Onko Mersu hintansa väärtti? Ostin kaksi vuotta
vanhan väyrysen 200cdi ajettu n.80tkm. Korjaa-
molla käyty jo kolmasti (n. 850E kulunut).
Ajettavuuskin tuntuu olevan pieni pettymys, pirun
hyvä 80km/h asti mutta siitä ylöspäin kiemmurtelee
ja on sivutuuliherkkä jne. Alla tosin 225/55 läs-
kit, lieneekö syypää? Rengasmelu melkoinen verrat-
tuna esim. S80 Volvoon. Taisi tulla ostettua kaksi
Mersua: ensimmäinen ja viimeinen!
eka ja vika
14
1116
Vastaukset
- Kallonkutistaja
"Sivutuuliherkkyys" johtuu mersun kohdalla usein siitä, että vaistomaiset korjausliikkeet ovat liian suuria. Varsinkin jos alla on tavallista leveämmät renkaat niin korjausliikkeet vielä korostuvat. Auto kulkee suoraan kunhan sitä ei suoralla tiellä ohjasta.
Leveillä renkailla myös urien vaikutus puree, joten kiemurtelu voi johtua myös siitä. Mersulla on tapana kulkea tien kaltevuuden ja siten myös urien mukaan.- nih
jonkinmoinen tosiasia on se, ettei W210 ole paras mahdollinen mersu tässä suhteessa. Vanhat mallit (W123/W124) ovat paljon rauhallisempia --majesteetillisempia, sanoisin.
- Kallonkutistaja
nih kirjoitti:
jonkinmoinen tosiasia on se, ettei W210 ole paras mahdollinen mersu tässä suhteessa. Vanhat mallit (W123/W124) ovat paljon rauhallisempia --majesteetillisempia, sanoisin.
..niih.
Kyllähän se kiertokuulaohjaus on ainoa oikea systeemi mersuun. Hammastankoon on menty muista kuin ajo-ominaisuussyistä.
Hammastankon paremmuuteen uskon vasta kun niitä alkaa olemaan kuorma-autoissa. (Sama koskee etuvoetoa.) - Kaapo
Em. tapauksessa suuri syy varmasti löytyy renkaista ja kuten "nih" totesi, väyrynen on epävakaampoi kuin edeltäjänsä. Pari kylän väyryskuskia on tullut samaan tulokseen ja onhan asiaa puitu autolehtien yleisöosastoillakin, toimittajien kommenteista puhumattakaan.
Niin se itse asia. Mersun ohjaus on tunnetusti tunnoton keskialueella. Tästä johtuen autoa helposti alkaa "ajaa" liiankin kanssa. Antaa mennä vaan, kyllä se suoraan kulkee (olettaen siis renkaat, paineet, kulmat kunossa), rattia on turha alkaa vispata suoralla tiellä.
Saman tyyppinen ominaisuus on ollut Sitikoissa, ainakin Xantiaan asti. Niitäkin pitää oppia ajamaan olemaan ajamatta - tulipas luova ilmaisu... :) - nih
Kaapo kirjoitti:
Em. tapauksessa suuri syy varmasti löytyy renkaista ja kuten "nih" totesi, väyrynen on epävakaampoi kuin edeltäjänsä. Pari kylän väyryskuskia on tullut samaan tulokseen ja onhan asiaa puitu autolehtien yleisöosastoillakin, toimittajien kommenteista puhumattakaan.
Niin se itse asia. Mersun ohjaus on tunnetusti tunnoton keskialueella. Tästä johtuen autoa helposti alkaa "ajaa" liiankin kanssa. Antaa mennä vaan, kyllä se suoraan kulkee (olettaen siis renkaat, paineet, kulmat kunossa), rattia on turha alkaa vispata suoralla tiellä.
Saman tyyppinen ominaisuus on ollut Sitikoissa, ainakin Xantiaan asti. Niitäkin pitää oppia ajamaan olemaan ajamatta - tulipas luova ilmaisu... :)Tulee elävästi mieleen se kerta, kun veljmees lainasi W123:aa ekan kerran. Valitus oli hirmuinen: "eihän tää kulje suoraankaan..."
Siinä sitä sitten sai selittää, että ei kuljekaan jos sitä oikein ajamalla ajaa leuat tiukasti yhteenpuristettuna. Kaverilla on E36 BMW jollain 245 (?)leveillä renkailla, ja sitähän vievät uratkin siihen malliin, että ratista on tosiaan pidettävä kiinni.
Käytiin sitten kylillä ja meikäläinen puikoissa. Hanttarina istuneen lähisukulaisen ilme oli näkemisen arvoinen, kun päästin ratista irti ja autohan meni suoraan urista tai vastaantulijoista välittämättä, täsmälleen niin kauan kun oli tarvis. Pieni ja kevyt ote riittää ajamiseen hyvin, eikä auto tosiaankaan ala tempoa johonkin suuntaan jos toisella kädellä kesken ajon veivaa ikkunaa auki ja toisella remppaa radiosta parempaa musiikkia... - JH
Mulla oli eka väyski keväällä, todellinen pettymys kaikinpuolin.
