Eräs tuttavani kärsi vuosien ajan toistuvista unihäiriöistä sekä niiden aihauttamasta masennuksesta, ahdistuksesta ja voimien puutteesta. Hän kyllästyi lopulta kärsimiseen, ja haki psykiatriltaan apua. Ja sitähän tuli, masennus, uni ja rauhoittavien lääkkeiden muodossa. Noin vuoden ajan hän koitti sinnitellä niiden kanssa, mutta lääkkeet teettivät enemmän ongelmia kuin mitä ne paransivat. Hänen muistinsa huonontoi ihan nollaan, lihoi varmasti parikymmentä kiloa ja mikä pahinta, alkoi kärsiä myös paniikkihäiriöistä mikä tietenkin teki lääkkeidenkäytöstä sitten hyvinkin toistuvaa ja tasaista.
Kävi niin, että niihin pillereihin syntyi todella vakava riippuvuus. Hän yritti kahdesti vähentää niiden käyttöä lääkärin ohjeiden mukaan siinä onnistumatta. Lopulta häneltä meni työkykykin, ja se ilmeisesti herätti. Hän lopetti kaikki lääkkeet siihen paikkaan.
Kuntoutuminen vei sitten seuraavat pari vuotta, ja apunaan hän käytti erilaisia luontaistuotteita. Univaikeuksiin hän kasvatti hamppua kotonaan. Lääkärissä tai psykiatrilla hän ei ole enää käynyt lainkaan.
Tietenkin hieman huolissani tuosta kaikesta, kyselin hieman tarkemmin tästä hamppu-asiasta, ja olin aika yllättynytkin kuullessani mitä tämän kannabis-huumausaineenakin tunnetun kasvin käyttö oli hänelle tehnyt. Elämänlaatu oli kuulemma parantunut silmissä, ja hänen ei tätä rohtoa tarvitse käyttää kuin silloin, kun tilanne niiden uniongelmien kanssa tulee akuutiksi. Eli puhutaan todella satunnaisesta, ehkä 10-30 kertaa vuodessa tapahtuvasta ennen nukkumaan menoa otettavasta annoksesta.
Minä uskon tähän tuttavaani. En pelkästään siksi, että paranemisen näkee omilla silmillään, vaan myös koska hän on palannut uudelleen työelämään ja selkeästi myös jaksaa siellä. Vähän jopa inhottaa, että tilanne on näin nurinkurinen. Se että se laillinen apu syrjäyttää ja laiton parantaa.
Olenko minä ainoa, jonka mielestä tähän asiaan pitäisi saada muutos aikaan? Onko ketään muuta jotka ovat päässeet todistamaan samanlaista asiaa? Sana on vapaa!
Miksi EI ??
17
1274
Vastaukset
- Colorado Springs
Näinhän se on. Pillerinpyörittäjät nauraa koko matkan pankkiin, "Kansa" koukuttuu kovaa vauhtia... Siis sekä lailliset että laittomat huumeparonit hyräilevät tyytyväissenä.
Rauhaarakastavat hampun ystävät jäävät oikesti auttavien itsekasvatettujen luontaisten rohtojensa kanssa syntipukin ja olkinuken asemaan "Kansan" eli yli keski-ikäisten pilleritokkuraisten kotiuskontoisänmaa-pikkuporvarien silmissä.
Kyllä. Muutoksen on tapahduttava. Muutoksen avoimuudessa, keskusteluilmapiirissä ja -määrässä, asenteissa. Valistuksen on muututtava faktoina annetuista toteamuslauseista ja yksiselitteisistä kielloista keskustelevampaan, humaanimpaan suuntaan. Poteroihinsa kaivautuneiden huutelun on muututtava olemassaolevien tosiasioiden hyväksymiseksi ja järkisyin tehdyiksi konkreettisiksi päätöksiksi. Eri osapuolten on kohdattava, rakentavassa ilmapiirissä. Suomen päihdekeskustelua on aika hieman tuulettaa...
Ehkä sitten kun Paavo Arhinmäki valitaan Suomen presidentiksi. Eli hetkinen.. arviolta viiden presidenttikauden kuluttua eli vuonna 2036. Kyllä, hamppu laillistetaan Suomessa vuonna 2036! =)- nistit lakoon
HA sanon minä. Hamppu on kivaa, hamppu on jees, hey moon peace.
