Akateeminen vapaus?

Mitä tarkoittaa?

Mitä tarkoittaa "akateeminen vapaus"? Olen ollut vähän aikaa yliopistossa, ja poissaolokontrolli on aika samanlaista kuin lukiossa. Onko akateeminen vapaus vain joku jäänne ja tarkoittaako se oikeasti mitään?

18

4535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kielten opiskelija

      Meillä on perus- ja aineopinnoissa ehdoton läsnäolopakko (!!!) - KAIKKI poissaolot on selvitettävä lääkärintodistuksella (ja jos vain suinkin mahdollista ilmoitettava niistä etukäteen). Luonnollisesti nämä poissaolot korvataan sitten tekemällä ylimääräisiä tehtäviä. Joo, jäi mun ja varmaan aika monen muunki pääaineopinnot siihen ekaan periodiin...

      • opiskelija

        yllättävää.

        itse opiskelen kahta kieltä, ja vain yhdellä kurssilla on ehdoton läsnäolopakko ( eli saa olla poissa niin usein kuin haluaa mutta on korvattava tunnilla oloa vaikeammilla tehtävillä). poissaoloja ei tarvitse selvittää.

        useimmilla kursseilla on niin, että saa olla kahdesti pois ilman mitään seuraamuksia, ja sen jälkeen on korvattava poissaoloja.
        yhdellä luentokurssilla on meno sama kuin yhteiskuntatieteellisessä ja/tai vastaavissa (niistäkään en oikein mitään tiedä): luennoitsija ei tiedä oletko ollut ikinä luennolla, pitää vain ilmoittautua kurssille ja käydä tentissä. tosin kirjoja ei ole, joten muistiinpanojen varassa tenttiin mennään.

        Käytännössä en tiedä miten vaikeaa korvaaminen on, en ole ollut poissa kielten tunneilta.


    • Sinkoruutana

      Onhan se tietenkin kiinni siitäkin mitä opiskelee. Itse en ole käynyt koulussa oikeastaan kuin tenteissä ja kielten opetusryhmissä. Omalla kohdalla siis akateeminen vapaus toimii vähän liiankin hyvin. En varmaan valmistumisen jälkeen tunne ketään opiskelijatoveria, jota en olisi tuntenut jo ennen kouluun menoakin...

      • ylioppilas

        siis missä ihmeen koulussa on tenttejä? tenttejä on vain yliopistoissa.


    • vapaus

      Sen voi varmaankin ymmärtää eri tavoilla. Itselleni se tarkoitti sitä että kukaan ei valvonut mitä teen ja milloin. Oli otettava itse itseään niskasta kiinni, monien keskeenjätettyjen kurssien jälkeen. Lukujärjestyksen sai tehdä itse ja melko vapaasti. Tämä riippuu tietenkin pääaineesta. Akateeminen vapaus on sama kuin vastuu, ja tunne että sinuun luotetaan ilman että joku olisi koko ajan kyttäämässä.

    • selitys

      Opiskelijan kohdalla se tarkoittaa, ettei kukaan/mikään instanssi (kelaa lukuunottamatta) vahdi opintosuorituksiasi ja -menestymistäsi. Opettajan kohdalla se tarkoittaa sitä, että on pääsääntöisesti hänen mielivallassaan, miten järjestää opetuksen ja kuulustelut. Päivät, kellonajat. Voi ilmoittaa saman päivän aamuna salin oveen teipatulla lapulla ettei tänään olekaan luentoa. No onneksi suurin osa opettajista on ihan joviaaleja tyyppejä!

    • hiphie

      Akateeminen vapaus on erilaista eri aloilla. Minun opiskeluni ovat olleet hyvinkin vapaita. Läsnäolopakko on ollut ainoastaan seminaareissa ja kielten opinnoissa - ja näissäkin on kyllä joustettu. Käytännössä olen voinut opiskella ihan niin kuin olen halunnut; suunnitella itse kurssini ja tenttini ja ajankäyttöni. Sitä se vapaus minulla on ollut.

    • ...

      Pohjimmiltaan akateeminen vapaus tarkoittaa vapautta tutkia. Eli siis sitä, että yliopistossa tehtävä tutkimus on vapaata poliittisista ym. intresseistä.

      Toisaalta akaateminen vapaus sitten liitetään vapauteen opiskella (ja toisaalta tutkia) yliopistossa sitä mikä itseään kiinnostaa.

      Perusopiskelija taas sitten ymmärtää akateemisen vapauden usein juuri noin kuten sinä: eli lähinnä vapaudeksi lintsailla luennoilta.

    • Tiivi taavi

      matikkaa ja tietotekniikka luin. Ei ollut minkäänlaista luennolla olo pakkoa. Seminaari ja kielten kurssit oli poikkeuksia. Riittää, että tekee tentit ja labra- ja harjoitustyöt. Suosittelen kuitenkin luennoilla käyntiä jos vain on aikaa ja viitsii.

    • alkup.

      Monet luennot ovat päällekkäin. Töissä on käytävä ainakin joinain viikkoina koska opintotuki ei riitä elämiseen. Poissaoloja tulee siis pakostikin. Tuntuu vain, että opettajat eivät niitä hyväksy. Meillä poissaolot pitää mieluiten etukäteen ilmoittaa ja selittää, ettei tule vaikeuksia. Myös lisätehtäviä saattaa tulla.

