2 viikkoa sitten alkoi auton oikea takapyörä ääntämään julmetun kovaa, varsinkin jarruttaessa.
Heti tajusin, että jarrupala/palat on kuluneet loppuun ja metalli hankaa jo levyä.
Käskin vaimon käydä kauppareissulla ostamassa KL:stä uudet palat. Makso muuten 11 Euroa sarja, eli 4kpl. Merkki oli Bosch.
Otin oikean takapyörän irti. Huomasin heti, että toinen paloista oli tosiaan metallilla. Toinen taas oli kuin uusi..."jaahas, toinen sylinteri hirttänyt kiinni." ajattelin...Eipä ollutkaan, hyvin likkui kumpikin....
Toisesta siitä uudennäköisestä palasta oli irronnut se jarrutuspinta irti siitä rautalevystä....heheh...Meinasi jäädä kannittamaan pois otettaessa...Lähti se kuitenkin ilman jarrusatulan irrottamista....
Arvatkaas mikä oli vanhojen palojen merkki..Se oli Mercedes Benz...ihan Veholta haetut. Onkohan sittenkään noin, että alkuperäiset varaosat ovat niitä parhaita? Koskaan ei aiemmin ole mersun W123 ja W124 jarrupalat tuollalailla hajonneet. Varmaan 20 sarjaa olen elämäni aikana vaihtanut. Merkki on ollut aina Lucas/Bosch KL:stä ja tulee olemaan.
Semmosta tällä kertaa.
Jarrupalat
18
1488
Vastaukset
- SE
talvella tuli laitettua originaalipalat taakse ja olen ajatellut vaihtaa eteenkin alkuperäiset. Nimittäin aluvanteet ovat edessä jatkuvasti mustan jarrupölyn peittämät, takana vanteet aivan puhtaat aina. Totta, eihän ne takapyörät paljon jarruta normaaliajossa, mutta kuitenkin, ratkenneekohan ongelma sittenkään orkkispaloilla..
- W126
Mulla oli ainakin takapyörät jarrupölyssä.
Huoltokirjassa on muuten merkintä jarrupalojen ja levyjen vaihdosta juuri enenkun ostin auton reilu 2 vuotta sitten. Kaikki oli vaihdettu, eli kai ne edessäkin on mulla Origit ja pölyssä on vanteet. - kokemusta
Tottakai etenkin alu-vanteilla etuvanteet on AINA jarrupölyn peitossa.
Ei auta tarvike eikä alkuperäiset jarrupalat koska jarrupaljon kuuluukin kulua,
eli nyt aluvanteiden aikakautena ongelma vain tuli näkyviin kun paloissakaan ei saa enää käyttää asbestia.
Harmittava ongelma, jolle ei voi yhtään mitään, jos haluaa alu-vanteilla ajella niin takuulla jarru-palojen pöly näkyy kun ei ole pölykapseleita näkösuojana. - SE
kokemusta kirjoitti:
Tottakai etenkin alu-vanteilla etuvanteet on AINA jarrupölyn peitossa.
Ei auta tarvike eikä alkuperäiset jarrupalat koska jarrupaljon kuuluukin kulua,
eli nyt aluvanteiden aikakautena ongelma vain tuli näkyviin kun paloissakaan ei saa enää käyttää asbestia.
Harmittava ongelma, jolle ei voi yhtään mitään, jos haluaa alu-vanteilla ajella niin takuulla jarru-palojen pöly näkyy kun ei ole pölykapseleita näkösuojana.Kiitos. Taitaa olla vanteiden kanssa samoin kuin auton pesemisen kanssa eli jos haluaa puhtaalla autolla ajella niin pestävähän sitä on niinkuin vanteitakin...useammin kuin kerran-pari vuodessa:)
- J-P
Ostin aikoinani vanhaan W124:seeni hätäpäissäni Biltemasta etujarrupalat. Ite ajoin noin 60 000, ja uusi omistaja (hyvä tuttava) on ajellut noin 40 000, edelleen samoilla paloilla...
- kokemusta
J-P kirjoitti:
Ostin aikoinani vanhaan W124:seeni hätäpäissäni Biltemasta etujarrupalat. Ite ajoin noin 60 000, ja uusi omistaja (hyvä tuttava) on ajellut noin 40 000, edelleen samoilla paloilla...
Kyllähän jarrupalat 100.000km ja ylikin kestää ellei aja kaupunki ajoa.
Ei minkään firman palat ole sen kummasempia kestävyydeltää.
Tarvikepaloissa on vaan jopa sellaisia jotka alkaa vinkumaan jo 5000km jälkeen ja joka 5000km jälkeen saat aina niitä hiekkapaperilla karhentaa.