Tätähän se hamppu on, mennään niin sekaisin, että ruvetaan kuvittelemaan.
Totta joo, oli ennen alkoholia ja jumalan kasvattama kasvi on.
Kukaan ei kumminkaan tullut ajatelleeksi, että kannabiksella on paljon haittavaikutuksia, joista ylivoimaisesti suurimpana on passiivisuus... kuvitelkaa teinipoikaa jota ei kiinnosta mikään.
Ehkä jumlala teki kannabiksen, jotta ihmiset näkevät kuka on heikoin lenkki ja sortuu, sillä liikaahan tällä planeetalla ei ole tilaa, jossain vaiheessa on karsittava rankalla kädellä mikä on ja kuulostaa karmealta, mutta on kylmä totuus, kiitos ihmisen tyhmyyden.
Ja mitä tulee tähän vasemmistovihreään, niin toivottavasti sitä idioottia ei valita ikinä mihinkään. Ja sinä Colorado Springs puhut rauhaarakastavista hampunystävistä ja samalla viestissäsi tulee ilmi, että uskot Paavo Arhimäen laillistavan hampun vuonna 2036 tullessaan presidentiksi. Tiedätkö sinä Colorado Springs rauhaa rakastavan presidenttiehdokkaasi rauhaa rakastavan menneisyyden ? Uskon kyllä, että vuonna 2036 hamppu saattaisi voida olla laillista, mutta toivottavasti sitä ei tee kukaan huono divarijalkapalloilija.
Sinunkin luomumaidon ja vapaan munan tuovat pöytään isänmaahan uskovat keskiluokkalaiset maanomistajat. EI vasemmistovihreät pellet, jotka ovat täynnä itseään.
Vasemmistovihreät te yökötätte minua.
- Naapurin äijä
Kannabis todellakin saattaa aiheuttaa sellaisen tuntemuksen, että elämänlaatu paranee silmissä, mutta elämänlaatuun kuuluu muukin kuin silmien hyvinvointi ja yleensä käsite elämänlaatu uhdistetään ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
parempi vaihtoehto ystäväsi elämänlaadun paranemiseen olisi kuuman teen juonti, saunominen sekä lenkkeily. Ne ovat nimittäin huomattavasti vaarattomampia kuin kannabiksen käyttö, joka on siksi laitontakin. Joskus iltasella enne nukkumaan menoa hänen kannattaa ottaa hieman alkoholia, mutta vain yksi annos. Se on terveellistä.- . . . . . . . . . . . . . ...
"parempi vaihtoehto ystäväsi elämänlaadun paranemiseen olisi kuuman teen juonti, saunominen sekä lenkkeily."
Ai saako niistäkin THC:tä ja muita tuiki tärkeitä kannabinoleja elimistöön??
"vaarattomampia kuin kannabiksen käyttö, joka on siksi laitontakin."
Onhan se polttelu jonkin verran, aika vähän loppujen lopuksi, teen juomista haitallisempaa. Ei sen sen vuoksi pitäisi kuitenkaan pysyä laittomana enää hetkeäkään, herran tähden! - ... .. . . . ... . . .. .
. . . . . . . . . . . . . ... kirjoitti:
"parempi vaihtoehto ystäväsi elämänlaadun paranemiseen olisi kuuman teen juonti, saunominen sekä lenkkeily."
Ai saako niistäkin THC:tä ja muita tuiki tärkeitä kannabinoleja elimistöön??
"vaarattomampia kuin kannabiksen käyttö, joka on siksi laitontakin."
Onhan se polttelu jonkin verran, aika vähän loppujen lopuksi, teen juomista haitallisempaa. Ei sen sen vuoksi pitäisi kuitenkaan pysyä laittomana enää hetkeäkään, herran tähden!Juu ja piti kysymäni että ne kiltin lääkärisedän MÄÄRÄÄMÄT suloiset pikku kolmiolääkkeetkö sitten on teetä vaarattomampia...?
On se kumma kun ei saa ihminen itse MÄÄRÄTÄ kehostaan ja mielestään ja MÄÄRÄTÄ itselleen jotakin niinkin harmitonta kun rikkaruoho nimeltä hemppa.
