polven tähystys

tietoa kaipaava

Kertoisiko joku polven tähystämisestä?Miten se oikein tapahtuu??

57

72366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polvi operoitu

Moi! Polven tähystys tapahtuu halutessasi joko nukutuksessa tai selkäydinpuudutuksessa. Nämä vaihtoehdot annettiin ainakin itselleni, kun olin operoitavana yksityisellä puolella. Minut leikattiin selkäydinpuudutuksella, itse puudutus ei sattunut. Tuli lähinnä outo olo, kun jalka oli tunnoton. Itse operaatio ei myöskään sattunut, leikkauspöydällä pääsi viihdyttämään itseään katsomalla itse leikkausta monitorista. :)

Polveen tehdään tarpeen mukaan kahdesta kolmeen pientä reikää, joista laitetaan polven sisään tarvittavat "työkalut". Itselleni tehtiin kolme reikää, mutta esim. fysioterapeutillani oli vastaavassa leikkauksessa tehty vain kaksi reikää. Näiden reiät tikataan ja polveen jää olemattomat leikkausarvet.

Toipumisaika riippunee tehdystä operaatiosta. Minä sain aloittaa liikunnan 6 - 8 viikon kuluttua leikkauksesta. Kun leikkauksesta oli kulunut pari viikkoa, aloitin fysioterapeutilla käynnit joka venytti ja jumppautti jalkaa. Hänestä oli kuntotumisen kannalta suuri apu!

• miklu

Mulla viisivuotta aikaa kun tähystyksessä meni bakteeri polveen ja nyt odottelen keinonivel leikkaukseen menoa. Elämä ollut yhtä helvettiä kipujen kanssa.

• ronss

Onko tosiaan mahdollista, että magneettikuvassa ei näy polven mahdolliset vammat?
        Olen 16v. tyttö ja kävin kuvauttamassa polveni vajaa vuosi sitten. Mitään vikaa ei löytynyt, fysiatri sanoi että sivuside on vain venähtänyt.
        Polvi on ollut nyt kipeä yli vuoden ja hankalammaksi menee.

Pitäisikö mennä käymään lääkärillä uudestaan? Voisiko tähystyksessä löytyä jotain vai olisiko se ihan turhaa?
        Riittäisikö fysioterapeutilla käynti, koska minulle on ehdotettu jotain tukevien lihasten vahvistamista.

• mätäsvaa
        ronss kirjoitti:

Onko tosiaan mahdollista, että magneettikuvassa ei näy polven mahdolliset vammat?
        Olen 16v. tyttö ja kävin kuvauttamassa polveni vajaa vuosi sitten. Mitään vikaa ei löytynyt, fysiatri sanoi että sivuside on vain venähtänyt.

Pitäisikö mennä käymään lääkärillä uudestaan? Voisiko tähystyksessä löytyä jotain vai olisiko se ihan turhaa?
        Riittäisikö fysioterapeutilla käynti, koska minulle on ehdotettu jotain tukevien lihasten vahvistamista.

näy!!! Esim. mulla ei näkynyt kierukka-ja rustovaurioita ja eturistisidevammaa tutkittiin.

• Katri K
        ronss kirjoitti:

Tiedän tapauksia,jossa lääkäri on laittanut suoraan tähystysjonoon. Ei mitään kuvauksia.

• sdpd

Polvenetähystykseen en suosuisi kuin nukutuksessa jha ehdottomasti vain urheilulääkäri saisi operoida. Suomi on täynnä konitohtoreita, joilla ei ole hajuakaan anatomiasta eikä fysiologiasta

• milla

Tähystettiin spinaalis, eli puudutuksessa, ei sattunut. vähän oli hoopo olo kun ei tuntenut jalkoja. kaksi reikää tehtiin, liimattiin kiinni, ei tikattu. viikon olin urheilukiellossa. kierukasta poistettiin pien rispaantunut osa. polvi oli tosi hyvä tähärin jälkeen vähän aikaa. kunnens rikoin sen uudestaan.

• namunaama

Sit vielä väitetään että ylipainoiset on suurin menoerä yhteiskunnalle : /

• Milla
        namunaama kirjoitti:

Sit vielä väitetään että ylipainoiset on suurin menoerä yhteiskunnalle : /

Mulle niin tiedoksi, että itse olen nuori nainen joka kilpailee useammassa urheilulajissa hyvällä menestyksellä, ja vammat polveen ovat syntyneet rakkaitten urheiluharrastusten parissa.JA olen täysin normaali painoinen. Mieti ennen kuin avaat pääs.

• namunaama
        Milla kirjoitti:

Mulle niin tiedoksi, että itse olen nuori nainen joka kilpailee useammassa urheilulajissa hyvällä menestyksellä, ja vammat polveen ovat syntyneet rakkaitten urheiluharrastusten parissa.JA olen täysin normaali painoinen. Mieti ennen kuin avaat pääs.

Et tainnut ymmärtää lukemaasi teksitiä ? Just sitä tarkoitinkin...normaalipainoiset himourheilijat ei tule halvaksi yhteiskunnalle .

• Milla
        namunaama kirjoitti:

Et tainnut ymmärtää lukemaasi teksitiä ? Just sitä tarkoitinkin...normaalipainoiset himourheilijat ei tule halvaksi yhteiskunnalle .

en tajunnut tuota ennenkuin olin sinulle jo ärjäissyt. sorry vaan :)

• Cathy*
        Milla kirjoitti:

en tajunnut tuota ennenkuin olin sinulle jo ärjäissyt. sorry vaan :)

Siis miten ne tähystysreiät "liimattiin" kiinni? Onko yleinenkin käytäntö? Jos pistetään tikit ni onkohan ne jotai itsestään sulavia vai pitääkö käydä poistattamassakin?

• milla
        Cathy* kirjoitti:

Siis miten ne tähystysreiät "liimattiin" kiinni? Onko yleinenkin käytäntö? Jos pistetään tikit ni onkohan ne jotai itsestään sulavia vai pitääkö käydä poistattamassakin?

tai ainakin niin oletan, ei ollut tikkejä, reiät kaiketi puristettiin yhteen ja sit haavaliimaa(virallista nimeä en tiedä) ja sit siihen teipit päälle, todella siistit arvet on. puolisen vuotta tuosta on nyt aikaa ja kaks 1cm mittaista vaaleanpunaista viivaa muistona.

• polvi operoitu
        Cathy* kirjoitti:

Itse tiedän useamman tapauksen jolla on polveen tehdyt reiät tikattu -itse mukaan luettuna. Minulla tikit olivat viikon verran, jonka jälkeen kävin poistattamassa ne.

• tindeliini88
        polvi operoitu kirjoitti:

Itse tiedän useamman tapauksen jolla on polveen tehdyt reiät tikattu -itse mukaan luettuna. Minulla tikit olivat viikon verran, jonka jälkeen kävin poistattamassa ne.

Kesäkuussa '05 tähystettiin ja plica poistettiin, 2 arpea ja tikit viikon verran. Kun niitä sitten yritti poistella, niin iski tämä julkisten hoitolaitosten syndrooma, eli meni ylimääränen viikko ennen kun ne sain pois, tosin ne olisi saanut itsekin otettua pois. Mutta lääkärikohtastahan tuo tikkien/liimauksen käyttö on.

• Toipilas
        tindeliini88 kirjoitti:

Kesäkuussa '05 tähystettiin ja plica poistettiin, 2 arpea ja tikit viikon verran. Kun niitä sitten yritti poistella, niin iski tämä julkisten hoitolaitosten syndrooma, eli meni ylimääränen viikko ennen kun ne sain pois, tosin ne olisi saanut itsekin otettua pois. Mutta lääkärikohtastahan tuo tikkien/liimauksen käyttö on.

Kävin itse 18.12 polven tähystyksessä yksityis sairaalassa.Toimenpide ei kestänyt kuin puolisen tuntia ja spinaalipuudutuksena eli selkäydinpuudutus tehtiin.
        Koko alavartalo oli tunnoton ja ei kipuja.
        Pois pääsin parin tunnin kuluttua kun puudutus oli lakannut. Tikkeinä minulla oli poistettavat ja sain ne pois silloin kuin pitikin.
        Olisin osannut ottaa ne toki itsekin, mutta koska tämä on työtapaturma ja vakuutusyhtiö on maksajana en uskaltanut jos vaikka sattuukin niin että tulee tulehdus tai jotain ja joudunkin itse maksumieheksi.
        Näppärästi ne lähti terkkarissa.
        Kävely ei ole vieläkään normaalia, vaikka sauvat olen saanut heittää jo pois.Lihaskivut on vielä kovat ja polvi ei taivu vielä normaalisti.
        Saa nähdä miten käy kun menen lääkärille jälkitarkastukseen tällä viikolla, jatkaako s-lomaa vaiko passittaako työkykyisenä kortistoon.

• tähystetty
        Toipilas kirjoitti:

Kävin itse 18.12 polven tähystyksessä yksityis sairaalassa.Toimenpide ei kestänyt kuin puolisen tuntia ja spinaalipuudutuksena eli selkäydinpuudutus tehtiin.
        Pois pääsin parin tunnin kuluttua kun puudutus oli lakannut. Tikkeinä minulla oli poistettavat ja sain ne pois silloin kuin pitikin.
        Olisin osannut ottaa ne toki itsekin, mutta koska tämä on työtapaturma ja vakuutusyhtiö on maksajana en uskaltanut jos vaikka sattuukin niin että tulee tulehdus tai jotain ja joudunkin itse maksumieheksi.
        Kävely ei ole vieläkään normaalia, vaikka sauvat olen saanut heittää jo pois.Lihaskivut on vielä kovat ja polvi ei taivu vielä normaalisti.
        Saa nähdä miten käy kun menen lääkärille jälkitarkastukseen tällä viikolla, jatkaako s-lomaa vaiko passittaako työkykyisenä kortistoon.

Kaaduin rullaluistimilla toukokuussa, ensin oikea polvi alkoi rasituksesta oireileen. Myöhemmin myös vasenkin. Lopulta meni siihen etten päässyt portaita ylös ku sattui polven alapuolelle mahdottomasti, eikä kävellä saattanut kerralla kuin kilometrin.

Toissapäivänä pääsin viimein tähystykseen, olin innolla odottanut, et viimein kivuista pääsen. Mut ei ne löytäneet sieltä mitään, turhaa joutuu kärsiin nää tähystyskivut...:(

• tallU
        tähystetty kirjoitti:

Kaaduin rullaluistimilla toukokuussa, ensin oikea polvi alkoi rasituksesta oireileen. Myöhemmin myös vasenkin. Lopulta meni siihen etten päässyt portaita ylös ku sattui polven alapuolelle mahdottomasti, eikä kävellä saattanut kerralla kuin kilometrin.

Toissapäivänä pääsin viimein tähystykseen, olin innolla odottanut, et viimein kivuista pääsen. Mut ei ne löytäneet sieltä mitään, turhaa joutuu kärsiin nää tähystyskivut...:(

Joo miullaki on polvessa nyt viikon verran ollu jotai vikaa ja lääkärisetä sano et "jos kipuilee vielä kuun lopussa ni tähystyksee, nyt paras hoito on kylmää ja kipulääkkeet". Ei oo mitää tietoo, mistä kipu ja turvotus tullu, polvee vihlas uutena vuotena ja sit seuraavana päivänä turvoksissa ja kävely hankalaa. Minuu ei oo ikinä leikattu, ei puudutettu, ei mitää. Vähä panikoituttaa. Onks se loppujen lopuks niin kamalaa, ku ihmiset puhuu? Onks jälkikivut kui pahoja?(matala kipukynnys)Onks mitää muuta vaihtoehtoo olemassa ku tähystys? Oon semmosessa koulussa(Ravintolakokki) missä joutuu kävelemää ja seisomaa paljon, vaikuttaaks se asiaan mitenkää? Kouluu on ainaki turha mennä useampaa viikkoo jos on liikuntakielto leikkauksen jälkeen.

• tähystetty
        tallU kirjoitti:

Joo miullaki on polvessa nyt viikon verran ollu jotai vikaa ja lääkärisetä sano et "jos kipuilee vielä kuun lopussa ni tähystyksee, nyt paras hoito on kylmää ja kipulääkkeet". Ei oo mitää tietoo, mistä kipu ja turvotus tullu, polvee vihlas uutena vuotena ja sit seuraavana päivänä turvoksissa ja kävely hankalaa. Minuu ei oo ikinä leikattu, ei puudutettu, ei mitää. Vähä panikoituttaa. Onks se loppujen lopuks niin kamalaa, ku ihmiset puhuu? Onks jälkikivut kui pahoja?(matala kipukynnys)Onks mitää muuta vaihtoehtoo olemassa ku tähystys? Oon semmosessa koulussa(Ravintolakokki) missä joutuu kävelemää ja seisomaa paljon, vaikuttaaks se asiaan mitenkää? Kouluu on ainaki turha mennä useampaa viikkoo jos on liikuntakielto leikkauksen jälkeen.

Minut tosiaa tähystettii viime keskiviikkona, enkä itekään oo koskaa ollu nukutettu, puudutettu. Mulle polven tähystys tehtiin selkäydinpuudutuksella niin että tähystettävä jalka on ihan tunnoton eikä sitä pysty liikuttamaankaan. Minuakin jännitti tähystys todella paljon, joten leikkaussalissa annettiin rauhoittavaa lääkettä.
        Puudutetta laittaessa piti mennä kyljelleen ja pyöristää selkä , polvet koukkuun ja leuka rintaa vasten. Itse tähystys ei tuntunut puudutteen takia ollenkaan, 2 reikää kummallakin puolella polvea, jotka suljettiin yhdellä tikillä kumpikin. Monitorista sai katsoa koko toimenpiteen ajan, mitä siellä polven sisässä tehtiin. Puhdistetaan ja ronkitaan kaikki paikat polvesta, ettei siellä esim. roiku mitään palasia tai mikään ole revenny. Itseltäni ei löytynyt mitään.

