Mukavaa, että ensimmäinen Verottaja-kirjoitukseni tälle palstalle kirvoitti vilkkaan keskustelun. Tämä kysymys on nyt ehkä enemmän oikeaa mersuasiaa.
Autoni on ollut nyt vasta kesäajossa, joten en tiedä tämän ASD-järjestelmän toiminnasta oikeastaan mitään. Onko se lukkoperä vai luistonestosysteemi?
Miten järjestelmä vaikuttaa ollessaan toiminnassa?
Ensimmäinen Mercedes on siis alla, joten tiedot tekniikan hienouksista ovat vielä alkutekijöissään.
ASD toiminta
18
14625
Vastaukset
- vaan
Se on luistonestojärjestelmä ja tosi hyvä onkin ainakin talviaikaan!!
Käyppä jollakin hiekkakentällä kokeilemassa eli ota vauhtia ja käännä jyrkkä kurvi oikein vauhdilla, niin huomaat miten se toimii, samoin kokeileppa hiekkakentällä/tiellä ottaa oikein äkkilähtö. -:)- uuno
Mikä sitten on asr?
- W126
uuno kirjoitti:
Mikä sitten on asr?
Se toimii eriperiaatteella. Muistaakseni ASR käyttää auton omia ajrruja ABS:n tapaan pysäyttämään sutimista. Voin olla väärässä, mutta ASR ei ainakaan toimi perän avulla, kuten ASD.
- innanen
W126 kirjoitti:
Se toimii eriperiaatteella. Muistaakseni ASR käyttää auton omia ajrruja ABS:n tapaan pysäyttämään sutimista. Voin olla väärässä, mutta ASR ei ainakaan toimi perän avulla, kuten ASD.
ASR luistonesto käyttää samoja antureita kuin ABS
jarruttaa sutivaa pyörää.ADS on tasauspyörästön lukko!W 140 on molemmat!
- apuu
Se on sähkölukko! Lähdössä jos sutii se laittaa
lukon päälle ja pysyy tiettyyn nopeuteen päällä
erittäin hyvä.- apu
juu se on nimenomaan sähköiseti ohjattu, mutta se ei varsinaisesti lukitse mitään vaan "jarruttaa" molempia vetoakseleita perän poskilaakereiden tyköä eli vastaa sitä kun jarruttaisi esim kässärillä sutivaa pyörää jolloin pitävään pyörään aiheutetaan jarrumomentin suuruinen momentti.
ja se kytkeytyy kun pyörin nopeus ero on riittävä. - tietäjä
apu kirjoitti:
juu se on nimenomaan sähköiseti ohjattu, mutta se ei varsinaisesti lukitse mitään vaan "jarruttaa" molempia vetoakseleita perän poskilaakereiden tyköä eli vastaa sitä kun jarruttaisi esim kässärillä sutivaa pyörää jolloin pitävään pyörään aiheutetaan jarrumomentin suuruinen momentti.
ja se kytkeytyy kun pyörin nopeus ero on riittävä.älä jauha shaissee, joku voi pian uskoo. ASD ON KITKALUKKO jonka saa täysin kiinteäksi hydrauliikalla, sä ja sun käsijarrus voitte jarrutella kotonanne, mun asd:hen ette tule. älä vastaa jos luulet tietäväsi, mene pätemään seksi osioon
- Kallonkutistaja
Muistellaan taas se toiminta. Kun etu- ja takapyörien nopeusero on suurempi kuin 2%, niin asd herää toimintaan. Jos nopeutta on vähän, kuten liikkeellelähdössä, niin lukitus on sataprosenttinen ja varotusvalo syttyy nopeusmittarissa. Jos nopeusero ei pienene lukitus on päällä nopeuteen 25km/h (vai oliko tämä raja-arvo 40km/h?).
Em. raja-arvon yläpuolella toiminta on erilaista. Merkkivalo syttyy edelleen, mutta lukitus on vain 30%. Talvella näin käy helposti esim. moottoritienopeuksissa loskakelillä. Silloinhan takapyörät eivät vielä erityisesti sudi, mutta etupyörien nopeus hidastuu, kun ne noesevat loskan päälle.
Lukkoperä kuvaa sitä paremmin, koska siinä ei vaikuteta muuhun kuin perän toimintaan. Eli siinä ei käytetä käyttöjarruja eikä vaikuteta kaasuun.