- suo-urpo
minua lähinnä kiinnostaa tietää, mitä lääkkeitä sinulle määrättiin ja mikä oli taudinkuva? Selostuksesi vaikuttaa minun mielestäni oudon ylimalkaiselta. esim. mikä oli diagnoosi: aiheuttiko masennus unihäiriöt vai päinvastoin? Mistä unihäiriöt johtuivat? Joskus ruokavaliokin voi aiheuttaa unihäiriöitä. Yleisempää on, että masennus on unihäiriöiden taustalla eikä päinvastoin. Mitä lääkkeitä sinulle määrättiin: depressiolääkkeitä vai nukahtamislääkkeitä?
depressiosta sen verran, että yleisempää on, että masennus aiheuttaa muistin huononemista eikä lääkkeet, kuten kuvauksesi perusteella. Mutta et sanonut, mitä lääkettä käytit. Lihoamisesi ja sen perusteella, että unihäiriö tuskin on masennuksen taustalla, sinulle määrättiin depressioläkkeitä ja diagnoosi oli depressio. Depressiolääkkeitä käytetään myös paniikkihäiriöön. Mistä paniikkihäiriöt sitten johtuivat? lihoamisestako?
Jos olet vuoden ajan "sinnitellyt", olisi sinulla ollut hyvin aikaa keskustella lääkärisi kanssa lääkkeiden vaihdosta, ja sinulle olisi löytynyt sopiva masennuslääke. Tuo huumekokeilusi ei ole tämän perusteella ratkaisu ongelmiisi.
Jos sen sijaan käytät depressiota "aseena" kannabiksen puolestapuhumiseesi (kuten minusta tuntuu) sen paremmin masennuksen diagnoosia tai lääkkieden mekanismia tuntematta, syyllistyt meidän kaikkien depressiosta oikeasti kärsivien halventamiseen. ja sen on paskamaista- identiteettikriisi
Onko "moilanen" uudestisyntynyt "naapurin äijä"? Siltä vähän haiskahtaa.
- Herra_Moilanen
En tiedä ymmärsitkö tahallaan väärin, mutta kysymys oli tuttavastani joka tässä tilanteessa oli. Ehkä tämä ylimalkaisuus johtuu siitä.
Ymmärsin että kyseessä oli univaikeuksien puhkaisema masennus, taustalla ehkä pieni taipumus moiseen. En millään voi tietää kaikkia hänelle määrättyjä myrkkyjä, mutta itse näin ainakin remeronia, tenoxia ja temestaa hänellä olleen.
Jos ihmiseltä menee työpaikat alta ja työkyky siinä sivussa, kyllä minä ainakin ymmärrän jos ei halua enää sinne lääkärille mennä jos tajuaa mikä koko homman on aiheuttanut, ja toimivaa apua saa muualta.
Tätä sinun viimeistä kappalettasi jäin ihmettelemään. Kerrotko mikä minusta teki nyt kannabiksen puolestapuhujan? Sekö että mainitsin sen? Itselläni kun ei ole kaljamiehenä mitään angsteja tuohon liittyen. Paskamaista että noin helpolla leimataan! (lieneekö palstan henki sitten vaan) - Herra_Moilanen
identiteettikriisi kirjoitti:
Onko "moilanen" uudestisyntynyt "naapurin äijä"? Siltä vähän haiskahtaa.
Itse aloin lueskelemaan suomikaksnelosta tässä kuluneen syksyn aikana. Tuli tutustuttua tähän kovasti vihattuun nettipersoonaan samalla. Vaikka hän nyt ehkä olikin aika ehdoton omissa kommenteissaan, kyllä ne olevat ainakin perusteltuja kannanottoja.Ja muuten joutui monessakin mielessä todella paskamaisen kohtelun kohteeksi.
Aika monikin toista mieltä oleva ei koe pienentäkään tarvetta perustella omia näkemyksiään.Se mihin keskitytään,no,kyllä te tiedätte mitä tarkoitan.Itse olen lähinnä pettynyt palstaan. Sen verran lapsellista vääntöä. Eli älkää vaan kuvitelko että minusta uutta syntipukkia saisitte kaikkiin maailman huumeongelmiin, jooko? Lähden ihan vapaaehtoisesti. - suo-urpo
Herra_Moilanen kirjoitti:
En tiedä ymmärsitkö tahallaan väärin, mutta kysymys oli tuttavastani joka tässä tilanteessa oli. Ehkä tämä ylimalkaisuus johtuu siitä.
