Viillella veitsellä?

simbucca

Mikä/mitä aiheuttaa viiltely?
Onko se mukavaa?
Masentaako tai onko se mielihyvää?
Tuntuuko kipu, vai jääkö syvät arvet?

Nuorten kysymyksiä, kerrompa nyt vastauksia:

Kun otat veitsen käteen, ja koskettelet sillä mm. käsivarsia saattaa mieleen juolahtaa kysymys: Viiltäisinkö VAIN kerran? Miltäköhän se tuntuu?

Viiltely on kuin tupakka, tuhoo elimistöä ja aiheuttaa riippuvaisuutta. Samalla se on kuin Huumeen vastine: Tuottaa mielihyvää vain hetkeksi ja kohentaa oloa mutta tuottaa jäljet - ehkäpä pysyvät.

Viiltely ei ole todellakaan mukavaa, ainakaan enään silloin kuin näkee itse itseään vasten arvet mitä ovat jääneet.

Viiltelyyn voi jäädä kerrankin jälkeen koukkuun, - miksi? Siksi koska se toimii mielihyvänä ja antaa lisää itsetuntoa.

Jos on ihan sekaisin, niin se ei tuo kipua mukanaan. Mutta jos sen tekee selvin päin, jää arvet (joka tapauksessa jää arvet) joita katsella koko loppu iän. Ei se satu, jos ei viiltele syvälle MUTTA VAIKKEI SATU, ÄLKÄÄ OLKO HÖLMÖJÄ NUORIA JA ALOTTAKO VIILTELYÄ!!!

Ps. VIILTELY PILAA KOKO TULEVAISUUTESI! JOS OLET RIIPPUVAINEN, HAE APUA TAI YRITÄ JUTELLA TAI HOITAA LOPETUS JONKUN LÄHIMMÄISESI TUKENA!! Olkaapa hyvät neuvoista!

23

7424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      missä mielessä se kohottaa itsetuntoa?

      • simbucca

        Se tuo itsevarmuutta ja luottamusta itselleen koska tuntee tehneensä oikein joka tuntuu hyvältä.


    • M81

      Oman lihan viiltäminen ja mutiloiminen, eli täten jUMALAN luomuksen tuhoaminen / vahingoittaminen, tuo minulle suurta mielihyvää.

    • ,,,

      itse henkilökohtaisesti nautin arpien katselemisesta ja tykkään niistä. ne on osa mua ja haalistumassa pois koska onnistuin lopettamaan viiltelyn. mutta ihan vaik siksi etten tahdo kenenkään muun näkevän arpia.

      mun mielestä ongelma ei ole viiltely, mitä haittaa siitä muka on? musta ei kannttais tuhlata energiaa siihen että sais kaikki viiltelijät lopettamaan viiltelyn, vaan että saatais parannettua ihmisen mieli. ettei kukaan olis enää masenunut ja siksi viiltelis.

      kun viiltelin, mullekin sanottiin että hei lopeta kun tos ei oo mitään järkee ja sit mua yritettiin auttaa että voisin lopettaa viiltelyn. eikä kukaan kertaakaan sanonut että hei lopeta toi masentuminen ja hoidetaan sut kuntoon.

      toivottavasti joku tajus mun pointin..

      • ...

        samaa mieltä tuossa, ettei seurauksien, mikä sun tapauksessa se on viiltely, ehkäsy ole se olennainen vaan syykin eli masentuneisuus pitäisi saada hoidettua.

        jonkin tason samankaltaisuutta omassa tilanteessa. on jo jonkin aikaa ilmennyt pitempi aikasia (useamman tunnin) pituisia särkykohtauksia päässä. lääkkeitä en ota, vaan aion selvittää syyn. pitäisi vaan ottaa itseä niskasta ja raahautua lääkäriin


      • +/- 0

        Mulle kaverit kans aina vaan sanoo et lopeta toi ittes leikkely/pahoinpitely ja ottaa vaikka sakset mun kädestä pois. Ikinä ei oo kukaan yrittäny silleen selvittää miks mä sit teen semmosta kunnes meni elämästä viimesetki mehut ja musta tuli hetkellinen Zombi. Sillon porukatki vasta tuli kysyy mikä on vaikka samaa oli jatkunu jo päälle vuoden. Ei kukaan vaa ikinä ollu kiinnittäny huomioo siihen et voisin olla vaikka masentunu ja siihen et oli aina pitkähihanen päällä ku ei oo kädet kovin kaunista katseltavaa. Mut no masokisti mä oon ja tykkään ku mua sattuu. On vaan ihana joskus laittaa veitsi kiinni ihoon, painaa ja vetää hitaasti. Se on mun tapa huvittaa/purkaa itteeni. Päässä viraa mut ehkä vielä joskus löydän jonkun joka osaa auttaa. Ainakin toivoisin sitä.


