Fragmin

RV35+2

Onko kellään jo synnyttäneellä kokemuksia raskauden aikaisesta fragmin hoidosta? Kuinka vaikutti synnytykseen eli lopetettiinko ennen synnytystä? Entä kauanko hoitoa jatkettiin synnytyksen jälkeen?

19

15124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emppppu81

Nyt pitää kyllä hölmönä esittää kysymys että mikä ko. "sairaus" (?) on??

• Iris

Kokemusta on. Eli mulla aloitettiin fragmin-lääkitys 4 viikkoa ennen laskettua aikaa ja lopetettiin 6 viikkoa synnytyksen jälkeen. Synnytykseen fragmin vaikutti niin, että en saanut epiduraalipuudutusta enkä spinaalipuudutusta, koska olin synnytystä edeltävänä iltana pistänyt fragminia. Jos piikin pistämisestä olisi kulunut yli 12 tuntia niin sitten olisi kuulemma ollut mahdollista saada ko. puudutus. Mutta mistä sitä voi tietää, että koska synnyttää... :) Enkä ennen synnytystä tiennyt edes, että fragmin-lääkitys estää ko. puudutukset.

• Nyt 35+3

Eli olen tuon alkuperäsen kyssärin esittäjä. Mulla oli n.3 vuotta sitten vasemmassa pohkeessa syvä laskimotukos eli veritulppa. Nyt sitten joudun piikittämään itseäni joka päivä, koska raskausaikana veritulpan riski on suuri. Olen vaan saanut niin erilaista tietoa, että halusin kuulla kokemuksia. Yksi lääkäri sanoi, että lopetetaan vähän ennen synnytystä ja jatketaan heti synnytyksen jälkeen. Toinen sanoi ettei mitään pausseja joten otapa tuosta selvää. :)

• on niin

että äidillä on marevan hoito ennen raskautta joka vaihdetaan raskauden ajaksi Klexaneen. Kun raskaus on ohi voidaan jatkaa kexanella tai siirtyä takaisin marevan tabletteihin- lääkärin ohjeen mukaan.

Joillakin klexane aloitetaan raskauden aikana ja se loppuu kun raskaus loppuu ja äiti pystyy liikkumaan(= tulppariski ohitettu). Eli ei netin ohjein vaan lääkärin ohjein kyseiseen tilanteeseen sovitellen. Myös veriarvoilla voi olla osuutta suunnitelmiin äidin terveystilanteen(=hoidon syyn) ohella- siksi lääkäri antaa ohjeet miten toimitaan.

• 35+4
        on niin kirjoitti:

että äidillä on marevan hoito ennen raskautta joka vaihdetaan raskauden ajaksi Klexaneen. Kun raskaus on ohi voidaan jatkaa kexanella tai siirtyä takaisin marevan tabletteihin- lääkärin ohjeen mukaan.

Joillakin klexane aloitetaan raskauden aikana ja se loppuu kun raskaus loppuu ja äiti pystyy liikkumaan(= tulppariski ohitettu). Eli ei netin ohjein vaan lääkärin ohjein kyseiseen tilanteeseen sovitellen. Myös veriarvoilla voi olla osuutta suunnitelmiin äidin terveystilanteen(=hoidon syyn) ohella- siksi lääkäri antaa ohjeet miten toimitaan.

...sä et vissiin sit lukenut ja ymmärtänyt kysymystäni. Kyl mä ihan lääkärien ohjeilla etenen enkä nettiohjein. Halusin vaan kysyä et kuinka muilla jotka ovat kenties kokeneet saman?

• haloo
        35+4 kirjoitti:

...sä et vissiin sit lukenut ja ymmärtänyt kysymystäni. Kyl mä ihan lääkärien ohjeilla etenen enkä nettiohjein. Halusin vaan kysyä et kuinka muilla jotka ovat kenties kokeneet saman?

No. Anteeksi että vastasin viestiisi. Tarkoitukseni ei ollut loukata vaan sanoa että on erilaisia tilanteita. Hyvää Joulun odotusta vain!

• mami

Olen itse samassa tilanteessa; viisi vuotta sitten laskimotukos jalassa ja tutkimusten jälkeen selvisi, että mulla on periytyvä geenivirhe hyytymistekijässä. Söin silloin 6 kk:n Marevan-hoidon, mutta jatkuvaan lääkitykseen ei ollut tarvetta. Olen nyt raskaana 9. viikolla ja fragmiini aloitetaan 10.-12. viikolla. Tuo pistoshoito lopetetaan kuulemma lapsivuodeajan jälkeen eli 6 viikkoa synnytyksestä.
        Luin myös netistä, että tässä hoidossa ei voi saada synnytyksessä kivunlievitystä pistosten muodossa; on kuulemma vaarana halvautuminen.