Ymmärsin että kyseessä oli univaikeuksien puhkaisema masennus, taustalla ehkä pieni taipumus moiseen. En millään voi tietää kaikkia hänelle määrättyjä myrkkyjä, mutta itse näin ainakin remeronia, tenoxia ja temestaa hänellä olleen.
Jos ihmiseltä menee työpaikat alta ja työkyky siinä sivussa, kyllä minä ainakin ymmärrän jos ei halua enää sinne lääkärille mennä jos tajuaa mikä koko homman on aiheuttanut, ja toimivaa apua saa muualta.
Tätä sinun viimeistä kappalettasi jäin ihmettelemään. Kerrotko mikä minusta teki nyt kannabiksen puolestapuhujan? Sekö että mainitsin sen? Itselläni kun ei ole kaljamiehenä mitään angsteja tuohon liittyen. Paskamaista että noin helpolla leimataan! (lieneekö palstan henki sitten vaan)anteeksi, en tarkoittanut loukata sinua. olin huonolla tuulella ja lipsahti tuo hölmö lause.
olen pahoillani ystäväsi puolesyta. remeron on masennukseen tarkoitettu lääke ja se lihottaa aika tavalla, arvasin kyllä että se oli remeron, koska se on pahin lihottamisen suhteen. se ei vie seksihaluja, mikä on yksi parhaita puolia.
halusin vain kommentillani ilmaista ihmetystäni hänen valintaansa kohtaan, sillä minun mielestäni kannabis on viihdekäyttöön tarkoitettu päihde ja lääkkeet ovat eri juttu. niiden välillä pitäisi olla iso ero. tulevaisuudessa kannabis todennäköisesti on jonkin lääkkeen aineosa ja on mahdollista, että sillä on parantavia vaikutuksiakin samalla tavalla kuin alkoholillakin. - soveltuu
suo-urpo kirjoitti:
anteeksi, en tarkoittanut loukata sinua. olin huonolla tuulella ja lipsahti tuo hölmö lause.
olen pahoillani ystäväsi puolesyta. remeron on masennukseen tarkoitettu lääke ja se lihottaa aika tavalla, arvasin kyllä että se oli remeron, koska se on pahin lihottamisen suhteen. se ei vie seksihaluja, mikä on yksi parhaita puolia.
halusin vain kommentillani ilmaista ihmetystäni hänen valintaansa kohtaan, sillä minun mielestäni kannabis on viihdekäyttöön tarkoitettu päihde ja lääkkeet ovat eri juttu. niiden välillä pitäisi olla iso ero. tulevaisuudessa kannabis todennäköisesti on jonkin lääkkeen aineosa ja on mahdollista, että sillä on parantavia vaikutuksiakin samalla tavalla kuin alkoholillakin.lähinnä desinfiointiin juuri muuten sillä ei ole lääkinnällisiä arvoja.mutta jo silloin kun hamppu kiellettiin monet lääkärit/tutkijat vaativat sen käytön tutkimista lääke käyttöön.nyt kun vuosikymmeniä kestäneen kiellon jälkeen hamppua on alettu tutkia siitä löytyykin lääke käyttöön useita mahdollisuuksia.amerikkalainen dea on tämän tutkimuksen suuri este sillä sen johto portaassa tiedetään hampun olevan vähähaittainen ja siksi pudottavan kyseisen viraston määrärahoja ja rahasta on aina kyse.
- ERB_WARRIOR
suo-urpo kirjoitti:
anteeksi, en tarkoittanut loukata sinua. olin huonolla tuulella ja lipsahti tuo hölmö lause.
halusin vain kommentillani ilmaista ihmetystäni hänen valintaansa kohtaan, sillä minun mielestäni kannabis on viihdekäyttöön tarkoitettu päihde ja lääkkeet ovat eri juttu. niiden välillä pitäisi olla iso ero. tulevaisuudessa kannabis todennäköisesti on jonkin lääkkeen aineosa ja on mahdollista, että sillä on parantavia vaikutuksiakin samalla tavalla kuin alkoholillakin."minun mielestäni kannabis on viihdekäyttöön tarkoitettu päihde ja lääkkeet ovat eri juttu."