Tuleppa ajelemaan tänne helsinkiin vaikapa taxia niillä billteman paloillasi niin huomaat ettei ne kestä edes kuin 10.000-2000km. - ecu
J-P kirjoitti:
Ostin aikoinani vanhaan W124:seeni hätäpäissäni Biltemasta etujarrupalat. Ite ajoin noin 60 000, ja uusi omistaja (hyvä tuttava) on ajellut noin 40 000, edelleen samoilla paloilla...
ensinmäisessä jarrutuksessa bilteman paloista
lähti pinta irti. - Kallonkutistaja
J-P kirjoitti:
Ostin aikoinani vanhaan W124:seeni hätäpäissäni Biltemasta etujarrupalat. Ite ajoin noin 60 000, ja uusi omistaja (hyvä tuttava) on ajellut noin 40 000, edelleen samoilla paloilla...
Monet tarvikepalat tehdäänkin tarkoituksella kestäviksi, mutta kitkaominaisuuksista onkin sitten tingitty. Koskee muitakin merkkejä kuin mersua. Pitääköhän paikkansa väitteet, että erityisesti amerikkalaisissa olisi alkuperäisissä nopeasti kuluvat pinnat, mutta jarrutukset ovat kevyempiä, myös mummoille?
Niin yhtälailla kestävyys riippuu ajaako kaupungissa vai ei, ja onko autossa atuomaatti vai manuaali. Ja muutenkin ajotapa. Kokeilkaapa ajaa maantiellä esim. vain sata kilometriä koskematta jarrupolkimeen. - MB/Citikka
J-P kirjoitti:
Ostin aikoinani vanhaan W124:seeni hätäpäissäni Biltemasta etujarrupalat. Ite ajoin noin 60 000, ja uusi omistaja (hyvä tuttava) on ajellut noin 40 000, edelleen samoilla paloilla...
Terve!
Olen muutamissa autoissa käyttänyt Bilteman jarrupaloja ja siinä nuo ovat menneet ilman sen isompaa huomiota niin kuin muutkin. Joissakin tapauksissa sovitus on ollut hieman turhan tiukka, jolloin smirgeli on ollut kova sana :-)
Mersun etujarrulevyiksi sen sijaan osui kerran susikappaleet. Vuoden ajon jälkeen ne vipottivat niin, että meinasi hampaan paikat pudota. Onneksi uudet eivät maksaneet juuri mitään, edes Vehossa, ja vaihtokin on helppoa... - W126
J-P kirjoitti:
Ostin aikoinani vanhaan W124:seeni hätäpäissäni Biltemasta etujarrupalat. Ite ajoin noin 60 000, ja uusi omistaja (hyvä tuttava) on ajellut noin 40 000, edelleen samoilla paloilla...
Sinä missä ,muutkin, mutta tahtovat vaan pitää kauheaa kitinää.
Itse tiedän 2 tuttavaa, jotka ostivat bilteman palat ja jarrut huutavat hirveesti. Toinen vaihtoikin jo merkkiä, nuukempi kituuttaa vielä Bilteman paloilla. - W126
SE kirjoitti:
Kiitos. Taitaa olla vanteiden kanssa samoin kuin auton pesemisen kanssa eli jos haluaa puhtaalla autolla ajella niin pestävähän sitä on niinkuin vanteitakin...useammin kuin kerran-pari vuodessa:)
Itse olen vahannut vanteet Teflon pohjaisella vahalla. Teflon vahat ovat pirun kestäviä. Pöly lähtee helposti irti pelkällä vedellä ja vaikka sormenpäällä hankaamalla. Kyllähän ne vanteet sitten kiiltääkin ihan eritavalla. Itse käsittelen vanteet keväällä aina ensin kleenervahalla ja sitten päälle Teflonvaha. Teflonpinta kestää koko kesän, jos ei tartte käyttää liuottimia.
Vanteille tarkoitettuja erikoisvahoja en ole ostanut, kun ei ne sen kummempia ole. - MB/Citikka
W126 kirjoitti:
Sinä missä ,muutkin, mutta tahtovat vaan pitää kauheaa kitinää.
Itse tiedän 2 tuttavaa, jotka ostivat bilteman palat ja jarrut huutavat hirveesti. Toinen vaihtoikin jo merkkiä, nuukempi kituuttaa vielä Bilteman paloilla.Terve!
En ole itse huomannut mitään korrelaatiota Biltema-palojen ja kitinän suhteen. Joskus olen kyllä törmännyt kitiseviin paloihin, mutta yleensä kyseessä on tilapäinen ilmiö käytön jossakin vaiheessa. Jotkut uutena, jotkut puolikäytettynä...
