miehet ensin, sitten

naiset...

Kysyisin, mistä johtuu että seuroissa aina puhujat sanovat esim."rakkaat veljet ja sisaret" ja Päivämiehessä kihlautuneiden ilmoituksissa on ensin miehen nimi ja sitten vasta naisen nimi. Eikö nainen ole missään asiassa ensisijalla. Itseäni kyllä ärsyttäisi laittaa kihlailmoitus, että eka mieheni nimi ja sitten minun. Siksi mielummin laitan hesariin, jos laitan, jotta naisen nimi on ensin. Miksi miehiä korostetaan aina ensimmäisiksi, eivät kaikki uskovaiset miehet ole puhujia eivätkä sen korkeampiarvoisia kuin naisetkaan.

8

1386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gitte...

sittenhän voimme odottaa, että miehet ovat aloittellisempia muissakin asioissa :)

Naisen ei tarvi, jos se ei halua, niin tehdä suhteen alkamisen eteen mitään.

• vlm

...itse käsitä, että naisen alamaisuus miestä kohtaan näkyy niin, että mies antaa myös henkensä vaimon ja perheen edestä ensin. Tässä asiassa en antaisi naisen olla ensin, kaikessa hyvässä kyllä mielelläni saa nainen olla ensin.

Alamaisuudella en itse käsitä auktoriteettista asemaa, vaan sitä, että nainen saa olla "kilven" alamaisuudessa, kun mies ottaa vastaan kivet, risut ja männynkävyt.

Itse olen kyllä kuullut monia kerto myös toisin päin "sisaret ja veljet".

Taitaa johtua paljon muusta tuo "mies ensin nainen sitten"- asetelma, kuin VL:läisyydestä.

• Blastus

..miksi sanotaan melkeen aina seuroissa, että "rakkaat sisaret ja veljet".

• (:o

Hei siitä kihlailmoituksesta. Voi laittaa kumminpäin tahansa, mutta eikö ole sellainen sääntö et jos ei ole naimisissa niin miehen nimi ensin ja sit ku naimisissa niin toisinpäin.

Olen itse huomioinut, että puhujat sanoo "rakkaat sisaret ja veljet" yleensä. Mieti hetki onko asiasi sittenkään niin suuren suuri kuin luulet.

• kirja

Lukaseppa em. kirjasta kihlailmoituksen nimien järjestys.

Kirja on arvostetuin käytöskirja Suomessa.

Sirkka Lassila, Käytöksen kultainen kirja.

• saivari

sanomassa justiinsa tuota, mitä Kultaisen käytöksen kirjassa sanotaan. Eli kihlausilmoituksessa on ensin sen nimi, kuka on kihlannut toisen. Eli jos miehen nimi on ensin, hän on kihlannut(myös kosinut) naista, jos naisen nimi on ensin, niin silloin nainen on kihlannut miehen.

• kalle

Olet oikeassa, kuuluisi sanoa: naiset ja miehet, sisaret ja veljet, se olisi kohteliasta ja fiksu ihminen niin tekeekin.
      (kyseessä on tosin vain ulkonainen kohteliaisuusssäntö, ei sen kummempaa)

• martsu

Kyllä pävärissä on nykysin kihlaimoituksissa joillakin fiksuilla nimet toisin päin eli NAISEN nimi ensin. Kannatan. Totta kai.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      106
      7522
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      106
      5286
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3526
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      25
      3481
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2554
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1866
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1521
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      352
      1520
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1356
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      59
      1347
    Aihe