      • Ööö......ö

        Oon itekki viillelly ja se tuo paljon mielihyvää, jos sul o jokku traumat jostai tosi pahast asiast ni sillo kannattaa men puhuu jollekki eikä vaa jääd yksi koska se aiheuttaa viiltelyy ja jos o vaa tylsää ni pari 15 viiltoo o yhtäkkii kädes ,se ei satu vaa tuntuu ihanalta, itte nautin arvista jokka on jäänyt mu kätee


      • Anonyymi
        +/- 0 kirjoitti:

        Mulle kaverit kans aina vaan sanoo et lopeta toi ittes leikkely/pahoinpitely ja ottaa vaikka sakset mun kädestä pois. Ikinä ei oo kukaan yrittäny silleen selvittää miks mä sit teen semmosta kunnes meni elämästä viimesetki mehut ja musta tuli hetkellinen Zombi. Sillon porukatki vasta tuli kysyy mikä on vaikka samaa oli jatkunu jo päälle vuoden. Ei kukaan vaa ikinä ollu kiinnittäny huomioo siihen et voisin olla vaikka masentunu ja siihen et oli aina pitkähihanen päällä ku ei oo kädet kovin kaunista katseltavaa. Mut no masokisti mä oon ja tykkään ku mua sattuu. On vaan ihana joskus laittaa veitsi kiinni ihoon, painaa ja vetää hitaasti. Se on mun tapa huvittaa/purkaa itteeni. Päässä viraa mut ehkä vielä joskus löydän jonkun joka osaa auttaa. Ainakin toivoisin sitä.

        Mulla sama Masokistit on masokisteja


    • downie

      Minäkin otan kantaa samaan aiheeseen, ja vastaan noihin kysymyksiin oman näkemykseni mukaisesti.

      Mikä/mitä aiheuttaa viiltely?
      Onko se mukavaa?
      Masentaako tai onko se mielihyvää?
      Tuntuuko kipu, vai jääkö syvät arvet?

      ---

      Mikä/mitä aiheuttaa viiltely?

      Useimmiten viiltely ei ole ongelma, vaan seuraus. Ihmisellä on ongelma, joka voi olla melkein mikä tahansa. Kuten koulu/työpaikka kiusaus, tai ongelmia parisuhteessa. Ulkoiset tekijät (ystävät, elinympäristö, yms) vaikuttavat sitten siihen mikä muodostuu ongelmallisen keinoksi saada helpotusta. Toisilla se on viiltely, mutta useilla se myös on alkoholi, tupakka tai jopa huumeet. Tietenkin myös lenkkeileminen voi olla jonkun keino keventää mieltä.

      Jokainen viiltelijä ei tosin viiltele vain pahan olon vuoksi, eiväthän kaikki päihteiden käyttävät huuhdo päihteillä pahaa oloaan, vaan hakeavat sen aineen tuomaa tunnetta. Joten kun viiltelyyn on kerran jäänyt koukkuun niin kierre voi olla päättymätön. Viiltely on myös huomattavasti vaarallisempaa kuin esim. tupakointi, koska tupakoinnin haitat alkavat ilmetä hengenvaarallisina vasta vuosien kuluttua, kun taas hengiltä itsensä viiltelemiseen ei kauaa mene.

      Tämä on kuitenkin kysymys johon on vaikea antaa yksiselitteistä vastausta.

      ---

      Onko se mukavaa?

      Riippuu aina ihmisestä, ja tarkoitusperästä. He jotka purkavat pahaa oloaan eivät luultavamminkaan käsittele asiaa "mukavana", varsinkin kun kyseessä on tarkoituksen mukainen kivun tuottaminen.

      Myöskin ihan tarkoituksella ilman masennusta tms viiltelevät tuskin kuitenkaan sanovat että viiltely on mukavaa. Se tuottaa tietynlaista tyydytystä, mutta esimerkiksi sitä ei voi verrata hyvän kirjan lukemiseen. Tämäkin on henkilökohtaista.

      ---

      Masentaako tai onko se mielihyvää?