Taitaa yhtenä halvan hinnan selityksenä olla isot toleranssit niin materiaalin kuin koonkin suhteen. Aina ei voi onnistua ;-) - w124-89
ecu kirjoitti:
ensinmäisessä jarrutuksessa bilteman paloista
lähti pinta irti.juu siis kokemuksesta (ei onneksi kaikki omista )
biltemalla on hyviä tavaroita ja auton osia mut vähän tuntuu siltä (niinkuin parin vuoden takaiseen akkutestiin muistaen) et bilteman tuotteissa on rajuja eroja .
tm otti muistaakseni 10 akkua biltemasta ja 1 sai
täydet pisteet , 2-3 akkua toimi ok pari akkua sai lataamalla toimimaan jotenkin ja loput oli paskaa !
et laatu ilmeisesti ei ole kovin kummoinen ?
halpaahan se on ! - J-P
kokemusta kirjoitti:
Kyllähän jarrupalat 100.000km ja ylikin kestää ellei aja kaupunki ajoa.
Ei minkään firman palat ole sen kummasempia kestävyydeltää.
Tarvikepaloissa on vaan jopa sellaisia jotka alkaa vinkumaan jo 5000km jälkeen ja joka 5000km jälkeen saat aina niitä hiekkapaperilla karhentaa.
Tuleppa ajelemaan tänne helsinkiin vaikapa taxia niillä billteman paloillasi niin huomaat ettei ne kestä edes kuin 10.000-2000km.Mulla tuli kyllä ne kuuskymppii matka-ajoa, mutta uusi omistaja kylläkin pyörittää kaupungissa. Kaipa se Biltema on vähän kuin kirpputori; halvalla ja joskus voi saada jotain hyvääkin.
- W126
MB/Citikka kirjoitti:
Terve!
En ole itse huomannut mitään korrelaatiota Biltema-palojen ja kitinän suhteen. Joskus olen kyllä törmännyt kitiseviin paloihin, mutta yleensä kyseessä on tilapäinen ilmiö käytön jossakin vaiheessa. Jotkut uutena, jotkut puolikäytettynä...
Taitaa yhtenä halvan hinnan selityksenä olla isot toleranssit niin materiaalin kuin koonkin suhteen. Aina ei voi onnistua ;-)Paljonko ne palt sittne Biltemassa maksaa?
KL:stä saa taakse varmasti laadukkaan jarrupalasarjan 11 Euroon. Käy ainakin W116, W114, W123, W126, Volvo 740, 760 jne.
Kannattaako Biltemasta hakea paloja, jos kerran eivät välttämättä sovi kunnolla paikalleen, saattavat kitistä jne.? Ei hintaero voi kovin suri olla. - MB/Citikka
W126 kirjoitti:
Paljonko ne palt sittne Biltemassa maksaa?
KL:stä saa taakse varmasti laadukkaan jarrupalasarjan 11 Euroon. Käy ainakin W116, W114, W123, W126, Volvo 740, 760 jne.
Kannattaako Biltemasta hakea paloja, jos kerran eivät välttämättä sovi kunnolla paikalleen, saattavat kitistä jne.? Ei hintaero voi kovin suri olla.Terve!
En minä nykyään Biltemasta paljon haekkaan... On tullut Motonetti ja olen muuttanut yhden hyvin palvelevan autotarvikeliikkeen vaikutuspiiriin. Ja Vehokin on työmatkan varrella. Mutta aiemmin tuli haettua jonkin verran autokamaa Biltemastakin.
Kommentti noista Vehon hinnoista. Vehon hinnat ovat mitä suuremmissa määrin kilpailukykyiset. Ovat pitäneet hinnat melkein samoina viimeiset 10 vuotta, josta johtuen kilpailevat kaupat ovat tasanneet pelin.
PS. Viimeksi asioin Biltemassa vuosi sitten, jolloin ostin kattoon upotettavia halogeenivalaisimia (ei mitään tekemistä autojen kanssa). Kätevä hilpetöörikauppa... Ja parhaat ikinä käytössäni olleet sivuleikkurit ovat merkkiä Biltema.
PSS. Bilteman nettisivulla näyttäisi Mesen jarrupalat olevan 21,90 ja 22,90e. Täytyy olla kauhian hyvät, kun on hintaa tupla verrattuna KL:ään ;-)
- nih
Jos 20 sarjasta on kokemuksia, ja nyt on ensimmäinen kerta tätä lajia vikaa, niin olisiko sulla vaan käynyt niin, että olet saanut "poikkeuksen joka vahvistaa säännön..."
Pitääkin katsoa huomenna, minkämerkkiset palat W201:n alta kiskaistaan pois. Kahisevat nekin.- W126
Kuullut olen moisesta aiemminkin, mutta itselle ei mersujen kohdalla ole moista sattunut.
Audin kanssa on kerran käynyt noin.
Hirttäneitä takajarrusylintereitä on tullutkin vastaan sitten roppa kaupalla. Varsinkin ilman ABS:ää olevissa autoissa. Kai se ABS sitten pitää sylinterit paremmin liikkeessä, varsinkin talvella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?731265Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47916Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51913Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 108830
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37830