Näin voitat Atopian

auts

Kun lueskelin näitä foorumeita ja atopialiiton sivuja niin aloin ihmettelemään joitakin ohjeita mitä näillä sivuilla annettiin.

Itse olen kärsinyt todella pahasta atopiasta koko ikäni, mutta nykyään olen pystynyt elämään normaalia elämään, kukaan kavereistani ei edes tiedä että minulla on atopia, olin intissä vuoden ja selvitin sen A kelpoisuusluokassa, vaikka vietin suurimman osan ajasta metsässä. Kun menen ihotautilääkäriin niin yleensä minulle tulee olo että tiedän asiasta paljon enemmänkuin lääkäri itse, ja varmaan tiedänkin.

En käytä juuri lainkaan kosteusvoiteita, suihkussa käyn päivittäin, mutta en kuitenkaan ikinä voitele itseäni suihkun jälkeen. Kyllä minulla ihottumaa esiintyy pienissä määrin nykyään, mutta pahimmilta alueilta sen saa pidettyä kokonaan pois Protopicillä.

Miten tämä onnistuu?

1. Henkinen puoli.
Atooppiset oireet tulevat yleensä kun elimistösi ylireagoi johonkin mitä olet syönyt, tai vaan tressaat liikaa. Siksi tarvitaan kova itsekuri, optimistinen elämän asenne ja hyvä itsetunto. Jos huomaat että allergisia oireita esiintyy jonkun tietyn ruokaaineen seurauksena niin jätät sen syömisen vain kylmästi pois, muutenkaan ei kannata syödä liikaa, riittää kun syö tarpeeksi ja hyvin. Vähemmän lihava ulkonäkö ja vähemmän ihottumaa. Ja todellakaan ei kannata tressata yhtään mistään, iloisesti vaan eteenpäin vaikka se olisikin vaikeaa välillä. Karkit, ja limsat kannattaa jättää muistakin syistä kokonaan pois.

2. Kosteusvoiteet.
Lopetin näiden käytön lähes kokonaan kun tajusin että ihoalue mihin näitä pistää, tulee vaan riippuvaiseksi voiteista ja kuivaa entistä helpommin. Riittää kun suihkussa käyttää jotain suihkuöljyä, joka on tarkoitettu kuivalle iholle. 20 min öljykylvyt on käteviä nekin. Kuumia suihkuja kannattaa välttää. Yleensä ihoalueet jotka saavat olla eniten rauhassa vedeltä, hieltä, ja voiteilta ovat ne missä ei ihottumaa tai kuivumista esiinny ikinä.

3. Protopic
Tämä on parasta mitä minulle on ikinä tapahtunut. Protopic heikentää ihon immuunijärjestelmää siten että se ei reagoi liikaa mihinkään. 2 kertaa päivässä niille alueille missä ihottumasi yleensä esiintyy, ja se pysyy todella hyvin poissa. Ainoastaan käsien iho voi olla liian paksua tälle voiteelle, mutta en ihan allekirjoita tätä väitettä. Ei kannata käyttää kesällä, tai valohoidon yhteydessä. Ja jos iho on jo selvästi ärtynyt niin Protopic voi vaan pahentaa asiaa, eli hoida kortisonilla eka. Protopic on myös mukavan rasvainen voide joten peittää kuivan ihon ja hilseilyn mukavasti.

4. Kortisonivoiteet
Näitäkin kannattaa välttää sen takia että kortisonivoiteet ohentavat ihoa. Käytä vain silloinkun ihottuma puhkeaa jossain osassa kehoasi. Kun punoitus on hävinnyt niin siihen voi pistää Protopicciä mikä ei ohenna ihoa.

5. Lisäravinteet
Syön niitä Möllerin omega kapseleita missä on myös D-vitamiinia, plus yhden sinkki tabletin päivässä. Tuntuu toimivan. Syön myös joka päivä koko vuoden ajan jotain tiettyä antihistamiiniä, tällä hetkellä Xyzalia. Helokkikapseleitakin söin joskus mutta vaikea sanoa oliko niistä mitään apua.

