää itse!
Sinulle Pirre: Tule ihmeessä pois sieltä utopistisesta pasifistin norsunluutornista!
Totuus ei aina ole miellyttävä. - Pirre*
Realismia kirjoitti:
Naton raja kulkee Suomenlahdella.
Ei taevita edes mielikuvitusta ymmärtämään, että kriisitilanteessa Venäjä varmistaa ko. rajan pohjoispuolen miehittämällä Etelä-Suomen ja tietenkin Ahvenanmaan.
Viime sodan aikana Suomelle tuli kiire Ahvenanmaan turvaamiseen. Nykytekniikalla sitä ei ehditä suorittamaan.
Sinulle Pirre: Tule ihmeessä pois sieltä utopistisesta pasifistin norsunluutornista!
Totuus ei aina ole miellyttävä.se Neuvostoliittoa uhkaa nyt, Saksako se on taas palauttamassa rajojaan esihistoriallisen ajan hengessä?
merimona1 kirjoitti:
Tietenkin olisi mannersuomalaisille eduksi jos he kaksikielisen maan kansalaisina puhusivat ruotsia, toista kotimaista kieltämme.ole ruotsinkielisiä suomalaisia. Oliko se nyt 600 -luvulla vai myöhemmin, kun ruotsista tulivat ja tappoivat suoamalaisen asutuksen.
Eikä se ruotsin kieli ole toinen eikä minkään muunkaan numeroinen kotimainen kieli. Se on Ruotsalainen kieli. Vai elätkö siinä harhakuvitelmassa, että asumme jossakin yhdistyneessä Ruotsi-Suomessa? Jos, niin olisi jo aika herätä. Käy vaikka Ruotsissa puhumassa suomea ja väitä sitä heidän toiseksi kotimaiseksi kielekseen. Siellä kun muuten on suomenkielisiä prosentuaalisestikin enemmän kuin täällä noita muinaisruotsin murteita matkivia.
Tuosta ihmisten ystävällisyydestä olen kuullut täysin päinvastaisia kertomuksia. Omat kokemukset vain yhdestä autoilijasta, joka tarkoituksellisesti yritti rikkoa autoni lasit. Olin itse silloin autossa...
Muuten olen myös ehdottomasti sitä mieltä, että Karjala takaisin ja niillä asukkailla, jotka sinne aikanaan jäi. Minulla ei ole mitään siteitä sinne, mutta muuttaa voisin vielä vanhoilla päivilläni sinne.
Yksi meidän kaikkein surkeimmista presidenteistämme ei aikanaan halunnut edes keskustella asiasta, kun Jeltsin tarjosi Karjalaa takaisin. Ei ole sattuma, että tämä nyhverö oli sosialisti.- nitroniisku
Realismia kirjoitti:
Naton raja kulkee Suomenlahdella.
Totuus ei aina ole miellyttävä.Ahvenanmaahan on kahden ei Natomaan välissä. Mitä se Venäjä sillä tekisi. Venäjällä on varmaan tekemistä eteläisissä osissa aivan tarpeeksi tällä hetkellä. Kävi tässä vuosi sitten Karjala kierroksella. Pienillä kyläpahasilla, joissa pysähdyttiin aika usein, puhuttiin kaikkialla Suomea. Ei kyllä tulisi mieleenkään niitä kilttejä mummu ja pappa parkoja alkaa ajamaan Siperiaan päin. Nuoriso on muuttanut kaupunkeihin, jotka monet vaikuttivat aika köyhiltä. Minusta Karjala saisi pysyä Karjalana kenenkään sitä ei enää tarvitsisi valloittaa. Ei kylläkään enää käy kateeksi jos joku haluaa auttaa karjalan köyhiä, suuntaisin kateuden mieluummin Suomen optiohuijareihin.
- hähäh
korkkaisin ja joisin pois tietenkin.
- Pirre*
alkaa olla jo tätä autioituvaa maaseutua iliman Karjallookkii, keksittään ensin mitä tällä entisellä joutomaalla tehtäs.
Karjalassa metät ovat hoitamattomia ryteikkojä - no voesihan sielä olla niitä suojeltavvii ötököitä ja valokoperstikkoja, suatas silleen uus kansallinen nähtävvyys ja suojelualuve - Karjalan luonnonpuisto. Siinähän ne mänis nykyset sikäläeset asukkaattii nähtävvyytenä ja suojeltavana erikoissuutena, ripaskkoo vuan tanssimmaan votkan voemalla..- Sitroen.
sieltä Karjalasta saisin minäkin ostettua pätkän järven tai vaikka koenkin rantaa... Täältä ei löydy. Ainakaan minun lompakostani löytyvään hintaan.
- Pirre*
Sitroen. kirjoitti:
sieltä Karjalasta saisin minäkin ostettua pätkän järven tai vaikka koenkin rantaa... Täältä ei löydy. Ainakaan minun lompakostani löytyvään hintaan.
nehän myövät jo kiinteistöjä sielä, tietennii kannattaa olla asijan tuntija mukana siellä kiinteistökauppoja tehessä.
Kalliitahan ne täällä rantapaekat, mutta jos tyytyy ei omarantaiseen, sellaisen saapi melko edullisesti. - Kokekemiuksia?
Pirre* kirjoitti:
nehän myövät jo kiinteistöjä sielä, tietennii kannattaa olla asijan tuntija mukana siellä kiinteistökauppoja tehessä.
Kalliitahan ne täällä rantapaekat, mutta jos tyytyy ei omarantaiseen, sellaisen saapi melko edullisesti.Näyttävät sillä puolella paremmin ymmärtävän vuokraoikeuden kuin omistuksen.
Joitakin 'paluumuuttajia' tuntuu olevan, jotkut jopa ostaneet mutta vaikuttaa siltä, että hyvät paikalliset kontaktit, lue vahdit, täytyy olla.
Itse möin ok-talon ukrainalaisille, olleet suomessa 17 vuotta.
Talon oston ymmärsivät mutta eivät millään meinanneet uskoa, että myös tontti kuuluu kauppaan.
Heillä oli kaikkien dokumenttien kopiot käytettävissään pari viikkoa. - Pirre*
Kokekemiuksia? kirjoitti:
Näyttävät sillä puolella paremmin ymmärtävän vuokraoikeuden kuin omistuksen.
Joitakin 'paluumuuttajia' tuntuu olevan, jotkut jopa ostaneet mutta vaikuttaa siltä, että hyvät paikalliset kontaktit, lue vahdit, täytyy olla.
Itse möin ok-talon ukrainalaisille, olleet suomessa 17 vuotta.
Talon oston ymmärsivät mutta eivät millään meinanneet uskoa, että myös tontti kuuluu kauppaan.
Heillä oli kaikkien dokumenttien kopiot käytettävissään pari viikkoa.70 vuotta niinvain katoa, epäluuloja yksityisihmisen maanomistus mahollisuuvvesta heillä varmasti yhä on.
Minulla ei ole henkilökohtaisia kokemuksia Venäjän puolelta kiinteistön ostosta, mutta olen ymmärtänyt, että se olisi jo Karjalassakin mahdollista.
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.172394Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain2462118Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162071812Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021461Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno491386Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu571327Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas1851204- 941130
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.1511005Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks14941