VAIHTOVIRTALATURIN 2 NAPAISUUS YM

Kake

Tässä alla haikailee muuan heppu
bensakäyttöisen venemoottorin asioissa.

Jos jossakin, niin bensakäyttöisessä
keskimoottoriasennuksessa on helppo käsittää
että vaihtovirtalaturille voi tulla eteen tosi kovat vaatimukset paloturvallisuuden
suhteen,
ja kova hintataso,
Volvon tyyliin, eli että 40 A 2- napaisesesta laturista
saa maksaa
alkuperäisosana 4000-5000 yks / Mummoa.
Sairasta.

Osako joku sanoa,

a) onko 2 - napaisten
40-100 A tarjonnassa
mittään paranemista, että ei joudu pulittamaan
enää Penta-lisiä, pakon edessä ?

b) onko tollaisen bensakoneen "alternaattori"
jotenkin vielä dieselin laturiakin vaativampi ja suljetumpi ja suojatumpi rakenne ?

c) onkohan nää paloturvallisuusseikat jotenkin
perussyy siihen että reilunkokoistenkaan perämoottorien
laturitehot eivät ole mistään kotoisin,
tollaisia 250 w kokonaistehoja näkyi
topsiaan pitkään ?
Tai miksi niitä sanoisi, keloja.

10

1993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lauri

      En muusta tiedä, mutta on sisäperäkone bensa ja siinä on normaali auton laturi.

    • lataa

      Käsittääkseni laturin pitäisi olla ns kipinäsuojattu.

      Lisäksi moottori voi olla eristetty eli sen rungossa ei ole -, jolloin autokäyttöön tarkoitetut ei käy.

      Ostin omani (uuden)joskus vuosia sitten Hartikaiselta venemoottoripurkaamosta Tattarisuolta ( ei ollut eristetty ).

      Tarkkana kannattaa olla laturin muuttamisessa jos kierroslukumittari ottaa tietonsa siltä.
      Ainakin vanhat VDO:n mittarit ovat säädettävissä, pitää vain olla joku laite jolla kierrokset tarkastaa.

    • VP Bensa

      Mulla 146 hv VP. Siinä on ihan tavallisen näkoinen runkomaadoitettu Valeo 50 A laturi- Otin sen irti laakereiden vaihtoa varten, kun vinkuu.

    • navat

      Kaksinapaisuus ei tee laturia yhtään suojatummaksi,aivan samanlainen vain miinus ei kytketty runkoon,käsistään kätevä eristää sen itse.

      • Kake

        Jos 40 amppeerinen 2 - napainen
        vaihto osana myytävä
        (omansahan joutuu antamaan vaihtoon )
        maksaa Pentalta liki 500 euroa,
        niin jotain
        ihmeellistä siinä on oltava
        kaiken järjen mukaan.
        Kipinäturvallisuutta tai vastavaa ?
        Tai sitten toi väite että 2 - napainen on
        helppo juttu ei päde ?

        Miten on 24 volttisissa ammattikoneissa -
        vedetäänkö sielläkin vielä joskus yhdellä
        navalla ?


      • Avasin eilen
        Kake kirjoitti:

        Jos 40 amppeerinen 2 - napainen
        vaihto osana myytävä
        (omansahan joutuu antamaan vaihtoon )
        maksaa Pentalta liki 500 euroa,
        niin jotain
        ihmeellistä siinä on oltava
        kaiken järjen mukaan.
        Kipinäturvallisuutta tai vastavaa ?
        Tai sitten toi väite että 2 - napainen on
        helppo juttu ei päde ?

        Miten on 24 volttisissa ammattikoneissa -
        vedetäänkö sielläkin vielä joskus yhdellä
        navalla ?

        Eilen käytin laturia korjaamolla vinkumisen takia. Paljastui, että laakerit ei vingu ,vaan hiilet. Tuli siis halvaksi. Hiilissä oli vielä sentti pituutta.
        Samalla ihmeteltiin, millainen on veneen laturi auton vastaavaan verrattuna. Kaveri, joka työkseen korjaa autoja, ihmetteli, että ompa kummallinen laturi. Minusta siinä ei ollut mitään ihmeellistä. Hiilet vaan oli kumitiivisteen takana. Samassa mokkulassa oli sisään valettuna jännitteensäädin. Ja alla siis kumitiiviste ja hiilet.


      • lataa
        Avasin eilen kirjoitti:

        Eilen käytin laturia korjaamolla vinkumisen takia. Paljastui, että laakerit ei vingu ,vaan hiilet. Tuli siis halvaksi. Hiilissä oli vielä sentti pituutta.
        Samalla ihmeteltiin, millainen on veneen laturi auton vastaavaan verrattuna. Kaveri, joka työkseen korjaa autoja, ihmetteli, että ompa kummallinen laturi. Minusta siinä ei ollut mitään ihmeellistä. Hiilet vaan oli kumitiivisteen takana. Samassa mokkulassa oli sisään valettuna jännitteensäädin. Ja alla siis kumitiiviste ja hiilet.

        Mä luulen että noi tiivisteet on juuri sen kipinäsuojauksen vuoksi, mitä autoissa ei tarvita


    • Katsastusmies-1

      VOLVO on päätynyt dieselmoottoreissaan käyttämään ns. 2-napaista sähköjärjestelmää joka eroaa esimerkiksi autoissa yleisestä 1-napaisesta siten, että sähklaitteita ei ole kytketty miinus runkoon periaatteella. Kaikkiin sähklaitteisiin tuodaan akulta tai muualta miinus omalla miinuskaapelilla.
      Tällä toimenpiteellä pyritään estämään venekäytössä galvaanisia vuotovirtoja ja sitä kautta galvaanista korroosiota.
      Esimerkkinä voin kertoa että kaverin VOLVOsta pimeni laturi vääränlaisen akkulaturin käytön vuoksi Heinäkuun lopulla lomalla. Elokuun lopussa kun vene nostettiin ylös korjaamolla, todettiin vetolaite pahoin syöpyneeksi. Potkureitakaan ei saanut irti akselilta kuin rälläkällä leikkaamalla.
      Laturin kärähtäminen oli aiheuttanut sen että miinus pääsi moottorin runkoon. Nyt veneellä ei edes ajettu kuin muutama tunti vahingon jälkeen, mutta jo se että akut olivat yhteydessä moottorin runkoon muutaman viikon teki tuhojansa.
      Lopputulos oli että vetolaite piti "tyhjentää" sisukaluistaan, putsata pois se pölymäinen möhnä etenkin kaikista nurkista ja kulmista ja maalata koko härveli uusiksi.
      Muista vaurioista en tiedä kun vene myytiin seuraavana keväänä.
      Eli mikäli maa vuotaa runkoon saattaa seuraukset olla ikävät.
      Laturin eristäminen mootorin rungosta voi olla kätevälle tee-se-itse miehelle mahdollista.
      VOLVOn laturien hintaan sitten taas vaikuttaa varmasti paljon se VOLVOn nimi siinä laturin kyljessä ja se tosiasia että vastaavia latureita ei ole helppo löytää tarvikeosina. Siis ei ole kilpailua.

      • Kake

        Kiitos vaivannäöstä ! Raskas juttu kerrassaan.
        Jos käyttää niin vaativia potkurirakenteita
        kuin Penta niin sitten ei taida olla muuta
        mahdollisuuta kuin alkaa kovasti paneutua
        näihin asioihin.
        Haiskahtaa vähän siltäkin ette isotehoisten
        laturien käyttö ole potkuriakselin
        yms propulsion osalta
        mitenkään ongelmatonta hommaa ?


        Osaisiko joku kertoa miten tarjolla
        olevien merikoneiden
        24 volttisten systeemien kanssa on asia,
        onko niissä 2- napainen , esim Ivecon
        koneissa ,
        tai Solen joka tekee pikkukoneita,
        Volvon kilpailija ?


      • volvon sisäperäkoneet, eli ei laturi eikä startti ole eristetty moottorin lohkosta.
        vetol. trimmi maadoitettu suoraan moottorin lohkoon.Ei se maavuoto mitään ,kunhan ei jännitteitä vuoda, ja sitä vartenhan on pääkytkin.
        2-napaisessa on laturi ja startti eristetty lohkosta , eikö niin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

      Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      249
      14341
    2. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

      tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      146
      3799
    3. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

      https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      128
      3712
    4. Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.

      Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      1492
    5. Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu

      Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun
      Maailman menoa
      365
      1451
    6. En minä kyllä enää odota sinua

      Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      12
      1234
    7. Jos joku luulee että kaikki käy

      Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      44
      1225
    8. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

      Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      971
    9. Sakin hivutus - ilmiö

      Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      45
      918
    10. En pystynyt vaan vastaamaan...

      Kaikki on ihan solmussa eikä ole voimia alkaa ratkaista naisena 😔
      Ikävä
      91
      763
    Aihe