6. Muita vinkkejä & omia huomiota.
Pidä käsien kynnet lyhyenä, joillekin voi toimia puuvillakäsineet nukkuessa (itselleni ne ei sovi koska ne ärsyttää käsien ihoa), lääkäriltä saa jotain kolmiolääkettä (en muista nimeä) jonka voi ottaa öisin ja varmasti pysäyttää kutinan mutta aamulla voi olla vaikeuksia ajaa autoa tms. Nuku t-paita päällä. Kasvojenpesua kannattaa välttää, itse pesen kasvot aika harvoin. Protopicin tyylinen Elidel(?) voide voi olla huono vaihtoehto jos urheilee paljon, aika kärsimystä oli minulle silloinkuin iho alko hikoilee sen kanssa. Monitorin tuijottaminen kuivaa kasvojen ihoa. Saunomisesta saattaa olla haittaa (itse saunon todella harvoin). Niin ja kannattaa pyrkiä asumaan aina mahdollisimman etelässä, Lappiin muuttaminen ei ehkä ole atoopikolle se paras ratkaisu. Karvat kannattaa ajaa pois mahdollisimman usein, olen huomannut että jos annan kainalokarvojen kasvaa liian pitkiksi niin ei kestä pitkään kun sinne ilmestyy ihottumaa. Kosteusvoidetta on hyvä käyttää niille alueille mistä olet ajanut juuri karvat. Hyvä partakone voittaa höylän parranajossa.

Toivottasti näistä oli jotain apua, painotan kuitenkin sitä että paras ase atopiaa vastaan on jokaisen päässä. Ja jatkuva kosteusvoiteiden kanssa leikkimen on hullujen hommaa.

Luotan myös kovasti siihen että tulevaisuudessa kenenkään ei tarvitsi väkisin kärsiä tästä vitsauksesta, kunhan vai lääketiede kehittyy tarpeeksi. Ja jos joskus tulee omat lapset ajankohtaisiksi, niin toivottasti pystyn estämään sen että kukaan niistä ei saa atopia geenejä minulta ja että se loppuu tässä verilinjassa minuun.

16

5382

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisältä löytyy

siinä ainakin olet oikeassa. Ajatuksillaan voi vaikuttaa omaan terveyteensä valtavan paljon.
      Se vaan on niin paljo helpompaa ottaa pilleri ku muuttaa ajatusmaailmaansa etenkin jos on saanu "ontuvan" lähdön elämälleen.

Mutta se jo auttaa paljon kun ottaa sen asenteen , että minähän paranen enkä ala lääkkeiden suurkuluttajaksi

• Minna

Kyllä on paljon perää kirjoituksessasi. Lähinnä se, että itse tunnistaa oireilunsa ja osaa etsiä siihen parannusta. Ihminen on kumma eläin ja jokainen reagoi monin tavoin.

Suvussani on paljon ihottumaa ja allergiaa. Kun atooppinen ihottuma on ilmennyt lapsille, ovat äidit rahdanneet lapset lääkäriin hetimiten ja saaneet tusinan reseptejä lähinnä rasvoihin ja kortisonituotteisiin. Lapset on rasvattu päästä varpaisiin aamuin illoin. Vielä murrosiässä heillä on ihottuma ja usein myös astma. Kuitenkaan neuvojani äidit eivät ole ottaneet kuuleviin korviini, lääkärit kun ovat viisaampia.
      Ovathan ne, mutta miksi kuitenkin minun lapseni ovat terveitä?
      Nimittäin kun lapsilleni alkoi heti kolemn kuukauden iässä atooppinen ihottuma tein aivan toisin kuin nuo muut äidit. En vienyt lastani lääkäriin, vaan seurasin mistä iho reagoi pahiten. Lopetin epäilyttävien ruoka-aineiden annon ja syötin luomu-tuotteita tai oman kasvimaan tuotteita. En rasvannut lapsiani vaan pahimpiin paikkoihin käytin talkkia tai korisonivoidetta ( vähäisiä määriä). Pidin ilman vaatteita tai hyvin keveissä vaatteissa, ettei iho päässyt hikoamaan. Nukutin ulkona myös kevyissä vaatteissa, vaunuissa ei saa tulla liian kuuma. Käytin hajustamattomia ja turvallisia pesuaineita.Myös saippuoita vältin. Apteekista saa ostaa sellaisia pesuaineita, jotka eivät kuivata ihoa, jos saippuaa tarvitsee. Suihkun jälkeen kuivasin lapset hyvin ja sipaisin pahimpiin paikkoihin esim taipeisiin ohuesti korisonivoidetta. Perusvoiteita en käyttänyt.Kutinaan auttoi myös kipulääkesuppo. Ulkoiltiin paljon. Hiven- ja vitamiinilisät olen antanut pimeinä talvikuukausina.

Lapseni ihottumat paranivat nopeasti eikä niistä tullut ongelmaa. Ovat nyt murrosiässä ja kaikilla kaunis, hyväkuntoinen iho. Joku ruoka-aine voi ärsyttää, mutta sen poisjättämällä oire poistuu. Esim sipsit, tomaatti ja appelsiini.

Mielestäni lapsen liiallinen rasvaaminen on pahinta mitä ihottumalle voidaan tehdä. Iho ei pääse hengittämään, ei yöllä eikä päivällä.
      Liiallinen kortisoni tuo muita ongelmia, kasvun hidastumista ja oppimishäiriöitä jne..
      Pitäisi pyrkiä hoitamaan lasta hyvin hellävaroen eikä kyllästää häntä lääkkeillä jo pienestä pitäen. Kärsivällisyys usein palkitaan!
      Hivenainelääkärit osaavat auttaa myös lapsipotilaita.

• rasvaa rasvaa enemmän rasvaa

Niinpä niin, murrosikäisillä lapsillaasi vielä ihana iho. no, niin oli minullakin kunnes lapsuusiän (voitettu noin 6v) maitorupi puhkesi 16-vuotiaana atooppisena ihottumana. JA RAJUSTI. Eli itse uskon, ihan sama miten olet lapsiasi hoitanut. Mikäli sairaus puhkeaa uudelleen ei rasvaamisella tai sen pois jättämisellä ole siinä vaiheessa enää mitään hyöytyä. hienoa tietenkin että ovat terveitä nyt!

• eeva

sulla on ihanan positiivinen asenne, pystyisinpä samaan!

tällä palstalla on joskus joku maininnu, että apteekkien perusvoiteet on suunnilleen myrkkyä mineraaliöljyineen. myös kosmetologi mainitsi, ja suosittelí esim. dr. baumannin kosmetiikkaa. voisko joku selventää mitä noi mineraaliöljyt on? onko se tuoteselosteessa nimilla paraffinum liquidum ja petrolatum? tukkiiko mineraaliöljyt
      ihohuokoset?

kumma juttu, mut olen nyt huomannut että iho on hiukan paremmassa kunnossa ilman apteekin apobase sinistä ja kosteus säilyy paremmin, kun olen käyttänyt body shopin dry skin mustikkavartalovoita ohuelti. ilmeisesti se ei sisällä mineraaliöljyjä, vaan ainakin voipuunvoita. muilla samoja kokemuksia?

tietääkö joku, mistä saisi suomennettua kosmetiikan latinan/engl.kieliset tuoteselosteiden nimet?