    • mun tietääkseni

      Akateeminen vapaus on abstraktia vapautta tutkia ja esittää tutkimustuloksiaan joutumatta esim. boikottiin.

      Opiskelijoiden luennoilla olemisen pakko tai vapaus ei kuulu tähän käsitteeseen mitenkään.

      • ylioppilas

        akateemisen opiskelijan vapaus tarkoittaa sitä, että opiskelijan ei ole pakko osallistua opetukseen/luennoille mitenkään eikä ole mitään aikarajoja. tuo jälkimmäinen on jo mennyttä ja edellinenkin jo käytännössä mennyt. alunperin sai tehdä niin tai näin ja suorittaa kuulustelun esim. oikiksessa ja matemaattisluonnontieteellisissä.

        mitään "pakollisia luentoja" ei ollut olemassakaan.

        nyt tällaisiakin on, mutta esim. lääkiksessäkin kaikki luennot ovat vapaaehtoisia. muu opetus järjestään pakollista, vaikka tämän ymmärtää kun ajattelee lääkärin tutkinnossa vaadittavia taitoja, ei niitä voi kirjatentteinä oppia kaikkia.


    • Kolmas vuosikurssi

      Luennoilla ei ole pakko käydä eikä opettajaa ole pakko tuntea ulkonäöltä, ihmisiin ei tarvitse tutustua ja kaiken voi hoitaa sähköisesti silloin kun huvittaa. Läpipääsy järjestyy tentillä, jossa testataan nippelitiedoilla osaaminen, eikä silläkään ole yleensä niin väliä mistä ne asiat on opittu. Kirjasta nämä nippelitiedot kuitenkin yleensä löytyvät.

      Toisaalta vapautta, itsenäisyyttä ja toisaalta sitä vapauden tuomaa ääretöntä vastuuta. ;) Onnistujille leppoisaa työtä ja boheemia elämää, epäonnistujille ja stressaajille hermoromahduksia ja köyhyyttä.

    • Anonyymi

      Akateeminen vapaus koskee asiantuntija työläisiä eli esim. professoreita, lehtoreita, tutkijoita. Heillä on toimessaan akateeminen vapaus, ei opiskelijoilla.

      • Anonyymi

        Yliopisto-opiskelijalla on mahdollisuus edetä omaan tahtiin. Siinä on vapautta. Miten monta kurssia suorittaa vuoden aikana. Vapaus ei kuitenkaan koske kurssin suorittamistapaa. Monet käyvät töissäkin opiskelujensa ohessa. Jotkut valmistuvat muutamassa vuodessa, joillakin menee 10 vuotta ja jotkut eivät valmistu koskaan. Entisaikaan vaikkapa opistoissa oli kiinteä vuosisysteemi ja läsnäolopakko. Aloitus ja valmistumisvuosi olivat lukkoon lyödyt. Pysyt mukana tai lennät pellolle periaatteella, Luokalle jos jäit niin kovin moni ei enää jatkanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yliopisto-opiskelijalla on mahdollisuus edetä omaan tahtiin. Siinä on vapautta. Miten monta kurssia suorittaa vuoden aikana. Vapaus ei kuitenkaan koske kurssin suorittamistapaa. Monet käyvät töissäkin opiskelujensa ohessa. Jotkut valmistuvat muutamassa vuodessa, joillakin menee 10 vuotta ja jotkut eivät valmistu koskaan. Entisaikaan vaikkapa opistoissa oli kiinteä vuosisysteemi ja läsnäolopakko. Aloitus ja valmistumisvuosi olivat lukkoon lyödyt. Pysyt mukana tai lennät pellolle periaatteella, Luokalle jos jäit niin kovin moni ei enää jatkanut.

        Kirjoita rytmikkäämmin!

        Viestissäsi on ongelma liittyen tekstin rytmiin.

        Rytmi olisi hyvä, jos kirjoittaisit vaikka tällaisella rytmillä

        https://twitter.com/THLorg/status/1412350217194672134 Olemme KÄsivarren päässä paremmasta huomisesta.

        Voit harjoitella hyvää rytmiä kirjoittamalla tunnin putkeen virkettä:

        Olemme Käsivarren päässä paremmasta huomisesta.


    • Anonyymi

      Mä kävin aikanaan opiston, ei siellä paljon sitä vapautta ollut. Opintosuunnitelman mukaan oppiaineet läpi.

    • Anonyymi

      Akateeminen vapaus ei varsinaisesti koske opiskelijoita ollenkaan. Akateeminen vapaus ja puheoikeus yliopistossa koskee tohtorin tasoisia yliopistoyhteisön jäseniä omassa opetuksessa ja tutkimuksessa.

      Akateemisessa vapaudessa ei ole kyse opiskelijan opetukseen osaalistumispakosta tai sen puuttumisessa. Opiskelu yliopistossa on AINA vapaaehtoista. Opinnot saa lopettaa kokonaan milloin vain!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1649
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1421
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1119
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      6
      1081
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1072
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      5
      981
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      964
    8. 5
      955
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      942
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      934
    Aihe