Olen tutkinut noita Linux-jakeluita, ja saanut sellaisen käsityksen, että jakelussa kuin jakelussa olisi jonkin sortin sisäänrakennettu palomuuri, valmiiksi säädettynä ja käyttövalmiina heti asennuksen jälkeen.
Eli voinko ladata koneelleni minkä jalekun tahansa ( esim. Ubuntu ) ja surffailla huolettomasti heti asennuksen jälkeen?
Palomuuri käyttövalmiina?
11
1158
Vastaukset
- vainoharhainen
Korjaan tuon "jalekun" jakeluksi.
- Iptables
Linuxin palomuuri nykyisin on iptables (aiemmin ipchains). Se asentuu kaikkiin Linux-jakeluihin oletuksena. Sen konfigurointi ja käyttöönotto taas riippuu jakelusta.
http://www.iptables.org/- Ossi
Esimerkiksi Debianissa ja Knoppixissa ei ole katsottu tarpeelliseksi.
- jepjep
Ossi kirjoitti:
Esimerkiksi Debianissa ja Knoppixissa ei ole katsottu tarpeelliseksi.
Höpöjä. Ainakin minun debianissa ja knoppix:ssa on palomuuri valmiina (toisessa fireholl ja toisessa iptables). Ja tuossa yksi suhari kehuu, että "siitä vain" ilman palomuuria liikenteeseen, eipä paljoa päätä palele.
- jepjep
jepjep kirjoitti:
Höpöjä. Ainakin minun debianissa ja knoppix:ssa on palomuuri valmiina (toisessa fireholl ja toisessa iptables). Ja tuossa yksi suhari kehuu, että "siitä vain" ilman palomuuria liikenteeseen, eipä paljoa päätä palele.
Minulla kun on tuo xconsole käytössä, niin se kertoo, että illan mittaan tulee 5-20 koputusyritystä. Kuinkahan torjut niitä, jos ei ole palomuuria.
- Ossi
jepjep kirjoitti:
Eri asia on onko se päällä.
Tässä aito Sarge ilman mitään virityksiä.
xx:/home/ossi# iptables -L
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination
Chain FORWARD (policy ACCEPT)
Chain OUTPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination - Ossi
jepjep kirjoitti:
Minulla kun on tuo xconsole käytössä, niin se kertoo, että illan mittaan tulee 5-20 koputusyritystä. Kuinkahan torjut niitä, jos ei ole palomuuria.
Mitäs niistä koputteluista? Aibahan verkossa on kaikenlaista liikennettä.
- iptables
Ossi kirjoitti:
Eri asia on onko se päällä.
Tässä aito Sarge ilman mitään virityksiä.
xx:/home/ossi# iptables -L
target prot opt source destination"Tässä aito Sarge ilman mitään virityksiä. "
Vertaa Ubuntu (Hoary->Breezy):
$ sudo iptables -L
Ehkäpä tuonne pitää jokin skriptinpätkä kehitellä tai asentaa FireStarter.
- jeps..
Voit surffata huolettomasti vaikka palomuuria ei olisikaan.
- Von-Bruker
Ainakin SuSE: ssa se on mulla (luultavasti) toiminut moitteetta. Siihen on helppo lisätä avoimia portteja ja sun muuta... Ainakin nettitestit (shieds up) näyttää, että se pitää.
- paljon parempi
Rautapalomuurit tai nattaavat laajakaista reitittimet eivät maksa paljoa, joten kannattaa hommata semmoinen helpottamaan elämää. Ja jos olo tuntuu vieläkin turvattomalta, koneelle myös oma palomuuri päälle. Eivät sitten krakkerit ja hakkerit koneellesi tunkeudu tekemään pahojaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "944293Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293233No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452350- 351358
- 10969
- 141948
- 6904
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12842Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11780