• frustrated

ou kaad :D juoksen varmaan heti huomenna body shopiin. tän pääotsikon alla on kyllä ollu maailman piristävintä tekstiä ^^

• frustrated

kiitos! olet todella kannustava. itselläni myös paha atopia, ja käytän protopicia, mutta mitää pysyvää muutosta ei meinaa tapahtua ja yöunet taas vähän huonompia ja plaaplaa.
      paljon samoja käsityksiä sinulla, kuin omani ja tuon takia, että stressi vaikuttaa yritänki nyt hankkiutua psykologille. jotain helpotusta edes noihin vaivaaviin asioihin, joista ei pääse eroon.

olisiko liikaa pyydetty jos pyytäisin,että voisin lähettää meiliä tai jotain. olisi kiva puhua jonkun kanssa, joka tuntuu tietävän mistä puhuu :)

• Jokaisella on omat tapansa tulla toimeen atopian kanssa. Joku noudattaa lääkärin ohjeita,toinen käyttää luonnontuotteita ja jne..yksilöllistä siis..

• "Luotan myös kovasti siihen että tulevaisuudessa kenenkään ei tarvitsi väkisin kärsiä tästä vitsauksesta, kunhan vai lääketiede kehittyy tarpeeksi. Ja jos joskus tulee omat lapset ajankohtaisiksi, niin toivottasti pystyn estämään sen että kukaan niistä ei saa atopia geenejä minulta ja että se loppuu tässä verilinjassa minuun."

niin olisihan se hauskaa jos tuo ihottuma ei periytyisi ja lääketiedekehittyisi.Geenien siirtymistä kun ei oikein pysty "lopettamaan"ja sekös harmittaa ja pahasti!
      oletko ollut atoopikko kauan?

• kohtalotoveri

Tässä on parikymppinen miehenalku,jolla sama ongelma. ja samat hoito-ohjelmat=DD. Apteekin voiteista olen luopunut jo aikaa sitten, käytän Elideliä ja protopickiä. Lisäksi kasvot pysyy hyvänä, kun käytän Dermalocigan tuotteita, yksilöllisen suunnitelman mukaan.
      lääkärit ei tunnu tykkäävän, jos ei ole käyttänyt apteekin perusvoidetta..mutta ei niillä tee oikein mitään. En minä ainakaa, ainut poikkeus on noi elidel ja protopic.

Että tässä on kohtalotoveri. Mutta samoilla linjoilla,kuin sinäkin, niin olen minäkin pärjännyt ja vielä hyvin. Ainut on,että selkää kutittaa joskus,m utta sekin pysyy aisoissa.

Hyvä asenne sulla, hyvä! ootko käynyt ilmastokuntoutuksessa? mä en ole käynyt, mutta ajattelin hakeutua..kiva olis tuntee joku jo ennalta kun menis..mut jaa..saa nähdä. mut jos on jotain juttua noista ilmastokuntoutuksista,niin mulle vo ilaittaa jotain. käyn kattoon tätä aina välillä.

Hyvä jatkot kaikille kohtalotovereille, kyllä tän kanssa pärjää. Maidon olen jättänyt pois, se mulla edesauttaa huonoa ihoa, kutittaa vaan ja tulee märkivää ihottumaa. Kokeilemalla olen huomannut. Ja yksityislääkäri sanoi mulle kerran että maito on sellasta, että se aiheuttaa just noita märkiviä ihottumia, maidosta tehdään tapettiliisteriäkin;)

• kuti-kuti:)

jep. eikös se ollut niin, että joka viides suomalainen kärsii jonkin asteisesta atopiasta elämänsä aikana..? kiitoksia vinkeistä, täytynee kokeilla jotain itsekin! ja jaksamista kaikille:) ..kohta on jo kesä..X)

• " eikös se ollut niin, että joka viides suomalainen kärsii jonkin asteisesta atopiasta elämänsä aikana..? kiitoksia vinkeistä, täytynee kokeilla jotain itsekin! ja jaksamista kaikille:) ..kohta on jo kesä..X)"

Kyllä se pitää paikkansa,että atopiaa sairastaa noin joka viides suomalainen!
        ko.sairautta voitaisiin kutsua jo suomalaisten kansansairaudeksi on se sen vertaa yleinen..    

• jee

Kiitos teksteistä!

Minäkin samoin luovuin apteekin rasvoista. Ihoni on sen seurauksena vihdoinkin yhtä hyvä kuin viimeksi lapsena ennen rasvoja!