• olla
        mami kirjoitti:

Olen itse samassa tilanteessa; viisi vuotta sitten laskimotukos jalassa ja tutkimusten jälkeen selvisi, että mulla on periytyvä geenivirhe hyytymistekijässä. Söin silloin 6 kk:n Marevan-hoidon, mutta jatkuvaan lääkitykseen ei ollut tarvetta. Olen nyt raskaana 9. viikolla ja fragmiini aloitetaan 10.-12. viikolla. Tuo pistoshoito lopetetaan kuulemma lapsivuodeajan jälkeen eli 6 viikkoa synnytyksestä.
        Luin myös netistä, että tässä hoidossa ei voi saada synnytyksessä kivunlievitystä pistosten muodossa; on kuulemma vaarana halvautuminen.

käsittääkseni väärä tieto, sillä Marevan hoito joka raskauden aikana muutetaan Kelxanehoidoksi on verenohennus hoitoa. Hoitoa voidaan antaa myös lyhemmän ajan- estämään veritulppia tilanteissa joissa sen risiki on esim. synnytyksen jälkeen suurempi.

Toisinsanoen se vaikuttaa verenhyytymiseen- siksi veriarvot takistetaan ennen toimenpiteitä ja päätetään sen mukaan mitä kannattaa/voi tehdä, eikä halvaantumisella pitäisi olla tämän kanssa mitään tekemistä.Vuotoriskillä sensijaan kyllä.

• Pisteliäs
        olla kirjoitti:

käsittääkseni väärä tieto, sillä Marevan hoito joka raskauden aikana muutetaan Kelxanehoidoksi on verenohennus hoitoa. Hoitoa voidaan antaa myös lyhemmän ajan- estämään veritulppia tilanteissa joissa sen risiki on esim. synnytyksen jälkeen suurempi.

Toisinsanoen se vaikuttaa verenhyytymiseen- siksi veriarvot takistetaan ennen toimenpiteitä ja päätetään sen mukaan mitä kannattaa/voi tehdä, eikä halvaantumisella pitäisi olla tämän kanssa mitään tekemistä.Vuotoriskillä sensijaan kyllä.

Koska ns. "sokeisiin pistoksiin" liittyy verenvuotovaara, erityisesti silloin kun hyytymistaipumus on tavallista heikompi (kuten asia Fragmin/Klexane/Marevan hoidon aikana kuuluukin olla). Puudutukset tehdään "sattuneesta syystä" sellaiseen paikkaan, jossa hermot ovat haavoittuvampia. Jos sinne saadaan aikaan hermoja puristava verihyytymä, voi seurauksena olla pitempiaikaisiakin hermovaurioita.

• elviira
        Pisteliäs kirjoitti:

Koska ns. "sokeisiin pistoksiin" liittyy verenvuotovaara, erityisesti silloin kun hyytymistaipumus on tavallista heikompi (kuten asia Fragmin/Klexane/Marevan hoidon aikana kuuluukin olla). Puudutukset tehdään "sattuneesta syystä" sellaiseen paikkaan, jossa hermot ovat haavoittuvampia. Jos sinne saadaan aikaan hermoja puristava verihyytymä, voi seurauksena olla pitempiaikaisiakin hermovaurioita.

12 tunnin tauko fragminissa/klexanessa riittää todellakin, niin kuin joku jo kirjoittikin. Eli tuon jälkeen puudutteen voi saada. Itselläni oli ed.raskaudessa keuhkoembolia (tulppa siis) ja näin lääkärit sanoivat. Tauko ehdittiin kohdallani pitää ja sain epiduraalin, no problem.

• R-E-S

Hei,
      Itselläni lapsettomuushoidoilla toinen raskaus meneillään 37 0 ja olen joutunut käyttämään kummassakin raskaudessa fragminia 10000iu ( aloitus tietysti pienemmästä annostuksesta) loppuun asti ja synnytyksestä 1kk eteenpäin.Ekassa raskaudessa vasta rv 35 ja toisessa jo rv 8 alkaen.
      Itselläni on selvitetty verenhyytymistekiät mutta ei löydy selvää tekiää mistä johtuu että on ollut jo kaksi alaraajatukosta, eka tuli kun polveni leikattiin ja toinen ekan raskauden jälkeen vaikkakin käytin fragmiinia 1kk synnytyksestä mutta ilmeisesti se aika ei riitänyt. Nyt suunniteltu että synnytyksestä 1kk fragmiinia ja sitten 6kk marevania. Eka synnytys meni minulla aika heikosti jouduin lopulta hätäsektioon 2 ponnistuksen jälkeen kun vauvan pää oli lakitarjonnassa eli en avautunut kun 8 senttiä ja vauva ei voinnut tulla näin ollen alakautta kun pää oli väärin.
      Kivun lievitys on aika heikko kun ei saa antaa muutakun kohdunkaulankanavan puudutuksen josta minulle ei henk.kont ollut hyötyä mutta kaikkihan me siedämme erinlailla kipua. ( minulla ei siten yhtään kipukynnystä eli kaikki sattuu aivan kamalasti)niin ja ilokaasua... En nykyään tiedä onko lääkitys muuttunut kun esikoinen syntyi -03.
      Itse menen vasta ensiviikolla synnytyssuunnitteluun niin siten tiedän enemmän. Toivon kaikkea hyvää synnytykseen ellet ole jo synnyttänyt ja kannattaa kysyä kaikkea mahdollista ja mahdotonta.
      Joulun ja uuden vuoden odotusta.
      T: Emilia