Ja kyllä se asd-valo vilkkuu herkästi kesälläkin nopeissa risteyslähdöissä, vaikka alla on asfaltti. - W126
Lukkoperä se on. Ainakin minulla. Kuulemma samassa pitäisi olla luistonestokin, ei vaan minulla enään luistonesto jaksa oikein purra kiinni. Levyt on sen verran kuluneet. Välillä on herännyt epäilys, että onko sitä luistonestoa edes teoriassa olemassa.
Mene tosiaan jonnekkin pehmeelle hiekalle. Kyllä siellä huomaat jo sutimis jälsitäkin, että lukko se on. Asfaltilla sen itseasiassa huomaa vielä paremmin. Ilman lukkoa varustetut autot, kun tahtoo sutia vain toisella pyörällä.
Muistaakseni yli 40km/h vauhdilla ei lukko ota enään, kun 20%:sesti. Se on hyvä talven liukkaita ajatellen, muuten voisi auto lähteä maantiellä käsistä.
Vielä kerran: Mene itse hiekkatielle tutkimaan asiaa. Sinulla tulee varmasti olemaan siellä hauskaa :)) - JPK
Jos haluat kysymykseesi tulleiden hyvien vastauksien lisäksi vielä seikkaperäisempää tietoa tapauksesta ASD, niin hanki käsiisi Suomen MB klubin aviisi "Tähdelliset" ja sen viimeisin nro 27 2/2002. Siinä on artikkeli ASD:stä. Lehteä saattaa saada käsiinsä Veho-myymiöistä tai suoraan klubilta kysellen.
PS. Talviliukkailla ainakin se keltainen kolmio palaa mittaritaulussa niin usein, että otsalohkoa kuumottaa - joka tapauksessa hyvä varuste W126:ssa! - Antti
Otetaampa esimerkk:,vaikkapa maasturista,jassa jäykkä keskitasauspyörästö,lukittuna ollessaan on kuin perälukko,lukittuna ollessaan,ajetaan(erittäin liukas keli) ympyrää,ulommaiset pyörät kulkevat pidemmän matkan,pakottaa hitaammatkin pyörät samalle nopeudelle,alkaa tasauasluisto joissain pyörissä,lähtee pyörimään kuin väkkärä,meni aikanaan runsaasti maastureita(mm.Toyota LJ 60-70) romuksikin asti meidänkin"firmassa"(suomen suurin).Sitten ASD,kun tulee edellämainittu tilanne,niin jarruttaa erikseen sitä pyörää,joka eniten pyörii,muilla renkailla säilyy hyvä tuntuma tiehen.Pelkkä lukko hyvä pehmeällä hiekalla ym.,mutta liukkaalla erittäin huono,esim.jäällä oleva vino tie,kaasunpainallus,vippaa takapäätä heti sivuun
- Itellä tulossa
Joo eli se on 0-40km/h 100%lukkoperä mut nopeuden ylittäessä sen 40km/h nii muuttuu 35% näin sanoo w124 korisen oppaat... kiinnostas vaan et saisko sitä huijattuu et pysyis 100% vaikka 60km/h asti ni olis kiva kaupungissa räppäillä asfaltillakin
- W124 AMG
Sen saa modattua pitämään sen 100% lukon kaikilla nopeuksilla kun sitä ASD:in ohjausboksia opettelee niin sitä voi hieman huijata. Pieni musta boksi akun takana tai joissakin se on ECU:n kanssa samassa. Sen aukaiset ja opettelet mikä tekee mitäkin niin voi hieman modata sitä :)
ASR on luistonesto ja ASD on lukkoperä. ASD on kyllä ihan yliveto jos tykkää leikkiä.
Eikä se ASD mitenkään jarruttele toista pyörää, se vain lyö kitkalevyt kiinni toisiinsa ja näin molemmat pyörät pyörii yhtäaikaa
- 500sekki
Mul on satanen lukko ja lyö joutavaa vielä kolmosella
- Opel Ascona
Mullon Kemppi lukko ni toinen rengas pyörii etee päi ja toinen taakse... Hyvin mennee ripa eellä
- bemmillä muuten
ASD on kyllä yllättävän hauska vehje näin talvikeleillä. Tuli 2.5D tenavakin otettua taas talveksi ajoon ku on sillä niin hyvä leikkiä.
- jonne9
älä jauha shaissee
- 545545122
דשתשש תןקךאף
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15974Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829