Kortisonista olen tämän seurauksena sitä mieltä, että sen käyttö pitäisi ehdottomasti kieltää myrkyllisenä aineena! Minulle se aiheutti vain tinnitusta, hormonimuutoksia, hiukset värjäntyivät vihreiksi (en valehtele!) ja pahensi oloani kaiki puolin. En siis MISSÄÄN NIMESSÄ laittaisi sitä lapseni iholle.

Elimistö osaa kyllä itse parantaa itsensä, jos sille annetaan vain tilaisuus. Vuosikaudet tukahdutin ihoani rasvoilla, ja nyt se on vasta parantunut, kun lakkasin taistelemasta elimistöäni vastaan.

Hyvää jatkoa ja onnea teille kaikille, jotka rohkenette etsiä muuta keinoja kuin lääkäri käskee!

• näin minäkin teen

Mutta minä olen löytänyt esim. kasvoille sopivan (mulla hyvin hyvin lievää atopiaa sekaihoisella kasvoalueella)Dermalogica-sarjasta. käytän Dermalogican soothing sprayta myös iholle,siis koko vartalolle.. ruiskutan lähelle ihoa ja sitten hieron ihoon. Jättää ´kosteuden tunteen, ihan hyvä on mulla ollut,varsinkin käsivarret on tykänneet huomatavasti. Apteekin rasvat jorpakkoon, niillä en ole thenyt mitään. Muita dermalogian lisäksi en käytä kuin protopic ja sitten body shopin hamppurasvaa.

• basan

Osaisittekos sanoa miten noista apteekin rasvoista sitten pääsee eroon? Mulla on ainakin iho sen verran kuiva, että suihkun jälkeen on aina pakko rasvata, ja muutaman kerran päivän aikana muutenkin. Oon kyllä kans huomannut, että nyt iho on vaan riippuvainen rasvasta ja kuivuu entisestään. Mutta miten sitten päästä eroon kun on riippuvainen? Ei sekään ole kivaa että on naama kuivana ja kiristää koko ajan, kun yrittää olla laittamatta rasvaa.

• basan
        basan kirjoitti:

Osaisittekos sanoa miten noista apteekin rasvoista sitten pääsee eroon? Mulla on ainakin iho sen verran kuiva, että suihkun jälkeen on aina pakko rasvata, ja muutaman kerran päivän aikana muutenkin. Oon kyllä kans huomannut, että nyt iho on vaan riippuvainen rasvasta ja kuivuu entisestään. Mutta miten sitten päästä eroon kun on riippuvainen? Ei sekään ole kivaa että on naama kuivana ja kiristää koko ajan, kun yrittää olla laittamatta rasvaa.

Kuinka paha atopia tai kuinka kuiva iho teillä sitten on ollu, jotka olette rasvoista päässeet eroon?

• 30+ nainen
        basan kirjoitti:

itse olen pärjännyt näillä
        1) haalea suihku, jossa käyttää öljyä (oliivi, rypsi...)
        2) kuiva, puhdas (ei liian karkea pyyhe) jolla taputtelee liiat vedet pois
        --> jos on pakko laittaa rasvaa niin nyt ja vain nyt hiukan kostealle iholle hyvin vähän ja vain oikeaa rasvaa (jotain ekosarjan, joka on tehty oikeista aineista, ei hajusteita)
        3) ilmakylpyä kunnes on oikeasti kuiva
        4) puhtaat puuvillaiset vaatteet ilman hankaavia saumoja

olen huomannut myös että pyykin pesu runsaalla vedellä auttaa..

Ja muuten olen huomannut että samat asiat - lyhyet kynnet ja tiettyjen ruokien pois jättö. Kalarasvan syöminen ja veden juominen, toimii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      85
      5392
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      42
      3581
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      61
      2965
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      46
      2181
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      61
      1926
    6. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      289
      1753
    7. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1606
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1412
    9. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1376
    10. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      8
      1312
    Aihe