mitä tarkoittaa

itsenäisyys ?

Kertokaa mulle miten muka Suomi on itsenäinen ja mitä itsenäisyys tarkoittaa ?

Suomi ei enää päätä omista asioistaan, koska sen tekee EU.

7

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paavo

      saadaan keräillä omat mustikat , tietty joillakin ehdoilla

    • out-sider

      Sillä juurihan Suomi itsenäisesti päätti liittyä EU:hun ! Ei kukaan ole väittänyt,että yksimielisesti päätti liittyä,mutta ihan itse ja ihan ymmärrettävistä syistä.
      Suomi on itsenäisenä valtiona kovin nuori verrattuna moneen muuhun länsimaiseen maahan...turvatakseen omaa olemassa oloaan on joskus parempi lähteä isomman kelkkaan. Tietenkään se ei ole itsenäisyyttä jos itsenäisyydeksi tarkoitetaan riippumattomuutta,mutta eihän Suomi ole yksin ainoa maa maailmassa.
      Tähän saakka olen itse ollut vielä tyytyväinen EU:n tuomiin muutoksiin,vaikka se tuo myös velvollisuuksia,kustannuksia ja Juicen sanoin " jos otat johtajaks jonkun muun,hänen puolestaan joudut myös tappeluun..." siis riskithän ovat aina olemassa,olipa Suomi EU:ssa tai ei. Millainen maa Suomi olisi,jos nyt eroaisi EU:sta ? Tai jos ei olisi liittynyt EU:seen ? Todennäköisesti Suomi olisi itsenäinen valtio,jolla olisi oma raha,oma lippu,oma kieli jne. Mutta kauppa suhteet...ei Suomella ole juuri mitään kauppatavaraa jota ilman muu maailma ei pystyisi elämään,joten jotta bisnes pyörii on joskus tehtävä sopimuksia,muuten voisimme olla kauppasaarrossa,joka kyllä näkyisi ja tuntuisi joka päiväisessä elämässämme.
      Tosi seikkoihin nojaten,en koe Suomen menettäneen itsenäisyyttään EU jäsenyyden myötä,varsinkaan kun toiseen vaakakuppiin laitetaan millainen Suomi olisi jos ei olisi liittynyt EU:n jäseneksi,tai varsinkaan jos nyt päättäisi erota...
      EU toi Suomelle hyvää,tietenkin asioilla on aina kaksi puolta,mutta edut ja haitat vertailussa Suomi teki oikean ratkaisun.
      Tietenkin epäkohtia on,maan omavaraisuus,maanviljelyksen tukahduttaminen ym. ei ole maan etu,ulkopuolista apua hädänhetkellä voi vain toivoa,sen saaminen ei ole varmaa,aika näyttää. Omavaraisuutta pitäisi tulla aina pitämään yllä,mutta onhan siihen vapaus olemassa,vaikka EU ei sitä tukisikaan.
      .
      Suomiko menetti itsenäisyytensä EU:lle ? Näkemysero tai ei,mutta Suomalainen voi edelleen olla pääpystyssä,ei nenä pystyssä,ylpeä siitä että on Suomalainen. Jos tarvitsee tuntea häpeää tai alemmuutta...se on yksilön oma näkemys myöskin. Tuskinpa esim. NewYork tai Texas tuntee menettäneensä itsenäisyytensä kuuluessaan USA:han,vaikka kummallakin on oma itseisarvo omassa yhteisössään,jota pidetään mahtavana valtiona maailmassa. Aivan samoin,Suomi voituntea kuuluvansa yhtenä maana Euroopan Unioniin,ilman että Suomalaisen tarvitsisi tuntea alemmuutta tai häpeää. Mielestäni Suomi sai paljon kun sai liittyä EU:hun,silti itsenäisyys meillä on ja me olemme vain pieniä ihmisiä ja pienenä kansana yksi muiden joukossa,mutta ei tätä maata ole vieraat ottaneet eikä myyty,emme vain ole yksin maailmassa. Tärkeämpää onkin nykyisessä tilanteessa puhaltaa yhteen hiileen,olla kansana yhtä miestä,yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta,sillä ketju on yhtä heikko kuin sen heikoin lenkki. Aivan samoin kansa on yhtä heikko kuin sen heikoin yksilö,tai erimielinen kansa. Oleellisempana pidänkin siis sitä yhteen hiileen puhaltamista,kansallisylpeyttä ilman kansallismielistä kiihkoilua,sillä näin pienen kansan etu on vetää yhtä köyttä yhteen suuntaan,tietenkin se on vain ideologia,mutta olisi se myös jokaisen Suomalaisen etu.
      Hyvää ja onnellista itsenäisyyspäivää Suomi ja kaikki Suomen kansalaiset.

    • Wiki

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Itsenäisyys

      "Itsenäisyys
      Itsenäisyys tarkoittaa valtiolle, organisaatiolle tai hallitukselle samaa kuin omavaltaisuus, kun toinen vaihtoehto on olla jonkin muun hallittavana. Itsenäisyyden saaminen edellyttää joskus väkivaltaista irroittautumista ja tämän takia itsenäisyyttä juhlistetaan."

      Siitä voi jokainen itsenäisesti päätellä ollaanko reilusti rähmällään, kotibryssien kurimuksessa vai
      aidosti itsenäisiä.

    • vladimirovi

      Ja vielä 80-luvun lopussa suomettumisen aikana päätökset teki Venäjä. Eikös se EU ole parempi?

    • suomi ei o eu

      Mut eu kuuluu suomeen suomi eu.seen
      Päätökset tekee eu suomi on eun jäsen päättäjä myös

      • hukassa?

        5 miljoona vs. 400 miljoonaa. 5 miljoonaa päättää asioista?


      • nonih
        hukassa? kirjoitti:

        5 miljoona vs. 400 miljoonaa. 5 miljoonaa päättää asioista?

        suomi on eun jäsen päättäjä MYÖS


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      499
      5123
    2. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      237
      2052
    3. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      410
      1923
    4. Olisit saanut minut naisen

      Jos olisit oikeasti halunnut. Mutta et halunnut. Annoit paaaaljon epämääräisiä signaaleja, annoit jutun edetä todella hi
      Ikävä
      57
      1372
    5. Miehelle naiselta

      Jos haluat anna jokin vinkki, niin saan varmuutta ottaa yhteyttä. Tai onko niin että otat yhteyttä itse, jos haluat pitä
      Ikävä
      88
      1281
    6. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1073
    7. Kaipaan sinua...

      J-mies. Surullinen olo kaikesta.
      Ikävä
      86
      1039
    8. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      99
      999
    9. Tulethan sitten

      loppukesästä katsomaan minua? Nyt sinulla on mahdollisuus ”kostaa” ja herpaannuttaa minun keskittymiseni. Jos yhtä inten
      Ikävä
      38
      972
    10. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      73
      955
    Aihe