kovin on vähän täällä puhuttu teinien juomisesta,joten nyt haluaisin siitä keskustella.
Eli meidän kohta 15v tyttö meni lauantaina kaverilleen
yöksi ja yöllä neljän aikaan oli tytön kaverit oven
takana ja sanoivat että tyttömme on viety alkoholimyrkytyksen seurauksena sairaalaan.
No mieheni lähti sitten sairaalaan ja siellähän likka
makasi tillintallin tiputuksessa.
Minä olen niin raivoa täynnä ja vihainen ja pettynyt!!
(Ei ollut eka kerta kun jää juomisesta kiinni)
Tyttö on aina saanut kaikki periksi ja on ollut isänsä
ja isovanhempien lellipentu,ensimmäinen kun on.
Minä haluaisin rangaista tyttöä kunnolla,että varmasti
muistaa seuraavalla kerralla,että kannattaako siihen pulloon tarttua,mutta mieheni on tässä asiassa mennyt
tyttäreni puolelle,päätä silitellään ja vietiin jopa
ruoka sänkyyn,kun likka poti krapulaa. Eikä kuulemma
saa moittia eikä antaa kotiarestia.
Omasta kokemuksesta voin kertoa,että kun olin 15-16v,minulla ei ollut minkäänlaista kuria,sain tulla ja
mennä ja tehdä niinkuin halusin. No minähän melkein
joka viikonloppu ryyppäsin ja hilluin kaupungilla.
Nyt aikuisenakin kärsin vielä lievästä alkoholiongelmasta. En todellakaan halua tyttärelleni
samanlaista elämää,mutta kun rajoja ja kieltoja mieheni ei halua asettaa,niin olen aika voimaton yksin.
Meillä on myös muita lapsia (pienempiä) ja heille mieheni kyllä pitää kamalaa armeijakuria.
Mitä minun pitäisi tehdä?
Tällä hetkellä olen niin vihainen,ettäen puhu miehelleni,enkä vanhemmalle tyttärelleni mitään.
Niin ja kovin on koomista se että mieheni sanoo
minulle,että itsehän olit samanlainen. Eli tyttäreni teko vaikuttaa hänen mielestään oikeutetulle,koska minä olen ollut samanlainen.
Minun mielestäni asiahan on oikeasti niin,että en
halua tyttäreni olevan samanlainen.
teinin ryyppyreissu
24
3576
Vastaukset
- kerran Sinulla
on vieläkin ongelmia alkoholin kanssa, et kai voikaan olettaa, että tyttäresi kunnoittaisi sitä, mitä SANOT. Teot ne ovat jotka puhuvat puolestaan.. Hänhän vain kulkee äitinsä jalanjälkiä.
- l''ääh
sanoa, kato nyt, mä en pääse tästä eroon vaikka haluankin, viinapiru vaivaa....jne. Ja ukostas huolimatta sanot, että rankaisu tulee>kouluun ja koulusta kotiin, ei kavereille, ei vkorahaa,puhelin pois.
Kyllä ukkos pitää kunnioittaa sua ja olla asiasta samaa mieltä. - pullon pahahenki
no ekaks sanoisin että NYT ei ole alkoholiongelmaa... ja kaikessa tässä on pointti se että en tahdo ETTÄ TYTTÄRESTÄNI TULEE SAMANLAINEN KUIN MINÄ,siksi yritän hänelle rajoja
laittaa,mutta mieheni haluaa edelleen lelliä häntä.
Olen minkälainen hyvänsä,niin LASTENI TULEE MINUA,ÄITIÄÄN KUNNIOITTAA!!! - minä vain
pullon pahahenki kirjoitti:
no ekaks sanoisin että NYT ei ole alkoholiongelmaa... ja kaikessa tässä on pointti se että en tahdo ETTÄ TYTTÄRESTÄNI TULEE SAMANLAINEN KUIN MINÄ,siksi yritän hänelle rajoja
Olen minkälainen hyvänsä,niin LASTENI TULEE MINUA,ÄITIÄÄN KUNNIOITTAA!!!hae apua alkoholiongelmaasi. Ei tytärtäsi varmaan kauheasti kiinnosta mitä sanot, jos itselläsi on alkoholiongelma. Hänestä vaan tuntuu epäreilulta, että sinä saat juoda, mutta hän ei.
- Kilju
pullon pahahenki kirjoitti:
Olen minkälainen hyvänsä,niin LASTENI TULEE MINUA,ÄITIÄÄN KUNNIOITTAA!!!Teet nyt itten juuri siten, kun sinusta tuntuu.
Perhana, kun oon itse ollut samallainen lellipentu, kuin tyttäresi on. Tosin sillä erolla, että...
Olisi sanktiot rapsahtaneet jos olisin sairaalaan aikoinani joutunut, että vieläkin hirvittää.
Eikä ole tullut vanhemmille mieleenkään ainakaan mitään ruokia mulle sänkyyn raahata rapula päivinä!!
Mutta onneksi vanhemmilla oli aikoinaan tahtoa ja kovuutta antaa rajat viinankäytölle.
Ei se takaa, etteikö lapsestasi tulisi alkoholistia mutta taatusti edes auttaa esim. tapaturmariskien kasvamista, kun alkoholin kanssa läträtään.
Itse vedän viinaa edelleen suhteellisen kohtuudella, eikä vanhemmat ole moniin vuosiin tietenkään siihen puuttuneet.
Mutta kiitollinen olen tänäpäivänä, että silloin jaksoivat välittää! Vaikka lellipentu olen ollut, niin vanhempiani aina kunnioittanut.
15 kesäisenä sitä ei välttämättä vielä edes ymmärrä.
Voimia!
- kummankin vanhemman
Teidän on lähdettävä liikkeelle siitä, että teidän vanhempien on oltava samalla puolella. Älkää kinatko erimielisyyksistä lasten kuullen, vaan istukaa joskus kahden kesken pöydän ääreen juttelemaan miten menetellään esim. tällaisten tilanteiden kohdalla.
Toisaalta minullakaan ei ollut nuorena kotiintuloaikoja tms. rajoja ja myös ryyppyreissuja tuli. Silti nykyään en juo juuri koskaan, tai jos otan, otan pari lasia, enkä humaltumistarkoituksessa. Pointti lähinnä se, että virheistään voi myös oppia, ei ryyppäävällä teinillä automaattisesti ole alkoholiongelmaa aikuisena. - että viis likasta
MUTTA teidän välit on ihan sieltä.... Kaikkein kauheinta on se ettei teillä ole juurikaan yhteistä päämäärää kasvatuksessa. Kamalaa. Voi likka raukka missä sekasorrossa elää, isä lellii ja äiti kurittaa, edestä löytää/löydätte...
Päättäkää nyt ihmeessä yhteinen linja. Oli se sitten hyvä tai huono, mutta jotain tarttis tehdä ja pian.- teinariini
Onks sun tyttös joku pissis ku heitti vähä yli? :P
No mut asiaan, sano sille et: OIIH HALUUT SEURATA MUTSIS JALANJÄLKII - äitikki-
teinariini kirjoitti:
Onks sun tyttös joku pissis ku heitti vähä yli? :P
No mut asiaan, sano sille et: OIIH HALUUT SEURATA MUTSIS JALANJÄLKIImä aina inhosin nuorena sitä, kun äiti sanoi: kaikilla muillakin on-eikä se tajunnut, että halusin nimenomaan olla erilainen kuin muut-enkä varsinkaan samanlainen kuin äiti!
- aikalailla
varma, että kun on sairaalaan joutunu alkomyrkytyksen takia, ja taatusti muistaa, että on SAIRAALASTA herännyt, niin taatusti muistaa ja TAJUAA, että kuinka vaarallista alkoholi on!! Jos tyttö on edes jotakuinkin täysjärkinen 14 vuotias (kohta 15, kuten sanoit) niin pitäis tajuta kyllä. Virheistään oppii...tarpeeks monta kertaa kun lyö sitä päätään seinään, niin huomaa, ettei se seinä siinä kärsi, vaan oma pää!!
Tsemppiä teille, ja ottakaa vanhemmat yhteinen päämäärä kasvatuksessa, ja pitäkää siitä myös kiinni. - hmm..
minkälainen on lievä alkoholi ongelma.. tarkennus?
- veikkaanpaa
Pullo kossua viikossa ja jos ei sitä saa niin .. :(
- hmm..
veikkaanpaa kirjoitti:
Pullo kossua viikossa ja jos ei sitä saa niin .. :(
olen 17 vuotias, juon viikossa 2 kertaa, perjantaina ja lauantaina, pari kertaa kuussa myös keskiviikkona. Onko minulla lievä alkoholiongelma, siis?
- 23-vuotias
hmm.. kirjoitti:
olen 17 vuotias, juon viikossa 2 kertaa, perjantaina ja lauantaina, pari kertaa kuussa myös keskiviikkona. Onko minulla lievä alkoholiongelma, siis?
En puhuisi edes lievästä alkoholiongelmasta, varsinkin jos jokainen kerta on ryyppäämistä, eikä pelkkää yhden pullon nautiskelua. Mikä tarve on noin useasti juoda?
- tyttö
hmm.. kirjoitti:
Mun faijalla on päiviä, millon se ei ota ollenkaan mut kyl se aika usein viikonloppusin on ihan sekasin...ja joskus arkena...
Eli alkkis se on..ja ku joskus mainitsen siitä, niin se suuttuu..sanoo yleensä "mikä helvetti sua vaivaa?" tai "kato ittees"
- Nautiskelija
Jos et puutu asiaan, lapsesi voi alkoholisoitua.
Jos kiellät ryypiskelyn täysin, lapsesi tulee uhmaamaan kieltoasi, sillä uteliaisuus kiellettyyn kasvaa ja ainahan lapset tahtovat tehdä oman halunsa mukaan. Tässäkin tapauksessa lapsesi voi alkoholisoitua.
Nouse siis ylös ja laita se pesäpallomaila ja nahkaruoska pois, millä aioit pahoinpidellä pienen lapsen ja hänen isänsä! Häpeä sinä vastuuton ja yliaggressiivinen nainen!
Minä tekisin näin:
Keskustelisin ystävällisesti ja aikuismaisesti asiasta. Kertoisin, miksi on huono asia ryypiskellä joka kerta itsensä huonoon kuntoon. Opettaisin, että kohtuudella nautittuna alkoholissa ei ole mitään pahaa, mutta liika kännääminen koituu tuhoksi ennemmin tai myöhemmin. Opeta lapsellesi alkoholin kohtuukäyttö. Elä kiellä täysin äläkä jätä asiaa sikseen, vaan kulje kultaista keskitietä ja opeta lapsellesi, että jos alkoholia tekee mieli, niin sitä voi juoda myös kohtuudella ja näin itsellä ja muillakin on paljon hauskempaa.
Minulle opetettiin kotona, että alkoholia kannattaa käyttää kohtuudella ja kas vain... minusta tuli alkoholin käytön hallitseva aikuinen mies. Ties minkälaiseen kuntoon olisin päätynyt jos kaverini olisivat alkoholin käytön minulle opettaneet.- ---
Minä ainakin opin alkoholin kohtuukäytön ihan itsekin. Jotkut osaa käyttää omaakin järkeään, ja oppia itse. Kannattaa hiukan luottaa myös lapsen omaan järkeen, vaikka hän tekisi virheitäkin. Virheistä oppii, jokainen.
- Äiti myös
Et voi vaatia lapseltasi sellaista, mihin et itse pysty yltämään. On ihan sama mitä puhut jos kuitenkin mallisi on toista.
Kukaanhan ei halua lapselleen samoja mokia joihin itse on syyllistynyt, mutta jos rakastat lastasi enemmän kuin viinaa, lopetat sen käytön kokonaan. Siinä punnitaan aito äidinrakkaus, eikä rankaisemalla!
Ja vielä; varmasti PYSYTYT lopettamaan, jos vain HALUAT.
Nimim. paljosta lastensa vuoksi tinkinyt äiti- faktaaa!!!
Lässytys lapsijuopoista on niin turhaa.
Kaikki nuoret juo 18-vuotiaaksi saakka kerran tai pari viikossa, mutta kyllä se tahti siitä vähenee, koska baareissa käynti on kallista.
Ja viimeistään siinä 25v se vähenee .. eli ei se tee juoppoa et juo pari kertaa viikos. - Kweh
faktaaa!!! kirjoitti:
Lässytys lapsijuopoista on niin turhaa.
Kaikki nuoret juo 18-vuotiaaksi saakka kerran tai pari viikossa, mutta kyllä se tahti siitä vähenee, koska baareissa käynti on kallista.
Ja viimeistään siinä 25v se vähenee .. eli ei se tee juoppoa et juo pari kertaa viikos.Saatat olla oikeassa, mutta kaikki teinit eivät juo "kertaa tai paria" viikossa. Älä yleistä. Minäkin kuulun heihin. Olet tyhmä. Tädää! Ammu itses.
I'm soo sorry.
- Puliniia
Se, että vanhemmat rankaisevat ilman, siitä rankaisemisen syystä puhumatta ei tosiaan auta. Monet vain sanovat, että pistä se kakaras johki nurkkaan, kaikki pois vaan ja se on sillä selvä. Ei ole.
Itse olin pari vuotta sitten todella masentunut. Kävin psykologilla, ja olin jopa sairaalassa tämän takia. Sitä ennen olin tehnyt todella tyhmästi vanhempiani kohtaan, mutta ne olivat hätähuutoja, että hei, mulla on paha olo.
He ottivat "pois kännykän, pois kaverit, suoraan koulusta kotiin"-tyylin. Ei se tehonnut, koska he eivät tosiaankaan puhuneet ongelmasta eli masennuksestani, kanssani.