Odotin aika paljon enemän.
En keksi mitään hyvää sanottavaa...vikoja ja paska ajoltaan, äänekäskin.
Yksinkertaisesti jäi vaan paska maku koko vehkeestä. C on kivempi käteen. - Kaapo
nih kirjoitti:
Tulee elävästi mieleen se kerta, kun veljmees lainasi W123:aa ekan kerran. Valitus oli hirmuinen: "eihän tää kulje suoraankaan..."
Siinä sitä sitten sai selittää, että ei kuljekaan jos sitä oikein ajamalla ajaa leuat tiukasti yhteenpuristettuna. Kaverilla on E36 BMW jollain 245 (?)leveillä renkailla, ja sitähän vievät uratkin siihen malliin, että ratista on tosiaan pidettävä kiinni.
Käytiin sitten kylillä ja meikäläinen puikoissa. Hanttarina istuneen lähisukulaisen ilme oli näkemisen arvoinen, kun päästin ratista irti ja autohan meni suoraan urista tai vastaantulijoista välittämättä, täsmälleen niin kauan kun oli tarvis. Pieni ja kevyt ote riittää ajamiseen hyvin, eikä auto tosiaankaan ala tempoa johonkin suuntaan jos toisella kädellä kesken ajon veivaa ikkunaa auki ja toisella remppaa radiosta parempaa musiikkia...En tiedä, onko urbaania legendaa vaiko totta. Mutta olen kuullut ainakin muutamia väyrys-takseja säädetyn siten, että ne aivan absoluuttisen tasaisella ajettaessa vetävät aavistuksen vasemmalle. Tällä on pyritty kompensoimaan kotomaamme teiden luontaista kallistusta ojanpuolelle.
Tiedä sitten onko jutussa perää, mutta kovasti täytyy väyrysen olla herkkähipiäinen alustaltaan, jos moinen manööveri pitää suuntavakavuuden nimissä tehdä.
- ukko
Varmasti noilla renkailla on vaikea ajaa suoraan.
-:)
Laita alle valmistajan suosittelemat vakio kokoiset renkaat! Niin autosi ajo-ominaisuudet muutuu täysin.
jopa on huonoa tuuria jos noin vähän ajetulla on olut jo kolme korjaamokäyntiä.
Vaihda renkaat tulet yllättymään.
Uskon jotta korjaamokäynnit jatkossa on harvinaisia. - juha
Järjettömät läskit ja onko vielä liirum laarum aluvanteet väärällä offsetilla? Varmasti kiemurtelee noilla renkailla ja rengasmelu kasvaa! Moni uhraa ajo ominaisuudet ulkonäön kustannuksella mikä on tyhmää.
Rengasmelu riippuu niin monesta asiasta kuten renkaan merkistä, kuluneisuudesta, kuviosta, ja ennenkaikkea leveydestä & profiilista. Volvon melutasosta en tiedä mutta autoja pitäs kokeilla samoilla renkailla että saadaan tasapuolinen kuva melusta ja sen laadusta. En usko että mersu korvinkuultavati on äänekkäämpi "normaali" renkailla kuin s60, hiljaisia pitäis kummankin olla.- pettynyt
on mersun omat Eleganse version kiekot.
joten niiden pitäisi olla ok. Saattaa olla
että muistan väärin, mutta oiskohan elegansessa
jo vakiona nuo 225 leveät läskit? Jos on, niin
sitten tavara on jo "kaupan hyllyllä" potaskaa...
- mb-mies
Autoosi on laitettu matalaprofiili renkaat,onko
myös madallussarja?Luultavasti on.Onkohan sen
jälkeen säädetty auraukset edestä ja takaa?- pettynyt
Alusta näyttäisi olevan matalan oloinen, mutta
en kyllä tiedä on alempana kuin normaali.
Mistäköhän sen näen?
- pettynyt
Näin se varmasti on että renkaat ovat liian leveät. Tulivathan vain auton mukana....
Onkohan se oikea koko 205?
Elegansessa taitaa olla tuo 225 (tai sitten
avantgardessa). Kumma miten penkkien kangasma-
teriaali vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin..... - jtl
Pallonivelet on takuulla väljät jos ei ole vaihdettu. 210:ssä on oltava mahdollisimman pyöreäolkaiset renkaat, muuten voi olla leveät. Teetä nelipyöräsuuntaus ja aurausta 7", niin luikertelu loppuu siihen.
Esillä olleeseen ohjauksen vetelyyn kiinnostaisi itsekin löytää ratkaisu ja epäilen että tämä ns. turvafeature on toteutettu liian joustavilla tukivarsien puslilla. Onkohan kukaan laittanut meseen uretaanipuslia??? Sillä loppuisi sivuttaisjoustot täysin. Hammastanko-ojaus tuskin tollasta ominaisuutta tekee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 953849
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli473225Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.1002827- 1362520
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572470- 612398
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172387Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212334Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232326- 642090