matematiikka työelämässä

summasta supistaja

Olen pian valmistuva insinööri, mutta mieltä kalvaa puutteet matemaattisissa taidoissa. Matematiikan kurssit on menty kaikki rämpimällä läpi(numerot ykkösiä tai kakkosia) ja ammattiaineidenkin numerot ovat kärsineet laskentataidon puutteesta. Perus algebrakin tökkii! Muut teoria-aineet ovat menneet hyvin. Pelottaa jos joutuu töissä laskemaan! Pitäisikö käydä matematiikan kurssit uusiksi, eli pidentää valmistumista puolella vuodella?? Valmistuneet insinöörit vastatkaa, tuleeko ongelmia työelämässä??

18

2571

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • järjestelmä..

Perusalgebra tökkii ja mies on insinööri. Huvittaa nuo amiskan tutkintonimikkeet. Amiksessa matematiikka ja fysiikka on nii- in peruslaskentaa, ettei voi olettaakaan nykyinsinöörin osaavan matematiikkaa.
      Terveisin teekkari.

• epätoivoinen_

Aaämkoossa ei mennä matematiikassa edes lukiomatikan tasolle.

Minulle oli hemmetinmoinen järkytys nähdä tulevien insinöörien taso. Minulla oli harhakuva fiksuista ihmisistä (työelämään pohjautuva kokemus), jotka tietävät mitä tekevät, eikä perusinssin ja dippainssin välillä paljon eroa ole.

Realiteetti: täysiä pahvipäitä suurin osa. Matemaatiinen lahjakkuuskin korreloi mielestäni suoraan älykkyyteen. AMK-matikan ykkösillä ja kakkosilla ei olisi minun alaisuuteeni mitään asiaa.

Jestas, AMK on ihan väärä paikka mulle.

Otaniemi, here I come.

• summasta supistaja
        epätoivoinen_ kirjoitti:

Minulle oli hemmetinmoinen järkytys nähdä tulevien insinöörien taso. Minulla oli harhakuva fiksuista ihmisistä (työelämään pohjautuva kokemus), jotka tietävät mitä tekevät, eikä perusinssin ja dippainssin välillä paljon eroa ole.

Realiteetti: täysiä pahvipäitä suurin osa. Matemaatiinen lahjakkuuskin korreloi mielestäni suoraan älykkyyteen. AMK-matikan ykkösillä ja kakkosilla ei olisi minun alaisuuteeni mitään asiaa.

Otaniemi, here I come.

Eli vaikuttaa siltä että kannattaa mennä kertaamaan matematiikan kurssit vaikka valmistuminen viivästyisi. Lukion matematiikasta en tiedä, mutta minusta AMK:n matematiikka ei mitään järin helppoa ole. Meidän luokan lukiolaisetkaan eivät tunnu aivan vaikeuksitta selviävän, mutta he taitavat olla lyhyen matikan lukeneita. Itsellä peruskoulussa ja amiksessa matematiikan numerot olivat 9 ja 4. En arvannu kouluun hakiessani että matikan kanssa tulisi ongelmia(peruskoulun ja amiksen keskiarvo oli reilusti keskivertoa korkeampi) ja nyt olen vähän myöhään tajunnut ongelman vakavuuden.

• joo
        epätoivoinen_ kirjoitti:

Otaniemi, here I come.

"Matemaatiinen lahjakkuuskin korreloi mielestäni suoraan älykkyyteen"

Et taida kyllä itse mikään insinööri olla, huhhuh.

• FM Nimimerkin tulee sisältä...
        joo kirjoitti:

Matemaattinen lahjakkuus on täysin verrannollinen matemaattis-loogiseen päättelykykyyn, jolla mitataan älykkyystesteissä älykkyyttä.

• DI_02
        joo kirjoitti:

matematiikka on insinöörin perusväline. Matematiikan osaaminen kertoo siitä että sinulla on hyvä looginen päättelykyky joka on ensisijaisen tärkeää insinööritieteissä.

• Uusio-opiskelija
        epätoivoinen_ kirjoitti:

Otaniemi, here I come.

"Matemaatiinen lahjakkuuskin korreloi mielestäni suoraan älykkyyteen. AMK-matikan ykkösillä ja kakkosilla ei olisi minun alaisuuteeni mitään asiaa. "

Tarkoititko siis sitä että jos AMK:n todistuksesta
        löytyy matematiikan kohdalta ykkösiä tai kakkosia,
        mies/nainen on automaagisesti tyhmä?

Se on tietysti itsestä kiinni kuinka tosissaan AMK:n
        hoitaa ja onhan sekin jonkinlaista typeryyttä jos
        tyytyy ykkösiin tai kakkosiin, mutta tuota älykkyysväitettä en ihan heti allekirjoita.

Jos se olisi totta, niin minähän olisin viisastunut
        muutamassa vuodessa huomattavasti. AMK:n todistuksesta kun
        löytyy muutama ykkönen/kakkonen, mutta TTY:n matematiikan
        kursseista on nyt irronnut nelosia. Eiköhän se
        motivaatio ja opiskeluihin panostaminenkin vaikuta
        jonkin verran noihin arvosanoihin.

• Kylli 69

ja samanlaisia apareita pyörii niissä sun teekkari piireissäkin. Älä nyt poikuli ala vollottamaan, vaikka itselläkin on jo housuissa.

Tää on niin tätä.

• kyllä

Yhtälailla niitä hylsyjä tekussakin tulee.

• juu
        epätoivoinen_ kirjoitti:

Otaniemi, here I come.

Kyllä niitä pahvipäitä Otaniemestäkin löytyy. Jos älykkyys on sitä käytätkö kirjojen ääressä iltaisin kaksi vai neljä tuntia, niin huh huh. Algebralla se DI:ksi opiskelukin aloitetaan. Milläköhän linjalla olet ollut, jos taso ei mene edes lukion tasolle. Epäilen suuresti. AMK-todistuksen tai minkä tahansa todistuksen ykkösillä ja kakkosilla ei olisi alaisuuteni asiaa. Täältä tulen ehkä minäkin, Otaniemi. Tulen ylpeänä asiani asaavana AMK-insinöörinä.

• revi siitä
        epätoivoinen_ kirjoitti:

Otaniemi, here I come.

"Aaämkoossa ei mennä matematiikassa edes lukiomatikan tasolle." Ei olla taidettu oikein ottaa asiasta selvää. Ainakin tietotekniikan puolella ensimmäisenä vuonna käydään lukion PITKÄ matematiikka ja tiedettävästi myös fysiikka. Joten siitä voi sitten päätellä, että kuinka asioihin syvennytään keskinmäärin neljässä vuodessa. Se on tietenkin jokaisen päätös, että opetteleeko asiat, vai vetääkö rimaa hipoen läpi. Jos kurssit käy kunnialla, niin halusitte tai ette, - kyl ne inssit matikkaa osaa :)

• ihanko totta?
        revi siitä kirjoitti:

"Aaämkoossa ei mennä matematiikassa edes lukiomatikan tasolle." Ei olla taidettu oikein ottaa asiasta selvää. Ainakin tietotekniikan puolella ensimmäisenä vuonna käydään lukion PITKÄ matematiikka ja tiedettävästi myös fysiikka. Joten siitä voi sitten päätellä, että kuinka asioihin syvennytään keskinmäärin neljässä vuodessa. Se on tietenkin jokaisen päätös, että opetteleeko asiat, vai vetääkö rimaa hipoen läpi. Jos kurssit käy kunnialla, niin halusitte tai ette, - kyl ne inssit matikkaa osaa :)

Oletko itse käynyt lukion laajan matikan ja fysiikan?

Jos olet, etkä ymmärrä lukion matikan ja AMK-matikan eroa, se tarkoittaa vain, että molemmat matikat olivat sinulle vaikeita aiheita, joten et kykene tekemään eroa tason vaativuudessa.

Heille, joille matematiikka on helppoa näkevät tehtävien vaikeusasteiden erotkin ja kykenevät luokittelemaan lukion ja AMK-matematiikan vaikeusjärjestykseen.

Tokihan amiksessa esitellään lukion matikan sisältöä teknisessä mielessä (pintapuolisesti) laajastikin, mutta matematiikan soveltaminen ja ennen kaikkea haastavuus puuttuvat täysin. On täysin eri asia osata integroida teknisesti kuin kyetä soveltamaan sen mahdollisuuksia käytännössä.

• Näin TAMKissa
        ihanko totta? kirjoitti:

Jos olet, etkä ymmärrä lukion matikan ja AMK-matikan eroa, se tarkoittaa vain, että molemmat matikat olivat sinulle vaikeita aiheita, joten et kykene tekemään eroa tason vaativuudessa.

Heille, joille matematiikka on helppoa näkevät tehtävien vaikeusasteiden erotkin ja kykenevät luokittelemaan lukion ja AMK-matematiikan vaikeusjärjestykseen.

Tokihan amiksessa esitellään lukion matikan sisältöä teknisessä mielessä (pintapuolisesti) laajastikin, mutta matematiikan soveltaminen ja ennen kaikkea haastavuus puuttuvat täysin. On täysin eri asia osata integroida teknisesti kuin kyetä soveltamaan sen mahdollisuuksia käytännössä.

Tutkipa vähän tätä sivustoa
        http://www.tamk.fi/~mlahteen/yleiset/arkisto.htm
        Esim. Dynamiikka, Lujuusopin jatkokurssi, Elementtimenetelmän perusteet, Värähtelymekaniikka. Puuttuuko mielestäsi matematiikan haastavuus ja soveltaminen käytäntöön täysin?

• hoh
        ihanko totta? kirjoitti:

Et tiedä mistään mitään. Älä jauha asioista, joista sinulla ei ole mitään käsitystä.

• on_
        hoh kirjoitti:

Et tiedä mistään mitään. Älä jauha asioista, joista sinulla ei ole mitään käsitystä.

Ai, eikö kokemukseksi lasketa sekä lukiota, insinööriopintoja JA diplomi-insinööriopintoja?

Perustele, poika, väitteesi äläkä heittele irrationaalisia heittoja vailla todellisuuspohjaa. Ilmeisesti kommunikointikykyksi on luokkaa "onpas, eipäs, onpas, eipäs..."

• anteeksi
        on_ kirjoitti:

Ai, eikö kokemukseksi lasketa sekä lukiota, insinööriopintoja JA diplomi-insinööriopintoja?

Perustele, poika, väitteesi äläkä heittele irrationaalisia heittoja vailla todellisuuspohjaa. Ilmeisesti kommunikointikykyksi on luokkaa "onpas, eipäs, onpas, eipäs..."

Kuvittelin että olet tyypillinen provooja, joita näiltä sivuilta löytyy rutkasti. Omissa AMK-opinnoissani käytän sovellettua matematiikkaa erityisen paljon ja kommenttisi loukkaa pahasti. Koneensuunnitteluinsinöörin täytyy osata soveltaa matematiikkaa erityisen paljon. En tiedä minkä linjan olet itse käynyt AMK:ssa. Täytyy kyllä todeta, että AMK:sta löytyy koulutusohjelmilmia, joissa soveltava matematiikka ei mene kovinkaan pitkälle. Osaksi asia johtuu siitä, että joissain tehtävissä ei matematiikkaa yksinkertaisesti vaan tarvita niin paljoa.

• todeta että

matematiikan opetuksen taso että oppilaiden taso näiden kirjoitusten pohjalta on epäilemättä laskenut reilusti viimme kymmenen vuoden aikana.

• pohjalta

Muutaman nimettömän kirjoittelijan juttujen perusteella teet tälläisen johtopäätöksen? Opetuksen tason tippuminen johtuu lähinnä siitä, että lähiopetustuntien määrää on tiputettu. Arviointikriteereitä ei vastaavasti ole laskettu. Tämä johtaa opikelijoiden saamien tuloksien laskuun. Arviointikriteereitä ei tietenkään pidä tämän perusteella laskea, vaan opetustuntien määrää pitäisi nostaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2434
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      29
      1817
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      73
      1511
    4. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      266
      1420
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      138
      1230
    6. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      983
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      978
    9. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      65
      965
    10. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68