Okei, myönnän etten tosiaan tahtonut puhua vanhempieni kanssa, mutta kävin kerran kahdessa viikossa juttelemassa psykologin vastaanotolla. Se helpotti välillä oloa ja välillä ei. Joskus tuntui, että se oli pakko raahautua sinne. Mutta se, että oli joku jolle purkaa pahaa oloa, helpotti. Tiesi sen, että on joku olemassa ketä kuuntelee.
Olisin ehkä toivonut, että tämä henkilö olisi ollut äitini tai isäni.
Mielestäni sinun kannattaisi hakea ihan ulkopuolista apua. Olet jo myöntänyt, että sinulla on välillä alkoholin kanssa ongelmia, ja niin ehkä tyttäresikin katsoo, että hänelläkin on oikeus ryypätä.
Puhu hänen kanssaan alkoholista, miksi hän juo, mitä vaaroja siitä on, miten paljon se tuhoaa aivosoluja yms. Ja yritä ottaa tyttäreesi yhteys. Voit yrittää rankaista häntä ottamalla jotain pois, mutta jokin on kyllä huonosti jos nuori hakee lohtua pullosta.
Koita kestää. Ja tuosta avun hakemisesta: Se on todella vaikeaa tarttua siihen puhelimeen ja todeta, että minä todella tarvitsen apua. Niin itsesi takia sekä lapsiesi, ja etenkin vanhemman tyttäresi!
Minulla ei ole vielä teini-ikäistä lasta, mutta näin minä näen omalta kannalta parhaaksi.
Selkeät rajat, ja se syy miksi ne on täytyy olla lapsella selvillä. Puhu!
Mikäli puhuminen on vaikeaa, ota yhteys lapseesi esim. kirjoittamalla kirje.
Ja kun puhutte, älä ole vihamielinen. Mikäli suutut jostain, mitä hän kertoo, laske kymmeneen, oli se sitten mitä tahansa.
Lastaan haluaa suojella ja rakastaa tätä, eikä halua että hän tekisi samat virheet kuin itse on tehnyt. - yasi
Olen 16-vuotias tyttö, joten osaan vastata vain nuorten näkökulmasta.
Kaverini joutui vatsahuuhteluun ja sai tämän jälkeen järjettömän kurinpalautuksen vanhemmiltaan, lähti kännykkä, vapaa-aika, oikeastaan kaikki. Surullista oli katsoa vierestä, kun tyyppi oppi jo pelkästään vatsahuuhtelusta, että viinan kanssa läträäminen loppuu. Sitten kotiinmennessä kuvitteli, että tulee halauksia ja "me niin pelättiin että menetetään sut"-lauseita, niin kotiarestiinhan se joutui ja mistään halauksista tai asiallisesta keskustelusta ei ollut tietoakaan. Kyllä sille tunne tuli, että vanhemmilla päälimmäinen tunne on häpeä, eikä rakkaus tai pelko lapsensa puolesta.
Mielestäni asiallinen keskustelu ja nuoren ajatusten kyseleminen voisi olla ensimmäinen teko mitä tehdä. Olisi ehkä myös hyvä sanoa, että lapsesta välitetään ja tuoda tilanne muutenkin päivänvaloon. Vasta sen jälkeen kannattaisi miettiä seuraavia toimenpiteitä.
Uskon kuitenkin, että vatsahuuhteluun joutuminen palauttaa aika hyvin maan pinnalle. - melkein teini
Toivottavasti tyttärellesi kasvaa aivot.
Itse ryyppäsin teini-ikäisenä myös paljon ja usein, mutta 22vuotiaana olen saanut järjen päähäni ja juon todella harvoin.
Eli ei tyttärelläsi ole välttämättä sama kohtalo kuin sinulla. - ...
..että sinä voitat miehesi kanssa kiistan tuosta kurinpidosta. Karhunpalvelus se lapselle on antaa tehdä mitä lystää. Kovaa se tulee olemaan ja tyttö varmasti käyttää kaikkia mahdollisia keinoja saadakseen haluamansa ja voi sanoa loukkaaviakin asioita, mutta sama se itkeekö sitä kuinka lapsi vihaa vanhempaansa vai sitä että antaa periksi, antaa lapsen kuvitella voivansa tehdä mitä lystää ja vielä asettaa itsensä vaaralliseen tilanteeseen (kuten oli tapahtunut). Kyllähän tuo sairaalareissukin on rangaistusta, mutta yritä lapsesi vuoksi nyt kuitenkin. Joskus se ryyppyreissu voi tuntua nuoresta elämääkin tärkeämmältä, mutta vanhempien on tiedettävä paremmin. Kukaan vanhempi ei halua lapsestaan hemmoteltua, sillä ei kauan pärjää yksin oikeassa elämässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?815037- 794859
- 1324268
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103058- 522689
- 402596
- 532247
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102221Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211850