Palomuuri käyttövalmiina?

vainoharhainen

Olen tutkinut noita Linux-jakeluita, ja saanut sellaisen käsityksen, että jakelussa kuin jakelussa olisi jonkin sortin sisäänrakennettu palomuuri, valmiiksi säädettynä ja käyttövalmiina heti asennuksen jälkeen.

Eli voinko ladata koneelleni minkä jalekun tahansa ( esim. Ubuntu ) ja surffailla huolettomasti heti asennuksen jälkeen?

11

1158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vainoharhainen

Korjaan tuon "jalekun" jakeluksi.

• Iptables

Linuxin palomuuri nykyisin on iptables (aiemmin ipchains). Se asentuu kaikkiin Linux-jakeluihin oletuksena. Sen konfigurointi ja käyttöönotto taas riippuu jakelusta.
      http://www.iptables.org/

• Ossi

Esimerkiksi Debianissa ja Knoppixissa ei ole katsottu tarpeelliseksi.

• jepjep
        Ossi kirjoitti:

Esimerkiksi Debianissa ja Knoppixissa ei ole katsottu tarpeelliseksi.

Höpöjä. Ainakin minun debianissa ja knoppix:ssa on palomuuri valmiina (toisessa fireholl ja toisessa iptables). Ja tuossa yksi suhari kehuu, että "siitä vain" ilman palomuuria liikenteeseen, eipä paljoa päätä palele.

• jepjep
        jepjep kirjoitti:

Höpöjä. Ainakin minun debianissa ja knoppix:ssa on palomuuri valmiina (toisessa fireholl ja toisessa iptables). Ja tuossa yksi suhari kehuu, että "siitä vain" ilman palomuuria liikenteeseen, eipä paljoa päätä palele.

Minulla kun on tuo xconsole käytössä, niin se kertoo, että illan mittaan tulee 5-20 koputusyritystä. Kuinkahan torjut niitä, jos ei ole palomuuria.

• Ossi
        jepjep kirjoitti:

Eri asia on onko se päällä.

Tässä aito Sarge ilman mitään virityksiä.

xx:/home/ossi# iptables -L
        Chain INPUT (policy ACCEPT)
        target prot opt source destination

Chain FORWARD (policy ACCEPT)

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)

• Ossi
        jepjep kirjoitti:

Minulla kun on tuo xconsole käytössä, niin se kertoo, että illan mittaan tulee 5-20 koputusyritystä. Kuinkahan torjut niitä, jos ei ole palomuuria.

Mitäs niistä koputteluista? Aibahan verkossa on kaikenlaista liikennettä.

• iptables
        Ossi kirjoitti:

Eri asia on onko se päällä.

Tässä aito Sarge ilman mitään virityksiä.

xx:/home/ossi# iptables -L

"Tässä aito Sarge ilman mitään virityksiä. "

Vertaa Ubuntu (Hoary->Breezy):
        $ sudo iptables -L

Ehkäpä tuonne pitää jokin skriptinpätkä kehitellä tai asentaa FireStarter.

• jeps..

Voit surffata huolettomasti vaikka palomuuria ei olisikaan.

• Von-Bruker

Ainakin SuSE: ssa se on mulla (luultavasti) toiminut moitteetta. Siihen on helppo lisätä avoimia portteja ja sun muuta... Ainakin nettitestit (shieds up) näyttää, että se pitää.

• paljon parempi

Rautapalomuurit tai nattaavat laajakaista reitittimet eivät maksa paljoa, joten kannattaa hommata semmoinen helpottamaan elämää. Ja jos olo tuntuu vieläkin turvattomalta, koneelle myös oma palomuuri päälle. Eivät sitten krakkerit ja hakkerit koneellesi tunkeudu tekemään pahojaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      94
      4293
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3233
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2350
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      969
    6. 141
      948
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      904
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      842
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      780
    Aihe