Kuinka paljon sora tiivistyy? Eli paljonko irtokuutioita ja kuinka paljon se on sitten tärytettynä?
soran tiivistyminen
15
16046
Vastaukset
- edes huomioida
ja ei liene merkitystä onko piha 100 mm alemapana vai ylempänä ja saahan siihen lisää tavaraa myöhemmin.
- onko sulla rahaa
Jos tarvitsen vaikka 40 senttiä paksun kerroksen soraa, niin onhan se kiva tietää, paljonko sitä pitää tilata ja paljonko se maksaa.
- 40 cm
onko sulla rahaa kirjoitti:
Jos tarvitsen vaikka 40 senttiä paksun kerroksen soraa, niin onhan se kiva tietää, paljonko sitä pitää tilata ja paljonko se maksaa.
sanotaan vaikka 100 neliön alalle niin et pysty sitä kuitenkaan laskemmaan tarkasti montun epämäärisyyden vuoksi. Eli tiivistymisellä ei ole enää mitään väliä kun se jää laskentatarkuuden (n 10 % sisälle. Sama pätee hintaan, se maksaa 7500 - 8000 euroa, tarkemmin ei kukaan voi etukäteen sanioa.
- Saetkae
40 cm kirjoitti:
sanotaan vaikka 100 neliön alalle niin et pysty sitä kuitenkaan laskemmaan tarkasti montun epämäärisyyden vuoksi. Eli tiivistymisellä ei ole enää mitään väliä kun se jää laskentatarkuuden (n 10 % sisälle. Sama pätee hintaan, se maksaa 7500 - 8000 euroa, tarkemmin ei kukaan voi etukäteen sanioa.
100m2 ja 0,4m paksuutta tekee 40m2 sihen tiivistymis- ja painumisvara 1,3-1,5 vähän kamasta ja montun pohjasta riippuen.Yksi kuutio soraa painaa noin 1,5tn ja maksaa noin 7€/tn. Laskutoimitus menee näin: 100x0,4x1,5x1,5x5= 450.
Myös piha-alue kannattaa ajaa täryllä tai jyrällä. Pääsee vähemmällä, kun tekee kerralla kunnollista työtä. Ja varsin jos luonnonsoraa laittaa, saattaa pinta mennä pehmeäksi sateella, jollei tiivistä. - laskin
Saetkae kirjoitti:
100m2 ja 0,4m paksuutta tekee 40m2 sihen tiivistymis- ja painumisvara 1,3-1,5 vähän kamasta ja montun pohjasta riippuen.Yksi kuutio soraa painaa noin 1,5tn ja maksaa noin 7€/tn. Laskutoimitus menee näin: 100x0,4x1,5x1,5x5= 450.
Myös piha-alue kannattaa ajaa täryllä tai jyrällä. Pääsee vähemmällä, kun tekee kerralla kunnollista työtä. Ja varsin jos luonnonsoraa laittaa, saattaa pinta mennä pehmeäksi sateella, jollei tiivistä.Vastauksissa näyttää MUTU jylläävän, painotkin muuttuilee samalla tavaralla.
Täältä saat jotain tietoa: www.koneyrittajat.fi/Raiku/
Soramyyjäthän tekee kauppaa tonneilla ja tonneista maksetaa. Kyseisessä tapauksessa voit käyttää n. 2,3 kerrointa rakenneteoreettisesta kuutiosta tonneiksi muuttaessa eli jos tarve esim. 40 m3rtr niin tonneja menee noin 92 t tiivistettynä. - Saetkae
laskin kirjoitti:
Vastauksissa näyttää MUTU jylläävän, painotkin muuttuilee samalla tavaralla.
Täältä saat jotain tietoa: www.koneyrittajat.fi/Raiku/
Soramyyjäthän tekee kauppaa tonneilla ja tonneista maksetaa. Kyseisessä tapauksessa voit käyttää n. 2,3 kerrointa rakenneteoreettisesta kuutiosta tonneiksi muuttaessa eli jos tarve esim. 40 m3rtr niin tonneja menee noin 92 t tiivistettynä.tuotat noin kaksi nupillista liikaa tavaraa tontille. Ei se webbisivun laskuri autuaaksi ketään tee.
Minun mokani oli jättää tekstiin 7e, kun laskussa oli oikeampi hinta 5e/tn.
Lainaus sivun tekstistä:
"Huomioitavaa!
Käyttäessäsi tätä massamuunnosohjelmaa huomaa, että muunnoskertoimet ovat ohjeellisia eikä sivujen tekijä vastaa niiden oikeellisuudesta.
Tarvittaessa muunnoskertoimia omiin laskelmiin käytettävissä on sitä varten tyhjä rivi, johon ne voi merkitä.