Mulle annettin resepti kahdenlaisiin kipulääkkeisiin 600 mg ibuprofeiinia pitää syödä 3 päivässä ja sitten toista nopeampi vaikutteista särkylääkettä. Sairasloman pituus riippuu tähystyksessä tehdyistä toimenpiteistä, mulle ei löytynyt mitään eikä ylimääräisiä toimenpiteitä tehty ja sain 2 viikkoa sairaslomaa. Autoa ei saa ajaa toisen kipulääkkeen ollessa kolmiolääke.

Tähystyksestä on nyt 4 päivää, tähystetty jalka tuntuu vielä hieman puujalalta, joka päivä pitää tehdä jumppaliikkeitä. Polvea ei vielä pysty taivuttamaan normaalisti, jonku verran taipuu, mutta käy kipeää. Liikuntaa voi normaalisti harjoittaa 1-3 viikon kuluttua tähystyksestä, kun polvinivelen liikkuvuus on palautunut ja turvotus vähentynyt.

Multa kun ei löydetty mitään vikaa nii parin kuukauden päästä ortopedille ja ehkä magneettikuvauksiin.

• tallU
        tähystetty kirjoitti:

Minut tosiaa tähystettii viime keskiviikkona, enkä itekään oo koskaa ollu nukutettu, puudutettu. Mulle polven tähystys tehtiin selkäydinpuudutuksella niin että tähystettävä jalka on ihan tunnoton eikä sitä pysty liikuttamaankaan. Minuakin jännitti tähystys todella paljon, joten leikkaussalissa annettiin rauhoittavaa lääkettä.
        Puudutetta laittaessa piti mennä kyljelleen ja pyöristää selkä , polvet koukkuun ja leuka rintaa vasten. Itse tähystys ei tuntunut puudutteen takia ollenkaan, 2 reikää kummallakin puolella polvea, jotka suljettiin yhdellä tikillä kumpikin. Monitorista sai katsoa koko toimenpiteen ajan, mitä siellä polven sisässä tehtiin. Puhdistetaan ja ronkitaan kaikki paikat polvesta, ettei siellä esim. roiku mitään palasia tai mikään ole revenny. Itseltäni ei löytynyt mitään.

Mulle annettin resepti kahdenlaisiin kipulääkkeisiin 600 mg ibuprofeiinia pitää syödä 3 päivässä ja sitten toista nopeampi vaikutteista särkylääkettä. Sairasloman pituus riippuu tähystyksessä tehdyistä toimenpiteistä, mulle ei löytynyt mitään eikä ylimääräisiä toimenpiteitä tehty ja sain 2 viikkoa sairaslomaa. Autoa ei saa ajaa toisen kipulääkkeen ollessa kolmiolääke.

Tähystyksestä on nyt 4 päivää, tähystetty jalka tuntuu vielä hieman puujalalta, joka päivä pitää tehdä jumppaliikkeitä. Polvea ei vielä pysty taivuttamaan normaalisti, jonku verran taipuu, mutta käy kipeää. Liikuntaa voi normaalisti harjoittaa 1-3 viikon kuluttua tähystyksestä, kun polvinivelen liikkuvuus on palautunut ja turvotus vähentynyt.

Multa kun ei löydetty mitään vikaa nii parin kuukauden päästä ortopedille ja ehkä magneettikuvauksiin.

Mites onks mitää muuta vaihtoehtoo saada selville suht samoja asioita miun polvesta ku tähystys? Ei oikee innostais.

• tähystetty
        tallU kirjoitti:

Mites onks mitää muuta vaihtoehtoo saada selville suht samoja asioita miun polvesta ku tähystys? Ei oikee innostais.

Tähystys on kuitenkin kivuttomampi kuin esim. avoleikkaus. Kai ne magneettikuvauksellakin näkevät mikä on polvessa vikana. Tähystyksessä kuitenkin voidaan samalla useimmat viat korjata.
        Suosittelen kyllä tähystystä niin saat kertaheitolla tiedon onko siellä joku vikana vai ei.

• Tyydeli
        Toipilas kirjoitti:

Hei! Odotan pääsyä tähystykseen, joko ens tai sitä seuraavalla viikolla. Olen työtön. Tietääkö joku, miten sairasloma vaikuttaa päivärahaan? (Mun alalla vamma ei kyllä välttämättä estä työntekoa, ei tarvi seistä tms.) Entä jos jättää vain ilmoittamatta sairasloman?

• Toipilas
        tallU kirjoitti:

Luin teidän viestejänne ja joillakin on pelkoa tuota operaatiota kohtaan ja voin lohduttaa että kipeetä ei tee, itselläni matala kipukynnys.
        Joku tuossa kertoikin miten tehdään joten näin minullekin se tehtiin ja jos olis ilmennyt jotain isompaa niin olisivat nukuttaneet siinä puudutuksen ollessa voimassa.
        Minulle ortopedi sanoi että ei magneettikuvatkaan aina näytä kaikkea.
        Omasta polvesta otettu röntgenkuva,uä- kuva, magneettikuva ja kaikki näytti ettei mitään vikaa ole ja kipua vain oli kokoajan, ei voinut taivuttaa jalkaa ja nousut portailla ei oikein onnistuneet.
        Kun menin sitten tähystykseen niin johan alkoi löytyä, oli murtumia kaksi,repeytymä, ja nivelrikkokin,tapaturman seurauksena.
        Olin kaksi viikkoa melkein kyynärsauvojen varassa ja ekat kolme päivää meni särkylääkettä, mutta kun jaksaa vain konkata ja liikuttaa jalkaa se paranee nopeammin.
        Kävelin jos sitä voisi siksi edes nimittää, parin viikon kuluttua.
        Ja ei ole vieläkään kunnossa,ja niin lääkäri sanoi että voi olla ettei koskaan tulekaan.
        Tämä oli työtapaturma ja vakuutusyhtiö on onneksi korvannut nämä kaikki, mutta töihin ei ole vielä menemistä ja onko enää edes niihin hommiin.
        Kouluttauduin vasta viime vuonna lähihoitajaksi.

• polvi paranee
        tähystetty kirjoitti:

Tähystys on kuitenkin kivuttomampi kuin esim. avoleikkaus. Kai ne magneettikuvauksellakin näkevät mikä on polvessa vikana. Tähystyksessä kuitenkin voidaan samalla useimmat viat korjata.
        Suosittelen kyllä tähystystä niin saat kertaheitolla tiedon onko siellä joku vikana vai ei.