Kannabiksen tarkoitusta ei kai kukaan voi päättää? Mitä kannabis on sinulle? Mitä se on minulle? Mitä se on naapurin Ranelle, joka kittaa vain kaljaa?
Olen todennut kannabiksen auttavan unettomuuten. Olen todennut alkoholin helpottavan suomalaisten sosiaalista kanssakäymistä.
Olen todennut joidenkin reseptilääkkeiden aiheuttavan lievää päihtymystilaa, vaikka annostelu on ollut lääkärin määräyksen mukainen.
Voiko kannabista tai alkoholia käyttää lääkkeenä? Voiko lääkkeitä käyttää päihteinä? Mikä on päihdyttävän lääkkeen ja lääkitsevän päihteen välinen ero ja kuka voi sanoa mikä on lääke ja mikä päihde?
- iettt
eli vaikuttaa sittenkin, että unihäiriö aiheutti masennuksen. Outoa, ettei ystäväsi lääkäri määrännyt depressiolääkkeitä? toisaalta jotkut masennuslääkkeet saattavat vaikutta negatiivisesti, mutta yleensä löytyy itselle räätälöity annos ja lääkeaine joka vaik. positiivisesti. Depressiolääkkeillä on myös plasebovaikutus, ja epäilen että kannabiksen lääkinnällinen merkitys sinulle on lähinnä plasebon merkitys.
- Herra_Moilanen
En nimittäin itse uskaltaisi noin sanoa. Onko niin että sinä käsität masennuslääkkeinä ainoastaan ne valmisteet jotka ovat tasaavinaan aivojen serotoniinitasoa?
Tiesitkö että aika monikin potilas joutuu syömään noita aloittamisen jälkeen koko loppu ikänsä? Miksi?
Kerrotko minulle vielä mikä on riippuvuutta? - iettt
En nimittäin itse uskaltaisi noin sanoa. Onko niin että sinä käsität masennuslääkkeinä ainoastaan ne valmisteet jotka ovat tasaavinaan aivojen serotoniinitasoa?
Tiesitkö että aika monikin potilas joutuu syömään noita aloittamisen jälkeen koko loppu ikänsä? Miksi?
Kerrotko minulle vielä mikä on riippuvuutta?tottakai käsitän, että masennuslääkkeet ovat juuri niitä lääkkietä, jotka vaik. aivojen välittäjäaineisiin. Serotoniinin lisäksi muita vastaavia ovat noradrenaliini ja dopamiini. Kaikki käytössä olevat masennuslääkkeet vaikuttavat em välittäjäaineiden toimintaa, eikä minkään lääkkeen käytöstä ole todettu fyysistä riippuvuutta.
"Tiesitkö että aika monikin potilas joutuu syömään noita aloittamisen jälkeen koko loppu ikänsä? Miksi?
Kerrotko minulle vielä mikä on riippuvuutta"
Tiesin, koska masennus on vakava sairaus, jota tarvitsee hoitaa varsin pitkiä aikoja. Tässä suhteessa ihminen on lääkkeestään "riippuvainen" samalla tavalla kuin esim. sydäntautipotilas, joka joutuu syömään nitroja yms. - mutta masennuslääkkeillä ei ole tekemistä fyysisen riippuvuuden kanssa, koska ihminen voi vapaasti lopettaa lääkkeen käytön saamatta vastaavia vieroitusoireita kuin esim. tupakasta tai alkoholista. MAsennuslääkkeeseen ei esim tule toleranssia, lääkeannosta voidaan pitää samansuuruisena vuosikausia.
Siinä on ainakin pari päihteen ja masennuslääkkeen eroa.
Suosittelen, että juttelet ystäväsi kanssa ja kyselet hänen kokemuksistaan lisää ja yritä ymmärtää millainen sairaus masennus on. Jos tuntisit masennuslääkkeet, et lainkaan kommentoisi väitettäni rohkeaksi. - ksfff
Kerrotko minulle vielä mikä on riippuvuutta?no etpä tietenkään, koska et tiedä niistä mitään
- iettt
ksfff kirjoitti:
no etpä tietenkään, koska et tiedä niistä mitään
???????????????????????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 895645
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804742Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1113057Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv902976Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232654Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.612049Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska251996- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1161460- 1851328