Muunnoskertoimiin vaikuttaa
muun muassa kosteus, kiviaineksen laatu ja kuljettajan ammattitaito.
Muunnoskertoimien lähde on taulukoiden 1-3 osalta TVH:n työnsuunnittelukortisto.
Tämän maksuttoman ohjelman toimivuus on tarkastettu, mutta ohjelman tekijä ei vastaa ohjelman käytöstä aiheutuneista välillisistä vahingoista." - Tietoa
Saetkae kirjoitti:
tuotat noin kaksi nupillista liikaa tavaraa tontille. Ei se webbisivun laskuri autuaaksi ketään tee.
Minun mokani oli jättää tekstiin 7e, kun laskussa oli oikeampi hinta 5e/tn.
Lainaus sivun tekstistä:
"Huomioitavaa!
Käyttäessäsi tätä massamuunnosohjelmaa huomaa, että muunnoskertoimet ovat ohjeellisia eikä sivujen tekijä vastaa niiden oikeellisuudesta.
Tarvittaessa muunnoskertoimia omiin laskelmiin käytettävissä on sitä varten tyhjä rivi, johon ne voi merkitä.
Muunnoskertoimiin vaikuttaa
muun muassa kosteus, kiviaineksen laatu ja kuljettajan ammattitaito.
Muunnoskertoimien lähde on taulukoiden 1-3 osalta TVH:n työnsuunnittelukortisto.
Tämän maksuttoman ohjelman toimivuus on tarkastettu, mutta ohjelman tekijä ei vastaa ohjelman käytöstä aiheutuneista välillisistä vahingoista."ja minun kokemukseni mukaan soralle (siis luonnon soralle) voi m3ktr -> t hyvin käyttää 2,3 kerrointa. Vaihtelee tosin 2 - 2,4 välillä tapauksesta riippuen. Tämä laskentahan lähtee kerroin kerrallaan muuntamisesta, ottaa huomioon ryöstöt, tiivistymiset jne, lisää kiinnostuneet löytää esim. tvh:n vanhoista punaisista kirjoista (TS-kortisto).
Tuo hinta onkin jo ihan toinen juttu, rohkeata kertoa tonnihintaa tietämättä asiasta enempää. Ainakin minä työssäni hinnoittelen maa-ainekset näin: materiaali lastaus kuljetus ( mahdollinen levitys tiivistys). Näistä ratkaisevin on kuljetus eli hinta riippuu täysin kuljetettavasta matkasta ja käytettävästä ajasta, joten yleispätevää tonnihintaa en kyllä osaa antaa....ehkä jotkut osaavat....
- Kuules
kerrottava karkeesti 1,3:lla
- pihan rakentaja
Kiitos tosiaan tiedosta! Mistähän tuo tieto löytyisi netistä?
- vaiko sepeliä?
Yleensä soraa ei täryytetä, esim. pihamaata tehdessä. Sen sijaan sepeli joka laitetaan kantavien rakenteiden alle täryytetään.
Eli kummasta oikeastaan kyse?
Sora tiivistyy enemmän koska siinä mukana pienainekset, esim. 0-5. Sen sijaan sepelissä ei ja tiivistyminenkin pienempää.- piha-alueet
tiivistetään,miksi ei? vadäppä asvaltti tai laatat tiivistämättömälle pinnalle,niin voin kertoa että sanomista tulee.
- Rakennustarkastaja
Riippuu paljon soran rakeisuuskäyäyrästä ja murskesorakin on hieman eri asia. Tietysti itse tiivistämistessäkin on eroja, kuinka monta kertaa ja kuinka painavalla kalustolla jne.
Nyrkkisääntö on kuitenkin että tonni soraa on tiivistettynä noin 800 kg- Tuntematon sotilas
ei paino tiivistämällä muutu, tonni on tonni menee vaan pienenmpään tilaan. Kumpi muuten painaa enemmän kilo höyheniä vai kilo rautaa??? Toope.
- todellakin
on karkea arvio.Se riippuu aivan siitä minkä painoisella täryllä tiivistää,isolla 200 kg täryllä tonni voi kutistua jopa puoleen.Kaiveleppas vaan ne koulukirjat esiin,on muute tullu kierrettyä muutaki ku tahkoa.
- Rakennustarkastaja
Tuntematon sotilas kirjoitti:
ei paino tiivistämällä muutu, tonni on tonni menee vaan pienenmpään tilaan. Kumpi muuten painaa enemmän kilo höyheniä vai kilo rautaa??? Toope.
Hyvä Toope.
Tonnilla saa kuule paljon enemmän rautaa kuin höyheniä! Kumpikaan ei sovellu pihamateriaaliksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849