Itse menin tähystykseen siis 4.2 sama vasen polvi oli tähystetty 6 vuotta aikaisemmin jolloin poistettiin kierukasta revennyt pala)
        Nyt magneettikuvassa näkyi 2 repeämää, ne korjattiin tähystyksellä joka tehtiin selkä puudutuksella, ei sattunut puudutus eikä leikkaus. nyt on kulunut viikko ja jalka toimii jo aika hyvin, nyt on melkein koko turvotus poistunu ja liikerata on jonoin 80 prosenttia. Hieman vielä arka sivuliikkeille mutta muuten hyvä, kipulääkkeitä söin 3 iltana leikkauksen jälkeen muuten en ole tarvinnut.
        Suosittelen jos on ongelmia polvissa, varsinkin magneettikuvalla todettu.

• tähystyksessä
        Toipilas kirjoitti:

Hei!

Olin puolitoista viikkoa sitten oikean polven tähystyksessä ja tikit irtosivat itsestään 4 vrk:n kuluttua. Toinen haava ehti arpeutua, mutta toinen on nyt viikon vuotanut eritettä. Siinä oli kaksi bakteeritulehdusta ja sain antibioottikuurin.
        Omalääkärikään ei osaa muuta, kuin pitää suihkutella ja pidän sairaalalaastarin harsosidoksia, kun vuotaa yön aikana märäksi.
        Mikä on se liima, jolla haava joillakin on laitettu umpeen! Onko kellään neuvoa, millä saisi vuodon tyrehtymään?

• Kateeks käy
        Toipilas kirjoitti:

Luin teidän viestejänne ja joillakin on pelkoa tuota operaatiota kohtaan ja voin lohduttaa että kipeetä ei tee, itselläni matala kipukynnys.
        Joku tuossa kertoikin miten tehdään joten näin minullekin se tehtiin ja jos olis ilmennyt jotain isompaa niin olisivat nukuttaneet siinä puudutuksen ollessa voimassa.
        Minulle ortopedi sanoi että ei magneettikuvatkaan aina näytä kaikkea.
        Omasta polvesta otettu röntgenkuva,uä- kuva, magneettikuva ja kaikki näytti ettei mitään vikaa ole ja kipua vain oli kokoajan, ei voinut taivuttaa jalkaa ja nousut portailla ei oikein onnistuneet.
        Kun menin sitten tähystykseen niin johan alkoi löytyä, oli murtumia kaksi,repeytymä, ja nivelrikkokin,tapaturman seurauksena.
        Olin kaksi viikkoa melkein kyynärsauvojen varassa ja ekat kolme päivää meni särkylääkettä, mutta kun jaksaa vain konkata ja liikuttaa jalkaa se paranee nopeammin.
        Kävelin jos sitä voisi siksi edes nimittää, parin viikon kuluttua.
        Ja ei ole vieläkään kunnossa,ja niin lääkäri sanoi että voi olla ettei koskaan tulekaan.
        Tämä oli työtapaturma ja vakuutusyhtiö on onneksi korvannut nämä kaikki, mutta töihin ei ole vielä menemistä ja onko enää edes niihin hommiin.
        Kouluttauduin vasta viime vuonna lähihoitajaksi.

Vaimollani tapaturmaisesti tuli repeymä polven kierukan takaosaan. Tapiola-vakuutusyhtiö korvasi alkuun lääkinnöllisiä kuluja, mutta kun polven tila paheni vain hömppälääkäreillä juostessa, niin hän hakeutui ortopedian tohtorin tutkittavaksi. Silloin Tapiola lakkasi korvaamasta sanoen, että vaimoni polvessa on rappeumatauti. Kuitenkin löytyi fiksu työpaikkalääkäri, joka määräsi sairaalaan kirurgille käynnin ja sitä kautta nyt sitten on polvi operoitu. Jäi tosi kalpea maku ko. vakuutusyhtiön kohtelusta, kun ensin luvataan korvata ja sitten keksitään veruke, jolla päästään kuin koira veräjästä. Missä lieneekään nuo lääketieteen osaajat, vakuutusyhtiössä vai ortopedian tohtori/työpaikkalääkäri?

• mönni
        Toipilas kirjoitti:

sain lääkäriltä lähetteen kirurgille ja magneettikuviin kun polvi rasittunu ja jotain se puhu kierukasta jota en ymmärtänyt ylipainoa on ja nilkat 12 kertaa leikattu joten kävely muutenkin vaikea ja varaan kipeällä polvella tuskaisesti.tuleekohan tähystyksen jälkeen leikkaus?ja tarviiko kipsiä?tietoa kaipaava pliis

• Tapiolan uhri
        Kateeks käy kirjoitti:

Vaimollani tapaturmaisesti tuli repeymä polven kierukan takaosaan. Tapiola-vakuutusyhtiö korvasi alkuun lääkinnöllisiä kuluja, mutta kun polven tila paheni vain hömppälääkäreillä juostessa, niin hän hakeutui ortopedian tohtorin tutkittavaksi. Silloin Tapiola lakkasi korvaamasta sanoen, että vaimoni polvessa on rappeumatauti. Kuitenkin löytyi fiksu työpaikkalääkäri, joka määräsi sairaalaan kirurgille käynnin ja sitä kautta nyt sitten on polvi operoitu. Jäi tosi kalpea maku ko. vakuutusyhtiön kohtelusta, kun ensin luvataan korvata ja sitten keksitään veruke, jolla päästään kuin koira veräjästä. Missä lieneekään nuo lääketieteen osaajat, vakuutusyhtiössä vai ortopedian tohtori/työpaikkalääkäri?

Minulle sattui töissä työtapaturma purkaessani kuormaa, polvi vääntyi ja nivelsiteeseen tuli kaksi repeämää ja polvikierukan takasarven repeytymä. Vakuutusyhtiö Tapiolan mielestä se oli työperäisen liikkeen aiheuttama vamma, ei työtapaturma. Tapiola korvasi kuukauden ajalta hoitokuluja, sen jälkeen tuli ilmoitus että korvauksia ei makseta. Jalalla en pystynyt edes astumaan päätösen tultua ja jouduin olemaan edellenkin sairauslomalla. Odottelen tähystysleikkaukseen pääsyä ja syön särkylääkkeitä. Joudun maksamaan itse lääkärikulut, joten mitä vakuutuksella tekee kun vakuutus yhtiö voi mielivaltaisesti päättä kenelle se maksaa ja kenelle ei? Eräälle tuttavalleni kävi samanlainen vahinko polvi vääntyi ja hän pääsi hoitoon samantien yksityiselle lääkäriasemalle jossa polvi tähystetiin ja vakuutusyhtö maksoi.
        Tapiolan päätös tuli elokuun puolessa välissä että korvausten maksu päättyy 24.7 Päätös oli tehty 8.9.10

• mimää
        Tapiolan uhri kirjoitti:

Minulle sattui töissä työtapaturma purkaessani kuormaa, polvi vääntyi ja nivelsiteeseen tuli kaksi repeämää ja polvikierukan takasarven repeytymä. Vakuutusyhtiö Tapiolan mielestä se oli työperäisen liikkeen aiheuttama vamma, ei työtapaturma. Tapiola korvasi kuukauden ajalta hoitokuluja, sen jälkeen tuli ilmoitus että korvauksia ei makseta. Jalalla en pystynyt edes astumaan päätösen tultua ja jouduin olemaan edellenkin sairauslomalla. Odottelen tähystysleikkaukseen pääsyä ja syön särkylääkkeitä. Joudun maksamaan itse lääkärikulut, joten mitä vakuutuksella tekee kun vakuutus yhtiö voi mielivaltaisesti päättä kenelle se maksaa ja kenelle ei? Eräälle tuttavalleni kävi samanlainen vahinko polvi vääntyi ja hän pääsi hoitoon samantien yksityiselle lääkäriasemalle jossa polvi tähystetiin ja vakuutusyhtö maksoi.
        Tapiolan päätös tuli elokuun puolessa välissä että korvausten maksu päättyy 24.7 Päätös oli tehty 8.9.10

niin tapiola on varmasti suomen ellei jopa maailman huonoin vakuutusyhtiö. Kaikki vakuutukset pois sieltä kiireesti jokainen!

• Väärin suljettu
        tindeliini88 kirjoitti:

Niin on lääkärikohtaista ja ikävää on jos eivät lue tutkimuksia. Itsellänikin laitettiin tikit ja tutkimuksia on tehty joissa haavateipit ja haavataitokset todettu ompelua paremmaksi:

http://www.biomedsearch.com/nih/Healing-arthroscopic-portals-randomised-trial/17152422.html

• huukoeemeli

Ottakaa huomioon kun haukuttu ylipainoisia että tulevat kalliiksi Teille veronmaksajat.Polvinivelen korjauksia ei tehdä kun ns normaalipainoisille ylipainoiset kuten minä olemme ulkona kaikesta terveydenhoidosta meille sanotaan suoraan,että olemme itse syyllisiä kaikkiin mahdollisiin sairauksiin ja sillä selvä.

• kiukiu

Tähystys ei todellakaan satu tai mitään. Jonkun aikaa (minulla n. viikon) oli vähän hassua tunnetta polvessa turvotuksesta johtuen, mutta kävelemään pääsi heti ilman keppejä - vaikka keppejä pitikin sairaalassa käyttää, mutta kotona jäi heti pois. Polvessa oli tosiaan ristisiteen repeymä, mitä ei korjattu.

.. nyt parin viikon päästä uusi tähystys, kun ristiside on nyt ilmeisesti mennyt kokonaan ja kierukka hajonnut, kuten myös jotain muita siteitä siitä polven ympäriltä. Urheilu.. Oli siinä välissä sentään vuosi sellaista aikaa, jonka pystyi olemaan ilman päivittäisiä kipulääkkeitä..

Todennäköisesti mulla tehdään nyt niin, että ensin tähystetään, sitten korjataan tähystyksessä jos mahdollista, ja samalla vedetään myös koko polvi auki, kun ei noita siteitä muuten saa korjattua, jos niissä siis vikaa on.

mg-kuviin on yleensä puolen vuoden - vuoden jono, kun taas tähystykseen pääsee kuukaudessa.

• töpä

olen 13 vuotias tyttö ja mulla epäillään kierukan osittaista irtoamista..harrastan kahta lajia ja nyt pitäis päättää menenko nyt tähystykseen vai vasta syksyllä. En oikein tiedä mitä tekisin ja vanhemmat vaan kyselee mutta ei ole ketään joka osaisi auttaa valinnassa edes vähän. Kuten että kestääkö paraneminen oikeasti 3kk niinkuin lääkäri sanoi?

• tyytyväinentytsä
        töpä kirjoitti:

olen 13 vuotias tyttö ja mulla epäillään kierukan osittaista irtoamista..harrastan kahta lajia ja nyt pitäis päättää menenko nyt tähystykseen vai vasta syksyllä. En oikein tiedä mitä tekisin ja vanhemmat vaan kyselee mutta ei ole ketään joka osaisi auttaa valinnassa edes vähän. Kuten että kestääkö paraneminen oikeasti 3kk niinkuin lääkäri sanoi?

Hei, se paraneminen riippuu ihan siitä mitä leikataan, millä tavalla ja kuka leikkaa. Eli jos sinulle on sanottu että 3 kk kestää toipuminen, niin se varmasti kestää ainakin sen. Ja paraneminen siis varmaan pidempäänkin mutta että liikkumaan sitten taas pääsee jollakin tavalla. Kannattaa vielä siltä leikkaavalta lääkäriltä kysellä epäselvistä asioista (sun vanhemmat voisi hänelle soittaa), niin on helpompi sitten tehdä se ratkaisu. Itse juuri toivun tähystyksessä tehdystä operaatiosta ja pelkästään kahdeksaan viikkoon en saa leikatulla jallalla edes astua. Sen jälkeen alkaa vasta kuntouttaminen.

Jos vain mahdollista, niin uhraa ensi kesä toipumiseen ja leikkauta jalka heti kouluvuoden loputtua, kesällä on nimittäin niin paljon helpompi liikkua kepeillä kun ei ole lunta eikä liukasta. Se on sille toipumiselle sitten parempi lähtökohta ja olisit jo syyslukukaudella aika hyvässä kunnossa ;)

• Tietämätön noob
        tyytyväinentytsä kirjoitti:

Hei, se paraneminen riippuu ihan siitä mitä leikataan, millä tavalla ja kuka leikkaa. Eli jos sinulle on sanottu että 3 kk kestää toipuminen, niin se varmasti kestää ainakin sen. Ja paraneminen siis varmaan pidempäänkin mutta että liikkumaan sitten taas pääsee jollakin tavalla. Kannattaa vielä siltä leikkaavalta lääkäriltä kysellä epäselvistä asioista (sun vanhemmat voisi hänelle soittaa), niin on helpompi sitten tehdä se ratkaisu. Itse juuri toivun tähystyksessä tehdystä operaatiosta ja pelkästään kahdeksaan viikkoon en saa leikatulla jallalla edes astua. Sen jälkeen alkaa vasta kuntouttaminen.

