osittaisimetyksen

lopettaminen...

Poikamme on nyt 4 viikkoa, ja on jo kaksiviikkoisesta asti saanut tissimaitoa vain osittain. Suurimman osan ravinnostaan hän saa Nannista.
Maitoa minulla tulee todella vähän, ja haluaisin estää maidontuotannon kokonaan. Miten sen teen? Olen jo muutaman päivän tehnyt niin että olen pumpannut vain pari kertaa vuorokaudessa, ja ajattelin että se edesauttaisi maidon loppumista...??

Ja vielä ehkä vähän hölmö kysymys. Eli kai voin antaa vauvalle tämän pumppaamani maidon vaikka pumppaan niin harvoin. Ei kai se vaikuta maidon laatuun, jos on ollut kauan imettämättä/pumppaamatta?

6

789

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liisa-Maria

Nuorimmaiseni ei imenyt rintaa ollenkaan ja jouduin lypsämään hänelle kaikki maidot ensin pulloon ja imettämään hänet siitä. Jaksoin lypsää kolme kuukautta, vaikka illalla jouduin kyllä antamaan tuttelia. (Poika on nyt 10-vuotias.) Kyllä sinäkin jaksat vielä pari kuukautta. Lypsä, ehkä maidon tulo lisääntyy niin, että korviketta ei enää tarvita. Lapsesi kuitenkin imee rintaa, eikö totta?

Maito säilyy kyllä rinnoissa samanlaisena, vaikka et aina lypsäisikään. Lypsetty maito taas säilyy jääkaapissa pullossa noin vuorokauden. Äidinmaitoa voi myös pakastaa.

• niin no...

imettäminen onnistuu ensinnäkin vain rintakumilla. Maitoa on alunalkaen tullut todella vähän vaikka kuinka olen koittanut pitää vauvaa tissillä imemässä, ei maitoa ole tullut lähellekkään riiittävästi ja on ollut pakko turvautua korvikkeisiin että lapsi saisi tarpeeksi ravintoa. (mikä mielestäni on se tärkein asia!!)

On alkanut tuntua siltä että imetys ei enää ole tarkoituksenmukaista ja se aiheuttaa vaan päänvaivaa ja "stressiä" kun maitoa ei tule riittävästi ja vauva ei saa kunnon otetta rinnasta.

Tämän takia lähinnä haluaisin tietää miten maidon tulon saa loppumaan.
        Tällä kysymyksellä en siis kaivannut mitnkäänlaisia kannustus vastauksia imetyksen puolesta...

• Liisa-Maria
        niin no... kirjoitti:

imettäminen onnistuu ensinnäkin vain rintakumilla. Maitoa on alunalkaen tullut todella vähän vaikka kuinka olen koittanut pitää vauvaa tissillä imemässä, ei maitoa ole tullut lähellekkään riiittävästi ja on ollut pakko turvautua korvikkeisiin että lapsi saisi tarpeeksi ravintoa. (mikä mielestäni on se tärkein asia!!)

On alkanut tuntua siltä että imetys ei enää ole tarkoituksenmukaista ja se aiheuttaa vaan päänvaivaa ja "stressiä" kun maitoa ei tule riittävästi ja vauva ei saa kunnon otetta rinnasta.

Tämän takia lähinnä haluaisin tietää miten maidon tulon saa loppumaan.
        Tällä kysymyksellä en siis kaivannut mitnkäänlaisia kannustus vastauksia imetyksen puolesta...

Alussa pitää lypsää vähän oman mukavuuden vuoksi, mutta maito ehtyy kyllä yllättävän nopeasti. Teet niin että lopetat tissin antamisen ja lypsät maidot pulloon ensin kaksi kertaa päivässä ja sitten vain esim iltaisin. Kyllä se siitä muutamassa viikossa ehtyy itsestään, kun vauva ei enää ime, eivätkä rinnat saa luonnollista stimulaatiota. Ihmistä kun ei ole jalostettu lypsylehmäksi.

• ciira

Minulla on 4 viikkoinen vauva myös... ja meinaan lopetella imetystä tässä pikkuhiljaa...se ei vaan ole mun juttu ja ei sovi mun psyykkeelle... Mulla on kaks lasta jo ennestää ja toinen sai rintaa puol viikkoo ja toinen ehkä jopa kaks kk. Mutta Maidon tuotanto loppuu siten etää mitä vähemmän imetät tai pumppaat, niin sitä vähemmän rinnat tekee maitoa... itelläni oli toisen lapsen kohalla niin , että ensin imetin joka toinen kerta ja pulloa joka toinen kerta. Ja itten pikkuhiljaa harvensin imetyskertoja ja loppujen lopuksi imetin vain yhden kerran vuorokaudessa...iltasin. Ja sitten maito vaan loppuu... Aliksi voi olla niin että rinnat on kovat ja täydet kunnes ne totuu uuteen imetys rytmiin... Ja kuten varmaan jo rivien välistä luit, niin voit imettää harvoin...ei se vaikuta laatuun!!! Toivottavasti tästä on apua...

• kiitos

Kiitoksia, oli kyllä apua. Niin itse järkeilinkin että jos imetyskertoja harventaa, alkaa maidon tulo varmaan jossain vaiheessa vähentyä. En kuitenkaan ollut aivan varma onko asia näin...

Niinhän se vaan on etteivät kaikki halua imettää syystä tai toisesta. Itselläni imetys ei alkanut sujua ja maitoa ei tullut tarpeeksi, joten päätin "luovuttaa".

• Milla?
        kiitos kirjoitti:

Kiitoksia, oli kyllä apua. Niin itse järkeilinkin että jos imetyskertoja harventaa, alkaa maidon tulo varmaan jossain vaiheessa vähentyä. En kuitenkaan ollut aivan varma onko asia näin...

Niinhän se vaan on etteivät kaikki halua imettää syystä tai toisesta. Itselläni imetys ei alkanut sujua ja maitoa ei tullut tarpeeksi, joten päätin "luovuttaa".

mulla ei tullu alun alkaenkaan ku max yht 20ml maitoo niinkun pumppaamalla ja vauva raivosi rinnalla kun mitään ei irronnut.Pumppailin kumminkin nekin vähät kerran pari päivässä. Nyt oon lopettanu senkin kun tollasista liruista oo kellekkää mitää iloo ja itekkin tulee vaan vihaseksi.Ja olen huomannut sellaisen asian kun vauva tahtoi pulautella tutteleita pihalle, että vaihtelen merkkiä usein.Etenkin jauheista likka ei laattaile juuri koskaan. Ja gefilus tuttelijauhe pitää vattan kunnossa eikä tuu niitä kikkareita jota vastike usein aiheuttaa :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe