Balanssi hukassa

kovanen

H-veneeni on kovin luovikärkäs. Varsinkin kovalla kelillä tahtoo kovasti kääntyä vastatuuleen. Olen siirtänyt maston etummaiseen koloonsa, ja latistanut isoa niin paljon kuin se nyt järkevällä voimankäytöllä latistuu. Cunninghamilla olen yrittänyt siirtää pussia eteenpäin. Siltikin puuskissa silloin tällöin "lähtee käsistä", eli väkisin kääntää itsensä kohti tuulta. Lyhyitä sisällä käyntejä varten pitää päästää iso melkein lepattamaan, jotta vene pysyisi hetken suorassa. Osaisko joku antaa hyviä vinkkejä balanssin palauttamiseksi, vai ovatko pressuni vain venyneet piloille?

17

3394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tvistiä

      Kokeile lisää tvistiä fokkaan.

    • Toope

      Cunninghamin kiristäminenhän latistaa purjetta, mutta ennen muuta samalla siirtää isopurjeen pussia taakse päin. Tarkoituksena on parantaa nousukulmaa, kun purjeen etureuna ei ole niin täyteläinen. Lisää sen sijaan isopurjeen kiertoa kiristämällä peräharusta ja säätämällä levankia tuulen puolelle. Venähtäneillä purjeilla perustrimmi on säätää ylävantit tiukalle, alavantit hieman löysemmiksi.

      • Kii

        Cunningham siirtää pussia eteen eikä taakse.
        Eli kun hekkiä (peräharus) kiristetään taipuu masto ja isopurjeenpussi siirtyy taaksepäin.
        Cunnaria kiristämällä pussi voidaan säätää
        takaisin oikeaan paikkaan. Löysää keulastaagia ja kiristä päävantteja niin saat enenemmän rakea (maston kallistus) tämä vähentää painetta peräsimessä. Hekkiä sisään, levankia tuulen puolelle ja skuutista hieman löysää. Pitäis toimia.


    • vanha hoo

      Kyllähän H:n ominaisuuksiin kuuluu selvä luovikärkkäys, mutta kohtuus kaikessa. Isopurjehan se venettä tuulee kampeaa ja siitäkin varsinaisesti takaosa. Tiukalla takaliikillä saat hyvät nousut, mutta jos et pysty pitämään venettä riittävän pystyssä, anna isopurjeen kiertyä eli lisää tvistiä. Fokalla ei tässä asiassa ole merkitystä.

      Tärkeintä on kuitenkin veneen pitäminen riittävän pystyssä. Kun olet saanut purjeet maston taivutuksella ja liikkien kiristämisellä latistettua maksimiinsa aja puuskissa vain ylemmäs tuuleen (sivutuulessa toki löysää jalusta).

      Aja venettä eli syötä sitä tuuleen siten, että veneen kallistuskulma säilyisi vakaana ja pinnassa olisi sopivasti "nautinnollista" painetta. Täydellä, raavaalla kisamiehistöllä veneen voi pitää tälla tavoin aivan pystyssä hyvinkin kovalla tuulella. Yksin ajaessa on veneen annettava kallistua enemmän - muuten vauhti hyytyy. Lisääntynyt luovikärkkäys on tällöin vain hyväksyttävä!

    • hihhuli

      Onko sulla masto kovin takakenossa? Jos on niin voisi koittaaa suoristaa.

      • Sunwind.

        Toinen neuvoo oikaisemaan ja toinen päin vastoin.
        "Löysää keulastaagia ja kiristä päävantteja niin saat enenemmän rakea (maston kallistus)".
        Olisiko apua jos kallistaisit mastoa paapuuriin päin, joku voi kuitenkin neuvoa kallistusta styyrpuurin.


      • insinööritiedettä
        Sunwind. kirjoitti:

        Toinen neuvoo oikaisemaan ja toinen päin vastoin.
        "Löysää keulastaagia ja kiristä päävantteja niin saat enenemmän rakea (maston kallistus)".
        Olisiko apua jos kallistaisit mastoa paapuuriin päin, joku voi kuitenkin neuvoa kallistusta styyrpuurin.

        Raketus on ihan perusasia, joka ei mitenkään vaikuta mitenkään purjeen muotoon mutta se on hyväksi havaittu keino kilpavarustelussa. Esim. Expressin etustaagi on kasvanut pituutaa vuosien mittaan. Ainut haitta tästä tietysti on että puomin pää on alempana. ja lisäksi rake heikentää kevyen kelin ominaisuuksia.


      • hihhuli
        insinööritiedettä kirjoitti:

        Raketus on ihan perusasia, joka ei mitenkään vaikuta mitenkään purjeen muotoon mutta se on hyväksi havaittu keino kilpavarustelussa. Esim. Expressin etustaagi on kasvanut pituutaa vuosien mittaan. Ainut haitta tästä tietysti on että puomin pää on alempana. ja lisäksi rake heikentää kevyen kelin ominaisuuksia.

        Kyllä raken (taaksekallistuksen) lisääminen tekee veneen nousuherkemmäksi.


      • toki
        hihhuli kirjoitti:

        Kyllä raken (taaksekallistuksen) lisääminen tekee veneen nousuherkemmäksi.

        Mutta kyse oli purjeen muodosta rake ei siihen suoraan vaikuta se vaan kääntää kolmiota. Sensijaan vanttien avulla maston muoto asetetaan mutkalle ja hekillä (barduunoilla) säädetään maston muotoa. joka vaikuttaa purjeeen muotoon. lähinnä siten että hekkiä kiristettäessä ensisijaisesti maston yläpää alkaa vuotamaan jolloin kallistava voima pienenee.


      • hihhuli
        toki kirjoitti:

        Mutta kyse oli purjeen muodosta rake ei siihen suoraan vaikuta se vaan kääntää kolmiota. Sensijaan vanttien avulla maston muoto asetetaan mutkalle ja hekillä (barduunoilla) säädetään maston muotoa. joka vaikuttaa purjeeen muotoon. lähinnä siten että hekkiä kiristettäessä ensisijaisesti maston yläpää alkaa vuotamaan jolloin kallistava voima pienenee.

        Joo, totta on mitä sanoit. Ymmärsin, että kysyjällä oli luovikärkäs vene, johon tarjosin mahdollisena syynä maston liian suurta takakenoa. Ymmärsin jotenkin, että kirjoituksesi oli vastaus siihen. Todennäköisesti ymmärsin väärin.


      • Raken lisääminen auttoi
        hihhuli kirjoitti:

        Kyllä raken (taaksekallistuksen) lisääminen tekee veneen nousuherkemmäksi.

        WB-sails:lta löytyy juttu jossa on "Raken" vaikutuksesta purjeisiin. Juttu ei ole aivan yksinkertaista geometriaa; purjeiden painopiste kontra veden alainen painopiste. Raken kasvattaminen auttaa hillitsemään "nousu kärkkäyttä" se on ainankin oma kokemukseni. Mutta aiemmin mainittu Ison purjeen Tvistin lisääminen on myös tehokas keino ja tietenkin veneen pitäminen pystymmässä!!


    • purjeesi ovat

      niin vanhoja että ne venyvät kun tuuli voimistuu. Venyminen aiheuttaa sen että purjeen syvyys lisääntyy ja sen painopiste siirtyy taaemmaksi. Lisäksi takaliikki (lattojen alue) kääntyy sisäänpäin. Eli kaikki mitä ei haluta kovassa tuulessa.

      Hätäkeinoja (tärkeysjärjestyksessä):

      - Kiristä puomiliikkiä äärirajoille. Latistaa purjetta.

      - Taivuta mastoa hekillä. Latistaa purjetta. LÖYSÄÄ tarvittaessa alavantit ellet saa mastoa taipumaan riittävästi.

      - Kun latistat purjetta joudut samalla siirtämään pussia eteenpäin. On yhdentekevää jos teet tämän fallia tai cunninghamia kiristämällä.

      - Aja skuuttivaunu leen puolelle. 60 % isopurjeen vetovoimasta tulee takaliikistä, joten jos purje vähän pakkaa maston kohdalla se ei merkitse mitään.

      - Siirrä fokan skuuttipistettä n. 5 cm TAAKSEPÄIN. Tämä lisää fokan twistiä ja laajentaa solan ison ja fokan välillä.

      Maston kallistaminen vaikuttaa ainoastaan kevyessä tuulessa ja sillä on aina negatiivinen vaikutus avotuulillla. Samoin mastojalan siirtäminen.

      Aja vene melko pystyssä. Etupurje pitää aina olla vedossa, vaikka iso välillä lepahtaa puuskissa, sillä ei ole niin väliä. Purjepinta-alan painopiste on n. saalinkien kohdalla (voidaan ajatella että saalinkeihin on sidottu hinausköysi joka vetää eteenpäin). Jos ajattelet tilannetta ylhäältäpäin katsottuna, ymmärrät myös miksi kallistuminen saa veneen broachamaan.

      Mutta, kuten sanoin aikaisemmin, luultavasti purjeesi ovat jo aikansa elänneet. Paljon hauskempaa purjehtia terveillä räteillä!

      Noissa aikaisemmissa vastauksissa oli aika paljon asiavirheitä, joten niitä ei kannata ottaa liian vakavasti. Tämä vastaus edustaa todellisuutta ;))

    • Hvene

      nillä on pätevät takilan säätö ja purjetrimmiohjeet.soita niin lähettävät,tai sitten niitten kotisivuilta.kovalla tuulella ison takakolmannes vetää eli pelkkä lattaosa.hekkiä vain noin 10 senttiä eli takaharus menee 10cm kannen sisään.enempi ei enää hyödytä.

    • Don C

      Siirrä nyt ensimmäisenä se masto takas keskelle. Kicki, hekki(saa vetää kunnolla, aukasee topista hyvin) ja puomiliikki kireelle, kannarilla ei niin väliä, kiristä sen verran että rypyt häviää. Jos ei vieläkään pysy lapasessa niin sit storan skuuttiin löysää jonkun verran.

      Toki puuskat olisi hyvä ennakoida, eli kun huomaat puuskan tulevan niin ei muuta kuin hekkiä sisään ja puuskan jälkeen löysäät sen verran kun pystyt(huomaat kyllä pinnasta aika äkkiä).

    • matkamoottorivene

      Ja lopeta tuo lapsellinen tuulessa holtittomasti ajelehtiminen, sehän on sitäpaitsi vastoin lakiakin ja vaarantaa muidenkin turvallisuuden. Venettähän pitäisi olla kykenevä hallitsemaan kaikissa olosuhteissa sen lisäksi että ei oo yli 0,1% jurpelossa.

    • Anonyymi

      Oliko alkoholilla osuutta asiaan?

    • Anonyymi

      Otapa selvää miten purjelautaa luovilla ohjataan.
      Kun halutaan nousta ylemmäs tuuleen kallistetaan rikiä taaksepäin.
      Kun halutaan ajaa alemmas tuuleen kallistetaan rikiä eteenpäin.
      Raken lisääminen kallistaa rikiä, ja vaikka fokan ja ison välisellä yhteistoiminnallakin on asiassa jonkin verran päinvastaista vaikutusta, pätee silti sama perussääntö rikin kallistamisen vaikutuksesta ohjauksen balanssiin kuin purjelaudallekin.
      Silti tässä viestiketjussa on trollattu päinvastaisella virheellisellä väitteellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe