sydänlihastulehdus

....

oliskohan syytä pelätä sydänlihastulehdusta kun mulla on ollu lievää lämpöö kaks ja puol viikkoo ja alussa oli kovaa kurkkukipua. sitten tuli ensimmäisellä kuume viikolla rintakipuja ja niitä on ollu jokapäivä, nyt tosin paljon vähemmän. sit alko tuntua siltä et rinnassa olis kokoajan sellanen paino. kävin lääkärissä kolme kertaa ja yhesti otettiin EKG ja se oli kuulema terveen näkönen sydän mut sydänlihas oli paksuuntunu. ja sit otettiin verikokeet kahesti ja ne oli kuulema ihan normaalit. sitten sanoin et tuskin se normaalia on jos kokoajan on rintakipuja ja noit kipui on ollu yli vuoden, mut tota painoo ei ole tuntunu. sit lääkäri sano että se laittaa lähetteen ultrakuviin joten nyt sitten sinne odotellaan pääsyä.

4

4678

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei jälkeä sydämeen

Hyvä että pääsit tutkimuksiin. itse menin pahan flunssan jälkeen töihin ääni painuksissa. parin päivän kuluttua alkoivat epämääräiset rintaoireet,rytmihäiriö tuntemukset ym. menin suoraan sairaalan polille ja ekg:ssä näkyi selvästi muutos joka olisi viitannut myös infarktiin.Verikoe oli kuitenkin ok ja lääkäri teki diagnoosin tänän perusteella.Koko ajan minulla oli pientä lämpöä ja armoton väsymys.Pyörrytti ja lääkäri kielsi kotityötkin. Viikon kotona olon jälkeen menin taas lääkäriin ja sain lähetteen sairaalaan. Sydän osastolla olin 5 vrk:tta. Sain rytmihäiriöihin lääkityksen ja minulle tehtiin myös rasitustesti.Testin jälkeen tuntui niinkuin sydämeni olisi ollut vereslihalla.Olin yli 5kk sairaslomalla ja kävin sairaalassa viellä kontrollissa.Sydämeni ultrattiin ja mitään jälkeä siihen ei jäänyt. Todella rankka sairaus joka kannattaa hoitaa.Nuorten miesten ja varusmiesten sairaus, vaikka itse olen nainen ja tuolloin 40 vuotias.

• Urheilija

Jos on epäilys sydänlihastulehduksesta, ei ketään kai jätetä tutkimatta? Ainakin oman kokemukseni mukaan todellisessa hengenvaarassa (jollainen sydänlihastulehdus kaiketi on?) lääkärit pistävät tumput heilumaan eikä tutkimuksiin jonotella.

Kerrompa oman tyypillisen nuoren (silloin 26v) miespuolisen urheilijan tarinan. Torstai: Normaali flunssa, eli nenä vähän tukossa. Siitä huolimatta 2h suunnistustreenit räntäsateessa. Perjantai: korvatulehdus ja siihen antibioottikuuri. Lauantai-sunnuntai: kilpailuissa 30 tuntia jatkuvaa rankkaa rasitusta 3h yölevolla. Sunnuntai-ilta: "Onpa kummallisen väsynyt olo... kas, sykemimittari ei osaa mitata sykettä, sydän taitaa jättää lyöntejä väliin ja sitten täräytää niin että varpaissa tuntuu." Maanantaiaamu: paikalliseen terveyskeskukseen, jossa otettiin käyrät. Käyrissä todettiin sydänlihastulehdukseen viitaava muutos ja se että lepopulssi heitteli lukemissa 30-110. Välillä kolmen sekunnin taukoja, jotka salpasivat hengityksen... Ja miestä vietiin yliopistolliseen sairaalaan.

Sitten meni 5 vrk piuhoissa sydänvalvonnassa, verikokeita monta päivässä, röntgenit, ultraäänet, metrikaupalla sydänkäyrätulosteita ja tusina eri lääkäreiden haastatteluja. Pulssi normalisoitui eikä vakavia ongelmia löytynyt (esim. ei nestettä sydänkalvon ja lihaksen välistä eikä rakenteellisia vikoja/jälkiä), joten päästivät pois.

Läksiäisiksi kuukausi sairaslomaa ja kaksi kuukautta ehdotonta urheilukieltoa, jonka jälkeen aloitettava rauhallisesti. Olisin halunnut rasituskokeen, mutta sanoivat, että maksimeita revitellään aikaisintaan 3 kuukauden päästä jos haluan parantaa pumpun.

Vasta jälkikäteen tajusin tilanteeni vaarallisuuden ja kuinka tyhmä sitä urheiluhullu voikaan olla.

• ....

pelottaa vaan edelleen toi juttu.. kävin taas lääkärissä ja ne otti heti sydänfilmin ja lääkäri sano että ihan siistiltä näyttää. ja toi kuume on outo kun aamulla ja päivällä sitä ei ole mut ilta kuuteen mennessä se on 37 ja ilta ysiltä se on 37.3 - 37.4 mut sit taas yöllä se laskee. ja rinnassa tuntuu pistelyä ja kipua. tää on yhtä kidutusta olla ja odottaa parempiin tutkimuksiin pääsyä.

• Ducray

Hei kaikki! Sanokaapa kannattaako tästä huolestua: itse sairastin todennäköisesti A-viruksen noin kolme viikkoa sitten..sitten olin kolme päivää terveenä,kun melkein kaikki oireet palasi: korkea kuume, kurkkukipu, voimattomuus, nuha. Otan kipeänä yleensä todella rauhallisesti, makaan ja nukun, ainoastaan koiria joutunut ulkoiluttamaan, tosin hyvin pieniä,rauhallisia kävelylenkkejä.
        Kävin lääkärissä, totesi pahan korvatulehduksen,johon määräsi Zithromax- antibiootin..olo parani nopeasti ja palasin töihin..mutta korvaa särki edelleen vielä kuurin päätyttyä,joten viikon päästä uudelleen lääkäriin..joka totesi että korvatulehdus ei ole parantunut..uusi Zithromax-kuuri(muut antibiootit ei sovi)kuuri loppui toissapäivänä ja yhä vain särkee korvaa..ja nyt on pari päivää ollut todella kovaa väsymystä..mitään ei jaksa tehdä ja hengittäminen on aika ajoin melko raskasta. Ja rintakipujakin on, tosin kipukohdat tuntee käsin, joten olen päätellyt, että olisi lihasperäistä..
        Mitä mieltä olette? Kuinka huolestunut tarvii olla?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4591
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2558
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2405
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      53
      2288
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1787
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1611
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1486
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    9. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      49
      1248
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    Aihe