H-veneeni on kovin luovikärkäs. Varsinkin kovalla kelillä tahtoo kovasti kääntyä vastatuuleen. Olen siirtänyt maston etummaiseen koloonsa, ja latistanut isoa niin paljon kuin se nyt järkevällä voimankäytöllä latistuu. Cunninghamilla olen yrittänyt siirtää pussia eteenpäin. Siltikin puuskissa silloin tällöin "lähtee käsistä", eli väkisin kääntää itsensä kohti tuulta. Lyhyitä sisällä käyntejä varten pitää päästää iso melkein lepattamaan, jotta vene pysyisi hetken suorassa. Osaisko joku antaa hyviä vinkkejä balanssin palauttamiseksi, vai ovatko pressuni vain venyneet piloille?
Balanssi hukassa
17
3446
Vastaukset
- tvistiä
Kokeile lisää tvistiä fokkaan.
- Toope
Cunninghamin kiristäminenhän latistaa purjetta, mutta ennen muuta samalla siirtää isopurjeen pussia taakse päin. Tarkoituksena on parantaa nousukulmaa, kun purjeen etureuna ei ole niin täyteläinen. Lisää sen sijaan isopurjeen kiertoa kiristämällä peräharusta ja säätämällä levankia tuulen puolelle. Venähtäneillä purjeilla perustrimmi on säätää ylävantit tiukalle, alavantit hieman löysemmiksi.
- Kii
Cunningham siirtää pussia eteen eikä taakse.
Eli kun hekkiä (peräharus) kiristetään taipuu masto ja isopurjeenpussi siirtyy taaksepäin.
Cunnaria kiristämällä pussi voidaan säätää
takaisin oikeaan paikkaan. Löysää keulastaagia ja kiristä päävantteja niin saat enenemmän rakea (maston kallistus) tämä vähentää painetta peräsimessä. Hekkiä sisään, levankia tuulen puolelle ja skuutista hieman löysää. Pitäis toimia.
- vanha hoo
Kyllähän H:n ominaisuuksiin kuuluu selvä luovikärkkäys, mutta kohtuus kaikessa. Isopurjehan se venettä tuulee kampeaa ja siitäkin varsinaisesti takaosa. Tiukalla takaliikillä saat hyvät nousut, mutta jos et pysty pitämään venettä riittävän pystyssä, anna isopurjeen kiertyä eli lisää tvistiä. Fokalla ei tässä asiassa ole merkitystä.
Tärkeintä on kuitenkin veneen pitäminen riittävän pystyssä. Kun olet saanut purjeet maston taivutuksella ja liikkien kiristämisellä latistettua maksimiinsa aja puuskissa vain ylemmäs tuuleen (sivutuulessa toki löysää jalusta).
Aja venettä eli syötä sitä tuuleen siten, että veneen kallistuskulma säilyisi vakaana ja pinnassa olisi sopivasti "nautinnollista" painetta. Täydellä, raavaalla kisamiehistöllä veneen voi pitää tälla tavoin aivan pystyssä hyvinkin kovalla tuulella. Yksin ajaessa on veneen annettava kallistua enemmän - muuten vauhti hyytyy. Lisääntynyt luovikärkkäys on tällöin vain hyväksyttävä! - hihhuli
Onko sulla masto kovin takakenossa? Jos on niin voisi koittaaa suoristaa.
- Sunwind.
Toinen neuvoo oikaisemaan ja toinen päin vastoin.
"Löysää keulastaagia ja kiristä päävantteja niin saat enenemmän rakea (maston kallistus)".
Olisiko apua jos kallistaisit mastoa paapuuriin päin, joku voi kuitenkin neuvoa kallistusta styyrpuurin. - insinööritiedettä
Sunwind. kirjoitti:
Toinen neuvoo oikaisemaan ja toinen päin vastoin.
"Löysää keulastaagia ja kiristä päävantteja niin saat enenemmän rakea (maston kallistus)".
Olisiko apua jos kallistaisit mastoa paapuuriin päin, joku voi kuitenkin neuvoa kallistusta styyrpuurin.Raketus on ihan perusasia, joka ei mitenkään vaikuta mitenkään purjeen muotoon mutta se on hyväksi havaittu keino kilpavarustelussa. Esim. Expressin etustaagi on kasvanut pituutaa vuosien mittaan. Ainut haitta tästä tietysti on että puomin pää on alempana. ja lisäksi rake heikentää kevyen kelin ominaisuuksia.
- hihhuli
insinööritiedettä kirjoitti:
Raketus on ihan perusasia, joka ei mitenkään vaikuta mitenkään purjeen muotoon mutta se on hyväksi havaittu keino kilpavarustelussa. Esim. Expressin etustaagi on kasvanut pituutaa vuosien mittaan. Ainut haitta tästä tietysti on että puomin pää on alempana. ja lisäksi rake heikentää kevyen kelin ominaisuuksia.
Kyllä raken (taaksekallistuksen) lisääminen tekee veneen nousuherkemmäksi.
- toki
hihhuli kirjoitti:
Kyllä raken (taaksekallistuksen) lisääminen tekee veneen nousuherkemmäksi.
Mutta kyse oli purjeen muodosta rake ei siihen suoraan vaikuta se vaan kääntää kolmiota. Sensijaan vanttien avulla maston muoto asetetaan mutkalle ja hekillä (barduunoilla) säädetään maston muotoa. joka vaikuttaa purjeeen muotoon. lähinnä siten että hekkiä kiristettäessä ensisijaisesti maston yläpää alkaa vuotamaan jolloin kallistava voima pienenee.
- hihhuli
toki kirjoitti:
Mutta kyse oli purjeen muodosta rake ei siihen suoraan vaikuta se vaan kääntää kolmiota. Sensijaan vanttien avulla maston muoto asetetaan mutkalle ja hekillä (barduunoilla) säädetään maston muotoa. joka vaikuttaa purjeeen muotoon. lähinnä siten että hekkiä kiristettäessä ensisijaisesti maston yläpää alkaa vuotamaan jolloin kallistava voima pienenee.
Joo, totta on mitä sanoit. Ymmärsin, että kysyjällä oli luovikärkäs vene, johon tarjosin mahdollisena syynä maston liian suurta takakenoa. Ymmärsin jotenkin, että kirjoituksesi oli vastaus siihen. Todennäköisesti ymmärsin väärin.
- Raken lisääminen auttoi
hihhuli kirjoitti:
Kyllä raken (taaksekallistuksen) lisääminen tekee veneen nousuherkemmäksi.
WB-sails:lta löytyy juttu jossa on "Raken" vaikutuksesta purjeisiin. Juttu ei ole aivan yksinkertaista geometriaa; purjeiden painopiste kontra veden alainen painopiste. Raken kasvattaminen auttaa hillitsemään "nousu kärkkäyttä" se on ainankin oma kokemukseni. Mutta aiemmin mainittu Ison purjeen Tvistin lisääminen on myös tehokas keino ja tietenkin veneen pitäminen pystymmässä!!
- purjeesi ovat
niin vanhoja että ne venyvät kun tuuli voimistuu. Venyminen aiheuttaa sen että purjeen syvyys lisääntyy ja sen painopiste siirtyy taaemmaksi. Lisäksi takaliikki (lattojen alue) kääntyy sisäänpäin. Eli kaikki mitä ei haluta kovassa tuulessa.
Hätäkeinoja (tärkeysjärjestyksessä):
- Kiristä puomiliikkiä äärirajoille. Latistaa purjetta.
- Taivuta mastoa hekillä. Latistaa purjetta. LÖYSÄÄ tarvittaessa alavantit ellet saa mastoa taipumaan riittävästi.
- Kun latistat purjetta joudut samalla siirtämään pussia eteenpäin. On yhdentekevää jos teet tämän fallia tai cunninghamia kiristämällä.
- Aja skuuttivaunu leen puolelle. 60 % isopurjeen vetovoimasta tulee takaliikistä, joten jos purje vähän pakkaa maston kohdalla se ei merkitse mitään.
- Siirrä fokan skuuttipistettä n. 5 cm TAAKSEPÄIN. Tämä lisää fokan twistiä ja laajentaa solan ison ja fokan välillä.
Maston kallistaminen vaikuttaa ainoastaan kevyessä tuulessa ja sillä on aina negatiivinen vaikutus avotuulillla. Samoin mastojalan siirtäminen.
Aja vene melko pystyssä. Etupurje pitää aina olla vedossa, vaikka iso välillä lepahtaa puuskissa, sillä ei ole niin väliä. Purjepinta-alan painopiste on n. saalinkien kohdalla (voidaan ajatella että saalinkeihin on sidottu hinausköysi joka vetää eteenpäin). Jos ajattelet tilannetta ylhäältäpäin katsottuna, ymmärrät myös miksi kallistuminen saa veneen broachamaan.
Mutta, kuten sanoin aikaisemmin, luultavasti purjeesi ovat jo aikansa elänneet. Paljon hauskempaa purjehtia terveillä räteillä!
Noissa aikaisemmissa vastauksissa oli aika paljon asiavirheitä, joten niitä ei kannata ottaa liian vakavasti. Tämä vastaus edustaa todellisuutta ;)) - Hvene
nillä on pätevät takilan säätö ja purjetrimmiohjeet.soita niin lähettävät,tai sitten niitten kotisivuilta.kovalla tuulella ison takakolmannes vetää eli pelkkä lattaosa.hekkiä vain noin 10 senttiä eli takaharus menee 10cm kannen sisään.enempi ei enää hyödytä.
- Don C
Siirrä nyt ensimmäisenä se masto takas keskelle. Kicki, hekki(saa vetää kunnolla, aukasee topista hyvin) ja puomiliikki kireelle, kannarilla ei niin väliä, kiristä sen verran että rypyt häviää. Jos ei vieläkään pysy lapasessa niin sit storan skuuttiin löysää jonkun verran.
Toki puuskat olisi hyvä ennakoida, eli kun huomaat puuskan tulevan niin ei muuta kuin hekkiä sisään ja puuskan jälkeen löysäät sen verran kun pystyt(huomaat kyllä pinnasta aika äkkiä). - matkamoottorivene
Ja lopeta tuo lapsellinen tuulessa holtittomasti ajelehtiminen, sehän on sitäpaitsi vastoin lakiakin ja vaarantaa muidenkin turvallisuuden. Venettähän pitäisi olla kykenevä hallitsemaan kaikissa olosuhteissa sen lisäksi että ei oo yli 0,1% jurpelossa.
- Anonyymi
Oliko alkoholilla osuutta asiaan?
- Anonyymi
Otapa selvää miten purjelautaa luovilla ohjataan.
Kun halutaan nousta ylemmäs tuuleen kallistetaan rikiä taaksepäin.
Kun halutaan ajaa alemmas tuuleen kallistetaan rikiä eteenpäin.
Raken lisääminen kallistaa rikiä, ja vaikka fokan ja ison välisellä yhteistoiminnallakin on asiassa jonkin verran päinvastaista vaikutusta, pätee silti sama perussääntö rikin kallistamisen vaikutuksesta ohjauksen balanssiin kuin purjelaudallekin.
Silti tässä viestiketjussa on trollattu päinvastaisella virheellisellä väitteellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2122788
Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,1101993Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää2171671Nyt jäi velat perimättä
Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta141565Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!2821420Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."
RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita471227- 471166
- 1061011
Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?
Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan55937- 85895