Jos vain mahdollista, niin uhraa ensi kesä toipumiseen ja leikkauta jalka heti kouluvuoden loputtua, kesällä on nimittäin niin paljon helpompi liikkua kepeillä kun ei ole lunta eikä liukasta. Se on sille toipumiselle sitten parempi lähtökohta ja olisit jo syyslukukaudella aika hyvässä kunnossa ;)

Eli sain tänään kirjeen kotiin jossa on kutsu sairaalaan huomiselle klo 12.(Kirurgiselle osastolle)

Terveyskeskus lääkäri oli pistänyt lähetteen polven tähystysleakkaukseen(sairaalaan) ja nyt siis haluasin tietää, että katsooko ne tuolla ajalla polveni uudestaan, vai menenkö suoraan huomenna leikkaukseen?
        Kun ei tuossa kirjeessä lue mitään tehtävistä toimenpiteistä.
        Pikaisia vastauksia kiitos!

• *johku*
        Tietämätön noob kirjoitti:

Eli sain tänään kirjeen kotiin jossa on kutsu sairaalaan huomiselle klo 12.(Kirurgiselle osastolle)

Terveyskeskus lääkäri oli pistänyt lähetteen polven tähystysleakkaukseen(sairaalaan) ja nyt siis haluasin tietää, että katsooko ne tuolla ajalla polveni uudestaan, vai menenkö suoraan huomenna leikkaukseen?
        Kun ei tuossa kirjeessä lue mitään tehtävistä toimenpiteistä.
        Pikaisia vastauksia kiitos!

Tietämätön: eiköhän tuo ole ihan lääkärin aika. Ortopedi tutkii polvesi ja tekee sitten päätöksen pitääkö polvea operoida vai otetaanko ensin mri-kuvat tai fysioterapiaa.

Jos se olis leikkausaika, niin sitten kirje olis sisältänyt myös ohjeet paastosta jne.

• zemo
        töpä kirjoitti:

Minulle sanottiin rutiinitoimenpide, toipuminen 3 viikkoa, josta sitten tulikin 6. Lisäksi tuli komplikaatio ja polvi pitää kuvata uudestaan ja mahdollisesti joudutaan leikkaamaan uudestaan. Itse toimenpide ei haittaa mitään, mutta keljuttaa, kun hieno talvi meni ohi ja ehkä menee kesääkin, ennen kun polvi on urhelukunnossa. Jos on pakko leikata tee se heti.

• tuttua
        töpä kirjoitti:

olen 14 vuotias tyttö ja mun polvi tähystettiin maaliskuussa 2007 kun kaaduin jääkiekkoharjotuksissa .. polvessa oli muistaaksen eturistiside venähtäny ja kierukka rikki . arvet ovat huomaamattoman pieniä ja tikit oli 10 päivää ja liikunta kieltoa vähintään 2 kk . uimaan sai mennä 1 kk tähystyksen jälkeen . polvi ei ole ollut missään vaiheessa täysin kunnossa ja olin viikko sitten magneetti-kuvassa ja polvessa on takimmaisen nivelkierukan repeämä , jälleen odottaa tähystys 2 viikon kuluttua . tähystykseen meno kannattaa miettiä sen mukaan mitä harrastaa , jos harrastaa talvilajeja kannattaa hoitaa polvi kuntoon kesän aikana . ja jos kesälajeja niin syksyllä :)

• minäpäsvain
        tuttua kirjoitti:

olen 14 vuotias tyttö ja mun polvi tähystettiin maaliskuussa 2007 kun kaaduin jääkiekkoharjotuksissa .. polvessa oli muistaaksen eturistiside venähtäny ja kierukka rikki . arvet ovat huomaamattoman pieniä ja tikit oli 10 päivää ja liikunta kieltoa vähintään 2 kk . uimaan sai mennä 1 kk tähystyksen jälkeen . polvi ei ole ollut missään vaiheessa täysin kunnossa ja olin viikko sitten magneetti-kuvassa ja polvessa on takimmaisen nivelkierukan repeämä , jälleen odottaa tähystys 2 viikon kuluttua . tähystykseen meno kannattaa miettiä sen mukaan mitä harrastaa , jos harrastaa talvilajeja kannattaa hoitaa polvi kuntoon kesän aikana . ja jos kesälajeja niin syksyllä :)

Tähystykseen jos vain pääsee, niin sinne kannattaa lähteä heti. Polvi voi mennä hetkessä todella huonoon kuntoon jos odottelet kesäharrastuksiesi takia syksyyn asti leikkausta. Voi olla että sen kesän aikana polvi menee vielä huonompaan kuntoon.

Kaikki vaivat kannattaa hoitaa alta pois heti kun vain siihen on mahdollisuus.

• tähytyksessä leikatt

Ei ole enää juurikaan kipeä mutta kepeillä mennään, pitäisi pikkuhilaa luopua. Riippuu täysin mitä tehty, kuinka kipeä se on. Jos pelkkä "kurkistus " eikä tehdä mitään, toipunee nopeasti. Saikkua yht 8 viikkooa( konttorityö). Nyt pysty ajamaan autoa( hippa hoppa taipuu, kytkinjalka leikattu). Eka viikka aika karsea. Olisi erittäin vaikea elää yksin keppien kanssa ja varauskielolla. Mutta eiköhän kesäälä jo kävelä suht hyvin.

• Nilkku

Minun oikea polveni nyrjähti lumenluonnissa katolla maaliskuun alussa. Ensin hoidettiin "kukonheltta-
        pistoksin" kuten nivelrikkoa, mutta kun siitä ei ollut apua, polvi magneettikuvattiin. Löytyi ulomman nivelkierrukan repeämä ja lähete tähystykseen. Työterveyshuolto olisi leikannut välittömästi, mutta vakuutusyhtiöni If ei suostunut korvaamaan mitään, vaikka ortopedin mukaan kyseessä oli tapaturma ja minulla on tapaturmavakuutus ko. yhtiössä. Pääsin kuitenkin melko pian julkiselle puolelle operoitavaksi ja se tehtiin siis toissapäivänä. Ei koskenut ja homma meni muutenkin ihan hyvin, mutta jo ensimmäsessä kävely-yrityksessä polvi petti ja löin sen lattiaan. Ortopedi imi ruiskulla turvonneesta polvesta 60 ml veristä nestettä. Polvi on aika voimakkaasti turvoksissa. Johtuneeko tuo turvotus tuosta kaatumisesta vai onko polvi ihan normaalistikin turvoksissa operoinnin jälkeen. Mitenkähän kauan tuo turvotus tavallisesti kestää.
        Antaa kuitenkin könkätä ilman keppejä jääkaapille ja takaisin makuulle tv:n ääreen. Hoidoksi olen ottanut
        Burana 600 mg ja kylmäpussia. Toivon kommentteja!

• tähytyksessä leikat

täystyksestä, ja edellen kepeillä. Polvi menee hippa happa 90 asteeseen, ei enemmän. Käytännössä olen varsin tomintakyvytön. Ei tainut homma mennä ihan putkeen.....kahta eri kolmiolääkettä menee kipuihin.
        Toivottavasti muilla toipuminen menee paremmin.

