Olin kertaamassa noin vuosi sitten ja tapasin kurssiamme 15 vuotta sitten kouluttaneet kouluttajat.
Nämä vanhat kantapeikot muistelivat haikein mielin, miten vielä 1980-90-lukujen vaihteessa RUK oli paikka, jonne varusmiehet kilvan pyrkivät ja jossa he halusivat oppia ja osoittaa kuntonsa ja taitonsa.
Nyt on tilanne muuttunut. RUK:sta saatetaan lähteä jopa siviilipalvelukseen. Valmistavat tehträvät jätetään tekemättä "kun vaan porukalla niin sovitaan", ja siksi koulutusaikaa menee hukkaan.
RUK:ssa näkyvät luonnollisesti kaikki nykyajan hullutukset. Oppilailla on masennusta, ahdistusta, alisuorittamista, yliodotuksia itsestään, burn outia.
Eihän reserviupseerikurssi tietysti voi olla muuta kuin siomman yhteiskunnan peili. Mutta aika yllättävää oli kuulla noita havaintoja. Lieneekö sitten niin, että aika kultaa muistot, mutta minusta vastaavat ilmiöt olisivat olleet mahdottomia vuonna 1990.
Onko RUK mennyt alaspäin
2
777
Vastaukset
- iankaikkinen totuus
Ainahan ennen on ollut kaikki paremmin, iät ja ajat. Kesät oli lämpimämpiä, talvet kylmempiä, naiset kauniimpia, kalja maistui paremmalle, miehet oli rautaa ja laivat puuta ja heinäsirkatkin sirittivät enemmän. Siitä tietää tulleensa vähintään keski-ikäiseksi, kun alkaa tämmöinen vanhojen hyvien aikojen muistelu...
- res.ltn
Ehkäpä nykyajan koulutus on sillä tavalla
monimuotoisempaa,että oppilaat voivat olla
myös kokonaisvaltaisempia kuin aikaisemmin.
Kävin itse tämän höykytyksen 1980 (olikohan
joulukuuta kun mentiin ja keväällä 1981 pois)
Kyllä oli vaan vittumainen paikka,vaikka it:ssä
olinkin.Alussa tuntu,että kotiin on päästävä
vaikka millä konstilla (linjanjohtajakin oli
sen näköinen,että se syö alkupaloikseen parit
oppilaat,että jaksaa päivän taas vittuilla)
Kaikkeen tottuu ja keskivertokokelaana tulin
ulos (hyvä oli yleisarvosana).En kyllä enää
moiseen paikkaan menisi,vaikka asiat ovat
varmasti muuttuneet.sen verran karvaita muisto-
ja oli,siellä oli se paskamarssikin (kirkkojärven
ympäri vai mikä haminan lätäkkö se oli,niin
pääsin onneksi huoltoporukoihin,ja it oli tie-
tysti viimeinen)suumasummarum:jos nyt olisi
kutsunnat edessä niin ei muuta kuin sivariksi
tai totaaliin oppositioon.Sylki perään näille
ajoille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama1217920Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1516648Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1834765Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2443239Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta1012744Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1072256Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari121906- 1501895
Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa291710Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971614