Voiko tuo automaatti ilmastointi vaikuttaa todellakin noin paljon? Matka-ajossa kesällä 7,3-8,0
kaupungissa 11,0-12,3 mutta nyt olen kytkenyt ilmastoinnin pois, niin kulutus matkalla 6,7-7,3 vähän nopeudesta riippuen, mutta kaupungissa 9,0-9,8!!! Varsinkin kaupunkiajossa varsin suuri ero. Auto on 2.0 koneella ja mielestäni ajan yhtä raskaalla jalalla kokoajan. Renkaatkin tietysti voi vaikuttaa, mutta eikös nämä ole suurinpiirtein samaa kokoa, kesä 215/50 17 talvi 215/60 16
Ilmastoinnin kulutus
5
1284
Vastaukset
- automaatti ilmastointi
Vajaat 10 hevosvoimaa vienee ilmastointi tehoa silloin kun päällä, varmaan yli 0,5 l vie jo se yksin polttoainetta/100km, asia sitten erikseen kuumissa maissa
Eihan ole mitään järkeä kylmässä, ensin jäähdyttää, ja sitten sama ilma lämmittää, kun voisi olla kokonaan laite pois päältä
Aina vain menee joka lähdössä automaatti päälle, todella surkea laite, manuaali käyttöinen eri hyvä, saa silloin päälle kun haluaa, ja suomessa ei niitä haluja ole kuin ihan sydän kesällä- lukutaidoton!!
on se kumma kun ei lueta ohjekirjaa vaan arvuutellaan.
automaatin saa päälle ja pois ihan milloin itse haluaa.talvella sen ei tarvitse olla päällä ollenkaan paitsi jos on mahdollisuus jossain lämpimässä vähän pitää päällä.primeran automaatti on yksi parhaimmista tämän hetken automaateista.
kannattaisi opetella käyttämään niin saisi kaiken hyödyn irti.kokeile jos vaikka pikkusisko lukisi sitä ääneen.
- N13+GA16S
Ilmoittamiesi kulutuslukemien perusteella ilmastoinnin vaikutus autosi polttoaineen kulutukseen maantieajossa on 0,6-0,7 l/100km ja vastaavasti kaupunkiajossa 2,0-2,5 l/100km. Näin siis sillä perusoletuksella ettei mitattujen lukemien välillä ole tapahtunut muita muutoksia kuin ilmastoinnin käyttö, tai mahdollisten muiden muutosten vaikutus on merkityksetön.
Ilmastoinnin energiankulutus on kuitenkin verrannollinen sen käyttöaikaan eikä autolla kuljettuun matkaan. Jos ajatellaan esimerkin vuoksi tapausta jossa ilmastoinnin osuudeksi polttoaineen kulutuksesta on havaittu maantieajossa (keskinopeus 80 km/h) 0,60 l/100km. Tässä tapauksessa ilmastoinnin vaikutus kulutukseen on siis 0,48 l/h (100km:n matkaan kuluu 1,25h = 1h 15min). Tarkastellaampa seuraavaksi tilannetta taajamaliikenteessä jossa keskinopeus on esimerkiksi 30 km/h (liikennevaloja, risteyksiä yms.) ja oletetaan ilmastoinnin vaikutukseksi polttoaineen kulutukseen sama 0,48 l/h. Tunnissa kului siis 0,48 l polttoainetta, mutta matka eteni vain 30 km, eli 0,48 l/30km joka vastaa 1,60 l/100km. Vastaavasti 25 km/h:n keskinopeudella 1,92 l/100km! Kuten tästä laskentaesimerkistä nähdään, ilmastointi voi vaikuttaa polttoaineen kulutukseen kaupunki- ja taajamaliikenteessä helposti tuon 2 l/100km. - väliä?
Mulla on ollut ilmastoituja Primeroita viitisen vuotta, eikä ilmastointi ole mistään ollut koskaan pois päältä. Bensaa on palanut aina kaikki, minkä olen tankannut. Tuo kulutuslisä on pieni hinta siitä, mitä ilmastointi antaa vastapainoksi.
- talvella?
Ei edes käynnisty ja jos antaa olla automaatilla, niin puhaltaa vain hiljaa jaloille ja lasit vetää huuruun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1014507Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293343No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 361388
- 341183
- 371116
- 131064
- 1581007
- 6934
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12872