      Luultavasti sekä että. Useimmathan viiltelevät kuitenkin saadakseen sen hetkellisen mielihyvän, mutta monikos on riemuissaan siinä vaiheessa kun esim. kesällä pitäisi vaihtaa kevyempää ja lyhyt hihaisempaa päälle? Arvista voi pitää, mutta se ei tarkoita että se että itse hyväksyy ne, saa muutkin hyväksymään ne. Pelkkä viiltelykin saattaa olla tarpeeksi luomaan viiltely kierteen, jos viiltelijä ottaa todella raskaasti sen mitä kykenee itsellensä tekemään. Itsensä vahingoittaminen ei ole tervettä.

      ---

      Tuntuuko kipu, vai jääkö syvät arvet?

      Tämä on täysin kiinni siitä miten viiltää. Myöskin ihotyyppi on merkitsevä tekijä. Joidenkin iho voi olla sellaista että ellei aivan auki kättään viillä, niin mitään valtavaa pysyvää ei jää. Viiltely syvyys, ja väline ovat ehkä eniten tähän vaikuttavat tekijät.

      --- --- ---

      Ja sitten haluaisin vielä ottaa vähän kantaa kysymysten ulkopuolelta.

      Viiltelyä ei kannata tosiaan aloittaa. Sillä voi olla yllättävän tuhoisat vaikutukset, vaikka kuinka itselleen vannoisi mitä tahansa. Ja vaikka ympärillä olisi 20 rakasta ystävää ja vanhemmat, niin siihen voi silti jäädä koukkuun, ja sitä jatkaa.

      Viiltelyyn kiinni jääminen vaatii todella vähän. Sen aloittaminenkin voi tapahtua miltei huomaamattomasti. Itsensävahingoittaminen on vihoviimeinen keino hakea huomiota muilta. Pieni raapiminenkin voi johtaa pikkuhiljaa viiltelyyn.

      Sinänsä viiltely ei estä sinua elämästä elämääsi, mutta se rajoittaa sitä merkittävästi, koska siitä todella jää pysyviä arpia, eikä niiden aikaansaaminen todellakaan ole vaikeaa. Ja tietenkin viiltely on aina vaaraksi terveydellä. Desingfioimattomalla terällä viiltely saattaa aiheuttaa tulehduksen ja käytännössä kuolionkin, joka johtaa väkisin raajan amputoimiseen.

      http://www.kelaa.com/punainen/
      Tuo on foorumi viiltelijöille, viiltelijöiden ystäville, ja kaikille joilla on jotain tekemistä viiltelyn kanssa.

      -- Varoitus !!! ---
      Alla oleva linkki pitää sisällään kuvia, jotka saattavat järkyttää heikompia.
      http://www.psyke.org/pictures/

      Samalta sivustolta löytyy todella laajasti asiaa viiltelystä, englanniksi. Ylempi on suomenkielinen foorumi.

      Pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä jo nyt.

      Kantaa otti downhearted.

    • yks vaan

      ..no mä ite viiltelen..ja mä teen sitä koska en tavallaan osaa käsitellä henkisiä ongelmia omassa päässäni..ja niillä ongelmilla mä tarkotan esim huonoja koenumeroita..mulla viiltely ei tuota mielihyvää vaan hetkeks, vaan mä oon "paremmassa kunnosssa" vielä seuraavana päivänäkin..oon kyl yrittäny lopettaa..mutta kun en keksi mitään viiltelyn tilalle..

    • eikä se oo mun elämä

      ..Saan siitä mielihyvää. Ihan kuin kaikki paha purkautuis ton viillon kautta. Ihana tunne, kun tietää että s eon poissa sen jälkeen. En oo riippuvainen. Se ei oooo mun elämä. jos toi viiltely on jonkun elämä, hanki toinen, vaikka avun kautta. kiitos

      • eikä se oo mun elämä

        ..kun on masentunut, mä viiltelen, koska se tuottaa mielihyvää.


      • fennIA

        Mäki viiltelen se tuo mulle mielihyvää
        mut en tee sitä aina enkä voi pitää ikinä lyhythihaisia paitoja ku emäntä näkee!


    • noufeissi

      minä olen masokisti. en viiltele enää rumien arpien takia, mutta saatan esimerkiksi hakata itseäni vasaralla sääreen.

      viiltely tuntui hyvälle. yksinkertaista. vaikken olisikaan ollut masentunut, se vaan tuntui hyvälle.

      • [WASTED]

        Olen viillellyt, on todella pahat arvet kädessä.. Ehkä etenkin sen takia että en ole suostunut menemään tikattavaksi. Itsemurhaakin olen harkinnut, mutta "lohtua" tuo veitsi tai mikä tahansa terävä.
        En onneksi ole käyttänyt muita keinoja.. Onneksi(?)


      • ------

        Monet viiltelee mun lähipiiristä, juteltiin kerran siitä kavereiden kanssa.. Tuntuu jotenkin että kun on huono olo, eikä tiedä mistä se johtuu niin viiltely vie huomion pois siitä. Ja sen tilalla on fyysinen kipu.
        Häpeän jokaista jälkeäni.


      • jotenkin
        ------ kirjoitti:

        Monet viiltelee mun lähipiiristä, juteltiin kerran siitä kavereiden kanssa.. Tuntuu jotenkin että kun on huono olo, eikä tiedä mistä se johtuu niin viiltely vie huomion pois siitä. Ja sen tilalla on fyysinen kipu.
        Häpeän jokaista jälkeäni.

        kova olo ku viilsin itseäni huomion kipeänä..ja oli se coolia näyttää kännissä kaverille jälkiä.,ja huomata toisen kauhistelevan...Välillä
        viilsin ihan vain TOIMINNAN takia..tunsi elävänsä.


    • viiltelynkingi

      mäki viiltelen,, tai siis viiltelin kerran ku ottti nii päähän, ja se helpotti !! en viillelly hirveesti koska oon vast 12v mutta jäljet näkyy !! joten jääkö näist selvät arvet ?? ottaa päähän ku kerroin mun bestalle ni se juorus kaikillllle et mä viiltelen ja ny kaikki kyselee et hyi mite sä viittit ja oikeesti lol kersa ja kaikkee ! eiköss se oo mun ihan OMA asia viiltelenkö vai enkö,, ja mun yhet kaverit meinas kertoa jo mun joukkueen valmentajillekkin mut kielsin ! oon myös polttanu tupakkaa, oon jääny, ja oon juonu kans aika paljo,, oon vaa koneel tai viiltelen tai juon tai poltan tai nukun tai valvon.. ja onko se totta että jos valvoo kokoyön lapsena niin näyttää esim 20v jo 30v ?? mulle sanottiin niin ! viiltelyn mä pystyn lopettaa mut polttamista en ! enkä kai juomistakaa !! ainaku joku polttaa nii meen vieree imppaaaaaa, ihana haju  

      • masokisti.

        Oikeesti voi lol! toi kuulostaa iha sellaselt kovis touhulta ko tuut tänne tollattiis purkautuu. oot sillattiis et mä poltan! mä juon! mä viiltelen!! siis ei siin oo mtn hienoo jo oot noi nuoriki. ( no en oo kyl paljoo vanhempi :D) siis kylhä monet tekkee tota, ja niihä mäki.. mut en tuu tolai leijuu sillä tännenäi. :D ja toi et jos joku menee polttaan nii meet siihe imppaa! siis vähä ehkä leijut tol sun jutul ;'D ja hahaha miten muka oot sit punane? :D lolz. ootko punastunu ko näät sen jonku pojan? :DDDDD no joo, sorinyvvaa, mut kantsii kans muute hankkii parempii kavereit . :D


    • Razor's edge

      Joskus tuntuu kuin täytyisi päästää paineen purkaukset ulos. Aluksi se on kivuliasta mutta voi muuttua nautinnolliseksi sadistisessa tai masokistisessa mielessä. Älkää kokeilko edes uteliaisuuttanne, siihen jää helposti koukkuun.

      • virheihminen

        Mä alotin viiltelyn 12-vuotiaana. Mä ajattelin etten mä jatkais sitä kauaa, vaan sen yhen kerran. Mä luulin, että se veis ahdistuksen pois. Ei se vieny.

        Nyt 3 vuotta takana, loppua ei näy. Mä oon riippuvainen siitä.


      • bloody_wolf
        virheihminen kirjoitti:

        Mä alotin viiltelyn 12-vuotiaana. Mä ajattelin etten mä jatkais sitä kauaa, vaan sen yhen kerran. Mä luulin, että se veis ahdistuksen pois. Ei se vieny.

        Nyt 3 vuotta takana, loppua ei näy. Mä oon riippuvainen siitä.

        Olen kans jäännyt koukkuun viiltelyyn. Aina kun otan puukon tai sakset käteen ajattelen vain että olen ansainnut sen...


      • Persevako

        Nii määki ja mä viiltelen 24/7


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      149
      10852
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      209
      2890
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1696
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1546
    Aihe