• Miten toipuu?
        tähytyksessä leikat kirjoitti:

täystyksestä, ja edellen kepeillä. Polvi menee hippa happa 90 asteeseen, ei enemmän. Käytännössä olen varsin tomintakyvytön. Ei tainut homma mennä ihan putkeen.....kahta eri kolmiolääkettä menee kipuihin.
        Toivottavasti muilla toipuminen menee paremmin.

Lääkäri laittoi lähetteen synovektomian, jossa nuoren jääkiekkoilijan molemmista polvista korjataan nivelkalvon rakennetta(?). Nyt murhe suuri: meneekö kausi ihan pipariksi eli kauanko tuosta mahtaa toipua?

• kipeä polvi
        Miten toipuu? kirjoitti:

Lääkäri laittoi lähetteen synovektomian, jossa nuoren jääkiekkoilijan molemmista polvista korjataan nivelkalvon rakennetta(?). Nyt murhe suuri: meneekö kausi ihan pipariksi eli kauanko tuosta mahtaa toipua?

Olin polven tähystyksessä kaksiviikkoa sitten. Polvessa todettiin nivelrikko, ja putsattiin rustottumia, ja repaleisia nivelsiteistä.Viikko leikkauksesta polvesta imettiin nestettä, on kuulemma tälläisissa tähystystoimenpiteissä normaalia. kortisonia olisin saanut, jos olisin halunnut Jalkaan sattuu edelleenkin rasituksessa. Aion mennä lääkäriin ja pyytää sitä kortisonia, kun on pakko mennä töihin.Että ei näistä korjauksista ikinä parempia tule.

• ohjeet:
        kipeä polvi kirjoitti:

Olin polven tähystyksessä kaksiviikkoa sitten. Polvessa todettiin nivelrikko, ja putsattiin rustottumia, ja repaleisia nivelsiteistä.Viikko leikkauksesta polvesta imettiin nestettä, on kuulemma tälläisissa tähystystoimenpiteissä normaalia. kortisonia olisin saanut, jos olisin halunnut Jalkaan sattuu edelleenkin rasituksessa. Aion mennä lääkäriin ja pyytää sitä kortisonia, kun on pakko mennä töihin.Että ei näistä korjauksista ikinä parempia tule.

Minulla todettiin jo vuosia sitten nivelrikko polvissa. Kun tilanne paheni, huonompi polvi tähystettiin. Tähystyksessä todettiin nivelpintojen kuluneen loppuun ja siivottiin vain nivelpintoja. Lääkäri antoi heti leikkaussalissa ohjeen että jos kivut eivät helpota puolessa vuodessa, pitää hakeutua tekonivelleikkaukseen. Parin viikon kyynärsauvojen käytön jälkeen yritin pärjätä ilman, mutta kivut vaan jatkuivat. Parin kuukauden jälkeen otin kävelykepin jatkuvaan käyttöön. Puoli vuotta tähystyksestä terveyskeskuslääkäri kirjoitti lähetteen tekonivelen laittoon ja puoli vuotta siitä laitettiin tekonivel. Muutaman kuukauden toipumisen jälkeen polvi on kivuton ja toinenkin polvi lakkasi oireilemasta kun kuormitus väheni. Minulla polven tilanne oli niin paha ettei siihen tarjottu koskaan kortisonia. Olinkohan sitten kärsinyt kipuja valittamatta niin kauan että tilanne oli jo toivoton ja tarvittiin tekonivel. Nestettäkään ei polveen kertynyt koskaan niin paljon että sitä olisi pitänyt poistaa, ei edes tähystyksen jälkeen.

• ohjeet: kirjoitti:

Minulla todettiin jo vuosia sitten nivelrikko polvissa. Kun tilanne paheni, huonompi polvi tähystettiin. Tähystyksessä todettiin nivelpintojen kuluneen loppuun ja siivottiin vain nivelpintoja. Lääkäri antoi heti leikkaussalissa ohjeen että jos kivut eivät helpota puolessa vuodessa, pitää hakeutua tekonivelleikkaukseen. Parin viikon kyynärsauvojen käytön jälkeen yritin pärjätä ilman, mutta kivut vaan jatkuivat. Parin kuukauden jälkeen otin kävelykepin jatkuvaan käyttöön. Puoli vuotta tähystyksestä terveyskeskuslääkäri kirjoitti lähetteen tekonivelen laittoon ja puoli vuotta siitä laitettiin tekonivel. Muutaman kuukauden toipumisen jälkeen polvi on kivuton ja toinenkin polvi lakkasi oireilemasta kun kuormitus väheni. Minulla polven tilanne oli niin paha ettei siihen tarjottu koskaan kortisonia. Olinkohan sitten kärsinyt kipuja valittamatta niin kauan että tilanne oli jo toivoton ja tarvittiin tekonivel. Nestettäkään ei polveen kertynyt koskaan niin paljon että sitä olisi pitänyt poistaa, ei edes tähystyksen jälkeen.

Mulla on ikää kolmetoista vuotta ja polven tähystys tammi-tai helmikuussa. Ollut noin vuoden verran kipeänä, aluksi ihan summittaista mutta kesällä se alkoi olla koko ajan jos rasitin. nyt en pysty juoksemaan ja portaiden ylösnousu on yhtä helvettiä. Terveyskeskuksen lääkäri ei sanonut juuta eikä jaata, ja äiti sitten aatteli että ne on kasvukipuja. Lopulta sen oli pakko viedä mut kirurgille, kun en enää kyennyt nukkumaan paikoittain tosi kovan kivun takia. Noh, lääkäri painoi polvea ihan vähäsen ja väänsi pari senttiä sivulle, niin that's it. Hyvä etten ruvennut kiljumaan. Sanoi että mulla on kierukassa joku paha vika, ja suoraan vaan tähystykseen, mitä tässä röntgenkuvauksia tarvitaan. Tässä sitten odotellaan, neula-veri-ja sairaalakammoisena.
        Isovaljelle tehty polven tähystysleikkaus myös, ja hänen mukaansa jalka on muutaman viikon aivan hemmetin kipeä, mutta sitten se laantuu. Nyt hän on ollut pidemmän aikaa kuin mitään vikaa ei olisi koskaan ollutkaan.

• Juha_h

Moi,

Nivelkierukoiden repeämät kannattaa käydä hoidattamassa ortopedilla niin pian kuin mahdollista. Ortopedi pystyy korjaamaan nivelkierukan repeämän hajoavilla bionuolilla sekä ompeleilla kuntoon. Jos nivelkierukan repeämä on edennyt liian laajalle alueelle, niin silloin leikkaava ortopedi joutuu poistamaan nivelkierukasta ison osan. Nivelkierukan poistaminen taas aiheuttaa potilaalle tulevina vuosina kivuliaan nivelrikon polveen.

Täällä on juttua nivelkierukan korjaamisesta siirteellä tai implantilla -> http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1278255485 . Keskustelin kahden kokeneen ortopedin kanssa ja he kertoivat, että siirrettä voidaan suositella potilaille joiden nivelkierukoista on poistettu enemmän kuin 50%.

• karttunen

polveani on vaivannut nivelrikosta aiheutuva kipu noin vuoden ajan. polvi on turvoksissa jatkuvasti japortaiden kiipeäminen sattuu.mikä olis paras hoitotoimenpide. työ vuosia olis vielä jäljellä muutamia. tähystystä on tulossa, en kovin paljon luota siihenkään, jos joku lukijoista antais vinkin olisin iloinen.

• Kaiken kokenut

Minulla on perinnöllinen polvien nivelrikko. Kun kipuja oli jatkuvasti ja portaiden kiipeäminen oli vaikeaa, alaspäin meno vielä pahempaa, menin yksityislääkärin kautta magneettikuvaan (röntgenissä oli jo usempi vuosi aiemmin todettu pahanivelrikko). Magneetikuvauksessa todettiin rikkoutunut nivelkierukka ja irtopala joka lukitsi ajoittain polven. Laitettiin lähete julkiselle puolelle tähystykseen. Reilu puoli vuotta myöhemmin tähystyksessä todettiin polven olevan loppuun kulunut ja tehtiin vain nivelen siivous. Lääkäri antoi ohjeeksi että ellei kivut lopu, on hakeuduttava terveyskeskuksen kautta tekonivelleikkaukseen. En toipunut tähystyksestä ja lyhyen kokeilun jälkeen jouduin ottamaan kävelykepin jatkuvaan käyttöön. Noin vuosi tähystyksestä laitettiin polveen tekonivel ja kivut loppui siihen. Samalla rasituksessa oireillut toinenkin polvi parani ja pystyin kävelemään kivutta vuoden. Nyt leikkaamaton polvi oireilee taas ja on odotettavissa että 2-3 vuoden kuluttua pitänee harkita tekoniveltä siihenkin.

Tekonivel on nivelrikossa aina se lopullinen hoitokeino jolla polvet saadaan toimintakuntoon ja kivuttomaksi. Muut hoitokeinot vain siirtävät tekonivelleikkausta, mutta yleensä ne eivät poista kipuja kokonaan.

• mietinvaan

Mulla on kahen viikon päästä polven tähystys. Polvi on ollut vain satunnaisesti kipeä, ehkä kerran parissa kolmessa kuussa, mutta yleensä laantunut parin päin kuluttua. Mutta kotiväki vei minut lääkärille, vaikka polvi ei edes kipeä ollut sillä hetkellä. Silti lääkäri laitto suoraan tähystykseen ilman mitään kuvia eikä kertonut että onko siellä hänen mielestä mitään. Olen vuosi sitten käynyt röntgenissä polvesta, eikä mitään näkynyt. Kun luulen, että sieltä ei löydy mitään sillä polvenhan pitäisi olla kipeämpi enemmän? Kuinka kauan joudun kävelemään kepeillä ja kuinka pitkä on toipumis aika?

• Leikkaukseen

Moi,

Minulla hajosi korjattu nivelkierukka uudelleen. Kirjoittelin tänne tarinaa omasta polvesta http://www.relaa.com/index.php?topic=2963.150 . Kokemuksista saattaa olla hyötyä muillekin polvivammaisille.

Lykkyä pyttyyn polvivammojen kanssa muillekin.

• kaik nimimerkit menn

Minulla on todettu magneettikuvauksella toisen polven nivelkierukan repeymä. putosin jo 1.3 ja tähän asti on annettu kipulääkkeitä ja kortisoneja. Molemmat polvet tähysteään kerralla. onko muilla tehty näin? Lääkäri sanoi et keppien kanssa sujuu hyvin mutta epäilen.

• Vaihtelee paljon

Tähystyksen jälkeinen toipuminen riippuu paljon mitä polvessa tehdään tähystyksessä. Myös polven yleinen kunto vaikuttaa toipumiseen. Kun olin polven tähystyksessä, lähdin sairaalasta kahta kyynärsauvaa käyttäen (naapuripedissä ollut ei tarvinnut keppejä lainkaan). Reilun viikon kuluttua jätin toisen kepin pois, mutta yhtä keppiä käytin lainausajan loppuun saakka koska kipuja oli edelleen. Sen jälkeen yritin muutaman viikon kulkea ilman keppiä, mutta sitten hain pysyvään lainaan kävelykepin. Minulla oli kyse nivelrikon vuoksi loppuun kuluneesta polvesta, joka tähystyksessä vain puhdistettiin, muuta ei ollut tehtävissä. Polvi parani lopullisesti vasta tekonivelellä.

• eturistiside

Kai tuo riippuu mitä tähystyksessä tehdään. Itsellä viimeisimmässä tähystyksessä putsailtiin irtoroinaa ja siistittiin nivelpintoja vähän ja en käyttänyt keppejä ollenkaan. Kun puudutus loppui heräämössä niin siitä lähdin sitten tallustelemaan. Toki jalka on jäykkä silloin mutta kipuja ei kyllä minkäänlaisia lääkityksestä johtuen eikä seuraavana päivänäkään pahemmin kipuja ollut.

• 3e7U

moikka, oon 13v ja mua pelottaa operaatio, joka mulle luultavasti tehään. Elikkä tossa polvilumpion vieressä oikeessa sisäpolvessa napsuu ja tuntuu kipua välillä. Eli se on kuulemma viiden minuutin operaatio. Sattuukko puudutus, ja voiko joku kertoa mulle tietoa siitä?:o

• Tähystetty

Tähystys tehtiin paikallispuudutuksella. Kotiin 2 tunnin kuluttua tähystyksestä. Ei kipua enää seuraavana päivänä. Kävely onnistui hyvin jo samana päivänä, ei mitään keppejä. Pyöräilyyn lupa viikon kuluttua, lupa juosta 2-3 viikon kuluttua.

• beexnn

FYSIOTERAPIA; pelkkä tähystys ei melkein koskaan riitä hoidoksi ja toisaalta kunnon fysioterapia monesti riittää yksinään. Kuulostaa näiden juttujen perusteella että monet lääkärit ei edes kerro potilaille fysioterapiasta. Jos mitään polviongelmia niin äkkiä fysioterapeutille, siinä joutuu tekemään töitä mutta tulokset on mahtavia. Itse olin melkein kävelykyvytön, ft auttoi hurjasti. Tähystyskin tehtiin, mutta sen lisäks tarvitaan vielä intensiivinen ft ja loppuelämän kestävä säännöllinen liikunta että polvi pysyy kunnossa. Taikatemppuja ei valitettavasti ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      138
      4228
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2049
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2031
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      62
      1687
    5. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1472
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      134
      1437
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      102
      1352
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1256
    9. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1171
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1080
    Aihe