• Utn

Minulla toinen raskaus myös meneillään, nyt vkot 30 6. Ensimmäisessä raskaudessa aloitettiin fragmin vkolla 36 ja jatkettiin 6 vkoa synnytyksen jälkeen. Synnytyksessä sain epiduraalin ihan koko ajaksi, vaikka olin vasta (4h aiemmin) ottanut pistoksenkin. Eli minä sain ainakin kaikki puudutukset, jotka halusin. Synnytin Taysissa. Nyt odottelen pian alkavia pistoksia uudestaan ja synnytykseen menen ihan hyvillä mielin. Mukava tietää, että on muitakin "kohtalotovereita" , jotka joutuvat pistoksia ottamaan:)

• R-E-S
        Utn kirjoitti:

Minulla toinen raskaus myös meneillään, nyt vkot 30 6. Ensimmäisessä raskaudessa aloitettiin fragmin vkolla 36 ja jatkettiin 6 vkoa synnytyksen jälkeen. Synnytyksessä sain epiduraalin ihan koko ajaksi, vaikka olin vasta (4h aiemmin) ottanut pistoksenkin. Eli minä sain ainakin kaikki puudutukset, jotka halusin. Synnytin Taysissa. Nyt odottelen pian alkavia pistoksia uudestaan ja synnytykseen menen ihan hyvillä mielin. Mukava tietää, että on muitakin "kohtalotovereita" , jotka joutuvat pistoksia ottamaan:)

Nyt synnytys takana, tyttö syntyi rv 38 5 normaalisti 30.12.06.
        Itse en kerennyt saamaan mitään kivun lievitystä kun vauva meinas syntyä jo autoon ja kanava 9-10cm auki kun päästiin sairaalaan ja koko synnytys kesti 3h.
        Minulla fragmiinit vaihdettiin sairaalassa marevaaniin, on helpompi kun ei tarvitse pistää. Marevaania syön puolivuotta.
        Minulla jäi aika paljon fragmiinia yli että jos sinulla tarvetta (Utn)niin ilmoittele tai jollakin muulla tarvetta.
        Fragmiinit ovat viiden pakkauksissa ja kertaannoksia, 10000iu ampullissa.

• mää kans
        R-E-S kirjoitti:

Nyt synnytys takana, tyttö syntyi rv 38 5 normaalisti 30.12.06.
        Itse en kerennyt saamaan mitään kivun lievitystä kun vauva meinas syntyä jo autoon ja kanava 9-10cm auki kun päästiin sairaalaan ja koko synnytys kesti 3h.
        Minulla fragmiinit vaihdettiin sairaalassa marevaaniin, on helpompi kun ei tarvitse pistää. Marevaania syön puolivuotta.
        Minulla jäi aika paljon fragmiinia yli että jos sinulla tarvetta (Utn)niin ilmoittele tai jollakin muulla tarvetta.
        Fragmiinit ovat viiden pakkauksissa ja kertaannoksia, 10000iu ampullissa.

Keskustelu on näköjään jo hiipunut,mutta jos joku vielä näitä lukee niin voisitteko kertoa jouduitteko olemaan synnytyksen jälkeen sairaalassa "normaalia" pidempään lääkityksen takia?

• R-E-S
        mää kans kirjoitti:

Keskustelu on näköjään jo hiipunut,mutta jos joku vielä näitä lukee niin voisitteko kertoa jouduitteko olemaan synnytyksen jälkeen sairaalassa "normaalia" pidempään lääkityksen takia?

Itse en joutunut olemaan ja luulen että ei estettä kunhan saa ns: lääkityksen kohalleen. Verikoekontrollissa kyllä joutuu aluksi käymään aika tiheesti. Mielestäni fragmin pyritään aika nopeasti vaihtamaan marevaniin...

• Vauvelis
        R-E-S kirjoitti:

Itse en joutunut olemaan ja luulen että ei estettä kunhan saa ns: lääkityksen kohalleen. Verikoekontrollissa kyllä joutuu aluksi käymään aika tiheesti. Mielestäni fragmin pyritään aika nopeasti vaihtamaan marevaniin...

Mutta entä imetys Marevanin aikana? Mulle sanottiin, et Marevanin aikaan ei saa imettää. Mulla ois edessä kanssa pistoksia, mutta kovasti epäilyttää, sillä ainekaan Klexanesta ei ole tietoa meneekö se istukan läpi eli onko vauvalle turvallista.

• kesämasu-08
        Vauvelis kirjoitti:

Mutta entä imetys Marevanin aikana? Mulle sanottiin, et Marevanin aikaan ei saa imettää. Mulla ois edessä kanssa pistoksia, mutta kovasti epäilyttää, sillä ainekaan Klexanesta ei ole tietoa meneekö se istukan läpi eli onko vauvalle turvallista.

Mua kiinnostais myös kuulla kokemuksia synnytyksestä sekä imetyksestä hepariinihoidon aikana.

Sairastuin laskimoveritukokseen raskausviikolla 11 marraskuussa -07 ja nyt on menossa rv 31. Edelleen pistän 60ml pistoksia kahdesti päivässä ja toukokuussa kontrollissa mietitään jatko.

Millaisia mahdollisia komplikaatioita voi lääkityksestä synnytyksessä tulla?

Entä onkos imetys mahdollista?

Klexanenhan ei sanota läpäisevän istukkaa joten niillä on menty nyt marraskuusta lähtien.

• rv 34
        kesämasu-08 kirjoitti:

Mua kiinnostais myös kuulla kokemuksia synnytyksestä sekä imetyksestä hepariinihoidon aikana.

Sairastuin laskimoveritukokseen raskausviikolla 11 marraskuussa -07 ja nyt on menossa rv 31. Edelleen pistän 60ml pistoksia kahdesti päivässä ja toukokuussa kontrollissa mietitään jatko.

Millaisia mahdollisia komplikaatioita voi lääkityksestä synnytyksessä tulla?

Entä onkos imetys mahdollista?

Klexanenhan ei sanota läpäisevän istukkaa joten niillä on menty nyt marraskuusta lähtien.

juup! minulla kanssa todettiin laaja veritulppa jalassa kun olin rv 31. Aloitettiin klexane hoito aamuin 60mg ja illoin 80mg pistoksina. Pelottaa tuo synnytys kun en kuulemma saa epiduraalia vuoto riskin takia, vain ilokaasua ja jonkun puudutuksen alapäähän. Ja on jäänyt myös vähän epäselväksi myös tuo lääkkeen vaikutus lapseen! onko kokemuksia tästä klexanesta? mietin myös että jos pitäisikin leikata, niin mitenköhän sitten menetellään jos vuotoriski on suuri!? synnytyksen jälkeen olisi tarkoitus vaihtaa marevaniin ja sen kanssa voisi kuulemma imettää.. entä olisiko mitään keinoa jolla voisin puudutuksen saada?? esim. tauko lääkityksestä..

• tammikuu08
        rv 34 kirjoitti:

juup! minulla kanssa todettiin laaja veritulppa jalassa kun olin rv 31. Aloitettiin klexane hoito aamuin 60mg ja illoin 80mg pistoksina. Pelottaa tuo synnytys kun en kuulemma saa epiduraalia vuoto riskin takia, vain ilokaasua ja jonkun puudutuksen alapäähän. Ja on jäänyt myös vähän epäselväksi myös tuo lääkkeen vaikutus lapseen! onko kokemuksia tästä klexanesta? mietin myös että jos pitäisikin leikata, niin mitenköhän sitten menetellään jos vuotoriski on suuri!? synnytyksen jälkeen olisi tarkoitus vaihtaa marevaniin ja sen kanssa voisi kuulemma imettää.. entä olisiko mitään keinoa jolla voisin puudutuksen saada?? esim. tauko lääkityksestä..

Joo mulla on kokemusta fragmin-hoidosta. Minulla todettiin ennen raskautta fosfolipidivasta-aineet koholla joten 5vkosta lähtien piikitin itseäni 6vkoa synnytyksen jälkeen. Hoidon aikana voi imettää. Ja muutenkin lapseni on niin terve kuin olla voi joten mitään haittavaikutuksia ei tietääkseni ole. Ennen synnytystä selvitin miten piikitän jotta saan kaikki mahdolliset kipulääkkeet, kipuherkkä ihminen kuin olen. Minulle sanottiin Taysissa että 12 tuntia on varoaika. Kaikki kipulääkkeet sain epiduraalin x3, kohdunkaulan puudutuksen ja ilokaasua. Vauvani oli tulossa kasvot edellä eikä synnytys edistynyt joten lopulta päädyttiin sectioon. Viimeisestä pistoksesta oli ehtinyt silloin kulua 26 tuntia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      72
      4757
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      72
      4634
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2977
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      76
      2883
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      22
      2226
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      59
      2015
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      16
      1707
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1513
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      112
      1399
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1298
    Aihe